خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

بخشهایی از روزنامۀ ایران سپید امروز 5دیماه1394

 

………سخن هفته
* بیایید از شهر خود آغاز کنیم
پس از دو دهه فعالیت برای دسترسپذیری محیطهای شهری برای افراد معلول و ایمنسازی آنها برای نابینایان و کمبینایان اکنون دستاوردهایی داریم که اگرچه ما را ارضا نمیکنند، اما نشان میدهند که جهت را درست میرویم. ستاد ملی هماهنگی مناسبسازی در وزارت کشور تشکیل شده است و در چارچوب ساختار آن کمیته های مناسبسازی در استانداریها و بسیاری از فرمانداریها تشکیل شده اند. در بسیاری از شهرها نیز طرحهای مختلف مناسبسازی در حال اجرا است. اما با وضعیت قابل قبول بسیار فاصله داریم، چه رسد به وضعیت مطلوب! این امر آسیبشناسی تخصصی خود را دارد. اما در یک امر تردید نیست. تحقق مناسبسازی شهرها و روستاها بدون پیگیری و فعالیت مداوم تشکلهای معلولان از جمله نابینایان امکانپذیر نیست. راه آن است به جای انتقادهای کلان از وضعیت نامطلوب ایمنی محیط شهرها برای تردد نابینایان و کمبینایان از قدمهای کوچک و محیط اطراف خودمان آغاز کنیم. یعنی از همان شهری که در آن زندگی میکنیم. تشکلهای نابینایان وضعیت محیطی آن شهر را به طور تخصصی برررسی کنند و گزارشهای مستند از موانع محیطی سر راه تردد  ایمن نابینایان تهیه کنند و در اختیار مسؤولان مناسبسازی شهری قرار دهند. پس از تهیه این گزارشها حتی اولویتهای خود را برای ایمنسازی شهرهای خود مشخص کنند و تحقق این اولویتها را از مسؤولان بخواهند. فقط از همین راه محیط شهرهای کشور برای تردد نابینایان و کمبینایان ایمن میشود، مرحله به مرحله و از قدمهای کوچک به گامهای بزرگ. پس کار را از همین امروز آغاز کنیم و اگر ضوابط علمی مناسبسازی را نمیشناسیم از شبکه تشکلهای نابینایان بخواهیم این آموزشها را فراهم کند. در یک‌شب کشور بهشت نمیشود و از همین رو باید کار را آرام، قدم به قدم اما پیوسته و با برنامه دنبال کنیم. قطعاً شبکه نابینایان در کنار تشکلها برای پیگیری این امر از مسؤولان استانهای مختلف است.
………تجربه هایمان را قسمت کنیم
* حضور مؤثر نابینایان در فعالیتهای اجتماعی، یک اصل است: از آن دسته افرادیست که به هر نکته ای می اندیشد، الا معلولیت. برایش معلولیت اهمیت چندانی ندارد، مهم این است که او یک شهروند است؛ البته نه شهروندی که ایام را باری بهر جهت می گذراند. او واقعاً یک فعال و شرکت کننده در اتفاقات مهم اجتماعی، خاصه برنامه های مخصوص نابینایان است. هیچ همایش، جشنواره و برنامه ای نیست که او در آن حضور نداشته باشد. او حضور در مجامع علمی و فرهنگی را یکی از مهمترین اصول در فعالیتهای نابینایان میداند و معتقد است که نابینایان نباید خود را محصور در یک چاردیواری کنند: «من از سنین جوانی سعی کردم در هر اتفاق اجتماعی و فرهنگی حاضر شوم، چون من یک شهروندم و همین کافیست تا هویت شهروندی خودم را به سایرین نشان دهم. اعتقاد من این است که نابینایان نباید خود را در یک چاردیواری محصور کنند. نابینایان شهروندان جامعه هستند و اگر خود را از انظار دور کنند، سایر افراد جامعه آنها را نخواهند شناخت و هیچ اشرافی به استعدادها و شخصیت آنها نخواهند داشت. همین باعث میشود که آگاهی و اطلاعات جامعه نسبت به نابینایان محدود به چند مورد غیر واقعی میشود.» محمود گودرزی، نابینای فعال و تلاشگر در دهه های اخیر به واسطه حضور در اغلب برنامه های اجتماعی و علمی، اندیشه خود را به سمتی سوق داد که پیش از او هیچ نابینایی به آن سمت نظر نکرده بود. با همکاری دوستان اقدام به تأسیس انتشارات در حوزه موسیقی نمود و نشان داد که در این حوزه صاحب رأی است: «قبل از تأسیس نشر عارف، کارمند بیمارستان بودم، اما بعد از مدتی به این فکر افتادم که عرصه دیگری را تجربه کنم. مثل بسیاری از نابینایان عاشق موسیقی بودم، همین عشق و علاقه وادارم کرد تا با کمک دوستان، نشر عارف را تأسیس کنم.» برایش شرکت در برنامه ها –هرچند با بعد مصافت- سخت نیست: «فکر نمیکنم سختی راه برای من بیش از سایرین باشد، اگر دیگران با سختی و ناهمواری مواجهند، من تافته جدا بافته ای نیستم و مثل آنها با دشواریهای راه مواجهم.» بر این باور است که نابینایان در تمام سطوح جامعه میتوانند حضور مؤثری داشته باشند: «ما باید همه جا باشیم تا بتوانیم تأثیر بگذاریم.» از همنوعان خود گلایه دارد که حتی در مسائل مربوط خود حضور پر رنگ ندارند: «بسیاری از نابینایان به مسائل مربوط به خود بیتوجهند. به نظر من در هر اتفاق که قرار است برای ما بیفتد، خود مان هم باید حضور قوی داشته باشیم.» روحیه امید و نگاه روشن به آینده را سعی میکند به جوانان تزریق کند: «جوانان امروز امکاناتی دارند که ما در دوران جوانی نداشتیم، به همین علت باید با تمام سختیهای موجود تلاش کنند تا به آن چه میخواهند دست یابند. در تمام همایشها و سمینارها و برنامه های مربوط به جامعه نابینایان و سایر اقشار جامعه شرکت کنند، به قصد اثرگذاری و اگر اندیشه ای دارند، به قصد نشر آن اندیشه.»
………..خانه داری به سَبک نابینایی
* آشپزی: کباب ترش؛ این کباب ویژه شمال است. این نوع کباب از تکه های گوشت به اندازه چنجه یا کمی درشتتر، درست میشود که از یک روز پیش در مخلوطی از پیاز، گردوی خُرد شده، جعفری و گشنیز، رب انار و نمک و فلفل، خوابانده میشود و سپس به سیخ کشیده میشود. به جای رب انار میتوان از آب انار نیز استفاده کرد. میزان این مواد بستگی به مقدار گوشت شما دارد. مثلاً برای چهار نفر، چهارصد گرم گوشت، یک عدد پیاز بزرگ، دو قاشق غذاخوری مغز گردوی آسیاب شده، یک قاشق غذاخوری جعفری و گشنیز ریز شده، نصف فنجان آب انار یا یک قاشق غذاخوری رب انار و فلفل به میزان لازم نیاز دارید. نمک را سعی کنید در هنگام کباب کردن اضافه کنید چون گاهی باعث دیرپز شدن گوشت میشود. تکه های چربی دیگر نیاز نیست. اگر گوشت این نوع کباب فیله باشد، بهتر است. برای کباب کردن این تکه های گوشت میتوان از سیخ یا توری کباب که دو لایه است و گوشتها را روی لایه ی زیرین چیده و لایه رویین را که از پشت به لایه زیرین چفت شده است، روی لایه زیرین میآوریم و از قسمت دسته توری محکم میکنیم، استفاده کرد. در هنگام کباب کردن باید مواد را کاملا از روی گوشتها تمیز کرد که روی آتش نسوزد. اگر نمیتوانید گوشت را روی گاز کباب کنید، میتوانید در ماهی تابه خود صد گرم کره انداخته و این کبابها را به همراه موادش داخل تابه بریزید و در تابه را گذاشته بر روی شعله کم بگذارید تا 45 دقیقه کاملاً بپزد. میتوانید زیر تابه شعله پخشکن نیز بگذارید تا شعله کمتر شود.
* خانه داری: برای پاک کردن لکه های شمع میتوانید روی آنها کمی نفت ریخته و بعد از پنج دقیقه پاک کنید. – بهترین راه زدودن بوی بد پیاز و سیر از انگشتان، مالیدن دستها با سیب زمینی آب پز است. – برای اینکه دود سیگار را در مکانی سر بسته از بین ببرید، میتوانید بلافاصله شمعی روشن کنید. – اگر هنگام اتو کردن لباس، محلی به رنگ زرد درآمد، میتوانید برای پاک کردن لکه زرد از آب اکسیژنه (H2O2) استفاده کنید. – برای جذب رطوبت داخل یخچال میتوانید ظرفی پر از نمک در آن قرار دهید. – برای اینکه درب شیشه ای قابلمه یا ماهیتابه بخار نگیرد، با پوست لیمو از داخل، سطح شیشه را بمالید.
* شستشوی سبزیها و نکاتی که باید بدانید: قبل از شروع شستشوی سبزیها، بهتر است آنها را در ظرفی بریزید و در کنار سینک ظرفشویی قرار دهید به این ترتیب سبزیهای نشسته باعث آلودگی سطوح دیگر آشپزخانه نخواهند شد. – قبل و بعد از شستشوی سبزیها، ۲۰ ثانیه دستهایتان را با آب گرم و صابون بشویید. سبزیها را نه با آب داغ بشویید و نه با آب خیلی سرد، بهتر است از آب ولرم استفاده کنید تا کمترین آسیب را حین شستشو ببینند. – سبزیها را در حالی که زیر شیر آب قرار میدهید، با دستتان مالش دهید تا سطوح آنها بهتر پاک و گل و لایشان حذف شود.
* خودآرایی: چگونه از خشکی پوست در فصل سرما جلوگیری نمایید: (ادامه) 5. در خارج از منزل حتماً از کرمهای ضد آفتاب استفاده نمایید. به ویژه در ارتفاعات و کوهها در هنگام کوهنوردی. چون خشکی و برودت هوا در این نواحی بیشتر است.  6. هر روز پنج دقیقه زیر دوش آب گرم اما نه خیلی داغ بروید و بدون استفاده از مواد شوینده، پوست را ماساژ دهید و پس از بیرون آمدن از حمام، پوست را با روغن زیتون کاملاً چرب کنید. 7. هنگام استفاده از مواد شوینده نیز بهتر است بعد از بیرون آمدن از حمام پوست را با روغن زیتون ماساژ دهید. اگر وان حمام نیز دارید میتوانید آن را با آب و پر کرده در آن کمی روغن زیتون بریزید و مدت یک ربع در آن پوست خود را چرب کنید.  8. از امگا 3 که در ماهی و دانه کتان (بذرک) و نیز انواع آجیل بیشتر یافت میشود، در مواد غذایی خود استفاده نمایید. 9. از مواد غذایی بسیار تند (فلفل دار) و قهوه کمتر استفاده کنید. 10. حمام کردن طولانی با آب داغ، سبب خشکی بیشتر پوست شما میشود. در حمام از آب ملایم استفاده کنید و از صابونهای روغنی یا صابون بچه استفاده نمایید.  11. پس از استحمام به آرامی پوست خود را خشک کنید. نباید بعد از استحمام، احساس کشیدگی یا خشکی پوست کنید. حتماً تا زمانی که هنوز پوستتان نمناک است با روغن یا لسیون پوست خود را مرطوب نمایید. 12. برای جلوگیری از خشکی پوست دستها، بهتر است زمان استفاده از مواد شوینده از دستکشهای دارای لایه زیرین نخی و در بیرون از منزل نیز از دستکشهای نخی یا چرمی استفاده نمایید.
* کودک یاری: ادامه آنچه باید والدین راجع به رشد کودک تا هفت ماهگی بدانند: سه ماهگی: 1. بیشتر میخندد. خندیدن را دوست دارد. 2. به تغییر چهره یا ادا در آوردن والدین واکنش نشان میدهد. 3. بازی کردن و تقلید صدا را دوست دارد. تلاش میکند صداها را تقلید کند. 4. دستهایش را باز و بسته میکند و روی شکم میخوابد و از بازوهایش برای حفظ نیمتنه اش و آوردن سرش به سمت بالا استفاده میکند. 5. اسباب بازی را در دستش تکان میدهد و دوست دارد دستش را به دهان ببرد. (ادامه دارد.)
صئ……..فناوریهای امید بخش
* برخط: این شماره از برخط را با سؤال یکی از مخاطبان در مورد نسل تازه ای از رایانه های همراه آغاز میکنیم. سؤال در باره رایانه ای است که شرکت طراحش, rolltop را به عنوان نام این دستگاه انتخاب کرده است. این دستگاه که هنوز مراحل طراحی و توسعه را میگذراند, از نوعی صفحه نمایشگر انعطافپذیر بهره میبرد که به کاربر این امکان را میدهد که صفحه را دور یک استوانه که سخت افزارهایی نظیر رم و CPU را در خود جا داده لوله کند و در هنگام استفاده, آن را باز کرده و از یک صفحه نمایش 17 اینچی بهرمند شود. این دستگاه که احتمالاً در آینده ای نه چندان دور به بازار عرضه شود, نسبت به نسل کنونی لپتاپها جای بسیار کمتری را اشغال میکند و از نظر حمل و نقل هم بسیار ساده تر خواهد بود.
اشتیاق نابینایان برای حضور در شبکه های اجتماعی هم باعث شد که به مانند شماره های پیشین برخط, بخش زیادی از سؤالها معطوف اندروید و متعلقاتش باشد. با توجه به سختیهای نوشتن در کیبردهای صفحات لمسی, بسیاری از کاربران نابینا به دنبال راهی هستند که امکان تایپ ساده تر را برایشان فراهم کند. کیبردهای سخت افزاری ویژه مبایل و تبلت را شاید بتوان یکی از مطمئنترین راه حلها برای این مشکل به حساب آورد. این نوع از کیبردها, عموماً اندازه ای بین 5 تا 7 اینچ دارند و بسته به امکانات موجود, حد اقل از 50 هزار تا چند صد هزار تومان در بازار دیده میشوند. این کیبردها از طریق بلوتوث به گوشی یا تبلت متصل میشوند و امکان حرکت در منوها یا نوشتن متن را برای کاربران فراهم میکنند. البته کاربرانی که از گوشیهای مجهز به امکان OTG استفاده میکنند هم میتوانند کیبردهای معمولی دارای پورت USB را از طریق کابل OTG به گوشی متصل و استفاده کنند.
برخی از کاربران با مشکلی در نصب fix Persian character for jaws مواجه بودند که طی آن, پس از نصب برنامه, مشکل جاوز با حروف فارسی همچنان پا بر جا بود و جاوز امکان خواندن متون فارسی را در اختیارشان قرار نمیداد. برای حل این مشکل فقط کافی است کاربران پس از نصب این نرم افزار و در صورت کار نکردن آن, پرونده VBScript را که در همان پوشه وجود دارد, اجرا و نصب کنند. با نصب این پرونده, مشکل این نرم افزار هم به کلی حل خواهد شد.
با توجه به انتشار خبری مبنی بر طراحی تبلتهایی ویژه افراد نابینا با قابلیت نمایش بریل, سؤالاتی از سوی کاربران در این خصوص نیز مطرح شد که در پاسخ باید به این نکته توجه کرد که این پروژه ها که BliTab یکی از آنها به حساب میآید, هنوز در مرحله توسعه و آزمون و خطا است و هیچ خبری مبنی بر عرضه آنها به بازار وجود ندارد. اما پروژه هایی از این دست, پیشرفتهای قابل قبولی داشته اند و این امیدواری وجود دارد که به زودی امکانات تازه و ارزانی در این عرصه در اختیار نابینایان قرار گیرد.

۱۴ دیدگاه دربارهٔ «بخشهایی از روزنامۀ ایران سپید امروز 5دیماه1394»

سلام بر جناب موحدزاده منظورتان از این پست کدام بخش بود خانه داری یا حضور تشکلات و خود نابینایان خخخخخخ من البته هیچ شکی ندارم که اگر روزی برسد که نابینایان با یکدیگر متحد بشوند کارهای بسیاری میتوانند انجام بدهند ممکنست تشکلات در مواردی خدماتی انجام داده باشند اما با کمال تاسف در بسیاری از استانها باعث ایجاد تفرقهی شدید شده اند این قبیل تشکلات عمدتاً هیئت امنایی و موروثی هستند هیچکس از کارشان سر در نمی آورد که چه میکنند بخصوص از نظر جمع آورین کمکهای مالی با سوإ استفاده از نام همه نابینایان گاهی هم چیزی بنام گردهمایی ویا مسابقات قرآن براه می اند اندازند که مثلاً بگویند ما هم فعالیت خوبی داریم مسؤولین استانی هم غافل و بیخبر از همه جا باورشان میشود که این پولهای کلانی که کمک میکنند برای نابینایان ببه مصرف میرسد….به قول معروف چه گویم که نا گفتنش بهترست …

درود بر شما دوست عزیزم. فکر میکنم در پستهای دیگری در این خصوص اظهار نظر کرده ام. اینجا هم میگویم که من هم مثل شما نگران همین موضوعات هستم ولی تاکید میکنم که علاج این معضلات حضور در صحنه است. و همچنین آگاهی و بصیرت است. این نابینایان هر شهر و استانی هستند که باید خواستار تشکلهایی با ساختار مجمع عمومی باشند. وقتی اکثریت بی تفاوت باشند طبیعیست که گروهی که دوست و همفکر هستند جمع میشوند یک اساسنامه تهیه میکنند و یک تشکل انحصاری درست میکنند. پس فقط و فقط باید در صحنه بود حق خود بدانیم که در فعالیتهای اجتماعی مشارکت داشته باشیم و خیلی منتظر نباشیم که دعوتمان کنند. تشکر میکنم از حضورت پیروز باشی..

با درود فراوان عمو حسین از اوقاتی که برای اطلاع رسانی اخبار در گوشکن مصروف میدارید بر کسی پوشیده نیست لذا خواهشمندم اگر نگران این قشر هستید این انجمنها و تشکلات تا از پایه و اساس دگرگون نشوند پیشرفتی شاهد نخواهین بود با تشکر از زحماتی که متحمل میشوید.

دیدگاهتان را بنویسید