خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

گزارشی کامل از اولین دوره مسابقات آزاد ریتد شطرنج نابینایان در اصفهان +دانلود مصاحبه با نفرات برتر و مسئولین

اولین دوره مسابقات آزاد ریتد شطرنج نابینایان و کمبینایان، جمعه 16 مرداد در اصفهان به پایان رسید.
به گزارش ایران سپید
در این رقابتها، 58 شطرنجباز از 12 استان کشور حضور داشتند. این مسابقات به همت انجمن روشن‌بین اصفهان و هیأت ورزشی نابینایان این استان در مجموعه ورزشی امام علی برگزار شد. در بخش آقایان، علیرضا قورچیبیگی از قزوین موفق شد با 6 امتیاز عنوان قهرمانی را از آن خود کند. در بخش بانوان نیز عاطفه نقوی از خراسان رضوی با 6 امتیاز قهرمان شد. در دور ششم این بازیها، در بخش آقایان و در میز 1، امید کریمی با علیرضا قورچیبیگی به تساوی رسید. در میز
2، مهدی رومیفرد از سد فرهاد نادریان گذشت و در میز 3، ابراهیم پهلوان، عرفان علیزاده را شکست داد. در بخش بانوان، در میز 1، فاطمه برقول، ملیحه صفایی را مقلوب کرد. در میز 2، عاطفه نقوی، زهرا محمدیراد را شکست داد و در میز 3، اعظم حقیقت، فاطمه رحیمی را برد. در دور هفتم و پایانی این مسابقات که جمعه ظهر به پایان رسید، در بخش آقایان، این نتایج به دست آمد: میز 1، قورچیبیگی 1 معاف 0 میز 2، رومیفرد 1 والهی 0 میز 3، کریمی 1 پهلوان 0. در دور هفتم و در بخش بانوان، نتایج زیر رقم خورد: میز 1، نقوی 1 برقول 0 میز 2، صفایی 1 رحیمزاده 0 میز 3، زارعزاده 1 حقیقت 0. در پایان در جدول رده بندی آقایان، علیرضا قورچیبیگی از قزوین، امید کریمی و مهدی رومیفرد از اصفهان، هر سه با 6 امتیاز و به ترتیب پوئن شکنی، عناوین اول تا سوم را از آن خود کردند، و فرهاد نادریان با 5 امتیاز چهارم شد. محمد رضایی، علی والهی، ابراهیم پهلوان، محمد معاف و عرفان محمدعلی زاده نیز ششم تا دهم شدند.

در بخش بانوان، عاطفه نقوی از خراسان رضوی با 6 امتیاز قهرمان شد، فاطمه برقول از خوزستان، فاطمه رحیمی و ملیحه صفایی از خراسان رضوی و لیلا زارعزاده از آذربایجان شرقی، با 5 امتیاز و با پوئن شکنی، دوم تا پنجم شدند.

مریم پور عبداللهی، آمنه قاسمی، زهرا محمدی راد، مریم رحیم زاده و اعظم حقیقت به ترتیب عناوین ششم تا دهم را از آن خود کردند.

استعداد‌یابی شطرنج بازان نابینا در اصفهان

اصغر فیاض، سرپرست هیأت ورزشی نابینایان اصفهان و معاون توانبخشی بهزیستی این استان در مصاحبه با ایران سپید در خصوص رقابتهای ریتد شطرنج نابینایان گفت: پیشنهاد برگزاری این مسابقات از سال گذشته توسط انجمن روشن‌بین اصفهان مطرح شد. فیاض ادامه داد: برپایی مسابقات در سطح کشوری، تبعاتی را برای هر استان به همراه دارد. به ویژه در بخش نابینایان که مشکلات خاص خود را دارند. در نهایت این مسابقات، با همکاری فدراسیون نابینایان، اداره ورزش و جوانان استان اصفهان، هیأت ورزشی نابینایان، آموزش و پرورش و با مشارکت فعالانه انجمن روشن‌بین در مرداد ماه سال جاری برگزار شد. به جهت این که این مسابقات برای اولین بار در ایران برگزار میشد، چالشهای خاص خود را داشت و تلاش میکنیم در دوره های آتی، با بررسی نقاط ضعف و قوت، شرایط بهتری را فراهم کنیم. فیاض در خصوص آموزش شطرنج به نابینایان استان اصفهان گفت: از سال گذشته تا کنون، 50 نفر در بخش نونهالان، کودکان و نوجوانان استعداد‌یابی شده اند که در حال حاضر، در مراکز تخصصی شطرنج وابسته به بخش خصوصی، در حال یادگیری این رشته هستند. سرپرست هیأت ورزشی اصفهان بیان داشت: نفرات زیر 6 سال ما سه جلسه در هفته آموزش میبینند. شطرنج بازان نیمه حرفه ای نیز در مرکز فاطمه زهرا در حال تمرین هستند. ورزشکاران حرفه ای ما که در سطح تیم ملی هستند، مربیان هیأت را قبول ندارند. این بازیکنان به مربیانی فراتر از هیأت ما نیاز دارند که تا کنون استفاده از آنها در بضاعت ما نبوده است. البته میبایست با هماهنگی با فدراسیون نابینایان، در صورت لزوم مربیان بهتری در اختیار ملی‌پوشان ما قرار گیرد. فیاض در پایان گفت: به عنوان معاون توانبخشی بهزیستی، همه تلاش خود را به کار خواهیم بست تا از پتانسیل موجود برای گسترش مسائل فرهنگی، ورزشی و هنری معلولین با همکاری انجمنها استفاده کنیم.

مقام پانزدهم شطرنج نابینایان در جهان را دارا هستیم

علیرضا قورچیبیگی، قهرمان بخش آقایان مسابقات آزاد ریتد شطرنج و عضو تیم ملی شطرنج نابینایان کشورمان در خصوص مسابقات ریتد شطرنج در اصفهان گفت: مسابقات از نظر کمی و کیفی در سطح قابل قبولی برگزار شد. به غیر از دو نفر از ملی پوشان، تمامی شطرنج بازان نابینا و کمبینای کشورمان در این مسابقات حضور داشتند و رشد و پیشرفت خود را در این عرصه به رخ کشیدند. قورچیبیگی در خصوص ریتینگ خود در جدول فدراسیون بین المللی شطرنج فیده گفت: تا پیش از این مسابقات، ریتینگ من 2016 بود. با این که در این مسابقات عنوان نخست را از آن خود کردم، اما به علت اختلاف زیاد ریتینگ با نفر دوم، حدود سه چهار ریتینگ از دست دادم. قورچیبیگی در پاسخ به این که سطح شطرنج ایران در مقایسه با سایر کشورها به چه ترتیب است گفت: ملاک خوبی برای سنجش سطح شطرنج بازان کشورمان در جهان وجود ندارد. چرا که خود من که از سال 85 به عضویت تیم ملی شطرنج نابینایان درآمدم، تا کنون حتی یک بار در مسابقات انفرادی قهرمانی جهان، شرکت نکردم. در این صورت نمیتوان براورد دقیقی از جایگاه خود نسبت به سایر حریفان در دنیا داشته باشیم. سال 92 که در مسابقات تیمی در کشور هند شرکت کردیم، به مقام هفدهم دست یافتیم. اما اگر بخواهیم به نسبت ریتینگ فعلی شطرنج بازان کشورمان مقایسه ای داشته باشیم، در بین 40 کشوری که در بخش شطرنج نابینایان و کمبینایان در جهان فعال هستند، ما در رتبه چهاردهم یا پانزدهم جهان قرار داریم. عضو تیم ملی شطرنج نابینایان کشورمان بیان داشت: در سالهای اخیر، شرایط شطرنج نابینایان کمی بهتر شده اما هنوز با حد اقلها هم فاصله بسیاری داریم. من به عنوان یک شطرنجباز ملی‌پوش، انتظار دارم از برنامه فدراسیون ظرف ماه های آتی و سال آینده مطلع باشم. این که آیا به مسابقات جهانی اعزام خواهیم شد یا نه؟ متأسفانه همیشه تکلیف اعزامهای برون مرزی ما در دقیقه 90 مشخص میشود که این ناشی از عدم برنامه ریزی است. قورچیبیگی در پایان افزود: خوشحالم که رسانه ها هم به این رشته توجه میکنند. امیدوارم این روند در مسابقات آتی نیز تداوم داشته باشد.

اگر جدول بخش آقایان و بانوان به صورت مشترک برگزار میشد، سطح مسابقات بالاتر میرفت

عاطفه نقوی، قهرمان بخش بانوان مسابقات آزاد ریتد شطرنج نابینایان کشورمان در خصوص این رقابتها به ایران سپید گفت: سطح فنی مسابقات بالا بود اما اگر جدول بخش آقایان و بانوان به صورت مشترک برگزار میشد، سطح مسابقات بالاتر میرفت. نقوی ادامه داد: در رشته شطرنج در میان بانوان، حدود 15 ورزشکار خوب در سطح کشور داریم که تمامی آنها در این رقابتها حضور داشتند. نقوی در خصوص ریتینگ خود در فدراسیون بین المللی فیده گفت: با ریتینگ 1688 وارد جدول فدراسیون جهانی شطرنج شدم اما در مسابقات مختلف، تا حدی ریتینگ خود را از دست دادم. اما پس از پایان این بازیها، به ریت من در فیده اضافه خواهد شد. در حال حاضر، بالاترین ریتینگ بانوان ایرانی در جهان، از آن خانم ملیحه صفایی با ریتینگ 1695 است. نقوی در پایان بیان داشت: از مربی خودم خانم صفایی که با برگزاری کلاسهای متعدد آمادگی جسمانی و روحی روانی ما را بالا میبرند، تشکر میکنم.
علیرضا حیدری مدیر عامل انجمن روشن‌بین اصفهان نیز در خصوص رقابتهای آزاد ریتد شطرنج نابینایان گفت: از سال گذشته رایزنیهای خود را با مسئولین برای برگزاری این مسابقات آغاز کردیم. در ابتدا باید نظر آنها را جلب میکردیم. پس از نامه نگاری با مسئولین وزارت ورزش و جوانان، فدراسیون شطرنج، فدراسیون نابینایان و هیأت ورزشی نابینایان استان اصفهان، مجوزهای لازم برای برگزاری این مسابقات اخذ شد. حیدری در خصوص سایر رشته های ورزشی بیان داشت: در ادامه سال قصد داریم مسابقات شنا و مجدداً در سال آینده مسابقات شطرنج را برگزار کنیم. در زمینه آموزش نیز در حال حاضر، آموزش یوگا، کاراته در بخش کاتا و تکواندو، به نابینایان علاقه مند آموزش داده میشود. مدیر عامل انجمن روشن‌بین در پایان گفت: فعالیتهای انجمن روشن‌بین اصفهان در زمینه های مختلف از جمله، کمیته های ورزشی، فرهنگی، هنری، مناسبسازی و اشتغال است. همینجا از نابینایان سراسر کشور تقاضا دارم از طریق پلهای ارتباطی موجود، ارتباط خود را با این انجمن بیشتر کنند و ما را از نظرات، پیشنهادات و انتقادات سازنده خود بهره مند کنند.

در پایان شما میتوانید فایل صوتی مصاحبه با ورزشکاران برتر و مسئولین حاضر در این مسابقات را دانلود کرده و گوش کنید

فایل نخست: مصاحبه با نفرات اول تا سوم بخش آقایان، علیرضا قورچیبگی از قزوین، امید کریمی از اصفهان، مهدی رومیفرد از اصفهان، و نفرات اول تا سوم بخش بانوان، خانم عاطفه نقوی از خراسان رضوی، فاطمه برقول از خوزستان و فاطمه رحیمی از خراسان رضوی است.

لینک دانلود، 23 مگابایت

در فایل دوم نیز میتوانید مصاحبه با مسئولین حاضر در این مسابقات، آقایان اصغر فیاض، سرپرست هیأت ورزشی نابینایان و کمبینایان استان اصفهان و معاون توانبخشی بهزیستی این استان، شمس الله سرخیل دبیر شطرنج فدراسیون نابینایان، علیرضا حیدری مدیر عامل انجمن روشن بین، پژمان رضایی سرپرست برگزاری مسابقات و علی فارسی مدان رئیس کمیته ورزشی انجمن روشن بین را دانلود کرده و گوش کنید.

لینک دانلود، 31 مگابایت

امیر سرمدی

۱۸ دیدگاه دربارهٔ «گزارشی کامل از اولین دوره مسابقات آزاد ریتد شطرنج نابینایان در اصفهان +دانلود مصاحبه با نفرات برتر و مسئولین»

سلام امیر. اول که اولم! دوما که دستت درد نکنه که مثل همیشه ترکوندی پسر! فقط حیف که عمر برنامه ی جهان ورزش نابینایان تو رادیو ورزش کفایت نکرد به زمان برگزاری این مسابقات! مگرنه نقشه های ویژه ای واسه پوشش این مسابقات داشتم.
سوما به نفرات برتر که چندتاشون از دوستانمون هستند تبریک میگم از جمله خانوم آمنه قاسمی، راستی عابر کوچه رادیو خانوم شجاع چیکار کرد؟.
چهارما: به زنداداشم تبریک میگم که به تیم ما اضافه شد! فقط تو تیممون عکاس نداشتیم که الحمد للاه فراهم شد.

سلام بر آقای خبرنگار دوست داشتنی محله. خدا قوت. خسته نباشین. مرسی که برای تهیه ای گزارش از تهران رفتین اصفهان.
مرسی که این پست رو اینجا آوردین. مرسی که همیشه پر تلاشین. مرسی که خبرنگارین. راستی روزتون هم مبارک. تو پست مربوطه هم تشکر کردم. اممما اینجا هم حیفم آمد نگم.
راستی آقای سرمدی من عکس این مسابقات رو کجا ببینم آیا؟؟؟؟؟؟؟؟؟

سلام.عرض ادب و احترام…خسته نباشید…دم شما گرم…من نمیدونم شما کی وقت کردین این گزارش مزارشارو تهیه کردین…روز خبرنگارتون مبارک…هوای تبسم مارو هم داشته باشید…
از عکاس واحد مرکزی خبردونم مچکریم…من نمیدونم چرا باید روز خبرنگار داشته باشیم، ولی روز عکاس نداشته باشیم…روز نقاش نداشته باشیم…روز طراح نداشته باشیم…عجبا…

مرسی سیتا جان…خوبم…آره دیگه بعد ماه رمضون هی خوردیم…هی خوردیم…هی خوردیم…آخرش شدیم این: سرو سنگین…
حالا فک میکنی این مقدار سنگینی بسه؟ یا بر شدتش بیفزایم همچنان؟!!!خخخخخ
حالا آقای سرمدی میاد دعوامون میکنه…پست را به حاشیه نبریم سیتا جان…خوبم عزیز…قربونت…

خخخ خخخ خخخ بابا رهگذر جونم منظورم بحث کارنامه اینا بوداااااا نه بعد ماه رمضونی خخخ
نمیدونم آخه من که سر رشته ندارم. خخخ
نه بابا آقای سرمدی که نباید بیاد دعوا کنه تازه باید بیاد گز اصفهان بیاره برامون حالا کادو رو بیخیال شیم که اول زندگیشونه، کمی سخته خخخ

کارنامم الان که سنگین ترم تو هر جف دستامه…نه میاد اینور نه میره اونور…حالا تا بیاد دست راستم، منم گیسام رنگ دندونام شده و باید خودمو برا سفر آخرت آماده کنم…خخخخخ
بعدشم اون دنیا خدا با فرشته هاش قراره بندازنم تو جهندم که سنگینیت خالصانه برا ما نبوده…بعدم تو جهندم دیگه آقایون دختر سنگین نمیخان که…دختر هر چی سبک تر بهتر…بعد من دوباره باید پروژه بردارم که وزن کم کنم و کارناممو برسونم به دس چپم…بعدِ هزار سال، یه وخ میبینی یه بهشتی داره رد میشه از اون طرفا همه رو شفاعت میکنه، میریزنمون تو بهشت…اونجام آقایون دختر سبک نمیگیرن که…من باید باز یه پروژه دیگه وردارم…آه…چه راه سختی در پیش دارم…

سلام به دوستان عزیزم، اشکان، زهره، پریسیما، سیتا، سامان و رهگذر.
اشکان دادا مرسی. ایشالا به زودی برنامه اختصاصی ویژه نابینایان هم به گروه اضافه میشه.
اگر هم نشد، سعی می کنیم از همین پتانسیل فعلی برنامه زنده جهان ورزش جانبازان و معلولین، نابینایان و کمبینایان که چهار شنبه ظهر ساعت ۱۵ تا ۱۶ از رادیو ورزش پخش میشه، نهایت استفاده رو ببریم.
بخشی از گزارش های مسابقات آزاد ریتد شطرنج اصفهان هم چهار شنبه همین هفته از رادیو ورزش در اون ساعتی که گفتم پخش میشه.
زهره. مرسی بابت تبریک.
پریسیما. تشکر خیییلی زیاد.
سیتا. عکس ها رو برو اون اول گزارش که نوشتم به گزارش ایران سپید
رو اون کلیک کن وارد این گزارش که در سایت ایران سپید گذاشتم میشی.
هم در بالا و هم پایین گزارش دوتا عکس کار شده که اونارو تبسم گرفته.
از لطف بی دریغت هم ممنونم. انجام وظیفست.
سامان جون مخلصیم داداش. ایشالا سال دیگه ریودوژانیرو ببینیمت.
رهگذر. مصاحبه ها رو که از جمعه صبح تا ظهر گرفتم.
اما از دیروز تالا به صورت فشرده درگیر تنظیم متن گزارش و ادیت فایل های صوتی بودم.
امیدوارم به سهم خودم تونسته باشم پوشش کاملی از این مسابقات رو انعکاس بدم.
این گزارش امروز به باشگاه خبرنگاران جوان و سایر خبرگزاری ها نیز ارسال خواهد شد.

سلام
اول از همه تشکر برای گزارشهای روزانه ای که از این مسابقات برامون گذاشتین دوم وقتی عکسهایی که تبسم عزیز گرفته بودن رو دیدم حسابی ذوق زده شدم فکر کنم این اولین گزارش دونفره ی شما از مسابقات هست که تبسم عزیز زحمت عکسها رو کشیدن انشاالله که روز به روز و پابه پای هم پله های موفقیت رو در زمینه خبرنگاری طی کنین سوم خیلی خوشحالم که در خراسان مربی ارزشمندی مثل خانم صفایی وجود داره امیدوارم بزرگمهر قدر این بازیکنان و مربیان خوب رو بدونه و حسابی تمرین کنه در پناه حق سربلند تر از همیشه باشید

دوست گرامی، آقای امیر سرمدی سلام؛ از زحمات جناب عالی در راستای پوشش خبری مسابقات ریتد شطرنج سپاسگزارم. برای شما در تمامی مراحل زندگی به خصوص در فعالیت خبرنگاری و به تصویر کشیدن توانمندی های نابینایان، موفقیت و سرافرازی روز افزون از درگاه ایزد یکتا خواستارم.

سلام به سرکار کاظمیان، مادر بزرگمهر، جناب حیدری و بانو.
خانم کاظمیان ازتون ممنونم، شما همیشه به من لطف داشتین.
اصفهان هم که با تبسم حسابی بهتون زحمت دادیم. ایشالا یه روز بتونیم جبران محبت های شما رو بکنیم.
مادر بزرگمهر. ممنون از شما.
آره این اولین گزارش مشترک ما بود و انشا الله سرآغازی هستش برای پوشش مسابقات آتی ورزش نابینایان.
باید تبسم رو بفرستم بره دوره های تخصصی عکاسی خبری رو هم بگذرونه تا در این زمینه به خوبی کار کنیم.
جناب حیدری از شما هم ممنونم.
من انجام وظیفه کردم و امیدوارم شما هم در پیشبرد اهداف انجمن روشن بین موفق باشین.
بانو. فرصت شد در اصفهان زیارتت کنیم. خب هفتم شدی دیگه دو پله تا گرفتن جایزه فاصله داشتی که ایشالا در مسابقات بعدی بهش میرسی.
خودتو آماده کن که احتمال زیاد مسابقات قهرمانی کشور شطرنج آبان ماه تو بابلسر برگزار میشه.

دیدگاهتان را بنویسید