خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

همه حتما بخوانند و نظر بدهند!

با سلام
دوستان از آنجایی که تاکنون هرگز هیچ نهادی جهت آموزش صحیح افراد عادی در برخورد با نابینایان قدم صحیحی برنداشته است و ضعف آگاهی افراد عادی در برخورد با معلولین بالاخص نابینایان به شدت مشاهده می‌شود، اینجانب تلاش نمودم تا با استفاده از منابع مختلف مکتوب و مشورت با دوستان آگاه و بالاخص کسانی که ساکن دیگر کشورها هستند، قوانینی را در خصوص شیوه رفتار با افراد نابینا تهیه کنم تا به شکلی فراگیر مورد آموزش سراسری افراد عادی قرار گیرد. پیش از انتشار آنها در این سایت آنها را مورد نقد و بررسی شما همنوعان عزیز قرار می‌دهم تا نظرات اصلاحی و پیشنهادات خود را ارائه نمایید تا در آنها لحاظ شود.

قوانین اجتماعی شیوه رفتار با نابینایان!
1) بسیاری از نابینایان از تحصیلات عالیه برخور دارند لذا در رفتار با آنان دقت کنید.

2) وقتی با یک نابینا روبرو شدید در گفتن سلام پیش دستی کنید و قدری صحبت کنید تا شما را از روی صدایتان بشناسد. در صورت مواجه شدن با یک فرد نابینایی که از قبل شما را می‌شناسد، اصرار نداشته باشید که وی شما را به سرعت باز شناسد، بلکه مؤدبانه خود را به وی معرفی کنید و از به کار بردن عباراتی همچون «نشناختی؟»، «اگه گفتی من کیم؟» یا «حواست کجاست؟» و غیره بپرهیزید زیرا این عبارات نابینایی فرد را به رخ او می‌کشد.
3) به هنگام ورود یک فرد نابینا به دفتر کار، مغازه یا محل کار شما، ساکت نایستید تا او به سمت شما بیاید و خواسته خود را بگوید، بلکه او را صدا بزنید یا با گفتن سلام یا هر سخن دیگری حضور و محل خود را به او بشناسانید تا وی به سمت شما بیاید، در غیر این صورت فرد نابینا متوجه شما یا جهت قرار گرفتن شما نمی‌شود.
4) هنگام صحبت کردن با نابینا فریاد نزنید زیرا اغلب نابینایان از شنوایی خوبی بهره‌مند هستند.
5) در حضور نابینایان با ایما و اشاره با دیگران گفتگو نکنید زیرا آنان احساس خوبی از این حرکات ندارند.
6) وقتی با یک نابینا گفتگو می کنید تلاش کنید این صحبت در حالت چهره به چهره باشد (روی خود را برنگردانید و اجازه ندهید نابینا هم صورت خود را به سمت دیگری برگرداند).
7) به سخنان فرد نابینا با دقت گوش کنید و برخوردهایتان با او مؤدبانه باشد.
8) اگر در مکانی با فردی نابینا هم کلام هستید، بدون اطلاع وی محل را ترک نکنید.
9) در صورتی که خواستید یک نابینا را در تردد همراهی کنید در سمتی که عصا به دست ندارد قرار گرفته و از او بخواهید بالای آرنج شما را گرفته و نیم قدم عقب تر از شما حرکت کند.
10) به هنگام هدایت فرد نابینا هرگز آستین لباس او را نگیرید، زیر بغل او را نگیرید و او را بلند نکنید، دست او را نگیرید و دنبال خود با سرعت نکشید، عصای او را نگیرید و در هوا تکان ندهید.

11) در صورتی که فرد نابینایی در حال راه رفتن در کوچه یا پیاده‌رو می‌باشد و به نظر نمی رسد که دچار مشکل است و در مسیر مناسب در حال حرکت است، هرگز به سمت او نروید و به زور نخواهید که او را کمک یا همراهی کنید.
12) درصورتی که با فرد نابینایی روبه‌رو شدید که فرد بینایی او را همراهی می‌کند پرسش‌های خود را در مورد فرد نابینا از خود او بپرسید نه از همراه او. مثلا از خود او بخواهید که نام یا تاریخ تولد و دیگر اطلاعات شخصی یا کالای مورد نیاز خود را بگوید، زیرا بدین ترتیب برای شخصیت مستقل فرد نابینا ارزش قائل می‌شوید.
13) به هنگام روبه‌رو شدن با فرد نابینا، برای خطاب قرار دادن وی یا معرفی به دیگران یا اشاره به او هرگز از کلماتی همچون «بیچاره» یا «بنده خدا» و امثال آنها استفاده نکنید.
14) به هنگام مواجه شدن با فرد نابینا درصورتی که می خواهید از بابت سلامتی خود شکرگزاری کنید، مراتب را در دل بگویید و هرگز با دیدن او با گفتن الفاظی همچون «نچ نچ» یا «لا اله الا الله» ابراز تأسف نکنید.
15) گمان نکنید که فرد نابینا به دلیل نابینایی قادر به درک مسائل یا تصمیم‌گیری نیست، بنابراین در هیچ اموری چه کوچک و چه بزرگ هرگز به جای او تصمیم‌گیری نکنید و سعی نکنید که تصمیم یا رأی خود را به او تحمیل کنید، حتی اگر این مورد در خصوص یک موضوع کوچک همانند خرید یک کالای ساده باشد.
16) هنگام دادن نشانی یا راهنمایی افراد نابینا برای تردد از کلماتی که مستلزم دیدن است استفاده نکنید و واژه ها را به شکل درست بکار ببرید. کلماتی مانند این جا، آن طرف و مانند آن، فرد را دچار سر در گمی می کند. بهتر است با استفاده از کلمات چپ، راست و یا یک قدم عقب تر موقعیت را برای او تشریح کنید.
17) هنگام همراهی فرد نابینا در گذرگاه‌ها بدانید که وی به شما اعتماد می‌کند، بنابراین تمامی موانع و عوارض را به او گوشزد کنید وهمچنین به هنگام عبور از گذرگاه‌های باریک یا شلوغ مواظب برخورد نکردن وی با دیگران یا موانع باشید تا وی مجبور نباشد مرتبا از دیگران عذرخواهی کند.
18) در گذرگاه‌ها و اماکن عمومی در صورت بروز برخورد فیزیکی با یک فرد نابینا، بلافاصله از وی عذرخواهی کنید، زیرا این شما هستید که با وجود داشتن بینایی در دقت به اطراف سهل انگاری کرده‌اید.
19) در هنگام راهنمایی یک فرد نابینا جملات و عبارات را به طور کامل بیان فرمایید و خلاصه صحبت نکنید، مثلا اگر فرد نابینا در طی مسیر خود در یک پیاده‌رو به اشتباه وارد ایستگاه اتوبوس شده است، نگویید «راه بسته است» بلکه بگویید «اینجا ایستگاه اتوبوس است و باید از پشت ایستگاه عبور کنید«.
20) به هنگام برخورد با یک فرد نابینا، تلاش نکنید تا از همه زندگی او، میزان تحصیلات، تأهل، شغل و دیگر شرایط زندگی او آگاه شوید، زیرا یک فرد نابینا صرفا نابینا است و دیگر شرایط وی همانند دیگر افراد عادی است که ممکن است متأهل یا مجرد، شاغل یا بی‌کار، تحصیل کرده یا بی‌سواد باشند.
21) در هنگام رانندگی، اگر فرد نابینایی را مشاهده کردید که برای عبور از خیابان در کنار خیابان ایستاده است، از زدن بوق یا چراغ برای وی به منظور جلب توجه خودداری کنید و در عوض از سرعت خود کاسته و چند متری قبل از او توقف کنید و اجازه دهید تا وی از خیابان عبور کند.
22) آجر فرش‌های برجسته و زرد رنگ وسط پیاده‌روها محل عبور و مرور نابینایان است، از ایستادن روی این مسیر، گذاشتن وسایل فروشگاه خود روی آنها، پارک کردن موتور و دوچرخه روی آنها یا پارک کردن خود رو در محل تقاطع این مسیرها با کوچه‌ها جداً خودداری کنید، اینعمل به منزله آن است که یک خیابان امن را مسدود کرده باشید و در صورت برخورد فرد نابینا با وسایل مغازه یا وسایل نقلیه شما و بروز حادثه مقصر اصلی شما هستید.
23) وقتی با یک نابینا صحبت می کنید از به کار بردن جملاتی مانند فیلم را دیدی دریغ نکنید ، هرچند نابینا نتواند فیلم را ببیند اما استفاده از جمله مذکور بهتر است تا این که بگوییم فیلم را شنیدی زیرا در این صورت بر روی نقطه ضعف نابینا انگشت گذاشته اید. استفاده از جمله این پارچه را ببین را هم بار معنای بهتری دارد تا این که بگوییم آن را لمس کن.
24) اگر با یک نابینا همکار هستید بدانید او هم مانند شما مایل است کار مفیدی ارائه دهد و از استعدادها و توانایی های خود بیشترین استفاده را ببرد لذا طوری با او همکاری کنید که به پیشرفت او کمک کند اما به جای او کار نکنید.

۳۹ دیدگاه دربارهٔ «همه حتما بخوانند و نظر بدهند!»

سلام تشکر.
نکته وقتی به یک فرد نابینا کمک می کنید اگر فردی شما را کار داشت از ذمایر اشاره برای اشاره به فرد نابینا استفاده نکنید. مثلا شما دارید نابینائی را کمک می کنید تا از خیابان عبور کند دوستتان با شما کار دارد یا شما را صدا می زند نگوئید بذار تا این را ببرم بگوئید بذار تا این آقا یا خانم رو همراهی کنم.

سلام.
تمامی این بندها صحیح و کاربردی، اما چرا این موارد در سایت نابینایانی منتشر میشود که همه اعضای آن نابینا هستن؟
شما باید این موارد را در سایتها و رسانه های کاملا عمومی جا داده و بر آنان تاکید کنید.
من قبلا بارها هم اشاره کردم که بهترین روش آموزش به مردم عادی که میتواند رویکردشان را در باره ی برخورد با نابینایان تغییر دهد فیلمها و سریالهای تلویزیونی میباشد و بس.
ای کاش با کامل شدن این توصیه ها یک فکری برای اطلاع عمومی بکنید تا مردم عوام و ناآشنا با رفتار صحیح یاد بگیرند و کلا فرهنگ رفتاریشان را تغییر دهند.
با تشکر از اهتمام شما دوست گرامی در این باب.

سلام جناب چشمه
این مطالب صرفا جهت نظرسنجی و تکمیل اینجا منتشر شده است، زیرا ممکن است دوستان با مواردی برخورد کرده باشند که من به آنها توجه نکرده‌ام، بعد از تکمیل قطعا در گسترش و انتشار سراسری آن اقدام خواهیم کرد.
سپاس

سلام آقای صابری
با تک تک کلمات این پست موافقم و از شما به خاطر اهمیت دادن به این موضوع مهم و اساسی ممنونم
خواهش من از دوستانی که این پست رو میخونن اینه که: تا جایی که میتونن این پست رو توی شبکه های اجتماعی منتشر کنن و سعی کنن هر سه ماه یه بار این کارو تکرار کنن تا این پستها دست به دست بگردن و تو ذهن مردم بمونن
منتشر کردن این پستها تو سایتهای نابینایی هم ضروریه چون تو این سایتها هم افرادی رفت و آمد میکنن که میتونن فرهنگسازی بکنن.
خواهشم بیشتر از بیناهای این سایت اینه که سعی کنن این پست رو تو شبکه های اجتماعی که بیناها عضوش هستن منتشر کنن و باز تکرار میکنم که این انتشار فقط یه بار نباشه بلکه حد اقل سالی دو بار این پست رو تکرار کنن.
بازم از پست خوبتون تشکر میکنم.
سربلند و موفق باشید.

سلام پریسیما خانم!
چقدر آتیشت تنده بابا خخخ… یک کم صبر کن تکمیل بشه بعد!
ولی خارج از مزاح همینی که گفتی یک چیزی در خصوص نحوه انتشار آن به ذهنم رساند که یادداشت کردم تا به موقع عملی‌اش کنم. متشکرم.

دوست عزیز سلام.
به نظر من این که یک بینا باید همیشه در سلام کردن پیش دستی کنه کار درستی نیست..
بعضی از افراد نابینا همانند بعضی از بینایان مغرور هستند پس با این کار فکر میکنند که فقط باید دیگران به او احترام بگذارند. باید این مطلب رو در این سایت بذاریم که ما چه رفتاری نسبت به دیگران داشته باشیم.
این که با دیدن نابینا لازم نیست این فکر به افراد دست بده که بخاطر سلامتیشون شکر بگویند.
و بعضی اوقات هم خود نابینا در برخورد با دیگران کاملا مقصره. مثلا از خط مخصوص بیاد بیرون و با سرعت به طرف چپ یا راست بره

سلام آقای اسدی
نخست اینکه منظور از پیش دستی کردن در سلام به این معنا نیست که فرد نابینا مغرور است یا مغرور می‌شود و این‌ها.. منظور این است که به نحوی کلام آغاز شود تا فرد نابینا متوجه وجود یا حضور یا سمت حضور فرد بشود و با او ارتباط برقرار کند. به عنوان مثال وقتی وارد یک میهمانی می‌شویم و از دم شروع به سلام و احوالپرسی و دست دادن می‌کنیم، از جلوی بعضی به دلیل آنکه متوجه حضور آنها نمی‌شویم عبور می‌کنیم و بعد دیگران مدام تذکر می‌دهند که فلانی فلانی که یعنی فلانی هم سرپا ایستاده است تا با شما دست بدهد یا به احتمال اینکه کسی اینجا ایستاده است دستمان را به سمت او دراز می‌کنیم و بعد متوجه می‌شویم که طرف خانم است! پس بهتر است که فرد بینا با گفتم سلام یا هر صحبت دیگری سخن را آغاز کند.
دیگر آنکه موارد مربوط به آموزش نابینایان بحثی مجزا است که خارج از موضوع این پست است و از اتفاق انجمن موج نور تلاش دارد در یک سری کلاس‌های آموزشی و حضوری برخی از آنها را به نابینایان آموزش بدهد که آگهی ثبت نام آن نیز چند وقت پیش در همین سایت منتشر شد.
سپاس از نظرات شما

سلام.
من در تأییدِ دیدگاهِ کامبیزِ عزیز باید بِگَم که اگر قراره تعاملی باشه، قطعا دو طرفه هست و اگر قراره قوانینی هم برای این تعامل باشه، باید دو طرفه باشه.
ضمنِ احترام به همه ی دوستان عزیزم، متاسفانه ما نابیناها هم در بعضی از برخوردهای اجتماعیمون دچار مشکل هستیم که این موارد هم اگر مطرح بشه میتونه کمک کننده باشه.
آقای صابریِ عزیز، متاسفانه این نوشته کمتر صطوحِ پایینِ جامعه رُ در نظر گرفته. مواردی مثلِ تمسخرِ نابینایی و عجیب الخلقه دونستنِ نابیناها در این نوشته لحاظ نشده که فکر میکنم درخورِ توجه هستند.
ممنون از تلاشهای خستگی ناپذیرتون.

سلام بر مسعود عزیز
موضوع تمسخر را اگر بهتر توضیح دهید و نمونه‌هایی از آن را بفرمایید بهتر است، ضمن آنکه به دیگر مواردی که در طبقات و سطوح پایین اجتماع رخ می‌دهد اشاره کنید باز سپاسگزار خواهم شÏ.
در خصوص آموزش دو طرفه نیز موافقم، نابینایان نیز باید آموزش‌هایی ببینند، ولی این موضوع خارج از بحث این پست است و انجمن موج نور در تدارک برگزاری کلاس‌هایی در خصوص آموزش آن است که آگهی آن در همین سایت منتشر شده است و من هم نظراتی داشتم که به آنها دادم تا در سرفصل کلاس‌ها لحاظ شود.
منتظر نظرات شما هستم. سپاس.

سلام بهار خانم
اگر واقعا می‌شد خوب بود، ولی متأسفانه مردم منظور عباراتی همچون فرد دارای آسیب بینایی را نمی‌دانند. واقعیت اینکه مردم ما به لحاظ دانش اجتماعی بسیار در سطح پایینی هستند در این موارد قدرت تمیز و تعمیم دهی خوبی ندارند که بتوانند تشخیص دهند که این فرد مورد بحث این مقاله است یا نیست. البته خود من هم بسیار در احترام در کلام تأکید دارم، ولی دیدم اگر بخواهم چیزی به جز نابینا استفاده کنم آنوقت می‌رسم به روشندل که واژه‌ای بس اشتباه و اغراق آمیز است و فرد دارای آسیب بینایی هم خیلی دانشگاهی است. ولی باز روی آن فکر می‌کنم ببینم چه می‌شود.
از نظر و توجه شما سپاسگزارم. باز روی آن ا

سلام.
موارد کاربردی ای هستند اما من با مورد هجدهم موافق نیستم چرا که در برخورد هایی که در اماکن عمومی و در کل پر تردد اتفاق می افته واقعاً سخت میشه مقصر رو شناخت و ما نباید لزوماً افراد بینا رو مقصر قلمداد بکنیم و ازشون بخوایم عذرخواهی کنند چرا که اگر دو نفر بینا در مسیری به هم برسند معمولاً یک نفرشون به دیگری راه میده و قاعده مشخصی هم وجود نداره که کدوم یکی به دیگری اجازه عبور بده بنا بر این بهتره در برخورد هایی این چنینی باز هم فرد نابینا حتی اگه مقصر نباشه عذرخواهی بکنه و مسأله حل بشه اگر هم فرد بینا عذر خواست هم که فرقی نداره مهم اینه که دو نفر رد بشن و به کارشون برسند.
بقیه اش عالی بودند و مخصوصاً در مورد پیشدستی در سلام کردن افراد بینا هم شدید موافقم چه نابینا مغرور باشه و چه نباشه بهتره در هر رابطه ای این چنینی مخاطب قرار بگیره تا اعتماد به نفس پیدا کنه و بتونه موقعیتش رو ارزیابی کنه.
فرد نابینایی که با یک سلام کردنی که فرد بینا بهش می کنه میخواد مغرور بشه به نظر من اون مشکل روانی و جدی داره و باید به فکر درمان بیفته دوستان به خودشون نگیرند من خطابم فقط با فرض مثال مطرح شده است نه خدای نکرده با مطرح کننده اون.
ما نابینا ها به دلیل ندیدن اطلاعات بسیار کمتری از محیط های اداری و در کل مکان های ناآشنا منسبت به افراد بینا به دست میاریم و وقتی وارد جایی میشیم مورد خطاب قرار گرفته شدنمون توسط دیگران بسیار می تونه کمک کننده باشه برای آشنایی هر چند سطحی با محیطی که درش قرار گرفتیم.
از طولانی شدن حرفم عذر میخوام.
موفق باشید.

سلام حسین آقا
در خصوص عذرخواهی کردن باید بگویم که منظور مقصر بودن یا نبودن نیست، منظور آن است که مردم باید به دلیل داشتن بینایی از آن استفاده هم بکنند نه آنکه خیلی سر به هوا و بی توجه راه بروند، و آنکه فرد نابینا مدام خودش را در فشار نبیند که مبادا با کسی برخورد کند و غیره.. باید بپذیریم که بسیاری نابینایان هستند که به دلیل همین برخوردها و مدام عذرخواهی کردن‌ها از رفتن به خیابان یا میهمانی گریزانند و در نهایت خانه نشین شده‌اند.
ضمن آنکه این مورد را مخصوصا یکی از دوستانی که ساکن کشورهای خارجی است به من یادآور شد که اینجا به مردم آموزش می‌دهند که آنها باید از فرد نابینا عذرخواهی کنند و نه فرد نابینا!
سعی می‌کنم انشای این مورد را تغییر دهم تا سوء تعبیر نشود.
سپاس

سلام. زمانی که برنامه ی زندگی ادامه داره هنوز در جریان بود، یه بخشی داشتیم به نام چگونه با نابینایان رفتار کنیم. اونجا هم آیتمهایی شبیه این آیتمها رو فهرست کرده بودیم و تو هر برنامه سه چهارتا از این تیترها رو برای مخاطبامون میخوندیم. منتها اون مجموعه تعداد شماره هاش بیشتر بود و حدود شصت یا شصت و پنج شماره داشت. حالا این مجموعه رو هنوز داریم و پیش اشکان هست که شاید یه روز تمامش رو اینجا برای بچه ها گذاشتیم.
ممنون از پست خوبتون.
موفق باشید.

سلام آقای حسینی
لطفا آن موارد را در اختیار من بگذارید تا در تکمیل و تدوین این قوانین از آنها استفاده کنم. البته شصت مورد هم خیلی زیاد است و ممکن است مردم از خواندن آن فرار کنند، یا اینکه به دلیل زیاد بودن آن فکر کنند چقدر رفتار با فرد نابینا سخت است و از نابینایان گریزان شوند.
منتظر آنها هستم. دستور بدهید ایمیل بدهم!
سپاس

دوست عزیز سلام. از این که مخالف نظر من نظر داشته باشید هیچ اشکالی نداره ولی چطور کسی که مدام انتظار داشته باشه که سلامش کنند مغرور نمیشه و اگر شد روانیه

ولی نابینایی که اگه سلامش نکنند اعتماد به نفسش بالا نمیره. با این دید استقلال شخصیتی یک نابینا رو زیر سوال میبرید که اعتماد به نفسش وابسته به رفتار دیگران باشه. نابینایی که اعتماد به نفسش وابسته به سلام کردن دیگران باشه باید تحت درمان قرار بگیره

آقای اسدی مسلمه که اعتماد به نفس چه در افراد بینا و چه نابینا وابسته به رفتار دیگران نسبت به اون هاست.
اصلاً در برخورد با دیگران و تعامل با جامعه است که اعتماد به نفس در یک فرد شکل می گیره یا ازش کاسته میشه و حتی استقلال که شما ازش حرف می زنید هم به دیگران بستگی داره و کلاً کنش ها و واکنش های اجتماعی باعث میشن افراد به دیگران احساس وابستگی داشته باشند یا حس استقلال درشون پرورش داده بشه.
وقتی یک فرد نابینا در مکانی در حال قدم زدنه و یکی از دوستانش از اون جا رد میشه نابینایی که نمی بینه از کجا باید بفهمه دوستش اون جاست که بهش سلام هم بکنه می دونید که نمیشه توی خیابون به هر رهگذری که می بینیم سلام کنیم خب این در حالیه که اون نابینا ممکنه در اون لحظه به کمک هم نیاز داشته باشه چه بهتر که دوستش که داره از کنارش رد میشه بهش سلام کنه و فرد نابینا هم در صورت امکان از دوستش کمک بخواد تا یک فرد غریبه که نمی شناسدش.
واقعاً متوجه نمیشم که چرا باید سلام کردن دیگران به ما باعث غرور ما بشه اما از اون جا که من ابداً با شما دشمنی ندارم و درست هم نیست بیشتر در این پست صحبت کنیم و یه جوری از موضوع اصلی دور بشیم اعلام می کنم که نظر شما نیز قابل تأمل است و از این بحث پیش آمده کناره گیری می کنم.
موفق باشید.

کسی از دشمنی حرف نزده پس شما هم اینطور فکر نکنید که اگر بخوایم سر یک موضوعی بحث کنیم دشمنی ایجاد میشه.
در خیابون قبول دارم ولی قرار نیست همیشه یک بینا به ما سلام کنه. مثلا شما به یک اتاق وارد میشی یا حس میکنی دوستت داره بهت نزدیک میشه.
اعتماد به نفس به من آموخت که میتوانم با همین نابیناییم در سلام کردن هم در بعضی مواقع پیشقدم باشم

سلام آقای صابری عزیز و ارجمند
از پست خوبتون صمیمانه تشکر می کنم.
اما بنده نظرم این است که ما نابینایان نباید منتظر سلام دیگران باشیم. اگر ما هم به عنوان نفر اول سلام کنیم ضمن رعایت احترام به طرف مقابل، برخورد اجتماعی بهتری نیز با طرف مقابل خواهیم داشت و این به معنای احترام ما به طرف مقابل است. بنده نیز همیشه سعی می کنم در سلام کردن پیشتاز باشم و احترام طرف مقابلم را نگهدارم. همیشه هم با خیلی از افراد بینا ارتباط خوبی داشته ام و خوشبختانه کمتر دچار مشکل شده ام.
به نظر همه دوستان عزیز نیز احترام می گذارم و کامنت آقای مهرداد چشمه را نیز هزاران بار لایک می کنم.
درود به همگی

سلام بر وحید خان
عزیز برادر منظور از پیش دستی کردن در سلام، احترام گذاشتن نیست، بلکه منظور آغاز کلام است تا فرد نابینا متوجه حضور فرد یا سمت او بشود و با او صحبت کند.
از نظرتان سپاسگزارم و سعی می‌کنم انشای آن را تغییر دهم.

سلام به نظر من باید نکاتی هم درباره کم بیناها نوشته بشه. مثلا اگر با نگاه کردن به چشم کسی متوجه شدید که او با شما چشم تو چشم نیست احتمال بدهید که او کم بینایی است که عصا در دست ندارد و لذا در مواردی باید شرایط او نیز مد نظر قرار گیرد و در صورتی که شخص کم بینا کمک خواهی کرد از کمک رسانی دریغ نشود.
در ارتباط با افراد کم بینا متوجه باشید که او تا حدی میتواند حرکات شما را ببیند و لذا خود را موظف بدانید که تمامی نکاتی که در ارتباط چشمی با فرد بینا رعایت میکنید در ارتباط با فرد کم بینا نیز رعایت کنید. البته فکر کنم با حضور کم بیناها باید این قسمت را کامل کرد.
درباره سلام کردنم به نظر من بیناها سلام کنند بهتره چون افراد بینا از طرز چشم تو چشم شدن با هم دیگه میزان اشتیاق طرف مقابل برای ارتباط رو درک میکنند و اگه یه فرد بینا خودش پیش قدم در سلام کردن بشه نابینا میتونه از روی لحن سلام کردن میزان اشتیاق طرف مقابل رو بسنجه و متناسب با اون ارتباط برقرار کنه اما نابینا هم نباید این مسأله رو وظیفه تلقی کنه و از همه عالم و آدم انتظار داشته باشه. باید علت اینکه چرا از افراد بینا خواسته شده که در سلام کردن پیشقدم بشن رو شفاف توضیح داد تا نه نابینا قره بشه فکر کنه میتیکمانه و همه باید بهش احترام بذارن و نه بینا زورش بیاد که این از کجا اومده که من باید همیشه سلام کنم. تازه به نظر من تو جمعهای بزرگ همه از این طرف اتاق با اون طرفیا با چشم سلام میکنن و سر تکون میدن چه عیبی داره وقتی نابینا نمیتونه از این طریق ارتباط بگیره بیناها براش ارزش قائل بشن و ضمن معرفی سلامم بکنن تا نابینا بدونه کی تو مهمونی حضور داره به نظر من اینم بگنجونید تو قانونتون.
نحوه راهنمایی نابیناها را هم باید افراد بینا بدونن. نحوه میزبانی کردن از نابینا در سر سفره غذا را هم باید در این قانون بگنجونید.
اصلا به نظر من یه آموزش عمومی بذارید و آموزشهای تخصصی هم بذارید که مثلا به فروشنده معلم استاد راننده وسائل عمومی خلبان یا هر صنفی که نابینا باهاش سر و کار داره آموزش بده که در مواجهه با نابینا باید چه نکاتی را رعایت کنه.

سلام ندا خانم
نظر شما در خصوص افراد کم بینا را می‌پسندم و توصیه می‌کنم مواردی که افراد کم بینا با آن روبه رو هستن بگویید تا اضافه شود.
در خصوص راهنمایی کردن در میهمانی هم قبول است، ولی گمان می کنم موارد زیاد شود، روی آن حتما فکر می‌کنم.
همه پیشنهادات شما را یادداشت کردم.
سپاس از حضور شما.

سلام و درود بیپایان خدمت آقای صابری عزیز, مرسی بابت انتشار این پست در محله واقعاً چه نکات پر مغز و خوبی را بیان کردید البته به نظر من کمترین باید این نکات را در سایتهای پر بازدید دیگر چه سایتهای بینایی و چه سایتهای مربوط به نابینایان و همچنین در سایر رسانههای دیداری شنیداری و روزنامه ها و خبر گزاری ها منتشر شود تا بازتاب درخور توجهی داشته باشد, ببخشید که جسارت کردم و اظهار نظر کردم. در پناه حق بدرود و خدا نگه دار

سلام بر احمد آقا
با نظر شما موافقم و این مطالب را صرفا جهت تکمیل و راهنمایی گرفتن از دوستان و جمع آوری تجربیات دیگران اینجا منتشر کردم و بعد از تکمیل حتما در انتشار آن ببه صورت سراسری و برای افراد بینا خواهیم کوشید. سپاس

سلام آقای صابری
پست خوبی بود…ممنونم…گاهی توانایی های زیادی که از نابیناها ما دیدیم باعث اشتباه ما میشه که فکر میکنیم همه نابیناها مثل هم هستند.مثلا در مورد ۲ من همش فکر میکنم یک بار با یه نابینا حرف بزنم راحت منو میشناسه دیگه نیاز به معرفی نیست.یا نابینایی دیدم که مسیرهای مترو رو من از اون آدرس می پرسیدم بهم می گفت.کلی هم منو مسخره می کرد که به مسیرها توجه نمی کنم.
مورد ۵ هم بینا و نابینا نداره باید همه رعایت کنند.مثل پچ پچ کردن در حضور جمع یا حرف زدن با زبان بریل و چیزهای دیگه که ما سر درنمیاریم و ممکنه باعث سوء تفاهم بشه در جمع.

سلام حضور شما وتشکراز پست خوبتون .قوانینی که مطرح کردید بسیار مورد نیازه و متاسفانه اغلب این موارد مورد غفلت افراد قرار میگیره !البته فکر نمیکنم به همین سادگیام بشه اینارومیون افرادی که تا همین الانشم باوجود یه خرده بهتر شدن اوضاع در خصوص رفتار با نابینایان … رعایت نمیکنند !!نهادینه کرد و انتظار به دست آوردن نتیجه ی مطلوب رو در کوتاه مدت داشت …امایه مطلبی که درموردهمین قوانین به ذهنم میرسه .اینه که ضمن بیان کلی این ها سعی بشه که این ها با توجه به قرارگرفتن نابینایان درارتباط با افراد عادی در موقعیتای مختلف تعریف بشه … نظیر نحوه برخورد مسئول فلان اداره با یک نابینا .و یا مواردی از قبیل ارتباطات و مسائل مرتبط به نابینایان در خانواده مدرسه و یا هر مکان عمومی .تشکر

سلام با تشکر از این اقدام خوب شما در مهمانی ها بعضی از موارد افراد چای یا میوه یا… جلوی نابینا میگیرند ولی صحبتی نمیکنند بهترست فرد نابینا را مطلع کنند و موقعیت سینی چای یا ظرف میوه یا شیرینی را مشخص کنند خلاصه با وی هماهنگ شوند….

سلام بر گوشه نشین
واقعیت اینکه من بیشتر سعی داشتم مسائل کوچه و خیابان را مطرح کنم ولی با صحبت‌های دوستان می‌بینم که در خانه و میهمانی‌ها هم مشکلاتی دارند. به همین خاطر تصمیم گرفتم که این موارد را نیز اضافه کنم. تشکر از تذکری که دادید.

درود! با تشکر از پست بسیار مفیدتان… اگه لطف کنید موارد جمع آوری شده را در واتساپ برای بنده ارسال کنید منم در گروه های بینایی منتشر میکنم… حتی اگر یک درصد فایده داشته باشد هم نعمت است… ۰۹۳۵۶۳۶۸۵۶۳ این شماره ی من در واتساپ است!

با تشکر از شما عارف عزیز
مواردی هم به نظر من می رسد
۱- در مورد بند یک بهتر است انشاء جمله به گونه ای باشد که قشر تحصیل کرده را از تحصیل نکرده جدا نسازد
۲- بند دو بهتر است به گونه ای باشد که سوء تعبیر برای مخاطب به وجود نیاید که با خواندن این مطلب فکر کند سلام کردن را به او تحکیم کرده ایم. دقت کنید این سوء برداشت در بین برخی از دوستان نابینا هم در نوشته های آن ها مشاهده می شود. مثلاً این طور نوشته شود که با سلام کردن و یا شروع صحبت حضور خودتان را به فرد نابینا اعلام کنید
۳- برای کوتاه شدن موارد می توان موارد دو و سه را باهم ادغام کرد.
۳- اجازه ندهید نابینا صورت خود را برگرداند یعنی چه ؟. یعنی به زور سر او را به طرف خودتان بگردانید انشا بهتری می خواهد
۴- مورد هشتم را یا با مورد ۳ باهم بگنجانید و یا بهتر است در بند بعد از آن یعنی در شماره ۴ بیان شو.د
۵- در مورد بند ۱۸ و برخورد فیزیکی با فرد بینا باید بگویم که این کار در بین افراد بینا هم پیش می آید و نمیتوان گفت که همه تقصیر ها به سوی آن ها بر می گردد. ممکن است یک فرد بینا مواظب راه رفتن خود باشد و این فرد نابینا است که بدون توجه به او برخورد می کند بنابراین من معتقدم هر دو طرف اگر با سعه صدر از همدیگر عذرخواهی کنند بهتر باشد. جمله این گونه بیان شده که مخاطب ینا فکر می کند همه تقصیر را متوجه او دانسته ایم.
۶-در بند ۱۹ این مورد هم ذکر شود که وقتی به یک نابینا می خواهید سمت چپ و راست را بگویید توجه داشته باشید که شما روبروی او ایستاده اید و سعی کنید در جهت دادن اشتباه نکنید یا بگویید سمت چپ خودت و یا راست خودت بسیار مواقع شده است که شخص می خواهد به نابینا بگوید سمت چپ تو جوی آب است ولی چون خودش از روبرو می بیند می گوید برو به چپ و در نتیجه نابینا را داخل جوی آب می اندازد و بعد هم اظهار تأسف می کندکه منظورش سمت راست بوده است.
موفق باشید

با سلام به احمد آقای عزیز!
همه مطالب را یادداشت کردم و از آنها استفاده خواهم کرد. برخی از این جملات ترجمه متن انگلیسی است که باید در ویرایش آن تغییراتی داده شود. به هر حال املای نا نوشته بی غلط است و منظورم از انتشار این مطلب به دست آوردن همین کاستی‌ها است.
یک مشکلی همیشه در بین نویسندگان وجود دارد و آن این است که وقتی زیاد روی یک نوشته کار می کنند، معایب نوشته خودش را مخفی می‌کند، رسم بر آن است که آن را چند ماهی تعطیل کنند و بعد دوباره به سراغش بروند یا آنکه به دست یک نفر دیگر بدهند تا آن بخواند و معایبش را بگوید یا حتی او بخواند و خودشان باز بشنوند، آنوقت است که معایب کار، خودش را نشان می‌دهد. این متن هم حدود شش ماهی است که توی کامپیوتر من مانده و هر بار چیزی به آن اضافه کرده‌ام، و واقعیت اینکه آنقدر به آن ور رفته بودم که خسته‌ام کرده بود و دچار یک وسواس شده بودم که فلان چیز باشد یا نباشد، بهمان چیز فقط مشکل من است یا مشکل همگانی است. بالاخره تصمیم گرفتم منتشرش کنم تا از این فشار خلاص شوم و راحت‌تر دوباره به سراغ آن بروم و تمامش کنم.
تشکر از یادآوری‌ها و نکته‌هایی که گفتید.
سپاس

دیدگاهتان را بنویسید