خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

مردی که با گوشهایش میبیند!!!

سلام بر دوستان محله ی نابینایان.

 

امروز به معرفی یک نابینای مبتکر و مستقل به معنای واقعی کلمه میپردازیم:

 

دانیل کیش Daniel Kish، در شیرخوارگی بینایی خود را از دست داد، او در نتیجه ابتلا به یک تومور مغزی به نام رتینوبلاستوما در سه ماهگی از دید یک چشم و در ۱۳ ماهگی از دید چشم دیگر محروم شد و به گفته خودش هیچ حافظه بینایی ندارد. اما او بیشتر اوقات بدون نیاز به عصای ویژه نابینایان، حرکت می‌کند و کارهایش را انجام می‌دهد. او حتی می‌تواند با دوچرخه اش به تنهایی و بدون راهنمایی، حرکت کند و به تنهایی در کوهستان اردو بزند. دانیل همه اینها را به یاری توانایی و استعدادی ویژه ای به نام موقعیت یابی از طریق بازتاب صدا یا اکولوکیشن انجام می‌دهد. اکولوکیشن استعداد ویژه ای است که برخی از نابیناها دارند. زمانی که دو ساله بود، شروع به این کار کرد. البته خیلی از کودکان نابینای دیگر هم این کار را می‌کنند، اما به خاطر منع شدن و تصور اینکه ممکن است از آنها جلوه بدی در اجتماع به عنوان یک آدم ناتوان ایجاد شود، توسط اطرافیان از این کار منع می‌شوند. کیش برای درآوردن صدای کلیک، زبانش را سریع و محکم به سقف دهانش می‌زند، با این کار یک خلأ موقتی ایجاد می‌کند و همین خلأ صدای کلیک ویژه را تولید می‌کند. انسان‌ها به خاطر داشتن دو گوش، توانایی ردیابی محل صدا را دارند. از آنجا که امواج صوتی به یکی از گوشها زودتر از گوش دیگر می‌رسد، مغز از روی همین تفاوت زمانی متوجه جهت زمانی می‌شود. در حقیقت همان طور که بیناها به یاری دو چشم خود، دید سه بعدی دارند، یک شنوایی سه بعدی هم دارند. کیش، البته، به صورت مؤثر و به جا و بر حسب نیاز از کلیک‌هایش استفاده می‌کند. وقتی او بیرون است، صدای کلیک‌های بلندتری درمی‌آورد. به این ترتیب می‌تواند یک ساختمان را از ۳۰۰ متری، یک درخت را از ده متری و یک آدم را از دو متری تشخیص بدهد. او می‌تواند اشیایی با اندازه ۱۴ سانتیمتر را تمیز بدهد و حتی بین وسایل نقلیه مختلف، تفاوت قائل شود. یک پژوهشگر با MRI تحقیقاتی روی مغز دانیل انجام داده است و متوجه شده است که هنگامی که مغز او مشغول موقعیت یابی از طریق بازتاب صدا است، قشر پس سری مغز او فعال می‌شود. جالب است که همین قسمت مغز، وظیفه پردازش داده‌های بینایی را دارد. مغز عملکرد عجیبی دارد، وقتی این قسمت مغز از داده‌هایش محروم شود، یک عملکرد ثانویه پیدا می‌کند و می‌تواند داده‌های شنوایی را پردازش کند و یک تصویر ذهنی از موقعیت اشیای اطراف ایجاد کند.

 

منبع: ایران ناز.

 

۲۴ دیدگاه دربارهٔ «مردی که با گوشهایش میبیند!!!»

سلاااام،خوبی عمویی،وااااای دیر وقت بود که از این پستای باحال ازت نخونده بودم که،خععععلی میسی،ولی خداییش جل الخالق،ای کاش همه ما ها هم اگرچه از نعمت دیدن محروم هستیم ولی این یکی حواسمون مثه آقای کیش قوی میبود که،
هوم هوم هوم،من شدم اوووووولولولولولولولوللیلیلیلیلییییی،عمو مداااال خخخخخ،لی لی لی لی لی من لفتم که خدافسی

هستم پریسیمایی ولی زودی میام و اگه ببینم کاری هست می انجامم و میرم،زیاد فرصت کامنتیدن ندارم، خدا رو شکر خوبم عزیزکم، مامانم مریضه،همه کارای خونه تقریبا افتاده رو دوش من،آشپزی و و و و،استخر و باشگاه هم که هست،فعلنه یکمی درگیرم تا اوضاع سر و سامون بگیره نانازم،این روزا خعععلی خسته و شدیدا نیاز به استراحت دارم که وقتش پیدا نمیشه خخخ،بووووٱوووٱووووٱوووٱوووس،میسی از لطفت زیااااٱاااد….

سلام بر ملیس بانو.
چقدر خوب میشد که ما هم میتونستیم یه جورایی بعضی از حواسهامون رو که جبران ضعف بینایی مون رو بکنه تقویت کنیم.
یه همت والا میخواد که من یکی اصلا و از ریشه ازش محرومم.
ضمنا در مورد مدال هم بهتره که با وحید به توافق برسی، چون فکر کنم مدال طلا رو از دست دادی.

سلام بر عمو چشمه گرامی.
خیلی مطلب جالبی بود البته اگر آقای فاطمی رو بشناسید احتمالاً شنیدید که ایشون هم دقیقاً مثل آقای کیش هستند و به نظر من حتی آقای فاطمی یه جورایی از آقای کیش مهارت های بالاتری هم دارند؛ چون در طول هفت سالی که در مشهد آقای فاطمی معلم من بودند یک بار هم در دستشون عصایی ندیدم در حالی که یک بار هم برخوردی با فرد بینا یا نابینایی ندیدم داشته باشند؛ به گفته خیلی از مسؤولین بینای مدرسه امید مشهد و همین طور بچه های نیمه بینا راه رفتن آقای فاطمی هم به هیچ وجه شبیه ما نابیناها نیست و اصلاً نشون نمیده که ایشون نابینای مطلق هستند.
در مورد بقیه مهارت هاشون هم که احتمالاً شنیدید برای بقیه دوستان میگم که ایشون نجاری و تعمیر اتومبیل و ماشین پرکینز و سنتورسازی و آشپزی و کلی فعالیت دیگه رو به شکلی عالی انجام میدن.
در فیلم رنگ خدا نقش استاد نجار محمد رو بازی کردند.
خلاصه که کاش ما هم بتونیم از چنین افرادی مثل آقای کیش و آقای فاطمی و کلی خانم و آقای توانمند چه نابینا و چه بینا الگو بگیریم که به قول خانمِ بانو رستگار شویم.
چه قدر حرف زدم ها!
ممنون بابت انتشار مطلب.

سلام حسین جان.
خوبه که یه جوری یه گزارش مفصل و کاملی هم از جناب فاطمی داشته باشیم که بتونیم مانند دنیل به گوش همه جهانیان این همه استعداد و خلاقیت رو برسونیم.
ممنون از اطلاعات ذی قیمتی که اینجا گذاشتی.

سلااام بر عمو چشمه و داااداااش عزیزم
ایول دلم برای پستات تنگ شده بود ممنونم
توانایی های هر فرد بستگی به خودش و اطرافیانش داره
اول خودش باید دنبالش بره و دلش بخواد و در وهله ی دوم اطرافیانش نباید دل سوزی داشته باشن دل سوزی خوبه اما به جاش
عالی بود داداش

سلام عمو دریاچه…خوبین؟ ببخشید دیر اومدم و دیر رسیدم و کلاً همیشه مدرسه م دیر میشه…شکلک حسنی به مکتب نمیرف…
من همون موقع که این پستا منتشروندید و پخشو پلاش کردین تو محل خوندمش ولی دل و دماغ نداشتم… شکلک رهگذر بی دماغ…خخخخخ…
عمو جان دستتون درست…خوش باشید…آخه اینا که بدرد من نمیخوره که…برا من چه دستاوردی داشتن این ملت؟

سلام بر ننه عابر خودمون خخخ.
ای بی دل و دماغ!!!
تو دیگه به چه دردی میخوری؟
دل و دماغ نداشته باشی باید بری مثل عمو یادگار که میگه کی میره تو غار، بری توی غار زندگانی کنی.
حالا دونستنش از ندونستنش بی عیبتره دیگه.
ممنون که هستی عابر عزیز.

سلام به عمو چشمه ی گرامی
منم مستند دنیل رو دیدم و از اینکه پیگیر بودین تا مطالب مربوط به دنیل و روش خاص اون رو برای همه ی ما در محله به اشتراک بذارین ممنونم برای همینه که میگم وجود شما گرما بخش محله است و از کامنت آقای آگاهی دوباره یاد آقای فاطمی افتادم من ایشون رو ندیدم ولی مشاور بزرگمهر به من پیشنهاد دادن حتما بزرگمهر از تجربیات ایشون استفاده کنه … باز هم متشکرم سربلند باشید

دیدگاهتان را بنویسید