خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

بیانیه ی شبکه تشکل های نابینایان و کم بینایان کشور و سخنان دکتر ربیعی در خصوص تصویب برنامه جامع حمایت از حقوق معلولان در هیأت وزیران

هیأت دولت عصر روز یکشنبه 10 خرداد، به ریاست دکتر روحانی تشکیل جلسه داد و مهمترین مسائل جاری کشور از سوی اعضای دولت مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

در این جلسه هیأت وزیران گزارش کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک را درباره برنامه جامع حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، مورد بحث و بررسی قرار داد و ضمن تصویب این برنامه، مقرر شد بخشی از برنامه که نیازمند کسب اجازه از مجلس شورای اسلامی است در قالب لایحه به مجلس شورای اسلامی تقدیم گردد و بخشهای دیگر آن نیز که در صلاحیت دولت یا دستگاه های اجرایی است، برای اجرا ابلاغ شود.
این که چه موادی از برنامه مستقیما توسط دولت به دستگاه ها برای اجرا ابلاغ خواهد شد، قرار است طی هفته جاری اعلام شود.

بر همین اساس، شبکه تشکلهای نابینایان و کم بینایان برای هم بستگی کلیه NGO های فعال سراسر کشور در خصوص حمایت از تصویب لایحه حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت بیانیه ای را منتشر کرد.
متن بیانیه بدین شرح است:

به نام خدا. هیئت مدیره شبکه تشکلهای نابینایان و کمبینایان کشور چاوش، با تبریک تصویب برنامه جامع حمایت از حقوق معلولان کشور در نشست هیئت محترم دولت در روز یکشنبه 10 خردادماه، به جامعه شهروندان معلول ایران به ویژه شهروندان نابینا و کمبینا به عنوان دستآوردی بزرگ در راه پاسخگویی به حقوق شهروندی افراد معلول و بهبود چشم گیر سطح زندگی این افراد که محصول فعالیت مدافعین حقوق مدنی معلولان به ویژه نابینایان کشور است و با تشکر از فعالیتهای مستمر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دفاع از این دستآورد تا تحقق کامل آن در هیئت دولت و با قدردانی صمیمی از حمایتهای دکتر حسن روحانی ریاست محترم جمهور در حمایت تمام عیار از تصویب این قانون در هیئت دولت با دعوت از تشکلهای عضو شبکه و نیز کلیه تشکلهای خارج از شبکه و فعال در سطح استانها و شهرستانهای مختلف کشورمان جهت همبستگی و حمایت از تصویب لایحه این برنامه در مجلس شورای اسلامی این تشکلها را به هماهنگی و اقدام مشترک در زمینه های زیر فرا میخواند:

1 انتشار متن برنامه برای آگاهی عمومی اعضای خود و ایجاد زمینه آشنایی و آگاهی کامل نابینایان و کمبینایان از حقوق مسلم شهروندان معلول در چهارچوب برنامه حمایت از حقوق معلولان از طریق نشر متن برنامه به هر شکل مقتضی و برپایی نشستهای تخصصی دراین خصوص در اسرع وقت.

2 فرا خواندن کارشناسان عضو خود، و نیز دعوت از کارشناسان میهمان متخصص برای شرکت در نشستهای تخصصی مطالعه و بررسی دقیق متن برنامه، تعیین نقاط ضعف متن برنامه و قابل اصلاح در بررسیهای مجلس شورای اسلامی، جمع بندی  نظرات کارشناسان مدعو و ارسال این جمع بندیهای برای هیئت مدیره شبکه که مدیر عامل و رییس آن از اعضای اصلی کمیته تدوین لایحه جامع حمایت از حقوق معلولان هستند برای بررسی نهایی و طرح در مجلس شورای اسلامی.

3 برقراری ارتباط نزدیک با نمایندگان حوزه های خود در مجلس شورای اسلامی جهت آگاهی آنان نسبت به متن قانون و جلب حمایت این نمایندگان برای تکمیل و تصویب متن لایحه حمایت از حقوق معلولان در مجلس شورای اسلامی.

لازم به یاد آوری است که با توجه به ضرورت تسریع در این روند به منظور تصویب لایحه در مجلس کنونی و ورود مجلس به فضای سیاسی انتخابات از نیمه دوم سال، ضروری است اقدامات توصیف شده از سوی  تشکلهای نابینایان و کمبینایان حداکثر در یک ماه و نیم آینده صورت پذیرد. هیئت مدیره شبکه آمادگی کامل خود را برای هرگونه همکاری با تشکلهای نابینایان در انجام موارد فوق اعلام میکند. تشکلها میتوانند نظرات خود را به شماره فکس دفتر مرکزی شبکه به شماره 02188307738 یا ایمیل مدیر عامل شبکه somoeini@yahoo.com ارسال نمایند.

پس از جلسه هیات وزیران در خصوص لایحه حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی جزئیات برنامه جامع حمایت از حقوق افراد معلول را که هفته گذشته در هیئت وزیران به تصویب رسید، اعلام کرد.

علی ربیعی در حاشیه دیدار با نمایندگان جامعه معلولان، در جمع خبرنگاران گفت: در نظام چند لایه تامین اجتماعی، یکی از گروههای هدف ما جامعه معلولان هستند که باید پوشش صد درصدی برای آنها داشته باشیم.

وی افزود: حدود 10 سال است که معلولان منتظر اجرای قانون جامع حمایت از معلولان بودند که متوقف مانده بود، ولی در دولت یازدهم پیگیری و این قانون مورد بازنگری قرار گرفت که همکاری و مشارکت خود

معلولان و گروههای ذی نفع را در آن شاهد بودیم. این لایحه که اکنون به برنامه تبدیل شده، در 11 فصل تصویب شد که هریک از فصول آن امکانات جدیدی برای معلولان به همراه خواهد آورد.

وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان ساخت: براساس فصل ابتدایی این لایحه فرد دارای معلولیت به شخصی اطلاق می‌شود که براساس طبقه بندی‌های بین‌المللی انواع معلولیت سازمان بهدشت جهانی با تایید کمیسیون پزشکی – توانبخشی تشخیص نوع و تعیین شدت معلولیت سازمان بهزیستی کشور در اثر اختلال و آسیب جسمی ، حسی، ذهنی، روانی و یا توام با محدودیت قابل توجه و مستمر در فعالیت‌های روزمره زندگی و مشارکت اجتماعی مواجه است.

ربیعی افزود : چگونگی تشکیل کمیسیون های پزشکی – توانبخشی ، تعیین نوع و شدت معلولیت و صدورکارت هوشمند معلولیت برای فرد دارای معلولیت ، براساس آیین نامه‌ای خواهد بود که حداکثر سه ماه پس از تصویب این قانون،توسط وزارت تعاون،کارو رفاه اجتماعی با همکاری وزارت خانه های بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و کشور تهیه و به تصویب هیات وزیران رسید .

وی با بیان اینکه فصل دوم این لایحه به مناسب سازی ، دسترس پذیری و تردد و تحرک اختصاص دارد اظهار کرد: دستگاه‌های متولی صدور مجوز مکلفند ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای افراد دارای معلولیت و استانداردها را در شرایط و الزامات صدور مجوز لحاظ کنند .

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: همچنین وزارت راه و شهرسازی موظف است درتمامی طرح های آماده‌سازی و اجرای مجتمع های مسکونی به صورت انبوه و نیز طراحی و اجرای شهرهای جدید ، ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای افراد داری معلولیت را رعایت کند .

ربیعی ادامه داد : دربخش خدمات بهداشتی، درمانی و توانبخشی بیمه‌ها را موظف کردیم پوشش بیمه سلامت افراد داری معلولیت تحت پوشش سازمان را به گونه‌ای تامین کنند که شامل خدمات توانبخشی و بهزیستی مورد نیاز این افراد شود . سازمان بهزیستی نیز مکلف است وسایل و تجهیزات توانبخشی و فن‌آوری‌های کمک زیستی تسهیل کننده زندگی افراد دارای معلولیت را با رعایت استانداردهای لازم و با اولویت تامین از تولیدات داخلی با بهای مناسب و منطبق با توان خرید مصرف کنندگان در اختیار آن ها قرار دهد .

به گفته وی در همین فصل از لایحه حمایت جامع از حقوق معلولان ، سازمان بهزیستی مکلف شده است با اولویت حمایت از نگهداری و مراقبت از افراد دارای معلولیت به ویژه افراد دارای معلولیت‌های اعصاب و روان ، کم توانان ذهنی ، جسمی و حرکتی شدید و افراد دچار معلولیت های چند گانه درکانون خانواده از طریق ارائه خدمات آموزشی و مشاوره ای به خانواده ها به منظور همیاری صحیح آن ها با افراد دارای معلولیت و پرداخت حق پرستاری یا مددکاری به سرپرست ، همسر یا قیم این افراد ، خدمات مراقبتی و نگهداری از افراد دارای معلولیت را از طریق مراکز وابسته به خود یا حمایت از مراکز بخش غیر دولتی تامین کند .

وی به مکلف شدن وزارتخانه های ورزش و جوانان و فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اختصاص سهم عادلانه و متناسب افرادمعلول و کمک هزینه به بخش عمومی غیر دولتی ارایه دهنده خدمات ورزشی به افراد معلول از بودجه ورزش و امور فرهنگی و تفریحی کشور در فصل چهارم این لایحه اشاره کرد.

وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه بخش‌هایی از این برنامه در اختیار دولت بود که برای تسریع کار در هیات وزیران تصویب شد و از امروز قابل اجراست گفت: بخش‌هایی نیز نیازمند تصویب در مجلس است و باید به قانون تبدیل شود. به عنوان مثال چنانچه مجلس تصویب کند از این پس یکی از فرزندان والدینی که خود دارای معلولیت بوده (هردو یا یکی از آن ها دارای معلولیت باشند) و یا یکی از فرزندان آنها دارای معلولیت باشد از انجام خدمت نظام وظیفه معاف می شوند.

وی معافیت دائم مشمولانی که با معلولان دارای معلولیت جسمی و حرکتی ازدواج کنند،مشروط بر این که 10 سال از استمرار ازدواج آنان گذشته باشد را نیز از جمله مواردی ذکر کرد که نیازمند تصویب مجلس شورای اسلامی است و برهمین اساس مشمولانی که با معلولان دارای معلولیت جسمی ، حرکتی ازدواج کنند به صورت موقت از انجام خدمت نظام وظیفه معاف می شوند که این مورد نیز پس از تصویب مجلس شورای اسلامی اجرایی می شود .

ربیعی کارآفرینی و تامین اشتغال را از دیگر فصول تصویب شده این قانون در هیات وزیران عنوان کرد و ادامه داد: با وزارت مسکن و شهرسازی برای تامین مسکن ارزان قیمت و مناسب سازی شده معلولان به توافق هایی دست یافته ایم.

دکتر ربیعی تصریح کرد : براین اساس با وام های کم بهره تکلیف هایی برای نظام بانکی کشور ایجاد کردیم که امیدواریم طبق آن خانواده‌های دارای دومعلول به بالا تا سال 95 صاحب خانه شوند .

وی حمایت های قضایی و تسهیلات مالیاتی برای معلولان و تامین معیشت و حمایت های اداری و استخدامی به اضافه برنامه های پیشگیری از بروز معلولیت را ازدیگرفصل های این برنامه جامع دانست و گفت : به منظور هماهنگی بین دستگاه‌های مشمول در راستای فراهم شدن زمینه اجرای این قانون و نظارت برحسن اجرای آن و آیین نامه های اجرایی مربوط ، شورای هماهنگی با حضور هفت وزیر و روسای سازمان های بهزیستی ، صدا و سیما ، بنیاد شهید ، نماینده تام الاختیار رئیس قوه قضائیه ، پنج نفر از افراد دارای معلولیت و سه نفر از کارشناسان برجسته امور افراد دارای معلولیت کشور تشکیل خواهد شد .

ربیعی افزود: تصویب این برنامه در هیات وزیران نیازمند تلاش های گسترده ای بود و یک سال به طول انجامید همچنین امیدوارم در دو سال باقی مانده از عمر دولت یازدهم زیرساخت های لازم برای اجرای کامل این برنامه فراهم شود.

منبع اخبار:

وب سایت ایران سپید

۴۷ دیدگاه دربارهٔ «بیانیه ی شبکه تشکل های نابینایان و کم بینایان کشور و سخنان دکتر ربیعی در خصوص تصویب برنامه جامع حمایت از حقوق معلولان در هیأت وزیران»

سلام آقای سرمدی چون خودتون از تک تک مفاد قانون حمایت از معلولین جدید آگاه هستید و به آقای معینی هم دسترسی دارید میشه لطف کنید هر ماده ای را در یک پست به بحث بذارید و نتیجه را به چاوش بدید آخه خیلی از شهرستانها هنوز تشکل نابینایی ندارن یا اگر هم دارن تشکلهاشون پر از اختلافه فکر میکنم این سایت برای بحث و تبادل نظر بهترین و فراگیرترین تشکل باشه.

سلام ندا خانم
قطعا بلافاصله پس از انتشار متن برنامه جامع حمایت از حقوق معلولان از طرف دولت، فصول ۱۱ گانه ی اون رو در سایت منتشر خواهم کرد.
همونطور که در بخش اول این بیانیه هم اشاره شده، یکی از درخواست های هیأت مدیره شبکه تشکل های نابینایان، انتشار متن برنامه و برپایی نشست های تخصصی در خصوص بررسی مواد و فصول مختلف این برنامه یا به عبارت دیگه این لایحه هستش.
قطعا سایت گوشکن، به عنوان پر بازدیدترین سایت ویژه نابینایان در ایران، پتانسیل خوبی برای بررسی دقیق جزئیات این لایحه داره و میتونیم نظرات دوستان رو از طرف همین سایت برای هیأت مدیره شبکه تشکل ها ارسال کنیم.
خوشبختانه مدیر عامل شبکه تشکل های نابینایان، آقای سهیل معینی و رئیس هیأت مدیره این شبکه یعنی دکتر علی صابری، هر دو از اعضای اصلی تدوین اصلاحیه قانون حمایت از حقوق معلولان بودند و قطعا حضور این دو عزیز میتونه تأثیرات مثبتی در جهت روند تصویب مواد مختلف لایحه در مجلس داشته باشه.
هر دوی این افراد از کارشناسان صاحب نظر در حوزه معلولان محسوب میشن و جای بسی خوشحالیه که از طرف قشر نابینایان و کمبینایان، دو نماینده در تدوین و تغییرات احتمالی آینده این لایحه حضور دارند.
قصد دارم پس از انتشار متن برنامه، هر ۴ روز یک بار یکی از فصول اون رو در سایت منتشر کنم تا دوستان در خصوص مواد مختلف این لایحه، نقاط ضعف رو اشاره کنن و پیشنهادات خودشون رو ارائه بدن.
در پایان ۴ روز، کامنت های پست مربوطه بسته میشه و جمعبندی نظرات هم محلی ها، به اعضای شبکه تشکل ها ارسال خواهد شد و بعد میریم سراغ فصل دوم.
به این ترتیب میتونیم ظرف همون یک ماه و نیم، هر ۱۱ فصل این لایحه رو بررسی کنیم و پیشنهادات خودمون رو به اعضای شبکه تشکل ها ارائه کنیم تا در زمان تصویب این لایحه در مجلس، بهش پرداخته بشه.
فقط امیدوارم بچه ها که در پست های پیش پا افتاده و عمومی هم مشارکت میکنند، نسبت به پست های بررسی فصول مختلف لایحه حمایت از حقوق معلولان هم کمی حساسیت به خرج بدن و مشارکت خوبی در این زمینه داشته باشند.

سلام حسین جان.
باید امیدوار بود و البته پیگیر.
در برهه ای تاریخی قرار داریم و میبایست با تمام قوت برای اجرایی شدن این لایحه تلاش کرد.
خوشبختانه خود مسئولین هم به این نتیجه رسیدن که قانون قبلی مصوب سال ۸۳، ضمانت های اجرایی لازم رو نداشته و عملا این قانون ۱۱ ساله که درست اجرا نشده.
این انتظار رو از تمامی انجمن های زیر مجموعه شبکه تشکل ها که ۲۲ انجمن هستند و سایر انجمن هایی که از بهزیستی مجوز فعالیت گرفتن، داریم که در این برهه تاریخی پای به میدون بذارن و به صورت جدی مواد مختلف لایحه رو بررسی کنن و پیشنهادات خودشون رو مطرح کنن.
اگه خود ما ها یکم تو این راه جدیتر باشیم و فعالیت های انجمن هامون صرفا محدود به برپایی گردش های یک روزه نباشه، اونوقت اوضاع خییلی میتونه فرق بکنه.
خوشحالم که بهزیستی استان شما در زمینه ثبت نیاز به تجهیزات توانبخشی باهات همکاری کرده.
متأسفانه برخی شعب استان اصفهان و آذربایجان غربی که پیشتر قول پیگیریش رو به دوستانم داده بودم، همچنان قصد دارن سلیقه ای عمل کنن و البته تغییرات صورت گرفته در سطح معاون توانبخشی سازمان بهزیستی هم باعث شده فعلا یه بلاتکلیفی در بین استان ها به وجود بیاد.

سلام
ممنون از اطلاعرسانیهای به موقع شما.میگما این بخش از خبرهاتون “دکتر ربیعی تصریح کرد : براین اساس با وام های کم بهره تکلیف هایی برای نظام بانکی کشور ایجاد کردیم که امیدواریم طبق آن خانواده‌های دارای دومعلول به بالا تا سال ۹۵ صاحب خانه شوند .” شامل حال ما هم میشه؟ یا برای معلولان متاهل هستش؟

سلام خانم شفیعی
والا تو خبری که از طرف دکتر ربیعی نقل شده، بله شامل حال شما هم میشه.
در واقع شامل حال خانواده هایی که دو فرزند معلول به بالا دارن.
امیدوارم که در حد حرف باقی نمونه.
حالا باید متن کامل لایحه بیاد ببینیم چه تبصره هایی داره.

سلام ما هم امیدواریم در این قانون هم ضمانتهای اجرائی قوی باشند و هم نیازهای معلولین واقعی تر و ملموستر دیده شده باشند. انشاالله اگه متن لایحه برسه بدستمون از هر راه ممکن اون رو در اختیار اعضا قرار میدیم. منتظر متن لایحه هستیم.
هیات ورزشهای نابینایان استان لرستان.

با سلام به جناب بهرامی عزیز.
با توجه به مطالعه ای که در خصوص پیشنویس این لایحه داشتم، نیاز های معلولان به صورت ملموستر بهش توجه شده و ضمانت های اجرایی این لایحه از قانون قبلی مصوب سال ۸۳ خیلی بیشتره
حالا باید ببینیم واقعا در عمل هم این اتفاق میفته یا نه.
به محض انتشار متن برنامه از طرف دولت، اونو در سایت منتشر خواهم کرد تا شما هم در اختیار اعضای خودتون قرار بدین
همین که وظیفه شما در اصل پرداختن به فعالیتهای ورزشی استانتون هست اما به این مسئله هم توجه دارین، جای تقدیر داره.
امیدوارم سایر انجمن ها هم به همین شکل نسبت به این مسئله توجه نشون بدن و البته فعالیت هاشون صرفا محدود به انتشار متن برنامه نباشه و واقعا در این ارتباط نشست های تخصصی هم برگزار کنن.
با تشکر از شما.

سلام به مادر بزرگمهر.
با پیگیری هایی که انجام دادم، در سطح استان خراسان رضوی، پنج انجمن نابینایان وجود داره.
در نیشابور، قوچان، گناباد و دو انجمن هم در شهر مشهد.
به کانون تاک دانشگاه فردوسی که خودتون هم اشاره کردین.
یه انجمن دیگه هم در مشهد داریم که اسمش جامعه نابینایان ثامن الائمه (ع) هستش.
مدیر این انجمن آقای کرمی هستن و آدرس رو هم خدمتتون عرض می کنم.
مشهد – خیابان کوه سنگی – کوه سنگی ۱۶ – پلاک ۵/۱

سلام امیر
مرسی که خبرها رو به موقع میرسونی و ما در جریان همه ی امور قرار میگیریم
این برنامه ی مرتب ۴ روزه عالیه و امیدوارم دوستان بیان و مشارکت کنن
فعلا من امیدوار نیستم و فقط میتونم هر کاری از دستم بر میاد انجام بدم تا این طرح برای حد اقل آیندگان عملی بشه
موفق باشی

سلام پریسیما. خواهش. انجام وظیفست.
البته که باید امیدوار بود.
امما گفتی هر کاری از دستت بر میاد انجام میدی.
خب انجمن نابینایان استان زنجان آنچنان که باید و شاید فعال نیست.
اگر افراد فعال و تحصیل کرده ای امثال تو و دوستانت در این عرصه وارد نشین، پس کی قراره انجمن استان شما رو شکوفا کنه.
ازت میخوام یه سر به انجمن نابینایان استانتون بزنی ببینی اوضاع چی جوریه و بعد خودت و دوستانت وارد فعالیت جدی در این حوزه بشین.
آدرس انجمن نابینایان استان زنجان هم، میدان ۱۵ خرداد جنب بهزیستی استانتون هستش.
تا جایی که من اطلاع دارم، مدیر این انجمن هم آقای رجبعلی خالقی هستن. مگر این که تغییر کرده باشه.
منم امیدوارم بچه ها از پست های سریالی بررسی فصول مختلف لایحه حمایت از حقوق معلولان استقبال کنن و مشارکت خوبی در این زمینه داشته باشن.
ممنون از حضورت.
مطلبی که به تو در خصوص شکوفایی انجمن نابینایان شهرتون گفتم، در خصوص سایر بچه های محله هم صدق می کنه.

با سلام خدمت شما جناب آقای سرمدی که از این طریق اطلاع رسانی می فرمایید راستش برای شخص من که به دلیل دارای مشکلاتی بودن حضور در مکان های دیگر معمولاً مقدور نیست ولی باز اطلاع رسانی شما از این طریق باعث میشود من هم از اخبار اجتماع مطلع شوم ولی ای کاش فقط در حد حرف و حدیث و نوشتن نباشه وجامه عمل داشته باشه ولی باز سپاسگزاری میکنم
راستش غرض از مزاحمت از این طریق این است که خدمت شما سؤال کنم که در مورد افزایش مستمری معلولین هم طرح لایحه یا برنامه ای هست یا نه با تشکر

سلام به دریا. خوشحالم که از این طریق میتونی از اخبار حوزه مربوط به خودت مطلع بشی.
آره در خصوص افزایش مستمری به معلولان هم در این لایحه اشاره شده.
اتفاقا چند روز پیش یه خبر اومد از سوی رئیس سازمان بهزیستی با این مضمون:
افزایش دریافتی معلولان کشور تا سقف حداقل حقوق کارگران.
رئیس سازمان بهزیستی از افزایش دریافتی معلولانی که توانایی کار ندارند تا سقف حداقل حقوق کارگران خبر داد .
انوشیروان محسنی بندپی در حاشیه نشست مشترک با جمعی از معلولان کشور با اشاره به برنامه جامع حمایت از معلولان که روز گذشته به تصویب هیئت دولت رسید گفت: بر اساس این مصوبه سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور موظف شده است حقوق و مزایای معلولان فاقد شغل را که توانایی کارکردن ندارند تا سقف حداقل حقوق کارگران افزایش دهد.
وی بدون اشاره به میزان حقوق دریافتی این گروه از معلولان در شرایط کنونی، این میزان دریافتی را بسیار ناچیز دانست و افزود : قرار است افزایش حقوق پیش بینی شده برای معلولان واجد شرایط در بودجه سنواتی سازمان بهزیستی واریز شود تا از این طریق در اختیار جامعه هدف قرار گیرد.
محسنی بندپی تعداد معلولانی را که هم اکنون از خدمات حمایتی و توانبخشی سازمان بهزیستی بهره مند می شوند بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر برشمرد و گفت : از این تعداد ده درصد آنان مشمول افزایش حقوق خواهند شد.

وقتی این خبر رو خوندم کلی تعجب کردم. چون پیشتر که با آقای معینی در خصوص این بخش از لایحه صحبت کرده بودم، ایشون گفتن پرداخت حد اقل حقوق کارگری، شامل تمامی معلولانی میشه که فاقد شغل هستن.
در حال حاضر وقتی رئیس بهزیستی میگه افرادی که فاقد شغل هستن و توانایی کار کردن ندارن، خب این حلقه مشمولین این طرح رو خیلی تنگ میکنه. چون با این استدلال، اونوقت عمده قشر نابینا و کمبینا از این قانون مستثنا میشن با این توجیه که افراد نابینا توانایی کار کردن رو دارن.
مجددا امروز صبح با آقای معینی تماس گرفتم و این مسئله رو با ایشون در میون گذاشتم. آقای معینی این مسئله رو تکذیب کردن و گفتن این تفسیر غلطی از اون چیزی هست که در متن برنامه اومده.
آقای معینی گفتن معلولان فاقد شغل که توانایی کار کردن ندارن که اصلا دولت موظفه این حقوق رو بهشون بده.
افراد معلولی هم که فاقد شغل هستن اما توانایی کار کردن رو هم دارن، باز هم میبایست حد اقل حقوق کارگری بهشون پرداخت بشه تا زمانی که دولت واسشون شغلی پیدا کنه.
به هر حال باید منتظر باشیم این لایحه بره به مجلس و ببینیم تا چه اندازه دستخوش تغییرات میشه.
اما فعلا چیزی که در متن لایحه اومده، اینه که تمامی معلولان بالای ۱۸ سال که فاقد شغل هستن، دولت موظفه بهشون حقوق بیکاری بده و میزان این حقوق
هم تا سقف حد اقل حقوق کارگری وزارت کار هستش.
برای مثال، در سال ۹۴، حد اقل حقوق کارگری حدود ۷۱۲ هزار تومان هستش.
این مبلغ تا زمانی به فرد معلول تعلق میگیره که دولت برای اون فرد شغلی پیدا کنه.

با سلام خدمت سرکار از این که از این طریق باعث زحمت سرکار شدم بسیار شرمنده هستم اصلاً قصد اذیت نیست بسیار از شما تشکر میکنم راستش وقتی با این شرایط خودم به سازمانی یا اداره ای مراجعه میکنم با توجه به مشکلات به جای رفعمشکلات این گونه پاسخ میدهند که مشکلات شخصی شما فقط مربوط به خود شما است برای همین اگر باعث زحمت سرکار شدم بسیار شرمنده هستم و کمال تشکر را از سرکار دارم

سلام
من هم تشکر میکنم که اینقدر صبوری میکنید و هرچند مشکلات زیاد هستند اما باز هم شما با پشتکار و همت و درایت پیگیر هستید
موفقیت شما را از خداوند خواهانم
راستی من با شما کاری داشتم تماس هم گرفتم اما جواب ندادید،
میدونم حتما دست تون جایی بند بوده
اگر میشه بگید که کی میتونم با شما صحبت کنم
ممنون

سلام خانم کاظمیان.
من شماره شما رو دارم. اما تو این چند روزه، از طرف شما تماسی دریافت نکردم. مگر نه حتما پاسخ میدادم. احتمالا با یه خط دیگه تماس گرفتین.
به هر حال ببخشید.
هر وقت تماس بگیرین در خدمتم.
از لطف شما هم ممنونم.

سلام خدمت سرکار آقای سرمدی از این که از طریق ایمیل مصدع شدم شرمنده میخواستم بدانم اگر به ایمیل در متن ایمیل ارسال کنیم پاسخی دریافت میشود من مبنی بر این که افزایش مستمری معلولین چه زمانی و چه مقدار افزایش مییابد ایمیل ارسال کردم اما پاسخی برای من ارسال نشد

سلام نه به چنین مواردی
پاسخ داده نخواهد شد.
چون سؤالات اینچنینی، هنوز نه زمان و نه مقدارش مشخص نشده.
اول باید بره مجلس بعد اونجا تصویب بشه بعد بره شورای نگهبان تایید بشه بعد تازه از طرف دولت برای اجرا ابلاغ بشه. ایمیل موجود در متن این پست، صرفا برای ارائه پیشنهادات شما در خصوص نقاط ضعف و قوت برنامه جامع حمایت از حقوق معلولان هستش که بررسی تخصصی اون ظرف روزهای آینده در سایت آغاز خواهد شد.

سلام به امیر و دوستان عزیز.
جا داره من هم نکات و اطلاعات تکمیلی رو خدمت دوستان عرض کنم. اولا باید نسبت به این لایحه احساس امیدواری کرد, چراکه حتی اگر ده درصد از این قانون عملی بشه بازهم خیلی از مشکلات ما میتونه برطرف بشه. در مورد مسکن خانواده هایی که دو یا بیش از دو فرزند معلول داشته باشند, آمار از ما خواستن که مورد بررسی قرار بگیرن. البته فکر کنم در قالب مسکن مهر ارائه میشه.
اگه دوستان حضور ذهن داشته باشن در یک پستی به بیمه ی خویش فرمایی اشاره کردم که جدیدا بهزیستی بهتر و بیشتر داره پیگیری میکنه و از معلولان خواستن که بیان و اقدام کنند. افرادی که دارای مدرک فنی و حرفه ای هستند در اولویت قرار میگیرند.
در مورد مستمری فکر کنم همون ده درصدی که آقای محسنی اشاره کرده جامعه ی هدف باشه ولی برای سال ۹۴ احتمال بیست درصد اضاف رو داریم.

سلام تبسم. مرسی بابت نکاتی که اشاره کردی.
توصیه می کنم دوستانی که فعلا فاقد شغل هستن و در واقع بیمه نیستن، از این بیمه خویشفرما استفاده کنن. با توجه به این که بیشتر هزینه ها رو خود بهزیستی میده، حد اقل تا زمانی که کار پیدا کنن، از این طریق یه سابقه کار واسه خودشون درست کنن.
در خصوص پرداخت حقوق بیکاری واقعا امیدوارم بیش از ۱۰ درصد جامعه هدف باشه. چون در این صورت، باز هم مشکلات موجود پا برجا خواهد بود.
مستمری امسالم حتی اگه ۲۰ درصد اضافه بشه، نهایتا میشه ماهی ۶۵ هزار تومان که این مبالغ دردی رو از درد بچه ها دوا نمیکنه.

سلام دوباره
اگه بخش دریافت مقرری اجرایی بشه ی دنیا محاسن داره یکیش اینکه برنامه نویسان کشوری وقتی مجبور به پرداخت حقوق بشن شاید سعی کنن در اجرای قانون استخدام جدی تر باشن چون اینطوری در مقابل پول ، کاری انجام میشه و صد البته کار باعث افتخار انسانهاست و مردم وقتی دیدن همکار یا کارمند معلول براشون عادی بشه ، نوعی فرهنگ سازی هم هست و همه راضی تر خواهند بود و نمی خواد هر دفعه توانمندیهای خودمون رو برای مردم اثبات کنیم و درضمن در بخش پیشگیری از بیماریها با وزارت بهداشت همکاری بیشتری خواهد شد . من انجمن ثامن الائمه رو قبلا سر زدم حالا دارم برای همکاری برنامه ریزی میکنم . باز هم سپاس

سلام مجدد به مادر بزرگمهر.
بله. قطعا پرداخت حقوق بیکاری از طرف دولت به معلولان فاقد شغل، مزیت های بسیاری رو میتونه به دنبال داشته باشه.
یکیش اینه که وقتی دولت داره میبینه به اندازه یه پایه حقوق وزارت کار به یک فرد حقوق میده، هر طور شده واسش شغل درست می کنه تا اون فرد یه بهره وری هم برای کشور داشته باشه.
ضمن این که اگر اون شغل در نهاد های خصوصی برای فرد معلول درست بشه که دیگه کلا بار مالی دولت در این زمینه هم کمتر میشه.
به هر حال امیدوارم در نهایت به همین شکل مصوب بشه. هر چند به احتمال زیاد وقتی بره مجلس با چند تا تبصره محدودش میکنن.
یا همین قید افراد معلول فاقد شغل که توانایی کار کردن رو ندارن بهش اضافه میشه یا احتمال داره مثلا بگن تا سقف ۴۰۰ هزار تومان.
چون اگه واقعا قرار باشه حد اقل حقوق کارگری اونم به تمامی معلولان فاقد شغل داده بشه تا زمانی که دولت واسشون کار پیدا کنه، این قانون بار مالی بسیار بسیار شدیدی رو روی دوش دولت میذاره.
در خصوص فعالیت مستمر در انجمن هم حتما پیگیر باشین.
والدین امثال شما که تا این حد به پیشرفت فرزندشون توجه دارن، اگه وارد چنین حوزه هایی بشن، قطعا می تونن مفید باشن.
اگه ما ها به همراه والدینمون یکم بیشتر نسبت به حقوق اجتماعیمون توجه نشون میدادیم، الان وضعیتمون خیلی بهتر از این حرفا بود.
برای مثال من پری روز در تیتر آخرین پستم در سایت هواشناسیم نوشتم، احتمال برخورد طوفان آشوبا به سواحل سیستان، برین ببینید مردم تا چقدر حساسیت به خرج میدن و آرمان هاشون واسشون تا چقدر مهمه.
کلی اومدن اعتراض کردن که چرا بلوچستان رو در تیترت ننوشتی. که نهایتا اصلاحش کردم.
اما اینجا در خصوص یکی از مهمترین مسائل مرتبط با معلولین که اونم پرداخت مستمری هستش از زبون رئیس بهزیستی خبر میذارم که طبق قانون جدید حقوق بیکاری تنها به افرادی تعلق میگیره که توانایی کار کردن ندارن. اونوقت یکی صداش در نمیاد که چرا ایشون اینجوری گفتن.
مگه قرار نبود به تمامی معلولینی که فاقد شغل هستن داده بشه.
این نشون میده که ما نسبت به حقوق اولیه و اساسیمون اصلا حساسیت به خرج نمیدیم و واسمون مهم نیست که دورمون چی داره میگذره.
خودمون رو زدیم به خواب. هیچ حرکتی نمیکنیم اونوقت انتظار داریم همه چیز هم به یک باره درست بشه

سلام
آقای سرمدی سبزوار هم انجمن نابینایان داره که رئیس انجمنش هم از دوستان من هستن اگر مادر بزرگمهر خواستن من میتونم با رئیس انجمن نابینایان سبزوار آشناشون کنم.
راجع بیمه خیشفرما هم: بهزیستی کار خوبی انجام داده و همون طور که شما هم گفتید یه سابقه کاری محسوب میشه…اما یه مشکل کوچولو وجود داره اونم این که: هزینش بالا هست و ما باید خودمون اول حق بیمه رو بریزیم بعد بهزیستی بهمون برگردونه. تا اینجای قضیه خوبه اما مشکل از جایی شروع میشه که مثلا من از آذرماه تا حالا هرچی ریختم فقط قول گرفتم که بهم پسش میدن اما هنوز خبری نشده و هر ماه مبلغی بیش از ۱۵۰ تومان واریز کردم که این برای یه نابینای بی کار هزینه بالایی هست.باز هم میگم خودشون گفتن که هزینه ها رو بازپس میدن اما دیر میدن.

چه خوب که سبزوار هم انجمن مرتبط با نابینایان داره.
من دارم یه لیستی رو جمعآوری میکنم از تمامی انجمن های نابینایان در سراسر کشور.
سبزوار در بانک اطلاعاتی من نبود.
ممنون میشم اگه هر اطلاعاتی در خصوص این انجمن دارین از اسم مدیر عامل گرفته تا تعداد اعضا، آدرس، شماره تلفن، آدرس سایت احتمالی، میل و و و رو واسم میل کنید.
amirsarmadi68@gmail.com
در خصوص پرداخت نامنظم سهم بهزیستی برای بیمه خویشفرما هم باید بگم این دیگه بر میگرده به اعتبارات استان ها که باز هم در این زمینه سلیقه ای عمل می کنن.
ببینید مثلا در سال یک الی دو بار فلان مقدار ریخته میشه به حساب بهزیستی استان ها، برای پرداخت سهم بیمه خویشفرما به معلولین.
طبیعتا این دیرکرد زمانی با سیستم فعلی، کاملا قابل انتظار هستش. چون اگه هر ماه یا هر سه ماه یک بار این بودجه در اختیار بهزیستی قرار میگرفت، اونا هم به همین شکل اونو در اختیار مددجو میگذاشتن. لذا عدم پرداخت فعلی، به خاطر عدم تامین اعتبار اون هستش.
در برخی استان ها مثل لرستان و تهران رو سراغ دارم که سهم بهزیستی در خصوص بیمه خویشفرما در فصل زمستون پرداخت شده.
شما هم همین روند رو ادامه بدین. درسته یکم سنگینه اما ارزششو داره.
البته اینو هم بگم ظاهرا نهایتا تا پنج سال بهزیستی این مبلغ رو پرداخت می کنه و بعد از پنج سال، تمامی هزینه حق بیمه رو باید خود مددجو بده.
حالا بعدا تبسم میاد بیشتر توضیح میده. اطلاعاتش تو این زمینه از من بیشتره.

من تو لیست انجمن هام، مؤسسه علم گویا افلاک در لرستان رو دارم که مدیر عاملش آقای بهرامی هستش. خود شما هستین یا یکی از نزدیکانتون؟
البته اطلاع دارم در استان شما در شهر بروجرد هم دوستان به وسیله آقای معظمی در حال گرفتن مجوز انجمن نابینایان از فرمانداری هستن.
اگه پس از انتشار متن برنامه تو این زمینه نشست هایی رو برگزار کردین، حتما جمعبندی جلساتتون رو برای هیأت مدیره شبکه تشکل ها که آدرس فکس و میلش رو در پست نوشتم بفرستین.

سلام امیر عزیز،
اگر دوستان ما را به بدبینی محکوم نکنند یک سؤال داشتم.
جناب ربیعی در بخشی از صحبت های خود اینگونه بیان می دارند:
“سازمان بهزیستی نیز مکلف است وسایل و تجهیزات توانبخشی و فن‌آوری‌های کمک زیستی تسهیل کننده زندگی افراد دارای معلولیت را با رعایت استانداردهای لازم و با اولویت تامین از تولیدات داخلی با بهای مناسب و منطبق با توان خرید مصرف کنندگان در اختیار آن ها قرار دهد.”
مگر تجهیزات نابینایی پیشرفته هم در ایران تولید می شود که بهزیستی بخواهد آن را با قیمت مناسب در اختیار نابینایان همیشه گرامی قرار دهد؟
اگر به طور موشکافانه ای به متن نگاه کنیم ابهامات دیگری را نیز می توانیم پیدا کنیم.

سلام داوود.
من از معلولیت های دیگه اطلاعات چندانی ندارم که تجهیزات توانبخشیشون تا چقدر وابسته به واردات هست یا در داخل تولید میشه.
اما در حوزه نابینایان که پرسیدی باید بگم به هر حال در میان تجهیزات توانبخشی موجود، برجسته نگار بریل، بهدید و عصای هوشمندی که داشت در دانشگاه صنعتی امیر کبیر ساخته میشد و به علت عدم حمایت بهزیستی دیگه این پروژه متوقف شد، جزء تجهیزات پیشرفته توانبخشی نابینایان محسوب میشن که در داخل تولید میشه.
برجسته نگار بریل ساخت شرکت پکتوس، و بهدید ساخت شرکت پایوران هستش.
اگه بهزیستی به عنوان متولی امر از شرکت های داخلی حمایت نکنه، با توجه به این که این شرکت ها عملا به خاطر تولید تجهیزات خاص و محدود دسترسی به بازار فروش عمومی ندارن، نمیتونن رشد و توسعه پیدا کنن.
قطعا این مسئله در خصوص تجهیزات توانبخشی افراد ناشنوا و جسمی حرکتی هم صدق میکنه.
باز هم اگه ابهامی داشتی بپرس در حد توان پاسخ میدم.

سلام.
از اطلاع رسانیتون بسیار بسیار ممنونم
امیدوارم عملی بشه و راهگشای همه
جناب سرمدی من واقعا با بهزیستی شهرستانمون مشکل دارم
واسه هرچی اقدام میکنم فقط سعی میکنن بهونه بیارن که فعلا امکانش نیست
مثلا من با اینکه به سن قانونی واسه گرفتن مستعمری رسیدم ولی اقدام که کردم میگن باید حتما یکی از معلولین پروندشو از شعبه ی ما خارج کنه که شما بتونید مستعمری بگیرید
یا میگن شما پدرتون جوونه و مستعمری بهتون تعلق نمیگیره و ازین حرفا
خواستم بدونم این که اگر ظرفیت یه شعبه تکمیل باشه واسه دادن مستعمری صحت داره؟ یا نه
لطفا راهنماییم کنید
میرم اونجا اعصابمو به هم میریزن
بازم سپاس از اطلاع رسانیهای به موقعتون
موفق باشید

این رو فراموش کردم عرض کنم.
من شهرستان اندیمشک زندگی میکنم اینجا متاسفانه انجمن نداره منتها شهرستان دزفول که بهمون نزدیک هم هستش انجمن فعالی داره.
اگه آدرس یا تلفنی خواستید بفرمایید عرض میکنم
امیدوارم تونسته باشم کمکی کرده باشم

سلام به رضایی نیا
نکاتی که گفتین بهونه ای بیش نیست و در قانون همچین چیزی نیومده.
البته که سازمان بهزیستی برای پرداخت مستمری بسیار ضعیف داره عمل میکنه.
برای مثال، چه بسیار افرادی که سر کار میرن، شغل هم دارن، اما همچنان دارن مستمری ماهی ۵۳ هزار تومانی رو هم میگیرن.
از طرفی هم هستن بسیار افرادی که شغل ندارن و بهشون مستمری هم نمیدن.
در خصوص انجمن شهرستان دزفول هم ممنون میشم اطلاعاتش رو واسم میل کنید.
من در لیست انجمن هام از استان خوزستان، اسم دو انجمن رو دارم که هر دو برای شهر اهواز هستش.
amirsarmadi68@gmail.com

سلام خوبین ؟من شنیدم که دولت واسه اونایی که معلولیت دارن ماشین وارد کرده ماشینای متناسب با معلولیتشون و یکی از همکارای همسرم هم اونو تحویل گرفته با توجه به این که اکثر نابینایان فکر نکنم بتونن رانندگی کنن خب اگه خونه بدن که خیلی کمک بزرگی هستش راستش من تو این همه مطلب فقط همین دستگیرم شد مرسی امیر

سلام ترانه.
ماشین ها رو عمدتا خود معلولین وارد میکنن چون از پرداخت هزینه های گمرکیش معاف هستن. البته شرایطی هم داره.
در خصوص مسکن هم قراره شامل حال خانواده هایی بشه که دو فرزند معلول به بالا دارن.
به افراد نابینا هم بدون داشتن شرایط، مسکن مهر تعلق میگرفت که خب برخی از بچه ها از این مسئله استفاده کردن و صاحب خانه شدن.
ممنون از حضورت.

سلام خدمت شما جناب آقای سرمدی از این که این قدر پیگیر هستید متشکرم از این که پاسخ دادید بسیار متشکرم راستش من با توجه به شرایط ویژه شخصی خودم وقتی با سازمان یا اداره ای تماس گرفته یا به سختی رجوع میکنم به جای رفع مشکل به من پاسخ داده میشود که مشکل شخصی شما فقط مربوط به شخص شما است راستش نکته دیگر این که میخواستم بدانم ما هم میتوانیم با آقای محسنی و معینی ارتباط داشته ب اشیم اگر این طور است چگونه و آیا پاسخ میدهند

سلام مجدد. خواهش میکنم انجام وظیفست.
به هر حال از این بهانه تراشی ها همه جا هست و خود ما ها باید زرنگ باشیم با پیگیری های مستمر، حقمون رو بگیریم. البته که در اصل نباید چنین باشه.
اما خب فعلا این شرایطیه که در حال حاضر متأسفانه باهاش رو به رو هستیم در برخی شعب استان ها.
آقای محسنی بندپی که عملا دسترسی فردی بهش امکانپذیر نیست مثل خیلی از رؤسای سازمان ها یا وزیر وزارت خانه ها.
اما آقای معینی اگر کارتون مرتبط با ایران سپید هستش که میتونید با دفتر روزنامه تماس بگیرین و با ایشون صحبت کنید.
اگر هم مرتبط با شبکه تشکل ها هستش که از طریق آدرس میلی که در پست اشاره کردم، اقدام کنید.

درود
با تشکر از اطلاع رسانی شما ، لطفا در صورت امکان به بررسی جزئی برای مواردی که دست دولت است و مواردی که در اختیار مجلس است اقدام کنید ؟ مثلا استخدام معلولان و یا برقراری حق حداقل حقوق باید توسط مجلس تائید شود و از این قبیل موارد در صورت امکان شفاف سازی شود .با تشکر

سلام به عمو قنبر گرامی
برنامه های مفصلی برای بررسی جزئیات برنامه جامع حمایت از حقوق معلولان دارم که این برنامه ها، با هماهنگی با مدیران سایت و سایر مجموعه ها، به زودی اعلام خواهد شد.
متن کامل برنامه جامع حمایت از حقوق معلولان عصر روز گذشته اعلام شد.
اما هنوز این که چه بخش هایی توسط خود دولت اجرایی میشه و چه بخش هایی برای تصویب طی لایحه به مجلس میره، هنوز از طرف دولت اعلام نشده.
قطعا این مسئله هم پس از اعلام، در بررسی هامون مد نظر خواهد بود.
با تشکر از شما.

سلام امیر،خوبی آیا،میسی بینهایتتا از این اطلاع رسانیت،واقعا دستت درد نکنه،اما نمیدونم که تو لیست انجمنایی که داری انجمن شهرستان ما رو هم داری یا نه آیا،اگه نداری بگو تا برات بفرستم،و اینکه چه اطلاعاتی رو باید در اختیارت بذارم،بعد اینکه من خیلی وقته که نتونستم به محله سر بزنم تازه اومدم و این پست رو دیدم، میسی فراوونتا،خدافسی

سلام ملیسااا. مرسی خوبم، ممنون از لطفت.
آره انجمن شهر شما رو در لیستم دارم. البته فقط اسم انجمن و آدرسش هستش. ببین درسته.
خیابون امام خمینی، امام خمینی سوم، درب پنجم، دست چپ.
اگه همینه، بی زحمت شماره تلفن، اسم مدیر، شماره مبایل مدیر، خدمات آموزشی، تجهیزات موجود، تعداد اعضای عضو انجمن و مسائلی از این دست رو واسم میل کن تا در لیستم اضافه کنم. مرسی
AMIRSARMADI68@GMAIL.COM

سلام ترانه. شرمندم کردیا.
من همیشه سعی کردم از حواشی و جنجال های بی مورد دوری کنم و اون چیزی که احساس می کنم واسه هم نوعانم مفید هستش رو اینجا ارائه بدم.
اگه هر کدوم از ما ها هر کمکی که از دستمون بر میاد بدون توقع از هم دیگه دریغ نکنیم، قطعا می تونیم کمک حال هم دیگه باشیم.
حالا هر کس متناسب با توان و ظرفیت خودش.
از ملیسا هم ممنونم که اطلاعات مرتبط با انجمنشون رو واسم میل کرد.
تو همین هفته برنامه هایی که قراره در ارتباط با بررسی فصول مختلف برنامه جامع حمایت از حقوق معلولان داشته باشیم رو اعلام می کنم.
امیدوارم هم محلی ها هم در این برهه تاریخی مشارکت خوبی داشته باشن.
بازم ممنون از تو ترانه.
مراقب آرین کوچولو باش.

سلام امیر عزیز،
شرمنده ولی خودتان فرمودید داشت ساخته می شد. عزیزم این زمان زمان گذشته است و هیچ ربطی به الآن ندارد.
اگر نگاهی به کشور های غربی بیندازیم به خوبی متوجه خواهیم شد که بریل دیگر جایگاهی در بین نابینایان ندارد. پس چاپگر بریل حتی اگر تولید شود به درد نابینایان در منزل نخواهد خورد.
برجسته نگار های ایرانی هم در منزل فقط کاربرد دارند و دستگاه قابل حمل آن نیز فکر می کنم موجود نباشد.
وسایل امروز نابینایان یک دیزی پلیر daxy player یک عصای هوشمند دارای gps و یک braille note قابل هم و با امکان وصل شدن از طریق بلوتوس و وایفای می باشد.
چند رقم از این اقلامی که خدمت شا عرض کردم در ایران تولید می شود که جناب ربیعی دستور فرموده اند به شکل استاندارد و با قیمت پایین در اختیار ما با شخصیت ها قرار گیرد؟
جناب ربیعی تا چه اندازه با معلولین و نیاز های آنها آشنا هستند.
در هر حال شعار بسیار زیبایی است که من به عنوان یک ایرانی آن را جدی نمیگیرم و خود را دلخوش به عملی شدنش نمی کنم.
ولی اگر معجزه ای شد خوشحال خواهم شد و به ایرانی بودن خود افتخار خواهم کرد

سلامی گرم خدمت همه همراهان محترم بالاخره بعد از ساعتها بحث و گفتمان و و رای زنی صاحب نظران به موسم نتیجه گیری و چیدن حاصل نزدیک می شویم آیا این حاصل, همان خواست ما خواهد بود آینده نه چندان دور خود بهترین قاضی و شاهد بر این پرسش است, نکته حائز اهمیت این است که قانون جامع حمایت از حقوق معلولان سابق که مصوب مجلس محترم شورای اسلامی بود تا چه حد به مرحله اجرا در آ»د و ضمانت اجرای قانونی محکم و استوار آن چه بود؟ حال اگر بخش عمده از از این لایحه جامع مستقیما توسط دولت محترم ابلاغ گردد و در صحن مجلس مطرح نشود و به تصویب نمایندگان محترم مجلس نرسد و به صورت قانون مصوب در نیاید, اولا آیا دستگاههای اجرایی و نهادهای مربوطه خود را ملزم به اجرا و تبعیت از آن می دانند و معلولان به حقوق حقه خود مورد تصریح در لایحه ذکر شده می رسند و مساله دیگر آنکه دولت آینده خود را پایبند به اجرای مفاد این لایحه می داند و به حق مکتسبی که برای معلولان کشور به وجود آمده به دیده احترام و مسوولیت خواهد نگریست. موقع آن است که یک صدا از مسوولان قوه مجریه و مقننه بخواهیم کل لایحه در صحن مجلس طرح و به صورت قانون مصوب در آید و در عین حال ضمانت اجرای محکم و قابل دسترس برای آن لحاظ گردد. پیروز باشید.

دیدگاهتان را بنویسید