خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

انقلابی در تولید برجسته‌ نگار‌های بریل کم قیمت

درود به همه‌ی دوستان عزیز
مرتب اتفاق افتاده که ما خبری در مورد اختراع یه دستگاه مفید برای نابینایان جایی می‌بینیم، ولی بعد دیگه اثری ازش دیده نمی‌شه. این خبر رو که دیدم گفتم اینه! یه خبر که در واقع حدود قیمت و زمان آماده‌ی فروش بودن دستگاه رو اعلام کرده و با پشتیبانی زیادی که داشته شک دارم زیر حرفشون بزنن. یه برجسته‌نگار ارزون قیمت که ما‌هایی که فولوس لا موجود هستیم بتونیم بخریمش. اگه بهزیستی واردش نکرد نماد فن‌آوری رو داریم که اگه مسئولانش قبول کنن برامون دستگاه رو وارد کنن. شاید من زیادی خوشبین هستم، ولی ممکن به نظر می‌رسه. خوب نصف شب نشستم این خبر تر و تازه رو ترجمه کردم. یه خورده خواب‌آلود بودم. پس اگه ترجمه بیشتر از حد معمول مشکل داره عذر می‌خوام. امید که مفید واقع بشه. یه سری پاورقی هستن که آخر متن نوشتم، برای اینکه اوناییتون که با صفحه‌خوان متن رو می‌خونید راحت باشید و مرتب حواستون پرت نشه عدد وسط متن نگذاشتم که به پاورقی‌ها اشاره کنن.
موفق باشید و متن رو این زیر بخونید.

 

انقلابی در تولید برجسته‌نگار‌های بریل کمقیمت
۲۴ مارس ۲۰۱۶ (۵ فروردین ۱۳۹۵)
نوشته‌ی الیکس هکت
ترجمه‌ی میثم امینی نیسیانی

در سال ۲۰۱۱ کوین کری چیزی را اعلام کرد که شرکت کنندگان در کنفرانس بریل ۲۱ در شهر لیپزیک آلمان را شوکه کرد.

او می‌گوید: «من بلند شدم و گفتم: موسسه‌ی ملی سلطنتی نابینایان، سازمانی که من رئیس آن هستم، تلاشی جهانی را رهبری خواهد کرد تا قیمت برجسته‌نگار‌های بریل را ۹۰٪ کاهش دهد. این به نوعی حرف بزرگی بود. اکثر افراد فکر می‌کردند که من دیوانه هستم.»

پنج سال بعد، کری با پشتیبانی سازمان‌های نابینایی مثل مدرسه‌ی پرکینز در ماموریتش موفق شده است. در روز ۲۳ مارس او در کنفرانس سی‌اس‌یو‌ان در ساندیگو از یک برجسته‌نگار جدید ۲۰ خانه‌ای پرده‌برداری کرد.

این دستگاه انقلابی امکان تولید شدن با قیمتی حدود ۳۲۰ دلار را دارد، چیزی که آن را جایگزینی بسیار ارزانتر از برجسته‌نگار‌هایی می‌کند که در حال حاضر در بازار موجودند و بسیاری از آنها قیمتی بین ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ دلار دارند.

بیل اوتس، معاون رئیس پرکینز سلوشنز می‌گوید: «واقعیت این است که امروزه بسیاری از افراد در سراسر دنیا قدرت مالی کافی برای خرید یک برجسته‌نگار بریل را ندارند. با فراهم کردن امکان خرید این تکنولوژی، ما داریم دسترسی را برای میلیون‌ها نابینا در سراسر جهان که از بریل استفاده می‌کنند ایجاد می‌کنیم و به آنها این فرصت را می‌دهیم تا ثواد و استقلالی که با آن می‌آید را به دست بیاورند.»

پرکینز از مدت‌ها پیش از دسترس‌پذیر کردن تکنولوژی برجسته‌نگار بریل به صورت جهانی و با قیمتی مناسب پشتیبانی و برای گسترش دستگاه جدید کمک مالی ارائه کرده است. پرکینز یکی از نه عضو مدیر گروه دگرگونی بریل کری است.

برجسته‌نگار‌های بریل از خار‌های فلزی متحرک برای ایجاد بریل از صفحات رایانه، تلفن‌های همراه یا کارت‌های حافظه استفاده می‌کنند تا کاربران بلافاصله بتوانند به نسخه‌ی بریل ایمیل‌ها، پیامک‌ها یا کتاب‌های الکترونیکی دسترسی یابند. برای بریل خوان‌ها برجسته‌نگار‌ها جایگزینی مناسبتری برای نسخه‌ی چاپی حجیم کتاب‌ها و اسناد بریل است.

برجسته‌نگار جدید کری که تولید شرکت اوربیت ریسرچ است و انتظار می‌رود پاییز آینده برای فروش در دسترس باشد نسخه‌ای ساده شده از بریل نوت تیکر‌های پیچیده‌ای است که بسیاری از دانشآموزان در پرکینز و دیگر مدارس نابینایان از آنها استفاده می‌کنند. دستگاه اصولا برای خواندن در نظر گرفته شده و صفحه‌کلیدی ساده هم برای وارد کردن متن و حرکت دارد. کاربران می‌توانند با تلفن همراه با تکنولوژی بولوتوس تعبیه شده در دستگاه به آن متصل شوند.

کری می‌گوید: «هدف اصلی دستگاه دانشآموزان و دانشجویانی هستند که در کشور‌های فقیر زندگی می‌کنند و در این کشور‌ها دسترسی به تکنولوژی و بریل چاپی محدود است یا وجود ندارد. یک برجسته‌نگار قابل تهیه می‌تواند بریل را به دور‌افتاده‌ترین کلاس‌های درس ببرد و به دانشآموزان و دانشجویان در یادگیری خواندن و نوشتن موثرتر کمک کند.»

او می‌گوید: «در حال حاضر کودکان نابینای کشور‌های جنوب صحرای بزرگ افریقا از طریق تلفن‌های همراهی نسبتا ارزان قیمت به موتور‌های صوتی دسترسی دارند. اما به خاطر اینکه متن را زیر سرانگشتانشان حس نمی‌کنند سطح ثواد آنها به اندازه‌ی کافی بالا نیست.»

کری می‌گوید که یک برجسته‌نگار بریل ارزان قیمت بین اعضای خدمات کتابخانه‌ی ملی که از جا‌هایی مثل کتابخانه‌ی پرکینز کتاب‌های قابل دسترس قرض می‌گیرند هم محبوب خواهد بود. با تهیه‌ی برجسته‌نگار‌های بریل ارزان قیمت برای اعضا، کتابخانه‌ها می‌توانند کتاب‌های بیشتری را روی کارت‌های حافظه توضیع کنند و قیمت چاپ کتاب‌های بریل گرانقیمت را کاهش دهند.

کری می‌گوید: «ما می‌خواستیم که این دستگاه کتابخانه‌ها را در سراسر جهان از  ارسال تعداد بسیار زیادی از کتاب های چاپی بریل نجات دهد. اگر شما به بریتانیا نگاه کنید، موسسه‌ی ملی سلطنتی نابینایان هر ساله مبلغ سنگینی برای کاغذ بریل می‌پردازد.»

در طی گسترش دستگاه، پرکینز فعالانه در روند تست آن درگیر بوده است. در فوریه کتابخانه‌ی پرکینز جلسه‌ای را برای تست دستگاه میزبانی کرد که در آن کارکنان و اعضا دعوت شده بودند تا در مورد برجسته‌نگار در حالی که هنوز در مرحله‌ی پیشنمونه بود نظر دهند.

برای چندین ساعت گروه در مورد همه چیز بحث کردند، از وزن برجسته‌نگار گرفته تا صدایی که خار های فلزی مکانیکی تولید می‌کنند. با وجود اینکه هدف رقابت با گرانقیمتترین برجسته‌نگار‌های موجود نبود، دستگاه توانست در میان کاربران با تجربه‌ی تکنولوژی مانند مدیر کتابخانه‌ی پرکینز، کیم چارلزسن خودی نشان دهد.

چارلزسن می‌گوید: «سرعت بروز شدن متن بهتر از آنی است که انتظار داشتم. برای یک برجسته‌نگار ارزانقیمت دیدن بریلی با این کیفیت حیرت‌انگیز است.»

عضو کتابخانه، استیو درسر، یک برنامه‌نویس بازنشسته و کاربر دائمی بریل، نظری مشابه دارد.

او می‌گوید: «من از سال ۱۹۸۲ از برجسته‌نگار استفاده کرده‌ام و این دستگاه فوق العاده است. با دوام، متن نمایش داده شده واضح  و به طور قابل قبولی پاسخگو است. من خوشحالم.»

یادداشت‌ها:
الیکس هکت: Alix Hackett
کوین کری: Kevin Carey
موسسه‌ی ملی سلطنتی نابینایان: the Royal National Institute of Blind People (RNIB)
پرکینز: Perkins
کنفرانس سی‌اس‌یو‌ان: CSUN Conference
بیل اوتس: Bill Oates
پرکینز سلوشنز: Perkins Solutions
اوربیت ریسرچ: Orbit Research
بریل نوت تیکر: braille notetaker
کیم چارلزسن: Kim Charlson+
استیو درسر: Steve Dresser

منبع متن انگلیسی: http://www.perkins.org/stories/news/a-low-cost-revolution-in-refreshable-brailleت

۲۳ دیدگاه دربارهٔ «انقلابی در تولید برجسته‌ نگار‌های بریل کم قیمت»

سلام بر آقای امینی گرامی دستت درد نکنه بابت این پست بسیار زیبا و ترجمه ای که کرده ای انشا الله با توجه به این نوشته ها قیمت برجسته نگارها پایین میاد تشکر بله واسه سیستم عامل اندروید هم برنامه ای با نام brail back هستش که به وسیله بلوتوث به برجسته نگار میشه وصل شد و وقتی که این برنامه را نصب میکنیم در قسمت قابلیت دسترسی به گزینه تاک بک اضافه میشه اینو جهت اطلاع دوستان عرض کردم خداحافظ

سلام و درود بر آقا میثم بزرگوار, اول مرسی بابت ترجمه و اطلاع رسانی در خصوص این خبر داق و دسته اول میگم یعنی میشه روزی ما هم در ایران همیشه سرفراز این برجسته نگار ارزان قیمت رو داشته باشیم اونم فقط برای خودمون هر چند یکم سخته و هزینه بر هست یی خدا میشه این آرزوی منُ رو هم براورده کنی من یه برجسته نگار میخوام خداااااا امیدوارم شرکت نماد فناوری مثل همیشه پیش قدم شده و در وارد کردن این برجسته نگار به کشورمان اقدام نماید چرا که امیدی به بهزیستی در این مورد نیست بازم عیدتون مبارک و مرسی بابت این پست در پناه حق بدرود و خدا نگه دار

درود، من هم خیلی امیدوارم که بیان. من هم با بریل خیلی بهتر از صوتی درک می‌کنم. به علاوه با کم شنوایی ناجورم اگه بیشتر به صدای صفحه‌خوان گوش بدم یکی از این روز‌ها شنواییم رو احتمالا کاملا از دست می‌دم. مرسی بابت کامنت. روز خوش.

ظاهرا فرض طراحان چنین دستگاه هایی این است که چون چاپ بریل هزینه سنگینی دارد و حجم بالایی اشغال می کند و نقل و انتقالش دشوار است و…. پس برجسته نگار می تواند جایگزین بریل چاپی بشود. من این فرضیه را بر اساس تجربه خودم نمی توانم قبول کنم. بله چاپ بریل همه آن ایرادات و شاید خیلی بیشتر از اینها دارد ولی بعید است کاربران در درازمدت ترجیح بدهند بریل برجسته نگار را جایگزین آن کنند. اولا موقع کار با این دستگاه بعد از حدود نیم ساعت مطالعه سر انگشتها عرق می کند و ادامه کار واقعا سخت پیش می رود. ثانیا سرعت مطالعه به این روش خیلی کمتر از بریل چاپی است, حتی در مورد خط کوتاه انگلیسی. خصوصا توجه بفرمایید که فقط یه سطر بیست کاراکتری در اختیار دارید و دائم باید خط عوض کنید. حالا خودتان تصور کنید فارسی خواندن که کوتاه نویسی هم ندارد با چنین دستگاهی چه وضعیتی خواهد داشت. به نظرم موتور های صوتی که هر روز پیشرفته تر می شوند در بسیاری موارد نیاز به بریل را منتفی کرده اند. بنده خودم عاشق بریل ام, بریل بخشی از هویت منِ نابینا است, و تا عمر دارم لوئی بزرگوار را دعای خیر می کنم. ولی واقعیت را باید پذیرفت و به دام مبالغه نباید افتاد. برجسته نگار نمی تواند جای کتاب بریل را بگیرد, برای مطالعه طولانیمدت مناسب نیست, یعنی تصور نکنید اگر موسسه نابینایان انگلستان فایل متنی فلان کتاب را برایتان فرستاد به همان راحتی نسخه چاپی می توانید مطالعه کنید. برجسته نگار قطعا ابزار سودمندی است, ولی توقعات خارق العاده از آن نمی شود داشت. ببینید, مانیتور های عادی نه یک سطر کوچک, بلکه تمام صفحه ای را که می تواند روی کاغذ چاپ شود نمایش می دهد و کاربردش هم خیلی آسان است, ولی آیا مردم ترجیح می دهند همه چیز را از روی مانیتور بخوانند؟ آیا واقعا نسل پرینتر و کتاب چاپی بینایی رو به انقراض است؟ با وجودی که نسخه پی دی اف خیلی کتاب ها روی وب گیر می آید, ولی اکثرا دوست دارند از روی نسخه کاغذی بخوانند.
کاش یک روزی چاپگر های شخصی و ارزانقیمت بریل ساخته شود تا لذت مطالعه طبیعی بیشتر نصیب ما نابینایان گردد.

درود
نظرتون کاملا منطقی به نظر می‌رسه. من خودم تجربه‌ای از کار با برجسته‌نگار ندارم. ولی حالا که با خوندن کامنت شما بهش فکر می‌کنم می‌بینم که بله، واقعا با یه خط متن نمی‌شه کار زیادی کرد. طراحی برجسته‌نگار‌های چند خطی هم که بسیار گرون‌قیمت از آب در میاد. چند وقت پیش خوندم که یه پسر ۱۳ ساله‌ی بلژیکی-امریکایی چاپگر بریلی رو با استفاده از یه کیت طراحی روبات اختراع کرده که قیمتی خیلی خیلی پایینتر از چاپگر‌های دیگه داره. اگه اشتباه نکنم حدود ۷۰۰ دلار. شرکت اینتل داره از اختراعش پشتیبانی می‌کنه. این نوجوون ویدئوی نحوه‌ی منتاژ و برنامه‌ای که باید روش نصب بشه رو به صورت رایگان روی اینترنت در اختیار همه گذاشته. فقط یکی که به الکترونیک وارد هست باید اون کیت روبات سازی رو بخره و طبق آموزش توی ویدئو اون رو نتاژ کنه. نمی‌دونم چقدر کیفیت داره، ولی اگه واقعا چیز خوبی باشه عالی می‌شه.
موفق باشید.

میثم عزیز گل کاشتی،
فقط با وجود تولید چنین دستگاهی ممکن است یک مشکل برای ما پیش آید. به علت تحریم از زبان فارسی پشتیبانی نشود.
فقط موندم پکتوس می خواهد این دستگاه های حدود ۱۸ میلیونی خود را به چه اشخاص یا سازمان های قالب کند.
ولی یادتان باشد اگر شرکت های آمریکایی حاضر باشند ۱۰۰۰ دستگاه از بروزترین برجسته نگار ها را در اختیار ایران بگذارند بهزیستی تن به این کار نمی دهد و از همان پکتوس و با قیمت ۶ هزار دلار برای هر دستگاه خرید می کند.
نمی دونم چه سر و سری بین بهزیستی و پکتوس هست. هرچه هست از نظر من خیر نیست.
موفق باشی

درود داوود عزیز
بله این مشکل ممکنه که پیش بیاد. ولی شک دارم اونقدر سختگیر باشن. اینجور مراکز هدفشون کمک هست و به مسائل سیاسی خیلی کاری ندارن. من الآن چند وقته که توی مدرسه‌ی آموزش از راه دور Hadley Institute for the Blind and Visually Impaired که توی شیکاگو هست انواع دوره‌های از راه دور رو می‌گذرونم. به وضوح کشورم رو ایران زدم ولی هیچ مشکلی نبود. برام مدارک قبولی در دوره‌ها و چیزایی که برای یه دوره لازم دارم رو هم پست می‌کنن. در مورد پکتوس، موافقم. با فساد اداری شدیدی که مملکت ما رو در بر گرفته این چیزا تعجب بر‌انگیز نیست.
به هر حال اگه بهزیستی کمک نکنه به صورت خصوصی می‌شه واردشون کرد. فقط چون باید با دلار آزاد خریداری بشن گرونتر در می‌یاد.
موفق باشید.

یک جمله را اصلاح می کنم.
ولی یادتان باشد حتی اگر شرکت های آمریکایی حاضر باشند ۱۰۰۰ دستگاه از بروزترین برجسته نگار ها را فقط با قیمت ۱ دلار در اختیار بهزیستی ایران قرار دهند باز هم بهزیستی تن به این کار نمی دهد.

دیدگاهتان را بنویسید