خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

ABC Notation – نت نویسی متنی مناسب برای موسیقی دانان نابینا

ABC Notation روش نت نویسی متنی است که اصولا برای نوشتن نتهای سنتی غربی ایجاد شده است اما ظاهرا با پیشرفتی که در نسخه های جدیدترش داشته است در آن می‌توان نتهای پیچیده تری هم نوشت مثل موسیقی چینی.

منبع: وبلاگ شخصی فارسی ام، fa.dusk.ir

درود بر همه

مدتهاست که علاقمند به یادگیری موسیقی شده ام. فقط اخیرا است که شروع به یادگیری تئوری موسیقی از یک کتاب کرده ام تا اگر ممکن باشد بعدا در یک کلاس موسیقی ثبت نام و آلت موسیقی ای را یاد بگیرم.

از آنجایی که آشنایی بسیار کمی با نت نویسی بریل دارم، دنبال راهی برای نوشتن و خواندن موسیقی می‌گشتم که دیجیتال و برای نابینایان قابل استفاده باشد. در جستجویم با ABC Notation آشنا شدم. ABC Notation روش نت نویسی متنی است که اصولا برای نوشتن نتهای سنتی غربی ایجاد شده است اما ظاهرا با پیشرفتی که در نسخه های جدیدترش داشته است در آن می‌توان نتهای پیچیده تری هم نوشت مثل موسیقی چینی. اطلاع ندارم که آیا نوشتن موسیقیهای ایرانی هم ممکن است یا نه. هنوز آنقدر در موسیقی و به خصوص در یادگیری این روش نت نویسی دانش کافی را ندارم که این موضوع را بدانم. ولی در کل فکر نمی‌کنم این امر ناممکن باشد. حد اقل برای موسیقیهایی که فقط با یک آلت نواخته می‌شوند.

در سایت رسمی این روش نت نویسی، www.abcnotation.com، آموزش این متد به زبان انگلیسی وجود دارد به علاوه، در این سایت می‌توانید از بین هزاران برگه‌ی نت ABC جستجو کرده و آنها را دانلود نمایید. اطلاعات و نرم افزارهای مربوط دیگری هم در این سایت موجود است. همینطور، آموزشی بسیار بهتر در سایت abcplus.sourceforge.net وجود دارد.

این روش برای کاربری نابینایان چه با استفاده از برجسته نگار و چه صفحه خوان بسیار مناسب است. برای استفاده از این نوع نت نویسی بر اساس تجربه‌ی شخصی برنامه‌ی ABC Explorer را پیشنهاد می‌کنم.

این روش نت نویسی اولا گنجینه ای عظیم و ارزشمند از نتهای موسیقی از فرهنگهای مختلف را به ساده ترین شکل ممکن و به صورت رایگان در اختیار نابینایان می‌گذارد و به علاوه نابینایانی که خود موسیقی تنظیم می‌کنند و علاقه دارند آن را در اختیار افراد بینا قرار دهند می‌توانند ابتدا نت موسیقی خود را به این روش بنویسند و سپس با استفاده از ابزارهای رایگان موجود آن را به برگه‌ی نتی که هر موسیقی دانی می‌تواند از آن استفاده کند تبدیل نمایند. تبدیل نتهای نوشته شده به فایل midi هم امکانپذیر می‌باشد.

در زیر چند نکته در مورد این متد و سایت abcnotation.com را از خود سایت نقل قول و ترجمه می‌کنم:

  • حدود ۴۶۰۰۰۰ موسیقی قابل دسترس به صورت برگه‌ی نت و فایل midi رایگان تنها در این سایت.
  • موسیقی سنتی از قرون وسطی و رنسانس تا دوران معاصر.
  • تعداد زیادی نرم افزار رایگان (ویندوز، مک، لینوکس، موبایل…) برای تبدیل ABC Notation به برگه‌ی نت و فایل midi.
  • موسیقی از فرهنگهای بسیار، تعداد زیادی از ایرلند، اسکاتلند و بقیه‌ی منابع سلتیک به علاوه‌ی موسیقیهای بسیاری از امریکا، انگلستان، فرانسه، اسکاندیناوی و از سراسر اروپا و حتی مجموعه‌ی قابل توجهی از موسیقی چینی.
  • صورتی از نت نویسی محبوب در سراسر دنیا خصوصا برای موسیقی محلی و سنتی.
  • نسخه‌ی آنلاین از بسیاری از مجموعه های تاریخی مثل O’Neill’s Music of Ireland, Playford’s English Dancing Master و موسیقیهای تنظیم شده توسط Carolan, که موارد اشاره شده فقط سه نمونه از آنها هستند.
  • سیستم نت نویسی ای دقیق و بر پایه‌ی متن که اشتراک موسیقی را از طریق ایمیل و سایتهایی مثل همین یکی آسان می‌کند.
  • session tunes, band repertoires و موسیقی اوریجینال.
  • نرم افزارهای ویژه که می‌توانند برای آلاتی مثل گیتار، ماندولین و بانجو (و دیگر آلات زهی پرده بندی شده)، ویولون, آکاردئون دیاتونیک, شیپور, یوفونیوم و توف, ساز دهنی و طبل tabulature و جدول انگشت گذاری ایجاد کنند.
  • نمونه ها، آموزشها، یک وبلاگ، تالار گفتمان و اطلاعات بسیار دیگری در مورد ABC.

امید که این اطلاعات مورد استفاده‌ی دوستان گرامی قرار بگیرد.

سربلند باشید.

۱۲ دیدگاه دربارهٔ «ABC Notation – نت نویسی متنی مناسب برای موسیقی دانان نابینا»

دیدگاهتان را بنویسید