عرضه ی خودروهای بدون راننده؛ زودتر از آنچه تصور می کردیم!

سلام به همه
راستش من از سن 5 6 سالگی شدیدا عشق رانندگی بودم. یادمه وقتی پدرم برادرم رو برای تعلیم رانندگی می برد، من هم همراهشون می رفتم و یه چیزهایی هم یاد گرفتم.  گاز، کلاج ترمز و دنده عوض کردن. پدرم که علاقه ی من رو می دید جا های خلوت از من می خواست دنده عوض کنم.
من مطمئنم اگه می شد من یه راننده ی تمام عیار می شدم. از اونا که صدای ضبط ماشین رو زیاد می کنن، شیشه رو پایین می کشن و می زنن به جاده. حتی شاید پام به مسابقات رالی هم کشیده می شد.
شاید نشه رانندگی کرد ولی می شه در آینده روی صندلی راننده نشست، مقصد رو مشخص کرد و حرکت کرد. به نظر من این هم لطف خودش رو داره مخصوصا اگه بیشتر ماشین های توی خیابون مثل ماشین ما باشه و راننده های دیگه هم تبلت به دست مشغول وب گردی باشن یا غرق صحبت با بغل دستی شون. اگه شما هم مثل من فکر می کنید بیایید با هم خیلی کوتاه بررسی کنیم که این ماشین ها تا چه حد پیشرفت داشتن و واقعا کی می شه سوار یکی از اون ها شد.
شرکت های زیادی توی این عرصه شروع به فعالیت کردن. یکی از جدی ترین این شرکت ها گوگل هست که واقعا روی  این پروژه سرمایه گذاری بزرگی کرده، در حدی که خودرو های بدون راننده اش اجازه ی تردد توی خیابون های کالیفرنیا رو دارن. رکوردی که ثبت کردن 1.1 میلیون کیلومتر بدون حادثه ی جدی تونستن برن.
روی سقف این ماشین یه حسگر لیزری تعبیه شده که در هر ثانیه 10 بار می چرخه و مسیر رو  به صورت سه بعدی اسکن می کنه. استفاده از لیزر باعث می شه تعداد اشیای موجود در مسیر و فاصلشون از اتومبیل بسیار دقیق اندازه گیری بشه. علاوه بر این چند سنسور در جلو و عقب خودرو قرار داره که سرعت اجسامی که بهش نزدیک می شن رو بررسی کنه و در صورت نیاز ترمز خودکار رو فعال کنه.
برای تعیین موقعیت مکانی خودرو گوگل مپ یه ابزار قدرتمند به حساب میاد و هر لحظه اطلاعاتش رو با داده های ماهواره ای چک می کنه. چند الگوریتم تصحیح خطای هوشمند هم پیش بینی شده که در صورت بروز کوچکترین خطا فعال می شه و اجازه ی انحراف از مسیر رو نمی ده.
اطلاعات زیادی در نرم افزاری مخصوص، در مورد انواع اتفاقات احتمالی و واکنش های مناسب ذخیره شده. علاوه بر این هر متر مسافتی که خودرو طی می کنه در حافظه اش ثبت می شه و رفتار های خودرو های مجاور رو هم تحلیل می کنه تا بهترین تصمیم رو بگیره.
جالب این جاست که حدودا دو سال پیش، اولین فردی که خودروی گوگل رو تست کرده، یه مرد نابینا از اهالی کالیفرنیا بود، که برای خوردن غذا با این خودرو به رستوران رفت، لباس هاش رو از خشک شویی گرفت و به خونه برگشت. گوگل اعلام کرده قصد داره تا سال 2017 این ماشین ها رو برای استفاده ی عموم آماده کنه و سال 2020 اون ها رو به صورت انبوه وارد بازار کنه. نمی دونم این حرف تا چه حد می تونه به واقعیت نزدیک باشه چون این خودرو ها هنوز توی هوای بارونی و برفی امتحان نشدن و مشکلاتی توی تشخیص حرکت عابرین پیاده دارن. تازه هنوز هیچ قانونی در مورد تردد این خودرو ها تدوین نشده و موانع زیادی سر راه تولید کننده هاست. بعضی از دستگاه هایی که روی این ماشین ها نصب می شه قیمتشون از خود ماشین گرون تر در میاد و باید دید قیمت تمام شده تا دو سال دیگه چقدر کاهش پیدا می کنه. در هر حال امرسون، مدیر این پروژه در گوگل معتقده تمام مشکلات قابل حله و هیچ چالش جدی وجود نداره.
اما بشنوید از شرکت سوئدی ولوو. این شرکت هم شدیدا دنبال جا انداختن تردد این گونه خودرو ها در دنیاست. به طوری که دکتر پیتر مرتنس، سرپرست بخش تحقیق و توسعه‌ی این کمپانی معتقده عرضه ی این خودرو ها در آینده دید مردم دنیا رو کلا نسبت به رانندگی کردن حتی در ترافیک سنگین تغییر می ده. قراره سال 2017 یکصد خودروی بدون راننده ولوو در بعضی از خیابون های شهر گوتنبرگ سوئد اجازه ی تردد داشته باشن.
اگه قرار باشه رانندگی رو به کامپیوتر بسپاریم قطعا در لحظه های بحرانی بهترین تصمیم رو می گیره. چون با سرعتی چندین برابر از مغز انسان اطلاعات و داده ها رو پردازش می کنه و دچار ترس و هیجان نمیشه. آمارها نشون می ده سالانه بیش از یک میلیون نفر بر اثر سوانح رانندگی جونشون رو از دست می دن که 90 درصد این سوانح به خاطر خطای انسانیه.
توی تمام این ماشین ها یه دکمه قرار داده شده که با فشار دادنش راننده می تونه خودش کنترل ماشین رو به دست بگیره. البته تمام ماشین هایی که اجازه ی تردد بدون راننده رو پیدا می کنن  باید طوری طراحی بشن که به هیچ وجه به فشردن این دکمه نیازی نباشه و فرد فقط در صورت تمایل به رانندگی، این حالت رو انتخاب کنه.
به تازگی اخباری منتشر شده که اپل و سامسونگ هم میخوان به تولید کنندگان این نوع خودرو اضافه بشن. فکرش رو بکنید! تا چند سال دیگه شاهد یه رقابت نفس گیر بین غول های تکنولوژی در تولید این نوع خودرو ها هستیم. به عقیده ی من هر چی رقابت بالا تر بره، هم قیمت پایین تر میاد، هم امکانات بهتری بهشون اضافه می شه. از همه مهم تر زودتر مورد پذیرش عموم قرار می گیرن و هر روز تعداد بیشتری از این خودروها توی خیابون ها رفت و آمد می کنن.
من به خودم قول دادم در آینده حتما یکی از این ماشین ها داشته باشم. شما چطور؟

درباره لیلا عظیمی

لیلا عظیمی هستم. در اهواز زندگی میکنم. کاردانی ادبیات انگلیسی از دانشگاه اصفهان و کارشناسی مهندسی نرم افزار از دانشگاه آزاد نجف آباد دارم. متاهلم و همسرم در زمینه گرافیک و برنامه نویسی تحت وب مشغول به کار است. به مطالعه کتاب های سیاسی و روانشناسی علاقه مندم و ورزش محبوبم شناست. در اوقات فراغت به موسیقی گوش می دهم و فیلم های حادثه ای تماشا می کنم. از آشنایی با این سایت خوشحالم. وجود چنین سایت پرباری در نزدیک تر شدن افراد نابینا و انتقال تجربیاتشان به یکدیگر بسیار موثر است.
این نوشته در اخبار, مقاله ها ارسال و , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

44 Responses to عرضه ی خودروهای بدون راننده؛ زودتر از آنچه تصور می کردیم!

  1. 1

    کاش موتورشم بیاد! من عاشق موتورم! سه بارم سوار شدم که ی بار زمین خوردم!‏

  2. 2
    saeed says:

    با دورود بسیار و تشکر فراوان از لیلا خانم.

  3. 3
    امید علیوردیلو says:

    سلام، مرسی از پست جالب و اطلاعات دقیقتون.
    بابای من امتحان گواهینامه میگیره ولی حیف پسرش نمیتونه گواهینامه داشته باشه.
    منم عاشق رانندگیم. بازی top speed رو همیشه بازی میکنم کلی حال میکنم. موفق باشید.

  4. 4
    morteza says:

    sal aam man am ma shin bedoon ehh ra nan deh mi khaam mer se az post bai

  5. 5
    پریسیما says:

    سلام لیلا جان
    خیلی باحال میشه اگه بشه
    منم رانندگی میکنم یعنی دوست دارم یکی از اون ماشینا داشته باشم
    موفق باشی

  6. 6

    سلام
    حتما یکی میخرم.
    فقط ای کاش دوچرخه ای هم بسازن که خودش فرمونو بچرخونه و دیگه هیچ…

  7. 7
    سعید ویسی پور says:

    با درود
    پست بسیار جالب و مهیجی بود. ممنونم.
    من که فکر نمیکنم به عمر ما پیرمردها قد بده
    اما امیدوارم شما جوانان بهره و لذت وافر را از این فنآوری بی نظیر ببرید.
    همیشه شاد و همیشه خوش باشید.

    مهرتان مانا.

  8. 8

    سلام، خیلی عالی بود، انشا الله من هم می خرم. از پست جالبتون تشکر.

  9. 9
    مهران اسلامی says:

    سلام
    مرسی از پستت
    خدا کنه زودتر بیاد انقدر دوست دارم مستقل بشم
    انقدر دوست دارم پشت ماشین خودم بشینم… شما چی بچه ها….
    خخخ

  10. 10
    محمد بهرامی says:

    سلام بابا کی میشه تو ایران مردم انقدر رانندگیشون بده که اون ماشین بیچاره هنگ میکنه و بعد تشییع جنازه

  11. 11
    مظاهری says:

    بوق,بوووقققق,بوووق,
    من پشت ماشینم دارم با سرعت صد میااام, صدای آهنگ رو هم بلند کردم, صندلی چرمیی, کمر بند هم بستم, یه لیوان قهوه … نه چای هم کنارمه, دارم از وسط محله وییژژژژ رد میشم خخخ,
    هیچ کدومتون رو هم سوار نمیکنم, هاهاهوهو,
    اووه یعنی میشه, ده سال دیگه هم خوبه, من به عزرائیل میگم یه خرده دیگه صبرکن,
    خعلی با حااال ببود,, مرسی لیلا جونم

  12. 12
    مهدیه says:

    سلاااام وای خدا جونم یعنی میشه ما هم پشت ماشین بشینیم آخ جون من که آرزوم هست خیلییی ممنون از این اتلعات خیلی خوبتون هزار بار لایک میزنم مرسییی تا بعد خدا یار و نگهدارتون

  13. 13

    سلالالام:: یاهاهاهیهی خسته نباشید! شماها فکر میکنید چند سال دیگه ماشینش میاد؟ من هلیکوپترشو دارم! خخخ خدا کنه بیاد ممنون از پست جالبت

  14. 14
    عدسی بشاشadasi says:

    درود! آرزو بر جوانان عیب نیست، دوزار بده آش به همین خیال باش، حالا همه ی مشکلات نابینایان در ایران رفع شده و فقط منتظر ورود ماشین شخصی هستیم که به دست بیدینها ساخته شود، خوب برای اینکه آرزو به دل نمیرید: اسم بنویسید و نوبت بگیرید و یه دور با دوچرخه من بزنید و حال کنید، رکاب زدن با دوچرخه باحال تر از ماشین سواریه، وقتی راننده فرمون میدهد و من با سرعت رکاب میزنم خیلی حال میکنم!راستی وقتی نابینا برای بینا شدن هفتصد میلیون تومن نداشته باشه هفت میلیارد تومن برای خرید ماشین شخصی داره؟! اگه هر نابینا هفتصدو بیست میلیون تومن داشته باشه هم میتونه بینا بشه و دیگه کور نباشه و یه ماشین معمولی بیست ملیونی داشته باشه!

  15. 15
    مادر بزرگمهر says:

    سلام
    خیلی خبر خوبی هست و درمورد پیشرفت سیستمها و پایین اومدن قیمتها هم قطعً حق با شماست زمان دانشجویی من در ایران که تلفن همراه نبود و وقتی هم سیم کارت وارد ایران شد خیلی قیمت بالایی داشت حالا انواع گوشی ها و سیم کارتها وجود دارن با انواع امکانات! مسئله ی قیمت فقط برای مردم ایران مهم نیست در همه جا یک نکته ی مهم هست
    فکر میکنم یک نوع از این ماشینها وارد ایران شده باشن مجله ی دانشمند آذر ماه 93 این خبر رو نوشته بود: اولین خودروی بدون راننده از سری جدید لکسوس (سری جی اس ) وارد ایران شد و با قیمت بیش از سیصد ملیون به فروش میرسد. وجود حس گرهای مختلف در دور تا دور خودرو اقدام به تشخیص موانع می کنند و رانندگان می توانند بدون نگرانی کنترل فرمان را به خودرو بسپارند.
    با تشکر فراوان از شما دوست بسیار خوب

    • 15.1
      لیلا عظیمی says:

      سلام. کاملا با شما موافقم. از نظر من مهم اینه که یه فناوری وارد بازار بشه. اگه جای خودش رو بین مردم باز کنه بالاخره با رقابت هایی که به وجود میاد انواع مختلفی با قیمت های متنوع عرضه می شه که عموم مردم بتونن ازش استفاده کنن. ممنون از نظرتون.

    • 15.2
      جابر جعفری says:

      از شما دوست گرامی هم تشکر میکنم که خیال همه را راحت کردید که تو ایران اومده حالا اونایی که میخوان بخرن پولاشونا یکجا کنن بتونن باش یه عکس دست جمعی بندازن.شوخی.

  16. 16

    سلام لیلا.
    منم در نوجوانی عشق رانندگی بودم، درحدی که با اصرار خودم پشت فمون مینشستم و فقط فرمون دست پدرم بود و شاید بعضی وقتها ساعتها رانندگی میکردم البته منهای فرمون.
    سادمه اولین بار که یه اتومبیل دادسون ژاپنی رو به حرکت در آوردم پدرم میگفت تو مثل یه شخصی رانندگی میکنی که لا اقل بیست ساعت به تعلیم رانندگی رفته، من حتی دفعه اول هم یک بار هم باعث خاموش شدن ماشین نشدم و کاملا مسلط به کلاج و گاز بودم.
    یادش به خیر.
    از تو هم برای این اطلاعات ارزشمندت ممنونم.
    و اینکه منو به گذشته بردی.
    حالا شاید در آینده ماشینها مون هم سامسونگ و اپل یا نکسوز از شرکت گوگل باشه و با گوشیهامون ستشون کنیم خخخ.
    با تشکر فراوان.

  17. 17
    ندا says:

    سلام اگه بشه چی میشه! اگه وقتی بشه پولم باشه چي ميشه! اگه بتونم بخرم چي ميشه!

  18. 18
    مهدی ترخانه says:

    سلام بر خانم عظیمی بزرگوار,
    حیف شد به این پست دیر رسیدم.
    دست رو دلم گذاشتید. باورتون میشه , من پایه یک دارم و نمیتونم رانندگی کنم؟
    باید بگم اگه دنبال لذت حقیقی رانندگی هستید , این ماشین ها نمی تونه جای رانندگی با همون ماشین های قدیمی رو بگیره. راستی خندم گرفت , چند روز دیگه , باید همین طور بگیم ماشین های قدیمی خخخ زیاد دور نیست.
    این طور که گفتید, همکاری ولوو , شاهکار کشور سوئد , با غول های نرم افزاری جهان باید زیاد طول نکشه. اونم با این سرعت تکنولوژی. اون طور که من از ماشین میدونم فقط قسمت های مربوط به درایور تغییر خواهد کرد و انجین و دیگر قطعات اصلی, میتونه مثل قدیم و با کمی تغییر باشه, یک گیربکس یا همون دنده ای که شما در کودکی اونو عوض میکردید , هم اتوماتیک میشه که الانشم تو خیلی از ماشین ها هست, مثلا تمام اتوبوس های درون شهری , دنده اتوماتیک هستند, که جون میده برا رانندگی پشت ترافیک. که دوشرکت آلمانی , بهترین هایش را تولید میکنند. یک چیز مهم که بسیار میتونه به ساخت این ماشین ها سرعت بده این موضوع مهم هستش که ضریب خطا و تصادف در این خودرو ها از این جهت بسیار فرق میکنه , من در شرایط تصمیم گیری های آنی زیادی قرار گرفتم که بسیاری هم اشتباه داشته ام , مثل تمام راننده ها و خوب میدونم که هر صدم ثانیه , و انتخاب بهترین گزینه , در زمان حادثه چقدر میتونه حیاتی باشه.چون عامل ترس , تو تصمیم گیری بسیار باعث خطاهای انسانی میشه که ذهن مصنوعی, این مشکل رو حل کرده.و اشتباه نمیکنه ولی اون انعطاف مغز انسان رو هرگز نمیتونه جایش رو بگیره.
    لذت بردم از خوندن این پست , خیلی خیلی ممنون.

    • 18.1
      لیلا عظیمی says:

      سلام. کاملا درک می کنم. این رو هم قبول دارم که لذت رانندگی کردن خیلی با نشستن در این ماشین ها فرق داره. ولی از طرف دیگه این تنها راه برای سواری با ماشین شخصی و انتخاب مسیر دلخواهه. چیزی که خیلی می تونه در استقلال و آسایش ما موثر باشه. خوشحالم که این پست رو پسندیدید.

  19. 19
    بانو says:

    سلام ليلا جونم….
    يعني ميشه اين طرفا هم عرضه بشه شكلك جدي خسته شدم از اتوبوس و تاكسي و كلاً منم خودرو مي خواااام و منم به خودم قول ميدم “قول بانوانه كه محكمتر از هر قول ديگه اي هستش”””””””

دیدگاهتان را بنویسید