خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

برگزاری مسابقات شطرنج، میان دانشجویان نابینای دانشگاه های استان تهران +فایل صوتی مصاحبه

روز پنجشنبه 15 بهمن، به همت کانون دانشپژوهان با آسیب بینایی دانشگاه تهران و با همکاری ادارهکل تربیت بدنی دانشگاه تهران، مسابقات شطرنج نابینایان و کمبینایان در دو بخش آقایان و بانوان برگزار شد. به گزارش ایران سپید: در این مسابقه که در پنج دور برگزار شد، دانشجویان نابینا و کمبینا از دانشگاههای تهران، علامه طباطبایی، الزهرا، خوارزمی کرج، دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات، واحد تهران مرکز و جنوب حضور داشتند. در مجموع 29 شطرنجباز (17 نفر در بخش آقایان و 12 نفر در بخش بانوان) شرکت کردند که در بخش آقایان، مصطفی بازگیر دانشجوی کارشناسی ارشد رشته ادبیات فارسی دانشگاه تهران با 5 امتیاز قهرمان شد، میلاد ابصاری دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق جزا از دانشگاه تهران با 4 امتیاز دوم شد و میثم حسینپور دانشجوی مقطع دکترای رشته ادبیات فارسی دانشگاه خوارزمی کرج با 4 امتیاز و پوئنشکنی کمتر در جایگاه سوم قرار گرفت. در بخش بانوان، فاطمه شجاع، دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات با 5/4 امتیاز قهرمان شد، سمیرا محمودی، دانشجوی کارشناسی رشته مشاوره دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب با 4 امتیاز دوم شد و فاطمه قمصری دانشجوی کارشناسی ارشد رشته جامعه شناسی ورزشی دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب با 5/3 امتیاز عنوان سوم را از آن خود کرد. مصطفی بازگیر قهرمان بخش آقایان در خصوص این مسابقات گفت: سطح نفراتی که من با آنها مسابقه دادم، بسیار نزدیک بود. شطرنج را به صورت حرفه ای بازی نمیکنم، چندین بار در سطح شهرداری تهران و مسابقات دانشآموزی استان خوزستان صاحب عناوینی شدم، اما همیشه به شطرنج به چشم یک تفریح نگاه کردم. فاطمه شجاع قهرمان بخش بانوان نیز گفت: از نظر فنی، نمیتوان توقع داشت چنین مسابقاتی در سطح بالایی برگزار شود، اما از نظر نزدیکی و همگرایی دانشجویان نابینای دانشگاههای مختلف، بسیار مثبت است.
همگرایی دانشجویان هدف اصلی برگزاری مسابقات شطرنج: محمد واقفی، مسئول کمیته ورزشی کانون دانشپژوهان با آسیب بینایی دانشگاه تهران در خصوص برگزاری مسابقات شطرنج میان دانشجویان نابینای دانشگاههای استان تهران در مصاحبه با ایران سپید گفت: هدف از برگزاری این مسابقات، نزدیکی و همگرایی دانشجویان نابینای دانشگاههای مختلف با یکدیگر بود. واقفی ادامه داد: اکثر این نفرات به جهت سطح بالای مسابقات استانی و کشوری نمیتوانند در آن رقابتها شرکت کنند، اما برگزاری چنین مسابقاتی باعث میشود نفرات با سطح پایین هم فرصت آشنایی با ورزش نابینایان را داشته باشند و این میتواند فتح بابی برای گرایش آنها به سمت ورزش شود. واقفی بیان داشت: اگر فضا و امکانات به ما اجازه دهد، قصد داریم مسابقات را به سایر رشته های ورزشی نابینایان از جمله گلبال گسترش دهیم. برای برگزاری مسابقات شطرنج دانشجویان نابینا که 15 بهمن برگزار شد، ادارهکل تربیت بدنی دانشگاه تهران، از نظر محل برگزاری مسابقات، داور و تأمین بودجه، و هیأت ورزشهای نابینایان استان تهران در زمینه در اختیار گذاشتن صفحات شطرنج ویژه نابینایان با ما همکاری خوبی داشتند که از آنها تشکر میکنم. واقفی در پایان گفت: در دانشگاه تهران امکانات خوبی داریم، اما چنانچه مسئولان با شرایط نابینایان بیشتر آشنا شوند، میتوانند امکانات بهتری را برای این قشر فراهم کنند. البته این وظیفه ماست که مسئولان را بیشتر با تواناییهای نابینایان آشنا کنیم.
در ادامه، میتوانید با مراجعه به وبسایت ایران سپید، فایل صوتی مصاحبه با محمد واقفی، مسئول کمیته ورزشی کانون دانشپژوهان با آسیب بینایی دانشگاه تهران و مصطفی بازگیر، قهرمان بخش آقایان را دانلود کرده و گوش کنید.
امیر سرمدی
به نقل از ستون ورزشی روزنامه ایران سپید

یک پاسخ به «برگزاری مسابقات شطرنج، میان دانشجویان نابینای دانشگاه های استان تهران +فایل صوتی مصاحبه»

دیدگاهتان را بنویسید