خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

نظرخواهی در خصوص تأسیس انجمن ویژه نابینایان

سلام دوستان. حال و احوالتون چطوره؟ خوبین؟ سلامتین؟ خیلی دلم برا محله و هم محله ایهای گلم تنگ شده. امیدوارم حالتون خوب خوب خوب باشه.
بدون هیچ گونه مقدمه ای، میخواستم از شما عزیزان نظر خواهی کنم.
نظرخواهی در خصوص مسائل و مشکلات پیش روی تشکیل یک انجمن ویژه نابینایان.
هم اکنون در استان های مختلف، برخی انجمن ها هستن که دارن مرتبط با نابینایان کار می کنن. هر کدوم از این انجمن ها هم نقاط قوت و ضعف خودشون رو دارن. البته از برخی دوستان شنیدم در بعضی استان ها، انجمن های نابینایان به بهونه آموزش زبان، کامپیوتر و موسیقی ویژه نابینایان شکل می گیره. اما در عمل بازخورد چندانی نداره و پس از چند ماه منحل میشه. البته این مسئله بر میگرده به این که تا چقدر نابینایان اون استان به اینجور آموزش ها علاقهمند باشن و از این دست کلاس ها استقبال کنن. هر چند عوامل دیگه ای هم در موفقیت یا عدم موفقیت انجمن ها دخیل هستن. این که اهداف مؤسسین اون انجمن واقعا در جهت بهبود زندگی نابینایان باشه یا نه برخی ها اهداف شخصی دارن و صرف این که خودشون به یه جایی برسن کفایت میکنه. اینارو گفتم که بگم با مشورت هایی که در این راه انجام دادیم، به برخی ابعاد این مسئله واقف هستیم.
ما نابینایان و کم بینایان شهرستان بروجرد تا حالا انجمن نداشتیم. فقدان امکانات و نیروی انسانی متعهد و آگاه نسبت به امور نابینایان، باعث شده که این مسئله تا به حال محقق نشه.
اما مدتیست که با چند نفر از دوستان و همشهریان تصمیم به تشکیل انجمن جهت پیشبرد اهداف و برنامه های مختلف گرفتیم.
به همین جهت، با افراد مختلفی مشورت کردیم ولی همچنان سر درگم هستیم و نمیدونیم باید از کجا شروع کنیم؟ من گفتم بهترین راه اینه که از شما دوستان عزیز کمک بگیریم و از تجربیاتتون استفاده کنیم.
قطعا کسانی که تا به حال تو این زمینه تجربه داشتن یا در حال حاضر از متصدیان انجمن های مرتبط با نابینایان محسوب میشن، میتونن به ما کمک کنن.
فقط خواهش میکنم که حرف های نا امید کننده نزنید چراکه به همه ی خوبی ها و بدی ها و مشکلات واقف هستیم.
نظر شخصی من اینه که تا جایی که بتونیم از بهزیستی دوری کنیم و زیر چتر بهزیستی نباشیم و استقلال خودمون رو حفظ کنیم. سؤالم اینه که به نظر شما آیا این امر امکان پذیر هست؟
مستقیما از فرمانداری مجوز بگیریم چطور میشه؟
همکاری با تشکلهای سیاسی و غیره را پیشنهاد میکنید؟
زیر نظر انجمن نابینایان ایران باشیم بهتره یا انجمن تشکلهای نابینایان کشور؟
در کل هر راه حل و پیشنهادی که به نظرتون میرسه در اختیارمون قرار بدین، ممنون میشیم
در پایان هم باید بگم دوستان عزیز بخاطر منتشر نکردن آموزش های غلط ننویسیم معذرت میخوام. من فعلا اینترنتم قطعه و الانم دارم با گوشی پست مینویسم.
در پناه ایزد منان موفق و موید باشید.

۱۶ دیدگاه دربارهٔ «نظرخواهی در خصوص تأسیس انجمن ویژه نابینایان»

سلام
برای تأسیس انجمن خوب از چند راه می تونید وارد عمل بشید که هر کدام مذیت هایی هم دارد که باید بنا به توجه به اهدافتان با آن کنار بیایید
از بهزیستی دوری نکنید به نظر من چرا که بهزیستی وظیفه دارد به شما کمک کند ولی زیر چترش نرید
اگر مشکلی بود یا راه کاری خاستید با من تماس بگیرید تا با دوستانی که چند سال است در زمینه انجمن داری فعالیت می کنند ارتباط تان دهم
شماره ام هم که توی پستهایم هست
۰۹۱۰۳۵۳۷۸۳۳
این هم هست

درود بر تبسم بانو. توصیه میکنم که انجمن مستقلی داشته باشید. راه کار این قضیه هم اینه که به فرمانداری یا استانداری مراجعه کنید و اساسنامه از پیش تهیه شده را دریافت کنید بعد باید تعدادی مؤسس داشته باشید که پاکار باشند و تا آخر همراهی کنند. البته الآن گمان کنم که وزارت کشور در این خصوص سایت یا پورتی داشته باشه. بعد که اساسنامه تهیه شد مراحلی داره که باید طی کنید مثل رفتن به آگاهی و گرفتن عدم سوء پیشینه.
خلاصه اگر از وزارت کشور مجوز بگیرید بهتر است چون یکی از شرایط به عضویت شبکه ملی تشکلها درآمدن داشتن مجوز از وزارت کشور است. همچنین مبنای اساسنامه وزارت کشور بیشتر مجمع عمومی یعنی حضور کل اعضا است در حالی که مبنای بهزیستی بر هیئت امنا است که یعنی تعدادی باید برای همه ی اعضا تصمیم بگیرند و این امر با اهداف اولیه تشکیل انجمن که مشارکت دادن همه نابینایان در تعیین سرنوشت خودشان است مغایرت دارد.
در این مورد میتونید با سهیل معینی که الآن مدیرعامل شبکه ی ملی تشکلها هم هست صحبت کنید محل کار ایشون روزنامه ایران سپید است که اونجا میشه پیداش کرد.
اگه سؤال دیگری بود در خدمتم.

سلام عمو حسین. ممنون از راهنمایی هاتون. ما رفتیم فرمانداری گفتن که شما باید مکان داشته باشید که ما مجوز بدیم. بعد ماهم که مکان نداریم هرجا میریم که کمک کنن برا تهیه مکان میگن شما باید مجوز داشته باشید که بتونیم کمک کنیم خخخ اتفاقا یکی از مشاورینمون آقای معینی هستند که چند جلسه تلفنی باهاش صحبت کردیم. عمو ببخشید میشه من شماره شما رو داشته باشم؟

سلام خانم تبسم آفرین به شما که به فکر پیشرفت همه نابینایان هستید
من یکی از موسسین انجمن نابینایان اردبیل هستم
انجمن ما در سال ۷۴ به ثبت رسید
برای تشکیل انجمن شما باید از همه نابینایان شهرتان دعوت کنید تا جلسه عمومی تشکیل شود
در آنجا با آنها صحبت کرده و هدفتان را توضیح دهید در همان جلسه به وسیله رأی گیری بیش از هفت نفر را به عنوان مؤسسین انتخاب کنید و آنها از میان خودشان رئیس مدیر عامل خزانه دار دو نفر بازرس معاون رئیس و دو نفر عضو الل بدل انتخاب میکنند
و صورت جلسه بنویسید و در آن نام انتخاب شدگان را قید فرمایید
و یک درخواست جداگانه جهت تشکیل انجمن به فرمانداری ببرید در آنجا خودشان شما را هدایت میکنند
اینگونه کارها به وزارت کشور مربوط میشود
شما به فرمانداری نیروی انتظامی تشخیص هویت ثبت اسناد و شرکتها خواهید رفت تمام هزینه خودتان را از بهزیستی بگیرید از مزایای بهزیستی استفاده کنید ولی وابسته نباشید تشکیل انجمن به تنهایی تحقق اهداف جامعه ما را بر آورده نمیکند
شما باید تلاش بیشتری کرده و کارهای دیگری در کنار آن انجام دهید
مانند تشکیل شرکت خدماتی چند منظوره بدهید و میتوانید قرض الحسنهآن هم به صورت رسمی تشکیل بدهید
در این راه ما آرزوهای زیادی در سر داشتیم ولی عدم اتحاد خود نابینایان مانع پیشرفت ما شد
سعی کنید عمرتان را حدر ندهید بیشتر به کارهای اقتصادی بپردازید
ببخشید وقتتان را گرفتم با تشکر

سلام به خانم درست نویس خودمون , تبسم.
اگر نظرتون قطعی هستش و من از تهران کمکی میتونم بکنم , سراپا آماده ام. پیش روی شما بسیاری از انجمن ها هستند که به دلایلی شکست شاید خورده باشند ولی پیشنهاد میکنم دل سرد نشوید و به دقت توجه فرمائید که دلایل ناکام شدن این قبیل انجمن های نابینایی , چه بوده و میشود آنرا سرمشق کرد . در ضمن دوستان با تجربه بالایی نیز هستند که میتوانند راهنماییتان کنند. در مورد مکان و دیگر مشکلات هم , شما پیش قدم شوید , شاید تونیستیم حلش کنیم. خودم هم اگر مشکل جغرافیایی جلوگیری نکند , در قسمت هایی که بتوانم , در خدمتم , مثلا دادن آموزش های فنی و تعمیراتی .
ایمیلم :mehditarkhane@gmail.com

سلام بر آقای محمدی. ممنونم از راهنمایی هاتون. فقط سوالم این بود که چطور میشه از مزایای بهزیستی استفاده کرد ولی وابسته نبود؟ درصورت مجوز گرفتن از فرمانداری بازهم بهزیستی به ما مزایا خواهد داد یا خیر؟
در مورد قسمت آخر صحبت هاتون یعنی پرداختن به امور اقتصادی رو راستش من شخصا باهاش مخالفم. چون وقتی اسم پول میاد وسط بین همه اختلاف بوجود میاد.
سلام بر آقای مهندس ترخانه. بسیار ممنونم از لطفتون. بله اگه بعد مسافت نبود حتما از وجود ارزشمندتون استفاده میکردیم.
من دوست دارم کسانی که در این زمینه تجربه دارن که موفق شدن و یا به دلایلی شکست خوردن تجربه هاشونو با ما در میون بذارن و یا دوستانی که از عملکرد انجمن شهرشون ناراضی هستن بیان و دلایل عدم رضایتشونو بگن که ما اون اشتباهات رو تکرار نکنیم.

سلام تبسم.
من شروع و ادامه این کار رو بسیار میپسندم، ولی حیف که تجربه ای در این مورد ندارم که در اختیارت بذارم که کارت رو راحتتر کنه.
ولی همت و ارادهت در این باب قابل تقدیره که امیدوارم به سر انجام مورد نظر برسه که ما هم از شنیدن این خبر خوب خوشحال میشیم.

سلام.
یه نکته که باید رعایت کنید اینه که هیچ وقت به امید وعده وعید کسی نباشید.
ما یک سال کانون نابینایان داشتیم و شهرداری یک سال تمام به ما قول مساعدت و همکاری داد و آخرش هم به حرفش عمل نکرد.
همیشه اول راهتون رو صاف کنید و بعد قدم بردارید.
منابع مالیتون رو مشخص کنید.
اول انجمن رو راه نندازید بعد تازه به فکر تأمین هزینه هاش بیفتید.
اگر میتونید از خیّرها کمک بگیرید تا مشکل مالی نداشته باشید.
مهمتر از همه ی اینها، اینه که بررسی کنید ببینید در شهر شما آیا واقعً به چنین انجمنی نیاز هست یا نه؟
از لحاظ بودن یا نبودن نه.
از این لحاظ که آیا بچه های شهر شما آیا واقعً به این باور رسیدن که به چنین انجمنی نیاز دارن یا نه.
ما در طول یک سال، اولش نزدیک صد نفر عضو گرفتیم.
شاید یک ماه هم نشد که این صد نفر اومدن عضو شدن.
ولی وقتی کانون منحل شد، شاید ده نفر عضو فعال هم نداشتیم.
همه یه دفه ول کردن رفتن.
مرسی.

سلام بر عمو چشمه ی عزیز. ممنونم از لطفتون. امیدوارم که همینجوری پر انرژی و با انگیزه بتونم به کارم ادامه بدم.
سلام شهروز. بله ما کاملا این نیاز رو احساس میکنیم. خدا کنه که دوستان همراهیمون کنند. من فقط دوست دارم این انجمن تاسیس بشه ولی فکر نکنم حتی بخوام برا هیئت مدیره کاندید بشم.

با سلام یادم رفت بگم آدرس خانه یکی از اعضا را زیر صورت جلسه بنویسید
انجمن زیر نظر نیروی انتظامی میباشد قانونً به بهزیستی وابسته نیست
بهزیستی در تصمیم گیریهای انجمن دخالت نمیکند
منظور من این بود که اعضای انجمن را به سوی کارهای درآمدزا سوق دهید با تشکیل شرکتها و گروه های مختلف
وقتی مجوز را گرفتید برای تهیه مکان و ابزار لازم اقدام فرمایید
در این مورد بهزیستی به شما کمک خواهد کرد
بهزیستی پولی برای کمک به تشکلها در اختیار دارد با تشکر

سلام تبسم جان امیدوارم که موفق باشید! ای کاش دوستانی که در این زمینه تجربه دارند پست میگذاشتند و راهنمایی میکردند که چگونه باید منابع مالی انجمنها را تأمین کرد؟ آیا با توجه به تعداد کم نابینایان در شهرهای کوچک تشکیل انجمنهای مختلط یعنی نابینا و جسمی-حرکتی و بطور کلی معلولین بهتره یا تشکیل یک انجمن تخصصی؟ اصلا راهکارهای مدیریتی برای انجمنهای تازه تأسیس و یه عالمه مسأله دیگه را جواب میدادند.

دیدگاهتان را بنویسید