خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

یه درد دل به همراه آخرین بخش از نکاتی پیرامون صحیح نویسی

سلام بر دوستان مهربون محله نابینایان.

بچه ها من پریسیما هستم

احتمالا بعضیاتون تعجب کردید که این پستچی دروس صحیح نویسی من هستم، البته خیلیاتونم در چند روز گذشته در پستها و کامنتهای مختلف متوجه این قضیه شدید

پست این بار کمی متفاوتتر از پستهای قبلی صحیح نویسی هستش، و اون هم به دلیل اینه که این آخرین بخش از سری پستهای صحیح نویسیه که تقدیمتون میکنم

توی این مدت عده ای از شما به من لطف داشتید و از این سری مطالب استفاده کردید و با ارسال ایمیل از این حقیر تشکر کردید و خواستید که اگه باز هم ایرادی در نوشته هاتون بود در اینجا تذکر بدم.
من افتخار دارم که بگم: حدود هشتاد  درصد پستها و کامنتها بعد از هفت ماهی که دروس صحیح نویسی منتشر میشه عاری از هر گونه غلط املایی هست که این میتونه برای من بهترین نتیجه ی آرمانی و ارزشمند باشه.

و صد البته کسانی هم در بین شما عزیزان بودن که از اینکه با ایمیل بهشون تذکری داده میشد و اشتباهات املاییشون گوشزد میشد به هر دلیل رنجیده خاطر میشدن و شاید هم بعضا به همین دلیل حضورشون رو در سایت کمرنگ یا در مواردی حتی بی فروغ کردن که از این بابت بسیار متاسف شدم، و شاید هم به همین دلیل تصمیم گرفتم که دیگه از انتشار ادامه این پست صرف نظر کنم.

دوستان خوبم، من در این مدت هیچ قصد و هدفی  به جز بالا بردن سطح آگاهی و همچنین بالا بردن سطح کیفی سایت نداشتم، چون معتقدم که غلط نویسی یکی از اون موضوعاتی هستش که بصورت مستقیم میتونه دیدگاه افراد رو نسبت به مقدار علم و آگاهی بچه های نابینا تعیین کنه، و بخصوص بیناهایی که بصورت رسمی و غیر رسمی در محله رفت و آمد میکنن شاید روی این موضوع خیلی حساستر هستن و میخوان بدونن که بچه های نابینا سطح سواد، آگاهی و تسلط شون روی نوشتن تا چه حدیه، شاید به همین علت هم بود که من از کوچکترین غلط املایی هم نمیگذشتم و اون رو به طرق مختلف متذکر میشدم، که همین هم باعث دلخوری خیلی از دوستان مون شد.

خب من حد اکثر سعی خودمو کردم و همینکه احساس کنم که تونستم یه کمک هرچند کوچیک به صحیح نوشتن بین دوستانم بکنم منو راضی میکنه، ولی اگه واقعا این کار باعث رنجش دوستانی شد رسما عذرخواهی میکنم و بهشون میگم که من فقط و فقط قصدم همونی بوده که در بالا بهش اشاره کردمو بس.

ضمنا در پایان این سری مطالب بطور رسمی از مدیر ارشد  سایت (مجتبی ی گرامی)تقاضا میکنم از لحظه انتشار این پست وضعیت کاربری منو از ویرایشگری به همون نویسندگی سابق تغییر بدن، چون میخوام که مثل سابق و مثل بقیه دوستانم در محله رفت و آمد داشته باشم و از مطالب دوستان استفاده کنم و اگه شد گاه گداری هم خودم تجربیاتم رو در اختیار هم محله ایهام قرار بدم، همچنین فکر میکنم که وقتی قرار نیست دیگه ویرایش کنم لزومی به داشتن این امکان هم نباشه.

و همچنین جا داره که از مدیر محترم سایت، آقای مجتبی خادمی به جهت حمایتهای بیدریغ شون از این سری مطالب کمال تشکر رو داشته باشم که علیرغم مخالفتهای برخی مدیران و ویرایشگران از پست صحیح نویسی با راهنماییها و تشویقها شون منو در این کار مصممتر میکردن.

دوستان خوبم منو حلال کنید و اگر در این راه قصوری از این هم محله ایتون  سر زده شما ببخشید و به حساب کمتجربگی این دوست تون  بذارید.

حالا وقت اون رسیده که بخش آخر پست صحیح نویسی رو تقدیمتون کنم، امیدوارم که این درس هم مورد توجه و استفاده ی شما خوبان قرار بگیره:

به کلمات زیر توجه کنید:

1- آذر =آ, ذ, ر
2- مسلط =م, س, ل, ط
3- حظ =ح, ظ
4- خسیس =خ, س, ی, س
5- تصادف =ت, ص, ا, د, ف
6- پوئن مثبت =پ, و, یا همزه, ن, فاصله, م, ث, ب, ت
7- خطاب =خ, ط, ا, ب
8- آحاد =آ, ح, ا, د
9- سوء ظن =س, و, ء یعنی شیفت و یا همزه, فاصله, ظ, ن
10- بینظیر =ب, ی, ن, ظ, ی, ر
11- فیض =ف, ی, ض
12- تمام عیار =ت, م, ا, م, فاصله, ع, ی, ا, ر
13- هزینه =ه, ز, ی, ن, ه
14- خلع سلاح =خ, ل, ع, فاصله, س, ل, ا, ح
15- حیف =ح, ی, ف
16- مصاف =م, ص, ا, ف
17- وظیفه =و, ظ, ی, ف, ه
18- مثبت =م, ث, ب, ت
19- اصابت =ا, ص, ا, ب, ت
20- اصالت =ا, ص, ا, ل, ت
21- رمز =ر, م, ز
22- قصد =ق, ص, د
23- غیرت =غ, ی, ر, ت
24- صرفه جویی =ص, ر, ف, ه, فاصله, جویی
25- عواقب =ع, و, ا, ق, ب
26- رطوبت =ر, ط, و, ب, ت
27- اصطلاحات =ا, ص, ط, ل, ا, ح, ا, ت
28- معضل =م, ع, ض, ل
29- عضو =ع, ض, و
30- غرولند =غ, ر, و, ل, ن, د
31- حائز اهمیت =ح, ا, یا همزه, ز, فاصله, ا, ه, م, ی, ت
32- ذائقه =ذ, ا, یا همزه, ق, ه
33- انقراض =ا, ن, ق, ر, ا, ض
34- پروفسور =پ, ر, و, ف, س, و, ر
35- عتیقه =ع, ت, ی, ق, ه
36- عزراییل =ع, ز, ر, ا, ی, ی, ل
37- طراوت =ط, ر, ا, و, ت
38- جزغاله =ج, ز, غ, ا, ل, ه
39- حوزه =ح, و, ز, ه
40- صراحت =ص, ر, ا, ح, ت

خدا نگهدار