خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو
پندآموز 4 : وقتی عصبانی هستی…

هم محله ای های خوبم سلام. حال و احوالتون چطوره؟خوبید؟خوشید؟سلامتید؟امیدوارم بگید عالی هستم.

راستش می خواستم به تبعیت از پندآموزهای ترانه عزیزم این نوشته را با عنوان پندآموز 4 نامگذاری کنم اما فکر کردم شاید سلسله نوشته های این دوست عزیز رو به هم بریزه و ادبیات نوشتاری ما با هم یکی نباشه. اما من با همون هدف این پست رو می نویسم.

چشمانش از حدقه بیرون زده بود. به تندی و بی هیچ اندیشه ای واژه ها را بدون هیچ ترتیب خاصی بر زبان می راند. فریاد می زد! نفرین می کرد و گاه نزدیک بود همگان را در سیلاب خشم آگین خود غرق سازد. انتظار همراهی داشت. انتظار داشت همه تأییدش کنند. می خواست نفرین های مداومش با آمین های عمیق توأم شود. لحظه ها سپری می شدند و او همچنان هم خود را و هم دنیای اطراف خود را آشفته ساخته بود.

این چند جمله توصیف کوتاهی از رفتار آدماییه که این روزا نمی دونم چرا وقتی عصبانی هستن ,فکر می کنن تمام کائنات باید باهاشون همراه بشه و حرفاشونو تصدیق کنه. بعدش هم که خشمشون فروکش می کنه , خیلی راحت می گن “ببخشید” و انتظار دارند همه اونها را ببخشند. کاش می شد راهی برای این رفتار که فکر می کنم نوعی بیماری هست پیدا کرد.

وقتی عصبانی هستی مراقب تک تک واژه ها و جملاتی که به زبون می آری باش!

وقتی عصبانی هستی چیزی ننویس چون پیام تو از ذهن اونی که آزارش دادی پاک نخواهد شد!

وقتی دلت از کسی پره و نمی دونی چطوری بهش بگی یه واسطه بفرست تا دلخوریت رو بهش منتقل کنه!

کلمه “ببخشید” همیشه مرهم زخمی که بر دل کسی نشوندی نخواهد بود!

وقتی به واسطه قدرتی که داری اجازه تخریب هویت یک انسان را به خود می دهی ,کلمه ببخشید هویت به هم ریخته اون انسان را هرگز بر نخواهد گرداند!

وقتی خشم سراپای وجودت را فرا گرفته………اندکی با خود خلوت کن و بیندیش که همه مثل تو انسان اند.

دوستای خوبم اینا جملاتی بود که می خواستم به آدمای عصبانی که این روزا سر هر چیز بی اهمیتی دل یکدیگر را می شکنند بگم. دلم می خواد اگر کسی روش خاصی برای کنترل و مهار خشم می دونه تو کامنت ها بگه. اینکه وقتی کسی خیلی ناراحته چطوری می شه آرومش کرد و مانع شد که خشمش رو سر همه خالی کنه؟

موفق باشید.

۲۹ دیدگاه دربارهٔ «پندآموز 4 : وقتی عصبانی هستی…»

با درود به ‏لنا خانوم.‏ به نظر من باید با اون فرد تمرین کرد که بتونه رفتارشو خودش درست کنه.‏ با آروم کردنش شاید فقط اونبار بتونید جلو خشمشو بگیرید.‏ و دفع بعد شما نباشید که جلوشو بگیرید.‏ منم همچین آدمی بودم ولی کم کم دارم تمرین میکنم اینجوری نباشم.‏ تا حدودی هم موفق شدم.‏ مرسی از پست بسیار عالیتون.

سلام این که خیلی بهتر از مال من شد و اگه مدیری راش اینجا افتاد خواهش می کنم سر لرگ این تاپیک قشنگ اضافه کنه پندآموز ۴ .
و اما درباره ی عصبانیت من لنا جون خیلی دیر عصبانی میشم وقتی عصبانی میشم گم میشم !هههه باور کن سعی می کنم از شرایط دور بشم تا فکرم آروم بشه و طرف رو با دور شدن مجازات می کنم دوس داشتم دور می شدم تا بهتر فکر کنم و بیشتر ببخشم ولی هنوز که نشده

سلاااااااااام بر ترانه خوش آهنگ محله. شما داری شکسته نفسی می کنی عزیزم. نوشته های تو بسیار خوب و قوی هستند. مرسی از تو و مرسی از مدیران محترم که سربرگ این پست رو عنوانی که من دوست داشتم گذاشتند. خوش به حالت ترانه جون که دیر عصبانی میشی . منم خیلی سعی می کنم از شرایط دور باشم و تا حدی هم موفق می شم. اما گاهی وقتا آدما دنبالت راه می افتن تا از عصبانیتشون باهات حرف بزنن و به هیچ وجه هم آروم نمیشن. مرسی که اومدی و به پستم سر زدی.

سلام بر لِنا.
من دو نکته رو لازم دونستم که بهشون اشاره کنم:
یکی اینکه متاسفانه در شرایط فعلی کشور خودمون اونایی که قدرتی چیزی در اداره جات یا مکانهای مختلف دارن، وقتی عصبانی میشن هرگز از کلمه ببخشید هم استفاده نمیکنن که هیچ بر اشتباهاتی که در زمان عصبانیتشون مرتکب شدن و تصمیماتی که در اون موقع گرفتن اصرار و پافشاری هم میکنن.
دوم اینکه از قدیم و ندیم روانشناسان و محققین بهترین درمان آنی عصبانیت رو شمردن اعداد از یک تا ده در زمان عصبانیت و یا نوشیدن یک لیوان آب سرد در زمان عصبانیت دونستن که هیچ درمانی تا الآن بهتر این دو روش وجود نداشته.
ممنون از پست بسیار ارزشمندت.

سلام بر عموی فرهیخته خوبم. دقققیقاً یکی از مواردی که باعث شد من این پست رو بذارم همین بود . رئیس اداره یکی از نزدیکانم به علت عصبانیت بیجای خودش، سر اون جلوی همه داد و فریاد راه انداخته بود و در آخر هم چون کارمندش می خواست از اونجا استعفا بده کلی عذرخواهی کرده بود که من وقتی عصبانی میشم هیچ کس جلودارم نیست. هویت شخص به هم می ریزه اما حق با شماست . خیلی ها همین عذرخواهی را هم کسر شأن خودشون می دونن و اهمیتی به زیردستشون نمی دن. مرسی از راه حل دومتون. مرسی از حضور ارزشمند شما.

سلام
عصبانیت یه معضل بسیار بزرگ جامعست
یکی دو سال پیش توی شهر ما یه نفر به خاطر شدت عصبانیت از واسه یه چیز کوچیک و واقعا بی اهمیت تبدیل به یه قاتل شد
دوستش خواسته بود باهاش شوخی کنه روی لباساش سس ریخته بود و اونم از روی عصبانیت کاری رو کرد که هرگز جبران پذیر نبود
ولی لنا جون
نمیدونم دقیقا چرا افرادی که در عصبانیت خیلیا رو خورد میکنن عزیزترن
خاطباشون بیشترِ
متأسفانه علتش رو هنوز نفهمیدم
ممنون لانایی

سلام زینبی جونم. این اتفاق چند سال پیش در شهر ما هم افتاد. باورت نمیشه چقدر دلم به درد میاد وقتی می بینم یه نوجوون که هنوز دبیرستانشو تموم نکرده بود به خاطر یه عصبانیت بیجا حالا باید پشت میله های زندون باشه. اصلاً از یادم نمی ره.
آره منم دیدم یه سری که عصبانی ترن ،انگار ابهتشون بیشتره. همه ازشون حساب می برن. فکر نکنم محبوب تر باشن. شاید دیگران به این دلیل که حوصله جر و بحث کردن با این افراد رو ندارن به زور بهشون احترام می گذارن. به نظرم این احترام ارزشی نداره. این نظر من بود. مرسی از اینکه نظرت رو گفتی زینب جونم. شاد باشی.

سلام به لنا خانوم
نوشیدن یک لیوان آب سرد یکی از راه حلهای معجزه گره مثلا من به پسر بزرگم آموزش دادم وقتی درمورد نحوه ی درس خوندن یا ساعت استفاده از کامپیوتر بحث میکنیم سریع یک لیوان آب برای من بیاره چون من در این موارد گذشت ندارم ولی بهتره خودم بلند شم و یک لیوان آب سرد بخورم و با هم گفتگو کنیم و در این مواقع من به سختی سعی میکنم صدامو کنترل کنم ! همون قدر که توقع دارم دیگران خطای منو ببخشن من هم باید نسبت به خطای دیگران گذشت داشته باشم الان مراکز مشاوره یکی از کلاسهای عمومی شون آموزش کنترل خشمه ظاهرا لوکس به نظر میرسه ولی من که یک نوجوون تو خونه دارم و اغلب تنش پیش میاد هزینه ی کلاسها رو پرداخت میکنم تا بتونم هم خشمم رو کنترل کنم و هم با پسرم گفتگو داشته باشم تا مثلا ساعت خواب یواشکی کتاب نخونه و بعد صبح نشه بیدارش کرد بره مدرسه! تشکر فراوون از شما دوست خوب در محله

سلام بر شما مادر مهربون و دوست خییییلی نازنین.به نظرم می رسه نوشیدن آب سرد واقعاً راه حل خوبی باشه چون همه دارند تأکید می کنن روش. خیلی عالیه که شما تا این حد به این موضوع اهمیت می دید و این نشون می ده که شما انسان بزرگواری هستید. من خیلی از مادرا را می شناسم که اصلاً نمی تونن با نوجوونشون ارتباط برقرار کنن چون معتقدند هر چی بچه تو این دوران میگه رو باید پذیرفت. امیدوارم موفق باشید تو این کار. بینهایت ممنون از حضور دلگرم کننده شما.

سلااااام لنا جون .
رعععد بزرگ معمولا عصبانی نمیشه . ولی استعداد عجیبی در عصبانی کردن آدما داره خخخ
راستی شما چند سالته دختر گلم ؟؟؟
رععد اگه عصبونی بشه مثل ابر بهاری اول ی داد و غرش وحشتناک مرده زنده کن سر میده و بعد مثل رگبار گریه راه میفته ههه

سلااااااااااااااااااااااااااام به رععععد بزرگوار و عزیز محله. همه از مهربونی شما خبر دارن پس نمی تونید کسی رو عصبانی کنید. بله.خخخخخخخخخخخخخخ. خوش به حالتون که دیر عصبانی میشین. به خدا هر کی این جمله رو میگه خیلی به حالش غبطه می خورم. صفت بی نظیریه. بینهایت بینهایت مرسی از حضور پرمهر شما جناب رعد بزرگ. موفق و شاد شاد شاد باشید.

سلام بر بانوی عزیزم. بله فرق است بین تئوری و عمل. آدم باید در مواقع آرامش تمرین کنه تا وقتی عصبانی میشه بتونه خودشو کنترل کنه. نظرات دوستان خوبم خیلی داره بهم کمک می کنه که عمیق تر راجع به این موضوع فکر کنم و امیدوارم که همه بتونیم خشممون رو کنترل کنیم تا هیچ دلی با کوچکترین حرف یا عمل ما نرنجه. مرسی بانوی مهربون که اومدی. پیروز و سربلند باشی.

میگم لالایی جون رععد شما را نمیشناسه . خب ی کمی از خودت بگو …چند سالته … کجا مجا زندگانی میکنی ؟؟؟
خب الان پدیران عصبونی میشن و میگن حاشیه نکش رععععد . مرتبط حرف بزن برق خخخ
به همین راحتی میتونم مدیرارو عصبی کنم خخخخ
راستی میگن با اعصاب ی آذر ماهی بازی نکن و الا شهر بازی میشی هاهاها

سلام مجدد به رعد عزیز. والا من که درباره خودم نوشتم اما به خاطر گل روی شما جواب این سوالا رو هم میدم. من متولد دی ماه ۶۲ و ساکن استان تهران هستم. رشته کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی و دیگگگه …. دیگه … همین دیگه. بقیه اش هم که هست تو قسمت معرفی. بله.

دیدگاهتان را بنویسید