خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

متن توافقنامه ی مشترک موافقان و مخالفان پخش رایگان نرم افزار داتواکر و پایان کشمکشها

با درود به همه ی شما دوستان گرامی. در این چند روزه بحث هایی پیرامون نرم افزار دات واکر (دستیار مسیریابی نابینایان با نقشه) صورت گرفت که هرچه بنویسیم و بگوییم، کلیشه است، تکرار است و تکرار. همیشه، در طول تاریخ، بین افراد مختلف جوامع بشری، اختلاف نظر وجود داشته و دارد و خواهد داشت. پیش از این هم گفته بودم که بدترین کاری که می شود کرد این است که بخواهی کسی را تغییر دهی. ما قصد تغییر کسی را نداریم و این کار را بیهوده می دانیم. بعضی بر این باور بودند که من دارم طرف کسی را میگیرم یا باید طرف کسی را بگیرم ولی من شخصا معتقدم هر کسی باور های خاص خویش را دارد و باور های هر کسی برای خودش ارزش بسیاری دارد. پس چه خوب است اگر این واقعیت را بپذیریم که هر کسی ممکن است باور هایی مخالف ما داشته باشد ولی لزوما نه باور ما درست است و نه باور شخص مقابل‌مان. همه چیز، نسبیست.
در ادامه، به نکاتی پیرامون توافق پس از تقابل گروه مخالف و موافق پخش نرم افزار دات واکر می پردازم. با مذاکراتی که بین دو نفر از نمایندگان اصلی دو گروه صورت گرفت، توافقاتی در راستای جلوگیری از تفرقه و چند‌دستگی نابینایان عزیز به شرح زیر، حاصل شد.
1: چنانچه یکی از طرفین، تعهداتش را زیر پا بگذارد، طرف مقابل حق دارد به نحوی که می داند، از خود دفاع کند و حتی این اختیار را دارد تا تعهدات خود را نقض کند.
2: مدیر یا مدیران سایت گوشکن، لازم بود و می توانستند بر روند انتشار پست مربوط به پخش دات واکر و کامنت های آن، نظارت و دقت بیشتری به خرج دهند که بر خلاف انتظار همگانی، متأسفانه این اتفاق نیفتاد. از این به بعد، باید سعی بر این باشد که احتمال بروز این اتفاقات به صفر نزدیک شود.
3: انتشار اسامی افراد بدون سند و مدرک، کار پسندیده ای نیست و جزو همان اتفاقاتیست که باید سعی شود از وقوع آن جلوگیری شود.
4: در پست دات واکر منتشر شده در سایت گوشکن، پخش کنندگان دات واکر یعنی گروه آریابوم و بعضی اعضای آن آقایان امیر فتوحی, پوریا شمی, داوود چوبینی, رضا خلیلی, وحید محمدی, سعید آقایی, سعید پناهی, محمدرضا راشاد و آقای مؤمنی و بعضی افراد خارج از این گروه از جمله جناب آقای ابوالفضل سعیدیفر  با صفاتی نظیر سارق و  منافق خطاب شدند که صفات ناپسندی بود. میشد و باید واژگان مناسبتر به کار برده میشد که متأسفانه این اتفاق نیفتاد. عذرخواهی کسانی که از طرفشان صفات بدی در خلال پست دات واکر و کامنت هایش به این گروه و افرادی که در بالا نامشان برده شد نسبت داده شد را همینجا اعلام می کنیم.
5: بطور کلی اگر کسی چه مخالف و چه موافق از پست دات واکر یا کامنت هایش رنجیده‌خاطر شد، عذرخواهی طرف مقابلش را همینجا پذیرا باشد. من حس می کنم نابینایان مثل خواهر وئ برادر هایی هستند که حتی اگر گوشت یکدیگر را دندان بگیرند، باز هم استخوان های هم را دور نمی اندازند. نابینایان جنگ کنند، ابلهان باور کنند.
6: گروه موافق استفاده ی رایگان از دات واکر، اعلام کرده که سایت تاکینگ‌سافت را در صورتی که بابت اتهاماتی که به گروه آریابوم و افراد خارج از این گروه زده عذرخواهی کند و پست مربوط به این ماجرا را حذف کند به رسمیت می شناسد.
7: نماینده ی گروه موافق استفاده ی رایگان از دات واکر، اعلام کرده که اخذ هزینه توسط نابینایان برای ارائه ی خدماتشان در صورت شفاف کار کردن افراد ذی نفع و پاسخگویی مناسب به دوستان نابینا را قبول دارد و به رسمیت می شناسد.
همچنین نماینده ی گروه فوق، اعلام کرده که با پخش نصب کننده ی ویندوز گویا و هر نوع نرم افزاری که با هزینه شخصی تهیه شده بطور غیر قانونی و بدون رضایت توزیع‌کننده ی رسمی برنامه مخالف است. این گروه اعلام کرده که اگر کسی از اعضای این گروه، در فضای مجازی به دوستان، صفات ناروایی نسبت داده، مراتب عذرخواهیش را اعلام میدارد. همچنین اگر شخص یا اشخاصی برنامه ای را به اسم این گروه و خارج از چهارچوب های اخلاقی و قانونی پخش کنند، این گروه، مسئولیت امر را به عهده نمیگیرد.
8: در خصوص استفاده یا عدم استفاده ی دوستان از نسخه ی پخش شده ی دات واکر، پس از مباحثاتی که در این چند روز، بین کاربران نابینای فضای مجازی انجام شد، هر دو گروه قرار گذاشتند که تصمیمگیری برای استفاده از نسخه پولی یا رایگان را به خود عزیزان نابینا بسپارند.
9: قرار شد با انتشار این پست، پست مربوط به پخش نرم‌افزار دات واکر از سایت گوشکن برداشته شود تا این توافق بتواند واقعی، کاربردی و خالی از شعار باشد.
10: تمام تنشهای پیش آمده در فضاهای مجازی، چه سایت گوشکن، چه گروههای ایمیلی و چه گروههای واتساپ، اسکایپ و وایبر و غیره، از زمان انتشار این توافقنامه به بعد باید بین موافقان و مخالفان طرفین متوقف شود، زیرا طرفین خود به توافق رسیده اند و کسی بهتر است با رفتار نابه جای خود باعث ایجاد تشنجی جدید نشود.
11: هرگونه تشنجی در فضای مجازی از این پس در مورد نرم افزار داتواکر، توسط هر دو طرف به شدت محکوم میشود و هر دو طرف این عمل را ایجاد تفرقه
بین نابینایان میدانند و اظهارات ایجاد کنندگان این حواشی را به هیچ وجه
به رسمیت نمیشناسند و هیچ حمایتی از این افراد و اظهاراتشان نمیکنند.
پانویس: سایت گوشکن، این حق را دارد که با کاربران خاطی خود در مورد جریانات پیش آمده، اعم از انتشار پستها و مطالب کذب در این سایت، برخورد قاطع و انضباطی، طبق چارچوبها و سیاستهای داخلی خود را داشته باشد.
در پایان، من (شخص مجتبی خادمی) همیشه خوشحالی خودم را از اتحاد های واقعی و عملی و خالی از شعار اعلام می کنم و تأسف خودم را بابت رنجش دوستان، از حاشیه های پیش آمده، اعلام می دارم. امیدوارم ضعف های این سایت را ناشی از ضعف مدیریتی بنده بدانید و مطمئن باشید که غیر از من، مدیران، ویرایشگران، نویسندگان، مشارکت کنندگان و دیگر کاربران سایت، کارشان را به نحو احسن انجام می دهند و اگر مشکلی هست، حتما در نحوه ی مدیریت من است که امیدوارم بتوانم از محیطم بیشتر بیاموزم و برای پیشرفت خودم و شما آموخته هایم را بیشتر به کار بندم.
خوش باشید تا همیشه و طبق معمول، لذت ببرید از زندگی

امضا کنندگان، کادر مدیریت سایت گوشکن، سایت تاکینگ سافت، گروه واتساپ آریابوم.