خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

توهین آشکار نمایندگان مجلس به نابینایان. این بار سکوت ما شرعاً، قانوناً، اخلاقاً و عرفاً نه جایز است و نه انسانی.

درود بر شما دوستان عزیز.
امیدوارم حالتون خوب باشه.
به خاطر اتفاقاتی که در روزهای اخیر پیرامون مخالفت مجلس در مورد حضور نابینایان در مجلس رخ داد و اظهاراتی که نمایندگان داشتن، بر خودمون لازم دیدیم که به عنوان بزرگترین سایت نابینایان ایران، موضع خودمون رو در این رابطه اعلام کنیم.
من در ابتدا، تمام آنچه رو که در این چند روز اتفاق افتاده، به طور کامل در ادامه ی پست براتون مطرح میکنم و در پایان هم موضع سایت گوشکن رو اعلام میکنم.
پس با هم مشروح چند خبر از ایرانسپید رو خواهیم خواند.

شرایط کاندیداهای نمایندگی مجلس مشخص شد؛ حذف قید سنی، عدم امکان ثبت‌نام نابینایان

نمایندگان مردم در خانه ملت شرایط ثبت نام در انتخابات مجلس شورای اسلامی را تعیین تکلیف کردند که از جمله آن می‌توان به حذف قید سنی و عدم امکان ثبت‌نام نابینایان اشاره کرد.

به گزارش ایران سپید به نقل از خبرگزاری خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی مجلس شورای اسلامی، ضمن تعیین تکلیف شرایط ثبت نام در انتخابات مجلس شورای اسلامی قانون قبلی این انتخابات را مبنی بر عدم امکان ثبت نام نابینایان به تصویب رساندند.
در این میان نمایندگان با 129 رأی موافق، 14 رأی مخالف و9 رأی ممتنع از مجموع 194 نماینده حاضر در مجلس شورای اسلامی با ماده 5 این طرح موافقت کردند.
براین اساس قبلا بحثی در کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور صورت گرفته بود که افراد نابینا می توانستند در انتخابات مجلس شورای اسلامی کاندید شوند اما قاسم جعفری به عنوان نماینده پیشنهاد دهنده حذف این کلمه گفت: گنجاندن این قید در قانون انتخابات احساسی است و ارزش خبری ندارد.
در ادامه حمید رسایی به عنوان مخالف پیشنهاد گفت: حذف قید نابینایان برای شرکت در انتخابات صحیح نیست فردا روز جهانی نابینایان است و ما نمایندگانی در عرصه های مختلف اجتماعی داریم که به خوبی کارهای خود را انجام می دهند مانند نماینده هایی که در شورای شهر حضور دارند با توجه به فناوری هایی که در بازار وجود دارد می توان این نواقص را پوشاند و نابینایی مانعی برای انجام کارها نمی شود.
همچنین غلامرضا کاتب به عنوان موافق پیشنهاد تصریح کرد: اگر قرار است نابینایان به عنوان کاندیدا در انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت کنند پس بر این اساس افراد کم شنوا و لال نیز می توانند در این انتخابات شرکت داشته باشند اگر قرار است با تصویب این قید به این افراد احترام گذاشته شود می توان در عرصه های مختلف دیگر به این افراد احترام گذاشته شود. اگر فناوری وجود دارد که می تواند نواقص نابینایان را بپوشاند قطعا فناوری وجود دارد که بتواند نقایص افراد ناشنوا و لال را بپوشاند.
همچنین محمدرضا دهقان در اخطار قانون اساسی مطرح کرد که این قید که کمیسیون شوراها مبنی بر حضور افراد نابینا آورده است اخطار اصل 75 قانون اساسی دارد و می تواند بار مالی برای کشور داشته باشد چون نیاز است که کتاب هایی با خط بریل برای این افراد چاپ شود.
نمایندگان مجلس در ادامه با 98 رأی موافق، 52 رأی مخالف، 15 رأی ممتنع از مجموع 197 نماینده حاضر در مجلس به پیشنهاد حذف قید حضور نابینایان در انتخابات مجلس شورای اسلامی رأی مثبت دادند.

اگر یک نماینده انگلیس به نابینایان این حرف را می زد ،چه می شد؟

علی صابری، حقوقدان و عضو نابینای شورای اسلامی شهر تهران

به گزارش ایران سپید به نقل از خبر آنلاین یکبار دیگر نمایندگان مجلس با ثبت نام افراد نابینا در انتخابات مجلس مخالفت کردند. اما این بار یکی از نمایندگان در مجلس که به عنوان مخالف صحبت می‌کرد گفت که «چه فرقی می کند بین بینایی و شنوایی، البته شاید بهتر هم باشد کسی که لال باشد وارد مجلس شود، حداقل چالش درست نکند و دردسر هم برای ما درست نکند.»

ترجیح می دهم با یک بیت از سعدی شروع کنم که می فرماید: دیده را فایده آن است که بهتر ببیند. البته به این معنی نیست که از محیط عقلانیت بیرون بیایم و وارد محیط احساسی شوم. متاسفانه نابینایی و ناشنوایی روز چهارشنبه در مجلس ، مبنای توهین های برخی افراد قرار گرفت. حرف هایی که برازنده کسی نیست.

بدون اینکه وارد بحث های حقوقی این اتفاق شوم چند توصیه به آقای کاتب دارم و امیدوارم این توصیه ها را بخوانند. سرمربی انگلیس در کشوری که اسلام هم ندارند در مورد معلولیت گفته بود که معلولیت افراد به دلیل گناهانی است که پدرو مادر و نیاکان آنها انجام داده اند. افکار عمومی در آن ایام به حدی به گفته های این فرد اعتراض کردند و فشار آوردند که بحث در مسیر درستی قرار گرفت و او مجبور به عذرخواهی شد.

یک مورد دیگر برای کاپیتان تیم ملی انگلستان و چلسی پیش آمد و او اتومبیل خود را در جایگاه مخصوص معلولان پارک کرده بود و این موضوع در کنار فساد اخلاقی که داشت باعث واکنش هایی از سوی جامعه شد و این موارد بارها برای فوتبالیست‌ها و هنرمندان پیش آمد و اعتراضات جامعه را برانگیخته است.

این اتفاق برای هنرمندان و ورزشکاران هم صورت خوشی ندارد چه برسد به کسی که نماینده مجلس است و اگر این اتفاق در انگلستان و دیگر کشورها می افتاد، آقای کاتب وادار به استعفا می شد اما در کشور ما، این اتفاق معمولا نمی افتد.

ما کسانی را داریم که در 8 سال دفاع مقدس چشمانشان را در جبهه های جنگ از دست دادند تا این آقا به نمایندگی برسد. این اظهار نظر ایشان توهین به شعور مردم است و همین مردم قضاوت خواهند کرد که چه کسانی استحقاق نمایندگی را دارند؟

رفتار این نماینده مجلس نه در ماهیت که حق نابینایان را برای حضور در مجلس نمی پذیرد، بدتر از آن در شکل که معلولان و نابینایان را دست آویز مضحکه قرار می دهد پسندیده نیست و فکر می کنم که اطلاعات و تصورات آقای کاتب مربوط به 100 سال پیش است.

علی صابری: رفتار تبعیض‌آمیز نمایند‌گان مجلس قابل پیگرد‌ است

تصمیمی که نمایند‌گان مجلس شورای اسلامی چهارشنبه گذشته و در آستانه روز جهانی عصای سفید مبنی برعدم اصلاح بند ۶ ماده ۲۸ که مانع حضور نابینایان د‌ر انتخابات مجلس می‌شود ‌ از ۲جهت ماهوی و شکلی قابل نقد‌ است.

از نظر ماهوی استدلال زیاد‌ وجود‌ دارد‌ اما خلاصه اش اینکه دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون حمایت از حقوق افراد‌ دارای معلولیت پیوسته و سند‌ آن‌را امضا کرده است. روح این کنوانسیون رفع تبعیض است و در ماد‌ه 4 آن، ما و تمام اعضای آن ملزم شده ایم که قوانین تبعیض‌آمیز تصویب نکنیم و قبلی‌ها را نیز اصلاح کنیم. این در حالی است که در آستانه گزارش دادن به سازمان ملل هستیم. البته گزارش نخست را دولت در این رابطه ارائه کرده و باید‌ از آن دفاع کند‌.
گزارش دوم را هم دولت باید‌ تهیه کند‌. نکته اساسی اینجاست که مطمئنا NGO‌های کشور در قالب گزارش سایه اگر دولت به معنای عام نخواهد‌ این رفتار و قانون تبعیض‌آمیز را گزارش کند‌، این موضوع را به سازمان ملل ارائه می‌کنند‌. در ضمن حامیان رفع رفتارهای تبعیض‌آمیز در کشورهای دیگر نیز اگر ما این کار را نکنیم، به خاطر دسترسی‌هایشان گزارش می‌کنند‌.

اما از نظر شکلی هم تصمیم نمایند‌گان موافق منع حضور نابینایان در انتخابات مجلس توهین‌آمیز قلمداد‌ می‌شود‌. اگرچه به قوانین نمایندگان مجلس طبق حقی که دارند‌، احترام می‌گذاریم اما به رفتار توهین‌آمیز نمی‌شود‌ احترام گذاشت. نمایندگان شأن خود‌ را در حفظ حقوق افراد‌ دارای معلولیت با این کار بسیار تنزل دادند‌. پس باید‌ این رفتار را در داخل حل کنیم. من به عنوان نماینده ای از سوی مردم و جامعه معلولان، از نظر حقوقی در حال بررسی هستم تا بر اساس قانون نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس، شخصا شکایتی را به هیأت رئیسه رسید‌گی‌کنند‌ه به این قانون تقدیم کنم.

البته جا برای اینکه حتی شکایت کیفری هم شود‌ باز است و برخی به دنبال این نوع شکایت هستند‌ اما بنده چنین شکایتی نخواهم کرد‌. از نظر شکایت کیفری باید‌ عنوان کرد‌ که نمایندگان مجلس اگرچه در اظهار نظر مصون هستند‌ اما در خصوص عدم حفظ کرامت انسانی مصونیت ندارند‌. بنده سعی خواهم کرد‌ تا با شخص آقای دکتر لاریجانی هم صحبت کنم و دلایلم را در این رابطه توضیح دهم.

در ضمن به ایشان پیشنهاد‌ می‌کنم برنامه سازان فرهنگی، برنامه ای برای نمایندگان مجلس بسازند‌ و در قالب آن آداب سخن گفتن، توهین نکردن و حفظ کرامت انسانی را در رابطه با معلولان آموزش‌ دهند‌. این تصمیمات در حالی گرفته می‌شود‌ که الان نمایندگان در حال بررسی و اصلاح قانون جامع حمایت از معلولان هستند‌! ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که ناشنوایان هم با وجود‌ فناوری‌های روز می‌توانند‌ وارد مجلس و شورا شوند‌.

نمایندگان مجلس باید از نابینایان دلجویی کنند

در پی خبر روز گذشته که در روزنامه خواندید مبنی بر عدم امکان ثبت نام نابینایان به عنوان نماینده مجلس که از سوی اعضای خانه ملت به تصویب رسید با مجتبی شاکری، عضو نابینایی شورای اسلامی شهر تهران به گفتگو پرداختیم.

به گزارش ایران سپید وی در این باره گفت: اطلاعات نمایندگان خانه ملت نسبت به توانمندی نابینایان و کم بینایان بسیار اندک است. به عنوان مثال، دو عضو نابینای شورای اسلامی شهر تهران که در یک نهاد نظارتی و قانون گذاری در حال خدمت رسانی به شهروندان هستند، پا به پای دیگر اعضای شورای شهر فعالیت می کنند. وی ادامه داد: در بررسی طرح ها لوایح و همچنین نظارت بر اقدامات شهرداری   کمتر از دیگر اعضای شورای شهر تهران نیستند. شاکری افزود: حجم اقداماتی که در کلان شهری همچون تهران صورت میگیرد قابل توجه است و دو عضو نابینای شورا تاکنون به خوبی از پس وظایفشان بر آمدند. این جانباز 8 سال دفاع مقدس با اشاره به این که کار در خانه ملت با شورای شهر تفاوت چندانی ندارد، عنوان کرد:   فعالیتهایی که نمایندگان خانه ملت انجام میدهند کار ویژه ای نیست که فرد نابینا نتواند آن را انجام دهد. شاکری اظهار داشت: نابینایان می توانند حتی بهتر از نمایندگان کنونی از پس وظایف نمایندگی مردم در مجلس شورای اسلامی برآیند. جای تاسف است، نمایندگان مردم یک بحث کارشناسی، جدی و منطقی را با آمیختن به طنز، باعث نوعی هتک حرمت به قشر معلول جامعه میشوند. وی خاطرنشان کرد: از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و به ویژه آقای کاتب درخواست میکنم سری به شورای شهر تهران بزنند و حجم کار در این نهاد را مشاهده کنند بعد نسبت به تصویب یا رد این گونه طرحها اقدام کنند. این عضو شورای شهر تهران در پایان از نمایندگان مجلس خواست تا از معلولان و به خصوص نابینایان به صورت رسمی معذرت خواهی کنند تا اسمشان در ذهن بچه ای نابینا سیاه حک نشود.(جعفری)

واکنش به سخنان یک نماینده مجلس درباره نابینایان

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران سخنان یکی از نمایندگان مجلس درباره نابینایان را توهین‌آمیز تلقی کرد و خواستار شکایت شورا شد.

به گزارش ایران سپید به نقل از خبرگزاری مهر علی صابری تذکر پیش از دستور خود در جلسه شورای شهر تهران با اشاره به سخنان دو تن از نمایندگان مجلس در حین اصلاح بند ۶ ماده قانون انتخابات گفت: ادبیات مخالفان بسیار نادرست بود که حتی شرم دارم آنها را تکرار کنم.

وی ادامه داد: مخالفان، مخالف حضور نابینایان در انتخابات بودند که برهمین اساس علاوه بر اینکه ماهیت استدلال آنان دچار مشکلات، ادبیات توهین‌آمیز و شرم آوری بود، از تکرار آن هم معذورم.

عضو کمیسیون بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه یک نماینده صحبت‌هایی داشته درخصوص نابینایان که در توییتر آمده، گفت: با استفاده از بند ب قانون نظارت بر نمایندگان مجلس خواهشمندم هیات رییسه شورا مراتب اعتراض خود را به این لحن توهین‌آمیز ارائه کند و می‌گویم که مجتبی شاکریها در جبهه چشم‌هایشان را از دست داده اند تا شما بتوانید نماینده مجلس بشوید.

صابری افزود: مجتبی شاکری و بنده عضو نابینای شورا هستیم که باید شورا درخصوص این لحن توهین‌آمیز وارد شود.

اما موضع سایت گوشکن

سایت گوشکن، به عنوان بزرگترین سایت نابینایان ایران، این توهین آشکار نمایندگان مجلس را محکوم میکند و از تمامی نابینایان ایران میخواهد که اگر هنوز هم ذره ای به فکر شأن و شخصیت خود هستند، اگر هنوز هم برایشان غرور و انسان بودنشان مهم است، در مقابل این توهین آشکار سکوت نکنند.
باور کنید انقدر سکوت کردیم و انقدر تفرقه بینمان بوده که به اینجا رسیدیم.
فرض کنید که هزاران میلیارد از بیت المال رو خوردن و بردن و کسی صداش در نیومده، میلیاردها تومن همین آقایون برای رسیدن به همین صندلی که گاهاً براشون خیلی زیادیه خرج میشه و کسی صداش در نمیاد، بعد بریل کردن آئین نامه ها و قوانین برای نظام بار مالی داره. این دیگه آخر بیسوادی و بیشخصیتی هست. واقعاً یعنی اگر انجمنها بیان خودشون قوانین رو با هزینه ی خودشون بریل کنن مشکل آقایون حل میشه یا باز هم دنبال بهانه هستن؟
این که یه ناشنوا دردسری برای آنها ایجاد نمیکنه یعنی چه؟ آیا معنیش غیر از اینه که فقط حضور دکوری داشته باشه و در تصمیمگیریها دخالت نداشته باشه و فقط یه شو برگزار بشه که توش معلولین هم هستن و پُزشو به خارجیها بدیم که ببینید ما هم معلول در مجلس داریم؟
واقعاً به کجا داریم میریم که حتی در رأس قوای سه گانه ی نظام هم برای توهین به نابینایان و معلولین از هیچ تلاشی فروگذار نمیکنن؟
از آقای کاتب یه سؤال فقط دارم که نمیدونم به گوششون میرسه یا نه. جناب کاتب. فرق بین من نابینا با شما، تنها یه نگرفتن ترمز ماشین و یه تصادف و نابینا شدن شما برای همیشه هست. آیا این فاصله ی کم اونقدر براتون مطمئن هست که این چنین اظهار نظر کردید؟
آیا اگر فردا روزی به هر دلیلی چشمانتان یاریتان نکرد، میتوانید پاسخگوی وجدانی که در مورد وجودش ابهام وجود داره باشید؟
آیا همین نابینایان نبودند که در مشارکت ملیونی مردم در انتخابات، به امثال شما رأی دادند و شما راهی خانه ی ملت شدید؟
پس رأی من فقط زمانی که بهم احتیاج دارید برایتان مهم است و دیگر هیچ؟
اگر من خدای نکرده اسفند امسال انگیزه ای برای رفتن پای صندوق رأی در خودم حس نکنم، شرعاً و قانوناً و اخلاقاً مسئول مستقیمش شخص شما و همفکران شما هستن.
چرا باید خودم با رأی دادن به امثال شما، بستر شنیدن توهین و بی احترامی به خودم رو فراهم کنم که امروز مجبور بشم نسبت به خیلی چیزها احساس تردید و شک داشته باشم؟
امثال شما وجودتون باعث شک کردن به خیلی چیزهایی میشه که تا حالا بهش اعتقاد داشتیم. پس نبودتون خیلی لازمتر از بودنتونه.

اما باید چه کرد

بچه ها برای یک بار هم شده، جان هر کس که دوستش دارید، شما رو به اعتقاداتتان، بیایید سکوت نکنید.
این بار سکوت شما به خاطر کم کاری یه مسئول نیست. به خاطر توهینی هست که به شخصیت شما شده. اگر ساکت باشید، یعنی همه ی چیزهایی که گفته شده صحت داره و شما با سکوت خودتون مُهر تأیید به این گفته های این آقایون میزنید.
کامنتهای این پست بسته میمونه و شما برای نشان دادن اتحاد خودتون تنها این پست رو لایک کنید.
اما برای این که همه ی نظرات یه جا جمع بشن و یه جامعه ی آماری منسجم در این رابطه شکل بگیره، به
این صفحه
از سایت ایرانسپید برید و اونجا کامنت خودتون رو مبنی بر محکوم کردن این توهین آشکار ثبت کنید.
به خدا نه به من، نه به سایت گوشکن، نه به مجتبی قرار نیست چیزی برسه.
جان هر کس که میپرستید هر نوع کدورت، کینه و تصفیه حسابی با ما دارید برای چند دقیقه کنار بذارید و یه بارم شده خودتون رو نشون بدید.
قرار ما شد لایک زدن اینجا و کامنت در ایرانسپید.
ببینم چه کار میکنیدا!
مواظب خودتون و خوبیهاتون باشید.
بدرود.