خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

آنچه بین من و یکی از پاسخ گویان گاتا گذشت

با درود به همگان،
در ابتدا به استحضار شما عزیزان می رساند با توجه به مکالمه ای که بین من و این پاسخگوی محترم گذشت این جانب بعید می دانم از راه مذاکره بتوان با این شرکت به نتیجه رسید. جزئیات این مکالمه در ذیل می آید.
من: سلام عزیز ببخشید در خصوص برنامه ی تازه ارائه شده برای سیستم عامل اندروید که برای نابینایان تولید شده است سؤالاتی داشتم.
مسؤول: ما برنامه ای برای نابینایان در این زمینه ی خاص تولید ننموده ایم.
من: چرا من شنیده ام 3-4 برنامه در این زمینه تولید و عرضه شده است.
مسؤول: منظور شما موتور صوتی است؟
من: بله می خواستم در خصوص جزئیات این نرم افزار بیشتر بدانم.
مسؤول: این برنامه اصلاً برای روشندلان تولید نشده است. این برنامه فقط برای developer ها عرضه گردیده است.
من: من خودم یک developer هستم. امکانش هست بفرمایید developer ها چه احتیاجی به این برنامه دارند. developer ها اگر بینا باشند که خود می بینند و می خوانند و انجام وظیفه می کنند. اگر هم نابینا باشند با صفحه خان های موجود مشکل خود را حل می کنند.
مسؤول: به هر حال به من اینگونه اعلام شده است. این برنامه قابلیت خواندن منو ها را داراست و اگر صفحه ی web هم باشد آن را هم می خواند.
من: من که قانع نشدم. developer چه احتیاجی به خواندن منو ها آن هم توسط یک صفحه خوان دارد؟ به هر حال من متوجه نشدم چرا اگر این برنامه به قول شما برای روشندلان و یا به قول خودم برای نابینایان تولید نشده ولی عمده ی خریداران را همین نابینایان تشکیل داده اند؟
مسؤول: من نمی دانم. ولی در هیچ جای سایت اشاره ای به اینکه این برنامه برای روشندلان ساخته شده اشاره ای ننموده ایم.
من: بگذارید سؤال دیگری را مطرح کنم. برخی از نابینایان با شما تماس گرفته بودن و به شما توضیح دادند که درگاه پرداخت شما با firefox کار نمی کند و شما به آنها اینگونه پاسخ داده بودید که با firefox کار نمی کند و با internet explorer عملیات را دنبال کنید. نابینایان هم خدمتتان عرض کرده بودند که ما شاید بینا کنارمان نباشد خب چه کنیم؟ حال پرسش اینجاست با توجه به اینکه من دستی در برنامه نویسی web دارم نمی توانم بپذیرم اگر آن درگاه استاندارد طراحی شده باشد با یک مرورگر اینترنتی کار و با دیگری سازگاری نداشته باشد.
مسؤول: ما هیچ وقت نگفته ایم که درگاه پرداخت ما فقط با internet explorer کار می کند. ما فقط به روشندلان عزیز عرض کردیم اگر با یک مرورگر نمی توانید عملیات را به سر انجام برسانید از مرورگر دیگری بهره ببرید.
من: به هر حال نابینایان زیادی از شما شاکی هستند و در میان آنها نابینایان خبره ای هم از حوزه ی حقوق حضور دارند. اینان تصمیم گرفته اند در صورت عدم همکاری با آنها از شما شکایت کنند.
مسؤول: بله
من: آیا ماهور هم از تولیدات شماست؟
مسؤول: بله
من: این برنامه که از موتور صوتی شما هم فاجعه بر انگیز تر هست. باگ های عجیبی در آن وجود دارد. فقط آنچه برای من عجیب هست نوع ارائه ی دمو ی این برنامه است. آیا از نظر شما این دمو مطابق تعریف دمو در لغت نامه های کامپیوتری هست؟
مسؤول: دموی ما در حد چند کلمه و حرف است. من مسؤول بخش فنی نیستم.
من: اگر شما مسؤول بخش فنی نیستید چرا گوشی را برداشتید.
توجه: من در هنگام زنگ زدن به شرکت بعد از اتصال تماس عدد 2 را فشردم که مخصوص ارتباط با واحد فنی است. ولی در عین ناباوری انگار در این شرکت هرکس گوشی نزدیکش باشد آن را برداشته و به قول خودش پاسخ می دهد. وقتی شرکت در انجام وظیفه اش در چنین بخش ساده ای ناتوان است روشندلان همیشه گرامی شما به دنبال چه هستید؟
مسؤول: آیا بهتر بود پاسخ شما را نمی دادم؟
من: بله، وقتی شما برنمی داشتی متوجه می شدم که بخش فنی قادر به پاسخ گو نیست. ولی با این کاری که شما کردی هم وقت من را گرفتی و هم مشکلم همچنان باقی ماند. لطفاً دقیقاً و تحقیقاً بفرمایید در چه روز و تاریخی تماس بگیرم که بخش فنی شما قادر به پاسخگویی باشند؟
مسؤول: شما ساعت 4 به بعد تماس بگیرید با جناب بخشنده با داخلی 105 صحبت فرمایید.
من: امکان صحبت با جناب گلزار نیا که میسر نمی باشد.
مسؤول: ایشان همواره در جلسات و انجام وظیفه در بیرون از شرکت می باشند. ولی اگر در شرکت حاضر باشند چرا که نه؟
من: ممنون از لطف شما. خدا نگهدار.
مسؤول: ممنون از تماس شما.
درضمن ایشان هر وقت به بخش حساس ماجرا می رسیدند می گفتند پشت خطی دارند. شاید هم اینطور بود. ولی صادقانه می گویم تنها حسن این پاسخگو مؤدب بودن و صبر ایشان بود که برای من شخصاً تحسین بر انگیز بود. چیزی که بسیاری از پاسخگویان شرکت های ایرانی از آن محروم هستند.
جمعبندی:
1. ایشان منکر تولید این برنامه برای روشندلان گرامی شدند. راست و یا دروغش را باید با تحقیق مشخص کرد. چون آنچه نوشتم با توجه به پست های مدیر عزیز مجتبی خادمی و علیرضای علی ورد لو و سایر نظرات عزیزان در این پست های خاص بود. من هیچ مراجعتی به سایت شرکت گاتا نداشته ام. پس هیچ نظری هم در این زمینه ندارم.
2. ایشان منکر کار نکردن درگاه های پرداختشان با یک مرورگر خاص شدند. این هم با توجه به نظری که مجتبی داده بود و ذکر فرموده بودد که در طی تماس با گاتا به من گفتند با firefox کار نمی کند از internet explorer استفاده کنید هم خود جای تأمل دارد.
3. یاد گرفتیم وقتی به شرکت های ایرانی زنگ می زنیم این امکان را هم بدهیم که ممکن است وقتی عدد مربوط به بخش خاصی را که کامپیوتر اعلام می کند را می فشاریم لزوماً به همان بخشی متصل شویم که انتظارش را داریم. پس توصیه من به شما در این زمینه این است که در هنگام وصل شدند به بخش مورد نظر این 2 سؤال را حتماً بپرسید.
1. آیا این بخش مثلاً مالی است؟
2. اگر این بخش مالی است آیا شما واقعاً مسؤول آن هستید و اطلاعاتی در این زمینه ی خاص دارید؟
به هر حال این کمترین کاری بود که می توانستم برای همنوعانم انجام دهم. همیشه که نباید برای آنچه برای خودت نفع دارد وارد عمل شوی.

با هم، در کنار هم و برای هم تا فتح قله های افتخار.+++

۴۰ دیدگاه دربارهٔ «آنچه بین من و یکی از پاسخ گویان گاتا گذشت»

سلام
ضمن تشکر از همدردی شما با دوستانی که این نرم افزار را خریدند لازم هست که بگم من از این جمله ی پایانی شما خیلی خوشم اومد
با هم، در کنار هم و برای هم تا فتح قله های افتخار.+++
ای کاش واقعا اینجور میشد
ولی متاسفانه اینجور نیست

عزیزان چرا از پکتوس شکایت نمیکنید؟ آها فهمیدم چون کارمندش رفیق شماست. اها چون مدیر رو به جلسه دعوت کردند. صفحهخوان مزخرف پکتوس چه برتری نسبت به ماهور داره؟ اهاها فهمیدم. چون اون براش میلیونها پول مفت و بی زبون از جیب ملت خرج شده ولی این فقط ۴۰ تومنه. تا کی میبایست یکجانبه رفتار کنیم؟ هم ماهور و هم پکتوس هردو مزخرفند. اما، خیانتی که پکتوس به نابینا کرد، مجلس هم نکرد. ولی، اینجا، تو این سایت ، پکتوس فرشته است. راستی، یکی به من بگه آپدیت پکتوس چندسال دیگه میاد؟ آها فهمیدم. بعد خوردن چند صد میلیون دیگه. تو امریکا و اروپا ما برجستهنگار قابل حمل و بلوتوسی داریم با قیمتی مناسب. اما، اینجا بعد ۲۰ سال برجستهنگار که اندازش چقدر بزرگ مونده که هیچ، نرم افزارش رو هم با ناز و میلیونی به ما میاندازند. اما، اینا رو ولش بریم پدر گاتا رو بسوزونیم پکتوس فرشته هست. اگه کسی از مدیران ناراحت شد ببخشید.

جناب حسینی سلام،
دقیقاً منظور شما با کی بود؟ الان چرا در این پست به من حمله کردی؟ من نه با پکتوس حال می کنم نه گاتا فقط طرفدار حق هستم. به اندازه ی کافی زمانی که شما مشغول فراگیری انگلیسی بودید به پکتوس تاختم. اول تحقیق کن بعد اگر خواستی از کره شمالی بمب اتم بگیر و بر سر من بکوب.
با این وجود ممنون از اینکه هستی.

درود مجدد. به نظر من هم هر کس به هر طریقی و با هر عنوانی که بخواد از نابینا سو استفاده کنه و چیزی بهش بندازه محکوم به توهین و شکست و تحقیر شدن هست.
توسط هر شخص و گروهی هم میخواد حمایت بشه هیچ مهم نیست.
حالا اون یه شرکت دانش بنیان میخواد باشه, یه شخص بینا و نابینا هم میخواد باشه هیچ فرقی نداره.
البته که بایسته هست که با تحقیق و فکر باز اقدام به خرید یه محصول کرد.
این هم بگم که نقد یه شرکت به منزله ی حمایت کردن از یه شرکت دیگه نیست.
الآن بحث این نیست که فلان شرکت چه کرده یا چه میکنه. بحث این نیست که فلان شرکت خوبه یا نه و محصولات کدوم شرکت بهتر هست.
دقیقاً بحث اینه که نرم افزار متن خوان این شرکت که واسه اندروید تولید شده هیچ استفاده ای واسه ما نداره همین.
دقیقاً بحث اینه که این محصول به درد ما نمیخوره و از ما سو استفاده شده در جهت منافع شرکت.
من باز هم میگم از نرم افزار ماهور استفاده میکنم و تونستم با مشکلاتش کنار بیام یعنی تحملشون میکنم و ازش ناراضی نیستم.
من از طریق همین کامنت به مسئولین این شرکت و هر شرکت دیگه ای که داره واسه ما کاری انجام میده میگم شما محصول خوب و با کیفیت بیرون بدین اگه ما نخریدیم هر چی خواستین بگین.
البته با کیفیتی که توسط کارشناسان نابینای ما مورد تأیید باشه.
باز هم به همه یه کسانی با هر عنوانی که واسای ما کاری انجام میدن میگم اگه شما با جامعه ی هدف خودتون تعامل دوسویه داشته باشین هم منافع شما تأمین میشه و هم منافع ما ولی اگه غیر از این باشه هر دو متضرر خواهیم شد.
تأکید میکنم اینا نظرات شخصی من هستن پس هیچ مسئولیتی در مورد برداشت دیگران نمیتونم داشته باشم.
موفق باشید همگی.

سلام دوست عزیز جناب محمدرضا حسینی.
مشخصا اسم از پکتوس بردید و می بایست توضیحاتی خدمت شما عرض کنم.
اولاً که پکتوس فرشته نیست و صرفاً متناسب با قولی که به جامعه هدفش داده داره پیش میره.
همیشه به مجتبی، شهروز و سایر دوستانم که در بخش مدیریت سایت گوش کن هستن، گفتم شما نیازی نیست به خاطر رفاقتی که با من دارید سکوت کنید و اگر نقدی یا ایرادی به شرکت پکتوس وارد میدونید در این سایت مطرح نکنید.
تا به حال هم که پای قراری که با هم گذاشتیم، هستیم.
کما اینکه در بروز رسانی قبلی پکجاز، مجتبی خادمی گفت از نظر من برخی اشکالات هنوز برطرف نشده و بروز رسانی پکجاز در سایت گوش کن قرار نگرفت.
اگه قرار به اعمال نفوذ به خاطر رفاقت من با مدیران اینجا بود، پس چرا الان نسخه قبلی بروز شده پکجاز در این محله نیست.
بروز رسانی سوم نرم افزار پکجاز در ماه جاری صورت میگیره که امکانات جدید و خوبی به برنامه اضافه شده. برخی از هم نوعان که با ما همکاری میکنن، مشغول تست هستند و قطعا در همین اسفند ماه عرضه خواهد شد.
اما کسانی که از استفاده کنندگان همیشگی پکجاز بودن، میدونن که نسبت به اسفند دو سال گذشته یعنی زمانی که بهزیستی امتیاز این برنامه رو خریداری کرد، این برنامه تغییراتی داشته که یکی از مهمترین اونها، کاهش هنگ نرم افزار نزدیک به صفر هستش که این مسئله خیلی برای ما مهم بوده.
به هر حال، تمامی این بروز رسانی ها به صورت رایگان انجام میشه و شما مطمئن باشید این بروز رسانی ها تا زمانی که پکجاز به یک نرم افزار قابل قبول تبدیل بشه، ادامه پیدا میکنه.
اما از برجسته نگار نام بردید. خواهشاً یک نگاهی به قیمت های مدل های مختلف برجسته نگار در خارج از کشور بیندازید تا ببینید آیا واقعا قیمت این دستگاه ها برای نابینایان خارج از کشور هم قیمت مناسبی هست یا نه.
مشخصا اینطور نیست. اما در کشور های خارجی، بیمه و نهاد های مرتبط از فرد نابینا حمایت می کنن و این دستگاه های گران قیمت رو برای اونها خریداری می کنن.
اما گفتین هنوز که هنوزه پکتوس، برجسته نگار های بزرگ رو داره به ما عرضه می کنه.
اما باید بگم، اشاره شما به برجسته نگار های ورژن ۱ هستش که ۱۸ سال پیش تولید شدن و اون ورژن هایی هستند که با کابل پارالل به کامپیوتر وصل میشدن.
اما الان، ورژن های دو و سه بسیار کوچک و قابل حمل هستند و با کابل یو اس بی به کامپیوتر وصل میشن.
به زودی سایت شرکت پکتوس که به امید خدا سایت پویا و پر باری هم خواهد بود، رونمایی میشه و من به شما قول میدم که از عملکرد این سایت راضی خواهید بود.
اما یه نکته ای رو دوست دارم صریحاً بهش اشاره کنم.
اونم اینکه، من در درجه اول خودم رو یک خبرنگار میدونم نه مسئول تبلیغاتی یک شرکت خاص.
احساس می کنم حضور من به عنوان روابط عمومی شرکت پکتوس می تونه تأثیر گذار باشه تا متناسب با خواسته های جامعه هدف حرکت کنیم.
اما مشکلاتی هست که شاید نشه یک شبه به همه ی اون چیزی که میخوایم برسیم.
شما شک نکنید. اگر از این پس مشابه موردی که در شرکت گاتا رخ داد در شرکت پکتوس هم بخواد رخ بده، شک نکنید که من از سمت خودم کنار میکشم. چون همواره خودم رو در کنار هم نوعانم میبینم و نه در مقابل اونها.
انشا الله به زودی وقتی سایت شرکت پکتوس راه اندازی بشه، دقیقاً به کار هایی که در چند ماه اخیر در شرکت پکتوس صورت گرفته اشاره می کنم.
از کار هایی که در حوزه دسترس پذیری خدمات بانکی برای نابینایان صورت گرفته تا کار های دیگه.
اتفاقا قرار بود اسفند ماه ۹۲ بچه ها از پکتوس هم شکایت کنن. اما شرکت پکتوس از بچه ها دعوت کرد تا سو تفاهم های موجود رو برطرف کنه.
من و مجتبی وقتی در اردیبهشت ماه سال گذشته به پکتوس اومدیم، یک سری حرفا و قول و قرار ها بین مدیران شرکت با ما که در واقع نماینده جامعه هدف بودیم گذاشته شد.
در سال جاری که من به عنوان روابط عمومی این شرکت کارم رو شروع کردم، همون مطالبات داره پیگیری میشه و بخش هاییش هم عملیاتی شده.
به خاطر برخی مشکلات و کار های دیگه شرکت، قبول دارم که شاید در زمینه بروز رسانی پکجاز کمی کند داره این کار صورت میگیره اما مطمئن باشید، این بروز رسانی ها تا زمان رسیدن به یک سطح قابل قبول برای پکجاز ادامه خواهد داشت.
پس در پایان، اگر فکر میکنید موردی هست که مدیران اینجا به خاطر من سکوت کردن، عیناً بگید تا ما و سایر بچه ها هم بدونیم.
با تشکر از شما.

اتفاقا برجسته نگار سه که مختص کاربری انفرادی طراحی شده، نسبت به ورژن ۲، ۲۰ کاراکتر داره، کوچیکتر و سبکتره.
وزنش حدود یک کیلوگرم هستش.
به تازگی هم یک امکان جدید به اون اضافه شده.
چون عمدتاً کاربران با نصب درایور های اون مشکلاتی داشتن، به فناوری HID مجهز شده و مثل گوشی های هوشمند که وقتی به کامپیوتر متصل میشن، درجا اتصال برقرار میشه، نسل های جدید برجسته نگار سه هم دیگه نیازی به نصب درایور نداره و حتی امکان پر رنگ یا کمرنگ کردن نقاط بریل هم برای اون در نظر گرفته شده.
اگه امکان سفر به تهران رو داری، بیا به شرکت و خودت از نزدیک ببین و عملکرد این دستگاه رو تست کن.
شاید قضاوت منصفانه تر و واقع بینانه تری داشته باشی.
کامنت پایین من رو هم بخون شاید برخی ابهامات در ذهنت برطرف بشه عزیز.

باز هم درود.والا چی بگم امیر جان آخه من هم اگه فکر کنم پنج میلیارد بود دیگه. آره من هم اگه پنج میلیارد اصلاً یه میلیارد هم بگیرم نرم افزار که سهله یه سیستم عامل واسه نابیناها طراحی میکنم.
پس به نظر من اگه این شرکت داره مشکلات برنامشو حل میکنه و رایگان هم این کارو انجام میده هیچ منتی بر من نابینا نیست چون قبلاً پولشو گرفته.
در اینکه با بچه هایی من هیچ تردیدی ندارم ولی اینو نمیتونم متوجه بشم که وقتی یه شخصی در یه نهادی عضو هست خب قطعاً باید به اون نهاد متعهد باشه این چه طور امکان داره که آدم بتونه به دو گروه متعهد باشه در حالی که هر گروه به فکر منافع خودش هست و سعی داره به طرف مقابلش بگه که تو منافع منو تضمین نکردی.
باز هم میگم در صداقت و حسن نیت تو هیچ تردیدی ندارم ولی راستش نمیتونم و نمیدونم چه طور باید یه چنین تعارضی رو درک کنم. مخصوصاً که طرف مقابل یه شرکت باشه و شرکت یکی از معانیش اینه که یه کار گروهی سازمان یافته جهت کسب درآمد بیشتر.
حالا اون شرکت تو ایران هم باشه دیگه چه میشه خودت بهتر از من میدونی.
شرمندم اگه باعث ناراحتی احتمالیت شدم یا پیش خودت فکر کردی صداقتت رو زیر سؤال بردم ولی اصلاً چنین نیست و من به مجتبی و هر که مجتبی واسه حل مشکلات بچه ها مأمور کرده ایمان و اعتقاد قلبی دارم. ولی خب از طرفی هم میخواستم نظر خودمو بگم همین.
امیدوارم روزی برسه که ما با این مشکلات جهان سومی مواجه نباشیم.
برات آرزوی موفقیت قلبی دارم.

سلام بر آقا داوود عزیز. داداش لایک داری ایول. چند نکته رو هم من لازمه بگم، بله منم وقتی پول پرداخت میکردم برا خریدش، با فایر فاکس خطا داد، زنگ زدم گفتن با کروم برو، گفتم من بینا ندارم کنارم گفتن راه دیگه ای نیست پس صبر کن تا درست بشه، دومین نکته اینه که جمله خرید این نرم افزار برای نابینا توصیه نمیشود بعدا اضافه شده قبلا نبود زمان خرید. من با این قسمت کامنت بی ادعا که گفت محصول خوب تولید کنن خریدش با ما موافقم خداییش. باز لایک داری آقا داوود پاینده باشی

سلام امید عزیز و سایرین،
از لطف دوست خوبم امید نهایت تشکر را دارم. کمترین کاری بود که می توانستم انجام دهم. درضمن زنگ زدم با جناب بخشنده صحبت کنم که ۲ اتفاق افتاد.
۱. من نتوانستم در هنگام پخش آن صدای ضبط شده ی خانم کامپیوتری داخلی ۱۰۵ را بگیرم تا با جناب بخشنده همکلام شوم. وقتی ۱۰۵ را گرفتم با پیغام خداحافظی از سوی اپراتور کامپیوتری رو به رو شدم.
۲. گفتم بگذار شماره ی ۲ را مثل همیشه فشار دهم شاید این دفعه آبدارچی شرکت به عنوان مسؤول پشتیبانی پاسخم را بدهد. البته توهین به شغل شریف آبدارچی نباشد ها. این را از این لحاظ خدمتتان عرض کردم که همان طور که صبح خدمتتان عرض کردم فکر کنم در این شرکت هر کس نزدیک گوشی باشد به خود اجازه می دهد پاسخگو باشد. گفتم شاید آبدارچی آمده روی میز پاسخگو چایی بگذارد بعد پیش خود فکر کرده که گوشی زنگ می خورد و هیچ کس هم نیست پاسخ این روشندلان را بدهد. بگذار من مشکلی از روشندلان را حل کنم.
از بحث خارج نشویم. همین که شماره ی ۲ را در ساعت ۴:۳۰ فشردم با این پیغام با کلاس انگلیسی رو به رو شدم.
The mailbox is full.
البته ادامه هم داشت که یادم رفت.
این هم آخرین خبر از جناب بخشنده و سایر همکارانشان.
پیروزتر از قبل باشید

سلام.
خب من بهم خبر رسیده که ظاهراً یه قسمتی در بخش خرید این برنامه در سایت گاتا اضافه شده که باید اون رو تیک بزنیم و تأیید کنیم که از سلامت این نرم افزار با تست دموی اون اطمینان داریم یا یه همچین چیزی. یعنی خداییش ده دقیقه به این کارشون خندیدم. اولاً که این شاهکار جدیدشون هست و زمانی که من خرید کردم همچین گزینه ای وجود نداشت و دقیقاً وقتی دیدن صدای نابیناها در اومده این قسمت رو اضافه کردن. این یعنی یه کلاه گشادتر. من توصیه میکنم اصلاً دیگه نخرید چون اگر بخرید از نظر حقوقی چون این تیک رو زدید هیچ ادعایی نمیتونید داشته باشید.
یه توصیه هم به بچه ها دارم که قبل از هر اظهار نظری اطلاعاتشون رو مستند کنن. آخه پنج میلیارد رو از کجا آوردی علی؟ با کدوم سند؟ با کدوم مدرک؟ این برات بار حقوقی خواهد داشت و اگر روزی پکتوس بکشدت پای میز محاکمه از تو سؤال خواهد شد که با کدوم مدرک در یه فضای عمومی همچین ادعایی کردی؟ پکتوس دو سال پیش صد ملیون بابت این پکجاز از بهزیستی گرفت نه پنج میلیارد. من طرفدار کسی یا جایی نیستم ولی معتقدم حتی اگر قراره توهین هم بکنیم با مصداق توهین کنیم. پنج میلیارد اگر واقعاً به پکتوس داده شده بود الآن فکر کنم پکجاز ده دوازده ورژنی آپدیت شده بود. یه کم واقعبین باشیم و احساساتی نشیم. گاتا داره از جیب من و شما میخوره و ولش کردید به حال خودش چسبیدید به پکتوسی که دو سال پیش صد ملیون از دولت تازه گرفته نه بچه ها. اصلاً هیچ وقت کسی اومد سؤال کنه که چرا وقتی خانه ی نور تمام بودجه ی پارس آوای دو رو از منابعی که باهاشون ارتباط داشت تأمین کرد اومد از بچه ها هم چهل هزار تومن گرفت؟ کسی پرسیده که چرا با این که بودجه ی پارس آوای سه هم تأمین شده و حتی بیشتر از هزینه ای که کردن تأمین کردن و گرفتن، بازم میخوان امتیازش رو به بهزیستی بفروشن؟ بهتره تا چیزی نمیدونیم تهمت هم نزنیم. پنج میلیارد فقط یه جک خنده داره و بهت توصیه میکنم هیچ جای دیگه اینو نگو چون اگر هم به روت نیارن تو دلشون کلی بهت میخندن.
از داوود هم بابت روشنگریش تشکر میکنم.
موفق باشید

درود. اول که من گفتم فکر کنم یعنی مطمئن نبودم و نیستم به هر حال من معذرت میخوام که به قول شما مستند حرف نزدم هر چند گفتم که مطمئن نیستم.
از اینکه این نکته رو بهم گفتی ازت ممنونم. راستش یه همچین چیزی دهان به دهان چرخیده و منم واسه همین این کلمه ی فکر کنم رو اولش گذاشتم چون این امکان رو میدادم که مستند نباشه.
شوخی.
خب اصلاً یه جوک اینجوری هم درست بشه چه عیبی داره مگه. خَخ.
بذار یه کمی خوش باشیم. خَخ.
باز هم ممنون از یاداوریت.

سلام به داوود عزیز. ممنون به خاطر پیگیریت.
اما منم دقیقا یادم که دو سال پیش همین جریان واسه پکتوس به وجود اومد اما با تعامل خوشبختانه موضوع حل و فصل شد.
با اون بخش از صحبتهای شهروز هم موافقم که سعی کنیم در درجه اول به کسی یا گروهی اهانت نکنیم اگرم چنین کردیم حد اقل با دلایل و مدارک مستند و مستدل این کارو انجام بدیم. این نکته ای که اتفاقا علیرضای عزیز هم تو پستش اشاره ای بهش داشت.
من به عنوان یک نابینا قطعا این حقو قائلم که بابت نرمافزار این شرکت گلهمند باشند و حتی برای احقاق حقشون به راه و روش قانونی متوسل بشند. اما به هر حال در نظر داشته باشیم که نه تنها شرکت مورد بحث که حتی شرکت دیگر که تو این زمینه فعال میتونه بابت نسبت دادن عناوین مجرمانه و طرح ادعاهای بیپای و اساس و بدون سند و مدرک موضوعو از راههای قانونی دنبال کنه.
پس به نظرم حتی اگرم که صاحب حق باشیم این صاحب حق بودن مجوز اهانت و طرح ادعاهای خلاف واقع و بدون سند و مدرک رو به ما نخواهد داد.
داوود جان باز هم سپاس.

سلام اشکان جان،
ممنون. انجام وظیفه بود. در ضمن با حرف های شما موافقم. علی کمی احساسی برخورد کرد. البته خیلی از دیگران هم به همین نحو عمل می کنند. ولی من برای تک تک گفته هایم مدرک دارم. تمام آنچه گفتم در فایل صوتی موجود در اداره ی گاتا موجود هست. البته اگر آنها منکر این فایل نشوند.
منون اشکان

سلام مجدد به داوود، سرکار کاظمیان و علی کریمی عزیز.
داوود جان. این روزا مشغله های کاری و زندگی شخصی، مجال نمیده مثل سابق با هم باشیم.
در خصوص گاتایی ها هم ترجیح میدم من حرفی نزنم، چون ممکنه طور دیگه ای برداشت بشه.
اما چون خواستی، فقط باید بگم چقدر خوب میشد ایرادات این نرم افزار قبل از عرضه عمومی، به حداقل ممکن کاهش پیدا کنه.
اما نکته ای که به نظرم میرسه، اینه که بهتره این شرکت مثل مدیران پکتوس، اشکالات و ایرادات نرم افزار خودشو بپذیره و در جهت رفع این مشکلات گام برداره.
اما متأسفانه نه تنها این رویکرد در شرکت مزبور وجود نداره، بلکه اظهارات متناقضی هم در این ارتباط از طرف مسئولین این شرکت داره مطرح میشه.
یعنی انکار به جای پذیرش اشتباه.
در ابتدا جناب گلزارنیا مدیریت این شرکت در مصاحبه با خبرنگار ایران سپید مطرح میکنن قصد ما از طراحی این نرم افزار، استفاده در همراه بانک یکی از بانک ها هستش و ما اصلاً قصد فروش این نرم افزار در بین نابینایان رو نداشتیم و از فروش موتور صوتی رسا برای اندروید در سایت این شرکت اظهار بی اطلاعی میکنه.
حالا هم که یکی دیگر از مسئولین این شرکت داره میگه اصلا این نرم افزار برای نابینایان طراحی نشده و صرفاً برای developer ها هستش. در صورت بیان چنین نکته ای، باید بگم این دیگه عذر بدتر از گناه هستش.
چون تمامی شواهد موجود در سایت این شرکت از کد فعالسازی نرم افزار برای کاربران انفرادی گرفته تا موارد دیگه، همه و همه بیانگر قصد فروش محصول مربوطه برای مردم هستش نه توسعه دهندگان یا یک همراه بانک.
اینم متن قرار گرفته در سایت این شرکت.
با تلاش شبانه روزی متخصصین شرکت دانش بنیان گاتا نرم افزار موتور صوتی رسا در سیستم عامل اندروید آماده ارایه به هم میهنان گرامی شده است.
نرم افزار متن خوان رسا: تولید شرکت دانش بنیان گاتا، اولین نرم افزار متن خوان پارسی و انگلیسی با صداهای طبیعی و انسانی می باشد که قادر است فایل کتاب، روزنامه، مجله یا هر نوع متن با فرمت متنی را بخواند. این نرم افزار دارای ۲ صدای شبیه سازی شده خانم و آقا به نام آوا و برنا می باشد. این نرم افزار همچنین قادر است متون اخبار یا موضوعات گوناگون را از لینک وبسایتی که در نرم افزار باز می کنید، استخراج کرده و بخواند.
این هم نظر من که چون داوود خواست مطرح کردم.
پیش از پاسخ دادن به علی کریمی، از سرکار کاظمیان که همیشه به من لطف داشته تشکر می کنم.
اما پاسخ به علی عزیز.
خوشحالم به نکته ای اشاره کردی که شاید مورد ابهام خیلی از بچه ها باشه.
پرسیدی چطور میشه به هر دو گروه متعهد بود؟ هر دو گروهی که هر یک به فکر منافع خودش هستش.
حالا من این سؤالو ازت میپرسم؟ چرا این تصور و این دیدگاه در بین ما هست که بین یه شرکتی که داره در حوزه فناوری اطلاعات برای نابینایان کار می کنه با جامعه هدفش به عنوان مصرف کننده، حتماً تضاد، تناقض و عدم همسویی وجود داشته باشه.
به نظر من، این دو گروه اگه میخوان به اهداف یا به قول تو به منافع خودشون برسن، مجبورن با هم تعامل و یک رابطه دوسویه داشته باشن. نه تضاد و تقابل.
شرکت از این جهت که جامعه هدفشو راضی نگه داره و بتونه محصولشو بفروشه، جامعه هدف هم از اینکه به شرکت مشاوره بده تا محصولشو با کمترین اشکال و ایراد دریافت کنه.
حالا اینکه عمدتاً در کشور ما این ارتباط معقول و منطقی بین کاربران و شرکت های مرتبطشون وجود نداره، این مشکل ساختاری ما هست. مگر نه در اصل ماجرا تفاوتی رو ایجاد نمیکنه.
از جمله انتقاداتی که به شرکت پکتوس وارد بود و همین انتقادات در نهایت سبب شد من و مجتبی در اردیبهشت ماه سال ۹۳ به نمایندگی از بچه ها به شرکت پکتوس بریم تا با مدیران این شرکت صحبت کنیم، این نکات بود.
نرم افزار پکجاز اشکالات فراوانی داره و حالا که بهزیستی ۱۰۰ میلیون تومان پرداخته و امتیاز این برنامه رو خریداری کرده، پس باید ایرادات اون هم برطرف بشه.
پکتوس با جامعه هدف هیچگونه همکاری نداره.
پکتوس برای تست محصولاتش از هم نوعان نابینا که در حوزه رایانه دستی بر آتش دارن، کمک نمیگیره.
پکتوس یک سایت مناسب برای نحوه استفاده از محصولاتش نداره.
پشتیبانی برای مشکلات محصولات در این شرکت به خوبی صورت نمیگیره و وقتی با شرکت تماس میگیریم، برای رفع مشکلاتمون به خوبی راهنمایی نمیشیم و و و.
در مجموع، یکی دیگه از خواست های بچه ها این بود که شرکتی که داره در حوزه نابینایان کار میکنه، باید از خود نابینایان کمک بگیره.
خب حالا. قرعه ی فال به نام منِ دیوانه زدند.
بعد از اینکه در بهار امسال، یعنی سال ۹۴ مدیران شرکت پکتوس از من دعوت به همکاری کردن، با خیلی ها مشورت کردم و در نهایت به این نتیجه رسیدم که به جای دفتر تحریریه روزنامه ایران سپید، به شرکت پکتوس بیام تا در جهت تحقق اهداف بالا که در واقع همون مسائلی بود که خودمون به شرکت انتقاد داشتیم، گام برداریم.
خب برای اینکه مشخص بشه به قول علی کریمی این دو گروه در تضاد با هم هستن و یا به قول من در راستای هم، به برخی از قول هایی که توسط شرکت پکتوس داده شده بود و عملیاتی هم شده اشاره می کنم.
در خصوص پکجاز، تا به حال دو بروز رسانی انجام شده و سومین اون در راه هستش که در همین اسفند ماه عرضه میشه. کاربران قدیمی این نرم افزار شاید بتونن بهتر قضاوت کنن.
البته برخی از ایرادات و اضافه شدن یک امکان جدید در بروز رسانی سوم صورت میگیره که در آینده ای نزدیک خودتون مشاهده خواهید کرد.
شرکت برای تست اولیه همین پکجاز و دونستن مشکلات اساسی اون، مشخصاً از سه نفر درخواست همکاری کرد.
مجتبی خادمی مدیر سایت گوش کن، سیروس شکاری مدیر سایت با تو، و جواد حسینی، مدیر سایت ایران راوی.
هر کدوم از این بزرگواران، پکجاز رو تست کردن و مشکلات اون رو برای ما ارسال کردند.
حالا به ترتیب، در بروز رسانی های پکجاز، این اشکالات داره برطرف میشه. برخی هاش شده، برخی در بروز رسانی سوم صورت میگیره و سایر مشکلات قطعاً در بروز رسانی های بعدی انجام خواهد شد.
از اونجایی که خودم از صبح تا عصر هر روز در شرکت دارم از این نرم افزار استفاده می کنم، باید بگم عملکردش نسبت به دو سال قبل، قابل قبولتر هستش.
اما شرکت هنوز مدعی نیست که پکجاز فعلی همون پکجاز مورد نظر بچه هاست، اما به قولش مبنی بر اینکه در بروز رسانی های مختلف در جهت بهبود این نرم افزار حرکت کنه، داره عمل میکنه. ضمن اینکه در این راه، داره از نابینایانی که اهل فن هستن کمک میگیره.
حتی در بروز رسانی سوم پکجاز که این نرم افزار با آخرین ورژن NVDA کاملا سازگار شده و به خوبی با اون کار میکنه، از امید هاشمی به عنوان تستر استفاده کردیم.
اما در مورد پشتیبانی محصولات. از وقتی که من در این شرکت مشغول به کار شدم، دوست دارم یک نفر بیاد بگه من فلان مشکل رو با یکی از محصولات پکتوس داشتم، با شرکت تماس گرفتم و به خوبی راهنمایی نشدم. از نصب درایور های برجسته نگار گرفته تا سایر موارد. مگر اینکه مشکلی به پکجاز مربوط بوده باشه که در بروز رسانی ها در اولویت قرار میدیم.
اما سایت شرکت. یکی از انتقادات دوستان به پکتوس، عدم داشتن یک سایت پویا و فعال برای جامعه هدفش بود.
اما به امید خدا، در همین اسفند ماه از سایت جدید پکتوس رونمایی می کنیم و فعالیت جدی این سایت و اهدافی که داره، از بعد تعطیلات نوروز ۹۵ به طور جد شروع میشه که من شک ندارم با برنامه هایی که برای این سایت در نظر داریم، رضایت اکثر مخاطبان جلب خواهد شد. سایتی فراتر از وظایف یک شرکت کامپیوتری.
در این مدت، دو همایش در اصفهان و مشهد برگزار کردیم و به صورت مستقیم، پای انتقادات و نظرات جامعه هدف نشستیم و پاسخ گوی برخی مسائل مرتبط با شرکت بودیم که این روند در سال آینده هم ادامه خواهد داشت.
اما وظیفه من چیه. وظیفه من اینه که به عنوان مسئول روابط عمومی، حلقه ارتباطی جامعه هدف با شرکت باشم.
یعنی کاری کنم که جامعه هدف از نحوه عملکرد شرکت راضی باشه، و پیرو اون، مشاوره بدم و از افراد کاربلد استفاده کنیم تا کیفیت محصولات جدید از این پس بالاتر بره و رضایت نسبی کاربران رو فراهم کنه.
حالا علی جان. آیا نمیشه طوری رفتار کرد که در این بین، هر دو گروه به صورت نسبی به اهداف و منافعشون برسن؟
آره تو درست میگی. یکی از اهداف یک شرکت، اونم یک شرکت خصوصی، انجام کار گروهی سازمان یافته برای رسیدن به درآمد بیشتر هستش. در این شکی نیست.
اما قرار نیست انجام کار گروهی سازمان یافته برای کلاه برداری بیشتر داشته باشیم که.
شرکت هم خوب میدونه برای رسیدن به درآمد بیشتر، چاره ای جز افزایش کیفیت محصولات و پیرو اون جلب رضایت جامعه هدف نداره.
اما به یک نکته دقت کن. اگه دقت کرده باشی، هر وقت صحبت از محصول کردم، به دنبالش گفتم رضایت نسبی کاربران، یا رضایت نسبی جامعه هدف.
این که بر روی قید نسبی انقدر دارم تأکید می کنم، به این خاطر هست که معتقدم شرکت های تولید کننده محصولات سخت افزاری و نرم افزاری ویژه نابینایان یا حتی ویژه سایر مردم جامعه، با بستر های موجود کشور ما و ساختار غلط حمایتی که در کشور ما وجود داره، به ندرت میتونن محصولی رو تولید کنن که بتونه رضایت تمام و کمال جامعه هدف رو براورده کنه.
شاید مدیران شرکت های داخلی فعال در این عرصه از این حرف من دلخور بشن، اما این یک واقعیت انکار ناپذیر هستش.
نه تنها در بخش نابینایان، بلکه در خصوص کلیه نرم افزار هایی که در ایران داره تولید میشه، شما کدوم برنامه رو سراغ دارین که در مقایسه با نمونه خارجی خودش از کیفیت بهتری برخوردار باشه؟
کلاً ما در تولیدات صنعتی همین مشکل رو داریم.
به کارخانه های تولیدی اتوموبیل ما نگاه کنید؟ آیا تونستیم با شرکت های خارجی در این عرصه رقابت کنیم؟
پس بپذیرید که با توجه به ساختار های موجود در کشور ما، فعلا امکان توسعه برابر و ارتقای کیفیت همپا با شرکت های خارجی نیست که نیست و باید به همین رضایت نسبی تن داد.
البته همونطور که گفتم، مشکل ساختاری داریم و متأسفانه سیستم معیوب در کشور ما، شرکت ها رو به این سمت سوق میده.
یه مثال میزنم. اگه شرکتی مثل HUMANWARE میاد عملا یک لپتاپ رو میکنه در یک BrailleNote و با قیمت نزدیک به شش هزار دلار میفروشه، خیالش راحته که دولت و نهاد های حمایتی میان و این محصول رو برای جامعه هدف خریداری میکنن.
یا مثلا وقتی شرکت Freedom Scientific میاد و صفحه خوان جاز رو به قیمت هزار دلار میفروشه و بابت هر بروز رسانی هم مجدداً از کاربران خودش پول میگیره، میدونه داره در جهتی گام بر میداره که واسش سودآور هستش.
در نتیجه از نیروی بیشتر و قویتر استفاده میکنه تا سود بیشتری هم ببره.
اما واقعیت اینه که در کشور ما، فعالیت در حوزه نابینایان، اصولاً تجارت سودآوری نیست و به همین خاطره که تا به حال شرکت های چندانی به این عرصه وارد نشدند و در نتیجه ما در این زمینه، نتونستیم پیشرفت های قابل توجهی داشته باشیم.
شرکت های فعال در حوزه خدمات کامپیوتری برای نابینایان به تعداد انگشتان یک دست هم نمیرسه که ریشه یابی چرایی این مسئله نیازمند فرصت دیگه ای هستش.
به هر حال. سعی می کنم تا زمانی که من در این جایگاه هستم، وظیفه خودم رو به بهترین شکل ممکن انجام بدم و هر وقت حس کنم نمیتونم دیگه مفید فایده باشم، و حس کنم نمیتونم رضایت هم نوعانم رو جلب کنم، از این سمت کنار میرم و صرفاً به همون کار مطبوعاتی خودم ادامه میدم.

سلام امیر،
کاملاً درکت می کنم. آغاز زندگی من فراز و نشیب های زیادی داشت. با شرایط اقتصادی که در این کشور هست دیگر نمی توان از کسی توقع داشت که وقت برای دیگری بگذارد. ولی تردیدی ندارم وقتی هر دو وقت داشته باشیم و همدیگر را ببینیم به دور از هر دغدغه ای به حال و حول می پردازیم و از همان زمان کم بهترین لذت را می بریم.
ممنون که نظرات خود را بدون هیچ سانسوری اعلام نمودید.
مثل همیشه دوستت دارم و برایت احترام خاصی قایل هستم.
فقط امیر من که خسته شدم تا این نظر تو رو خوندم. بگو ببینم تو خسته نشدی وقتی نوشتی.
فهیمه رحیمی که هر چرت و پرتی رو می نویسه اینقدر نمی تونه در یک جلسه بنویسه.
باز هم از لطفت تشکر می کنم.
پیروز و موفقتر از پیش باشی

امیر عزیز،
راستی لینک مربوط به این نوشته ی گاتا را داری تا فردا با جناب بخشنده به صحبت بنشینیم.
چون تردیدی ندارم فردا او می گوید همچین چیزی در سایت نیست. یا بخشی از آن را از خودت می گویی
اگر داری لطفاً لینکش را همین جا منتشر کن
باز هم تشکر

عزیزی امیر جان کاملاً بجا و دقیق گفتی.
منتها ما همنوعها نباید اجازه بدیم این نبود ساختار به ما آسیب زیادی بزنه همین.
کاملاً با حرفات موافقم و حرف حساب هم جواب نداره.
من که گفتم من به مجتبی و هر که مجتبی واسه امور مربوط به همنوعان مأمور کنه و کرده ایمان و اعتقاد قلبی دارم.
ببین امیر جان خوب یا بد درست یا غلط ما جز حد اقل جامعه هستیم و این موضوع خیلی تو زمینه های مختلف داره ما رو اذیت میکنه که یکیش این موضوع هست.
خواست من و هر کس که مثل من فکر میکنه از شما به عنوان واسط بین ما و اون شرکت اینه که سعی کنید نمیگم آسیبی به همنوعان زده نشه ولی حد اقل باشه این آسیب. یعنی رضایت نسبی شصت درصد واسه شرکت چهل درصد هم واسه ما.
از اینکه وقت گذاشتی و به کامنتم جواب دادی یه دنیا سپاس و باز هم بابت اون حرفای غیر مستند معذرت عزیز.
منتظر موفقیت هات هستم.
وقتی شما هدفت کمک به ما بینوایان هست دیگه نگران نباش خدا همراهت هست هر چند ممکنه یه شخصی مثل من این زحمات صادقانه و مخلصانه رو نادیده بگیره.
استوار باشی.

خواهش می کنم علی جان.
از نظر من که این رضایت نسبی باید ۵۰، ۵۰ باشه.
اما بعضی وقتا ممکنه به قول تو تسلیم این ساختار غلط بشیم که صمیمانه امیدوارم این اتفاق نیفته.
داوود جان. مشتاق دیدار.
اینم لینک مطلب مربوطه. البته اگه باز تا فردا دستخوش تغییرات نشه.
http://www.msgata.com/Home/shownews?newsid=10059

سلام: ممنون داوود جان.
من هم قبلاً متن شرکت گاتا را راجع به محصول خوانده ام.
شرکت اشاره ای به اینکه این نرم افزار برای دولوپر ها می باشد و برای نابینایان توصیه نمیشود نداشته و همچنین گزینه من این محصول را قبلاً تست کرده ام و از کارایی آن مطمینم را نیز ندیدم.
ولی اگر کار به پیگیری های حقوقی برسد، مهندسین کامپیوتر و شبکه میتوانند با بررسی بخش logs سرور سایت گاتا صحت حرف آنها یا ما را پیدا کنند.
چون هرگونه تغییری در سایت در قسمت گزارشات سرور ذخیره میشود و اگر حتی عمداً قسمت لاگ را پاک کنند یا تقلب کنند فکر نکنم از چشم مهندسین خبره پلیس فتا دور بمونه.
باید شرکت به جای فرافکنی اگر مشکلی هست عذرخواهی میکرد.
امیدوارم به تعامل برسیم.

سلام محسن عزیز،
همانطور که گفتم و امیر نیز به آن اشاره داشت به دلیل تناقض گویی های همکاران این شرکت اصلاً نمی توان انتظار داشت این مشکل با صحبت حل شود. من به عنوان یک عضو کوچک نهایت سعیم را خواهم کرد تا از طریق صحبت این مشکل را حل کنم.
ببینیم فردا جناب بخشنده پاسخگوی ما خواهند بود یا خیر.
امروز که نبودند.
موفق باشی و مرسی که هستی

سلام آقای چوبینی ازتون برای پیگیری این مسئله بسیار ممنونم
به نظر من اگر اینها میگند که این نرم افزار برای نابینایان نیست
پس باید پول ما را بدهند
من آن زمان که این نرم افزار را خریدم, هیچ چیزی مبنی بر این که این نرم افزار را به نابینایان توصیه نمیکنیم
نبود
و الآن یه چک باکس گذاشتن که باید آن را چک کنیم
یه سری سؤال هم برام پیش میاد
من نمیدونم اگه ما با این نرم افزار میتونیم صفحات وب و اس ام اس یا از اینجور چیزا رو بخونیم, به جز صفحه خوان با چی میتونیم این کارها رو انجام بدیم؟
مگه این نرم افزار به جز یه tts چیز دیگری هم هست؟
آقای سرمدی از زحمات شما در شرکت پکتوس از طرف خودم, بسیار سپاسگزارم
همانطوری که در کامنتم در پست آقای خادمی نوشتم, پکجاز جدید اصلا هنگی نداره
و این یک پیشرفت بسیار چشمگیری هستش
و من از صمیم قلبم این موضوع رو تحسین میکنم
بزرگترین مشکل پکجاز همین بود
که این مشکل حل شده
من به پیشرفت این نرم افزار امید دارم
شاید پکتوس در قدیم درست عمل نکرده
به نظر من ما نباید به گذشته نگاه کنیم و باید حال رو مَد نظر قرار بدیم و الآن پکتوس داره خوب عمل میکنه
باز هم آقای چوبینی ازتون ممنونم که گاتاییها را حد اقل برای من رسوا کردید

سلام آقای چوبینی، از پیگیریتون واقعاً سپاسگزارم. واقعاً از حیرت نمیدونم چی بگم. این همه تناقض یک جا توی عمرم ندیده بودم.
۱. من با هیچ مرورگری نتونستم عملیات خرید رو ادامه بدم و حتی با google chrome هم امتحان کردم و با پیغام run time error رو به رو شدم.
۲. اصلاً قبول که این برنامه برای افراد نابینا ساخته نشده و برای همراه بانک یکی از بانکها ساخته شده ولی به اسم این برنامه توجه کنید. ببینید خودتون چی ازش متوجه میشید. “موتور صوتی رسا” خوب، موتور صوتی یعنی چی؟ یعنی یک موتور. تعریف موتور چیه. یعنی حرکت دهنده. حالا موتور صوتی یعنی حرکت دهنده صوت. خوب، پس در تلفن همراه کار این موتور صوتی این است که قسمت صوت گوشی رو به حرکت در بیاره. همونطور که دوستان میدانند، برنامه talkback یک صفحه خوان است و بدون موتور صوتی نمیتواند هیچ نقشی در گوشی کاربر ایفا کند. ما برای این که بتوانید از برنامه talkback استفاده کنیم، بایستی حد اقل از یک موتور صوتی در گوشیمان بهره ببریم. خوب، اسم این برنامه هم موتور صوتی هست. اسم این برنامه هم در لیست موتورهای صوتی ظاهر میشود. خوب، حالا چه فرقی میکند که این برنامه برای افراد نابینا طراحی شده یا افراد توسعه دهنده و یا همراه بانک یکی از بانکها. در هر شرایطی بایستی در جایگاه خودش، ایفای نقش کند. گوشی این برنامه را یک موتور صوتی شناخته و در لیست برنامه های موتور صوتی قرار داده.
۳. مسؤولین شرکت به من گفتند که این یک برنامه صفحه خوان نیست خوب، بله. من هم قبول دارم که این یک برنامه صفحه خوان نیست اما اسمش که موتور صوتی هست. خوب، بنابر این نتیجه میگیریم که صفحه خوانهای دیگه ای که در گوشی نصب کردیم، میتوانند از این برنامه، برای عملکرد و محرک خودشان استفاده کنند و هیچ ارتباطی به صفحه خوان بودن یا نبودن این برنامه ندارد. مهم این است که این برنامه یک موتور است. نه بیشتر، نه کمتر. پس چه بخواهد و چه نخواهد، بایستی به نقش موتور بودن خودش در جامعه سیستم عامل اندروید، پایبند باشد و به درستی به وظایفش عمل کند.

دیدگاهتان را بنویسید