خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

سلام عزیزان بفرمایید به بدخشان زیبا بیایید, شوخی کردم معرفی بدخشان رو بخوانید.

 

دوستان سلام خب خوش و سر حال هستید؟

خب خدا رو شکر من هم تازه از بدخشان زیبا برگشتم و میخواهم آنچه رو دیدم و شنیدم با شما ها نیز شریک نمایم. جدی نگیرید شوخی کردم من بدخشان نرفته بودم در این زمستان سرد نمیشود به این ولایت رفت اما در موردش تحقیق کردم و حالا اینجا مینویسم تا شما هم بخوانید.

خب زیاد حاشیه رَوی نمیکنم بفرمایید معرفی بدخشان رو مطالعه نمایید.

 

 

ولایت بدخشان

 

بدخشان در بنتهای گوشه شمال شرق افغانستان واقع گردیده با ممالک مجاور و کلتورهای مختلف آسیای میانه در تماس میباشد . گوشه انتهای آن با سنگیانگ چین در شمال با جمهوریت تاجیکستان ویک حصه جنوب شرق ان با پاکستان هرصد میباشد. این ولایت از لحاظ ارتفاع بلند تر از همه ولایت کشمیر بوده قله تراجمیر بلند ترین قله هندتوکش شرقی در مجاورت آن از سطح بحر 7750 متر ارتفاع دارد .

کوتل بروغیل زمانی معبر بزرگ تجار راه ابریشم را تشکیل میداد که از بسنگیانگ چین می آمدند و از این کوتل بدخشان گذشته به هندوستان ، لاهور و دهلی میرفتند . مارکوپولو در قرن سیزده ازبدخشان مشاهدات و خاطراتی داشته به اب وهوای آن شیفته شد . مریضی ئی که عاید حالش بود . در ین ولایت شفا یافت و در یاد داشت های خود از شفاف بودن هوا وناک و میوه بدخشان خیلی به دلچسبی یاد آوری کرده است. از گوشفند های آن تذکر داده شده که نوع خاص ودارای شاخ بوده بعداً به گوشفند مارکوپولو شهرت یافت . اگر چه مارکوپولو وسایل ارزیابی ارتفاع کوههای پامیر را نداشت . اما او هفت هزار متر ارتفاع آنجا ها را تخمین کرده بود اظهار داشت که در بین کوه ها دره سرسبزی پوشیده باجنگلات وجود دارد و نهرها و دریاچه های بزرگ در حین فرود آمدن از کوه ها آبشارهای زیبای حریر نما را تمثیل میکند . در این دریاچه ها ماهی هایی وجود دارد که گوشت شیرین و لذیذ دارند . در بدخشان آب کرستل معدنی هم وجود دارد . در مورد جهیل شیوا و شفایت آب آن سخن های زیاد گفته شده است و داستان بدرالجمال را به این جهیل ارتباط میدهند . بنابر امتزاج و آمیزش کلتور های مختلف زمان اشکاشمی متجانی شغتی واخی زیباکی و دری در این ولایت مشخصه مهم آنرا تشکیل میدهد . مردمان یفتل هم درین سرزمین اکثریت داشته بازمانده گان خاندان بفتلی های قدیم افغانستان را که در شمال حکمرانی داشتند ثابت میسازد . مارکوپولو از اسب های قوی هیکل و اعلی آن یاد آوری میکند که همان وقت در بزکشی های محلی برجستگی خاصی داشتند . دریاد داشت های مارکوپولو این مطلب هم درج شده اند که اسم بدخشان از لعل آن درخشان اقتباس شده که بعداً بنام بدخشان عمومیت پیدا کرده است . بدخشان سرزمین قلل برافراشته یخچالی است و در پیجه های آن لاجورد و اسب های زیبا جا داده شده است طبیعت به این ولایت بلند و مرتفع هدایای قیمت بها ی طبیعی را عرضانی داشته است . که شامل طلا ، لعل ، لاجورد ، آب کرستل گوسفند های جالب اسب های قوی و مردمان شجاع و با صحت می باشد . و نمایندگی از نژاد اصیل آریایی های قدیم مینماید . خرابه های شهر بزرگ وجود مدنیت قدیمه آریائی ها را در این ساحه نیز آشکار میسازد مارکوپولو میگوید تالقان وبدخشان بسیار پر نفوس و سرسبز بود اما در کندوز و خان آباد جنگلات و نیزار ها وجود داشت که حیوانات درنده مثل شیر و پلنگ زیاد است و مسافرین را در مخاطره قرار میدهد مارکوپولو از خان آباد الی فیض آباد 15 روز راه پیمانی کرده است که از خرابی راه آن وفت دلالت میکند.

تشکیلات اداری :

درسرزمین کوهستانی و وسیع بدخشان این واحد های اداری وجود دارند :

1 – شهر فیض آباد مرکز.
2 – ولسوالی جرم.
3 – ولسوالی کشم.
4- علاقه داری کران منجان.
5 – علاقه داری زیباک.
6 – ولسوالی واخان.
7 – ولسوالی اشکاشم.
8 – علاقه داری بهارک.
9 – علاقه داری شفتان.
10 – ولسوالی درواز.
11 – علاقه داری خواهان

12 – ولسوالی راغ.
13 – علاقه داری شهر بزرگ .

اقلیم آب و هوا :

ولایت بدخشان بنابر ارتفاع زیاد موجودیت کوه های زیاد ویخچال های متعدد اقلیم کاملاً کوهستانی را داراست . یعنی زمستان بسیار سرد و تابستان آن معتدل و گوارا میباشد .مدت چهار ماه در زمستان مردم منطقه بنابر موجودیت برف های ضخیم نمیتوانند که پای پیاده از یک قریه به قریه دیگر بروند از همین سبب در نقاط مرتفع مردم مجبور اند که مصارف ایام زمستان خود را کاملً تهیه کنند ورنه به فقر غذائی مواجه می شوند . در درههای رو به افتاب و فیض آباد هاوی تابستان نسبتاً گرم و زمستان آن سرد اما بنابر موجودیت وسایل ترانسپورتی امکان رفتوآمد به نقاط مجاور میسر میباشد . فیض آباد در امتداد دریای کوکچه واقع شده و توسط این دریا به دو حصه تقسیم شده است . و 2500 خانه در این شهر وجود دارد .

در ایام زمستان سردی هوا به 20 – درجه سانتی گرید در تابستان بین 15 و 25 درجه در تحول بوده اما در مناطق نخچالی واخان5+ درجه ریکارد شده است و بارانده گی سالانه آن به 800 و 1000 میلی متر میرسد . و در انتهای واخان بین 200 و 300 میلی متر پایین میاید بارنده گی اغلباً به شکل برف بوده و هوای سرد سایبریا در اینجا تاثیرات بخصوص دارد . باد های سرد و شدید هم در زمستان باعث برف کشیه میشود و راه ها را مسدود میسازد.

ساختمان اراضی :

بدخشان در مجموع یک ولایت کوهستانی و زلزله خیز است . کوه های خواجه محمد و کوه سفید خرس 5326 متر از کوه های معروف آنجاست. دریای کوتکجاه در یای واخان دریای پامیر ، دریای جرم ، دریای انجمن ، دریای وردج ، تگاب راست ، دریای تنگی شیوا ، دریای راغ ، و دریاچه درواز ، دریاهای مهم آنرا تشکیل میدهد و در شمال آن دریای پنج جریان دارد که باین ترتیب از لحاظ ذخایر آب غنی می باشد . جهیل های آنجا نیز معروف است که از نوع یخچالی بوده مثلاً جهیل شیوا ، جهیل زرقل و جهیل جقمقتین و یخجالهای بزرگ به طول 75 کیلو متر و عرض 600 متر در واخان وجود دارد که مردم قرغز در نزدیکی آن سکونت دارند . کلمه پامیر را به سانسکرت دارند کلمه پامیر را به سانسکرنیز ارتباط داده اند و میگویند (پا ) مفهوم کوه را داراست و (میر ) به معنی آفتاب است ودر مجموع تعنی کوه آفتاب است و در مجموع معنی کوه آفتابی را دارد که با طلوع آفتاب این کوه روشن شده وباغروب آفتاب تاریک می شود . و در زبان دری پای بزرگرا ارائه می کند . درههای بدخشان تنگ و اکثر اً صعب العبور می باشد . دریای کوکچه نیز دریک تنکنا و در عمق جریان دارد .

   نفوس :

بدخشان با داشتن 47403 کیلومتر مربع مساحت برای استقرار نفوس جای کمتر دارد زیرا اکثر جاهای آن یخچالی وکوهستانی است قرار احصائیه رسمی در سال 1359 نفوس آن به تعداد 509061 نفر درج سر شماری گردیده بود . اما با افزایش 203 فیصد در هر سال تعداد نفوس آن در سال 1379 به 743299 نفر میرسد که اکثرا در دره های خرد کنار دریاچه ها و ساحات کوچک زراعتی استقرار یافته و تراکم نفوس در هر کیلو متر مربع اراضی به 15 نفر بالغ میشود.

وضع فرهنگی علمی واجتماعی :

بدخشان دارای لیسه ها مکاتب ابتدائیه و متوسطه بوده تعلیمات برای طبقه ذکور و اناث مهیا است و روزنامه ئی بنام بدخشان درجارصفحه همه روزه بهطبع میرسد . مدارس دینی نیز در آن وجود داشته رسم ورواج های محلی روزو بازار در جمعه یا پنجشنبه باعث عرضه اموال و مواد ارتزاقی میگردد . بزکشی آن با اسب های قوی هیکل شهرت ملی داشته موسیقی محلی آن نیز از دیگر ولایات متفاوت است مراسم سال بنو همه وقت در باول حمل تجلیل می شود بنابر نبودن راههای ترانسپورتی در نقاط دور دست مکاتب وشفاخانه ها به ندرت دیده می شود و مکومات قبلی در ناکشاف آن طوریکه لازم بود توجه نکرده است .متاسفانه بنابر عدم مصروفیت مثمر بعض از جوانان به نوشیدن تریاک عادت دارند که این نقیصه باید توسط مسئولین محل رفع گردد .

جاها ی تاریخی آن شهر بزرگ بوده اما نقاط جالب دیگر تا حال کشف نشده است پروفیسر دوپری محقق امریکایی در بدخشان کشف بزرگ را انجام داده است موصوف در دره کور بدخشان فوسیل انسان قدیمه نباندر تال را به دست آوردن و بر اساس محاسبه کاربن جارده این انسان فوسیل شده به 40000سال قبل تعلق میگیرد که در نزدیکی بابا درویش بدخشان موقعیت دارد و از این نگاه یکی از مراکز ظهور و انکشاف انسان های قبل از تاریخ را دراین خطه آسیا آشکار می سازد در بهارک واشکاشم خرابه های تاریخی هم وجود دارد وتوپ خانه در زیباک محل تاریخی و تورستی است که در تابستان سال توجه سیاحین را به خود جلب می کند .

پیداوار مهم :

در بدخشان پیداوار مهم و حیاتی وجود دارد که ستون بزرگ اقتصادی افغانستان   را تشکیل میدهد و آنهم عبارت از لاجورد ،َ بدخشان است که درساحه کرانواقع کوه های خواجه محمد مورد مستخراج قرار گرفته است که در غرب کوکچه موقعیت دارد / طلا به پیمانه زیاد در حصه زرشویان ازدریای کوکچه بدست می آید / گندم ، ماش و ماهی خیلی زیاد تولید می شود حیات ماداری تربیه گوسفند ، اسب و گاو هم زیاد است نمد قاقمه و تکه های نخی در خانه ها تهیه و بافته میشود . زمین آبی معادل 390000 اکر و للمی آن 601000 اکر میباشد .

منابع آبی :

در بدخشان آب وافر غرض زراعت وجود دارد . واحد های زراعتی به شکل تراس در دامان کوه ها تهیه شده و دریای کوکچه با معاونین آن با این منظور مورد استفاده قرار دارد . در اشکاشم ، جرم ، خواهان ، راغ ، فیض آباد ، کران و منجان و شغنان تماما از آب های دایائی و کانالهای مصنوعی استفاده میکنند و بند سنگ مهری شهرت زیاد دارد .

سیستم مواصلاتی :

شهر فیض آباد با تالقان و خان آباد و کندز توسط سرک پخته وصل شده و مورد استفاده قرار دارد .اما در دیگر ولسوالی ها و محلات راههای دور دست آنقدر انکشاف داده نشده و توجه به عمل نیامده است در شغنان ، درواز ، پامیر و واخان اکثراً توسط اسب غژگاو ها انتقالات صورت می گیرد این حیوانات از دره های تنگ و یخچالی مواد محموله خود را به سختی انتقال میدهند وطبیعت هم در زمستان به آنها سخت می گیرد.

جنگلات :

در نقاط مرتفع ولایت بدخشان جنگلات صنوبری ، سوزنی برگ ، بلوط ، لمنز ، سرو و ناجو وجود دارد . در نقاط هموار چنار، کج بید ، اشجار مثمر جارمغز ،َ بادام ، بته های زیره ، سنجد و توت خیلی زیاد است . ناک بدخشان خیلی نازک و شیرین است که شبیه آندر هیچ جا وجود ندارد و ساحه جنگلات مجموعاً 450000 جریب زمین میرسد .

خسارات وارده جنگ :

در جنگهای که ادامه داشت راه قسماً تخریب و مکاتب ویران شده است بعضی پلهای تخریب شده دوباره اعمار گردیده وجود ماین هاغ در مزارع سبب آزار دهاقین و مالداران می شود .و در اثر جنگها مقدار زیاد لاجورد طور قاچاق به قیمت خیلی نازل به ممالک همسایه برده شده که ضایعه بزرگ اقتصادی محسوب میگردد.

۷ دیدگاه دربارهٔ «سلام عزیزان بفرمایید به بدخشان زیبا بیایید, شوخی کردم معرفی بدخشان رو بخوانید.»

سلام خیلی مطالب خوب و مفیدی بودند معنی بعضی از کلمات را نفهمیدم دوست دارم تو تابستون به این ایالت خیلی زیبا سفر کنم فکر کنم خیلی باید قشنگ باشه آخه من خیلی دریا را دوست دارم راستی اگر بیام شما دعوتم میکنید بیام خونتون خخخخخ موفق باشید تا بعد

سلام بر هادی ازیز.
این پستت هم خیلی خوب و کامل بود.
من فقط یه توضیح عرض کنم که، دوستان در افغانستان به جاده و راه و حتی بعضا خیابان سرک میگن و به رود و رودخانه هم میگن دریا.
احساس کردم که این توضیح لازمه.
ممنون از لطف محمد هادی نازنین.

دیدگاهتان را بنویسید