خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

نگاهی به وضعیت تردد معلولین در شهر توکیو ژاپن:

امکانات مورد نیاز برای تردد معلولین در شهر توکیو مرکز ژاپن به نحوی است که آنان در استفاده از حق شهروندی خود با دیگر شهروندان سالم این شهر تبعیضی احساس نمی‌کنند.

ژاپنی ها به کشور خود، نیهون ( ‪ ) Nihon می‌گویند. نیهون از دو واژه ‪ NICHI ) که به صورت هی ‪ Hi نیز تلفظ می‌شود) و ‪ HON تشکیل شده است . ‪ NICHI یا ‪ Hi به معنای خورشید و روز است و ‪ HON یعنی ریشه و آغاز، چرا که ژاپن اولین سرزمینی است در جهان که خورشید در آن طلوع می‌کند و روز از آنجا آغاز می شود. به همین دلیل به ژاپن سرزمین آفتاب یا سرزمین آفتاب تابان نیز می گویند.
تاریخ ژاپن به سه دوره تقسیم می‌شود. دوران کهن که جیمو نخستین امپراتور ژاپن در سال ‪ ۶۶۰ قبل از میلاد بر تخت نشست. دوران میانی که در این دوره سامورایی‌ها بر ژاپن مسلط شدند و دوران نوین ژاپن با به تخت نشستن امپراتور موتسوهیتو در سال ‪ ۱۸۶۸ میلادی آغاز می‌شود. در دوره امپراتوری او (که تا سال ‪ ۱۹۱۲ ادامه داشت و دوره میجی خوانده می شود)، اصلاحات بسیاری در ساختار اداری، حکومتی و نظامی صورت گرفت که این تغیرات در روند کنونی این کشور نیز ادامه دارد و ژاپن را به یک قدرت اقتصادی جهانی تبدیل کرده است.ا این کشور دارای منابع طبیعی بسیار محدودی است و اکثر جزایر و خاک آن کوهستانی و آتشفشانی است. ولی با همکاری‌های دولت در بخش صنعت و نیز سرمایه‌گذاری گسترده در تکنولوژی‌های پیشرفته، ژاپن به عنوان یکی از پیشگامان عمده در صنعت و تکنولوژی دنیا شناخته شده است.
امکانات شهری برای تردد معلولین در این کشور به ویژه در شهر توکیو به گونه‌ای ایجاد و برای آنان مهیا شده که معلولین، هیچ تمایزی بین خود و افراد سالم در استفاده از حق شهروندی احساس نمی‌کنند.
توکیو بزرگترین شهر ژاپن با جمعیتی بالغ بر هشت و نیم میلیون نفر برای معلولین خود که شامل نابینایان، افراد ویلچری و .. می‌شود و البته درصد بسیار کمی از این جمعیت را شامل می‌شود، اما در همه شهر امکانات مورد نیاز را دارند.
در تمامی پیاده روهای این شهر که به شهر برج‌ها و پل‌ها معروف است، تردد برا ی معلولین آسان و بدون مشکل است.
پیاده روها و موزائیک‌های برجسته برای نابینایان و همچنین در نظر گرفته شدن مسیرهای ویژه برای معلولان ویلچری، شرایط را برای این قشر آسان کرده است. این مسیرها در هنگام رسیدن به تقاطع و خیابان‌ها با علائم برجسته دیگری مشخص می‌شود.
در مسیرهایی که پله وجود دارد در تمامی فروشگاه ها، مراکز خرید، ایستگاه های مترو و هتل‌ها و ورزشگاه‌ها برای نابینایان پله‌ها با برچسب‌های مخصوص و برای افراد ویلچری مسیرهای بدون پله مهیا شده است.
در داخل متروها تعدادی صندلی برای افراد مسن و معلول اختصاص دارد که معمولا خالی است و با توجه به اینکه تعدادی از مسافران ایستاده اند، اما برای نشستن از آن صندلی‌ها استفاده نمی‌کنند.
سر چهارراه ها و تقاطع پیاده رو با خیابان‌ها برای معلولین و نابینایان کلیدهایی برای سبز کردن چراغ عابر پیاده مهیا شده که در صورت رسیدن به آنجا از آن استفاده و از خیابان رد می‌شوند.
در مکان‌های عمومی شامل هتل ها، فروشگاه‌ها و .. که دارای حداقل دو بالابر هستند، حتما یکی از بالابرها برای معلولین در نظر گرفته شده که افراد دیگر از آنها استفاده نمی‌کنند.
معلولین توکیو می‌دانند که حق شهروندی شان محفوظ می‌ماند و مردم نیز این فرهنگ را در خود نهادینه کرده اند که نباید از امکانات و حقوق آنان برای راحتی خود استفاده کنند.
معلولین این کشور از درصد بالایی از تکنولوژی برای خود استفاده کرده و از ویلچرهای برقی که محیط زیست را آلوده نکند، استفاده می‌کنند و برای سوار شدن به اتوبوس‌های ویژه، از بالابرهای کوچک بهره می‌برند

برای خواندن سایر مطالب سایت انجمن جوانان روشن بین لطفا به این آدرس مراجعه فرمایید:

 

 

۵ دیدگاه دربارهٔ «نگاهی به وضعیت تردد معلولین در شهر توکیو ژاپن:»

سلام.
از آقای علیرضا حیدری برای نوشتن این پست بسیار تشکر میکنم که این در حقیقت به خواست دوستانی بود که در پست یه کمی بریم تو نخ ژاپنیها خواسته بودن که در باره وضعیت نابینایان ژاپن اطلاعاتی رو داشته باشن.
بازم از انجمن جوانان روشنبین جهت انتشار این پست ممنونم.

دیدگاهتان را بنویسید