خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

لایحه ی حمایت از حقوق افراد معلول بخش دوم

سلااااااام دوستان هم محله ای ها همسایه ها خانما آقایون دخترا پسرا گلها نازنینا ورود به مکان مقدس جدید را به همهتون تبریک میگم. من با عجله اومدم تا برم اون بالا بالاها جا بگیرم. در بالاترین طبقه ی برجهای دوقولو که نمیدونم دوباره ساخته شدند یا نه. خخخخ. به هر حال این دومین پست بعد از پست شهروزه که اونم تقلب کرده و قبل از انتقال خودشو با پارتی مارتی به اینجا رسونده.
به هر حال خوشحالم که اولین پست مکتوب در محل جدید متعلق به شخص شخیص بی مقدار اینجانبه. اونم چه پستی!
بعله، لایحه ی حمایت از حقوق افراد معلول.
همونی که خیلی منتظرش بودیم و فکر میکردیم و میکنیم که میتونه بخشی از مشکلاتمون رو حل کنه البته اگه خودمون پیگیری کنیم و واقعا برای اجرای این قانون که البته بعدا قانون میشه پافشاری کنیم و یک پارچه و یک صدا خواستار اجرایی شدن آن بشیم.
خب بیشتر مزاحم نمیشم و متن این لایحه را تقدیم حضور شریف و مبارکتون میکنم.
دوستتون دارم چه تو ایران باشم چه تو آمریکا باشم و چه هرجای دیگر این کره ی خاکی باشم و چه حتی روزی روزگاری به آسمانها پروااااز کنم. خخخخ

لایحه حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت:
لازم به تذکر است، عنوان لایحه حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت به کل اصلاحیه قانون جامع اطلاق میشد که قرار بود به صورت یکپارچه در هیئت محترم دولت تصویب و به مجلس برود، اما هیئت دولت این گونه صلاح دید که فقط بخشی را که به
مجلس میرود، لایحه بنامد.

* فصل اول «کلیات»

ماده 1- تعاریف: معلول: شخصی که بر اساس طبقه بندیهای بین المللی انواع معلولیت سازمان بهداشت جهانی با تأیید کمیسیون پزشکی-توانبخشی، تعیین
نوع و تعیین شدت معلولیت سازمان بهزیستی کشور در اثر اختلال و آسیب جسمی، حسی، ذهنی، روانی یا توأم، با محدودیت قابل توجه و مستمر در فعالیتهای روزمره زندگی
و مشارکت اجتماعی مواجه است.
تبصره: (چگونگی تشکیل کمیسیونهای پزشکی) توانبخشی تعیین نوع و شدت معلولیت و صدور کارت معلولیت برای معلول، بر اساس آیین نامه ای خواهد بود که ظرف سه ماه پس از ابلاغ این قانون، توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری وزارتخانه های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و کشور تهیه و به
تصویب هیئت وزیران میرسد.

منظور از دستگاههای مشمول در برخی مواد این قانون، دستگاههای اجرایی موضوع ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشوری، قوه قضائیه، قوه مقننه، مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان
و سازمانها و مؤسسات وابسته و تابعه آنها و کلیه سازمانها و شرکتهایی که به نحوی از انحاء از بودجه عمومی دولت استفاده میکنند یا قسمتی از بودجه آنها توسط دولت
تأمین میگردد، است.

تبصره: دستگاههای مشمول ملزم به اجرای تکالیف مقرر در قانون جامع حمایت از حقوق معلولان و این قانون (حسب مورد) هستند.
فصل دوم «مناسبسازی، دسترس پذیری و تردد و تحرک»

ماده 2. شهرداریها مکلفند از صدور پروانه احداث، بازسازی و پایان کار برای ساختمانها و اماکن با کاربری عمومی، از جمله مجتمعهای تجاری،
اداری، درمانی و آموزشی که ضوابط و استانداردهای مصوب دسترس پذیری معلولان را رعایت نکرده باشند، خودداری و در احداث و بازسازی معابر عمومی، مناسبسازی نمایند.

ماده 3. وزارتخانه های راه و شهرسازی و کشور و شهرداریها موظفند حسب مورد نسبت به مناسبسازی و دسترس پذیری کلیه پایانه ها، ایستگاهها، تأسیسات سامانه ها و ناوگان
حمل و نقل درون شهری و برون شهری منطبق با استانداردهای بین المللی دسترس پذیری سامانه های حمل و نقل عمومی برای دسترسی معلولان اقدام و امکان بهره مندی این افراد از ناوگان حمل و نقل زمینی، دریایی و هوایی را فراهم نمایند و کارکنان خود را جهت همیاری علمی و صحیح با مسافرین دارای معلولیت، آموزش دهند.

تبصره 1. شهرداریها مکلفند جهت امکان تردد معلولان شدید، سامانه های حمل و نقل ویژه معلولان را با تجهیز ناوگان خودروهای مناسبسازی شده ایجاد نمایند. دولت مکلف
است در تشکیل این سامانه ها به شهرداریهای فاقد اعتبارات لازم، کمک نماید.
تبصره 2. استفاده معلولان شدید از سامانه های حمل و نقل ریلی و اتوبوسرانی درون شهری
دولتی و عمومی رایگان و استفاده این افراد از سامانه های برون شهری ریلی، هوایی و دریایی دولتی و عمومی غیر دولتی نیم بها است. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است جهت اجرای این تبصره
نسبت به پیشبینی اعتبارات لازم در لوایح بودجه سالانه اقدام نماید.
فصل سوم «خدمات بهداشتی، درمانی و توانبخشی»
ماده 4. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است پوشش بیمه سلامت معلولان
تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور را به گونه ای تأمین نماید که شامل خدمات توانبخشی-پزشکی مورد نیاز این افراد باشد.
ماده 5. سازمان بهزیستی کشور مکلف است با اولویت حمایت از نگهداری و مراقبت از معلولان، به ویژه معلولان اعصاب و روان، کم توانان ذهنی، جسمی-حرکتی شدید و افراد دچار معلولیتهای چندگانه در کانون خانواده از طریق ارائه خدمات آموزشی
و مشاوره ای به خانواده ها به منظور همیاری صحیح آنان با معلولان و پرداخت حق پرستاری یا مددکاری به سرپرست، همسر یا قیم این افراد، خدمات مراقبتی و نگهداری از معلولان را از طریق مراکز وابسته به خود یا حمایت از مراکز بخش غیر دولتی (خصوصی، تعاونی، خیریه و تشکلهای مردمنهاد) تأمین نماید.
تبصره 1. میزان کمک هزینه بابت پرداخت حق پرستاری یا مددکاری موضوع این ماده، متناسب با نوع و شدت معلولیت فرد، تعداد این افراد در هر خانواده و بر اساس هزینه های متعارف نگهداری و مراقبت از معلولان و متناسب با تورم سالانه و میزان کمک هزینه پرداختی به مراکز بخش غیر دولتی هر ساله با در نظر گرفتن نرخ تمام شده خدمات و نرخ تورم سالانه توسط وزارت
تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی تهیه و به تصویب هیئت وزیران میرسد.
تبصره 2. خدمات و کمک هزینه موضوع این ماده و تبصره (1) به سالمندان نیازمندی که به
تشخیص سازمان بهزیستی کشور در آستانه معلولیت قرار میگیرند، تسری مییابد.
فصل چهارم «امور ورزشی، فرهنگی، هنری و آموزشی»
ماده 6. استفاده معلولان از مراکز، تأسیسات و خدمات
ورزشی دستگاههای دولتی و شهرداریهای کشور با اولویت کارکنان متبوع، رایگان است.
ماده 7. معلولان نیازمند واجد شرایط در سنین مختلف میتوانند با معرفی سازمان بهزیستی کشور از آموزش عالی رایگان در واحدهای آموزشی تابعه وزارتخانه های آموزش و پرورش، علوم و تحقیقات، بهداشت، درمان و دیگر دستگاههای دولتی و نیز دانشگاه آزاد اسلامی
و سایر مراکز آموزش عالی غیر دولتی بهره مند گردند.

تبصره. آیین نامه اجرایی این ماده توسط وزارت علوم و تحقیقات با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی وزارت بهداشت درمان، دانشگاه آزاد
اسلامی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی تهیه و به تصویب هیئت وزیران میرسد.
فصل پنجم «کارآفرینی و اشتغال»
ماده 8. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است در قالب اعتبارات مصوب سازمان،
بهزیستی کشور، صندوق فرصتهای شغلی معلولان و مددجویان بهزیستی را ایجاد و اساسنامه آن را ظرف سه ماه پس از ابلاغ این قانون به تصویب هیئت وزیران برساند.

ماده 9. کارفرمایان بخش غیر دولتی که معلولان جویای کار را در مراکز کسب و کار خود استخدام کنند، با رعایت شرایط زیر از یارانه حقوق و دستمزد معلولان شاغل استفاده خواهند کرد:
1- مدت قرارداد استخدامی کارفرما با معلول شاغل حد اقل یک سال باشد.
2- 2- حقوق و دستمزد معلول شاغل بر اساس مصوبات شورای عالی کار و سایر قوانین و مقررات مربوط
از سوی کارفرما پرداخت شود.
3- سایر مزایای قانونی تصریح شده در قانون کار (مزایای رفاهی کارگران) به معلول شاغل پرداخت شود.

تبصره 1. منظور از معلول جویای کار در این قانون، فرد معلولی است که توانایی انجام کار داشته و مهارتها و آموزشهای لازم برای اشتغال را کسب نموده باشد.

تبصره 2. منظور از یارانه حقوق و دستمزد عبارت است از پرداخت حد اکثر پنجاه درصد حقوق و دستمزد ماهانه معلول شاغل با توجه به نوع معلولیت از محل برنامه اعتباراتی که ذیل ردیف اعتباری وزارت در قوانین
بودجه سنواتی درج میگردد.
تبصره 3. یارانه حقوق و دستمزد برای هر معلول شاغل در بخش مزدبگیری غیر دولتی تا پنج سال قابل پرداخت است.

تبصره 4. آیین نامه اجرایی این ماده ظرف سه ماه پس از ابلاغ این قانون توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تهیه و به تصویب هیئت وزیران میرسد.
ماده 10. کارفرمایانی که در مراکز کسب و کار خود، معلولان جویای کار را استخدام نمایند، مشروط بر آنکه مدت قرارداد استخدامی آنان با معلول شاغل حد اقل یک سال باشد (با توجه به تعداد معلولانی که استخدام کرده اند) از پرداخت حق بیمه سهم کارفرمایی در قبال معلولان جذب شده معافند، همچنین معلولانی که به صورت خود اشتغالی یا در کارگاههای اشتغال خانگی مشغول به کار هستند حسب مورد از پرداخت حق بیمه سهم کارفرما یا خویش فرما معاف میشوند. حق بیمه سهم کارفرمایی یا خویش فرمایی این گونه افراد توسط دولت تأمین و پرداخت خواهد شد.
تبصره 1. آیین نامه اجرایی این ماده توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی تهیه و به تصویب هیئت وزیران خواهد رسید.
ماده 11. سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور مکلف است رأساً یا
با جلب مشارکت بخش غیر دولتی، اقدام به پذیرش کارآموزان دارای معلولیت نموده و از طریق مناسبسازی و توسعه مراکز موجود یا تأسیس آموزشگاهها و مراکز آموزش مهارتهای فنی و حرفه ای معلولان اقدام نموده و ضمن ارائه حمایتهای لازم و تأمین تجهیزات تخصصی مهارت آموزی متناسب با شرایط کارآموزان دارای معلولیت، یارانه آموزش این افراد را در بودجه سنواتی خود منظور و پرداخت نماید. همچنین این سازمان مکلف است به منظور تأمین کیفیت و بازدهی مطلوب آموزشهای فنی و حرفه ای معلولان، با اخذ مشاوره
های تخصصی سازمان بهزیستی کشور و سازمان آموزش و پرورش استثنائی کشور، استانداردها و نظامنامه جامع آموزش مهارتهای فنی و حرفه ای کارآموزان دارای معلولیت را تدوین و به مراکز
موضوع این ماده ابلاغ نماید.
فصل ششم «مسکن»
ماده 12. وزارت راه و شهرسازی و سایر دستگاههای مربوط مکلفند متناسب با ارائه تسهیلات و اقدامات حمایتی از سازندگان واحدهای مسکونی، اعم از انبوه سازان، تعاونیها و بخش خصوصی، تعهد لازم برای اختصاص حد اقل ده درصد واحدهای مسکونی احداثی به معلولان فاقد مسکن (با اولویت زوجهای دارای معلولیت) به صورت ارزان قیمت و مناسبسازی شده با معرفی سازمان را توسط سازندگان مذکور اخذ و بر اجرای آن نظارت نمایند.

تبصره 1. نظام بانکی کشور مکلف است تسهیلات اعتباری بلندمدت مسکن حمایتی موضوع این ماده را برای یک بار با نرخ سود ترجیحی تأمین و به معلولان تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور یا تعاونیها و مؤسسات خیریه مورد
تأیید سازمان بهزیستی کشور اختصاص دهد.

تبصره 2. سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اعتبار مورد نیاز جهت پرداخت مابه التفاوت نرخ سود چهار درصد و نرخ سود مصوب نظام بانکی را بر اساس مطالبه سالانه بانک مرکزی در قانون بودجه سالانه منظور خواهد نمود.
ماده 13. سازمان ملی زمین و مسکن موظف است زمین مورد نیاز احداث واحدهای مسکونی معلولان فاقد مسکن را به صورت اجاره بلندمدت (99 ساله) تأمین و در اختیار افراد مذکور یا تعاونیها و مؤسسات خیریه ای که برای آنان مسکن احداث مینمایند، قرار دهد.

ماده 14. معلولان از پرداخت هزینه های صدور پروانه ساختمانی، آماده سازی زمین، عوارض نوسازی و همچنین حق انشعابات آب، برق، گاز و دفع فاضلاب منطبق با الگوی
مسکن مصوب شهری یا منطقه معاف هستند.
تبصره 1. استفاده از تسهیلات موضوع این ماده صرفاً برای یک واحد مسکونی مجاز است.
تبصره 2. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سایر دستگاههای اجرایی ذیربط موظفند اعتبار مورد نیاز موضوع این ماده را هر ساله به سازمان مدیریت و برنامه ریزی اعلام نمایند تا در لوایح بودجه سالانه پیشبینی شود.
فصل هفتم «فرهنگسازی و ارتقاء آگاهیهای عمومی»

ماده 15. وزارت فرهنگ، سازمان تبلیغات اسلامی، شهرداریها و سایر سازمانها و نهادهای دارنده سالنهای نمایش فیلم، مکلفند بدون اخذ هزینه، امکان نمایش تیزرهای آموزشی مورد تأیید سازمان بهزیستی کشور در خصوص حقوق معلولان و چگونگی تعامل با این افراد را فراهم آورند.
ماده 16. سازمان صدا و سیما مکلف است حد اقل پنج
ساعت از برنامه های خود را در هفته در زمان مناسب به برنامه های سازمان بهزیستی کشور و آشنایی مردم با توانمندیهای معلولان اختصاص دهد و نسبت به زیرنویسی فیلمها و برنامه
های شبکه های مختلف سیما، استفاده از رابط ناشنوایان و نیز پخش توصیف شنیداری فیلمها جهت افراد نابینا اقدام نماید.
فصل هشتم «حمایتهای قضایی و تسهیلات مالیاتی»

ماده 17. مراجع قضایی مکلفند هنگام نصب قیم برای افراد کم توان ذهنی و مبتلایان به بیماریهای روانی مزمن نظر سازمان بهزیستی کشور را اخذ کنند. در مواردی که فرد واجد شرایطی برای پذیرش قیمومیت وجود نداشته باشد یا این سمت را نپذیرد دادگاه مکلف است سازمان بهزیستی کشور را به عنوان قیم تعیین کند.
ماده 18. سازمان بهزیستی کشور مکلف است حسب درخواست معلول یا
قیم وی (حسب مورد)، در پرونده هایی که حق معلول به دلیل معلولیت (به تشخیص سازمان بهزیستی کشور )، مورد تعرض قرار گرفته یا چنین ادعایی مطرح است، در دادگاه مربوط شرکت نموده
و به عنوان نماینده معلول با رعایت ماده (32) آیین دادرسی مدنی محسوب شود.
ماده 19. کانون وکلای دادگستری و مرکز مشاوران حقوقی، وکلا و کارشناسان قوه قضائیه مکلفند علاوه بر الزامات مندرج در قوانین مربوط، موارد استفاده معلولان از وکیل معاضدتی را به کلیه پرونده های مطروحه این گونه افراد در مراجع قضایی یا شبه
قضایی تعمیم دهند.

ماده 20. صد در صد هزینه های اشخاص حقیقی و حقوقی در جهت احداث و تجهیز و توسعه و مناسبسازی کلیه مراکز توانبخشی، نگهداری و مراقبتی، حرفه آموزی، آموزشی، کارآفرینی، رفاهی و مسکن مورد نیاز معلولان که مجوز فعالیت از سازمان بهزیستی کشور را کسب نموده، با تأیید سازمان بهزیستی کشور به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی محسوب
میشود.

ماده 21. پنجاه درصد حقوق و مزایا یا دستمزد مشمول مالیات یکی از اولیاء معلولان خیلی شدید و شدید مادامی که مسئولیت پرداخت هزینه های مترتب بر معلولیت
فرد بر عهده اولیا است، از پرداخت مالیات معاف خواهند بود. گواهی تأیید نوع و شدت معلولیت افراد مشمول این ماده از سوی کمیسیون پزشکی تشخیص نوع و شدت معلولیت
سازمان بهزیستی کشور ارائه خواهد شد.

تبصره. آیین نامه اجرایی این ماده توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ظرف شش ماه پس از ابلاغ قانون تهیه و به تصویب هیئت وزیران
خواهد رسید.
فصل نهم «معیشت و حمایتهای اداری و استخدامی»
ماده 22. دولت موظف است کمک هزینه معیشت معلولان بسیار شدید و شدید فاقد شغل و درآمد را به میزان حد اقل دستمزد سالانه تعیین و اعتبارات لازم را در بودجه سالانه کل کشور منظور نماید تا از طریق سازمان بهزیستی کشور به افراد یاد شده پرداخت شود. بانوان کارمند دارای معلولیت،
بانوان کارمند همسر معلول یا دارای فرزند معلول به شرط نگهداری معلول در منزل (به تشخیص کمیسیون پزشکی توانبخشی سازمان بهزیستی کشور )، از تسهیلات مقرر در قانون خدمت نیمه
وقت بانوان و اصلاحات بعدی آن با استفاده از حقوق و مزایای کامل بهره مند خواهند شد و در صورتی که فرزند دارای معلولیت فاقد مادر باشد، پدر یا سرپرست قانونی وی و شاغلین مرد دارای همسر دارای معلولیت به شرط نگهداری معلول در منزل (به تشخیص کمیسیون پزشکی سازمان بهزیستی کشور )، با یک چهارم کسر ساعات کار هفتگی از حقوق و مزایای
کامل استفاده خواهد نمود.

ماده 23. دستگاههای مشمول مکلفند ساعات کار روزانه شاغلین دارای معلولیتهای شدید و خیلی شدید را حد اکثر دو ساعت در روز کاهش دهند.
فصل یازدهم «نظارت و منابع مالی»

ماده 24. به منظور شفاف سازی منابع مالی اختصاص یافته برای اجرای این قانون و حمایت از معلولان، سازمان مدیریت و برنامه ریزی مکلف است نسبت به ایجاد ردیف اعتباری ذیل فصل رفاه اجتماعی متناسب با عناوین فصول این قانون در لوایح بودجه سنواتی اقدام نماید.

ماده 25. با لازم ال اجرا شدن این قانون، قانون جامع حمایت از حقوق معلولان –مصوب 1383- به استثنای ماده (2) و تبصره های (1) و (3) آن، تبصره ماده (4)، بند های (الف)، (ج)، (د)، (ه)، (و) و (ز)
و نیز تبصره های (1) و (2) ماده (7)، ماده (11) و ماده (15) و تبصره آن ملغی ال اثر است.

منبع روزنامه ی ایران سپید

و این هم مواد و تبصره هایی که در قانون جامع حمایت از حقوق معلولین آمده که قرار است همچنان به قوت خود باقی باشند و ملغی نگردند.
ماده 2: کلیه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و موسسات و شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی موظفند در طراحی، تولید و احداث ساختمان‌ها و اماکن عمومی و معابر و وسایل خدماتی به نحوی عمل نمایند که امکان دسترسی و بهره مندی از آنها برای معلولان همچون افراد عادی فراهم گردد.

تبصره 1: وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و مؤسسات و شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی موظفند جهت دسترسی و بهرهمندی معلولان، ساختمان‌ها و اماکن عمومی، ورزشی و تفریحی، معابر و وسایل خدماتی موجود را در چارچوب بودجه‌های مصوب سالانه خود مناسب سازی نمایند.

تبصره 3: سازمان بهزیستی کشور مجاز است بر امر مناسب سازی ساختمان‌ها و اماکن دولتی و عمومی دستگاه‌های مذکور در ماده فوق نظارت و گزارشات اقدامات آنها را درخواست نماید.

تبصره ی ماده 4: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تربیت بدنی و شهرداری‌ها موظفند کتابخانهها، اماکن ورزشی، پارک و اماکن تفریحی خود را به نحوی احداث و تجهیز نمایند که امکان بهره مندی معلولان فراهم گردد.

ماده هفت
دولت مؤظف است جهت ایجاد فرصت‌های شغلی برای افراد معلول تسهیلات ذیل را فراهم نماید:

الف) اختصاص حداقل سه درصد از مجوزهای استخدامی (رسمی- پیمانی- کارگری) دستگاه‌های دولتی و عمومی اعم از وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، مؤسسات، شرکت‌ها و نهادهای عمومی و انقلابی و دیگر دستگاه‌هایی که از بودجه عمومی کشور استفاده می‌نمایند به افراد معلول واجد شرایط.

ج) پرداخت تسهیلات اعتباری به واحدهای تولیدی، خدماتی، عمرانی و صنفی و کارگاه‌های تولیدی حمایتی در مقابل اشتغال افراد معلول به میزانی که در قوانین بودجه سالانه مشخص می‌گردد.

د) پرداخت تسهیلات اعتباری خود اشتغالی (وجوه اداره شده) به افراد معلول به میزانی که در قوانین بودجه سالانه مشخص می گردد.

ه:، پرداخت تسهیلات اعتباری ( وجوه اداره شده ) جهت احداث واحدهای تولیدی و خدماتی اشتغال زا به شرکت‌ها و مؤسساتی که بیش از شصت درصد سهام و سرمایه آنها متعلق به افراد معلول است.

و). اختصاص حداقل شصت درصد از پست‌های سازمانی تلفنچی (اپراتور تلفن) دستگاه‌ها، شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی به افراد نابینا و کم بینا و معلولان جسمی و حرکتی.

ز). اختصاص حداقل شصت درصد از پست‌های سازمانی متصدی دفتری و ماشین نویسی دستگاه‌ها، شرکت‌ها و نهادهای عمومی به معلولین جسمی حرکتی

تبصره 1: کلیه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، مؤسسات و شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی مجازند تا سقف مجوزهای استخدامی سالانه خود، افراد نابینا و ناشنوا و معلولین جسمی ـ حرکتی واجد شرایط را رأساً به صورت موردی و بدون برگزاری آزمون استخدامی به کار گیرند.

تبصره 2: سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور مؤظف است سه درصد از مجوزهای استخدامی سالانه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، مؤسسات دولتی، شرکت‌ها و نهادهای عمومی و انقلابی را کسر و در اختیار سازمان بهزیستی کشور قرار دهد تا نسبت به برگزاری آزمون استخدامی اختصاصی برای معلولین واجد شرایط با همکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اقدام و معلولین واجد شرایط پذیرفته شده را حسب مورد به دستگاه مربوطه معرفی نماید.
ماده 11: مرکز آمار ایران مؤظف است در سرشماری‌های عمومی جمعیت کشور به نحوی برنامه ریزی نماید که جمعیت افراد معلول به تفکیک نوع معلولیت آنها مشخص گردد.
ماده 15: رؤسای سازمان‌های بهزیستی استان‌ها مجازند در جلسات شورای برنامه ریزی و توسعه استان و گروه‌های کاری آن به عنوان عضو شرکت نمایند.

تبصره: به منظور کمک به اشتغال معلولان و مددجویان، رئیس سازمان بهزیستی کشور مجاز است در جلسات شورای عالی اشتغال شرکت نماید.

۱۷ دیدگاه دربارهٔ «لایحه ی حمایت از حقوق افراد معلول بخش دوم»

با سلام خدمت سرکار محترم ضمن تشکر از پست شما راستش میخواستم بدانم افزایش میزان مستمری برای افراد معلول بسیار شدید )دو معلولیتی جسمی حرکتی و بینایی( چه مقدار و چه زمانی است طبق اطلاعاتی که در سایت مشاهده شده باید با توجه به حد اقل حقوق اداره کار است میخواستم بدانم اطلاعات سرکار چه مقدار است و چه زمانی این عمل انجام میشود اگر باعث زحمت شد شرمنده ببخشند

درود بر دریا. اطلاعات ما هم در حد اطلاعات شماست. ولی زمانی این لایحه اجرایی میشه که به مجلس فرستاده بشه و مجلس تصویبش کنه. و دولت بودجه هنگفت آن را تامین کنه و به سازمان بهزیستی اختصاص بده. من که فکر نمیکنم به این مجلس برسه و احتمالا میمونه برای مجلس بعدی. ولی گمان نمیکنم اگه دولت بخواد مستمری افراد تحت پوشش بهزیستی را افزایش بده مشکلی داشته باشه همونطور که هر ساله افزایش مختصری میده.
به هر حال ممنون دریا. از حضورت ولی من سرکار نیستماااا. من عمو حسینم. خخخخ

بچه ها بیایید بگید که آیا وضعیت ورود به محله و پستها تغییر کرده یا نه. من که تغییری ندیدم. همون کندی و همون جیگر خونی. البته شاید درست حسابی آب بندی نشده و نیاز به زمان داره ولی آخه با قبل فرقی نکرده. البته بگما من آنتی ویروس
eset smart security
دارم که ظاهرا همون نود هست. گویی قدیما یه حرفهایی درباره این آنتی ویروس و محله وجود داشت که چون من اون موقع درگیرش نبودم بهش محل نذاشتم. حالا یکی راهنمایی کنه که آیا مشکل از دم مو دستگاه منه یا اشکال از جای دیگری. کاش مشکل حل بشه وگرنه به اعصاب خوردیش نمی ارزه. بویژه این پست خودمو خیلی بد باز میکنه حالا نمیدونم بخاطر اینه که متن پست کمی طولانیه یا علت ویروس کشه یا مرض دیگری داره.

سلام دوستان
من دوتا پست رو زیر و رو کردم ولی چرا قانون تخصیص سهمیه ۳ درصد استخدام برای معلولین در هیچ کدوم نبود؟
آیا این جزء همون بند ها و تبصره های قانون قبلی هست که ملغی نشده؟
راستی توی قبل تر ها ما خوندیم، یه بندی در مورد جذب بدون تبعیض معلولین به عنوان هیئت علمی دانشگاه ها هم بود که این جا دیگه ازش خبری نبود.
مرسی

علیکالسلام دوستان! خخخخ. منم همین حدس رو میزنم. باید سعی کنیم این مواردی را که گفته ملغی نمیشند رو پیدا کنیم تا ببینیم شامل چه مواردی هستند. اگه شما بتونید تلاش کنید و قانون قبلی را در اختیار بذارید ممنون میشیم منم تلاش خواهم کرد. در مورد جذب اعضای هیئت علمی دانشگاهها اطلاعی ندارم امیدوارم که مشکل این تلاشگران هم حل بشه و به حق خودشون برسند.
تشکر میکنم از حضورتون دوستان خخخ.

سلام من هم نقل مکان به محل جدید را به هم محله های عزیز به خصوص مدیران زحمت کش محله تبریک میگویم اما در رابطه با موضوع نباید نا امید باشیم اما زیاد هم امیدوار نباشیم چرا که در لایحه مزبور اما و اگر های زیادی وجود دارد که مختصراً به بعضی از آنها اشاره میکنم اولاً تشکل های نابینایی آن قوت و قدرت لازم برای گرفتن حق و حقوق نابینایان را ندارند و اکثراً به کارهای پیش پا افتاده مانند برگزاری اردوهای چند نفره ویا آموزش خط بریل و تحرک و جهت یابی و از این قبیل کارها که از وظایف بهزیستی است که خلاصه همه موازی کاری است… ثانیاً بسیاری از این تشکلها به صورت محفلی و خانوادگی اداره میشوند ک نبودنشان بهترست ثالثاً تشکل ها بیشتر با اعضای خودشان در ارتباط هستند و هیچ کوششی برای جذب سایر نابینایان ندارند رابعاً تشکلات رابطهی مستمری با یکدیگر ندارند بیشتر روابطشان تشریفاتی و تعارف گونه میباشد . در موارد دیگر هم حرف برای گفتن زیاد است که مربوت به تشکل ها نیست فراوانست که امید وارم در کامنت های دیگر به آنها بپردازم در ضمن از عمو حسین گرامی هم کمال تشکر را دارم…

درود بر شما. عمو حسین هم از شما کمال تشکر را دارد که در بحث شرکت کردید.
اما دوست خوب من به درستی به برخی از مشکلات تشکلها اشاره کردی که بسیار متین و منطقی هستند ولی دوست من که دوست ندارم اسم مستعارت را بیان کنم ریشه ی مشکلات ما در خود شما و من و دیگران نهفته است. ببینید الآن شما نسبت به عملکرد تشکلها ایرادات منطقی و به حقی دارید ولی شهامت این را که با اسم خودتان و با صدای بلند بگویید و بنویسید را ندارید.
معلومه اگه من و تو گوشه نشین باشیم دیگری دپرس و افسرده باشه سومی بی انگیزه و بی هدف باشه اصلاحی در هیچ کجا صورت نمیگیره. وقتی ما خودمون از خودمون میترسیم یا روی دربایستی و تعارف داریم نباید انتظار تحولات مثبت داشته باشیم و انتظار داشته باشیم که تشکلها بهتر از این عمل کنند.
پس اگه اجازه بدی در یک کلام بگم که از ماست که بر ماست.
واقعا من به این نتیجه رسیده ام که اینقدر که ما از خودمون میترسیم یا روی دربایستی و تعارف داریم با دولت و سازمانهای مربوطهش نداریم. حالا ریشه ی این قضیه چیه نیاز به تحقیق و مطالعه ی بیشتر داره. مثلا فکر میکنید اگه شما با اسم خودتون به تشکلها انتقاد کنید چه اتفاقی میفته آیا نونت قطع میشه شغلت رو از دست میدی. اگه واقعا اینطوریه که دیگه فاتحه همه چیز رو باید خواند.
امیدوارم در کامنتهای بعدی ما را از نظرات مفیدت بیشتر بهرهمند کنی. اگه از انتقادم رنجیدی پیشاپیش معذرت میخوام ولی عمو حسین نمیتونه مطالبی را که بنظرش میرسه نگوید و ننویسد و هرگز هم حاضر نیست با اسم مستعار حرف بزنه و خودشو قایم کنه. بازم ممنون دوست عزیز از حضورت و بازم طلب پوزش دارم.
پیروز باشی دوست خوب محله.

سلام و صد سلام به عمو حسین و سایر دوستان و همراهان لطفا به اولین پست من با عنوان چرا سکوت که انتظار داشتم هم محلی های گرامی پیرو آن کمپینی در خصوص پیگیری مطالبات در خصوص این لایحه تشکیل دهند و جدا از ابراز لطف دوستان, اقدامی نشد, مراجعه گردد. بدرود.

درود بر نگین محله. لطفا دیگه مسافر نباشید و همینجا سکنی گزینید. والا درباره کمپین و اینجور چیزها چی بگم. فعلا که میخواهند لایحه بفرستند به مجلس. باید صبر کرد تا ببینیم قراره چه آشی برامون بپزند. ولی در کل با نظر شما موافقم که باید خودمون و تشکل هامون به حرکت در بیاییم و در بیایند. اما این زمانه متاسفانه دور دور محافظه کارهاست و ما هم که دیگه معلومه دست به عصا راه رفتنمون واضح و مبرهنه.
به هر حال ممنون از ابراز نظر و دیدگاهتون هم محله ای گرامی.

درود دوستان عزیز
سرعت سایت محله گوش کن کمی بهتر شده و بالا رفته است .
اگر همه دست به دست هم دهیم و تلاش کنیم به حقوقمان خواهیم رسید .
خواستن توانستن است .
دوستان باید همت کنید و با تماس با مسئولین مشکلات را مطرح نموده و خواستار حل آن شوید .
اما چند نکته درباره قانون ۱ در برخی از استخدامها تعداد نیروی مورد نیاز کم است و ۳درصد یک نفر هم نمی شود که باید در قانون آورده شود که مواردی که ۳درصد کمتر از یک نفر است حداقل یک نفر از معلولین استخدام شود .
۲ بیکاری در سالهای اخیر باعث شده تا سن افراد معلول از سقف سن استخدام بالاتر برود و لازم است شرط سنی در استخدامها برای معلولین برداشته شود و موارد بسیاری دیگر نیز باید اصلاح شود لذا از دوستان تقاضا می کنم :با تماس با دولت و مجلس خواستار حل مشکلات شوید .
۰۲۱ ۶۱۳۳ ریاست جمهوری
۰۲۱ ۳۹۹۳۱ مجلس شورای اسلامی
به امید برطرف شدن تمامی مشکلات بدرود

درود بر رضا۱۳۵۶ که فکر کنم حدس بزنم کی باشی. درسته خواستن توانستن هست و بقول علی کریمی به شرط برخاستنه. ولی رضا جان فکر نمیکنم با این تلفن زدنها کاری از پیش بره. مگه تو قسمت تماس با مسؤولین روزنامه ایران نامه ننوشتیم مگه بچه ها به پیک بامدادی و نیم روزی و شامگاهی و غیره و ذالک زنگ نزدند کدام از این فریادها به جایی میرسه. ولی موافقم که باید تلاش کرد باید خواست باید پافشاری کرد باید موی دماغ شد باید سریش شد باید پیله کرد. و تا خواست های ما به مطالبه ی ملی تبدیل نشه فایده نداره.
به هر حال باز ممنون و تشکر که آمدی و نظر دادی. سرعت محله که برای من بینوا هنوز فرقی نکرده که البته شاید مربوط بخودم باشه. ببینیم کی برطرف میشه و کی راحت میشم.

سلام عمو.
مرسی که در نبود من، متن برنامه جامع رو منتشر کردین.
میخواستم وقتی از سفر برگشتم یه پست مفصل در این ارتباط بزنم که دیگه شما کار منو راحت کردین.
به هر حال تا این لایحه به مجلس نره، تا چکش کاری نشه، تا به مرحله اجرا در نیاد، تا بودجه های لازمه برای عملیاتی شدنش تخصیص داده نشه، و هزاران اما و اگر دیگه، نمیتونیم در خصوص هیچ یک از ماده ها قضاوت کنیم.
فقط بحث ما میتونه در خصوص کلیات این لایحه باشه که در ظاهر، کمی محکمتر و منطقیتر نسبت به لایحه مصوب سال ۸۳ هستش.
باید منتظر بمونیم ببینیم کی لایحه به مجلس میره و آیا بررسیش در همین مجلس تموم میشه یا نه.
امروز که رئیس بهزیستی مصاحبه کرده گفته بودجه لازم برای اجرای برنامه جامع در سال ۹۵، توسط دولت در نظر گرفته شده.
البته اینم از اون حرفا هستاااا.
هنوز لایحه به مجلس نرفته. بررسی نشده. هنوز برای اجرایی شدن در مجلس تصویب نشده بعد آقایون مصاحبه میکنن میگن بودجه هاش برای اجرا در سال آینده تامین شده.

دیدگاهتان را بنویسید