خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

برای اولین بار در جهان/ساخت تبلت بریل برای نابینایان

برای اولین بار در جهان، اولین تبلت بریلی با نام Blitab توسط تکنولوژی مبتنی بر مایع به جهت ایجاد حس لمسی، نوشتن خط بریل، گرافیک و نقشه برای نابینایان و کم‌بینایان توسعه داده شد.

استارت آپ استرالیایی Blitab Technology که تبلت جدید به خط بریل را توسعه داده، مدعی شده که این تکنولوژی انقلابی، می‌تواند در جهت گسترش دنیای دیجیتال برای افراد نابینا و کم‌بینا مفید واقع شود.
این استارت‌آپ اعلام کرده که پس از تبلت Blitab، اولین گوشی هوشمند بریلی را نیز توسعه خواهد داد.
اسلاوی اسلاوو مدیر ارشد و بنیانگذار Blitab Technology در طول کنفرانس Hello Tomorrow پاریس که مصاحبه ای با IBTimes UK داشت، گفت: ما در حال ساخت اولین تبلت لمسی برای افراد نابینا و کم‌بینا هستیم. کاری که ما در حال انجام آن هستیم،‌ ایجاد یک تکنولوژی جدید است که خط بریل را به دنیای دیجیتالی انتقال داده و راه‌حلی نوین و نوآورانه را برای استفاده ی نابینایان از دستگاه های الکترونیکی بدون عناصر مکانیکی ارائه می‌کند.
این یک تکنولوژی انقلابی است که ما قصد داریم یک مشکل بزرگ را با آن برطرف کنیم و این مشکل مربوط به افراد نابینا میشود.
تکنولوژی جدید به حد کافی اندازه ی خوبی دارد. از این‌رو به راحتی می‌توانیم تصاویر لمسی مانند نقشه‌ها و گرافیک را بر روی تبلت نمایش دهیم.
از جمله ی این نمایش‌ها می‌توان به اشکال هندسی اشاره کرد که این اشکال می‌توانند ابزاری آموزشی برای افراد نابینا و کم‌بینا باشند.
در حال حاضر، برخی تکنولوژی و دستگاه هایی وجود دارد که قیمت آن‌ها بسیار گران بوده و تنها خطوط بریل را تولید می‌کنند.
این دستگاه ها ۴۰ سال قبل توسعه داده شده و به دلیل عدم عرضه ی نوآوری در این زمینه، تنها این محصولات در بازار برای افراد نابینا در دسترس است.
ما بر این باوریم که افراد نابینا باید در حوزه ی دیجیتال که ما در آن زندگی می‌کنیم، نیز فعالیت داشته باشند. در این عصر دیجیتال که گوشی های هوشمند و تبلت ها حضور پررنگی دارند، باید افراد نابینا نیز از آن‌ها استفاده کنند. این افراد از حق وبگردی، خواندن و دانلود کتاب ها برخوردار هستند.
تنها یک درصد از کل کتاب های جهان به خط بریل چاپ شده که البته تولید و چاپ این دسته از کتاب ها بسیار گران قیمت است.

دستگاه های مشابه موجود در بازار، مکانیکی بوده و تنها اجازه ی اجزای یک خط از بریل را می دهد.
علاوه بر این، دستگاه های مذکور قیمت سه برابر تبلت جدید را دارا هستند.
تبلت Blitab با قیمت ۲۵۰۰ یورو به فروش خواهد رسید. همچنین تولید دستگاه هایی مانند Anagraph پیش از عرضه به بازار متوقف شده است.
تبلت Blitab از حباب های مایع به منظور تولید نوشته های لمسی یا تصاویر کمک می گیرد. همچنین تکنولوژی مذکور، این امکان را فراهم می کند که متون را از فلش، مرورگرها و تگ های NFC خوانده و آن‌ها را به متن قابل لمس و خط بریل تبدیل کند.

در انگلستان، مؤسسه هایی مانند RNIB و بانک Barclays به دلیل پتانسیل‌ بالای این تکنولوژی برای کمک به افراد نابینا، علاقه ی زیادی به تبلت Blitab نشان داده اند.
در حال حاضر، نمونه های اولیه ی این تبلت در حال ساخت است. اما اگر سرمایه گذاری حول این تکنولوژی بیشتر باشد، استارت آپ Blitab Technology امیدوار است تا ماه سپتامبر سال ۲۰۱۶ آن‌ را روانه ی بازار کند.

عکس این تبلت از سایت ایران سپید نیز قابل مشاهده است.

منبع: وب سایت ایران سپید

۲۳ دیدگاه دربارهٔ «برای اولین بار در جهان/ساخت تبلت بریل برای نابینایان»

سلام امیر عزیز،
ببین عزیزم این خبر ها خیلی مسرت بخش هستند.
ولی باید دید در آینده آیا این محصولات تولید می شوند و یا فقط یک تبلیغ به حساب می آید.
این را به این دلیل عرض کردم که یک شرکت بریتانیایی به نام نمی دونم چی mobile 1 سال پیش ادعا کرده بود که یک گوشی هوشمند با قابلیت نمایشگر بریل را تولید کرده است.
البته که این خبر صحت داشت ولی هیچ وقف به مرحله ی تولید نرسید. اتفاقاً یکی از دوستان من در انگلستان در نمایشگاه ۲۰۱۵ sight village این نمونه را دیده بود و بسیار هم برایش جذاب جلوه کرده بود.
برای عزیزانی که ممکن است از sight village اطلاعی نداشته باشند باید عرض کنم که این نام نمایشگاهی است که سالیانه در سر تا سر انگلستان در جهت اطلاع رسانی و عرضه ی تجهیزات به روز نابینایان برگزار می شود.
هر ماه در ۲ یا ۳ شهر بریتانیا این نمایشگاه بر پا می شود.
نقطه ی شروع آن هم اگر اشتباه نکنم در ماه July و در شهر بیرمنگهام می باشد.
در ضمن پیش از همه ی این حرف ها در سال ۲۰۱۲ یک دانشجوی هندی چنین ادعایی را مطرح کرد و حتی یک نمونه از آن را نیز در معرض دید قرار داد ولی هیچ که هیچ.
البته به مرحله ی تولید نرسیدن چنین تجهیزاتی دلایل مختلفی دارد.
اولاً این تجهیزات تولیدشان مستلزم هزینه های بسیار بالایی است. یادم هست که دوست انگلیسی من از مسؤول مربوطه قیمت را جویا شده بود و ایشان فرموده بودند که اگر تولید به شکل عمده در سطح بریتانیا فقط صورت پذیرد حدود ۲۵۰۰ پوند و اگر در سطح جهانی تولید شود ۱۰۰۰ پوند خواهد بود.
این قیمت بسیار بالاست. کشور های اروپایی و آمریکایی امکانات اجتماعی را به شکل یا رایگان و یا به شکل نیم بها در اختیار معلویلین قرار می دهند و دیگر برای خرید گوشی که ضرورت بالایی در زندگی یک معلول ندارد اقدامات چندانی صورت نخواهند داد و فرد خود باید با حقوقی که از دولت و یا احتمالاً از کارفرمای خود می گیرد به دلخواه آن را بخرد.
از آنجایی که بسیاری از نابینایان بریتانیا بی کار تشریف دارند خرید گوشی با چنین قیمتی امری تقریباً غیر ممکن هست.
ثانیاً با دسترس پذیر شدن گوشی های لمسی با سیستم عامل های اندروید ویندوز موبایل و به خصوص ios خود نابینایان دیگر تمایلی به خرید چنین گوشی هایی ندارند.
به نظر من این هم دلیل قانع کننده ای است. اگر نگاهی به نابینایان کشور خودمان بیندازیم به خوبی متوجه خواهیم شد که بیش از ۳۰ ۴۰ درصد از ما روی خوش به گوشی های لمسی از خود نشان داده ایم. این درصد رشد استفاده از گوشی های لمسی در کشوری مثل ایران و با توجه به این که گوشی های لمسی قدمت بالایی ندارند بسیار چشمگیر است چه برسد به نابینایانی که در کشور های پیشرفته زندگی می کنند و همه ی امکانات و آموزش های آنها بسیار اصولی و بر مبنای یک برنامه ی از پیش تعیین شده مواجه هستند.
شاد باشید
شرمنده اگر این نظر شبه پست شد

با سلام،
یک جمله را اصلاح می کنم. مشکل دستور زبانی داشت.
خواستم همان اول اصلاح کنم ولی نمی دانم چرا وردپرس با من لج کرده بود.
جمله ی درست:
درصد رشد استفاده از گوشی های لمسی در کشوری مثل ایران و با توجه به این که گوشی های لمسی قدمت بالایی ندارند بسیار چشمگیر است چه برسد به نابینایانی که در کشور های پیشرفته زندگی می کنند و همه ی امکانات و آموزش های آنها بسیار اصولی و بر مبنای یک برنامه ی از پیش تعیین شده می باشد.
در ضمن در بخشی از نوشته ام معلولین را اشتباه نوشتم که از شما دوستان عذر می خواهم.
ماه ماه رمضان است و بعضی وقت ها هم هنگی مغز

سلام به هم محلی های عزیز.
سرکار کاظمیان، ممنونم. مدال طلا رو هم از خود عروس خانوم بگیر خخخخخ
آریا جان. مرسی که هستی.
پریسیما از تو هم سپاس. چرا نشه. در صورت تولید انبوه و گسترش این تکنولوژی، قطعا میشه این فنآوری رو به کشور ما هم منتقل کرد. تنها نگرانی اصلی سر قیمت نهایی این محصول هستش که در صورت تولید انبوه، میتونه کمتر هم بشه.
داوود سلام. دقیقا در خود خبر هم اومده که:
در حال حاضر، نمونه های اولیه ی این تبلت در حال ساخت است. اما اگر سرمایه گذاری حول این تکنولوژی بیشتر باشد، استارت آپ Blitab Technology امیدوار است تا ماه سپتامبر سال ۲۰۱۶ آن‌ را روانه ی بازار کند.
یعنی اگه از پروژه حمایت های مالی صورت نگیره، نمیتونه به تولید انبوه برسه.
در خصوص این که گفتی وجود این تبلت یا گوشی های مجهز به این تکنولوژی ضرورت چندانی نداره، باید بگم تنها امکان خط بریل به این محصولات اضافه نمیشه. بلکه تمامی اشکال و تصاویر نیز در این تبلت ها میتونه با کیفیت عالی و به صورت برجسته به کاربر نمایش داده بشه که خب قطعا در صورت تولید انبوه و یک قیمت معقول، خیلی از کاربران این تبلت یا گوشی ها رو ترجیح میدن به گوشی های لمسی که صرفا به صورت صوتی هستش.
با تشکر از همگی.

سلام مجدد،
خانم آرتیمان نظر شما را میلیارد ها لایک می کنم.
الآن در کشور هایی مثل انگلیس و آمریکا خود نابینایان دیگر علاقه ای به خواندن مجلات و روزنامه های بیشماری که در این کشور ها به خط بریل چاپ می شوند ندارند.
بریل دیگر یک کشف سوخته است.
فقط فکر می کنم در کشور های در حال توسعه هنوز جایگاه خود را دارد. الآن بسیاری از مطالب در کشور های پیشرفته به شکل دیزی در اختیار نابینایان قرار می گیرد. dazy یک فرمت صوتی است که می توان کار های مختلفی از جمله علامت گذاری در قسمت های مختلف یک فایل علامت گذاری بر اساس صفحه های بینایی و بسیاری کار های دیگر را صورت داد.
برای این فرمت بسیار پر طرفدار در کشور های پیشرفته یک dazy player که شبیه به یک ضبط صوت می باشد نیز تولید گشته است.
حال رودکی هی بنازد به اینکه تا به امروز چند کتاب را به شکل نوار در آورده است.
بی تردید بسیاری از کارمندانی که در رودکی تهران واقع در میدان بهارستان خیابان ظهیر الاسلام کار می کنند اگر اسم dazy player یا فرمت dazy آورده شود از نظر آنها شاید یک خوراکی خوش مزه و یا احتمالاً چیزی به جای یارانه به حساب خواهد آمد.
خوش باشید تا همیشه

سلام به جناب آرتیمان و داوود چوبینی.
حقیقتاً متعجب و متحیر شدم دو نفر از کسانی که یکی در شغل شریف معلمی، و دیگری به عنوان مترجم در بخش روابط بین الملل مشغول هستند، اینچنین ناشیانه در خصوص خط بریل اظهار نظر میکنن.
دوستان بزرگوار من. خط بریل به عنوان خط و زبان رسمی نوشتاری یک فرد نابینا محسوب میشه.
در کنگره جهانی خط بریل که در کشور آمریکا برگزار شد، آشنایی به خط بریل و تسلط به اون رو جز سواد یک فرد نابینا اعلام کردند و از تمامی کشور های جهان خواستن در توسعه این خط در بین نابینایان خود تلاش کنن.
اصلا مگه میشه زندگی یک فرد نابینا رو صرفا به مطالب صوتی محدود کرد. شدنش که میشه. اما نتیجه این تفکر و عدم دسترسی به مطالب به خط بریل، باعث شده یک فرد نابینای حتی تحصیل کرده، از نوشتن صحیح عاجز باشه.
این جای تأسف داره که یک فرد نابینا میره مدرک دکترا میگیره اما وقتی یک مقاله میخواد بنویسه، کلی غلط املایی داره. یا وقتی یک کتاب بریل میگذارن جلوش، درست نمیتونه یک خط رو بخونه.
این که داوود میگه الان دیگه بریل یک کشف سوخته هستش، مثل این میمونه که بگیم دیگه خط بینایی برای افراد بینا هم یک کشف سوخته هستش. ببینید چقدر این حرف مضحک و خنده دار جلوه میکنه.
تصور کنید افراد بینا هم از خوندن کتب، روزنامه ها و نشریات به صورت بینایی صرف نظر کنن و فقط به مطالب صوتی بسنده کنن، در این صورت یک فرد عادی هم بعد از چند سال وقتی به خط خودش نگاهی نیندازه، طبیعتا مثل ما در نوشتن و خواندن دچار مشکل میشه.
بنابر این بریل خط و سواد یک فرد نابینا محسوب میشه داوود جان.
مرتبا مثال از انگلستان و کشور های توسعه یافته میزنی. پس جهت اطلاعت بگم کتابخانه ملی انگلستان برای نابینایان در سال ۱۸۸۲ تأسیس شد و در حال حاضر مؤسسه سلطنتی انگلستان، بیش از ۴۵ درصد کتاب های معروف تمامی کتابخانه های بریتانیا رو به خط بریل، و به صورت قلم های بزرگ، برای افراد کمبینا تبدیل کرده.
اگه به واقع نابینایان این کشور ها از کتب بریل استقبال نمیکردن، چه دلیلی داره مؤسسه سلطنتی انگلستان که خودت ازش مثال زدی، نزدیک نیمی از کتب بریتانیا رو به خط بریل تبدیل کنه. علیرغم تمامی هزینه های سنگینی که در بر داره. حتی کتابخانه ملی انگلستان علاوه بر ارائه سرویس به نابینایان این کشور، خدماتی نظیر ارسال کتب به سایر کشور های دنیا رو هم بر عهده داره.
اگه واقعا بریل منسوخ شده بود، آیا همین شرکت استرالیایی Blitab Technology دلیلی داشت بخواد در جهت توسعه تبلت های مجهز به خط بریل گام بر داره؟
احیانا نمیخوای بگی مدیران این شرکت هم مثل مسئولان رودکی واقع در میدان بهارستان هیچی حالیشون نیست که. هان؟!
به فناوری دیزی هم کاملا اشراف دارم. اما اصلا این مسئله چه منافاتی با خط بریل داره.
فلسفه دیزی در ابتدا از اونجا به وجود اومد که افرادی که سواد خواندن متن رو نداشتن، گفتن راهی رو انتخاب کنیم که این افراد به صورت صوتی هم به کتب دسترسی داشته باشند. که بعد ها امکان سرچ در مطالب، حرکت به صورت فصل، بخش و پاراگراف هم بهش اضافه شد.
به هر حال امیدوارم وقتی مسئله ای رو مطرح می کنیم، با بینشی عمیق باشه و همینجوری رو هوا حرف نزنیم.
سال گذشته به مناسبت ۲۳ مهر روز جهانی عصای سفید، از طرف روزنامه همشهری از من خواستن نقدی رو بنویسم در خصوص وضعیت دانشجویان نابینا و مشکلاتی که با اون مواجه هستن. بخشی از اون یادداشت که مرتبط با این بحث میشه رو واستون میذارم و قضاوت رو به خودتون واگذار میکنم.
موفق باشین.
امروزه یکی از کارآمدترین ابزار ها، مهارت خواندن و نوشتن است. در نتیجه یکی از شاخصه های پیشرفت هر جامعه ای در عصر حاضر، میزان استفاده افراد آن جامعه از زبان نوشتاری برای دریافت یا انتقال اطلاعات است. در این میان، بریل به عنوان مهمترین نظام ارتباط نوشتاری برای افراد دارای آسیب بینایی در سراسر جهان محسوب میشود. واقعیت این است که یادگیری بریل مشکل تر و خواندن و نوشتن آن نسبت به حروف بینایی کندتر صورت می گیرد و دارای فرایند های پیچیده تری است.
از آنجا که خط بریل مورد استفاده همه نابینایان جهان واقع شده است و در تمام زبان ها کاربرد دارد، آموزش آن اولین و اساسی ترین گام در جهت با سوادی فراگیران نابینا محسوب می شود.
اما متأسفانه در ایران، نابینایان به ویژه قشر تحصیل کرده دانشجویان، با مشکلات زیادی در جهت استفاده بهینه از خط بریل مواجه هستند. برای آموزش دانشجویان نابینا برنامه ریزی خاصی در نظر گرفته نشده است. دانشجویان نابینا به ندرت از خط بریل برای رفع نیاز های آموزشی استفاده می کنند و کاربرد خط بریل در میان آن‌ها جنبه شخصی یافته است. زیرا از یک سو کادر اداری و آموزشی دانشگاه ها با خط بریل آشنایی ندارند و از سوی دیگر تهیه منابع آموزشی دانشگاه ها به خط بریل، نیازمند صرف هزینه و وقت بسیاری است.
این محدودیت ها باعث بروز مشکلات فراوانی در مسائل آموزشی نابینایان شده است. تا جایی که دانشجویان نابینا مجبورند کتاب ها و جزوه های درسی خود را به روی فایل های صوتی ضبط کنند و برای آزمون، از یک فرد بینا کمک بگیرند.
همچنین به علت نارسایی های بریل فارسی و عدم وجود امکانات آموزشی خاص برای دانشجویان نابینا، این افراد به سختی می توانند در برخی رشته ها مانند موسیقی، کامپیوتر،ریاضی و علوم تجربی تحصیل کنند.
در برنامه ریزی آموزشی برای انجام رسالت آموزش و پرورش موفق، گام اساسی، شناسایی ضروریات و نیاز های فراگیران و ویژگی های مختلف آنهاست.
از این رو، امیدواریم نهاد های متولی، هر چه بیشتر در صدد فراهم کردن نیاز های ابتدایی و اساسی نابینایان برآیند.

با درود به همگان،

تعجب می کنم از کسی که خود همواره مرا نصیحت می کرد که از ادبیات بهتری استفاده کنم ولی خودش اینگونه بر من می تازد و مرا یک شخص ناشی گر خطاب می کند.
دوست عزیز درست یا نا درست بودن نظر من چه ربطی به ناشی گری من دارد؟
آیا با مفهوم ناشی گر آشنا هستید؟ آیا معنای آن را می دانید؟ اگر نمی دانید در ویکیپیدیا دنبالش بگردید.
روی هوا حرف زدن و یا به عبارتی دیگر حرف مفت زدن هم بخشی از شخصیت ما شد که بابت این صفت های شیرین نیز از شما کمال تشکر را دارم. البته این نظر شما در خصوص وضعیت شخصیتی ما بود که برای خودتان قابل احترام است.
در ضمن موقعیت شغلی من و جناب آرتیمان چه نقشی در نظرات عمومی ما در خصوص موضوعات اینچنینی دارد؟ شما که یک مدعی در حوزه ی روزنامه نگاری تشریف دارید چرا این مسایل بی ربط را به هم مربوط می سازید؟ شاید این هم از سیاست های روزنامه نگاران ایرانی است که ما به آن توجه نکرده بودیم اینطور نیست؟

در ارتباط با بحث استفاده ی بینایان گرامی هم از خط بینایی هم باید بگویم که اتفاقاً شما خیلی بی منطق می خواستید آن را با خط بریل در خصوص منسوخ شدن یا نشدنش مقایسه کنید.
هرچند که همین بینایان گرامی نیز دیگر کمتر علاقه ای به خواندن مطالب آن هم به شکل کتاب از خود نشان می دهند. این افراد ترجیح می دهند اطلاعات را با فرمت های مختلفی از جمله txt, docx, pdf, eup, و نظایر آنها و بر روی ابزار های الکترونیکی خود به دست آورند. کمی بیشتر به اطرافت خیره شو و بهتر بنگر و بشنو.
اگر همین امروز مردم درگیر سنت ها نبودند حتی کتاب های دانشگاهی نیز باید به شکل الکترونیکی عرضه می گشت. چه بخواهیم و چه نخواهیم یک روزی کاغذ جای خود را به ابزار های الکترونیکی می دهد. این تحول خیلی هم دور نیست. آینده ای بسیار نزدیک این جایگزینی را رقم خواهد زد.
خط بریل در کشور های توسعه یافته تا آخر دبیرستان اعتبار دارد. اگر کسی نتواند تا این دوره دیکته ی خود را قوی کند پس دیگر می توان گفت غیر ممکن هست حتی اگر تا ۱۰۰ سالگی هم به وسیله ی خط بریل به مطالعه بپردازد بتواند دیکته ی خود را قوی کند.
این مسأله اصلاً ارتباطی با قوی یا بسیار ضعیف بودن دیکته ی نابینایان ندارد.
دوست من مگر در ایران نابینایان همیشه گرامی با خط بریل تحصیل نمی کنند پس چرا عده ای از آنها املایشان در حد فاجعه است؟ پس این به بی سوادی خود نابینای همیشه گرامی برمی گردد نه خط بریل.
در کنگره ی آمریکا گفته شده است که نابینا را با عصای سفیدش و خط بریلش می شناسند. این حرف درستی است ولی وحی منزل نیست. همین خط بریل در گذشته اصلاً با شکل کاملاً متفاوتی از آنچه امروز شما شاهدش هستید ارائه می شد. دلیلی ندارد چون خط بریل خط نابینایان هست پس تا روز قیامت باید همین خط به نابینایان تحمیل شود. با سرعتی که امروزه علم به پیش می رود در آینده نزدیک شاید شاهد اختراع شیوه ای باشیم که اصلاً بتوانیم همین خط بینایی را بخوانیم. این ایده اصلاً ایده ای دور از ذهن نیست.
این کنگره هدفش آشنایی بینایان با مشخصه های یک فرد نابینا است نه اینکه مثل شما بخواهد این امر را یک وحی منزل جلوه دهد و آن را بر ما تحمیل کند.

و اما برسیم به RNIB (royal national library for the blind) یا همان کتابخانه ی ملی سلطنتی انگلستان برای نابینایان که بدین وسیله می خواستید ابراز وجود فرمایید.
ببین عزیزم اگر اطلاعات من در خصوص این سازمان معتبر از شما بیشتر نباشد از شما کمتر نیست. سال هاست که از این کتاب خانه برای من کتاب می فرستند. البته ۲ نابینای مثلاً با سواد ایرانی نیز شخصیت ما را با پس ندادن کتاب ها به این سازمان خطشه دار کرده اند.
دوست عزیزم برای اینکه بخواهم ثابت کنم که اطلاعاتم از شما نیز قویتر است جهت اطلاع شما و دوستان عزیز باید بگویم که مکان ای سازمان نیز عوض گردید. به همین دلیل هم تقریباً ۳ ماهی بود که هیچ کتابی را به خارج از بریتانیا نمی فرستادند. اگر جناب نبی اللهی در این سایت رفت و آمد داشته باشند درستی یا نادرستی صحبت های بنده را می توانند مشخص فرمایند.
در یک نظر سنجی که توسط این کتابخانه ی معتبر انجام شده ۹۰ درصد از نابینایان تمایل خود را نسبت به دریافت مطالب آن هم به شکل صوتی و به خصوص به شکل dazy اعلام فرموده اند. می توانید خود در وبسایت رسمی این کتابخانه به جست و جو بپردازید و نتایج حاصله از این نظر سنجی را مشاهده بفرمایید.
دلیل چنین تمایلی نیز کاملاً ملموس و مشخص هست.
جناب سرمدی عزیز فرض بفرمایید یک نابینا می خواهد یک پایان نامه بنویسد. در راستای نوشت یک پایان نامه شما مجبور به دادن reference می باشید. وقتی شما مسأله ای را به جایی ارجاع می دهید می بایست شماره ی صفحه بر اساس شماره صفحه ی بینایی باشد. فرض بفرمایید یک فرد نابینا آن کتاب را در ۲۰ جلد به خط بریل در اختیار داشته باشد. حال این ۲۰ جلد چه دردی از نابینا را دوا می کند؟ این در حالی است که اگر همین کتاب با فرمت dazy باشد می تواند مطالب ارجاعی خود را بر اساس صفحات بینایی جست و جو کند و به راحتی تمام و بدون کمک گرفتن از یک بینا مطلب مورد نظر خود را ارجاع دهد.
راستی یک نگاهی هم به تعداد کتاب های بریلی که از سال ۲۰۱۰ تا به امروز چاپ شده نیز بیندازید. در مرحله ی بعد نگاهی به تعداد کتاب هایی که بین سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ چاپ شده است بیندازید بعد به خوبی متوجه خواهید شد که به طرز چشم گیری چاپ کتب به خط بریل در همی کتاب خانه ی معتبر نیز کاهش داشته است.
اگر امروز هم چنین کتابخانه ی معتبری هنوز دست به چاپ کتاب بریل می زند دلیلش کاملاً مشخص می باشد. چرا که اینان به انواع سلایق ارزش قایل هستند و مثل مسؤولانی که در این کشور برای معلولین کار می کنند بر این عقیده نیستند که همین هست که هست. میخواهید بخواهید نمی خواهید بمیرید.
در ضمن وقتی برجسته نگار های قابل حمل تولید شده اند و می توان با اتصال از طریق وایفای و یا بولوتوس انواع کتاب ها را خواند پس دلیلی وجود ندارد که یک کتاب ۴۰۰ صفحه ای به خط بینایی را با حجم تقریبی ۹ جلد بریل به چاپ رساند. نه فرد نابینا جای ۹ جلد کتاب دارد و نه حوصله ی ۹ جلد کتاب خواندن را با انگشتان مبارک دارد.
باز هم می گویم دلیل اینکه هنوز خط بریل پا بر جا هست فقط ۲ چیز است.
۱. برای آموزش سواد اولیه ی نابینا و برای اینکه فرد نابینا بتواند با طرز نوشتاری زبان خود در طی ۱۲ سال به طور کامل و جامع آشنا شود.
۲. اینان به سلایق مختلف حتی فقط ۱۰۰ نابینا هم ارزش قایل هستند و مثل مسؤولان محترم وابسته به معلولین این مملکت به خود جرأت گفتن همین هست که هست می خواهید بخواهید نمی خواهید بمیرید را نمی دهند.
آنها معتقد هستند که اگر داوود چوبینی با خط بریل راحت است بسیار خب مشکلی نیست برای ایشان به خط بریل چاپ می فرماییم و اگر امیر سرمدی با فرمت های روز حال می کند و ترجیح می دهد با سرعت بیشتری به مطالعه بپردازد باز هم قابل احترام است با هر فرمتی که بخواهد مطالب خدمتشان عرضه می شود.

منظورم از منسوخ شدن خط بریل هم این بود که بسیاری از نابینایان ترجیح می دهند که مطالب را به شکل الکترونیکی مطالعه فرمایند تا اینکه این حجم کتاب را در خانه های خود مبحوس کنند و با انگشتان مبارک خود به مطالعه بپردازند.
امیدوارم که توانسته باشم منظور خود را از منسوخ شدن خط بریل را به شما منتقل کرده باشم.
به امید فردا های بهتر برای ایران و ایرانی

سلام مجدد به داوود. اگر خوب نظر منو بخونی، متوجه میشی که لفظ ناشیانه مرتبط با نظرت بود نه شخص خودت. که البته اگر این کلمه خاطر مبارکتو مکدر کرده من شخصا عذر میخوام.
اونم همچین بیربط نبود. چون وقتی یک دبیر چنین دیدگاهی نسبت به بریل داشته باشه، چه انتظاری میشه داشت اون دانشآموز نسبت به خط بریل دید خوبی پیدا کنه و تو این زمینه پیشرفت کنه. البته اگه جناب آرتیمان هم از کامنت من ناراحت شدن، از ایشونم عذرخواهی میکنم.
در خصوص این کامنتت باید بگم سعی کردی با خلط مبحث، بحث رو منحرف کنی.
چون حرف من، صرفا استفاده از خط بینایی بود نه این که خط بینایی روی کتب کاغذی باشه یا به قول تو به صورت فرمت های الکترونیک روی تبلت و گوشی های مبایل.
این که من خط بینایی رو به خط بریل مرتبط کردم، به این خاطر بود که بگم هر دوی این ها خط و زبان رسمی یک فرد بینا و نابینا محسوب میشه و نمیتونیم زندگی این افراد رو به مطالب صوتی محدود کنیم.
بحث، بحث محتوایی بود.
حالا چه فرقی می کنه اون فرد بینا مطلب مورد نظر خودشو در کتب کاغذی بخونه یا به صورت فرمت docx و pdf روی تبلت و گوشی مبایل. بحث سر استفاده اون فرد از خط بینایی هستش. که به طرق مختلف داره از خط رسمی خودش استفاده میکنه.
در خصوص یک فرد نابینا هم دقیقا همینطوره. منظور من از این که در کشور های توسعه یافته بسیاری از افراد نابینا برای مطالعه هنوز هم از بریل استفاده می کنن، صرفا کتب کاغذی نبود که به قول تو مثلا ۹ جلد اون جای بسیاری رو از یک فرد نابینا میگیره.
بلکه مطالعه به وسیله Braille Notetaker بود که خودت در کامنتت هم بهش اذعان کردی.
برای پژوهش هم استفاده از دیزی، میتونه به اون کمک کنه مطالبش رو راحتتر به وسیله سرچ پیدا کنه. حالا برای مطالعه اون مطلب، هم میتونه با Braille Notetaker به صورت بریل اونو بخونه. و هم میتونه به صورت صوتی به اون مطلب گوش بده.
نمیدونم چرا اصرار داری ثابت کنی با وجود دیزی، باید حتما بریل رو کنار گذاشت.
پس حرفامو جمعبندی کنم. از نظر من، خط بریل هنوز منسوخ نشده و نخواهد شد. چون فعلا بهترین معیار و ملاک سوادآموزی یک فرد نابینا همین خط بریل هستش. البته نه تا پایان دبیرستان. بلکه مادامی که با خواندن و نوشتن سر و کار داره.
حالا به قول تو، برخی ترجیح میدن صرفا از صوت برای مطالعه استفاده کنن. برخی هم نه. اما این دلیل نمیشه که کلا خط بریل رو کنار بگذارن.
دلیل این که گفتی کتابخانه ملی انگلستان از سال ۲۰۱۰ تولید کتب بریل خودشو کمتر کرده، این به این معنی نیست که استفاده از بریل کاهش پیدا کرده.
دلیلش اینه که برجسته نگار هایی که در قالب Braille Notetaker در سال های اخیر گسترش پیدا کرده، دیگه برای اون کتابخانه مرقوم به صرفه نیست که مثلا بیاد یک کتابی که ۱۰ جلد میشه رو بریل کنه.
بلکه کافیه برای یک فرد نابینا به قول تو یک برجسته نگار قابل هم که وایفای هم داره خریداری بشه اونوقت کافیه متون رو به اون دستگاه بدی و خروجی بریل داشته باشی و در هر جایی که هستی بتونی مطالعه کنی.
در پایان هم بگم این نظر من هستش اونم نظر تو.
دلیلی نداره بخوایم عقیده هامونو به هم تحمیل کنیم.
موفق باشی.

سلام به جناب سرمدی گرامی و دوستان
من چند روز هست که به این پست فکر می کنم ولی چون تازه با بریل آشنا شدم گفتم بیشتر فکر کنم…یکی از دوستان نابینا به من گفته بودن الان حتی در مدارس هم بیشتر صوتی کار میشه و خودت مواظب باش فرزندت بریل رو خوب یاد بگیره . اگه الان برق بره و هیچ سیستم برقی کار نکنه و روز باشه من یک کتاب برمیدارم و در نور خورشید مطالعه می کنم، بزرگمهر هم همین حق رو داره و باید بتونه کتابهای بریل رو بخونه، اینکه کتابهای بریل کم هست هم یک واقعیته ولی دوست نابینای من از من خواهش کردن بریل رو بیشتر کار کنم چون گفتن بعضی دوستانشون( که مثل خودشون تحصیلات بالایی دارن )نمی تونن یک نامه ی بدون غلط بنویسن ولی دوستم از معلمان قدیمی و سخت گیر خودشون خیلی راضی بودن …حالا هم صوتی کار می کنن ولی بریل پایه ی نوشتاریشون هست. درسته کم کم داره شارژرهایی که با نور خورشید کار می کنن هم میاد ولی آگاهی کامل به خط بریل ، باعث میشه اگه برق نبود ، مثلا یک هفته برق نبود و هیچ گوشی یا کامپیوتری کار نکرد بزرگمهر بتونه خودش برای خودش داستان یا خاطره بنویسه و بعد باید بتونه اونا رو بخونه اگه به بریل تسلط نداشته باشه براش مشکل پیش میاد. فکر میکنم داشتن سواد و حق مطالعه ی کتاب ، یک حق کاملا انسانی هست . حتی اگه این تبلت ها در تعدادِ محدود و مخصوص گزارشگران یا مجریان نابینا تولید بشه هم خوبه، چون مجری باید از روی متن بخونه و اگه سیستم براش بخونه تداخل صدا پیش میاد. تولید اشکال هندسی برجسته برای من خیلی مهمه چون در مدرسه ی امام علی مشهد نمرات بچه ها ی کلاسهای بالاتر رو که نگاه می کردم ، خیلی از اونها نمره ی ریاضی پایینی داشتن، و این تبلت از این نظر هم باارزشه. تا جایی که میدونم محصولی که بیشتر تولید بشه قیمتش هم پایین میاد. اگه من جای دوستان بودم برای این شرکتِ تولیدی نامه می نوشتم و تقاضا می کردم برای پیشرفت هر چه بیشتر نابینایان حتما تولید بشه…الان هم کلاس زبان میرم تا خودم نامه نگاریها رو شروع کنم…نوشتن نامه به زبان انگلیسی و تشویق برای تولید محصولاتی شبیه این ، که پول نمی خواد …برای خرید هم اعتقاد دارم از ما حرکت از خدا برکت …متشکر از خبر خوبی که برامون نوشتین همیشه پیروز و سربلند باشید

سلام به مادر بزرگمهر.
نظر شخصی بنده در مورد فرزندت اینه که حتما باید بریل رو نه مثل اکثریت نابینایان دنیا بلکه باید مث حد اقل افراد نابینایی که تندخوانی بریل رو بلدند یاد بگیره.
خوبه بدونی حدود ده درصد از نابینایان کوچکولوی آمریکا بریل بلدند و این عامل بزرگی واسه ضعف در نگارش و بیکاریشان خواهد بود. حتما بریل رو به بزرگمهر یاد بدید و تأکید کنید که بتونه تندخوانی بریل رو به عنوان ی مهارت توی بچگیش یاد بگیره. بزرگمهر اگه خواست در بزرگسالی جایی سخنرانی کنه میدونید چقدر واسش مفیده که تیتر ها و مطالب رو زیر دستش داشته باشه!؟ میدونید وقتی بزرگمهر بتونه واسه بچه ی خودش کتاب قصه بخونه چه تأثیر شگرفی توی پیوند پدر و فرزندی با بچهش ایجاد میکنه؟!

درود مجدد،
جناب سرمدی عزیز منسوخ شدن خط بریل اصلاً بدین معنا نیست که شما دیگر از آن استفاده نکنید. این بدین معنا است که به تدریج در دنیا این خط محبوبیت خود را از دست خواهد داد.
در ضمن یادت باشد خواندن یک کتاب آن هم با یک برجسته نگار کار بسیار وقت گیری است چرا که فقط یک یا ۲ خط از کل مطلب برای شما نمایش داده می شود و شما مادام باید در حین مطالعه خط خود را عوض بفرمایید. به قول مادر بزرگ وقتی برق نباشد و باتری هم شارژ نباشد در چنین موقعیتی خط بریل می تواند نجات بخش شما در زمینه ی مطالعه باشد.

در خصوص کتابخانه ی انگلستان هم باید این را اضافه کنم که هنوز هم اگر نابینایی دست بر روی کتابی بگذارد که به خط بریل موجود نباشد و اصرار بر تبدیل آن کتاب به خط بریل داشته باشد این سازمان به خاطر همان یک نفر هم که شده آن را به خط بریل تبدیل کرده و در اختیار علاقمندان خاص خود قرار می دهد.
پس نتیجه این می شود که از سال ۲۰۱۰ تا به امروز سیاست این کتابخانه تغییر کرده و چاپ کتب به خط بریل را محدود به تقاضا های کاربران خود نموده است و به دلخواه مثل رودکی هر چرندی را به بریل تبدیل نمی کند.
خواهش می کنم فقط خواستم این سخن حضرت علی را به یادت آورم که هر کس عیب کسی را به حساب آورد و همان عیب عیناً در خود او وجود داشته باشد جاهل است.
راستی این را پذیرفتی که اشتباه کرده ای و من ناشی گر نیستم ولی انگار بر حرف مفت زدن یا به عبارتی روی هوا حرف زدن من صحه گذاشتید اینطور نیست؟
و اما حرف آخر:
آنچه می نویسم نظرات خودم در خصوص موضوعی است که شما آن را مطرح نموده اید و واکنش هایی است در قبال آنچه شما در کامنت ها مطرح می نمایید.
همینجا اعلام می کنم که ذره ای از محبت، صمیمیت، رفاقت و دوستی من نسبت به شما کم نمی گردد. بحث و مجادله های فضای اینترنتی جدا از ارتباطات شخصی دنیای واقعی من و شما دوست عزیز می باشد.
من آن مسأله را عرض نکردم که از من خدایی ناکرده عذر بخواهید بلکه این فقط یک یادآوری دوستانه بر اساس آن چیزی بود که خود شما هشدار آن را به من داده بودید.
فکر می کنم ادامه ی این بحث به یک تشنج منتهی شود. پس به عنوان بزرگتر از ادامه ی این بحث انصراف می دهم.

آقای سرمدی نیازی نیست شما رسالت من را به عنوان یک دبیر گوشزد کنید من در مدرسه با افتخار خط بریل را به شاگردانم آموزش میدم من حتی وقتی برگه های دروس دیگه مثل تاریخ را تصحیح میکنم غلط های املایی را به شاگردانم میگم و اون ها را مجبور میکنم از روی اشتباهات خودشون به بریل بنویسن من هزاران بار نظر داوود عزیز را لایک میکنم با این تفاوت که من هیچ دوستی با شما ندارم و همچین تمایلی هم ندارم از نظر من شما فقط یک آدم از خود مچکر هستید که فکر میکنید گل های زیادی به سر نابینایان ایران و جهان زدید یک آدم کاملا فخر فروش. اگر شما خیلی ادعای خبرنگاری دارید برید تحقیق کنید چرا کتاب هایی که توسط خراسان رضوی به بریل چاپ میشه سرشار از غلط های املایی هست و هیچ کس هم توجهی نمیکنه

در اوایل خدمتم یکی از شاگردانم گفت من یک خواهر نابینا هم دارم گفتم پس چرا به مدرسه نمیاد گفت چند سالی بی نتیجه اومد ولی چون خط بریل یاد نگرفت رفت و کنج خونه نشست من با والدینش تماس گرفتم و از اون ها خواستم اون بچه را به مدرسه بیارن اولش گفتن بابا بی خیال اون چیزی نمیشه ولی با پافشاری من راضی شدن سرتون را درد نیارم اون نه تنها خط بریل را به نحو عالی یاد گرفت بلکه در حال حاضر داره خودش را واسه ورود به دانشگاه آماده میکنه چند تای دیگه هم مورد مشابه داشتم و من به وجود تک تک اون ها افتخار میکنم این را هم اضافه کنم من هنوز هم اشعار فروغ و موشیری حافظ و شاملو را به بریل میخونم و خاطراتم را به بریل مینویسم و در هر مدرسه که وارد میشم اولین کاری که میکنم این هست که روی سی چهل تا کاغذ بریل در قطعات کوچیک حروف بریل را مینویسم و بالای هر حرف بریل میدم به بینایی بنویسن و زیر اون هم یک بیت شعر به بریل مینویسم بعد این کاغذ ها را بین معلمین و بعضی از دانش آموزان اون مدرسه تقسیم میکنم اون ها هم با اشتیاق سعی میکنن اون اشعار را به قول خودشون ترجمه کنن و بعضی اون ها هم اظهار تمایل میکنن که خط بریل را یاد بگیرن من وقتی شاگردی را تحویل میگیرم که باید از اول ابتدایی تلفیقی بخونه مادرش را هم مجبور میکنم اون زودتر از بچه خط بریل را یاد بگیره تا بتونه در منزل بهش کمک بکنه شاید من نباید مینوشتم خط بریل کاملا منسوخ شده تا یک از میان پر قو بلند شده چنین توهینی به من نکنه برای این که بفهمید من در چه محیطی کار میکنم و در چه محیطی چنین کار هایی را انجام میدم واستون یک خاطره مینویسم روزی در دفتر نشسته بودم زنگ تفریح بود و تمام همکاران در دفتر بودن ناگهان یکی از همکار ها وارد شد و چون من را ندید شروع کرد به شکایت و گفت بابا این دانش آموز کور چی بود من امسال گرفتارش شدم به نظر من باید همه این ها را به دریا ریخت و از شرشون خلاص شد دوستان دیگه با ایما و اشاره بهش حالی کردن من این جا هستم ولی دیگه دیر شده بود و عذر خواهی اون هم هیچ سودی نداشت

سلام به مادر بزرگ مهر، داوود و جناب آرتیمان.
به مادر بزرگ مهر بگم که بهترین کار رو می کنید و حتما از همین کودکی فرزندتون رو با بریل و مهارت تندخوانی بریل آشنا کنید.
متأسفانه در نظام آموزشی ما از دوران راهنمایی به بعد عمده کتبی که در اختیار دانشآموزان قرار میگیره، به صورت صوتی هستش و دانشآموزان به مرور زمان، تسلط خودشونو رو نوشتن صحیح و خواندن از دست میدن. دقیقا آفتی که باعث شده نابینایان کشور ما در بزرگسالی با مشکلات زیادی در این زمینه رو به رو بشن، همین مسئله هست که از دوران راهنمایی و دبیرستان تمرکز از رو خط بریل به کتاب های صوتی معطوف میشه و در دانشگاه هم که فرد نابینا به کل رها میشه.
اما خوشحالم بزرگ مهر مادری چون شما داره که از همین دوران، خودتون دارین بریل رو یاد می گیرین.
اون شرکت ها هم قطعا در صورت حمایت های مالی، مطمئن باشین در صدد این هستند که این فناوری رو هر طور که شده به سر انجام برسونن.
در پاسخ به داوود هم بگم اگر بحث مبتنی بر منطق و استدلال باشه، دلیلی نداره بخواد به تشنج منتهی بشه.
در نهایت من متوجه نشدم این که یک فرد نابینا رو عمدتا به فایل های صوتی محدود کنیم و تا جای امکان اونو از خط بریل دور کنیم، چه منفعتی میتونه برای فرد نابینا داشته باشه.
به هر حال تو دلایلت رو مبنی بر استفاده نابینایان از فایل صوتی گفتی.
من هم مضرات استفاده از فایل صوتی، دوری از خط بریل و اصولا مزایایی که بریل میتونه برای یک نابینا داشته باشه رو بر شمردم.
اون تفکر تو هستش. اینم دیدگاه من. بنابر این لزومی نداره بخواهیم با هم تو این زمینه مجادله داشته باشیم.
در پاسخ به جناب آرتیمان هم بگم تضاد و تناقض در این دو کامنت با کامنت شما در بالا کاملا آشکاره. از این رو دلیلی برای بحث با شما هم وجود نداره. چون خود شما هم در این دو کامنت، به نوعی دیدگاه منو تأیید کردین.
اما به شما بگم من در حرفه خودم به هیچ وجه ادعایی ندارم و حالا حالا ها مونده تا به جایگاهی که مد نظرم هست برسم.
من اونقدر شهامت داشتم که از شما عذرخواهی کنم. شاید حتی دلیلی بر عذرخواهی هم وجود نداشت. چون اون حرف من، مبتنی بر نظر خودتون بود که البته ۱۸۰ درجه با کامنت شما در پایین تفاوت داشت.
اما توهین های شما به بنده و صفاتی که به من نسبت دادین رو تنها به وجدان خودتون واگذار می کنم.

سلام بر همه ی دوستان،
من نیامده ام تا در ارتباط با خط بریل یا فایل های صوتی بحث کنم.
من آمده ام تا صلح و صفا را به این پست برگردانم.
جناب آرتیمان از امیر عزیز ناراحت نشوید. این مشکل امیر نیست که اینگونه برخورد می کند این یک مشکل فرهنگی است که در این کشور متأسفانه در حال گسترش نیز هست.
من یک بار این موضوع را در دانشگاه و سر کلاس روش تحقیق نیز مطرح کردم.
در این کشور اگر ۷۵ میلیون انسان شریف زندگی می کنند برای هر واژه ما ۷۵ میلیون تعریف خواهیم داشت.
هرکس از زعم خود و با توجه به منافعی که از آن واژه برخوردار خواهد شد آن واژه را برای خود تعریف و تحلیل می فرماید.
این بحث هم فقط یک سو تفاهم بر اساس مشکل فرهنگی است که در بالا به آن اشاره کردم.
امیر مفهوم منسوخ شدن را بد برداشت کرد و بر اساس تعریف خود اینگونه برآشفته شد.
معمولاً گذشت را باید از آموزگار یاد گرفت.
البته که شما دبیران یکی از مظلومترین اقشار جامعه می باشید.
من از شما تقاضا می کنم که از جوانانی چون ما خورده نگیرید.
جوان است و جاهلی.
در ضمن امیر عزیز من چون خودت سؤال پرسیدی سؤالت را با یک سؤال پاسخ می دهم.
بالاخره ما متوجه نشدیم که شما بر روی هوا حرف زدن و یا به عبارتی حرف مفت زدن ما صحه گذاشتید یا خیر؟
برقرار باشید

با سلام خدمت سرکار جناب آقای سرمدی راستش این کامنت را قبلاً نوشتم اما نمیدانم مثل این که ثبت نشد مجبور شدم مجدد بنویسم راستش درمورد کتابخانه انگلستان که در سایت مطرح شد سؤالی داشتم میخواستم بدانم که ما هم میتوانیم از آن کتابخانه استفاده نماییم اگر مقدور است به چه صورت متشکر

سلام به دریا.
در پاسخ به سؤالت باید بگم بله. اگر شما به زبان انگلیسی مسلط باشین می تونید از کتاب های کتابخانه ملی سلطنتی انگلستان استفاده کنید.
تا جایی که من اطلاع دارم، این کتابخانه ۴ نوع کتاب برای استفاده نابینایان داره.
یکی کتاب های صوتی.
یکی کتاب هایی که در اصطلاح به اون مونبوک می گویند. (مونبوک به کتاب هایی گفته میشه که به صورت برجسته و به خط بینایی چاپ میشه برای استفاده کسانی که با خط بریل آشنا نیستن و مثلا در بزرگسالی نابینا شدند.)
نوع بعدی کتاب های بریل پولی است و نوع آخر کتاب های بریل رایگان.
سه نوع اول، تنها به نابینایان بریتانیا تعلق داره و عمدتا در اختیار اونها قرار می گیره.
اما نوع چهارم که شامل کتاب های بریل رایگانه، به سراسر کشور های دنیا ارسال میشه. حتی این مؤسسه هیچ پولی رو بابت پست کتاب های خود از افراد نابینا نمیگیره.
هر چند گاهی پست در کشور ما به علت جا به جایی، پیک و این حرفا بعضا مشاهده شده که از بچه ها اندک مبلغی رو بگیرن. البته این به پست کشور ما بر میگرده. هر چند در این زمینه هم سلیقه ای عمل میشه و در بسیاری از مواقع هم پست، در کشور ما هیچ گونه پولی رو از افراد نابینا نمیگیره.
خلاصه کنم. شما با مراجعه به سایت این کتابخانه به آدرس
http://www.rnib.org.uk/
می تونید عضو بشین و کتاب مورد نظرتون رو سفارش بدین.
ظاهرا تا سه ماه کتاب به امانت میتونه پیشتون باشه و بعد باید مجددا پستش کنید به انگلستان. که باز هم از شما پولی دریافت نمیشه. البته احتمال داره قوانین مدت امانی کمی تغییر کرده باشه.
از نظر تنوع کتاب هم واقعا آرشیو کتابخانه سلطنتی انگلستان بسیار غنی هستش.
منتاها شرط لازم برای استفاده از کتب این مرکز، تسلط به زبان های خارجه به خصوص انگلیسی هستش.
پیروز باشین.

سلام دوستان
بنده یک مهندس ۲۶ ساله هستم که در مدت ۵ سال گذشته در خصوص نمایشگر بریل فعالیت کرده ام. خوشبختانه الان تونستم یک نمایشگر بریل ۲۰ سلولی تولید کنم که قیمتش توی تولید انبوه میشه حدود ۱.۵ میلیون تومن. ولی با مطالعه ی بحث شیرینتون در بالا چند سوال برام مطرح شد که با اجازه ی دوستان می پرسم. اول اینکه کلا چند تا دانش آموز و دانشجو و یا تحصیل کرده در داخل کشور داریم که نیاز به نمایشگر داشته باشند و البته به نظر شما چند درصدشون تمایل به هزینه کردن مبلغ ۱.۵ میلیون تومانی برای چنین دستگاهی دارند. سوال بعدی اینکه آیا شما شخصی و یا سازمانی رو می شناسید که حاضر باشه تو این زمینه سرمایه گذاری کنه- ما که از مسئولین روی خوش ندیدیم. و سوال پایانی اینکه به نظر شما، اینکه بنده بیش از این وقت و هزینه جهت توسعه ی نمایشگر های بریل بگذارم منطقی است و مشکلی رو از این عزیزان برطرف می کنه یا نه. لطفا بنده رو از راهنمایی تان محروم نکنید.
با سپاس- اعظم فر
۰۹۱۰۱۷۳۴۳۲۰

دیدگاهتان را بنویسید