خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

بیستُ چهارمین مقالۀ ارائه شده در همایش جامعۀ بینا شهروند نابینا، بررسی موانع و عوامل موثر بر رشد شخصیتی و بهداشت روانی نابینایان

 

درود یاران. و اکنون مقالۀ 24 از سری مقالات همایش جامعۀ بینا شهروند نابینا. به آگاهی میرسانم که در این مقاله، پرسشنامه هایی گنجانده شده و محقق به ارزیابی پاسخهای جامعۀ آماری میپردازد که کمی تخصصیست و میطلبد که خود محققین حضور می داشتند و توضیحاتی می دادند. بعد از این قسمت که زیر عنوان ابزارهای پژوهش آمده است قسمت بحث و نتیجهگیری است که از آنجا که حدس میزنم مطالعۀ بخش ابزارها کمی از توان و حوصلۀ ما بیرون است، لذا قسمت بحث و نتیجهگیری را از انتهای مقاله، به بعد از قسمت نتیجهگیری در همین اوایل مقاله منتقل کردم تا چنان چه نخواستید بخش ابزارها و پرسشنامه ها را مطالعه کنید  از ابتدای مقاله تا انتهای بخش  بحث و نتیجهگیری بطور پیوسته در اختیارتان باشد.

متن مقاله را

از همینجا

با حجم تقریبی1مگ دانلود کنید.

 

خب بیستم دیماه، سالروز قتل امیرکبیر این هم‌وطن لایق و شایسته است که چون بحث همایش کاشان است و امیرکبیر هم در کاشان به قتل رسید بمنظور گرامیداشت یاد این شخصیت بزرگ ایران‌زمین توجهتان را به آهنگی با صدای زیبای شهرام ناظری جلب میکنم پس بعد از اینکه مقاله را حسابی مطالعه کردید برای رفع خستگی به انتهای مقاله بروید و این آهنگ زیبا را دانلود کنید.

پیروز و مهربان باشید..

 

بررسی موانع و عوامل موثر بر رشد شخصیتی و بهداشت روانی نابینایان

 

* دکتر اصغر جعفری[1]

شفیقه یوسفی[2]

 

[1] استادیار روان شناسی دانشگاه کاشان، کاشان.

 

[2] دانشجوی کارشناسی روان شناسی دانشگاه کاشان، کاشان

Email: Sh.yusefi2012@yahoo.com

 

چکیده:

حس بینایی برای آگاهی از دنیای پیرامون، فرد را به سمت تمایل با افراد و اشیا، رشد هویت و شخصیت و شکل گیری پایه های رشد شناختی سوق می دهد.

نقص آگاهی و نگرش منفی نسبت به توانمندی های نابینایان و حمایت های بیش از حد اطرافیان به تمامیت روانی و فردیت نابینا لطمه خواهد زد؛ زیرا منجر به شکل گیری احساس فقدان و عدم کفایت در شخص می شود که این خود بر احساسات و بهداشت روانی تأثیر منفی خواهد داشت. (شریفی،1379)

هدف؛ هدف از این پژوهش بررسی عواملی است که به رشد شخصیتی نابینایان و بررسی موانعی که برای بهداشت روانی نابینا تهدید کننده است ، کمک می‌کند.

روش: پژوهش به صورت تحلیلی- کیفی و با استفاده از پرسشنامه های سلامت عمومی و آیزنک ، بین 8 آزمودنی به شیوه مصاحبه بین افراد نابینا و کم بینای بین 7تا 12سال صورت گرفت.

یافته ها:یافته ها نشان داد که وابستگی بیش از حد به والدین،عدم پذیرش نابینایان در جامعه به عنوان فردی مفید نادیده گرفتن توانمندی ها ازجمله عواملی است که بر رشد شخصیتی و بهداشت روانی نابینایان تأثیر منفی می‌گذارد.

نتایج:زمینه سازی مناسب برای رشد و شکوفایی و پرورش استعدادهای بالقوه نابینایان از همان دوران کودکی، همچنین ایجاد مکان های آموزشی بیشتر با کیفیت بهتر برای نابینایان وآموزش برخورد مناسب به افراد جامعه از طریق رسانه ها در برخورد با نابینایان از جمله مواردی است که باید در نظر گرفته شود.

کلید واژه: بهداشت روانی،نابینایان،وابستگی به والدین،رشد شخصیتی

 

مقدمه:

نابینایی یک وضعیت جسمانی آسیب دیده با عوارض شدید هیجانی است که نه‌تنها خود فرد ، بلکه خانواده و جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. معلولیت بینایی می تواند تغییرات زیادی در نوع زندگی افراد به وجود آورد و باعث بُروز برخی مشکلات در سازگاری روانشناختی و اجتماعی و رشد شخصیتی آنها گردد. (باقواترا، ریتا:2008 نقل از اسفنجانی و همکاران، 1391). شواهد بسیار زیادی در باره سازگاری کمتر افراد آسیب دیده نابینا نسبت به همسالان بینایشان وجود دارد. مشکلات شخصیتی ، ذاتی نابینایی نیست. اگر افراد آسیب دیده مورد قبول همتای بینای خود قرار نمی گیرند به دلیل وجود برخی مشکلات در کسب برخی مهارت های اجتماعی خاص از سوی آنهاست. رفتار های قالبی آسیب دیدگان بینایی یکی از موانع در راه سازگاری اجتماعی آنهاست. این رفتارها عبارتند از :حرکت های تکراری مثل پلک زدن یا چشمک زدن مکرر، استفاده از حرکت های نامناسب در اعضای بدن و …فقدان دید ، تجارب شخص را به شدّت محدود می کند زیرا دیدن یکی از ابزار های اصلی کسب اطلاعات از محیط در دسترس است که شخص نابینا فاقد آن است.(بساطیان،1385).

نابینایان نسبت به آینده خود بیمناک ترند و نگرش منفی نسبت به خود دارند. این افراد تصور می کنند که افراد عادی دارای عملکرد به مراتب بهتری از آنها هستند؛ که این امر در نهایت روی رشد شخصیت و بهداشت روانی نابینایان تاثیر دارد و موجب می شود نتوانند هویت موفق را در خود رشد دهند(حسینیان و یزدی،۱۳۸۴).

برخی پژوهش ها نشان داده اند که نقص بینایی ممکن است منجر به احساس حقارت و ناتوانی در افراد شود و احتمال دارد از عدم پذیرش اجتماعی، نتایج ضعیف تحصیلی، ناتوانی جسمی و سازگاری ضعیف اجتماعی ناشی می‌گردد. (گریوگوردبیل و برنارس،2009).

افراد نابینا آسیب پذیری زیادی نسبت به افزایش مشکلات روانشناختی و ویژگی های روان رنجور خویی مانند:اضطراب، افسردگی،وسواس فکری-عملی،خصومت ،افکار پارانویایی، لرزش،تعریق، غش،بی خوابی ومانند آنها را از خود نشان می دهد. (ابولفتح و تلمی،1993،ولمن،رستیک،1994). این افراد بیشترین وقت خود را در تنهایی می‌گذرانند و در مقایسه با افراد سالم، فعالیت های محدودی دارند انزوای اجتماعی در نابینایان و عدم حمایت اجتماعی مناسب از آن ها به عزت نفس پایین و مشکلاتی در کارکرد های اجتماعی منجر می شود. (ساکس و ولف،۱۹۹۸).

پژوهش های خجسته مهر(۱۳۷۰) نشان می‌دهد که سازش شخصی و اجتماعی بر حسب جنسیت در هر گروه بینا و نا بینا تفاوت دارد؛ بنابراین بین بینا و نابینا از لحاظ سازش CTP (هر سه مقیاس سازش شخصیتی ، اجتماعی) تفاوت وجود دارد. همچنین بین گروه بینا و نا بینا بر حسب جنسیت از لحاظ روابط اجتماعی ، آزادی شخصی در ارزش خویش و اتکا به نفس تفاوت وجود دارد.

نتایج پژوهش ها نشان می دهد، نابینایان نسبت به سایر افراد معلول از توانش تحصیلی بالاتری برخوردار هستند. (افروز،1389) همچنین شواهد تحقیقاتی حاکی از آن است که نابینایان در زمینه پیشرفت تحصیلی از همسالان همتایی خود عقب‌تر نیستند. (لاون،۱۹۴۵) در همین خصوص نتایج برخی از پژوهش ها در داخل کشور دلالت بر برتری پیشرفت تحصیلی نابینایان نسبت به همتای بینای خود دارند. (کافی،۱۳۸۱)

نابینایی عارضه و پدیده ای ناخواسته است که برای هر فردی در هر زمان و مکانی ممکن است رخ دهد؛ اما نابینایی نمی تواند عامل بازدارنده حضور افراد نابینا در صحنه های گوناگون اجتماعی باشد؛ چنانکه برخی از افراد از دیرباز با تلاش و کوشش خستگی ناپذیر خود توانسته اند از زمره افراد برجسته و شایسته اجتماع قرار گیرند و از خود آثار علمی و ادبی بسیاری باقی بگذارند. (مانند رودکی). فرد نابینا یک ناتوان ذهنی نیست که تنها به خوراک و پوشاک نیاز داشته باشد؛ بلکه مانند سایر افراد به پرورش روح و اندیشه نیازمندند. (فرقانی و همکاران،۱۳۸۹).

 

بحث و نتیجه گیری:

بستر سازی مناسب در زمینه فرهنگی، اجتماعی، و بستر‌های شخصیتی و توجه به بُعد بهداشتی افراد نابینا و کم بینا؛ از جمله شرکت دادن نابینایان در مجامع عمومی ، ایجاد کلاس های آموزشی مناسب؛ مانند آموزش موسیقی که پژوهش های بساطیان(1385) نشان می‌دهد افراد نابینا در کسب و آموزش موسیقی استعداد و مهارت بیشتری دارند بنابراین ایجاد زمینه های رشد و آموزش موسیقی برای نابینایان موثر خواهد بود؛همچنین ایجاد مکان های تفریحی و بهداشتی ، مراکز آموزش مناسب مانند جامعه نابینایان کاشان ، باعث سِیر رشدی بهتر و بالفعل شدن استعداد های نابینایان شود. آموزش ارتباط مناسب و برخورد صحیح با نابینایان از طریق رسانه ها و پذیرش می‌تواند باعث اعتماد بنفس نابینایان و ایجاد روحیه خود باوری در آنها شود.

 

 

ابزارهای پژوهش

جمع آوری اطلاعات در این پژوهش به صورت کیفی-توصیفی است. دو پرسشنامه سلامت روان عمومی و رشد شخصیتی آیزنگ از ۸ آزمودنی کم بینا(B2) و نابینا (B3) بصورت مصاحبه سوال شد که برحسب بیش از حد معمول/کمتر از حد معمول/ به ندرت/ هرگز و در پرسشنامه آیزنک بصورت بله و خیر تنظیم گردید و براساس اهداف ویژه پژوهش طرح ریزی و تکمیل گردید. مصاحبه به شیوه ای انجام شد که آزمونگر سوالات را برای آزمودنی خوانده و آزمودنی پاسخ می داد.

پرسشنامه سلامت عمومی دارای 28 سوال و4 بعد است که در سال ۱۹۷۹م گلد برگ و هیلر طراحی کردند. این پرسشنامه شامل ۴چهار مقیاس فرعی است که هر مقیاس هفت سوال ر می‌پرسد.مقیاس ها عبارتند از:

۱.مقیاس علائم جسمانی(سوالات ۱تا۷)

۲.مقیاس علائم اضطرابی و خواب( سوالات ۸ تا۱۴)

۳.مقیاس کارکرد اجتماعی( سوالات ۱۵تا۲۱)

۴.مقیاس علائم افسردگی( سوالات ۲۲ تا۲۸)

پرسشنامه رشد شخصیتی آیزنک را در سال 1964م هانس آیزنک طراحی کرد ،که شامل 57 سوال است. این پرسشنامه جهت سنجش برخی جنبه های شخصیت از جمله درونگرایی و برونگرایی و همچنین تشخیص برخی اختلالات شخصیتی؛ مانند: روان گسیختگی ، جامعه ستیزی ، روان آزردگی و مقبولیت اجتماعی برای گروه های سنی متفاوت اعم از خردسالان ، نوجوانان و بزرگسالان است که در بر گیرنده ۴۸ موضوع است که در پرسشنامه خردسالان به جای روان‌گسیختگی ، پرخاشگری مورد بررسی قرار می‌گیرد.

نتایج:

از آنجا که خانواده نخستین و موثرترین نهاد در شکل دهی شخصیت فرد است. بنابراین برای فرد نابینا کارآیی حیاتی تری دارد. گرچه فرد نابینا محدودیت های اقتصادی و اجتماعی فراوانی برای افراد خانواده به وجود می آورد؛ ولی واکنش آنها در برابر نابینا، در آینده او بسیار تعیین کننده است؛ از همین رو ارتباط ناصحیح والدین وخانواده با کودک نابینا و کم بینا را می‌توان یکی از موانع اصلی رشد شخصیتی دانست. آدلر(۱۹۶۴) معتقد بود خانواده اصلی تاثیر مهمی بر شخصیت فرد دارد. ( سید محمدی،۱۳۸۵) زمانی‌که ارتباط و توجه والدین (خانواده) با کودک به شکل بیش از حد باشد؛ آسیب زا خواهد بودگرچه گاهی بعضی افراد تصور می‌کنند توجه بیش از حد والدین باعث می شود کودک مرکز توجه قرار گیرد؛ اما پژوهش ها نشان داده است که این توجه بیش از حد در بزرگسالی بخصوص زمانی‌که فرد بخواهد مستقل شود وبرای خود شغلی ایجاد کند باعث مشکلات بسیاری بخصوص در سازگاری کودک خواهد شد. از سویی دیگر والدین باید با شناخت کامل از شرایط خویش، نابینایی کودک را بپذیرند و برای راهنمایی از مشاوران یاری طلبند. درک احساسات، همدلی، همدردی، تقویت اعتماد به نفس و زمینه سازی برای اجتماعی شدن پیش از هر کس از سوی والدین انجام می‌شود. حمایت و تشویق خانواده می‌تواند نابینا را به فردی فعّال و مفید برای جامعه تبدیل کند. برای شناخت نابینا، موقعیت های تحصیلی، اجتماعی و شغلی او، همواره الگوهای موفقی در جامعه حضور دارند که توجه به آنها، کمک فراوانی به والدین در تربیت کودک می کند؛ پس در اینجا به اهمیت رابطه صحیح والدین با کودک و سَبک تربیتی صحیح بیشتر پی می‌بریم که این خود عاملی برای رشد شخصیتی بهتر خواهد بود.

از سویی دیگر طبق پژوهش انجام شده و تحقیقاتی که قبلا انجام شده است ، تحصیلات والدین نیز تاثیر زیادی در بهداشت روانی کودکان بینا و نابینا دارد. به گونه ای که والدین تحصیلکرده راحت تر با معلولیت فرزندشان کنار آمده و آن را می پذیرند و برای ایجاد روحیه خودباوری و اعتماد به نفس بیشتر آنها تلاش بیشتری می کنند.

این پذیرش در خانواده بالطبع می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد بُروز خلاقیت و توانمندی شود که نه تنها ناتوانی کودک را برجسته نخواهد کرد؛ بلکه باعث می‌شود کودک به توانایی های خود پی ببرد و برای رشد و شکوفایی خود انگیزه پیدا کند.

با توجه به پرسشنامه های استفاده شده در تحقیق در مقیاس بُعد جسمانی کودکان نابینا و کم بینا زمانی‌که به‌صورت مادرزادی و ارثی نابینا هستند؛ پذیرش و کنار آمدن با معلولیت برایشان راحت‌تر است نسبت به زمانیکه به دلایل دیگر نابینایی ایجاد شود. زمانی‌که کودک بینا باشد و به دلایلی؛ مانند:تصادف و بیماری خاص پس از چند سال دیدن نابینا شود، بیشتر تحت تأثیر فشار روانی قرار دارد و پرخاشگری بیشتر نشان می دهند. در پاسخ به سوالاتی در زمینه ی شاد بودن و غمگین بودن زندگی در بُعد افسردگی از نظر آنها زندگی شاد است و دلایل ناراحت کننده آنها دلایل کوچکی مانند ناراحت کردن دیگران بخصوص والدین است. در بُعد اضطراب و خواب نیز یافته های به‌دست آمده نشان می دهد؛ ترس از آینده در بین آنها وجود دارد اکثرا خواب راحتی داشتند و اختلالات خواب در آنها دیده نمی شود.

از جمله سرگرمی های اصلی در کودکان نابینا و کم بینا خواندن کتاب است. انس گرفتن این کودکان تنها با کتاب ممکن است باعث شکل گیری این موضوع شود که : در پاسخ به این سوال که دوست دارید در آینده چه‌کاره شوید؟ تمام آزمودنی ها پاسخ دادند که می خواهند معلم شوند می‌توان این را احتمال داد که چون این کودکان می دانند معلمشان مانند خودشان با نقص بینایی مواجه است و توانسته به کودکان همتای خودش آموزش دهد این در ذهن کودک نابینا و کم بینا نقش ببندد که او نیز می‌تواند مانند معلم خود آموزش دهنده باشد یا اینکه نبودن امکاناتی برای سرگرمی کودکان ممکن است به آنها تنها یک انتخاب را ارائه دهد و کودک چون تنها با کتاب انس بیشتر ی گرفته شغل خود را هم به‌گونه ای انتخاب کند به نحوی که با کتاب نزدیکتر باشد.

وضعیت سلامت روانی افراد گروه:

آزمودنی شماره 1:

کلید تصحیح سؤالات تست وضعیت سلامت روان (GHQ)
نشان دهنده ی بیماری های روان تنی است که ناراحتی در آن ناشی از ادراک عملکرد نادرست بدن است. این اشکال در کارکرد عصبی خودکار ظاهر شده و به صورت شکایت جسمی خود را نشان می دهد.

امتیاز شما در این قسمت :
9

امتیاز 9- 0 نشان دهنده ی سلامت جسمی افراد در زمینه بیماری های روان تنی است.
امتیاز 15-10 نشان دهنده سلامت جسمی متوسط افراد است. این دسته از افراد کم و بیش دچار علائم جسمی که ناشی از شرایط نامطلوب روانی است، می شوند.
امتیاز 21-16 نشان دهنده شدت علائم این بیماری های روان تنی است. شما باید برای بررسی شکایت جسمی خود نزد متخصص مراجعه داشته باشید.
معرف شدت اضطراب افراد است.

امتیاز شما در این قسمت :
12

امتیاز 9-0 نشان دهنده آن است که شما از لحاظ حفظ آرامش و کنترل اضطراب در وضعیت مطلوبی هستید.
امتیاز 15-10 نشان دهنده ی آن است که شما گاه گاهی با مشکلات اضطرابی مواجه می گردید.
امتیاز 21-16 نشان دهنده اضطراب شدید شما در موقعیتهای مختلف است. آموزش و یادگیری روشهای کنترل اضطراب و آرامش ورزی به شما توصیه می شود.
معرف مشکل در روابط میان فردی و موقعیت های کاری است.

امتیاز شما در این قسمت :
9

امتیاز 9-0 نشان دهنده سلامت کامل شما در روابط میان فردی و ارتباطات شما در محیط کاری است.
امتیاز 15-10 نشان دهنده سلامت نسبی شما در روابط میان فردی و ارتباطات کاری شماست.
امتیاز 21-16 نشان دهنده این است که شما در روابط میان فردی دچار مشکل بوده و همچنین در موقعیتهای کاری خود دائماً دچار مشکل می گردد؛ لذا یادگیری مهارتهای میان فردی به شما توصیه می گردد.
نشان دهنده ی شدت افسردگی است.

امتیاز شما در این قسمت :
12

امتیاز 9-0 نشانه ی سرزندگی و نشاط شما در زندگی روزمره است.
امتیاز 15-10 نشان دهنده آن است که شما گاه دچار حالات افسردگی می شوید. تغییر در روش زندگی تان می تواند باعث تغییر کلی این شرایط شود.
امتیاز 21-16 نشان دهنده آن است که شما احتمالاً مبتلا به افسردگی هستید. مراجعه به متخصصان ذی ربط به شما توصیه می گردد.
مجموع امتیاز شما :

 

 

42

امتیاز 21-0 نشان دهنده آن است که شما از لحاظ سلامت روان، در وضعیت بسیار مطلوبی به سر می بَرید.
امتیاز 42-22 نشان دهنده آن است که سلامت روان شما در برخی از حوزه ها در معرض تهدید و آسیب قرار گرفته است.
امتیاز 63-43 نشان دهنده آن است که سلامت روان شما در بسیاری از موارد در معرض آسیب قرار گرفته است و شما باید به فکر بهبود شرایط زندگی و سلامت روان تان باشید.
امتیاز 84-64 نشان دهنده وضعیت وخیم سلامت روان شماست. مراجعه به متخصص ذی ربط، اکیداً به شما توصیه می گردد.

 

 

نتیجه تست شخصیت آیزنک:

مقیاس دروغگویی

شما از دروغ گفتن اجتناب نمی‌کنید و در شرایط مختلف ممکن است دروغ بگویید
مقیاس برون گرایی

این نشانگر آن است شما فردی بسیار برون گرا و معاشرتی هستیدو از تنهایی و سکوت رنج می برید
مقیاس روان رنجور

نتایج این تست نشانگر آن است که شما برخی اوقات هیجانی و پرخاشگر می شوید؛ اما نمی توان صفت نامتعادل و پرخاشگر را به شما داد

 

آزمودنی شماره 2:

کلید تصحیح سؤالات تست وضعیت سلامت روان (GHQ)
نشان دهنده ی بیماری های روان تنی است که ناراحتی در آن ناشی از ادراک عملکرد نادرست بدن است. این اشکال در کارکرد عصبی خودکار ظاهر شده و به صورت شکایت جسمی خود را نشان می دهد.

امتیاز شما در این قسمت :
12

امتیاز 9- 0 نشان دهنده سلامت جسمی افراد در زمینه بیماری های روان تنی است.
امتیاز 15-10 نشان دهنده سلامت جسمی متوسط افراد است. این دسته از افراد کم و بیش دچار علایم جسمی که ناشی از شرایط نامطلوب روانی است، می شوند.
امتیاز 21-16 نشان دهنده شدت علائم این بیماری های روان تنی است. شما باید برای بررسی شکایت جسمی خود نزد متخصص مراجعه داشته باشید.
معرف شدت اضطراب افراد است.

امتیاز شما در این قسمت :
14

امتیاز 9-0 نشان دهنده آن است که شما از لحاظ حفظ آرامش و کنترل اضطراب در وضعیت مطلوبی هستید.
امتیاز 15-10 نشان دهنده آن است که شما گاه گاهی با مشکلات اضطرابی مواجه می گردید.
امتیاز 21-16 نشان دهنده اضطراب شدید شما در موقعیتهای مختلف است. آموزش و یادگیری روشهای کنترل اضطراب و آرامش ورزی به شما توصیه می شود.
معرف مشکل در روابط میان فردی و موقعیت های کاری است.

امتیاز شما در این قسمت :
7

امتیاز 9-0 نشان دهنده سلامت کامل شما در روابط میان فردی و ارتباطات شما در محیط کاری است.
امتیاز 15-10 نشان دهنده سلامت نسبی شما در روابط میان فردی و ارتباطات کاری شماست.
امتیاز 21-16 نشان دهنده این است که شما در روابط میان فردی دچار مشکل بوده و همچنین در موقعیتهای کاری خود دائماً دچار مشکل می گردد؛ لذا یادگیری مهارتهای میان فردی به شما توصیه می گردد.
نشان دهنده ی شدت افسردگی است.

امتیاز شما در این قسمت :
14

امتیاز 9-0 نشانه ی سرزندگی و نشاط شما در زندگی روزمره است.
امتیاز 15-10 نشان دهنده آن است که شما گاه دچار حالات افسردگی می شوید. تغییر در روش زندگی تان می تواند باعث تغییر کلی این شرایط شود.
امتیاز 21-16 نشان دهنده آن است که شما احتمالاً مبتلا به افسردگی هستید. مراجعه به متخصصان ذی ربط به شما توصیه می گردد.
مجموع امتیاز شما :
26
 

 

 

 

 

 

امتیاز 21-0 نشان دهنده آن است که شما از لحاظ سلامت روان، در وضعیت بسیار مطلوبی به سر می برید.
امتیاز 42-22 نشان دهنده آن است که سلامت روان شما در برخی از حوزه ها در معرض تهدید و آسیب قرار گرفته است.
امتیاز 63-43 نشان دهنده آن است که سلامت روان شما در بسیاری از موارد در معرض آسیب قرار گرفته است و شما باید به فکر بهبود شرایط زندگی و سلامت روان تان باشید.
امتیاز 84-64 نشان دهنده وضعیت وخیم سلامت روان شماست. مراجعه به متخصص ذی ربط، اکیداً به شما توصیه می گردد.

 

 

 

نتیجه تست شخصیت آیزنک:

مقیاس دروغگویی

شما فرد نسبتا صادق هستید
مقیاس برون گرایی

این نشانگر آن است که شما فرد درونگرایی هستید و بیشتر به تفکر و سکوت علاقه مند هستید
مقیاس روان رنجور

نتایج این تست نشانگر آن است که شما برخی اوقات خیلی گوشه گیرید اما نمی توان صفت نامتعادل به شما داد

آزمودنی شماره3

کلید تصحیح سؤالات تست وضعیت سلامت روان (GHQ)

نشان دهنده بیماری های روان تنی است که ناراحتی در آن ناشی از ادراک عملکرد نادرست بدن است. این اشکال در کارکرد عصبی خودکار ظاهر شده و به صورت شکایت جسمی خود را نشان می دهد.

امتیاز شما در این قسمت :
6

امتیاز 9- 0 نشان دهنده سلامت جسمی افراد در زمینه بیماری های روان تنی است.
امتیاز 15-10 نشان دهنده سلامت جسمی متوسط افراد است. این دسته از افراد کم و بیش دچار علائم جسمی که ناشی از شرایط نامطلوب روانی است، می شوند.
امتیاز 21-16 نشان دهنده ی شدت علایم این بیماری های روان تنی است. شما باید برای بررسی شکایت جسمی خود نزد متخصص مراجعه داشته باشید.
معرف شدت اضطراب افراد است.

امتیاز شما در این قسمت :
8

امتیاز 9-0 نشان دهنده ی آن است که شما از لحاظ حفظ آرامش و کنترل اضطراب در وضعیت مطلوبی هستید.
امتیاز 15-10 نشان دهنده آن است که شما گاهگاهی با مشکلات اضطرابی مواجه می گردید.
امتیاز 21-16 نشان دهنده اضطراب شدید شما در موقعیتهای مختلف است. آموزش و یادگیری روشهای کنترل اضطراب و آرامش ورزی به شما توصیه می شود.
معرف مشکل در روابط میان فردی و موقعیت های کاری است.

امتیاز شما در این قسمت :
6

امتیاز 9-0 نشان دهنده سلامت کامل شما در روابط میان فردی و ارتباطات شما در محیط کاری است.
امتیاز 15-10 نشان دهنده سلامت نسبی شما در روابط میان فردی و ارتباطات کاری شماست.
امتیاز 21-16 نشان دهنده این است که شما در روابط میان فردی دچار مشکل بوده و همچنین در موقعیتهای کاری خود دائماً دچار مشکل می گردد. لذا یادگیری مهارتهای میان فردی به شما توصیه می گردد.
نشان دهنده ی شدت افسردگی است.

امتیاز شما در این قسمت :
7

امتیاز 9-0 نشانه ی سرزندگی و نشاط شما در زندگی روزمره است.
امتیاز 15-10 نشان دهنده آن است که شما گاه دچار حالات افسردگی می شوید. تغییر در روش زندگی تان می تواند باعث تغییر کلی این شرایط شود.
امتیاز 21-16 نشان دهنده آن است که شما احتمالاً مبتلا به افسردگی هستید. مراجعه به متخصصان ذی ربط به شما توصیه می گردد.
مجموع امتیاز شما :
27
امتیاز 21-0 نشان دهنده آن است که شما از لحاظ سلامت روان، در وضعیت بسیار مطلوبی به سر می برید.
امتیاز 42-22 نشان دهنده آن است که سلامت روان شما در برخی از حوزه ها در معرض تهدید و آسیب قرار گرفته است.
امتیاز 63-43 نشان دهنده آن است که سلامت روان شما در بسیاری از موارد در معرض آسیب قرار گرفته است و شما باید به فکر بهبود شرایط زندگی و سلامت روان تان باشید.
امتیاز 84-64 نشان دهنده وضعیت وخیم سلامت روان شماست. مراجعه به متخصص ذی ربط، اکیداً به شما توصیه می گردد.

نتیجه تست شخصیت آیزنک:

مقیاس دروغگویی

شما فرد نسبتا صادق هستید
مقیاس برون گرایی

این نشانگر آن است که شما فرد خیلی برون گرایی نیستید و بیشتر به تفکر و سکوت علاقه مند هستید
مقیاس روان رنجور

نتایج این تست نشانگر آن است که شما از ثبات هیجانی، پایداری رفتار و تعادل عاطفی و آرامش نسبتا مناسبی برخوردار هستید و رفتار های پرخاشگرایانه را به ندرت از خود بروز می دهید

 

آزمدنی شماره 4:

کلید تصحیح سؤالات تست وضعیت سلامت روان (GHQ)
نشان دهنده بیماری های روان تنی است که ناراحتی در آن ناشی از ادراک عملکرد نادرست بدن است. این اشکال در کارکرد عصبی خودکار ظاهر شده و به صورت شکایت جسمی خود را نشان می دهد.

امتیاز شما در این قسمت :
7

امتیاز 9- 0 نشان دهنده سلامت جسمی افراد در زمینه بیماری های روان تنی است.
امتیاز 15-10 نشان دهنده سلامت جسمی متوسط افراد است. این دسته از افراد کم و بیش دچار علایم جسمی که ناشی از شرایط نامطلوب روانی است، می شوند.
امتیاز 21-16 نشان دهنده شدت علایم این بیماری های روان تنی است. شما باید برای بررسی شکایت جسمی خود نزد متخصص مراجعه داشته باشید.
معرف شدت اضطراب افراد است.

امتیاز شما در این قسمت :
11

امتیاز 9-0 نشان دهنده آن است که شما از لحاظ حفظ آرامش و کنترل اضطراب در وضعیت مطلوبی هستید.
امتیاز 15-10 نشان دهنده آن است که شما گاه گاهی با مشکلات اضطرابی مواجه می گردید.
امتیاز 21-16 نشان دهنده اضطراب شدید شما در موقعیتهای مختلف است. آموزش و یادگیری روشهای کنترل اضطراب و آرامش ورزی به شما توصیه می شود.
معرف مشکل در روابط میان فردی و موقعیت های کاری است.

امتیاز شما در این قسمت :
7

امتیاز 9-0 نشان دهنده سلامت کامل شما در روابط میان فردی و ارتباطات شما در محیط کاری است.
امتیاز 15-10 نشان دهنده سلامت نسبی شما در روابط میان فردی و ارتباطات کاری شماست.
امتیاز 21-16 نشان دهنده این است که شما در روابط میان فردی دچار مشکل بوده و همچنین در موقعیتهای کاری خود دائماً دچار مشکل می گردد؛ لذا یادگیری مهارتهای میان فردی به شما توصیه می گردد.
نشان دهنده شدت افسردگی است.

امتیاز شما در این قسمت :
3

امتیاز 9-0 نشانه ی سرزندگی و نشاط شما در زندگی روزمره است.
امتیاز 15-10 نشان دهنده آن است که شما گاه دچار حالات افسردگی می شوید. تغییر در روش زندگی تان می تواند باعث تغییر کلی این شرایط شود.
امتیاز 21-16 نشان دهنده آن است که شما احتمالاً مبتلا به افسردگی هستید. مراجعه به متخصصان ذی ربط به شما توصیه می گردد.
مجموع امتیاز شما :
28
امتیاز 21-0 نشان دهنده آن است که شما از لحاظ سلامت روان، در وضعیت بسیار مطلوبی به سر می برید.
امتیاز 42-22 نشان دهنده آن است که سلامت روان شما در برخی از حوزه ها در معرض تهدید و آسیب قرار گرفته است.
امتیاز 63-43 نشان دهنده آن است که سلامت روان شما در بسیاری از موارد در معرض آسیب قرار گرفته است و شما باید به فکر بهبود شرایط زندگی و سلامت روان تان باشید.
امتیاز 84-64 نشان دهنده وضعیت وخیم سلامت روان شماست. مراجعه به متخصص ذی ربط، اکیداً به شما توصیه می گردد.

نتیجه تست شخصیت آیزنک:

مقیاس دروغگویی

 

شما شخص نسبتا صادقی هستید و در زندگی شخصی خود بندرت دروغ می گویید
مقیاس برون گرایی

این نشانگر آن است شما فردی بسیار برون گرا و معاشرتی می باشید و از تنهایی و سکوت رنج می برید
مقیاس روان رنجور

نتایج این تست نشانگر آن است که شما از ثبات هیجانی، پایداری رفتار و تعادل عاطفی و آرامش نسبتا مناسبی برخوردار هستید و رفتار های پرخاشگرایانه را به ندرت از خود بروز می دهید

 

 

آزمودنی شماره 5:

کلید تصحیح سؤالات تست وضعیت سلامت روان (GHQ)
نشان دهنده بیماری های روان تنی است که ناراحتی در آن ناشی از ادراک عملکرد نادرست بدن است. این اشکال در کارکرد عصبی خودکار ظاهر شده و به صورت شکایت جسمی خود را نشان می دهد.

امتیاز شما در این قسمت :
10

امتیاز 9- 0 نشان دهنده سلامت جسمی افراد در زمینه بیماری های روان تنی است.
امتیاز 15-10 نشان دهنده سلامت جسمی متوسط افراد است. این دسته از افراد کم و بیش دچار علایم جسمی که ناشی از شرایط نامطلوب روانی است، می شوند.
امتیاز 21-16 نشان دهنده شدت علایم این بیماری های روان تنی است. شما باید برای بررسی شکایت جسمی خود نزد متخصص مراجعه داشته باشید.
معرف شدت اضطراب افراد است.

امتیاز شما در این قسمت :
9

امتیاز 9-0 نشان دهنده آن است که شما از لحاظ حفظ آرامش و کنترل اضطراب در وضعیت مطلوبی هستید.
امتیاز 15-10 نشان دهنده آن است که شما گاه گاهی با مشکلات اضطرابی مواجه می گردید.
امتیاز 21-16 نشان دهنده اضطراب شدید شما در موقعیتهای مختلف است. آموزش و یادگیری روشهای کنترل اضطراب و آرامش ورزی به شما توصیه می شود.
معرف مشکل در روابط میان فردی و موقعیت های کاری است.

امتیاز شما در این قسمت :
9

امتیاز 9-0 نشان دهنده سلامت کامل شما در روابط میان فردی و ارتباطات شما در محیط کاری است.
امتیاز 15-10 نشان دهنده سلامت نسبی شما در روابط میان فردی و ارتباطات کاری شماست.
امتیاز 21-16 نشان دهنده این است که شما در روابط میان فردی دچار مشکل بوده و همچنین در موقعیتهای کاری خود دائماً دچار مشکل می گردد. لذا یادگیری مهارتهای میان فردی به شما توصیه می گردد.
نشان دهنده شدت افسردگی است.

امتیاز شما در این قسمت :
7

امتیاز 9-0 نشانه ی سرزندگی و نشاط شما در زندگی روزمره است.
امتیاز 15-10 نشان دهنده آن است که شما گاه دچار حالات افسردگی می شوید. تغییر در روش زندگی تان می تواند باعث تغییر کلی این شرایط شود.
امتیاز 21-16 نشان دهنده آن است که شما احتمالاً مبتلا به افسردگی هستید. مراجعه به متخصصان ذی ربط به شما توصیه می گردد.
مجموع امتیاز شما :
35
امتیاز 21-0 نشان دهنده آن است که شما از لحاظ سلامت روان، در وضعیت بسیار مطلوبی به سر می برید.
امتیاز 42-22 نشان دهنده آن است که سلامت روان شما در برخی از حوزه ها در معرض تهدید و آسیب قرار گرفته است.
امتیاز 63-43 نشان دهنده آن است که سلامت روان شما در بسیاری از موارد در معرض آسیب قرار گرفته است و شما باید به فکر بهبود شرایط زندگی و سلامت روان تان باشید.
امتیاز 84-64 نشان دهنده وضعیت وخیم سلامت روان شماست. مراجعه به متخصص ذی ربط، اکیداً به شما توصیه می گردد.

 

 

 

نتیجه تست شخصیت آیزنک:

مقیاس دروغگویی: شما شخص نسبتا صادقی هستید و در زندگی شخصی خود به ندرت دروغ می گوید.

مقیاس برون گرایی: این نشانگر آن است که شما فرد خیلی درون گرایی هستید

مقیاس روان رنجور: نتایج این تست نشانگر آن است که شما نورمال ودر بیشتر او نتایج این تست نشانگر آن است که شما از ثبات هیجانی، پایداری رفتار و تعادل عاطفی و آرامش نسبتا مناسبی برخوردار هستید و رفتار های پرخاشگرایانه را به ندرت از خود بروز می دهید

 

آزمودن شماره6:

کلید تصحیح سؤالات تست وضعیت سلامت روان (GHQ)
نشان دهنده بیماری های روان تنی است که ناراحتی در آن ناشی از ادراک عملکرد نادرست بدن است. این اشکال در کارکرد عصبی خودکار ظاهر شده و به صورت شکایت جسمی خود را نشان می دهد.

امتیاز شما در این قسمت :
8

امتیاز 9- 0 نشان دهنده سلامت جسمی افراد در زمینه بیماری های روان تنی است.
امتیاز 15-10 نشان دهنده سلامت جسمی متوسط افراد است. این دسته از افراد کم و بیش دچار علایم جسمی که ناشی از شرایط نامطلوب روانی است، می شوند.
امتیاز 21-16 نشان دهنده شدت علایم این بیماری های روان تنی است. شما باید برای بررسی شکایت جسمی خود نزد متخصص مراجعه داشته باشید.
معرف شدت اضطراب افراد است.

امتیاز شما در این قسمت :
9

امتیاز 9-0 نشان دهنده آن است که شما از لحاظ حفظ آرامش و کنترل اضطراب در وضعیت مطلوبی هستید.
امتیاز 15-10 نشان دهنده آن است که شما گاه گاهی با مشکلات اضطرابی مواجه می گردید.
امتیاز 21-16 نشان دهنده اضطراب شدید شما در موقعیتهای مختلف است. آموزش و یادگیری روشهای کنترل اضطراب و آرامش ورزی به شما توصیه می شود.
معرف مشکل در روابط میان فردی و موقعیت های کاری است.

امتیاز شما در این قسمت :
7

امتیاز 9-0 نشان دهنده سلامت کامل شما در روابط میان فردی و ارتباطات شما در محیط کاری است.
امتیاز 15-10 نشان دهنده سلامت نسبی شما در روابط میان فردی و ارتباطات کاری شماست.
امتیاز 21-16 نشان دهنده این است که شما در روابط میان فردی دچار مشکل بوده و همچنین در موقعیتهای کاری خود دائماً دچار مشکل می گردد. لذا یادگیری مهارتهای میان فردی به شما توصیه می گردد.
نشان دهنده ی شدت افسردگی است.

امتیاز شما در این قسمت :
8

امتیاز 9-0 نشانه سرزندگی و نشاط شما در زندگی روزمره است.
امتیاز 15-10 نشان دهنده آن است که شما گاه دچار حالات افسردگی می شوید. تغییر در روش زندگی تان می تواند باعث تغییر کلی این شرایط شود.
امتیاز 21-16 نشان دهنده آن است که شما احتمالاً مبتلا به افسردگی هستید. مراجعه به متخصصان ذی ربط به شما توصیه می گردد.
مجموع امتیاز شما :
32
امتیاز 21-0 نشان دهنده آن است که شما از لحاظ سلامت روان، در وضعیت بسیار مطلوبی به سر می برید.
امتیاز 42-22 نشان دهنده آن است که سلامت روان شما در برخی از حوزه ها در معرض تهدید و آسیب قرار گرفته است.
امتیاز 63-43 نشان دهنده آن است که سلامت روان شما در بسیاری از موارد در معرض آسیب قرار گرفته است و شما باید به فکر بهبود شرایط زندگی و سلامت روان تان باشید.
امتیاز 84-64 نشان دهنده وضعیت وخیم سلامت روان شماست. مراجعه به متخصص ذی ربط، اکیداً به شما توصیه می گردد.

نتیجه تست شخصیت آیزنک:

مقیاس دروغگویی: شما شخص نسبتا صادقی هستید و در زندگی شخصی خود بندرت دروغ می گویید

مقیاس برون گرایی: این نشانگر آن است که شما فرد خیلی برون گرایی نیستید و بیشتر به تفکر و سکوت علاقه مند هستید

مقیاس روان رنجور: نتایج این تست نشانگر آن است که شما برخی اوقات هیجانی و پرخاشگر می شوید اما نمی توان صفت نامتعادل و پرخاشگر را به شما داد

آزمدنی 7:

کلید تصحیح سؤالات تست وضعیت سلامت روان (GHQ)
نشان دهنده بیماری های روان تنی است که ناراحتی در آن ناشی از ادراک عملکرد نادرست بدن است. این اشکال در کارکرد عصبی خودکار ظاهر شده و به صورت شکایت جسمی خود را نشان می دهد.

امتیاز شما در این قسمت :
7

امتیاز 9- 0 نشان دهنده سلامت جسمی افراد در زمینه بیماری های روان تنی است.
امتیاز 15-10 نشان دهنده سلامت جسمی متوسط افراد است. این دسته از افراد کم و بیش دچار علایم جسمی که ناشی از شرایط نامطلوب روانی است، می شوند.
امتیاز 21-16 نشان دهنده شدت علایم این بیماری های روان تنی است. شما باید برای بررسی شکایت جسمی خود نزد متخصص مراجعه داشته باشید.
معرف شدت اضطراب افراد است.

امتیاز شما در این قسمت :
13

امتیاز 9-0 نشان دهنده آن است که شما از لحاظ حفظ آرامش و کنترل اضطراب در وضعیت مطلوبی هستید.
امتیاز 15-10 نشان دهنده آن است که شما گاه گاهی با مشکلات اضطرابی مواجه می گردید.
امتیاز 21-16 نشان دهنده اضطراب شدید شما در موقعیتهای مختلف است. آموزش و یادگیری روشهای کنترل اضطراب و آرامش ورزی به شما توصیه می شود.
معرف مشکل در روابط میان فردی و موقعیت های کاری است.

امتیاز شما در این قسمت :
8

امتیاز 9-0 نشان دهنده سلامت کامل شما در روابط میان فردی و ارتباطات شما در محیط کاری است.
امتیاز 15-10 نشان دهنده سلامت نسبی شما در روابط میان فردی و ارتباطات کاری شماست.
امتیاز 21-16 نشان دهنده این است که شما در روابط میان فردی دچار مشکل بوده و همچنین در موقعیتهای کاری خود دائماً دچار مشکل می گردد. لذا یادگیری مهارتهای میان فردی به شما توصیه می گردد.
نشان دهنده شدت افسردگی است.

امتیاز شما در این قسمت :
12

امتیاز 9-0 نشانه سرزندگی و نشاط شما در زندگی روزمره است.
امتیاز 15-10 نشان دهنده آن است که شما گاه دچار حالات افسردگی می شوید. تغییر در روش زندگی تان می تواند باعث تغییر کلی این شرایط شود.
امتیاز 21-16 نشان دهنده آن است که شما احتمالاً مبتلا به افسردگی هستید. مراجعه به متخصصان ذی ربط به شما توصیه می گردد.
مجموع امتیاز شما :
22
امتیاز 21-0 نشان دهنده آن است که شما از لحاظ سلامت روان، در وضعیت بسیار مطلوبی به سر می برید.
امتیاز 42-22 نشان دهنده آن است که سلامت روان شما در برخی از حوزه ها در معرض تهدید و آسیب قرار گرفته است.
امتیاز 63-43 نشان دهنده آن است که سلامت روان شما در بسیاری از موارد در معرض آسیب قرار گرفته است و شما باید به فکر بهبود شرایط زندگی و سلامت روان تان باشید.
امتیاز 84-64 نشان دهنده وضعیت وخیم سلامت روان شماست. مراجعه به متخصص ذی ربط، اکیداً به شما توصیه می گردد.

نتیجه تست شخصیت آیزنک:

مقیاس دروغگویی: شما شخص نسبتا صادقی هستید و در زندگی شخصی خود بندرت دروغ می گویید.

مقیاس برون گرایی: این نشانگر آن است که شما فرد خیلی برون گرایی نیستید.

وبیشتر اوقات خود را به تنهایی سپری می‌کنید.

مقیاس روان رنجور: نتایج این تست نشانگر آن است که شما برخی اوقات هیجانی و پرخاشگر می شوید؛ اما نمی توان صفت نامتعادل و پرخاشگر را به شما داد.

آزمودنی شماره8:

کلید تصحیح سؤالات تست وضعیت سلامت روان (GHQ)
نشان دهنده بیماری های روان تنی است که ناراحتی در آن ناشی از ادراک عملکرد نادرست بدن است. این اشکال در کارکرد عصبی خودکار ظاهر شده و به صورت شکایت جسمی خود را نشان می دهد.

امتیاز شما در این قسمت :
13

امتیاز 9- 0 نشان دهنده سلامت جسمی افراد در زمینه بیماری های روان تنی است.
امتیاز 15-10 نشان دهنده سلامت جسمی متوسط افراد است. این دسته از افراد کم و بیش دچار علایم جسمی که ناشی از شرایط نامطلوب روانی است، می شوند.
امتیاز 21-16 نشان دهنده شدت علایم این بیماری های روان تنی است. شما باید برای بررسی شکایت جسمی خود نزد متخصص مراجعه داشته باشید.
معرف شدت اضطراب افراد است.

امتیاز شما در این قسمت :
15

امتیاز 9-0 نشان دهنده آن است که شما از لحاظ حفظ آرامش و کنترل اضطراب در وضعیت مطلوبی هستید.
امتیاز 15-10 نشان دهنده آن است که شما گاه گاهی با مشکلات اضطرابی مواجه می گردید.
امتیاز 21-16 نشان دهنده اضطراب شدید شما در موقعیتهای مختلف است. آموزش و یادگیری روشهای کنترل اضطراب و آرامش ورزی به شما توصیه می شود.
معرف مشکل در روابط میان فردی و موقعیت های کاری است.

امتیاز شما در این قسمت :
16

امتیاز 9-0 نشان دهنده سلامت کامل شما در روابط میان فردی و ارتباطات شما در محیط کاری است.
امتیاز 15-10 نشان دهنده سلامت نسبی شما در روابط میان فردی و ارتباطات کاری شماست.
امتیاز 21-16 نشان دهنده این است که شما در روابط میان فردی دچار مشکل بوده و همچنین در موقعیتهای کاری خود دائماً دچار مشکل می گردد. لذا یادگیری مهارتهای میان فردی به شما توصیه می گردد.
نشان دهنده شدت افسردگی است.

امتیاز شما در این قسمت :
17

امتیاز 9-0 نشانه ی سرزندگی و نشاط شما در زندگی روزمره است.
امتیاز 15-10 نشان دهنده آن است که شما گاه دچار حالات افسردگی می شوید. تغییر در روش زندگی تان می تواند باعث تغییر کلی این شرایط شود.
امتیاز 21-16 نشان دهنده آن است که شما احتمالاً مبتلا به افسردگی هستید. مراجعه به متخصصان ذی ربط به شما توصیه می گردد.
مجموع امتیاز شما :
40
امتیاز 21-0 نشان دهنده آن است که شما از لحاظ سلامت روان، در وضعیت بسیار مطلوبی به سر می برید.
امتیاز 42-22 نشان دهنده آن است که سلامت روان شما در برخی از حوزه ها در معرض تهدید و آسیب قرار گرفته است.
امتیاز 63-43 نشان دهنده آن است که سلامت روان شما در بسیاری از موارد در معرض آسیب قرار گرفته است و شما باید به فکر بهبود شرایط زندگی و سلامت روان تان باشید.
امتیاز 84-64 نشان دهنده وضعیت وخیم سلامت روان شماست. مراجعه به متخصص ذی ربط، اکیداً به شما توصیه می گردد.

 

نتیجه تست شخصیت آیزنک:

مقیاس دروغگویی

 

شما شخص نسبتا صادقی هستید و در زندگی شخصی خود به ندرت دروغ می گویید
مقیاس برون گرایی

این نشانگر آن است شما فردی بسیار برون گرا و معاشرتی هستید و از تنهایی و سکوت رنج می برید
مقیاس روان رنجور

نتایج این تست نشانگر آن است که شما از ثبات هیجانی، پایداری رفتار و تعادل عاطفی و آرامش نسبتا مناسبی برخوردار نیستید و رفتار های پرخاشگرایانه ورفتار پرخاشگرانه ی زیادی از خود بروز می دهید

 

بحث و نتیجه گیری:

بستر سازی مناسب در زمینه فرهنگی، اجتماعی، و بستر‌های شخصیتی و توجه به بُعد بهداشتی افراد نابینا و کم بینا؛ از جمله شرکت دادن نابینایان در مجامع عمومی ، ایجاد کلاس های آموزشی مناسب؛ مانند آموزش موسیقی که پژوهش های بساطیان(1385) نشان می‌دهد افراد نابینا در کسب و آموزش موسیقی استعداد و مهارت بیشتری دارند بنابراین ایجاد زمینه های رشد و آموزش موسیقی برای نابینایان موثر خواهد بود؛همچنین ایجاد مکان های تفریحی و بهداشتی ، مراکز آموزش مناسب مانند جامعه نابینایان کاشان ، باعث سِیر رشدی بهتر و بالفعل شدن استعداد های نابینایان شود. آموزش ارتباط مناسب و برخورد صحیح با نابینایان از طریق رسانه ها و پذیرش می‌تواند باعث اعتماد بنفس نابینایان و ایجاد روحیه خود باوری در آنها شود.

 

منابع:

  1. برک، لورای. (2007). روان شناسی رشد، جلد 2. ترجمه، یحیی سید محمدی. (1392). تهران: نشر ارسباران.
  2. بساطیان،کرم: )1387).نابینایان و موسیقی درمانی.مجله کودکان استثنایی،شماره48-49.
  3. ملازاده اسفنجانی،رحیم.جوانمرد،غلامرضا.اراضی،حمید.یگانگی،شیرین:(1391).مقایسه عزت نفس و سلامت روان درنابینایان ورزشکار و غیر ورزشکار 13تا30سال شهرستان مشهد. فصلنامه کودک استثنایی.سال13.شماره 2.
  4. فرقانی،پریناز.کیانی،حسن.تاجداران،منصور: (1389).سنجش رضایت نابینایان از خدمات کتابخانه های نابینایان در شهرستان آذر بایجان غربی.فصلنامه کتاب.شماره 85
  5. شریفی درآمدی، پرویز(1379) روانشناسی و آموزش کودکان نابینا.تهران : نشر گفتمان خلاق.
  6. خجسته مهر،غلامرضا: (1370) بررسی مقایسه ویژگی های شخصیتی نوجوانان بینا و نابینا.پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه تهران.

 

  1. قمرانی،امیر:جعفری،حمیدرضا: (1389) هویت یابی در نابینایان.مجله تعلیم وتربیت کودکان استثنایی.شماره 24-25
  2. . larsen, R. J., & Buss, D. M. (2008). Personality psychology. New York: McGraw-hill.
  3. Colaka, T., Bamaca, B., Aydinb, M., Mericb, B., & O zbeka, A. (2004). Physical fitness levels of blind and visually impaired goal ball team players. Isokinetics and Exercise Science, 12: 247–252. Freeman
  4. Amgad, AK.; Ehab, FH & Khalid, FT. (2006). Childhood blindness at a school for the blind in riyadh, Saudi Arabia. Ophthalmic Epidemiology, 13(1), 1-5.

 

 

 

[1] استادیار روان شناسی دانشگاه کاشان، کاشان.

[2] دانشجوی کارشناسی روان شناسی دانشگاه کاشان، کاشان

 

خسته نباشی دوست خوبم../. آهنگ شهرام ناظری

۲ دیدگاه دربارهٔ «بیستُ چهارمین مقالۀ ارائه شده در همایش جامعۀ بینا شهروند نابینا، بررسی موانع و عوامل موثر بر رشد شخصیتی و بهداشت روانی نابینایان»

دیدگاهتان را بنویسید