خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

برای ما آگاهی هم لمس کردنی است، آغاز بیستمین سال فعالیت روزنامه ایران سپید

امروز سالروز انتشار ایران سپید است.
28 آبان 1375 جامعه نابینایان کشور شاهد تولد پدیده نوظهور در عرصه فرهنگ و اطلاع رسانی به نابینایان و کمبینایان بود. انتشار نخستین روزنامه بریل ایران و جهان. خیلی زود روشن شد انتشار این روزنامه چیزی بیش از شکلگیری یک منبع اطلاع رسانی مستمر و روزانه برای نابینایان ایران است. زیرا دستیابی به این روزنامه در واقع تجلی دستیابی نابینایان به یک فرصت و حق برابر در زمینه کسب آگاهی است. آگاهی که با سرانگشتان و کل وجودمان آن را لمس میکنیم و از این رو ارتباط زنده تری با آن برقرار میکنیم. اکنون این چراغ آگاهی 19 سال است که دلهای خوانندگانش را به پرتو آگاهی و امید روشن کرده است.

قطعاً مانند هر پدیده نوزده، بیست ساله که خود عمری در جهان مطبوعات است ایران سپید نیز نشیب و فراز بسیار پشت سر گذاشته است. در عرصه سیاسی پیچ و تابهای شدیدی را تجربه کرده است و به تبعیت از مواضع دولتهای کشور چپ و راست شده است.

اما صرف نظر از اعوجاجهای سیاسی در هر زمان منبع اطلاعرسانی در حوزه رویدادهای تخصصی نابینایان بوده است. تا دورترین روستاها رفته است و به دست هر خواننده ای که بوده از کودک تا سالمند و از صاحب شغل گرفته تا بیکار و شاید نا امید منبع امید به زندگی و ضرورت ساختن فردا برای خوانندگان از دیده بی فروغ و کم فروغ اما در دلها روشن و پویا بوده است. در سالهای اخیر منابع دیگر اطلاعرسانی نیز در کنار ایران سپید قرار گرفته اند و اکنون بار سنگین اطلاعرسانی را به ذهنهای تشنه نابینایان و کمبینایان چند نشریه و سایتهای مجازی اطلاعرسانی نیز بر دوش میکشند که قطعاً خبر خوبی است.

اما همچنان ایران سپید جای خود را دارد و این جایگاه آنگونه است که با وجود مشکلات در رسیدن و دریافت روزنامه در شهرستانها و مناطق دورافتاده کمی حجم روزنامه برای سیراب کردن تشنگی اطلاعاتی نابینایان و مشکلات موجود در چاپ یا تدارک روزنامه که گاه به گاه گریبان آن را میگیرد همچنان ایران سپید منبع آگاهی است که هر روز باید لمس شود. اما در پایان دو دهه فعالیت چه نیازهایی باید در ادامه مورد نظر قرار گیرند تا این روزنامه بتواند رسالت اطلاعرسانی خود را بیش از گذشته انجام دهد. افزایش شمارگان روزنامه متناسب با درخواستهای پشت نوبتی، افزایش صفحات آن، انتشار ضمایم تخصصی برای گروه های مختلف جامعه نابینایان که ناشی از افزایش سطح سواد و نیازهای اطلاعاتی خوانندگان است و بهبود سامانه توزیع روزنامه از مهمترین نیازهای پیش رو است.

در این خصوص صادقانه باید بدانید تنها راه رفع این نیازها تأمین ماشینهای چاپ جدید بریل است که بتواند این بار را از زمین بردارد و تأمین این ماشین آلات مستلزم تأمین ارز که بهتر میدانید در شرایط کنونی انجام آن برای دولت سخت و دشوار مینماید اما همچون روح حاکم بر ایران سپید در تمام این سالها با امید و به پشتوانه خواست شما این الزامات را فراهم خواهیم کرد.

فقط کمی صبر و بردباری برای عبور از شرایط سخت مالی کشور در شرایط کنونی. البته یافتن راه های دیگر اطلاعرسانی از جمله نشریات گویا و الکترونیک نیز در دست بررسی و اقدام است که قطعاً میتواند بخشهای دیگری از نیازهای اطلاعاتی شما را رفع کند.

وب سایت ایران سپید که دو سال است مفر جدید اطلاعرسانی به شماست بازوی توانمند دیگر ما در نشر آگاهی و اطلاعات برای شما عزیزان در عرصه های مجازی است که حتماً هم سریعتر و هم ارزانتر میتواند به طور همزمان اطلاعات وسیعی را در اختیار آن بخش از خوانندگان قرار دهد که دستی بر صفحه کلید و ارتباطات دارند.

بازخوردهای شما نشان میدهد که فعالیت روزنامه در جهت درست ارضای بیشتر نیازهای اطلاعاتی شماست هر چند در این میان گله و شکایتها از کمبودها سر جای خود است که موتور محرک ما برای برنامه ریزیها  و اقدامات آتی است. به مناسبت ورود ایران سپید به بیستمین سال فعالیت رهنمودها و نظرات شما را برای بهینه سازی روزنامه چشم یا بهتر بگویم گوش انتظاریم.
(سهیل معینی)

۱۸ دیدگاه دربارهٔ «برای ما آگاهی هم لمس کردنی است، آغاز بیستمین سال فعالیت روزنامه ایران سپید»

با سلام و عرض تبریک و خدا قوت به همه دست اندر کاران ایران سپید
امیدوارم که روز به روز موفق تر و پویا تر بشید
و انتقاد یا پیشنهاد من خبر ها واقع گرایانه باشه نه صرف یه خبر که فلان مسوول چه کرد یا چه می کنه و یه طورایی تبلیغاتی نباشید در دست ……
سربلند باشید
و ممنون از پست

درود. اولین کسی بودم که لایک کردم و و اولین کسی هم هستم که کامنت میذاره.
من هم تبریک میگم امیدوارم تو کاراتون موفقتر از پیش باشین.
راستی حالا مدالو بده بیاد.
فقط یه تجدید نظری تو نحوه انتشارش بکنین چون گوناگونی مطالب توش زیاد نیست و اینکه واقعاً به دست خواننده برسه نه کسی که به عنوان کاغذ باطله واسه یه کارای دیگه ازش استفاده کنه.
من خودم اینو به عینه تو بعضی از جاها دیدم.
فقط یه نظر بود همین.
موفق باشی امیر جون.

سلام به بانو، بی ادعا و محمدرضا. ازتون ممنونم.
بانو. همه ی سعی و تلاش من و همکارانم بر این بوده که شعار زدگی در خبر هامون نباشه.
شخصا در سرویس ورزشی هیچگاه تبلیغاتی عمل نکردم و طرف هیچ جناح و گروهی رو هم نگرفتم و سعی کردم به همه رشته های ورزشی به یک اندازه پرداخته بشه.
علی کریمی. درست میگی. متأسفانه خودم چندین بار در شهرهای مختلف مشاهده کردم که دوستان هیچگونه توجهی ندارن و بعضا از روزنامه مصارف دیگه ای می کنن.
نمیدونید در اون لحظه چه احساس بدی به آدم دست میده.
البته عکس این مسئله رو هم مشاهده کردم که برخی دوستان تماس میگیرن و چنان مشتاقانه پیگیر هستن که در اون لحظه آدم احساس میکنه زحماتش بر باد نرفته.
به امید پیشرفت روز افزون.

سلام به شما آقای سرمدی و عرض تبریک به شما و همکارانتون واقعا باید از تلاش و همتی که برای نشر این روز نامه جمع همکارانتون دارند تشکر کرد .من از صمیم قلب امید وارم ایران سپید پرتوانتر از پیش در جهت اطلاع رسانیه دقیق و بموقع همراه جامعه ی نابینایان باشه .موفق باشید

درود
منم سرآغاز بیستمین سالگرد انتشار روزنامۀ ایران سپید را به مسؤولین و مخاطبینش خجسته باد می گویم. توصیه میکنم تدابیری اتخاذ بشه تا مخاطبینی که بقول جناب معینی دستی بر صفحه کلید دارند تشویق بمراجعه به سایت شوند و بطور داوطلبانه از دریافت نسخۀ کاغذی آن خودداری کنند تا نوع نوشتاری روزنامه بیشتر به کسانی برسد که اهل کامپیوتر و اینترنت نیستند که متاسفانه تعدادشان هم کم نیست بخصوص جوانهای قدیمی کمتر علاقه به یادگیری کامپیوتر نشان میدهند. همچنین تدابیری اتخاذ بشه که مسؤولین روزنامه مطمئن شوند که دریافت کننده روزنامه حد اقل یک بار آن را خوانده است. بعضی ها با این جریده با نا انصافی برخورد میکنند و حتی آن را از پلاستیکش هم خارج نمیکنند و دور می اندازند. من مدتیست که نسخۀ کاغذی را دریافت نمیکنم و امید داشتم که مرتب به سایت روزنامه سر بزنم ولی این ممحله اجازه نمیده که به کارهای دیگه برسم شایدم تنبلی میکنم، قبلا پیشنهاد دادم که هر روز روزنامه به این محله ارسال بشه که برخی کارشناسان و واردین به امور مطبوعات گفتند که این پیشنهاد غیر منطقیست و معمولا کسی این کار رو نمیکنه. منم پذیرفتم و دیگر بر پیشنهادم پافشاری نمیکنم ولی خود مسؤولین روزنامه ببینند چطور میتوانند مخاطبینشان را افزایش دهند. افراد دیر نابینا که شوربختانه تعداد اینان هم کم نیست کمتر بریل می دانند و برای همین بهتر است که این روزنامه در حد وسیعتری در فضای مجازی منتشر بشه.
پیروز باشید مهرتان پایدار.

با عرض سلام و خسته نباشید به آقای معینی و همکارانش بویژه جناب آقای سرمدی عزیز باید چند نکته را یاد آوری کنم اولا من از سال ۸۴ تا ۹۳ مشترک روزنامه بودم ولی روزنامه این قده دیر به دستم میرسید دیگه هر اطلاعی ای که میخواندم کهنه شده بود و کارای خودش را از دست داده بود دوما زمان ریاست جناب بیگی اینقد به دولت قدیم بد و بیرا مینوشتن دیگه نگو و نپرس خلاصه بنده صبر کردم تا زمان آقای معینی آمد البته اون وقت دیگه بد و بیرا گفتن تمام شد ولی دیر رسیدن روزنامه به قوت خودش باقی بود دیگه دلم سرد شد و انصراف دادم حالا توی سایت دنبالشو میگیرم در آخر باید گفت که دستتان درد نکنه به امید روز و سال های بهتر

سلام به زینب، عمو حسین و ناصح اسماعیلی عزیز.
زینب. ممنون از لطفت، امیدوارم بتونیم رضایت مخاطبانمون رو بیش از پیش جلب کنیم.
عمو حسین. ما نمیتونیم کسانی که در حال حاضر روزنامه بریل به دستشون میرسه رو مجبور به انصراف کنیم.
یا باید تیراژ رو بالاتر ببریم که آقای معینی به مشکلات پیش رو اشاره کردن، یا خود دوستانی که دسترسی به نت دارن باید داوطلبانه از دریافت روزنامه بریل انصراف بدن تا ما بتونیم جوابگوی پشت نوبتی ها که تعدادشون کم هم نیست باشیم.
در خصوص گسترش روزنامه در فضای مجازی، طبیعتا هر روزنامه یا ارگانی اطلاع رسانی های لازم رو از طریق سایت رسمی خودش انجام میده.
ما هم هر روز صبح زود در اولین فرصت که دفتر تحریریه روزنامه باز میشه، کل روزنامه بریل رو روی سایت میذاریم.
اگه واقعا کسی بخواد به صورت مستمر پیگیر مطالب روزنامه باشه، کافیه به سایت ما به نشانی
http://www.iransepid.ir
بره و در سریعترین زمان ممکن دسترسی به روزنامه داشته باشه.
کسانی که از طریق سایت پیگیر روزنامه هستن، چه بسا خیلی سریعتر از مشترکان تهرانی به روزنامه دسترسی پیدا میکنن.
پس در این راه هیچ مشکل و محدودیتی وجود نداره.
جناب اسماعیلی. خوشحالم با یکی از مخاطبان قدیمی ایران سپید آشنا شدم و امیدوارم مشکلاتی که بهش اشاره کردین، زودتر برطرف بشه.
در برخی استان ها شاهد دیرکرد و تأخیر در رسیدن روزنامه به دست مشترکان هستیم.
انتظار میره پس از گذشت ۱۹ سال، دیگه شاهد چنین مشکلاتی نباشیم.
اما….

سلام. امیر جان منم به تو و تمام عوامل روزنامه وزین ایرانسپید آغاز بیستمین سال فعالیت این رسانه محترمو صمیمانه تبریک میگم و برای این رسانه محترم و عواملش آرزوی توفیق و سربلندی و سلامتی دارم.
امیر: مراتب خسته نباشیدو تبریک منو هم به همکاران خوبم در روزنامه ایرانسپید به ویژه آقای سهیل معینی و مجید سرایی و امید هاشمی ابلاغ کن.

سلام. یادش به خیر از شماره ی ۲۱ روزنامه برای من اومد اون موقع فکر کنم دوم یا سوم ابتدایی بودم.اون وقتا روزنامه زیاد دیر نمیرسید، روزنامه روی برگه های نازک کاغذی چاپ میشد.فکر کنم بهزیستی من رو عضو کرده بود چون من اصلا از وجود روزنامه به خط بریل خبر نداشتم. خوندن روزنامه هم برام جذاب بود هم به خاطر اینکه خیلی از کلماتشو نمیتونستم بخونم یکم سخت بود. ولی همیشه با دقت میخوندم، کلماتی رو که نمیتونستم بخونم یا معنیشون رو نمیدونستم از بابام میپرسیدم اونم بهم میگفت. همین مطالعه ی روزنامه باعث شد که الان خیلی مشتاق مطالعه باشم. بدون تردید روزنامه ایران سپید من رو به مطالعه عادت داد. برای همین از این جهت خودم رو مدیون روزنامه میدونم الان هم مرتب روزنامه برای کتابخونه میاد گرچه نمیدونم چرا دیگه برام تو خونه نمیاد ولی خب اینجا که میاد میخونم. به هر حال تولدش رو اول به تهیه کنندگان زحمتکشش و بعد به خوانندگان مشتاقش تبریک میگم، امیدوارم تولد صد سالگیشو تو محله جشن بگیریم. پیروز باشید.

سلام به شما بزرگوار.
چه جالب، شما از نسخه ۲۱ روزنامه رو دریافت کردین تا به الان که شماره ۵۱۵۳ هستیم.
بی شک شما یکی از قدیمیترین خوانندگان ایران سپید هستید و کاملا فراز و نشیب های روزنامه در سال های اخیر رو لمس کردین.
چقدر خوب میشه روند فعلی روزنامه رو با گذشته مقایسه کنید و به نقاط ضعف و قوت ما در حال حاضر اشاره کنید.
بگین بخش های اختصاصی مثل از شش نقطه جهان که پنجشنبه ها منتشر میشه، فناوری های امیدبخش و تجربه هایمان را قسمت کنیم که شنبه ها منتشر میشه،
مطالب آموزشی که به سه شنبه ها اختصاص داره، بخش معرفی سمن های آشنا که به معرفی انجمن های نابینایان در سراسر کشور می پردازه و روز های یکشنبه منتشر میشه، ستون یادداشت که شنبه ها هستش و بخش های مختلف دیگه ای مثل
آشپزی، خانه داری به سبک نابینایی، خودآرایی و کودکیاری که اختصاصاً شنبه ها منتشر میشه، بخش کشکول، چهار دیواری و خیلی از بخش های اختصاصی دیگه تا چه اندازه واستون مفید بوده.
دوست داریم شما و سایر دوستان که از خوانندگان همیشگی ما هستین،ما رو نقد کنید و انتقادات و پیشنهادات خودتون رو با ما در میون بذارین.

خب به طور کلی اگه بخوام الان رو با قبل مقایسه کنم مطالب روزنامه متنوع تر شده، بیشتر مطالب مرتبط با نابینایان منتشر میشه، که خب قطعا میتونه نیاز طیف بیشتری از خوانندگان رو برطرف کنه، مثلا ستون خانه داری برای خانمهای نابینا خیلی مفید هست، یا من خودم بخش معرفی انجمنها رو دنبال میکنم. بخش ورزش و فرهنگ و هنر رو هم دوست دارم، خیلی قبلتر یه بخشی بود که توش سازهای موسیقی رو معرفی میکردن که خیلی دوستش داشتم. اما یک انتقاد: اینکه به دلیل دیر رسیدن روزنامه به دست ما معمولا اطلاعیه ها تاریخ گذشته هستن و برامون قابل استفاده نیستن، همین طور بعضی از خبرها که وقتی تاریخش بگذره دیگه خوندنش لطفی نداره. ولی بازم ازتون تشکر میکنم که با این همه مشکلات هنوز چراغ روزنامه رو روشن نگه داشتید و امیدوارم روز به روز مطالبش مفیدتر بشه و اداره پست هم روزنامه رو سریعتر به دست ما برسونه.

ممنون از شما،
با اینکه با ادارات پست در استان های مختلف جلسات متعددی برگزار شده، اما متأسفانه باز هم در برخی مناطق با این مشکل رو به رو هستیم.
به هر حال برای اینکه اطلاعیه ها کارکرد خودشو از دست ندن، میتونید برخی بخش ها رو از طریق روزنامه آنلاین پیگیری کنید.
به امید حل تمامی مشکلات پیش رو

سلام
اگرچه دیر این پست رو باز کردم ولی همچنان بر خودم لازم میدونم تولد گشایش یک پنجره ی امید رو به روی نابینایان رو تبریک بگم هرچند که خودم هیچوقت ازش بهره ای نداشتم.. به شما و بقیه همکارانتون هم خدا قوت میگم و براتون از خداوند متعال توفیقات روزافزون هم در زندگی و هم در یاری رساندن به همنوعان رو خواستارم.. سربلند و سرافراز باشید.

ِ وا ِ وا چَرا دیر آمدم…
تولد، تولد، تولدت مبارک
ایران سپید تولدت مبارک
تولدت مباااارک
آقای سرمدی خواهشمند است که این کامنت را وقتی میخوانید
هم دست بزنید و هم با ریتم بخونین خخخخ
وقتی تو این حالت تصور‌تون میکنم خندم میگیره خخخخ
خب چی میشه تولده دیگه مگه سالی چند بار تولد داره خخخ

دیدگاهتان را بنویسید