خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

ابزاری که نابینایان را قادر به دیدن از طریق زبان می‌کند

اخیراً دستگاه جدیدی به تائید سازمان نظارت بر مواد غذایی و دارویی ایالات متحده رسیده که به نابینایان ساکن این کشور امکان می‌دهد تا از طریق زبان خود پیرامونشان را مشاهده نمایند.

 به گفته رابرت بکمن، مدیر اجرایی پروژه Wican Inc (دیدن از طریق زبان برای نابینایان)، ابزار مذکور برای ۲۵۰.۰۰۰ آمریکایی عمیقاً نابینا و فاقد واکنش به نور مناسب تشخیص داده شده و می‌تواند در ازاء ۱۰.۰۰۰ دلار، تا حد زیادی آنها را در رابطه با دنیای اطرافشان آگاه سازد. دستگاه مورد بحث که BrainPort V100 نام گرفته از سه جز تشکیل شده و طرز کارش بدین صورت است که تصاویر را از طریق دوربینی تعبیه گشته بر روی عینکی که کاربر به چشم می زند تهیه کرده، آنها را به کنترلری دستی هدایت نموده و در نهایت جزئیات جهان پیرامون پس از پردازش، به ابزاری یک اینچ مربعی که بر روی زبان فرد قرار دارد و دارای ۴۰۰ نقطه شبیه ساز الکتریکی است فرستاده می‌شوند.

ابزاری که نابینایان را قادر به دیدن از طریق زبانشان می کند

آقای بکمن می‌گوید نابینایان به مرور الگوهایی که بر روی زبان شان از طریق پالس‌های الکتریکی شبیه‌سازی خواهد شد را شناسایی کرده و می‌توانند تشخیص دهند چه اشیایی در مقابل شان قرار دارد.

وی می‌افزاید نمی‌خواهیم به کسی امید بی مورد دهیم، افراد لازم است به صورت مداوم با این تکنولوژی به تمرین پرداخته و عملکردش را اندک اندک یاد بگیرند.

کسانی که برای اولین بار BrainPort را تجربه نموده اند قادر بوده اند در یک مسیر بیضی به شکل منظم حرکت کرده یا یک خط سفید روی زمین را دنبال نمایند. گفته می‌شود با قدری تلاش بیشتر فرد قادر خواهد بود به آسانی و کاملاً مستقل در راهرو ها قدم زده، کلمات کوتاهی از قبیل “خروج” را خوانده و از روی شکل اجسام فرق یک توپ با یک موز را تشخیص دهد و در نهایت به سطحی از مهارت برسد که بتواند دارت بازی کند.

ناگفته نماند که دیوایس فوق الذکر بر طبق وب سایت شرکت سازنده اش در سال ۲۰۱۳ مجوزهای لازم برای عرضه در اروپا را کسب کرده است.

ویلیام مایسل، قائم مقام سازمان نظارت بر مواد غذایی و دارویی ایالات متحده می‌گوید چنین ابزارهایی می‌توانند زندگی میلیون‌ها نفر در سراسر جهان را برای همیشه دستخوش تغییر نمایند. اما این نکته را نباید از یاد برد که لازم است به صورت مداوم محصول ابداعی را بهبود بخشیده و پیشرفته تر کنیم تا سطح کیفی زندگی افراد معلول مرتباً بهتر شود.

از جمله دیگر مسائل حائز اهمیت در رابطه با BrainPort قیمت نسبتاً بالا و قابل توجه اش است و در همین راستا کمپانی تولید کننده  آن سعی دارد تا شرکت های بیمه را به پرداخت هزینه های مرتبط ترغیب نماید. آقای بکمن خاطر نشان می‌کند که متاسفانه بسیاری از افراد نابینا تمکن مالی چندانی هم ندارند و پرداخت ۱۰.۰۰۰ دلار تقریباً برایشان امکان پذیر نخواهد بود.

منبع: سایت روزنامه ی ایران سپید

۸ دیدگاه دربارهٔ «ابزاری که نابینایان را قادر به دیدن از طریق زبان می‌کند»

سلام بر پستچی ی خوب و مهربون محله بس که کم میبینمت مجبورم بعضی وقتها که دلم هوای صحیه نوشتن رو میکنه چندتایی غلط غولوط بنویسم تا سروکله ات پیدا بشه مطلب جالب و تامل برانگیزی بود و همین طور تفکر بر انگیز حالا چرا تفکر خوب معلومه تفکر برای تهیه پول خرید این دستگاه یه راه هم بیشتر به عقلم نرسید اون هم تهیه ی یه اسلحه ی کمری ی وینچستر آمریکایی است و رفتن به تگزاس برای سرقت بانک بلکم اینجوری بشه جورش کرد خوب تا اینجاشو من فکر کردم برای تهیه ی ویزای آمریکا پول اسلحه و پول سفر به تگزاس دیگه شما زحمت بدین به خودتون و کمی فکر کنید کار سخت شو من کردم این کارهای پیش پا افتاده هم با شما جدا از این حرفها بازم از پست ارزش مندتون ممنونم موفق باشید در همیشه ی زندگی

دیدگاهتان را بنویسید