خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

دو خبر خوب، از ارسال لایحه حمایت از حقوق معلولان به مجلس تا دستور دولت به وزارت ارشاد در حوزه نشر برای نابینایان

 

 

سلام دوستان به این دو خبر داغ که امروز منتشر شد توجه کنید.

اولی، خبر ارسال لایحه برنامه جامع معلولان به مجلس و ابلاغ تصویب نامه دولت به دستگاه های اجرایی کشور و دومی، دستور دولت به وزارت ارشاد برای ایجاد شرایط مناسب در حوزه کتاب و نشر توسط وزارت ارشاد برای نابینایان

به نقل از فارس، انوشیروان محسنی بندپی با اشاره به قانون جامع حمایت از حقوق معلولان مصوب 1383 مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: با توجه به برخی از مواد و تبصره‌های این قانون، بازنگری این قانون از 8 ماه پیش در دستورکار قرار گرفت.

وی تصریح کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با کمک سازمان بهزیستی کشور و معلولان، نسبت به بازنگری قانون قبلی اقدام کردند.

وی بیان داشت:  پس از 8 ماه کار کارشناسی این قانون مورد بازنگری و اصلاح قرار گرفت و در مجموع، در 13 فصل و 26 ماده و تحت عنوان لایحه حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت با امضای رئیس‌جمهور و دو وزیر کابینه (ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و طیب‌نیا وزیر اقتصاد و دارایی) به مجلس شورای اسلامی ارسال شد.

محسنی بندپی گفت: این لایحه 3 روز است که به مجلس شورای اسلامی ارسال شده است و با توجه به شناختی که از نمایندگان مجلس و همچنین پیگیری فراکسیون حمایت از حقوق معلولان داریم، پیش‌بینی می‌کنیم این لایحه در مجلس فعلی مورد بازنگری و درنهایت تصویب قرار بگیرد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور بیان داشت: در کنار این لایحه، 28 ماده به‌عنوان تصویب‌نامه‌ هیأت وزیران با امضای معاون اول رئیس‌جمهور در تاریخ دهم خرداد 94 به تصویب رسید و در نهایت این تصویب‌نامه نیز در پانزدهم شهریور 94 از سوی معاون اول رئیس‌جمهور جهت اجرا به همه دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده است.

وی گفت: نکات برجسته این قانون، فصل مناسب‌سازی و دسترس پذیری، تردد و تحرک آسان جامعه معلولان است، به طوری‌که شهرداری‌ها مکلف شده اند که در صدور پروانه ساخت و ساز، ضوابط و استانداردهای مناسب‌سازی شده را رعایت کنند و چنانچه کارفرمایی این ضوابط را رعایت نکند بایستی با آن برخورد شود.

محسنی بندپی به خدمات توانبخشی، بهداشت و درمانی ویژه معلولان اشاره کرد و گفت: این خدمات نیز در یک بسته خدماتی پیش‌بینی شده است که حائز اهمیت است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور افزود: در ماده 20 لایحه حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت صد درصد وجوهی که توسط اشخاص حقیقی و حقوقی برای احداث، تأسیس و توسعه مناسب‌سازی مراکز توانبخشی، نگهداری و حرفه‌آموزی و مسکن موردنیاز دارای افراد دارای معلولیت هزینه می‌شود به‌عنوان هزینه‌های قابل قبول مالیاتی تلقی می‌شود.

محسنی بندپی خاطرنشان کرد: در بحث معیشت و حمایت‌های اداری و استخدامی، دولت خود را مکلف کرده است که کمک هزینه معیشت افراد دارای معلولیت های شدید و خیلی شدید که فاقد شغل و درآمد هستند را براساس حداقل حقوق قانون کار تأمین کند.

اما خبر خوب دیگه ای که امروز رسانه ای شد از این قراره

با دستور دولت، وزارت ارشاد باید شرایط مناسب برای نابینایان، کم‌بینایان و معلولان در حوزه کتاب و نشر را فراهم سازد.

به نقل از روزنامه خراسان،  بر اساس ابلاغیه هیأت دولت به علی جنتی، تاکید شده است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف است از محل اعتبارات مصوب مربوط، بودجه مورد نیاز تولید و انتشار کتب و نشریات بریل، گویا، چاپ درشت و در قالب‌های الکترونیک برای افراد نابینا و کم‌بینا و چاپ و انتشار کتب و نشریات تخصصی مورد نیاز افراد دارای معلولیت و همچنین ایجاد پایگاه‌های اطلاع‌رسانی تخصصی این افراد را تأمین کند.

همچنین این وزارتخانه موظف شده است ضمن رعایت حقوق مالکیت معنوی، با اتخاذ تدابیر تشویقی، ناشران را به ارائه نسخه الکترونیکی آثار خود جهت استفاده نابینایان و کم بینایان ترغیب کند.

منبع: وبسایت ایران سپید

۲۲ دیدگاه دربارهٔ «دو خبر خوب، از ارسال لایحه حمایت از حقوق معلولان به مجلس تا دستور دولت به وزارت ارشاد در حوزه نشر برای نابینایان»

سلام واقعا عالیه فقط خدا کنه که این طرح ها واقعا اجرایی بشن نه اینکه فقط در حد یه بخش نامه و یا یه دستورعمل در ادارات در گوشه ای بمونه و خاک بخوره و منتظر بشن که مثلا یه نابینا یا یه معلول خودش بره دنبال حقش و این دستورات رو به عوامل متذکر بشه بازم تشکر از زحمات جناب عالی که واقعا حق خبرنگاری خودتون رو به دوستان هم نوع خودتون عدا کردید و میکنید

سلااااام بر آقای سرمدی همیشه دست پر از هر کجا چه خبر، منم قسمت اول یعنی خبر اول این پست رو خوندم خب کاش بشود و میشد که ما هم این فصلها و بندها رو ببینیم. تا کاملا بدونیم که چه خبری هست، خبر دوم از توان و علاقه من بیرون میبود، تازه الانی وقت خوندنش رو ندارم.
ممنونیم از اینکه همیشه با خبر هستین ما رو هم باخبر میکنین.
آها یادم اومد که، همش یه حسی بهم میگه که دیشب رو تلافی کنم یعنی که یخخخخخخ خب خوب میدونم گرفتین که چی میگم هاان؛ تبسم نخند جدی میگم خخخخخ

سلام با تشکر از دوستان عزیزم.
ممنون از لطفتون، به هر حال هممون منتظر تأثیر عملی این قوانین در زندگی مون هستیم.
سیتا تو هم از لینک زیر میتونی اون ۲۸ ماده ای که سه روز پیش از طرف دولت به دستگاه های اجرایی کشور برای اجرا ابلاغ شده مطالعه کنی.
https://gooshkon.ir/1394/05/19/%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%DB%8C-%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9-%D8%AD%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D8%B2-%D8%AD%D9%82%D9%88%D9%82-%D8%A7%D9%81%D8%B1%D8%A7%D8%AF-%D9%85%D8%B9%D9%84%D9%88%D9%84/
به امید بهبود شرایط زندگی معلولان خاصه نابینایان در کشورمون

سلام و تشکر از اطلاع رسانی امیر عزیز امیدوارم خوش باشید به قول شاعر نابینا دو صد گفته چون نیم کردار نیست چرا که قبلی ها هنوز در حد حرف به قوت خود باقی هستند هر چند از سهیل معینی و بقیه دوستان دست اندر کار هم تشکر می کنیم راستی دارم میرم مشهد امشب نائب الزیاره هستم از طرف همه هم محلی ها امید وارم غم نبینیین.

سلام امیر جان ممنون ازپیگیریها و اطلاع رسانیهای شما امیدوارم همینطور که تا حالا خوش خبر بودی همیشه خوشخبر باشی و منم مثل دوستان امیدوارم این خبرهای خوش و این مصوبه ها در حد بخشنامه باقی نمونه و عملا شاهد اجرایی شدنشون باشیم و این نمیشه مگر باز هم با پیگیریهای خود معلولین و درخواست معلولان از دولت برای پیگیری ی اجرایی کردن مصوباتش است به امید خبرهای خوش آینده از شما هم برای زحمات شبانه روزی ی ارزشمندت تشکر و قدردانی میکنم آرزوی موفقیت روز افزون برای شما دارم

سلام به هم محلی های گرامی، ممنون از لطفتون.
اینجور وقتا همیشه بیم و امید وجود داره.
می طلبه در کنار صبر و آرزوی تحقق این برنامه ها، پیگیر و پیگیر باشیم برای اجرایی شدن تمامی این بند ها و تبصره ها.
روزنامه ی ایران سپید به سهم خودش تلاش می کنه در این راستا، رسالت خودشو به بهترین شکل انجام بده.
البته توجه شما عزیزان رو به این نکته جلب می کنم درسته که این ۲۸ ماده عملا باید از ۱۵ شهریور ماه امسال عملیاتی بشه، اما بسیاری از اونها باید در بودجه سالانه پیش بینی شده باشه.
پس تحقق واقعی این برنامه ها رو باید در سال ۱۳۹۵ انتظار داشت.
نه به همین زودی ها.

دیدگاهتان را بنویسید