آشنایی با خودرو , سوخت های رایج

سلام به دوستان خوبم. خوبه که با اتومبیل کمی آشنا شویم , ببینیم که چگونه کار میکند و منظور از اصطلاحات مرسوم و رایج در این بخش چیست. . هر چند ما نمی توانیم رانندگی کنیم , ولی یکی از وسایلی که بسیار زیاد با آن سرو و کار داریم و برای حمل و نقل از آن استفاده میکنیم , چه به صورت عمومی یا شخصی و چه آژانس.
مخصوصا که به عید نوروز نیز نزدیک میشویم و فصل سفر و مسافرت هست. حال چه قصد سفر داشته باشیم یا بخواهیم از طبیعت شهر خودمان لذت ببریم , فکر نمی کنم خوب باشه که وقتی در مورد این اصطلاحات و کارکرد آن گفتگو شود , ما فقط یک شنونده باشیم و هیچ اطلاعاتی در این مورد نداشته باشیم , یا از ریزه کاری های آن , چیزی ندانیم و به کار نبندیم. و همین طور حقیر , دوباره به موضوعاتی که کمتر به آن پرداخته میشود و نابینا و جمع نابینا کمتر به آن میپردازد , روی آوردم .
کمی که به عقب برگردیم , زمانی بود که انسان به دنبال جایگزینی برای حمل و نقل و نیاز به وسیله ای با سرعت بیشتر و بدون خستگی, رفت . با کشف زغال سنگ و دیگر انرژی ها , سعی در استفاده از آنها در جهت اهداف خود را داشت. من سعی در بحث در مورد تاریخچه ی آن ندارم , ولی باید بگم در ابتدا با طراحی موتور های بخار آغاز شد. با سوزاندن ذغال سنگ در زیر منبع های پر از آب و استفاده از بخار این آب بود که این موتور ها را , موتور بخار نامیدند . به این صورت بود که با جوشیدن آب و حرکت بخار به سوی بالا و مهار این بخار حرکت ایجاد میشد. باید بگویم همان طور که میدانید هوای گرم طبق قانون فیزیک به طرف بالا با قدرت حرکت میکند, و در راه خود هر چیز که قرار دهیم به بالا , حرکت می دهد . با قرار دادن قطعه ای متحرک به نام پیستون , در تنها خروجی این منابع آب ,یا بهتر بگویم دیگ های بخار نیروی بخار را به نیروی حرکتیبه صورت بالا و پایین تبدیل میکردند. این جناب پیستون, به وسیله یک فلز بنام شاتون به قطعه ای به نام میل لنگ وصل است که حرکت بالا و پایین را به حرکت گردشی تبدیل میکند که این میل لنگ ها , در آخر, چرخ ها را به گردش می اندازد و حرکت تولید میشود .از موتور های بخار میتوان به لوکوموتیو های قطار های قدیمی , که در فیلم های قدیمی و وسترن مشاهده میکنیم یا کِشتی های بخار را نام بُرد , که به دلیل همین وزن آب , و آلودگی زغال و سنگینی بسیار زیاد موتور و سوخت های مربوطه , نمیشد در ابعاد کوچک تر مانند اتومبیل های شخصی , از آن استفاده کرد. این موتور های بخار کم کم پیشرفت کرد و جای خود را به موتور های پیشرفته ی امروزی داد.
یک اتفاق پیش پا افتاده , منجر به یک تحول و پیشرفت شد. با کشف نفت و ایجاد پالایشگاه ها , که با حرارت نفت را به محصولات متنوعی تبدیل میکردند, . در پرانتز , به انواع مشتقاتی با خلوص های متنوع از بنزین ها تا قیر که غلیظ ترین مشتقات پالایش شده از نفت خام هست .
این اتفاق مانند افتادن سیب به روی سر بنده خدا, نیوتن بود کمی بنزین درون یک قوطی مانند همین قوطی های شیر خشک را تصور کنید , با حرارت دیدن این قوطی که درونش کمی بنزین بود , این بنزین با هوای درون قوطی مخلوط شد و به نقطه ی اشتعال رسید «, و بعد از اینکه مشتعل شد, نتیجه اش چه بود, درب قوطی را به شدت به بیرون پرتاب کرد . این اتفاق ساده کسانی را به فکر واداشت و منجر به اختراع موتورهای بنزینی اولیه شد. من عکس اولین اتومبیل بنز را دیدم که کاش میشد در این جا گذاشت . یک کالسکه ابتدایی که راننده فقط یک اهرم عمودی , به عنوان فرمان با یک دسته مانند , ترمز و کلاج روی فرمان موتور سیکلت بیشتر نداشت , که با افتخار روی آن نشسته بود و بعد ها نام مرسدس , دختر خود را روی این اتومبیل تشریفاتی و مدرن گذاشت . حال شما میتوانید با کمی سرچ , کاری که من نکردم را تکمیل کنید ,و به تاریخچه های این محصول برسید.
کم کم بسیاری از صنایع , دست به دست هم دادند تا این اتومبیلی که ما میبینیم را ارائه کنند. هم اکنون سوخت های متعددی , برای کار در انجین های اتومبیل استفاده میشود. در کشور ما به خاطر اینکه ما دارای دومین ذخایر گاز جهان هستیم , و دیگر به خاطر عدم توانایی در تولید بنزین مصرفی داخل کشور , و مهم تر پاک بودن و آلودگی کمتر گاز , رو به این سوخت آورده شده است. این را میتوانیم در گاز سوز شدن بیشتر ناوگان اتوبوس رانی داخل شهری و در سال های اخیر به خاطر تحریم ها و عدم تولید و واردات بنزین , به ایجاد جایگاه های c n g و دوگانه سوز شدن اتومبیل های داخلی و سواری ها اشاره کرد . گاز c n g همان گاز درون لوله کشی منزل ماست که با کمی تراکم و فشرده سازی به درون کپسول های موجود در اغلب صندوق عقب ماشین های سواری , یا به قول معروف روی بالا پشت بام اتوبوس شهری اینجانب و دیگران , تزریق میشود . شاید شنیده باشید که بعضی از رانندگان کپسول های گاز مایع را به وسیله رابط های دست ساز به درون این منابع میریزند و از آن استفاده میکنند. بله این نوع دیگری از گاز هست که به دلیل عدم سرمایه گذاری و توسعه نیافتن این صنعت,یکی از سوخت های مورد علاقه ی خیلی ها از جمله من بود. در ایران ,و کم کم با زیاد شدن مصرف, برای اتومبیل ها , جمع شد و هم اکنون محدود به همین کپسول های پرسی و بوتان گاز که آن را نباید با نوع قبلی اشتباه گرفت . این گاز که بسیار خوب و با صرفه بود را l p g می نامند . که قدیم جایگاه های محدودی فقط برای تاکسی ها و کسانی که کارت داشتن موجود بود که من هم از معدود کسانی بودم که کارت داشتم و آن موقع یک وانت نیسان گازسوز , از همین گاز را داشتم که در شرکت شامپو نیلوفر , همان شامپو های تیله ای بچه, در آن زمان به پخش مشغول بودم , که زیر مجموعه شرکت گلرنگ بود .آن موقع با این نوع از گاز , آشنا شدم, این گاز و سیستم های مربوط به آن که هم اکنون هم استفاده میشود , منسوخ و بقایای همان گاز های l p g بود. این گاز اگر درون فندک را نگاه کنید آن را میبینید . گازی که با تکنولوژی بسیار پیشرفته, آنقدر متراکم شده که به مایع تبدیل , و با برخورد با هوای آزاد و رها شدن, به همان اصل خود, یعنی c n g باز میگردد, و قابل استفاده و سوختن.اگر درون فندکهای شفاف را ببینید, مایعی مانند آب را میبینید که بسیار زلال است. این مایع در پیکنیک ها و کپسول های بزرگ تر هم هست, این گاز بسیار پرقدرت تر از گاز های cng است.
در موتور های بنزینی یک سری قطعه به نام شمع وجود دارد که مسئول ایجاد جرقه و احتراق در موتور هست . در موتور های دوگانه این قطعه با ایجاد جرقه الکتریکی درون سیلندر , به جای احتراق بنزین , گاز را مشتعل میکنند که هر کدام از این قطعات نیاز به تشریح جداگانه ای دارد. و ما اینجا خیلی محدود از آنها باید بگذریم . و این شما هستید که باید راه نماییم کنید که چگونه و چه مطالبی را در پست های بعدی, اگر تمایلی هست , , بگذارم .
بنزین را هم که همه با آن آشنا هستند, چه خدا بیامرز صد تومانی, چه چهار صدی و چه هزاری. این ماده خیلی با آلودگی های سال های اخیر در تهران مرتبط بود.با تحریم هاییی که شد به ناچار خیلی از پالایش گاه ها تغییر کاربری دادند و به تولید بنزین پرداختند, که چون بسیار با عجله صورت گرفت, در اوایل سرب زیادی که ناشی از ناخالصی بنزین بود داشت.که امروزه خیلی بهتر شده و بنزین جدید به استاندارد ها نزدیک تر است.خودرو ها هم بسیار تغییر کردند که همه امروزه دارای انژکتور هستند و از کامپیوتر مرکزی استفاده میکنند.که بسیار بر پروسه ی طریقه ی ترکیب هوا و بنزین و ایجاد احتراق, نظارت دارد.که باعث کم شدن مصرف,شده ولی من یکی زیاد نمی پسندم. چون اولا انژکتور ها چینی و مغایر با موتور های قدیمی هستند که مشکلاتی را ایجاد کرده یکی هم اگر کمی ایراد داشته باشد و خطا بدهد دیگر هیچ. مثلا موتور پیکان که بیش از چهل سال عمر دارد در وانت و آر دی و روآ , یک انژکتور به آن اضافه کردند و نتیجه این کاردستی را میتوانید خودتان حدس بزنید. اما خودروهایی بسیار با کیفیت هم در ایران تولید میشود که, خوب بسیار گران هستند.
یک نوع دیگر از سوخت را میتوان نام برد و همانا گازوئیل هست . این سوخت بسیار ارزان تر و از درجه خلوص کمتری برخوردار است. این سوخت چرب تر بوده و در فرایند سوختنش دود و کربن بیشتری تولید میکند. که نام دیگر آن را دیزل نیز می نامند . که در ماشین های سنگین که معمولا در بیرون از شهر های مسکونی, و به قول معروف بیابان رو هستند , بکار میرود . که طریقه اشتعال در این نوع ماشین ها زمین تا آسمان با دو سوخت قبلی فرق میکند. دلیلش هم نقطه اشتعال این سوخت هست که بسیار کمتر از بنزین و گاز بوده , و با پاشیده شدن این سوخت بوسیله پمپ هایی بنام فارسونگا , به روی هوای بسیار متراکم , و گرم شده , بدلیل تراکم مولکول های هوا که نیازی نیست به آن بپردازیم.
در آینده میشود به عیب یابی و مراقبت , طرز کار اتومبیل هم , کمی توضیح داد و بیشتر پرداخت . که راستش نمی دانم از کجا بهتر است شروع کنم.
تا اینجا به یکی از مواد مورد نیاز , یعنی سوخت های ابتدایی که در کشور ما به خصوص , بیشتر با آن سر و کار داریم را برشمردیم. باید یاد آور شوم اینها, فقط تعدادی از سوخت ها بود, که امروزه با تحقیقاتی که میشود باید بزودی شاهد به کار گیری سوخت هایی نوین باشیم مانند هیدروژن, موتور های برقی و دیگر سوخت های تجدید پذیر و ارزان تر. کاربرد موتور ها نیز فقط به خودروهای شخصی , و عمومی محدود نمی شود بلکه باید از آن در هواپیما ها و ماشین های جنگی و زرهی و کشتی ها و قطارها و غیره نام برد. که شما با قطار های برقی در مترو, بسیار خوب آشنا هستید که عاری از آلودگی است.
دوستان ببخشید که طولانی شد و اگر کاستیی بود به بزرگواری خود عفو کنید. با تشکر

درباره مهدی ترخانه

درود , مهدی ترخانه متولد تهران به تاریخ 1358 در فروردین ماه . تا سال 92 بینا بودم و راننده اتوبوس داخل شهری . در خادثه ای هولناک وقتی از پارکینگ با موتور برمیگشتم , تصادف کردم و پیشانیم ضربه سختی خورد و بر اثر خونریزی و نرسیدن دکتر ها , اعصاب بیناییم دچار کم خونی شد و با وجود چشم های سالم , دوران تاریکی شروع شد . به اندازه کافی در دو دنیا زندگی کردم و از دنیای بینایی تجربیات خوبی رو با خودم دارم . خیلی کارها رو امتحان کردم و دست به خیلی ریسک ها زدم و حالا که میبینم , اندازه یک آدم زنده درست و حسابی , دنیا رو گشتم و خدا رو شکر کمتر چیزی بوده که بهش نرسیدم . خیلی زود تن به ازدواج دادیم و حاصلش هم دو جواهر جفت به نام های آرین و آیدا هستند. که زندگی رو برام معنا میکنند و مرهم درد هام هستند . به گذشته که نگاه میکنم , میبینم هیچ گاه خداوند من رو تنها نگذاشت و همیشه و همه جا یاری ام کرده , با وجود اینکه انسان خشکه مذهبی نیستم و خدایم روبا قلبم میبینم , و می پرستمش . درست بیاد دارم روزی رو که برای اولین بار یک موتور قسطی خریدم و باهاش به کار مشغول شدم و شروع به کسب روزی حلال کردم تا زمانی که تصادف کردم از اتوبوس شخصی ام بر میگشتم . و الان هم با راننده در خط مشغول است . از این به بعد هم کوچک ترین ناراحتی ای ندارم چون میدونم بازی زندگی ام رو چه کسی برام میچینه . و خدا رو شاکرم که هیچ وقت تو زندگیم نه مال حروم وارد شد و نه دستم رو جلوی کسی دراز کردم و الان هم خدا را شکر کاملا مستقل و با احترام زندگی میکنم . از علاقه هایم هم بگم بعد از مادر و میوه های زندگیم , به کارهای فنی خیلی علاقه دارم و کیف میکنم وقتی حرف آچار و پیچ گوشتی وسط میاد . دو تا دیپلم فنی هم از سازمان فنی حرفه ای دارم که یکیش سیم پیچی الکترو موتور هست و دیگریش جوشکاری برق . که برای بابا برقی یه رغیب محسوب میشم خخخخ . و یک استقلالی قدیمی هستم و همین طور اگثر ورزش ها رو امتحان کردم مثل کونگ فو , تکواندو و در نوجوانی , مدرسه فوتبال استقلال , اما کشتی رو ادامه دادم و چندین مدال در تهران هم به دست آوردم . 4 سالی هم هست که با دوستان آشنا شدم و با آموزش های یاران , و تجربه قبلی ام از کامپیوتر , تونستم تو این مرحله هم دوباره خودم رو وفق بدم mehditarkhane@gmail .com mehdi.tarkhan ایمیل و اسکایپم هستند و راه های ارتباطی ام . شاد باشین و شاد و سلامت بمونین .
این نوشته در آموزش, آموزش های رایگان, معرفی ابزار ارسال و , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

12 Responses to آشنایی با خودرو , سوخت های رایج

  1. 1
    لیلا عظیمی says:

    سلام. خیلی از این پست مفیدتون ممنونم. من شخصا خیلی به این مباحث علاقه دارم. یه سوال داشتم. به نظر شما LPG برای خودرو بهتره یا CNG؟ راننده هایی که از LPG استفاده می کنن خیلی ازش راضی هستن. توجیهشونم اینه که با یه مخزن پر از این گاز مسافت بیشتری نسبت به یه مخزن پر از CNG می شه طی کرد و شتاب خودرو هم خیلی بیشتره. اما جایگاه هاش دارن به شدت کم می شن. من می خوام بدونم این درسته که امنیت خودرو هایی که از این گاز استفاده می کنن از CNG کمتره یا خیر.
    باز هم ممنون

    • 1.1
      مهدی ترخانه says:

      سلام خانم عظیمی ,
      تمام صحبت های جنابعالی متین و درست است با این توضیح که دیگر جایگاهی برای گاز مایع یا L P G وجود ندارد و به کل دستی و با کپسول های پرسی و بوتان گاز که در رستوران ها استفاده میشود , سوخت گیری میشود که باید بدانید با کوچکترین سهل انگاری فاجعه بار خواهد بود. پسر عمه من قصد این کار را داشت که با نشت گاز در صندوق عقب و یک سیگار تمام دست و صورتش سوخت . که دیگر از استانداردش هم استفاده نمی کند .
      یک دوست دیگر در فصل زمستان گاز نشت کرده بود و شیشه ها هم به علت سرما بسته بود و باز هم در حال حرکت و سرعت با اولین فندک , محفظه داخل ماشین مشتعل شد که اون بنده خدا حتی میخواست خودش را به بیرون پرت کند .
      باید بسیار به نکات ایمنی توجه کرد و در مدت های معین تمام لوله کشی آن مورد بازبینی قرار گیرد .
      در مورد مصرف هم من با یک مخزن هشتاد کیلویی از تهران به شمال رفت و برگشت میکردم و در شمال هم حسابی میگشتیم در تهران باز هم گاز داشتیم . در صورتی که یک مخزن از گاز C N G فقط یک صد کیلومتر حرکت میکند که برای مسیر رفت فقط و فقط , باید شما سه بار سوخت گیری کنید خودتان قضاوت کنید.
      ممنون که هستید.

  2. 2
    محمدرضا چشمه says:

    سلام بر مهدی عزیز.
    من یه سوال دارم، در جریان هستی که مینیبوس های بنز و کامیونت های خاور و اتوبوسهای بنز و ماکروس و کامینها و تریلر های قدیمی چقدر دود میکردن و بوی غیر قابل تحملی رو به وجود میاوردن.
    حالا این مینیبوس های هیوندای و کامیونتهای ایسوزو و اتوبوسها و کامینهای اسکانیا و ولوو و غیره از چه سیستمی استفاده میکنن که دود و بوی بد زیادی ندارن؟
    ممنون میشم که پاسخ بدی.

    • 2.1
      مهدی ترخانه says:

      سلام محمد جان ,
      دو عامل مهم داشت . 1- فرسودگی ناوگان حمل و نقل و وسایط برون شهری مانند همون کامیون و تریلر ها, با فشار راهنمایی و رانندگی و از جیب مردم این ناوگان نوسازی شد و طبق قوانین جدید دیگر خودروهای سنگین با مدل های میلادی که یادم نیست دیگر حق تردد ندارند و خودروهای مدل بالا هم باید بتوانند هر سه ماه یک بار معاینه فنی اخذ کنند . که بسیاری از ماشین دار ها به علت رشد ارز دیگر نتوانستند ماشین بخرند و بی کار شدند . در صورتی که دولت باید مانند سواری ها اعتبار در اختیارشان میگذاشت.
      دلیل دوم بهتر شدن گازوئیل ها و کم کردن گوگرد از آنها بود که هنوز هم خیلی با استاندارد ها فاصله دارد .
      باید صبح کار بودی و به پارکینگ شرکت واحد میرفتی . تمام اتوبوس ها روشن و آماده حرکتند تا گرم شود و کمپرس های باد پر شود , با وجود نور افکن ها چشم چشم را نمیبیند . الان بسیاری از آنها گازسوز شدند و گازوئیلی های مانده از جمله دو کابین های راه آهن به ونک دارای استاندارد یورو سه و چهار هستند.
      ممنونم از لطفت .

  3. 3
    javanmardeh daana says:

    راجع به انژکتور گفتین. خیلی جالبه من دقت کردم نود و پنج درصد خودروهای تولید سایپا و ایران خودرو از خطای انژکتور رنج میبرن. خخخ خلاصه پست جالبی بود.

    • 3.1
      مهدی ترخانه says:

      سلام جوانمرد دانا
      شما به اتفاق خانواده به مسافرت میروید در وسط مسیر اگر کوچک ترین اتصالی و خطایی در کار باشد , خدای ناکرده , با وجود شخصی آگاه هم بدلیل نداشتن برنامه دیاگ , که لپ تاپی با سوکت یا یک فیش مخصوص خودش , دیگر راهی بجز دعا و نیایش در سرمای بیابون ندارید . ولی در همون پیکان های قدیمی با یک عدد پیچ گوشتی و انبر دست , و یک فیوز پلاتین یدکی نیم سوز , از خورده شدن توسط آقا گرگه نجات پیدا میکنید . در صنعت خودروی ایران , یک کار دستی سازی بزرگ قرار دارد .
      اطاق سنگین پژو را با موتور پیکان ترکیب میکنند میشود پژو روآ .به وانت پیکان یک انژکتور مرجوعی کشور دوست و مسلمان را میخورانند با گاز و به آن وانت بار دو میگویند.چون وارداتی نیست و بازار یک کشور در انحصار دو شرکت دولتیست , باید هم این مافیاها تشکیل گردند . شما فکر نکردید تیم هایی مثل سایپا و پیکان با آن هزینه سرسام آور را چه کسی و از جیب کدام بنده خدایی میدهند که در لیگ برتر ما حضور داشته باشند؟ ممنون

  4. 4
    saeed says:

    با دورود فراوان مهدی خان خوشحالم که در این مکان حضور دارید و اطلاعات بچه را بالا میبرید

  5. 5
    قاسمی says:

    سلااااااااام. چه اطلاعات جالبی دادین! خیلی دلم میخواد بدونم که چه مراحلی طی میشه تا یک اتومبیل حرکت کنه. منظورم رانندگی نیست. بیشتر اون فرایندهایی که انجام میشه و ما نمیبینیم رو میگم. مممنون که به مطالبی اشاره میکنین که نابیناها اطلاعاتی ازش ندارن.

    • 5.1
      مهدی ترخانه says:

      درود برشما ,
      خوشحالم که خواندید و لطف داشتید .
      ابتدای آشنایی با خودرو همین سوخت های رایج هستند که متاسفانه زیاد توجه ای نشد و علایق نابینایان به , همین چند مورد خاص خلاصه میشود و نابینایان به فکر دانستنی های بیشتر و جدید تر نیستند.
      و از آن بد تر اینکه , مداوم هم بدنبال اثبات توانایی هایشان هستند.
      که من هم مثل آنها منظور از توانایی, را نمی دانم و اگر کسیهم لطف کند, و به من هم راهنمایی کند , خوشحال میشوم. عده ای با کلمه زهر آگین ]من نمی توانم [ از طفولیت با آن رشد کرده اند و خانواده و اطرافیان هم از خیلی از کار ها منعشان کرده اند و این یک عادت و یک فاجعه بزرگ شده که دوست داریم وقتی بقول معروف به جامعه وارد میشویم همون دنیا در انتظارمون باشه, ولی متاسفانه با یک دوگانگی مواجه میشویم که دیگر از آن دلسوزی های خانواده , خبری نیست و حمایت های دولتی را هم که هیچ . مگر میشود از مثلا خودرو یک سری اطلاعات کامل کسب کنیم ولی ندانیم که وسیله ای که در آن هستیم آیا با آب کار میکند یا نفت ؟ ببخشید که جواب , با کامنت تان جور نبود ولی برای خودم ناراحتم که کاش این جور پست ها را در سایت های بینایی میزدم تا شاید آنها میخواندند , و زحمات من هدر نمی رفت. .
      از اظهار لطف شما ممنونم . پاینده باشید.

  6. 6
    رعد بارانی says:

    سلااااام بر هم محله ای . یالله خوبی پسرم؟؟ بچه ها خوبن ؟؟؟
    میگم قضیه چی بود ؟؟ دود مود ؟؟ والله رعد که هر روز با سرویس میره طرفای ناکجا آباد و کلی ماشینای سنگین دود میدن به حلقومش خخخ .
    به قدری هوا بیرون از شهر آلودس که حد نداره ، چون اطراف بهشت زهرا و اونورا ماشینای سنگین و دودی خیلی هستن.
    خلاصه رعععد آخر نفهمید که صبح ها هوا مه و دوده یا دودو موده یا بوقو دوده یا همش با همه .
    آره پسرم !حیفه رعععد بارانی که باید در تهرون کویری با ماشینو دود زندگیشو بگذرونه .
    امیدوارم هر جا هستی خوش و خرم و پاینده باشی .
    راستی سلام رعد بزرگو اگه قابل بدونی به همشیره برسون .

    • 6.1
      مهدی ترخانه says:

      سلام بر رعد بزرگ وار
      آخه مسیری که هر روز طی میکنی , کامیون ممنوع نیست و ماشین های سنگین از سر اتوبان به این طرف نمی تونند در ساعات روز و قبل از ساعت 9 شب وارد شوند. البته خودروهای عمومی و خودروهای حامل سوخت , از این استثنا , جدا هستند.به همین خاطر هستش که در مسیر سرویس صبح با این همه خودروی دیزل , برخورد میکنی. و از دود زیبایش , با تمام وجود استنشاق خ خخخخ
      همه به شما سلام میرسونند و دعا گو هستند. منم از فردا باید برم اتوبوس رو راه بندازم , زندگیمون تنظیمش بهم خورده , مردم الان دارند شبانه روز شب عیدی کار میکنند , ما تازه میخوایم بریم روشنش کنیم. به این میگن , بی کسی و پشت نداشتن.

دیدگاهتان را بنویسید