رفع اشکال عربی و فارسی ویژه دانشآموزها

سلام به دانشآموزای عزیز گوشکن! خوبید خوشید سلامتید؟ خوش میگذره؟ تا حالا امتحانا رو خوب دادید؟ اگه خوبم ندادید، اشکال نداره دیگه تموم شد. خخخخخ.

إِِِِإ… نمیدونم والّا بگم؟ نگم؟…
.
.
.
خوب بیخیال میگم.
دانشآموزای داخلی و خارجی! یعنی گوشکنی و گوش نکنی! بیایید! تعارف نکنید! سؤالات و اشکالات خودتونو بپرسید. بیایید نگران نباشید این کلاس با همه کلاسا فرق میکنه. اینجا میتونید هر وقت خواستید از کلاس برید بیرون و هر وقت خواستید بیایید.هر قدرم بخواین میتونید شلوغ کنید.
آها! یادم رفت بگم، تو چه درسی سؤالاتونو بپرسید.
1_ عربی: راستش من این درسو خیلی دوست دارم. تو مدرسه خوب یاد گرفتم و دوران کاردانی استادمون همش باهامون تمرین میکرد. اینطوری نبود که بخواد جزوه بده و ما هی بخونیم تا حفظ شیم و هیچی یاد نگیریم. پس این درسو خیلی خوب یاد گرفتم. حتی تو کارشناسی و ارشد اصلا نمیخوندم. باورتون میشه با این حال همه نمرهها عربیم، 19 و 20 بود. منابعشو هم به اندازه کافی دارم.
… خوب حالا که چی میخوای بگی بلدم! به من چه که بلدی منم خیلی چیزا بلدم…
… نه! میخواستم بگم که شما بدونید که سؤالاتون بیجواب نمیمونه و من اگرم بلد نباشم یا یادم رفته باشه، میتونم به منابع مراجعه کنم و جوابتونو پیدا کنم. راستش، من اولش حوصله نداشتم جلسه رفع اشکال برای این درس بذارم. اون‍جوری که عباس گفت، دو نفر داوطلب شدن این درسو تدریس کنن. ولی فرصت رفع اشکال نداشتن. پس دیدم که خوبه شایدم لازمه که این پستو بزنم تا شما اشکالاتتونو که شاید زیادم باشه، بپرسید.
2_ فارسی: این که میگم فارسی منظورم، آرایهها، سکبشناسی، (غلطه! سبک‌شناسی) نمیدونم نگارش و هر درسی که یه ربطی به فارسی داره. من 14_15 سال پیش دیپلم گرفتم یادم نیست که چیا داشتیم. شایدم تا حالا عوض شده باشه. خوب یه پست رفع اشکال فارسی منتشر کردم ولی عملا کسی سؤالی نپرسید. گفتم بهتره که تو این پست این فُرصتو به کسانی که هنوز امتحان این درسا رو ندادن بدم که سؤالاشونو بپرسن. من ادبیات خوندم و عشقمم ادبیات بوده. پس کیف میکنم که در این مورد سحبت (غلطه! صحبت) کنم. پس شما هم راحت باشید و هر قدر سؤال دارید بپرسید.

راستش در مورد انگلیسی نمیتونم بگم که سؤالاتونو بپرسید چون هیچی بلد نیستم. ولی اگر پریسیما خانم حاضر شدند که در این پست به سؤالهای شما جواب بدن، شما هم میتونید بپرسید.
اما در مورد تدریس دروس مربوط به ادبیات فارسی شما باید به این سؤالها جواب بدید تا من بتونم تصمیم درستو بگیرم.
1_ دقیقا چه موضوعی رو درس بدم؟ آرایه یا زبان فارسی یا…
2_ از پیش‍دبستانی تا پیش‍دانشگاهی چندمو درس بدم؟ خوب میتونم همه رو هم درس بدم. ولی راستش وقت زیادی ازم میگیره. پس شما با توجه به نیازتونچنتاشو (غلطه! نیازتون چنتاشو) انتخاب کنید.
3_ از کی شروع کنم؟ تابستون یا مهر یا یه وقت دیگه.
خوب یه نکته ای رو هم به خانوادههای دانشآموزای نابینا بگم. همه این مطالبی که گفتم مربوط به بچههای شما هم هست. یعنی اگه بچه ی شما به هر دلیل به اینترنت دسترسی نداره، شما میتونید به جای اونا سؤالا و نیاز‍هاشون در مورد این درسا به (غلطه! درسا رو به) من بگید تا راهنمایی کنم پس مخاطب من تو این پست شما هم بودید.
بچهها ببخشیدم که این ههمه (غلطه! همه)از خودم گفتم. شاید اصلا نیاز نبود. امیدوارم که بتونم کمک کوچیکی به دانشآموزا کرده باشم و فقط خودنمایی نکرده باشم.
دوستتون دارم دانشآموزای دوست داشتنی. see you تا پستهای دیگه برای شما بای

درباره یکی از شما

به نام حق و حقیقت. سلام به دوستای دوست داشتنیم. من عباس منتخب یگانه هستم. متولد اسفند61 . پنج سالم بود که پدر مادرم متوجه شدن چشمام داره روز به روز ضعیفتر میشه. تا شیش ماه برای درمان من به این بیمارستان و اون بیمارستان میرفتن. ولی دکترا نمیتونستن تشخیص بِدَن. و برای این که کم نیارن میگفتن عقبموندس. تا این که دکتر خلعتبری متوجه شد یه غده رو عصب چشم راستمه و باید هرچه زودتر عمل بشه. ایشون گفتن اگه سه ماه زودتر تشخیص داده میشد، بَچّتون بینایی کاملشو به دست می آورد و اگه 10 روز دیگه می آوردینَش خودش از دست میرفت. خلاصه عملم کردن و غده رو در اوردن. ولی اون غده عصب چشم راستمو کاملا له کرده بود و به عصب چشم چپَم هم آسیب رسونده بود. یعنی الان فقط چشم چپَم یه کم میبینه. و به چنتا بیماری دیگه هم مبتلا شدم که اینجا مجال بیانش نیست. مثل همه عاشقها نفهمیدم از کی عاشق شعر و ادبیات شدم. و عاشق موسیقی سنتی هم هستم. آثار سعدی رو خیلی دوست دارم. سال 89 تو آزمون آموزش پرورش شرکت کردم و بعد از قبولی برای مصاحبه منو فرستادن ناکجا آباد برای گزینش هم رفتم. وقتی رفتم که نتیجه رو بگیرم مسوول مربوط گشت و گفت نتیجه استخدامت نامعلومه. بعد از کلی رفت و آمد به ادارات مختلف فهمیدم که به خاطر معلولیت مَنو نپذیرفتن در حالی که تو همه مراحل امتیاز لازمو گرفته بودم. نامه سه درصد رو هم از بهزیستی برده بودم. اون موقع هرچی رفتم دنبالش به نتیجه نرسیدم. سال 92 یه آشنا پیدا کردم و مُشکِلَمو بهش گفتم و ایشون منو معرفی کرد به معاون فنی اداره وقتی رفتم اداره متوجه شدم که دارن کار بچههای نابینا رو درست میکنن. مسوول سه در صد منو فرستاد آموزش پرورش شهرستانهای تهران. خلاصه مدتهای زیاد رفتم دنبالش و بارها و بارها زنگ زدم تا این که اردیبهشت 93 بهم زنگ زدن که برای گزینش برم اداره. گزینش هم رد شدم و با اعتراض و میانجی گری آشنامون تونستم وارد بشم و از اول مهر 93 آموزگار مدرسه گلستان شدم. البته اونجا هم سرگردانم و کلاس مشخصی بهم ندادن. به هر حال الان راضیم. اومدم اینجا که تجربه‌هامو با شما تقسیم کنم و از تجربههای شما هم استفاده کنم. خوشحالم که با شما دوست و همسایه شدم. امیدوارم همسایه خوبی براتون باشم. کسایی که با من همسلیقن یا همینجوری میخوان با من ارتباط داشته باشن. اسکایپ من montakhabyeganeh هست و ایمیلم montakhabyeganeh@gmail.com شماره تماسم 09192261989 اوقات خوش آن بود که با دوست به سر شد. باقی همه بیهودگی و بی ثمری بود.
این نوشته در آموزش, آموزش های رایگان, اجتماعی ارسال و , , , , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

16 Responses to رفع اشکال عربی و فارسی ویژه دانشآموزها

  1. 1
    زینب عبدلی says:

    سلام
    ممنون امیدوارم که به درد بچه های دیگه بخوره
    من که این امتحانا رو دادم
    کاش یکی بود اشکالات من رو در ریاضی حل میکرد
    شکلک تأسف خوردن که کسی نیست
    شکلک من فقط از اول امتحانات تا الان نگران همین ریاضی بودم تو بقیه مشکلی نداشتم

    • 1.1
      یکی از شما says:

      سلام زینب. نمیدونم بخندم یا گریه کنم. حیف شد که دیر شد. امیدوارم که خوب امتحان داده باشی. خوب من که ریاضی بلد نیستم هرکی بلده و میتونه رفع اشکال کنه، بیاید همینجا اعلام آمادگی کنه یا این که هرچه زودتر پست رفع اشکال ریاضی بزنه. فکر کنم خیلی به درد دانشآموزا بخوره.
      ممنون از حضورت.

  2. 2
    زینب عبدلی says:

    راستی از مهر شروع کنید بهترِ توی تابستون کسی درس نمیخونه که
    ممنونم

  3. 3
  4. 4
    رعد بارانی says:

    سلام یکی از اونا نه یکی از هممشون خخخ رععععد بزرگ دوست داره توی کلاست بشینه البته میز آخر و کلی شلوغ پلوغ کنه خخخ
    ببین نبینکم اگه خوشت نمیاد بوگو که آمار مامار داشته باشم . جنگ اول به از اعدام آخره ههه
    ولی من میشم نمکدون کلاس شایدم تلخک . خب منو راه میدی یا نه ؟؟
    شکلک مجتبی با عصا و سنگ دنبال رعععد میکنه و میگه رععععد مگه نگفتمت توی پست جدی شوخی نکن خخخخ
    یکی از خودشون! مجی ولهلش . تو بگو باشم یا بمیرم . ؟؟؟؟
    ولی بهت بگم که نوجونا از خنده خوششون میاد .
    شکلک سنگ مجتبی به هدف خورد و رععععد جوون به جووون آفرین دو دستی قاپید .

    • 4.1
      یکی از شما says:

      سلام بر رعد و برق آسمون محله! من فکر کردم میخوای کمکم کنی! مثلا شما معلم ابدیاتی!
      ولی اشکال نداره اینجا شلوغی آزاده. نمکت اگه یدداره میتونی بیاری استفاده کنیم. ولی مواظب باش بچهها رو گمراه نکنی. در ضمن بپا به گوش شاگردای خودت نرسه.
      امیدوارم که مجتبی هرچه زودتر کامنتتو حذف کنه.خخخخخخ

  5. 5
    عباس says:

    سلاااام عباس
    خوبی؟واقعا ایول که خوش موقع پست رو گذاشتی
    اتفاقا من 2شنبه زبان فارسی و 4شنبه آرایه دارم
    آرایه که خوندنش راحته
    اما زبان فارسی واقعا سخته،قسمت دستوریها رو میگم
    ولی خب
    سؤالاتمو ازت میپرسم
    فعلا همین قسمت رو مشکل دارم
    برای آرایه هم اگه مشکلی پیدا کردم همینجا میپرسم ازت دستور تاریخی هست

  6. 6
    عباس says:

    اگه میشه یه توضیح برای دستور تاریخی کامل و جامع بده
    واقعا سخته برام درکش

    • 6.1
      یکی از شما says:

      سلام عباس!

      إِِ. نمیدونم والّا چی باید بگم!
      اولا بگو زبان فارسی چندم؟ فکر کنم سوم بودی ها؟ اگه سوم باشی که کتابشو دارم.
      دوما چه قسمتی اگه همَشَم بلد نیستی، بخش بخش بپرس. در مورد دستور تاریخی هم همینطور. من که نمیدونم در مورد دستور تاریخی تو کتابتون چقدر صحبت شده و چه بخشهایی.
      دستور تاریخی، در مورد نحوه نوشتن، ترتیب کلمات تو جمله، کلمات خاصی مثل مر و جاشون تو جمله و خیلی چیزهای دیگه که به قول خودمون زمانهای قدیم به کار رفته توضیح داده. مثلا کتاب گلستان یا تاریخ بیهقی. تو هر بخشیشو مشکل داشتی، بیا بپرس، من جواب میدم. تمرینم میدم که کار کنی.

  7. 7
  8. 8
    یکی از شما says:

    ا درباره دستور تاریخی
    میدونید که ما بر اساس قواعد مشخصی صحبت میکنیم. یعنی تو حرف زدنمون ناخودآگاه از قوانین خاصی پیروی میکنیم. و تو نوشتن هم این قوانینو رعایت میکنیم و البته اینجا سعی میکنیم یه خرده دقیقتر باشیم و یه فرقایی هم با حرف زدن داره. منظور از این قانون اینه که کلماتو به چه ترتیب تو نوشتمون بیاریم. یه نمونه سادش اینه که تو فارسی همیشه فعل آخر جمله میاد. ولی تو عربی برعکس اول جمله میاد. به این قانون میگیم دستور. توی دستور کلماتو به اسم و فعل و صفت و… تقسیم میکنیم. خوب بگذریم بحثش مفصله که خودتونم میدونید که تو درس زبانشناسی در این مورد صحبت میشه.
    اما دستور تاریخی: قوانینی که در موردشون گفتم، در طول زمان تغییر میکنن. که طبیعیه و تو همه زمانها هست و همه مردم تو این تغییرات سهیمن. دستور تاریخی به طور کلی در مورد این مسائل بحث میکنه. اون چیزی که تو ایران بهش میگن دستور تاریخی، اینه که دستور زبان یعنی شیوه نوشتن ایرانیها تو دورههای مختلف چه جوری بوده و تا حالا چه تغییراتی کرده. که با یاد گرفتن اون میتونیم متنا و شعرای قدیمی رو بهتر بفهمیم. البته از این مطلب اون که به درد ما میخوره تقریبا از قرن سه به بعد تا حدود قرن هفت و هشت فکر کنم. مثلا آخر فعلای مضارع ی اضافه میکردن. که البته تقسیم بندی فعلها اون موقع فرق داشته. اگه یه خوابیو که دیدن میخواستن بگن بیشتر اینطور میگفتن و کاربردای دیگه. مثل رفتمی و گفتمی و دیدمی و… یا این که بعضی جاها قبل از مفعول مر می آوردن و…

  9. 9
    عباس says:

    من سال سوم هستم
    واللا این چیزایی که یادم هستو میگم
    ویژگیهای جمله و فعل در متون گذشته
    کاربرد تاریخی نقش نماها
    حالا اگه فکر میکنی چیزی از قلم انداختم بهم بگو

    • 9.1
      یکی از شما says:

      سلام عباس!
      یعنی الان تو فردا زبان فارسی داری!… ساعت چند؟ صبح یا بعد از ظهر؟
      خوب من الان چی کار کنم!…
      راستش من زبان فارسی سومو پیدا کردم. میتونم بعد از یه مرور درس بدم. ببین شرایط چطوریه تا من آماده بشم.

دیدگاهتان را بنویسید