خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

اختراع دستکش لمسی مخصوص نابینایان در آلمان

در کشور آلمان نابینایان از زبان مخصوصی برای ارتباط با دیگران استفاده می‌کنند که به الفبای لمسی لورم ( Lorm-tactile alphabet) معروف است. به تازگی محققان آلمانی دستکشی را طراحی کرده‌اند که با تبدیل این الفبا به نوشتار معمولی، امکان دریافت یا ارسال پیام کوتاه و ایمیل از طریق تلفن همراه را فراهم می‌کند.

در برخی از کشورها از جمله آلمان، نابینایان و ناشنوایان از زبان لمسی لورم (Lorm) برای برقراری ارتباط با سایرین استفاده می‌کنند که به دلیل آشنا نبودن بیشتر مردم با این زبان، محققان آلمانی دستکشی طراحی کرده‌اند که لورم را به گفتار یا متن تبدیل می‌کند و از طریق تلفن‌های همراه یا کامپیوتر دریافت می‌شود.

فرد نابینا یا ناشنوا با حرکت و فشار بر دکمه‌هایی که در قسمت کف دستکش نصب شده است پیام خود را به حسگرهای زبان لمسی دستکش منتقل می‌کند و این حسگرها آن را به گفتار یا متنی ترجمه می‌کنند که گیرنده‌های تلفن همراه از طریق بلوتوث دریافت می‌کنند. در پشت دستکش حسگرهایی کار گذاشته شده است که وظیفه دریافت پیام از فرد نابینا یا ناشنوا را بر عهده دارند که با ایجاد لرزش‌های کوتاهی، پیام‌های دریافتی را به زبان لمسی لورم ترجمه می‌کنند. همچنین امکان برقراری ارتباط همزمان با چند نفر از طریق این دستکش‌ها با فرد نابینا یا ناشنوا فراهم است. این دستکش‌ها هنوز در مرحله توسعه و تکمیل هستند و به صورت آزمایشی برای رفع ایرادات احتمالی در مرکز تحقیقاتی طراح آلمانی آزمایش می‌شوند.

۹ دیدگاه دربارهٔ «اختراع دستکش لمسی مخصوص نابینایان در آلمان»

سلام احسان خان، میگم اییییی که گفتییییی یعنییییی چه! من نبفهمم، شکلک یک بَرَرِه ای مبهوت، توجیه این دستکشها برای ارتباط بهتر ناشنوایان با دنیای بیرون کاملاً مفهوم است ولی نابینایان عملاً از این دستکشها چرا و چگونه استفاده میکنند، من نبفهمم. تازه نابینایان ایرانی مقیم آلمان هم زیادند و تا کنون بنده راجع به الفبای لورم چیزی نشنیده ام. موفق تر باشید.

با سلام. من گمان میکنم این دستکش بیشتر به درد ناشنوایان یا افراد چند معلولیتی بخورد تا نابینایان. نابینا می‌تواند به راحتی صحبت کند یا بنویسد، چه لزومی به این دستکش دارد؟ یا شاید ممکن است ما با این زبان آشنایی نداریم و این زبانی است که کاربردی خاص دارد و ما از آن ناآگاه هستیم! در این خصوص شاید بهتر باشد دوستانی که در آلمان زندگی می‌کنند برایمان توضیح دهند.

دیدگاهتان را بنویسید