خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

دالان یا دالانک چیست!

ضمن درود فراوان و عرض ادب! اکنون میخواهم یک نوع بازی و سرگرمی را به دوستان معرفی کنم، البته ممکن است برای بعضی از دوستان تکراری باشد و قبلا استفاده یا بازی کرده باشند، خب بریم سر اصل مطلب… تخته ای مربع اضلاع حدود سی سانت که روی هر سمت آن نُه خانه وجود دارد و چهار آدمک که دوتا بزرگ تر و دوتا کوچکتر به رنگ های سفید و سیاه و آبی و قرمز و برای نابینایان دوتای آدمکها را با سوراخ علامت گذاری کرده اند، در ضمن برای نابینایان همه ی خانه های روی صفحه را نیز سوراخ کرده اند تا آدمکها موقع بازی نیفتند، برای این بازی بیست عدد دیوارک هر یک به طول حدود پنج سانت و عرض سه سانت و کلفتی دو میل ساخته شده است، این بازی برای چهار نفر تشکیل شده است که برای نابینایان مشکل است و من تاکنون چهار نفره بازی نکرده ام و فقط دو نفره بازی کرده ایم، اکنون روش بازی دو نفره را اینجا شرح میدهیم: اول صفحه را روی زمین یا میز بین دو نفر میگذاریم، هر بازی کن ده عدد دیوارک دارد و یک آدمک، دو بازی کن آدمک خود را روی خانه ی پنجم ردیف اول قرار میدهند، قوانین بازی: آدمک به چهار جهت اصلی حرکت میکند و اجازه ندارد از روی دیوارها بپرد یا بدون دلیل قطری حرکت کند، در این بازی شیارهایی بین خانه ها وجود دارد که بازی کن باید موقع دیوار گذاشتن جلو آدمک حریف حتما دو خانه را مسدود کند و نمی تواند یک خانه را مسدود کند، حریف فقط وقتی نوبتش شد باید یک حرکت کند و یا دیوار بگذارد یا آدمکش را حرکت دهد، حریف اجازه ندارد در یک لحظه دو کار انجام دهد، برنده ی بازی کسی است که بتواند زودتر آدمک خود را به یکی از 9 خانه ی حریف برساند، در ضمن حریف اجازه ندارد صد درصد راه آدمک حریفش را مسدود کند و باید حتما یک راه ورود به ردیف اول خودش باز بگذارد حتی اگر خود یا حریفش مجبور باشد راه های رفته را برگردد و زمین را دور بزند، دیوار های گذاشته شده قابل برداشتن نیستند و آدمک ها اجازه ی پریدن از روی دیوار ها را ندارند، بعضی اوقات بازی به جایی میرسد که آدمکها از روی یکدیگر میپرند تا بتوانند به رفتن خود ادامه دهند، من حدود دو ماه است که در میهمانی های فامیلی دالانک بازی میکنم و اطرافیان از جمله کودکان بالای 6 سال را سرگرم بازی میکنم، من دو تا بازی یکی بینایی و یکی نابینایی خریده ام که در میهمانی ها بچه های بیشتری بازی کنند، در شهر ما دالانک بینایی را شانزده هزار تومن و نابینایی را بیست و پنج هزار تومن میفروشند، دالانک نابینایی را در آموزشگاه شهید سامانی اصفهان طراحی و به فروش گذاشته اند، شنیدم که نمایشگاه روز جمعه همان دالانک نابینایی تولید اصفهان را به قیمت سی و پنج هزار تومن به فروش گذاشته بوده است، یکی از اکوار نجف آباد طرح جدیدی برای تولید دالانک نابینایی به قیمت پانزده هزار تومن پیشنهاد کرد که هنوز تعداد سفارشی به حد تولید نرسیده است، اگر تعداد سفارشی به حد اقل صد برسد تولید میشود، واقعا پانزده هزار تومن کجا و سی و پنج هزار تومن کجا که اگر من نماینده ی پخش بین نابینایان باشم بدون افزایش قیمت تحویل میدهم، فقط حزینه ی پست سفارشی با خریدار میباشد، بزک نمیر بهار میاد… خربزه با خیار میاد! بخرید و بازی کنید و سرگرم شوید و خوش باشید!

۱۰ دیدگاه دربارهٔ «دالان یا دالانک چیست!»

درود! البته یک دفترچه راهنما در جعبه ی بیناییش وجود دارد ولی کسی برای من نخوانده که من بفهمم که چی نوشته است… من همانطور که یک نابینا یادم داده بود و بازی میکردیم به صورت خودمونی نوشتم!

درود! دوست داری چه جوابی از من دریافت کنی؟ با توجه به اینکه اخلاق منو میدونی… خوب باشه تند نمیرم و میگم: آقای جباری در آموزشگاه شهید سامانی… حالا اگه دست رسی ندارید مبایلشو اینجا جهت هماهنگی بگذارم… ۰…۹… ۱۳… ۰… ۱… ۶… ۰… ۷… ۷… ۵…! خخخخخ

سلاااام عدسی ایول چه بازی جالبی! ممنون که اینهمه زود جواب دادی و برام توضیحش دادی چون جدی داشتم از فضولی منفجرررررر می شدم. وایی دلم می خواد بازی کنم کاش توی نجفآباد که بودیم نشونمون می دادی!
ممنون و ایام به کام و شاد باشی و از این چیز ها و۱عالمه دیگه که الان یادم نیست.

درود! وای چقدر خنده دار میشه من و پریسا بازی کنیم و او فقط یه حرکت داشته باشه برای برنده شدن و من با دیوارک طوری راهش را مسدود کنم که مجبور بشه راه رفته را برگرده و به خانه ی اول خودش برسه و دور بزنه تا به خانه ی من برسه و پس از چند حرکت من برنده شوم… این بهترین بلایی است که در این بازی میشه سر حریف آورد… برنده ی بازی بازنده میشود…!

دیدگاهتان را بنویسید