خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

خبر گزاری مهر، این بار یک نابینا گزارش میدهد، بررسی مناسب سازی به صورت چند جانبه، محمد جواد خادمی

سلام هم محلیهای عزیز. چطور متورید
خیلی وقت بود که پست نزده بودم حالا بخوام بگم که چرا که خب کلیشه است و دیگر هیچ.
گرفتاری کار و مسخره بازیهای زندگی که وقتی به این سن میرسی دیگه پاپیچت میشند و خخخ
اما دوستان به دنبال کارگاه های خبر نگاری و خبر نویسی که در انجمن روشن بین برگزار شد و خب من هم به دنبال علاقه قبلیم این بحث را دنبال کردم و در نهایت با کلی رایزنی با این خبر گزاری و آن خبر گزاری حالا همکاری های خوبی را با خبر گزاری ها شروع کرده ام.
تا حالا چنتا خبر هم البته کار شده که خب عمومی بودند و این بار یک گزارش همه جانبه در مورد مناسب سازی ویژه روز جهانی معلولین کار کردم که دیدم خوندنش برای شما هم خالی از لطف نیست. این گزارش در خبرگزاری مهر چاپ شد و میتونید از لینک زیر هم دنبالش کنید.
اینجا

دوستانی که میخونند البته که مرسی به شدت ولی اگر اشکالی دیدید بهم حتما بگید و اگر هم نقطه قوتی بود باز هم همین کار را بکنید.
البته خب کار سختی بود مصاحبه با استان دار، اعضای شورای شهر، نماینده مجلس، و مدیر کل بهزیستی اصفهان که الحق همگی دستتان درد نکند که همکاری هم کردند.
شناسهٔ خبر: 2991315 – شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۴ – ۱۲:۵۹

اصفهان-چالش‌های معلولان برای حضور درجامعه تنها شامل فضای فیزیکی شهر نمی‌شود و این چالش‌‌ها علاوه بر قالب چاله‌چوله، در حوزه‌های فرهنگی و مجازی هم خود را
سر راه معلولان قرار داده است.

خبرگزاری مهر
– گروه استان‌ها: هنگامی‌که راننده‌ای پشت فرمان به دلیل چند چاله‌چوله شهر از همه ابراز نارضایتی می‌کند و یا زمانی که دختر جوانی به خاطر این‌که پایش ناخواسته
در گودال آبی فرورفته و لباس‌هایش خیس شده و یا وقتی‌که آسانسور ساختمان چندطبقه‌ای فقط یک ساعت خراب می‌شود و اهالی ساختمان به خاطر کمردرد و پادرد و …
به صاحب‌خانه و هیئت‌مدیره ساختمان گلایه می‌کنند ؛ حواسمان به شهری نیست که از لحاظ فرهنگی، اجتماعی، فیزیکی و حتی در فضای مجازی و سایت‌ها و اتوماسیون‌ هم
پر از چاله‌چوله شده و یک معلول در میان شعارهای بی‌حساب ما در این چاله‌های مخوف سرگردان‌ است.

روز جهانی معلولان شاید تنها روزی نباشد که مصاحبه‌های خبری و تبلیغات شگفت‌انگیز در مورد معلولان، سر بر آسمان می‌گذارد ولی حتماً روزی است که هرگاه معلولی پایش در یکی از چاله‌های شهری بلغزد با خودش می‌گوید مگر نه اینکه ۱۵ درصد جمعیت این شهر را معلولان تشکیل می‌دهند، پس چرا وضعیت باید اینگونه باشد؟

اگر یک روز خود را به‌جای یکی از معلولان، حال چه جسمی حرکتی، ضایعه نخاعی، نابینا یا ناشنوا بگذاریم، خواهیم فهمید که این‌یک روز ما چطور و چگونه برای آنها به صورت یک‌عمر زندگی در شهر دسترس‌ناپذیر می گذرد

این وضعیت نشان‌ می‌دهد، شهر اصفهان با وجود همه تلاش‌هایی که برای مناسب‌سازی در آن صورت گرفته هنوز نتوانسته رضایت خاطر معمولان را جلب کند.

البته مناسب‌سازی فقط به معنای طراحی پیاده‌روها و خیابان‌های شهر برای عبور و مرور معلولان نیست بلکه مناسب‌سازی را می‌توان در سه حیطه فیزیکی، مناسب‌سازی
فضای تحت وب و مهم‌تر از همه مناسب‌سازی فرهنگی دسته‌بندی کرد.

زمانی که حرف از فرهنگ و فرهنگ‌سازی پیرامون معلولان پیش می‌آید داد هر معلولی به آسمان می‌رود. اگر می‌خواهید نمونه‌ای از دسترس‌ناپذیری فرهنگی را در شهر
ببینید با موسوی که خود نابینا هم هست همراه شوید. موسوی می‌گوید وقتی می‌خواهم با عصا از خیابان عبور کنم و یا حتی وقتی راننده‌ای در کوچه و محل مرا با عصای
سفید می‌بیند به‌جای این‌که به این نماد جهانی احترام گذاشته و توقف کند پای خود را محکم‌تر از قبل روی پدال گاز فشار می‌دهد. گویا عصای سفید نماد ترس را در او زنده کرده است.

علی مجیدی، معلول جسمی حرکتی معتقد است وقتی‌که از گیت‌های بی آر تی، به‌سختی عبور می‌کند و وارد اتوبوس می‌شود و نگاهی به صندلی‌هایی می‌اندازد که برخلاف سایر صندلی‌های اتوبوس چینش یافته تا معلولان بتوانند بر روی آنها بنشیند تازه متوجه می‌شود که آن صندلی توسط فرد سالمی اشغال‌شده است.

او می‌گوید که بارها از مردم شنیده که به او گفته‌اند چرا از خانه بیرون می‌آیی؟ چرا خانواده‌ات تو را همراهی نمی‌کنند؟ تو که صدها هزار تومان پول از دولت می‌گیری چرا با تاکسی بیرون نمی‌آیی؟.

و اما دردناک‌تر از همه مادر شیوا است که از خاطره‌های تلخش که مرتبط با خطوط اتوبوس‌رانی خوراسگان است می‌گوید که با دست‌فروشانی روبرو می‌شود که کلوچه‌های بسته‌بندی‌ را به بهانه این‌که پولش را برای مدارس معلولان خرج می‌کنند باقیمتی دو برابر می‌فروشند و وقتی او از مردم خواسته که این خرید را انجام ندهند با
بی‌اعتنایی آنها روبه‌رو شده که بعد از آن با شهرداری تماس گرفته و بعد هم به اتوبوس‌رانی شکایت کرده اما پیگیر‌ها نشان می‌دهد،گویا همه از این وضعیت راضی هستند!.

فرهنگ و فرهنگ‌سازی در هر کشوری در اولویت‌های آن جامعه قرار دارد. چراکه درصورتی‌که هزاران قانون حمایتی از معلولان تصویب شود و فشارهای بسیار بر برنامه ریزان
و مجریان آورده شود تا این قوانین را بهتر و کامل‌تر از قبل اجرا کنند تا زمانی که در باور مجری و مردم تفکر مبتنی بر این‌که یک معلول هم حق زندگی دارد و نقص وی را از حضور در اجتماع محو نمی‌کند، جایی نگیرد هرچه قدر هم که طرح‌های حمایتی اجرا شود بازهم با کارشکنی کارفرمایان و مردم روبه‌رو خواهیم بود.

در راستای ایجاد این فرهنگ‌سازی صداوسیما در صدر جدول حضور دارند ولی متأسفانه با پیگیرهای انجام‌شده توسط تشکل‌های معلولان و تدوین برنامه‌هایی با مشارکت خود
آنها بازهم مسئولان صداوسیما حاضر به همکاری در این حیطه نیستند.

شهر برای معلولان دسترس‌پذیر نیست

رضا طاهری، نایب‌رئیس تشکل جامعه معلولان استان اصفهان به مهر می‌گوید: امسال پس از پیگیری‌های انجام‌شده و در روز جهانی معلولان توانستیم توجه مسئولان را به این بخش بسیار مهم جلب کنیم.

وی اظهار امیدواری کرد که بتواند در روزهای آتی و با استفاده از متخصصان امر در میان معلولان که قبلاً سابقه طراحی و برنامه‌سازی در حیطه معلولان را دارا بوده‌اند اقدام به این کار کند.

وی معتقد است اگر قرار است برنامه‌ای در جهت فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی برای معلولان طراحی شود باید از خود معلولان استفاده شود چراکه یک معلول می‌داند که چه
می‌خواهد و چه باید انجام شود تا فرهنگی مبتنی بر واقعیت‌ها تدوین شود و از گزافه‌گویی و ایجاد ابهام و ترحم به بهانه فرهنگ‌سازی پیرامون معلولان جلوگیری شود.

رسول زرگرپور، استاندار اصفهان نیز در مورد مناسب‌سازی فرهنگی برای معلولان به خبرنگار مهر
گفت: اهمیت این مناسب‌سازی تا بدان جا است که تا زمانی که این مناسب‌سازی انجام نگیرد هیچ‌کدام از اهداف ما در ابعاد دیگر به موفقیت دست نخواهد یافت.

وی ادامه داد: قانون مناسب‌سازی فضای شهری و اماکن عمومی در دهه هفتاد و زمانی که من معاون وزیر کشور بودم تصویب شد ولی باگذشت بیش از دو دهه از این قانون همچنان مشاهده می‌کنیم که اماکن عمومی که هیچ، شهر هم برای معلولان دسترس‌پذیر نیست.

وی معتقد است عدم اجرای این قانون به عدم فرهنگ‌سازی در مورد معلولان برمی‌گردد و این خود دلیلی ست بر اهمیت فرهنگ‌سازی برای معلولان.

زرگر پور در پاسخ به سؤال خبرنگار مهر
مبنی بر این‌که استاندار اصفهان به‌صورت اختصاصی برای فرهنگ‌سازی برای معلولان چه اقداماتی را انجام داده است، گفت: من با انتخاب مشاوری برای معلولان از میان خود این عزیزان سعی بر آن داشتم تا فرصتی مساوی را برای احقاق حقوق آنها ایجاد کنم. مشاور معلولان می‌تواند در جلسات مرتبط با مناسب‌سازی، اشتغال و مسکن حضور یافته و حقوق معلولان را زنده نگه دارد.

استاندار اصفهان در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت فرهنگ‌سازی پیرامون خانواده‌های معلولان اشاره کرد و گفت: اهمیت خانواده‌های دارای فرد معلول دست‌کمی از مهم بودن خود معلول ندارد و باید به این مطلب نیز توجه ویژه داشت.

بانک‌ها برای برج‌سازی وام می‌دهند اما به معلولان نه!

اما حسن کامران، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی حرف‌های دیگری برای گفتن دارد.

او در پاسخ به خبرنگار مهر و درحالی‌که با همان دستی که گوشی همراهش را گرفته است دست خبرنگار روشندل را هم فشار می‌دهد، می‌گوید: عدم فرهنگ‌سازی در مورد معلولان بسیار آشکار است. چرا مدیران بانک‌ها حاضر به پرداخت وام به معلولان نیستند ولی هر جا که حرف از برج‌سازی باشد حضور دارند.

کامران اضافه می‌کند: ما در مجلس سعی داریم تا قانون حمایت از حقوق معلولان را موردبازنگری قرار داده و تا قبل از پایان این دوره به صحن مجلس بیاوریم ولی متأسفانه
سیستم اداری ما مریض است و معلول را درک نمی‌کند و حتی گاهی همین بهزیستی قوانین مربوط به استخدام سه درصد را اجرا نکرده است.

لازم است که خود تشکل‌های معلولان وارد گود شوند و منتظر ما نمانند چراکه ما معلولان را به‌اندازه خودشان درک نمی‌کنیم

نماینده مردم اصفهان در مجلس در پاسخ به سؤال خبرنگار مهر
مبنی بر این‌که چه راهکاری برای فرهنگ‌سازی برای معلولان وجود دارد، می‌گوید: لازم است که خود تشکل‌های معلولان وارد گود شوند و منتظر ما نمانند چراکه ما معلولان را به‌اندازه خودشان درک نمی‌کنیم و ما باید بیشتر پیگیر خواسته‌هایی باشیم که تشکل‌های معلولان به ما ارائه می‌دهند.

وی معتقد است که مجلس و نمایندگان می‌توانند در برنامه ششم توسعه و همچنین در تعیین بودجه سال آینده به شکلی عمل کنند که حقوق معلولان نیز رعایت شود و درنتیجه دیگران نیز از مجلس شورای اسلامی الگو بگیرند.

ضعف پرورش مهندسان آشنا به مشکلات معلولان در شهرسازی

اما تاکنون برای تحقق فضایی بافرهنگ مناسب برای معلولان چه اقداماتی از طرف شورای شهر و شهرداری انجام‌گرفته است؟. برای دست‌یابی به پاسخ این سؤال به سراغ نماینده شورای شهر اصفهان کریم نصر اصفهانی که خود از جامعه معلولان است، می‌رویم.

کریم نصر در پاسخ به خبرنگار مهر می‌گوید: من معتقد هستم که نگاه مردم نسبت به معلولان در سال‌های بعد از انقلاب رشد چشمگیری داشته است و معلول امروزه با مشکلات و دیدگاه منفی گذشته روبه‌رو نیست.

وی می‌افزاید: با ورود جانبازان به جامعه معلولان و به خاطر توجه ویژه‌ای که به این قشر شده است و نگاه متفاوت مردم به آنها فرهنگ‌سازی به‌صورت منسجم‌تری پیش
رفته است و امروزه شاهد آن هستیم که حضور جانبازان و معلولان در مراکز و محافل مختلف بدون احساس ترحم نسبت به آنان انجام می‌گیرد.

عضو شورای شهر اصفهان گفت: پرواضح است که باید یک معلول در جامعه حضور یابد و وظیفه شورای شهر و شهرداری اصفهان این است که بسترسازی انجام دهد و این بسترسازی
بدان معناست که در ابتدا قوانین مبتنی بر تحقق مناسب‌سازی انجام گیرد و در مدیریت شهری به این قوانین ویژه توجه شود. و درنهایت با اجرایی کردن این قوانین مشکلات از پیش روی معلولان برداشته شود.

وی ادامه می‌دهد: اما مشکل اصلی ما در فرهنگ‌سازی پیرامون معلولان، مربوط به بخش اجرای قوانین است چراکه ما هنوز مهندسانی را پرورش نداده‌ایم که نسبت به معلولان آگاهی و دانش کامل داشته باشند و خواسته‌ای آنها را مهم بپندارند.

وی راهکار قابل‌اجرا را در ایجاد هماهنگی میان نهادهایی همچون سازمان مسکن و شهرسازی، معاونت عمرانی استانداری، شهرداری‌ها، و نظام‌مهندسی و از همه مهم‌تر تشکل‌های معلولان دانست و افزود: درصورتی‌که یک همبستگی کامل و هم‌فکری میان این گروه ایجاد شود می‌توان در جهت پرورش مهندسین کار بلد و متعهد و دست‌یابی به استانداردهای موردنیاز و نهایتاً اجرایی شدن قوانین خوش‌بین بود و این محقق نخواهد شد جز آنکه فرهنگ همکاری و همدلی و خدمت‌رسانی به معلولان در میان ما به باوری همگانی تبدیل
شود.

نصر اصفهانی می‌گوید: راه طولانی برای دست‌یابی کامل به فرهنگی سالم و کامل در پیش روی داریم و شورای شهر همچنان برای محقق شدن این هدف بلندمدت سعی در رایزنی و ایجاد قوانین و تعیین بودجه‌های بیشتر دارد.

تحقق شعار «با ما برای ما» از حرف تا عمل

سردار نصر اصفهانی در پاسخ به انتقاد خبرنگار مهر
مبنی بر این‌که چرا در یکصد و دهمین جلسه شورای شهر اصفهان و در اولویت‌های مطرح‌شده برای پنج‌ساله آینده اصفهان معلولان در اولویت‌های آخر قرارگرفته بودند،
می‌گوید: من در بیان اولویت‌های شهر اصفهان به دنبال جداسازی نبوده‌ام و نخواستم که طوری وانمود کنم که ترافیک یا آلودگی مهم‌تر از معلولان هستند بلکه صرفاً بحث بر سر آن بود که اولویت‌های اصفهان کدام است.

اما سازمان‌های مرتبط با امور معلولان جایگاه ویژه‌ای در تغییر دیدگاه جامعه، مردم و مسئولین اجرایی نسبت به معلولان دارند که در این زمینه سراغی از سعید صادقی
مدیرکل سازمان بهزیستی گرفتیم و از ذره‌بین مدیر این سازمان به فرهنگ نگاهی انداختیم.

وی به خبرنگار مهر
گفت: امسال و در آستانه روز جهانی معلولان ما شاهد ایجاد فرهنگی نو برای معلولان بودیم و آن‌هم حضور جدی و مداوم معلولان در تصمیم‌گیری‌های مربوط به امور خودشان بود. درواقع با محقق شدن این امر، شعار «با ما برای ما» تصمیم بگیرید به واقعیت تبدیل شد.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان گفت: همچنین یک اتفاق دیگر هم افتاد که همانا حمایت کامل و همه‌جانبه رسانه‌های شهر اصفهان از برنامه‌های روز جهانی معلولان بود که خود در جهت آگاه‌سازی مردم بسیار اثربخش است.

صادقی معتقد است درصورتی‌که با همکاری معلولان و با درایت دانش‌آموختگان این قشر کمپینی برای افزایش سطح آگاهی و اطلاع‌رسانی ایجاد شود می‌توان به صورتی برنامه‌ریزی‌شده و هدفمند به خواسته خود در حوزه فرهنگ‌سازی دست‌یابیم.

مناسب‌سازی فضای فیزیکی؛ گره کور مادرزاد

فضای فیزیکی شهر و استان اصفهان و آسیب‌های آن برای معلولان خود گره‌ای است کور، که گویا به نظر می‌رسد کوری‌اش هم مادرزاد باشد.

هرروز صبح که معلولی از خانه بیرون می‌آید باید خانواده‌اش را با عشق و از صمیم قلب سپاس گفته و برای آخرین بار با آن‌ها وداع کند چراکه شاید در نزدیکی خانه‌اش چاهی حفر شده باشد و کارگران مخابرات تا چند روز آینده قصد عزیمت به آن محل برای پر کردن چاه را نداشته باشند. و یا به ناگاه پل روی جوی آبی برداشته‌شده یا درب فاضلابی ناگاه از تحمل وزن ویلچر شانه خالی کند و حتی رمپی نامناسب سر شوخی و ناسازگاری با معلولی را باز کند.

البته اگر این هفت‌خان، هم طی شود و معلول خودرو شخصی نداشته باشد و سروکارش با اتوبوس باشد که یا باید از خیابان عبور کند و یا به دنبال مسیر موردنظرش، از این اتوبوس به آن‌یکی برود.

اما محل کار در هر شرایطی، چه درزمانی که نیاز به تعمیر داشته باشد چه زمانی که نوساز باشد چه طبقه اول باشد چه بالا چه زیرزمین، به‌هرحال یا آسانسور مناسب ویلچر ندارد یا دارای کلیدهای برجسته نیست و یا پلکان با گلدان‌هایی در مسیر رفت‌وآمد و در برخی شرایط بدون حفاظ دارد.

اما اگر معلولی هم سروکارش به مراکز خرید، ورزشگاه، مترو تازه تأسیس، پارک‌ها و بوستان‌ها هم بیفتد؛ خود مثنوی‌ای دیگر است که مجال سرودنش نیست.

در سال‌های گذشته به دنبال ایجاد شهری دسترس‌پذیر برای معلولان برای نخستین بار بر مناسب‌سازی فیزیکی تأکید بسیار شد.

این تأکید با ایجاد قوانین حمایتی و پیگیری‌های سازمان‌های ذی‌ربط با معلولان و تشکل‌های فعال ادامه یافت. تشکل‌های فعالی همچون انجمن روشن‌بین اصفهان حتی با ورود ساختارهای جدید به شهر همچون مترو، اتوبوس‌های تندرو و … دست‌به‌کار شدند و با تحقیق و پژوهش در مورد استانداردهای موجود جهانی سعی در حل‌وفصل این مشکلات داشتند ولی غالباً در حین ساخت‌وساز به مناسب‌سازی فیزیکی توجهی نمی‌شود و بعد از ایجاد نیز دیگر قدرت مانور پایین می‌آید.

ازجمله سازمان‌هایی که دارای کمیته‌های فعال پیرامون مناسب‌سازی هستند می‌توان به استانداری، شهرداری، و بهزیستی اشاره کرد.

رسول زرگر پور استاندار اصفهان در پاسخ به سؤال خبرنگار مهر
مبنی بر این‌که مناسب‌سازی فیزیکی شهری و آسیب‌های ناشی از آن در چه وضعیتی قرار دارد و استاندار برای حل بحران چه تصمیمی اتخاذ کرده است، می‌گوید: خواسته به‌حق و قابل قبولی از طرف معلولان مبنی بر استفاده بدون قید و شرط و بدون مانع از شهر وجود دارد و ما موظفیم این فضا را مهیا کنیم ولی متأسفانه این روند مورد کم‌لطفی قرارگرفته است.

وی متذکر شد که در آستانه روز جهانی معلولان دستوری مبنی بر مناسب‌سازی به شهرداری و دستگاه‌های اجرایی در تمامی مناطق شهر، اماکن عمومی، ساختمان‌های اداری و … از طرف وی ابلاغ شده و آن سازمان‌ها موظف شده‌اند ظرف سه ماه آینده در جهت ایجاد فضایی بدون مانع اقدامات لازم را اجرا کنند.

وی اظهار امیدواری کرد این امر موجبات حل قسمت اعظم مشکلات را فراهم کند.

افزایش سه برابری بودجه مناسب سازی شهری

علیرضا ابراهیمیان مشاور مناسب‌سازی شهرداری اصفهان و عضو هیئت‌مدیره تشکل حمایت از آسیب دیدگان ضایعه نخاعی استان اصفهان در مصاحبه با خبرنگار مهر از مناسب‌سازی فیزیکی شهری و برنامه‌های نوین شهرداری در این راستا می‌گوید.

وی گفت: شهرداری اصفهان در اقدامی نو دست به ایجاد ستاد مناسب‌سازی با ریاست معاون شهرسازی و معماری زده است.

ابراهیمیان می‌افزاید: وظیفه این کمیته برنامه‌ریزی و مدیریت و کنترل مباحث مرتبط با مناسب‌سازی بوده و دارای چندین کارگروه است که مهم‌ترین کارگروه آن را کارگروه کنترل و نظارت تشکیل می‌دهند. این کارگروه بر روی پروژه‌های عمرانی و شهرسازی شهرداری نظارت داشته و مخصوصاً در مورد پیاده‌روها استانداردهای مناسب‌سازی را مورد رصد قرار می‌دهد.

وی اضافه کرد: کارگروه‌های دیگری همچون کارگروه آموزش، فرهنگ‌سازی و ترافیک ایجاد شده‌ اند که می‌توانند به کارگروه کنترل مناسب‌سازی فضای فیزیکی نیز کمک کنند.

مشاور مناسب‌سازی شهرداری اصفهان معتقد است که مناسب‌سازی فضای شهری نه‌تنها برای معلولان بلکه برای تمامی شهروندان لازم است و وجود شهری خالی از مانع، موجبات زندگی بهتر برای همگان را فراهم می‌کند.

ابراهیمیان گفت: بودجه اختصاصی مناسب‌سازی امسال سه میلیارد تومان بوده است که نسبت به سه سال گذشته چهار برابر شده است که خود نشانه‌ای از آگاهی ضرورت مناسب‌سازی برای همگان توسط مسئولان شهرداری است.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار مهر
مبنی بر این‌که چه برنامه‌ای برای ایجاد فضای خالی از مانع و مناسب جهت تردد معلولان در این ستاد پیگیری می‌شود گفت: ما به دنبال ایجاد زنجیره‌ای در شهر هستیم که این زنجیره مهم‌ترین مناطق شهری را شامل می‌شود. شناسایی این زنجیره به‌صورت هدفمند و توسط پانزده گروه از متخصصین و دانش‌آموختگان که در پانزده منطقه شهر متمرکز شده‌ اند انجام می‌گیرد.

وی ادامه می‌دهد: به‌این‌ترتیب که در هر منطقه محلی در اولویت قرارگرفته و موانع موجود بررسی می‌شود و درنهایت با تخصیص بودجه به آن منطقه مناسب‌سازی آغاز می‌شود.
درنهایت و بعد از برنامه زمانی سه‌ساله تمامی اولویت‌های شهری به یکدیگر پیوند داده‌شده به شکلی که زنجیره‌ای از مناطق مناسب‌سازی شده در اختیار مردم و به‌خصوص معلولان باشد.

ابراهیمیان همچنین گفت: هرساله یک بوستان در هر منطقه شناسایی‌شده و طراحی آن به شکلی که کاملاً قابل‌دسترس‌پذیر باشد انجام می‌گیرد. همچنین یک سرویس بهداشتی و یک ست ورزشی حرکت‌درمانی نیز برای معلولان طراحی شود.

وی از راه‌اندازی ورزشگاهی ویژه معلولان در منطقه ۱۳ خبر داد و گفت: این ورزشگاه تا سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

مشاور مناسب‌سازی شهرداری اصفهان در مورد مشکلات مربوط به بی آر تی و موانع موجود در آن همچون درختان و گیت‌های نامناسب گفت: ما با مشکلات زیادی در این حوزه
مواجه بوده و هستیم. اهمیت فضای سبز موجب شده که درختان در ایستگاه‌ها قطع نشود ولی وجود این درخت‌ها برای نابینایان آسیب‌رسان است ولی تمام تلاش خود را در جهت بهبود و پیدا کردن راهکاری برای حل این مشکلات انجام می‌دهیم.

وی اضافه می‌کند: هدف ما این است که قبل از احداث هر مکان و فضایی نسبت به مناسب‌سازی آن تصمیم‌گیری کنیم همان‌طور که در حال حاضر نیز در احداث فاز دو بی آر تی، ورود کرده و از بدو کار محیط آن را ایمن و دسترس‌پذیر کرده‌ایم.

و اما سعید صادقی، مدیرکل بهزیستی اصفهان نیز از مناسب‌سازی فضای سازمان بهزیستی و مجتمع نابینایان سخن می‌گوید.

وی ادامه می‌دهد: ما سازمان بهزیستی را به شکلی مناسب‌سازی کرده‌ایم که برای نابینایان و معلولان ویلچر نشین کاملاً مناسب باشد. مناسب‌سازی این سازمان علاوه
بر این‌که باهدف ایجاد فضایی مناسب که مهم‌ترین مکان رفت‌وآمد معلولان را تشکیل می‌دهد انجام گرفت هدف والاتری را نیز دنبال می‌کرد که همانا ایجاد الگویی کامل از یک سازمان دسترس‌پذیر است.

صادقی می‌افزاید: ما با ایجاد سازمانی مناسب‌سازی شده به دنبال ترغیب دیگر سازمان‌ها به امر مناسب‌سازی ادارات و ارگان‌ها حال چه دولتی چه خصوصی بودیم.

مناسب‌سازی فضای تحت وب

امروزه درحالی‌ فضای مجازی و تحت وب به‌سرعت در حال رشد است و جهان به‌سوی مجازی شدن پیش می‌رود، که کمپانی‌های بزرگ همپای ایجاد ابزارهای مختلف و به‌روز برای افراد فاقد معلولیت دست به ساخت ابزارهایی برای مناسب‌سازی هرچه بیشتر برای معلولان زده اند.

به‌عنوان‌مثال ویندوز یا سیستم‌عامل اندروید که باوجود صفحه خوان‌ها و درشت نماها تمامی معلولان بینایی را قادر به استفاده از تمامی خدمات سیستم‌عامل مذکور می‌کند.

با تمام این اوصاف همچنان بعد از سال‌ها که خدمات دولت الکترونیک ایجاد و بارها مورد تأکید قرارگرفته است هیچ‌گونه اقدام کافی و وافی در جهت دسترس‌پذیر کردن این خدمات برای معلولان انجام نگرفته است.

کارمندان معلول دولت همچنان مجبورند برای انجام مکاتبات اداری خود و یا بررسی کارتابل خود از همکاران کمک بگیرند و تمامی فضای شخصی خود را با آنان به اشتراک بگذارند.

سایت‌ها و اتوماسیون‌های اداری بیگانه با مشکلات معلولان

نابینایان ‌همچنان در کار با بسیاری از سایت‌ها مشکل‌دارند و فضای گرافیکی سایت‌های سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی آنها را با مشکل مواجه می‌کند. دانشجویان در کار با سامانه‌های دانشگاهی دچار مشکلات متعدد هستند و گاه‌گاهی در اثر همین مشکل در انتخاب واحد و حذف و اضافه جا می‌مانند.

در راستای برطرف کردن مشکلات فوق انجمن روشن‌بین اصفهان با همکاری علی اکبر حاتمی، کارشناس بخش رایانه که خود نیز نابینا است و نگین حیدری، کارشناس حقوقی سازمان بهزیستی استان اصفهان نسبت به دستیابی به راهکارهای عملی در جهت برطرف کردن مشکلات اقدام کردند و با انجام پیگیری‌های متعدد موفق به اخذ بخش‌نامه‌ای از استانداری اصفهان شدند.

علی‌رضا حیدری، مدیرعامل انجمن روشن‌بین اصفهان می‌گوید: به دنبال پیگیری‌های انجام‌شده توسط این انجمن معاونت توسعه منابع انسانی، بخشنامه‌ای را به‌تمامی ارگان‌های دولتی ارسال کرده و آنها را موظف به اجرایی کردن این بخشنامه کردند.

وی ادامه می‌دهد: این بخشنامه تمامی آیتم‌های موردنیاز در جهت مناسب‌سازی سایت‌ها و اتوماسیون‌های اداری را در بر داشت.

وی می‌گوید: اما بعد از گذشت حدود یک سال همچنان سازمان‌هایی همچون بهزیستی نسبت به مناسب‌سازی خدمات خود بی‌توجه بوده و هرچند تعداد کارمندان نابینای این سازمان‌ها هم زیاد است ولی توجهی به آنها نمی‌شود، همچنین سایت این سازمان نامناسب بوده و قابل‌دسترس نیست.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان، در پاسخ به خبرنگار مهر
مبنی بر این انتقاد می‌گوید: طراحی سایت و اتوماسیون نیازمند تخصیص بودجه است.

وی می‌گوید: ما امیدواریم تا پایان سال گام‌های اثربخشی درزمینهٔ مناسب‌سازی فضای سایت بهزیستی استان اصفهان برداریم.

صادقی این درخواست را منطقی دانسته و فضای مجازی را برای نابینایان و معلولان راهگشا دانست.

به‌هرحال به نظر می‌رسد هرچند که اصفهان زیبای ما امروزه از نعمت رودخانه و بارش محروم شده و آلودگی، فضای آن را تیره‌وتار کرده و چاله‌چوله‌های شهر براثر احداث مترو و خطوط اتوبوس تندرو زیاد شده اما فرهنگ و دیدگاه مردم اصفهان کمال‌یافته‌تر از قبل است.

و از سوی دیگر، اگر تشکل‌های معلولان با ایجاد فضایی برای آسیب‌شناسی مشکلات فرهنگی تلاش کنند و شورای شهر و استانداری و شهرداری در راستای اجرایی شدن قوانین و رفع موانع از سر راه و بهزیستی نقش تسهیل‌گر را به‌صورت گروهی بازی کنند می‌توان امید داشت که سال آینده معلولان این شهر زیبا کمتر به چاله‌چوله‌های فرهنگ بغلتند.

اگر ستاد مناسب‌سازی شهری معابر صعب‌العبور را شناسایی کرده و شورای شهر بودجه لازم را در اختیار آنها قرار داده و ارگان‌های دولتی بخشنامه‌های استانداری را جدی بگیرند شاید کمتر سنگی پیش پای لنگی ظاهر شود.

و حتی اگر تمامی این شاید ها هم انجام نشد بایدی هست که باید انجام شود آن‌هم تغییر نگرش ما مردم نسبت به معلولان است. این تغییر سر آغازی است به پایان تمامی مشکلات نسل آینده.

خبرنگار روشندل: محمد جواد خادمی

۲۴ دیدگاه دربارهٔ «خبر گزاری مهر، این بار یک نابینا گزارش میدهد، بررسی مناسب سازی به صورت چند جانبه، محمد جواد خادمی»

خواستم هزاران بار لااااااایک بزنم که متاسفانه یک بار بیشتر نشد خخخخ. ولی محمد جوادم آفریییییییییین پسرررررررم. بسیااااااار، عااااااااالی، بود. بخصوص از این نظر که در گزارشات این چنینی ظاهرا مجبور نیستی که با اغراق و تکلف افراد را با عناوین و القاب مختلف مثل دکتر مهندس حاجآقا و…… خطاب کنی و ساده و بی‌ریا اسم و فامیل افراد رو مینویسند. راستی همین چند روز پیش بود که از علیررضا حیدری مدیرعامل انجمن روشنبین اصفهان خخخخ دربارۀ فایلهای صوتی کلاسهای خبرنگاری و گزارش‌نویسی پرسیدم که ایشان گفت که کلاسها بخاطر به حد نیاز نرسیدن تشکیل نشد. حالا بالاخره تشکیل شد یا نشد! بازم راستی فکر کنم این رسول زرگرپور کبری را با صغری عوضی گرفته هااا. میگه اماکن عمومی که هیچ، شهر هم دسترسپذیر نیست، در حالی که باید برعکس میگفت و میگفت شهر که هیچ حتی هنوز اماکن عمومی هم دسترسپذیر نشده است. خوبه یه کلاس منطق براش بذارید و یه کمی از صغری و کبری براش بگید. ممنون پسرررم خبرنگار خبرگزاری مهر، مهرت پایدار و جاودانه.

سلام عمو عزیز
بله این که ما می توانیم در گزارشات خبری که واقعا خبری باشد و از طرف یک نهاد رسمی هم باشد به راحتی اسم و فامیل افراد را بگویم و از ذکر دکتر و … راحت میشویم نکته عالی است.
دوم اشتباه از شما بوده هم در پیامکهای ارسالی از طرف انجمن و هم پستی که در همین سایت زده شد مطلع گردیدید که من مسئول ثبت نام کارگاه های خبرنگاری و گزارش نویسی بودم پس چرا از آقای حیدری پرسیدید
سوم هم که چه گویم

سلام بر جناب خادمی
خودِ گزارش خوب بود و خوب هم تنظیم شده بود، ولی خودمانیم تهش هیچ کدام هیچ حرف به درد بخوری نزده بودند، و اگر با گزارش‌های سال‌های گذشته مقایسه کنیم می‌بینیم که تغییری در حرف‌ها رخ نداده است!
همه گفته‌اند امیدواریم و … می‌خواهیم… قرار است…
خیلی مسخره است یک استاندار بگوید فلان مورد با بی‌مهری روبه‌رو شده است، پس تو این وسط چه کاره‌ای؟
استاندار منت گذاشته است که ما یک مشاور در امور معلولان انتخاب کرده‌ایم، ولی نگفته است که با چه شرایطی و با چه نفوذی از سوی بهزیستی این انتخاب انجام شده است، یا اینکه این جناب مشاور تا به حال حتی یک جلسه هم با استاندار نداشته است! یعنی جنابب استاندار به ایشان وقت نداده‌اند!
این دکتر صادقی عزیز هم یا نمی داند سازمان بهزیستی کجاست! یا نمی داند مناسب سازی به چه می‌گویند یا نیازهای معلولین را نمی‌داند! به یک رمپ و یک سری خطوط برجسته که تنها توی بخش معاونت توانبخشی و مدیریت چسبانده‌اند و نصف بیشترشان هم کنده شده است می‌گویند مناسب سازی، بعد می‌خواهد این ساختمان را هم الگویی برای دیگر ساختمان‌های عمومی شهر قرار دهند! شما از ساختمان شماره یک که وارد محوطه می شوید باید ۱۸۰ درجه دور خودتان بچرخید تا بتوانید راهتان به بیرون را پیدا کنید!
محض اطلاع شما بگویم که دو ماه گذشته کمیسیون بهداشت و سلامت شورای شهر تصویب کرد که یک نفر معلول به عنوان مشاور فرهنگی امور معلولان با معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری همکاری داشته باشد که معاونت فرهنگی با لطف و عنایتی که به معلولان دارند گفتند که به همچین چیزی نیاز نداریم! و دستورالعمل را بایگانی کردند.
باز هم دستتان درد نکند که چنین گزارشی تهیه کردید.
سپاس

سلام آقای صابری
خوب از آنجایی که صندی وجود ندارد که مشاور استان دار با استان دار محترم جلسه نداشته اند و این که صندی وجود ندارد که بهزیستی برای تعیین ایشان اعمال فشار یا … کرده باشد من صحبتی در مورد این دو نکته نمی کنم و به دوستانی وا می گذارمش که مطلع هستند.
در مورد وضعیت مناسب سازی که در بهزیستی انجام شده هم بله مشکلاتی هست ولی ببینید به نظر من نباید صفر و صد برخورد کرد و بگویم اگر هست باید عالی باشد به هر حال بهزیستی انجام داده شاید یک الگوی کامل نباشد ولی بی مصرف هم نیست
البته این نظر شخصی من است شاید بقیه قبولش نداشته باشند
و اما در مورد طرحی که تصویب شده حتما پیگیری میکنم ببینم چی هست
سپاس از شما دانش آموخته گرامی

سند خود آقای منصوری است که می‌گوید تا به حال ملاقاتی با استاندار نداشته است. سند بعدی آقای حیدری است که با خود من در جریان انتخاب آقای منصوری بودیم.
در مورد مناسب سازی هم بسیار عیان است و بارها با خود دکتر و معاونت‌ها و حتی معاونت عمرانی فرمانداری در مورد آن صحبت کرده‌ام و حتی فرمانداری هم قبول کرده است که نه تنها درست نشده بله اصولی هم کار نشده است. در مورد مشاور فرهنگی شهرداری هم خود من درگیر هستم. فردا جلسه است.

سلام
مهمترین نکته ای که من خودم در این گزارش دستگیرم شد این بود که تا بچه گریه نکند کسی نمی فهمد که گرسنه است
باید وارد گود شویم و دنبال ایده عال نباشیم که هیچ گاه میسر نمی شود
ممنونم از شما
مثلا اگر همین سایت را بچه های ما راه اندازی نکرده بودند همین راهکار رساندن حرفهایمان به گوش مسئولین را هم نداشتیم پس باید وارد گود شد

سلام
خوب نوشته بودید.
فقط من یه جاییش رو نفهمیدم چی شد.
این وضعیت نشان‌ می‌دهد، شهر اصفهان با وجود همه تلاش‌هایی که برای مناسب‌سازی در آن صورت گرفته هنوز نتوانسته رضایت خاطر “معمولان” را جلب کند.
منظور از معمولان چیه اینجا؟

سجاد عزیز دوست گرامی دلم برایت تنگیده بود ها امید که بتوانم ببینمت
البته خوب نوشتن این گزارشات بی تأثیر نیست چرا که هم در خبر گزاری مهر درج شده و در سایتهای دیگر خبری هم لینک شده است این نشان داد که خود نخواندیم و خود ….
البته خوب وضعیت ما در ایران عالی نیست دیگه این که درش حرفی نیست باید صبوری کرد

سلام بر جناب چشمک, امیدوارم گرفتاری هاتون خیر باشه, البته ما هم گرفتاری های خیری داریمم ولی یادمون نرفته دوستان و محله پر مهر خودمون رو! …. خبر رو خوب کار کرده بودید مخصوصا مناسب سازی فرهنگی ش رو …. من هم وقتی دست فروش ها رو توی اتوبوس ها می بینم که می گند برای بچه های معلول پول جمع می کنیم و مردم کمک می کنند و خرید دلم می خواد همون وسط بلند شم یکی بزنم تو گوش اون آقای فروشنده و پول های کمک کنندگان رو بگیرم بکوبم تو سرشون …. شکلک خشانت ….
سربلند باشید و موفق

سلام بر بانو
آخه چه گویم که نا گفتنش بهتر است مشکلات است دیگه اما شما که خوب بسیار محکم و سخت کوش هستید می توانید چند جانبه عمل کنید ولی من خوب درگیر میشم دیگه چی کار کنم باید رو خودم کار کنم که بهتر از قبل بشم
مرسی از کامنتتان

آقای خادمی شما توی بهزیستی ساختمان مرکزی بروید، متوجه می شوید که فقط برخی راه‌روها مناسب سازی شده است مثلا راهرویی که به معاونت توانبخشی می‌رود. یا مثلا در ساختمان شهرستان در خیابان احمد آباد شیب شیارهای روی رمپ وارونه اجرا شده است، یعنی ویجیر به پایین سر می‌خورد یا در همان ساختمان باغچه را وسط پیاده رو اجرا کرده‌اند که باعث شده از هیچ طرف آن یک ویچیر نتواند راحت عبور کند. یا در همان ساختمان شهرستان اندازه در ورودی آسانسور برای ویلچیرهای متوسط به بالا بسیار تنگ است!

من دقیقا متوجه انتقاد شما هستم ولی به نظر من با انتقاد فقط کاری راه نمی افتد باید همراه با انتقاد راهکار هم پیشنهاد داد که این خود متضمن اندیشه ای متفاوت است
امیدوارم از این پس بتوانیم بیشتر با هم ملاقات داشته باشیم و من پیش شما یکم یاد بگیرم قول میدم شاگرد خنگی نباشم

سلام.
گزارش خوبی بود.
اگر نمونه ی انجمن روشن بین و موج نور رو ما ده دوازده نمونه ی دیگه تو ایران داشتیم، به جرأت میگم که خیلی از مسائل برطرف میشد.
البته نمیگم انتقادی به این دو انجمن وارد نیست. ولی در هر صورت این دو انجمن یه سر و گردن بالاتر از تشکلهای نابینایان کل ایران دارن کار میکنن.
ای کاش یکیش هم تهران داشتیم.
مرسی بابت پست.
فقط بابت غیبتت باید از پنج پزشک بالای فوق تخصص گواهی بیاری خخخ.
معلوم هست کجایی آیا؟

سلام داداش شهروز
من معتقدم انجمن روشن بین و موج نور هم همان طور که شما گفتید دارای انتقاداتی هستند ولی خوب باید نیمه پر را دید دیگه
همین طور بهزیستی و سایر ارگانها هم همین وضعیت را دارند اگر ما به دنبال تغییرات بنیادی از همین حالا به مدت کوتاه مدت باشیم امکان پذیر نیست. ولی باید همین چیزی را که هست ارتقا بخشید.
مرسی از کامنتت و گواهی هم روی چشم

سلام بر چشمک گرامی و تشکر از پیگیری پیشنهادی که به ایشان نمودم جهت در میان گذاردن مساله مناسب سازی فضای الکترونیک ادارات خصوصا بهزیستی با رسانه های جمعی خصوصا روزنامه ها و مجلات معتبر اصفهان, لازم به ذکر می دانم نکته ای را یاد آور شوم و این مطلب است که خوب بود خبر نگار محترم مهر که خود از روشن دلان محترم هستند و بارها به بهزیستی آمده و تردد نموده اند از مدیر کل محترم بهزیستی این سوال را طرح می نمودند که منظور ایشان از مناسب سازی فضای فیزیکی سازمان بهزیستی چیست آیا علائم برجسته چسبانده شده روی کف پوش طبقات است که بر اثر مرور زمان و حرکت ویلچیر و جابجا کردن وسایل دیگر شکسته بود و خدمه خدوم آن سازمان به ناچار بقایای آنها را که برای نصبشان به قول مدیرکل سابق بهزیستی هزینه میلیونی شده بود, جدا نموده به سطل زباله ریختند یا گلدانهایی است با شاخه های بلند و نوک تیز که گهگاه بر سر مسیر عبور معلولین قرار گرفته است یا فضای محوطه اداره است که نشانه ای از مناسب سازی در آن مشهود نیست؟ مثالهایی از این دست فراوان است؟ از سوی دیگر چگونه است که برای برپایی همایشها و برنامه های مختلف گاه هزینه های هنگفتی می شود ولی آنگاه که نوبت به حفظ حقوق مسلم معلولین و مناسب سازی و استاندارد سازی مربوط به آنها می رسد, مشکل کمبود بودجه و مسایل مالی است؟ در هر حال جناب خادمی بزرگوار اقدام شما در تهیه گزارشی همه جانبه و چاپ آن شایسته تقدیر است, پاینده باشید.

با درود خدمت جناب آقای خادمی و عرز خسته نباشید خدمت شما. به نظر من گزارش بسیار عالی چیده شده بود و نحوه بیان هم خیلی خوب بود ولی گذشته از همه اینها خود حرکت شما بسیار ستودنیه اینکه شما با این خبرگزاری دارید همکاری میکنید و همین همت شما خودش به معنای اینه که ما با بقیه هیچ فرقی نمیکنیم حتی بسیار بهتر هم عمل میکنیم. اینطور که من فهمیدم خود شما تنها با گذروندن چند ترم کلاس و بدون هیچ تجربه قبلی تونستید برای ی خبرگزاری که مربوط به معلولین و نابینایان نیست گزارشی اینچنین عالی تهیه کنید و همین یعنی آغازی عالی برای مناسبسازی فرهنگی و من بینهایت از شما سپاسگزارم برای این قدمی که در راستای این نوع مناسبسازی برداشتید.
یادمون نره که مناسبسازی شهری وقتی میتونه لذتبخش باشه که فرهنگ اون جامعه هم مناسبسازی شده باشه و وقتی فرهنگ بالا باشه شهر هم در پس اون فرهنگ بالا و درک عالی اون مردم مناسبسازی میشه. با آرزوی موفقیتهای روز افزون برای شما دوست گرامی و کوشا

دیدگاهتان را بنویسید