خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

چالش: به نظر شما آیا نابینایان، حق دریافت پول در ازای ارائه ی خدمت به همنوعان خود را دارند؟

درود بر شما دوستان عزیز.
امیدوارم که حالتون خوب باشه.

با پیشرفت تکنولوژی و گسترده شدن روز افزون استفاده ی نابینایان از رایانه و گوشی تلفن همراه و در ادامه استفاده از اینترنت و سایتها و شبکه های اجتماعی مختلف، تعاملات نابینایان در سراسر کشور با یکدیگر هر روز بیشتر از گذشته میشود. اگر روزی نابینایی در یک شهر کوچک، از حضور یک نابینای دیگر در همسایگی خود خبر نداشت، امروزه نه تنها در سراسر ایران، بلکه حتی در سایر کشورهای جهان هم نابینایان ایرانی زیادی هستند که یکدیگر را به خوبی میشناسند و با یکدیگر تعاملات اجتماعی به اشکال گوناگون دارند. حتی دنیای بیکران اینترنت، باعث آشنایی زوجهای نابینا و ازدواج آنها نیز شده که خیلی از این ازدواجها، بر خلاف ازدواج بیناها از این طریق با یکدیگر که معمولاً به شکست منجر میشود، ازدواجهای بسیار موفقی هم بوده که دلایل این تفاوت بسیار مفصل است که در این پست جای مطرح کردن آن نیست.

عمیقتر شدن ارتباطات روز افزون نابینایان ایرانی داخل و خارج از کشور در فضای مجازی، باعث به وجود آمدن اشکال مختلف تبادل افکار و مهارتها و اندیشه ها بین این افراد شده است. یکی از این اشکال تبادل، ارائه ی خدمتی از سوی یک نابینا به نابینای دیگر در ازای دریافت پول میباشد. برای نمونه، فرد نابینایی احتیاج دارد به این که کسی نرم افزارهای مخصوص نابینایان را روی کامپیوتر یا موبایل او نصب و راه اندازی کند. در مقابل فرد نابینای دیگری هم هست که توان انجام این کار را دارد. ولی در قبال انجام این کار برای همنوع نابینای خود، از او مبلغی را دریافت میکند. یا فرض کنید یک فرد نابینا، یک پایگاه اینترنتی راه اندازی میکند تا در آن مطالب و مسائل مربوط به نابینایان را قرار دهد تا نابینایان در هر نقطه از جهان که هستند بتوانند از این مطالب مفید استفاده کنند. اما شرط استفاده از مطالب این سایت، پرداخت یک مبلغ مشخصی به عنوان حق عضویت سالانه است. البته نمونه های دیگری هم میتوان در این زمینه مثال زد که به جهت طولانیتر نشدن مطلب، به آنها پرداخته نخواهد شد.

اما هدف از انتشار این پست، طرح این پرسشها و بحث و تبادل نظر پیرامون آنها میباشد که:

1: آیا دریافت پول از نابینایان توسط خود آنها در قبال انجام خدمت به آنها صحیح است یا خیر؟

2: آیا برخورد و اعتراض به کسانی که از این طریق درآمد کسب میکنند، منطقی است یا خیر؟

3: در چه مواردی یک نابینا در ازای انجام کار برای همنوع خود مجاز به دریافت پول از وی است و در چه مواردی نباید پول دریافت کند؟ برای نمونه، آیا میتواند در قبال پچ کردن یا کرک کردن یک نرم افزار پول دریافت کند؟ آیا میتواند در ازای آموزشی که میدهد پول دریافت کند؟ آیا میتواند در ازای ایجاد یک سایت اینترنتی تخصصی برای نابینایان از آنها حق عضویت ماهیانه یا سالیانه دریافت کند؟

4: آیا از نظر فرهنگی، ظرفیت لازم در جامعه ی نابینایان وجود دارد که یک نابینا بتواند از طریق ارائه ی خدمات به خود نابینایان کسب درآمد داشته باشد؟ برای نمونه، آیا تعداد مخاطبان یک سایت تخصصی نابینایان در زمانی که مطالب این سایت به رایگان در اختیار مخاطبانش بود با زمانی که از مخاطبانش حق عضویت دریافت میکند یکسان است؟

5: رایگان بودن یا نبودن خدمات مختلف برای نابینایان، هر یک چه تأثیری در میزان توقعات نابینایان نسبت به کیفیت خدماتی که دریافت میکنند دارد؟ برای مثال، آیا یک نابینا حق دارد در قبال پولی که پرداخت میکند توقع بهترین خدمات را حتی تا مدتها بعد از دریافت آن داشته باشد یا خیر؟ یا مثلاً آیا یک نابینا میتواند در قبال خدمت رایگانی که دریافت میکند، توقع بهترینها را داشته باشد یا باید به حد متوسطی قانع باشد، چون در قبال چیزی که به دست آورده بهایی نپرداخته است؟

برای پاسخ به این پنج سؤال، چند محور کلی را میتوان ترسیم کرد:

1: عده ای معتقدند که به هیچ وجه نباید هیچ نابینایی در قبال کاری که برای همنوع خود انجام میدهد از وی پول دریافت کند. این گروه معتقدند که نابینایان به دلیل معضلات اجتماعی مختلفی که دارند، مانند بیکاری، از لحاظ اقتصادی در شرایط مناسبی قرار ندارند که بتوانند برای چنین مواردی هزینه بپردازند. از نظر این گروه، باید به شدت مقابل کسانی که از نابینایان پول دریافت میکنند ایستاد و با آنها برخورد کرد. این گروه از آنجا که در کل نظریه ی دریافت پول را رد میکند، معتقد است که همه چیز باید برای نابینایان بهترین و البته رایگان باشد و نابینایان را محق میداند که در صورت دریافت خدمات ضعیف به هر طریقی اعتراض خود را مطرح نمایند و طرف مقابل را مجاب به ارائه ی خدمت مربوطه به بهترین نحو ممکن کنند.

2: گروه دوم کاملاً این حق را برای یک نابینا قائل است که در ازای انجام خدمات از نابینایان پول دریافت کند. این گروه این حق را به خود میدهد تا در مقابل کسانی که با دیدگاه آنها مخالف است بایستد و با آنها مجادله کند. این نوع دیدگاه بر این باور است که درست است نابینایان شرایط اقتصادی مناسبی ندارند. ولی همین خدمات میتواند فرصتی باشد تا بتوانند تا حدی شرایط اقتصادی خود را بهبود بخشند و تا حدی با معضل بیکاری مقابله کنند و از این طریق امرار معاش کنند. اگر این اتفاق بیفتد، امروز من نوعی برای همنوع خود کاری انجام میدهم و از وی پول دریافت میکنم و فردا او برای من کار میکند و از من پول دریافت میکند و به این ترتیب یک چرخه ی اقتصادی بین نابینایان به وجود می آید که میتواند در مجموع به نفع اکثریت نابینایان باشد. همچنین منفعت اقتصادی باعث میشود تا نابینایان به کسب مهارت در زمینه های مختلف بپردازند و در نتیجه سطح آگاهیها و مهارتهای آنان افزایش مییابد و در نتیجه فرصتهای اقتصادی برای آنها بیشتر و بیشتر میشود. این گروه معتقد است که یک نابینا فقط در صورت پرداخت وجه حق دارد تا از طرف مقابل، توقع بهترینها را داشته باشد و اگر خدمت رایگانی دریافت کند باید آن را با هر کیفیتی که هست، هرچند نازل باشد بپذیرد و حق هیچ اعتراض و انتقادی ندارد، چون در ازای چیزی که به دست آورده بهایی نپرداخته که توقعی هم داشته باشد.

3: گروه سوم معتقد است که یک نابینا خود حق انتخاب دارد که در قبال خدمتی که ارائه میدهد وجه دریافت کند یا خیر. این گروه هر دو نوع ارائه ی خدمت به صورت رایگان و پولی را برای جامعه ی نابینایان لازم میداند. چرا که به هر حال شاید گروهی باشند که توان پرداخت هزینه در قبال خدمتی که دریافت میکنند را نداشته باشند و در عین حال نیازمند دریافت این خدمات هم باشند. در مقابل، کسانی هم هستند که شرایط اقتصادی مناسبتری دارند و میتوانند در قبال خدمتی که دریافت میکنند بهای آن را نیز بپردازند. پس یک نابینا میتواند بنا به تشخیص خود از یک فرد وجه دریافت کند و از فرد دیگر به تشخیص و میل خود وجهی دریافت نکند و این حق تشخیص فقط به خود فرد ارائه دهنده ی آن خدمت تعلق دارد نه کسانی که این خدمات را از وی دریافت میکنند. در نتیجه این گروه با هر نوع اعتراضی در زمینه ی دریافت یا عدم دریافت پول از سوی نابینایان مخالف است و حق انتخاب را به ارائه دهندگان خدمات میدهد تا خود برای نحوه ی فعالیتشان تصمیم بگیرند. در مقابل، این گروه معتقد است که حق مسلم نابینایان است که چه به صورت رایگان و چه به صورت پولی، بهترین خدمات را دریافت کنند. چون آنها کسی را مجبور به ارائه ی خدمت رایگان نکرده اند و اگر کسی خواسته رایگان کاری انجام دهد، این خواسته ی خود او بوده و در نتیجه موظف است کار خود را به بهترین شکل انجام دهد و نباید در کیفیت خدماتی که به صورت رایگان ارائه میکند نسبت به خدماتی که به صورت پولی ارائه میکند تفاوتی قائل شود و در صورت به وجود آمدن این تفاوت کیفیت، حق طبیعی دریافت کنندگان این خدمات به صورت رایگان است که اعتراض کنند و خواهان دریافت کیفیت مطلوب باشند.

4: گروه چهارم، حق انتخاب را به مصرف کننده میدهد. یعنی به دریافت کننده ی خدمت حق انتخاب میدهد تا خود تصمیم بگیرد که در قبال خدمتی که دریاف کرده به فرد مقابل پولی پرداخت کند یا خیر. استدلال این گروه به این شکل است که یک فرد نابینا خودش در صورتی که توان اقتصادی داشته باشد، با میل خودش به فردی که به او خدمتی ارائه کرده پول پرداخت میکند و اگر هم قدرت اقتصادی مناسبی نداشته باشد، میتواند آن خدمت را به صورت رایگان دریافت کند. این گروه حق اعتراض را به ارائه دهندگان خدمت نمیدهد و معتقد است که آنها نباید کسی را مجبور به پرداخت پول کنند و فقط اگر طرف مقابل رضایت قلبی داشت میتوانند از وی پول دریافت کنند و اگر طرف مقابل تمایلی به پرداخت پول نداشته باشد، نباید از وی توقعی داشته باشند. در مقابل، برای کسانی که خدمت رایگان دریافت میکنند، این حق را قائل نیستند که توقع بهترینها را داشته باشند. چون آنها خودشان خواسته اند که پولی پرداخت نکنند و باید به هر آنچه که به آنها ارائه میشود قانع باشند و فقط در صورت پرداخت پول میتوانند توقع دریافت بهترین خدمات را داشته باشند. به عبارت دیگر، فرد ارائه دهنده ی خدمت، مجاز است که بین خدمت رایگان و خدمت پولی خود تفاوت کیفیت قائل شود و دریافت کننده ی خدمت رایگان، حق اعتراض به این تفاوت کیفیت را ندارد.

حال از شما دوستان گرامی میخواهم که با توجه به آنچه که در بالا خواندید، نظرات خود را در بخش دیدگاههای این مطلب بیان کنید و بگویید که شما دیدگاهتان موافق با کدام یک از این چهار گروه است و چه دلیلی برای این عقیده ی خود دارید؟ ذکر این نکته را لازم میدانم که به هر حال ما الآن داریم در کشور خودمان و با شرایط خاص خودمان زندگی میکنیم. ذکر این که در سایر کشورها چه امکاناتی وجود دارد و چه خدماتی به نابینایان ارائه میشود و نحوه ی ارائه ی این خدمات به چه شکل است، کمکی به این بحث نمیکند چون هیچ تأثیری در شرایط حال حاضر جامعه ی نابینایان ایران ندارد. پس صرفاً با توجه به شرایط حال حاضر جامعه ی نابینایان ایران به تبادل نظر بپردازید. مطمئناً نظرات سازنده ی شما میتواند باعث یک فرهنگسازی و یک نتیجه گیری مثبت در این رابطه شود. فقط خواهشی که از شما دارم این است که از به کار بردن نام افراد و سایتهای مختلف برای ذکر مثال و مصداق خودداری کنید. چرا که این کار فقط بر حواشی دامن خواهد زد و باعث انحراف از بحث و هدف اصلی پست میشود. پس امیدوارم در یک محیط دوستانه و با رعایت چارچوبهای اخلاقی و منطقی، با هم در این پست به گفتگو بپردازیم و یک نتیجه ی درست و منطقی در انتها از نظرات یکدیگر به دست آوریم.

منتظر نظرات کارشناسی و سازنده ی شما گرامیان هستم.

مواظب خودتون و خوبیهاتون باشید.
بدرود.

۵۸ دیدگاه دربارهٔ «چالش: به نظر شما آیا نابینایان، حق دریافت پول در ازای ارائه ی خدمت به همنوعان خود را دارند؟»

سلام شهروز سوال سختی پرسیدی چی بگم خب من الآن واهمه دارم که اگه نظرم رو ابراز کنم اونایی که با طرز فکرم مخالفن ازم برنجن
ولی خود من شاید چون فعلا شاغل نیستم و خانوادم از لحاظ مالی در سطح متوسطی هستن با اونایی که میگن خدمات باید رایگان باشه موافق باشم
اما کسانی که کارمند هستن و از لحاظ خانوادگی در سطح بالایی قرار دارن و ثروتمند هستن حتما با اونایی که میگن در برابر خدمات پول گرفته بشه موافقن به عقیده ی من شرایط اقتصادی هر کس تعیین کننده ی افکارش در این مورد هست خدا نگهدارت.

سلام
من تقریبا با گروه سوم هم عقیده هستم
گفتم تقریبا چون معتقدم اگه کسی درآمد دیگه ای به جز کاری که قراره برای همنوع انجام بده داشته باشه بهتره پول دریافت نکنه چون اکثر نابیناها توانایی پرداخت هزینه برای خدمات دریافتی رو ندارن و چون تواناییشو ندارن از خیرش میگذرن و این از خیر دریافت اطلاعات گذشتن باعث میشه اطلاعات موبایلی و کامپیوتری نابیناها کمتر و کمتر بشه و نابیناها روز به روز ضعیفتر بشن
اما اگه کسی که درآمد خاصی نداره مبادرت به گرفتن پول بکنه به نظر من هیچ اشکالی نداره چون به خاطر استعدادش تونسته به جایی برسه که از بعضیها بالاتر باشه و خب طبیعیه که بخواد از این راه کسب درآمد بکنه اما اونم باید با شرایط خاصی باشه و نمیشه از همه
پول گرفت چون بعضیها واقعا استطاعت پرداخت پول برای دریافت این تکنولوژیها رو ندارن و باید ملاحظه بشن تا همه بتونن از امکانات استفاده کنن.
چندین بار پیش اومده که تو سایت خودمون یه پولی جمع شده تا نرم افزاری به رایگان در اختیار کسایی که توانایی خریدشو ندارن قرار بگیره یا سایت برای یه سال رایگان باشه تا همه بتونن ازش استفاده کنن و من با این روش یعنی گرفتن پول از کسایی که میتونن پول بپردازن و به پیشرفت تکنولوژی و پیشرفت همنوعاشون کمک کنن موافق هستم و حتی معتقدم کسایی که قصد دریافت پول به خاطر نرم افزارهای تولیدیشون رو دارن هم از این روش به پولشون برسن یعنی از کسایی که توانایی مالی دارن پول بگیرن و اون نرم افزار رو در اختیار عموم قرار بدن.
اما برای کارهایی مثل نصب جاز نمیشه به این روش عمل کرد و باید موردی باشه یعنی اگه بتون از بعضیها پول دریافت بکنن و از بعضیهایی که میدونن نمیتونه پرداخت بکنه پول نگیرن.
بازم اگه حرفی بود میام.

سلام پریسیما.
خب حالا یه سؤال. فرض کن یه بینا یه کار و درآمد داره. ولی خرج زندگیش بالا هست و مثلاً بعد از ساعت کاریش مسافرکشی هم میکنه و یا تو آژانس کار میکنه. ما الآن باید بهش بگیم که تو چون درآمد داری باید از مسافرهات کرایه نگیری آیا؟ خب یه نابینا هم برای این که بتونه از پس مخارج زندگیش بر بیاد، حتی اگر شاغل هم باشه این حق رو میتونه داشته باشه که از این راه هم درآمد داشته باشه. پس به نظر من نباید شاغل بودن یا نبودن طرف رو خیلی در این زمینه دخیل بدونیم. ولی در مورد بقیه ی کامنتت هم میشه بیشتر فکر کرد و به نظرم راهکار خوبیه.
ممنون از حضورت.
موفق باشی.

سلام شهروز پست بسیار خوبی رو منتشر کردی من با گروه دوم و سوم موافق هستم و با گروه چهارم نه برای اینکه بعضی از افراد باوضع مالی خوبی دارن از این موقعیت سو استفاده کرده و پولی رو پرداخت نمی کنند و در آخرکامنت پری رو به شدت لایک میکنم شاد باشی

سلام هستی. ببین در هر مورد احتمال سوء استفاده هست. حتی خیلی از کسانی که پول میگیرن مبالغ زیادی میگیرن که این رو هم باید در نظر گرفت. ولی حتی اگر به قول تو کسی با وجود توان مالی پول نده، در مقابل شاید خدمتی که دریافت میکنه کیفیت لازم رو براش نداشته باشه. یعنی خیلی وقتها مجبور میشه برای این که خدمت باکیفیت دریافت کنه پول بده و اگر پول نده نمیتونه توقع بهترینها رو هم داشته باشه. پس تا حدی راه سوء استفاده ی این افراد با این نوع تفکر بسته میشه.
به هر حال ممنون از حضورت.
پیروز باشی.

سلام شهروز
ممنون از پست خوب و بجایت.
من هم با نظر پریسیما خانم موافقم. با نظریه های سوم و چهارم هم موافقم.
اما به نظرم کسی که در قبال انجام دادن کارش می خواهد پولی را دریافت کند، بهتره که یه ذره انصاف هم در نظر داشته باشد. مثلا من کسی رو دیدم که برای نصب جاز ده هزار تومن پول می گرفت. حالا در نظر بگیرید من خودم یک بار به یک مغازه کامپیوتری مراجعه کردم و انواع و اقسام برنامه های مورد نیازم را نصب کرد و باور کنید آن زمان فقط ۶ هزار تومن از من گرفت. من واقعا از این رفتارا شاخ می کنم. یعنی یه برنامه جاز باید این قدر روش خورده بشه و یک فرد بینا که برنامه های زیادی برای من نصب کرده بود، این مبلغ کم را از من گرفت.
ضمنا فراموش نکنیم که کمک کردن به همنوع یک خدمت انسانی است و باید به کسانی که این خدمت را به بهترین شکل انجام می دهند درود فرستاد.
با تقدیم احترام به همگی

سلام وحید. خب در مورد مثالی که زدی باید دو نکته رو در نظر بگیری. اول این که هیچ مغازه داری شاید نتونه برای تو جاز نصب کنه و این کار فقط خود نابینایان هست. دوم این که شاید حق با تو باشه و ده هزار تومن برای جاز زیاده. ولی این رو هم در نظر بگیر که اون مغازه دار از صبح تا شب شاید برای ده نفر دیگه هم مثل تو همین کار رو بکنه و شصت هفتاد هزار تومن در روز از این راه درآمد داشته باشه. ولی یه نابینا شاید روزی یه مشتری هم نداشته باشه و تا حدی طبیعیه که قیمتش از یه مغازه دار بالاتر باشه. ممنون از حضورت.
موفق باشی.

خب ای کاش دلیل مخالفتت رو هم میگفتی. به هر حال اون نابینا خودش انتخاب کرده که از یه خدمتی رایگان استفاده کنه یا پولی. پس باید تفاوت کیفیت این دو نوع خدمت رو هم بپذیره چون حق انتخاب داشته. میگن هیچ ارزونی بیعلت نیست، هیچ گرونی هم بیحکمت نیست.

سلام.
من در یک تعادل با همه ی دیدگاههای گفته شده توی این مطلب قرار میگیرم.
یعنی هم با مفت و مجانی بودنِ همه چیز موافق نیستم، هم با پولکی شُدَنا مخالفم، هم معتقدم مبادله یک چیزِ دو طرفست و دو طرف باید رضایتِ نسبتا بالا از چیزی که دریافت میکنن داشته باشن.
من خودم راستش جایی که حضوری کار کنم هیچ وقت نِمیگم مجانی.
نهایتا میگم هرچی خودت دادی.
خداییشم نمیشه مثلا آدم همه ی وقتشو بذاره، برای طرف مثلا ویندوز نصب کنه، بَعدِشَم هیچی دستشو نگیره.
اما با اون کاری که دوستِ وحیدم انجام میده ام موافق نیستم.
به نظرم انصاف و مروت اونقدرام دیگه چیزِ بدی نیست خخخ!
در کل پستِ مَشتی ایه.
یه جورایی بحثِ روزه.
میلایکمش.
دَمِت گَرم.

سلام مسعود. خب فرض کن تو رفتی و یه ویندوز نصب کردی و طرف با هر ترفندی بهت پول نداد. یا مثلاً ۵۰۰۰ تومن واسه یه ویندوز بهت داد. من مطمئنم هیچ مغازه داری زیر سی تومن دیگه الآن ویندوز نصب نمیکنه. لا اقل تهران اینطوریه. ولی اگر تو یه چارچوب داشته باشی و قبل از رفتن با طرف طی کنی، میتونی بپذیری که کارشو انجام بدی یا نه. در مورد موافقت با وحید هم جوابم به وحید رو بخون.
مرسی که هستی.
شاد باشی.

سلام شهروز
من حق انتخاب را به مصرف کننده میدهم
البته اینم بگویم نابینا در مقابل زحمتی که واسه هم نوع خود میکشد
میتواند پول بگیرد
ولی قشنگتر این هست که نگیرد
چون ما در کشوری هستیم که مشکلات اشتغال اجتماعی فرهنگی شهری
و.و.و. هست که باید بابتش هزینه پرداخت کنیم
همین

سلام و درود بر شهروز الدوله, من با اون نظری موافقم که حق انتخاب را به کسی که میخواد از اون خدمت استفاده کنه یعنی مصرف کننده میدهد چرا که من مصرف کننده با توجه به جیبم میسنجم که میخوام این خدمت را رایگان داشته باشم یا در قبالش پول بپردازم ولی وقتی که پول میپردازم توقع دارم که بهترین و عالی ترین خدمت را دریافت کنم که متأسفانه بعضی از دوستان که میخوان به هم نوع خود یعنی یک دوست نابینا کمک کنند یه قیمت سر سام آوری از تو درخواست میکنند که اصلاً برای توی نابینا که درآمد خیلی بالایی نداری قابل پرداخت نیست من چند نمونه بدون ذکر نام به طور کلی میگم تا منظورم بهتر فهمیده بشه مثلاً من چند مدت پیش به یکی از دوستان نابینا گفتم که میشه من بیام خونتون تو بهم اینترنت درس بدی گفت باشه فقط جلسه ای ۵۰۰۰۰ تومان حالا هزینه ی رفت و آمد را هم بگذارید کنار من منکر این نیستم که او میخواد دانشش را در اختیارم قرار بده مستحق دست مزدش هست اما نه دیگه این قدر, یا مثلاً من همین تابستون که گذشت به یه مؤسسه ای رفتم برای آموزش کامپیوتر و شعار اون مؤسسه هم این بود که بهتون اینترنت یاد میدیم اما از ۱۲ جلسه فقط دو جلسه بهمون اینترنت یاد دادن جالب بود که اسمش هم بود مؤسسه ی خیریه …. و مبلغ …. را از ما گرفت که در مقابلش اون چیزی که میخواستیم بهمون ارائه نداد یا اخیراً من میخواستم چندتا کتاب ضبط کنم یه بنده خدایی یه مؤسسه ای توی تهران بهم معرفی کرد که مثلاً کارشان ضبط کتاب بود البته کتابخانه نبود و میگفت ساعتی ده هزار تومان درحالی که بیشتر از ساعتی ۴ هزار تومان حقش نبود پس من حق دارم کتابهایم را به چنین مؤسسه ای ندم و به فلان جا بدم که ساعتی چهار هزار تومان میگیره پس اگه طرف که میخواد یه خدمت به من ارائه بده حالا فرقی نمیکنه که در چه زمینه ای باشه میخواد کامپیوتر باشه یا ضبط کتاب یا کرک نرم افزار و … اگه میخواد پول هم بگیره یه مبلغی بگه که اولاً در توان من نابینا باشه تا بتونم بپردازم و اگه در توانم نبود هم به سراغ کسی برم که یا از روی خیر خواهی مجانی اون کار را برام انجام بده که در این روزگار خیلی کم شده و … ببخشید که این همه چرت و پرت گفتم, اگه انشای نظرم بد بود ببخشید چون که دانش من در این حده در پایان هم آرزو میکنم که روزی برسه که اگه یه نابینا هم میخواهد به هم نوعش چیزی یاد بده اگه میتونه مجانی اگه نمیتونه قصد تیغ زدن و سر کیسه کردن اون را نداشته باشه همین اگه کسی از حرفهای من رنجید ازش معذرت میخوام, در پناه حق بدرود و خدا نگه دار

سلام
به نظر من یه سری چیزا به خود کسی که داره کاری رو انجام میده بر میگرده یه سریشم به وجدان طرف
یعنی ببینین اگر شما با کسی رفیق باشی,حتی اگر اون طرف توانایی پرداخت پول هم داشته باشه بازم نمیتونی ازش پول دریافت کنی,یعنی روت نمیشه
تازه اگر هم بخوای دریافت کنی طرف رو حساب رفاقتی که با شما داره ازتون ناراحت میشه
پس اینجا به اون دوستتون بر میگرده و این که چقدر میفهمه
اگر بفهمه متوجه میشه که شما هیچ منبع درآمدی نداری و باید به شما یه پولی رو بده
اگر هم نمیفهمید که دیگه هیچی!!
آدم نباید پولکی باشه
یعنی نباید هر جایی و از هر کسی پول بگیره
وقتی من میدونم یکی پول نداره چرا باید با پول گرفتن اونو تحت فشار بذارم؟
واقعا کار انسانی ای نیست
ولی یه موقع هست طرف رو نمیشناسی,میدونی هم که وضع مالیش خوبه,منظورم از نمیشناسی اینه که با طرف رفیق نیستی
خوب,چرا نباید اینجا پول گرفت؟من میگیرم خوبشم میگیرم,ولی نه بیشتر از حدش!
خداییش یه سری ها وجدان ندارن
یکی از بچه ها اومد پیش من گفت بیا این جازم رو نصب کن
من واسش نصب کردمو ازش ۵ تومن گرفتم
بیچاره داشت از شادی بال در میاورد!!
میگفت من یه ۵۰ هزار تومنی برای این کار گذاشته بودم کنار
بهش گفتم چطور؟
گفت یه روز به یکی گفتم واسم جاز نصب کنه طرف هم یه جاز ۴۰ دقیقه ای نصب کردو تنظیماتش هم انجام نداد!
بعد ازم ۳۵ تومن گرفت!!!
اصلا من موندم!
من فکر میکنم یه سری از بچه های ما چون شناخته شده نیستن که مثلا هر روز برای یکی یه کاری انجام بدنو کسب درامد کنن
وقتی یه موقعیتی پیش میاد خودشونو خفه میکنن!یعنی میخان پول یه ماهشونو از اون بدبخت بگیرن!
خوب,کیفیت کار
اگر کسی برای کاری که من دارم براش انجام میدم پول پرداخت کنه
پس میتونه توقع بهترین کار رو داشته باشه و حتی اگر بعدا هم به مشکل بر خورد من خودم رو موظف میدونم که بهش بدون هیچ حرفی کمک کنم
کلا اعتقاد من اینه که همیشه باید طوری کار انجام داد که پولی که میخوای بگیری حلال حلال باشه
ولی اگر پول نداد,اینجا دیگه به وجدان من بر میگرده که کارم رو درست انجام بدم یا نه
به نظر من قبل از این که ما کاری رو بلد باشیم یک انسانیم
پس در هر شرایطی باید مثل یک انسان رفتار کنیم
من کسی رو میشناسم که مفتی برای کسی کاری رو انجام میده,اوم کار رو ناقص انجام میده تا طرف دوباره چند وقت بعد بیاد پیشش!
مثلا میگم,ویندوز رو کرک نمیکنه!
تا بعد چند وقت طرف به مشکل بر بخوره و دوباره بیاد پیشش
خوب,به نظر شما این انسانه؟من که فکر نمیکنم
ولی خداییش کسی که از شما تقاضای کاری رو داره نباید پر رو بازی در بیاره
مورد بوده طرف اومده به من گفته محمد ساعت هفت منتظرم بیا اتاق لپتاپمو درست کن,نیای خودت میدونیا!!
من هم نرفتم و گفتم کار دارم!
خداییش ادبم خوب چیزیه
دقت کردین که من همینجور دارم مینویسم و تمومش نمیکنم؟
خوب فعلا من برم که استاد حذفم میکنه!
بازم چیزی بود میام
بای

سلام محمد.
خب پس تو بیشتر با دیدگاه سوم موافقی. ببین تو هر صنفی امکان سوء استفاده هست. یه راننده ممکنه بیشتر از حقش کرایه بگیره، یه مغازه دار ممکنه گرون فروشی کنه و به هر حال به خاطر احتمال سوء استفاده ی عده ای نمیشه بازار کسانی که با وجدان کار میکنن رو کساد کرد. در مورد قیمت هم به نظر من اگر من نابینا قیمت مغازه رو با همنوع خودم مقایسه کنم چندان عادلانه نیست. من باید بپذیرم که همنوع من بازار کارش به وسعت یه مغازه دار نیست و طبیعیه که قیمتش کمی از مغازه دار بالاتر باشه. ولی نه در حدی که خیلی به من فشار بیاد. من شخصاً اگر یه نابینا برام بتونه کاری انجام بده، حتی اگر قیمتش کمی از مغازه دار بالاتر باشه، من اون نابینا رو انتخاب میکنم. چون معتقدم که اون مغازه دار بالاخره از من نگیره از یکی دیگه میگیره ولی اون نابینا شاید تا چند روز هم بعد از من مشتری نداشته باشه و ترجیح میدم اگر قراره پولی تو جیب کسی بره تو جیب همنوعم بره.
ممنون از حضورت.
موفق باشی.

سلام
به نظر من نابیناها حق دریافت پول در مقابل آموزششان به هم نوع خود را دارند
پس نابیناها چه طوری می‌خواند زندگی خود را بچرخانند
البته حق ندارند که از این توانایی خود سوء استفاده کنند
و باید انصاف هم داشته باشند و در مواقعی هم با توجه به شرایط با بهای کم و یا مجانی کار کنند
این دیگه به خود و وجدانشان بر می‌گرده
اگر هم آموزش مجانی در اختیار بقیه قرار می‌دند این که چه مقدار از دانششون را می‌خواند در اختیار دیگران بذارند به خودشان بستگی داره
ولی باید درست و صحیح آموزش بدند و انتقاد پذیر هم باشند

سلام خانم شیبانی. با کل کامنتتون موافقم به جز آخرش. اگر کسی خودش تصمیم بگیره رایگان کاری رو انجام بده، باید کارش رو درست انجام بده و نباید کم بذاره. چون کسی اون رو مجبور به انجام کار رایگان نمیکنه. اگر او مجبور بود که رایگان کار کنه حق داشت که به میزانی که میخواد دانشش رو خرج کنه. ولی وقتی اختیار با خودش بوده که پول بگیره یا نه، باید کیفیت مناسبی ارائه بده.
ممنون از حضورتون.
موفق باشید.

سلام
مرسی آقا ی حسینی
ممنون بابت پست خوبتون
من با گروه ۲و۳موافقم بیشتر ۲
خودم خیلی واسه اینجور چیزا هزینه می کنم اما میدونم بعضی دوستان شاید براشون سخت باشه
به همین دلیل با نظر پری سیما که گفت سایت ها و دوستانی که خدمات ارائه میدن سالیانه مبلغی رو بگیرن و امکانات رو رایگان در اختیار هم نوعان بذارن خیلی موافقم
من بیشتر حق رو به ارائه دهنده میدم
چون واقعا لطف بزرگی به ما می کنن
و همین جا از همه ی این استادان محترم تشکر می کنم.
در پایان هم می گم ای کاش دولت ما رو حمایت می کرد,ای کاش.

سلام خانم راشدی.
خب با توجه به مطالبی که نوشتید، شما بیشتر معتقد به دیدگاه سوم هستید. به نظر من هم دیدگاه سوم منطقیه. با این شرط که اگر کسی خودش انتخاب کرد که رایگان کاری رو انجام بده، به نوعی کم نذاره و با کیفیت مناسبی اون کار رو انجام بده. چون خودش این رو خواسته که رایگان اون کار رو انجام بده و کسی مجبورش نکرده.
ممنون از لطف و حضورتون.
موفق باشید.

سلام.
با نصف ۲ و نصف ۳ موافقم.
اختیار گرفتن پول در برابر خدمات و مقدارش کاملا با فرد ارائه دهنده خدماته؛ مگه این که نقصی تو ارائه خدمات وجود داشته باشه.
خدمات رایگان هم باید به صورت رضایت بخشی انجام بشه. اما نه به بهترین شکل. دلیلم هم اینه که اگه خدمات رایگان و پولی یکی باشن، کسی دیگه به خدمات پولی نیازی نداره.
درست مثل برنامه هایی که دو نسخه پولی و رایگان دارن. مگه میشه ما از کسی انتظار داشته باشیم یه برنامه رو پولی منتشر کنه در حالی که نسخه رایگانش هم درست مثل نسخه پولی کار کنه.
راستی چه پست باحالیه! 🙂

من تازه بیدار شدم و فرمایشات این شهروز منحرف رو کمی تا اندکی شنیدم. خخخخ. چون من امروز حرفی نزدم و حرف خانم شیبانی رو تایید
کردم باید بهت بگم که ایشون گفتن که باید صحیح آموزش بدن و انتقادپذیر هم باشن. تو چی میگی هاااا؟ ؟ ایشون میگه آموزش دهنده مختاره که بخشی از آموزش خودش رو انتقال بده البته با کیفیت بالا.

سلام و تشکر از شما که مطلب مهمی را عنوان کردید
با گروه سوم موافقم
چرا که این دسته که میگن مثلا نصب جاز ده هزار تومان بیشترش هست نمی دونن چه خبره و چه مشکلاتی پیش رو برای نصب یک جاز روی یک لب تاپ یا کامپیوتر شخثی وجود داره
وقتی میاریش اولا که نو و تازه نیست این وسیله یا اسپیکر نداره یا ویندوزش خرابه یا کرک نشده یا ویروسی هست یا درایورهاش نصب نیست یا مشکل سخت افزاری داره یا صاحبش راضی نیست فلان کار روش انجام شه و هزار یا های دیگه
وقت گذاشتن و درست کردن و هر مدلی رفع و رجوع کردنش که با یک اینتر که نیست آخرش طرف هم از اون پر روها باشه و بگه مگه چکار کرده خوب اگر تو این کاره بودی خب خودت میکردی البته بهتر همون که پول با انصاف هم از این دسته نگیری و کارشون رو هم انجام ندی
چرا شاید البته شاید خودشون برن دنبالش و یاد بگیرن و انجام بدن اون وقت فکر نکنم که نخان برای انجام دادن کاری از بقیه پول نگیرن به هر حال از بعضی ها پول نمی گیرم که هر چی بلدم هم یاد میدم چرا که شعور طرف میرسه چی به چیه و نمیره صفحه خوان بگذاره پشت سر نابینا جماعت و برای بعضی ها هم پول میگیرم و هم منت میگذارم و متلک هم میگم بهش چرا که می شناسمش به هر حال نظر من بود ولی گرفتن هزینه و ارائه خدمات برای خود این سایت هم موجب پیشرفت خواهد بود البته از نوع با انصافش موفق باشید.

سلام جناب نبیلو.
خب ممنون از نظراتی که گذاشتید.
ولی در مورد این محله فعلاً که بچه ها هر وقت لازم شده ازش حمایت کردن و از این به بعدم مطمئنم که نمیذارن اینجا به مشکل بخوره.
ممنون از حضورتون. موفق باشید.

سلام شهروز جان. اول بگم که خیلی خیلی می خوامت و پیگیر پست هات هستم.
به نظر من اصلا نابینایی چیزی نیست که در مورد پول گرفتن یا پول دادن چیزی رو بخواد عوض کنه.
ما طبیعتا برای دریافت خدمات از هر فردی باید سعی در جبران خدمت اون فرد داشته باشیم مگر این که خود شخص به هر دلیلی این انتظار رو از ما نداشته باشه و مهمتر از اون این قضیه رو خودش به ما بگه.
متأسفانه بعضی از ما ها فکر می کنیم که چون مثل دیگری نابینا هستیم و به نوعی بهش احساس نزدیکی می کنیم پس این کافیه برای فراموش کردن حقوقش. این در صورتیه که شاید بعضی از دوستان ما که توان خدمت رسوندن به ما ها رو دارن فقط و فقط بخاطر همین دیدگاه بیکار هستن و واقعا می تونن از همین راه درامد قابل توجهی داشته باشن.
ما برای داشتن تعاملات پایدار و محکم ناچار به برقراری روابط برد برد هستیم.

سلام محمدرضا.
اول بابت لطفی که بهم داری ازت ممنونم.
تا اینجا اکثر بچه ها با دیدگاه سوم موافق بودن.
فقط نمیدونم وقتی خیلیها این دیدگاه رو قبول دارن، چرا تا یه نفر کارش سکه میشه از هر طریقی سعی میکنن بهش ضربه بزنن. به هر حال ممنون از لطف و حضورت.
موفق باشی.

خیلی فاصله هست بین پذیرفتن و عمل کردن. جواب سؤالی که مطرح کردی خیلی بدیهی هستش و بعید می دونم کسی که به این بدیهیات مقید نیست علاقه ای به پاسخ دادن به چنین پرسشی داشته باشه. در واقع منطقی به نظر میرسه که نظرات موافق با این دیدگاه زیاد باشن.

سلام من متاسفانه فرصت نکردم همه ی دیدگاهها رو بخونم فقط یک مثال میاورم پسرم گوشی موبایل اندروید داره و با اون خیلی از کارها رو انجام میده با نرم افزار تلگرام کار میکنهووووو…… اما بابت آموزش آنها پولی پرداخت نکرده آیا نابینا باید برای فرا گیری مطلبی که هیچ بینایی جهتش هزینه ای پرداخت نمیکنه متحمل هزینه بشه؟با تشکر بعدا اگه کامنتها را خواندم خواهم آمد با تشکر

درود بر بیسایه ی گرامی.
چون پسر شما پولی نداده دلیل نمیشه که دیگران هم نباید پولی بپردازن.
خیلیها هستن که بینا هم هستن و گوشی و کامپیوترشون رو میبرن به مغازه تا براشون برنامه بریزه و در قبالش پول هم پرداخت میکنن. خیلی از نابیناها هم هستن که خودشون تواناییش رو دارن و با تلاش و آزمایش و خطا یاد میگیرن و نیازی به آموزش ندارن.
پس این نمیتونه خیلی دلیل محکمی باشه.
به هر حال نظر شما هم قابل احترامه.
ممنون از حضورتون.
موفق باشید.

سلام مجدد
شهروز من اون فرد بینا رو که میگم واقعا بلد است جاز را نصب کند و نصب جاز هم چندان تفاوتی با برنامه های دیگر ندارد. اون یکی دو بار به راحتی برام جاز نصب کرد و مشکلی هم پیدا نکرد.
دلیل مخالفتم با نظریه چهارم را هم جمله پایانی این نظریه می دونم. من معتقدم اگر کسی به هر نحوی چه پولی و چه رایگان می خواهد برای همنوعش کاری انجام دهد باید با بهترین کیفیت کارش را انجام دهد وگرنه اگر قرار باشد کارش کیفیت نداشته باشد، خب همان بهتر که انجام ندهد.
تشکر از توجهت

سلام وحید. خب اگر تو دیدگاه چهارم طرف بین خدمت رایگان و پولیش فرقی نذاره، دیگه نابیناها چه دلیلی داره که بهش پول بدن آیا؟ خب همه رایگان استفاده میکنن. اگر معتقد باشی که باید طرف در هر شرایطی کارش رو درست انجام بده، پس تو موافق دیدگاه سوم هستی نه چهارم.
موفق باشی.

خوب تا اینجا داشته باشیم یکی به من گفت تا دیروز از تو خبری تو بچه های نابینا نبود
تو حالا از کجا و چطوری یاد می گیری دلیل نمی شه ما هر چی می گیم تو نگی چشم و انجام ندی چون بعد از ما اومدی تو این عرصه حالا داشته باشید نظریه رو و دلیل اینکه من باید مطیع ایشان باشم رو و حالا پیدا کنید پرتقال فروش را.

خب به نظر من اگر تعداد افراد ماهر زیاد بشه، نوعی رقابت به وجود میاد که میتونه باعث متعادل شدن قیمتها بشه و در ضمن حق انتخاب هم برای کسانی که احتیاج به این افراد دارن به وجود میاد. واسه همین به نظرم اگر انحصار در اختیار متخصصین نباشه میتونه مفید باشه.

سلام
راستش واقعا نمیدونم!
خود من که فعلا مهارت قابل توجهی ندارم، ولی هیچ وقت روم نمیشه بابت کاری از کسی هزینه ای دریافت کنم!
به عنوان مصرف کننده بستگی به نوع و کیفیت خدمتی داره که دریافت میکنم. برام تفاوتی نمیکنه که فلان خدمت رو فرد بینا انجام میده یا همنوع! اگر رعایت انصاف شده باشه من هم از پرداخت هزینه ابایی ندارم!
ممنون بابت پست. موفق باشید.

سلام به همه.
پست بسیار عالی و قابل بحثیه
به نظر من هر کسی که واسه من نوعی کاری انجام میده حق دریافت مزد داره و منم وظیفم اینه که بهای خدمتی که بهم شده رو سعی کنم بپردازم حالا اون فرد میخواد بینا باشه یا نابینا.
ضمنا کسی که تکلیفی رو در مقابل شخصی بر عهده میگیره باید به نحو احسنت اون تکلیفش رو انجام بده حالا چه بخواد در مقابلش مزدی بگیره یا نه، یا چه طرف مقابلش بینا باشه یا از همنوعهاش.
در نهایت به نظر من همه ی افراد باید به حقوق هم احترام بذارن و در مقابل نسبت به همدیگه کاملا منصف باشن حالا میخوان بینا باشن یا نابینا. مثلا من نابینا با تاکسی میرم بیرون، انتظار دارم اون راننده دقیقا اون جایی که میخوام برم منو برسونه و د قبالش من وظیفه دارم کرایش رو البته اونچه که حقش هست رو بهش بپردازم اگه اون کم کاری کنه بد کرده یا اگه من انتظار داشته باشم از حقش بگذره و بهم تخفیف بده غیر منصفانه هست مگر اینکه خود اون راننده لطف کنه و خودش کمتر حساب کنه یا اصلا ازم چیزی نگیره که این هم نباید باعث شه که وظیفش رو درست انجام نده.
از پستتون ممنونم.
امیدوارم این بحث در عمل نتیجه بده و از اختلافات اینچنینی کاسته شه یا کلا حل شن اینطور اختلافات.
سپاس آقای حسینی.
موفق باشید

سلام بر خانم رضایی نیا.
با دیدگاه شما موافقم. منتها همون راننده تاکسی اگر از شما همون اول بگه که نمیخواد کرایه بگیره، حتی اگر سهواً شما رو قدری اون طرفتر از جایی که میخواید پیاده کنه، شما دیگه شاید روتون نشه بهش اعتراض کنید و ازش بخواید شما رو به جای مورد نظرتون برگردونه. ولی اگر کرایه بگیره میتونید چنین توقعی ازش داشته باشید.ولی در مقابل هم اون راننده خودش نخواسته کرایه بگیره و شما مجبورش نکردید پس باید کارشو درست انجام بده و حتی اگر شما اعتراض هم بکنید که چرا اشتباه پیادتون کرده حق با شماست مگر این که شما خودتون تصمیم گرفته باشید که بهش کرایه ندید که اونوقت حق اعتراض برای شما نیست. ممنون از مشارکت مفیدی که در بحث داشتید.
موفق باشید.

مجددا سلام.
تا حدی موافقم با نظرتون که فرمودید اگه از اول بگه که نمیخواد کرایه بگیره منم معذب بشم که اعتراض کنم ولی باز هم همینطور که فرمایش کردید حق اعتراض دارم اگه کمکاری کنه چون مجبورش نکردم ازم کرایه نگیره. اگه هم بهش اعتراض کنم و بخواد به خاطر اینکه ازم کرایه نگرفته به روم بیاره و بگه من از شما چیزی نگرفتم پس حق اعتراض ندارید حتی اگه نخواد کرایش رو بهش میدم چون اولا سرم منت گذاشته با اینکه من ازش نخواسته بودم، ثانیا میخواد نگرفتن کرایه رو بهونه کنه و از مسئولیتش تا حدی شونه خالی کنه.
بازم ممنون از پست مفیدتون

درود بر شهروز همین چند وقت پیش یه خانم نابینا از یه منطقه دور افتاده با من تماس گرفت و گفت شنیدم نابینا ها می تونن کامپیوتر یاد بگیرن خیلی دوست دارم منم یاد بگیرم من بهش گفتم حاضرم آموزش شما را به عهده بگیرم ولی چون مسافت زیادی را باید طی کنم باید کرایه رفت و برگشت من را بپردازی که من با ماشین عبوری حساب کردم وقتی هزینه کرایه را بهش گفتم از خوشحالی بال درآورد وقتی اولین جلسه به دیدنش رفتم مشاهده کردم که کامپیوترش از این سیستم های بسیار قدیمی هست و در ضمن خرابم هست گفتم باید یه سیستم دیگه تهیه کنی گفت توانایی خریدش را ندارم منم سری بعد با مشورت خانمم کامپیوتر شخصی خودم را که چندان استفاده واسه من نداشت و در ضمن از سرعت بالایی هم برخوردار هست براش بردم تا یک سالی پیشش بمونه تا شاید این مدت بتونه سیستم خوبی تهیه کنه خدا را شاهد می گیرم اگر هر ماه یک میلیون و دویست هزار تومان قسط نمی دادم همین کرایه را هم ازش نمی گرفتم ولی من اعتقاد دارم هر کس علمی داره می تونه تحت شرایطی از اون علم سود اقتصادی ببره نخست این که شرایط مالی خودش را در نظر بگیره دوم شرایط مالی و توانایی پرداخت طرف مقابل را هم در نظر داشته باشه و سوم این که در هر صورت از جاده انصاف خارج نشه

درود بر آرتیمان عزیز.
من هم قبول دارم که اولویت ما باید کمک به همدیگه باشه و منفعت مالی در اولویت بعدی قرار بگیره. ولی با محکوم کردن کسایی که دارن پول میگیرن هم مخالفم. از طرف دیگه هم معتقدم که کسانی که دارن از این راه درآمد کسب میکنن میتونن برای کسانی که تشخیص میدن توان مالی خوبی ندارن رایگان کار انجام بدن و این اصلاً براشون سخت نخواهد بود. در واقع من هم مثل شما موافق دیدگاه سوم هستم.
شاید به عنوان نویسنده ی پست نباید با صراحت نظرم رو میگفتم. ولی خب دیدم اکثریت کامنتها موافق نظر شخصیم بود دیگه بروز دادم. دیدگاه سوم از نظر من دیدگاه کامل و منطقی هست و میشه اون رو به عنوان الگوی رفتاریمون در این رابطه قرار بدیم.
ممنون از مشارکت شما.
موفق باشید.

درود! من زغال فروش هستم و زغالم را به قیمت مناسب به آشنا و غیره میفروشم و لزومی نمیبینم که از فلانی کمتر پول بگیرم و از فلانی پول بیشتری بگیرم… وقتی شخصی مغازه باز میکند اگر بخواهد از اقوام دور و نزدیک سود نگیرد پس از چه کسانی سود بگیرد؟ برای زندگی انسان به شغل نیاز دارد و نباید به حرفهای بعضیا گوش دهد و راه خود را انتخاب کند و پیش برود تا موفق باشد… نظر افرادی که انتظار دارند نابینا نباید از همنوع پول بگیرد کاملا اشتباه است و مانند این است که بگوییم راننده ی تاکسی نباید از اقوامش کرایه بگیرد یا مغازه دار نباید از اقوامش سود بگیرد یا من باید زغالم را رایگان به اقوامم بدهم… هر کسی برای زندگی بهتر نان زحمتش را میخورد… ادامه حرفهایم در فرصتی دیگر چون داره دیرم میشه…!

سلام
پستتون جالبه منم با دیدگاه سوم موافقم و با این دیدگاه شما که میگین اگه یه نابینا بیشتر گرفت بذارین به حساب بیکاریش و این که مغازه دار ممکنه شصت هفتاد هزار از این راه در بیاره اما نابینا فقط همین یکی هست،اصلا موافق نیستم.چون من قرار نیست تاوان بیکاری اون رو بدم امکان داره خودم هم مشکلات مالیم از اون بیشتر باشه بنا بر این موافق این نظریه هستم که اگر هزینه نصب جاز مثلا پنج هزار هست چه منه نابینای بیکار نصبش کنم یا اونی که پولش از پارو بالا میره با توجه به این مساله که دوتامون قصد گرفتن پول رو داریم باید همون پنج هزار گرفته بشه مگر این که بخوایم کمتر بگیریم. اما حق گرفتن پول بیشتر رو نداریم.
سربلند باشید.

سلام خانم شفیعی.
خب منم با تفاوت قیمت زیاد بین مغازه و نابینا مخالفم.
ولی منظورم این بود که مثلاً اگر مغازه میگیره ۵۰۰۰ تومن و یه نابینا میگیره ۸۰۰۰ تومن، این ۳۰۰۰ تومن تفاوت قیمت انقدر نیست که برای من و شما به عنوان یه معضل باشه و اگر توان مالیمون در حدی باشه که بتونیم پرداختش کنیم، خیلی مسأله ی بزرگی نیست که بخوایم اون فرد رو به خاطر سه هزار تومن محکومش کنیم. به هر حال اون فرد نابینا یه همنوع هست و گیریم که دو سه هزار تومن بیشتر بگیره. واقعاً در شرایط امروز ما دو سه هزار تومن به حال خیلی از ماها تأثیری نداره که بخوایم به خاطرش کسی رو متهم به گرانفروشی کنیم. ولی با این که اون فرد نابینا این ۵۰۰۰ تومن رو مثلاً یه دفعه ۲۰۰۰۰ تومن بگیره هم مخالفم و معتقدم اگر هم قراره بیشتر از مغازه بگیره، این تفاوت قیمت باید معقول باشه.
ممنون از حضورتون.
پیروز باشید.

با سلام خدمت شما دوست عزیز
خسته نباشی دست مریزاد پست جالبی زدی
من خودم با گروه سوم موافقم چون
۱ آزادی عمل به هر دو طرف میده یعنی چه فردی که خدمات به نابینا میده میتونه از گیرنده ی خدمات پول بگیره یا نگیره
و چه فرد گیرنده ی خدمات آزاده که پول بده یا نده
به نظرم خب اگه ما نابیناها بی کاریم شرایط برای اکثر نابیناها برابر
خب حالا یکی استعدادش از یکی دیگه بیشتر شکوفا شده باید ازش استفاده کنه
یه حاشیه هم برم اینه که من لا معاش له لا معاد له
یعنی کار جوهر هر مرد و هر انسانه
در کل حتی پایینترین اقشار جامعه ی نابینایان هم یا انقدر وضعشون بده که اصلا نمیتونن از تکنولوژی و فنآوریهای روز استفاده کنن
مثلا کسی که کامپیوتر نداره دیگه آموزش کامپیوتر و نصب جاز و اینترنت براش معنایی نداره و کمک کردن بهش فایده نداره
اما کسی که کامپیوتر داره و به آموزش نیاز داره پس قطعا در حدی هستش که اگه فرد خدمات دهنده ازش تقاضای پول کنه پول بهش بده
نکته ی بعدی اینه که بعضیا از استعدادشون سو استفاده می کنن و هزینه های بسیار گزافی رو از بچه های نابینا درخاست می کنن که این یکی از انتقاداتی هستش که میشه به این نظریه وارد کرد
من به شخصه موافقم که نابینا از نابینا پول بگیره هیچ اشکال نداره اما فقط باید با کمی انصاف رفتار کنه و با پنبه سر فرد خدمات گیرنده رو نبره
من به درخاست آقا شهروز عمل کردم و هیچ اسمی از کسی نگفتم
باشد که دوستان از ما نرنجند
با تشکر خدا نگهدار

سلام مرتضی.
ممنون که نظرت رو نوشتی.
بله خب همونطور که گفتم سوء استفاده تو هر صنف و هر جایی که پای پول وسط باشه هست و این فقط مربوط به نابیناها نیست. ولی خوشبختانه اکثر بچه های نابینایی که پول در قبال این کارها میگیرن افراد منصف و سالمی هستن.
ممنون از حضورت.
موفق باشی.

دیدگاهتان را بنویسید