خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

برگزاری همایش “بایسته ها و راهبردهای مقابله با آسیب های ناشی از مین” در پیام نور سقز

با سلام و عرض ادب

در راستای آسیب شناسی و حمایت از قربانیان مین همایشی ارزشمند در دانشگاه پیام نور سقز برگزار گردید.

من به همراه دوستان دیگرم در مورد مین و خطرات و صدمات جسمی و روانی در محله مطالبی را عرض نموده و از اینکه هر روز شاهد اضافه شدن قربانی مین که اکثراً کودکان میباشند و تولد یک نابینای دیگر

و پیوستن آن به صف طویل بچه های این دیار ناراحت و نا امید از پیشگیری!!

این بار با تلاش یکی از قربانیان مین دکتر ناصر سرگران فارغ التحصیل حقوق بین الملل از دانشگاه تهران و استاد دانشگاه پیام نور سقز که بینایی خود را به دلیل انفجار مین در شش سالگی از دست داده این همایش برگزار شد.

برگزاری همایش “بایسته ها و راهبردهای مقابله با آسیب های ناشی از مین” در پیام نور سقز سرویس کردستان- همایش علمی- فرهنگی “بایسته ها و راهبردهای مقابله با آسیب های ناشی از مین” توسط دانشگاه پیام نور- مرکز سقز با همکاری دبیرخانه کمیته ملی حقوق بشردوستانه (جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران) و انجمن ایرانی مطالعات سازمان ملل متحد شعبه غرب کشور و با حضور اساتید و صاحبنظران این حوزه، جمعی از مسئولان شهرستان و شهروندان در سالن آمفی تئاتر مرکز سقز برگزار شد.

به گزارش کردپرس؛ در این همایش که روز 19 فروردین سال 95 و به مناسبت “روز بین المللی آگاهی از مین و کمک به اقدام علیه مین” اجرا شد، رئیس دانشگاه پیام نور- مرکز سقز با عرض خیرمقدم به حاضرین و با بیان اینکه هدف از تدوین قوانین و مقررات کمک به رفاه و تضمین حقوق انسان هاست، گفت: در مناطق مرزی مثل سقز بدلیل وجود مین های برجای مانده از جنگ تحمیلی و وضعیت جغرافیایی خاص، عواقب و تبعات منفی زیادی بدنبال داشته، لذا لازمست اقدامات و قواعدی برای حل این مشکلات تدوین و عملیاتی شود

دکتر علیرضا شریفی افزود: این همایش از جنبه های مختلف به بررسی علمی مسائل مربوط به مین، ابعاد اجتماعی و روانشناختی قربانیان مین، ظرفیت سنجی مقررات داخلی و بین المللی برای مقابله با آثار نامطلوب ناشی از مین، آموزش مخاطرات مین و…در 4 پنل تخصصی برگزار می گردد، که امید است راهکارهای مناسبی را برای تدوین قوانین و اجرای بهتر آنها برای کاهش آسیب های ناشی از مین ارائه دهد.

پاکسازی 360 پایگاه مین در سقز/ لزوم مشارکت عمومی در پیشگیری از تبعات مین

در ادامه معاونت استاندار و فرماندار ویژه شهرستان سقز با تقدیر از دست اندرکاران برگزاری این همایش، به اثرات مثبت کارهای فرهنگی و آموزشی برای کاهش تبعات مین و کمک فکری به مجریان اشاره و گفت: وجود مین در کردستان به دو دلیل ناامنی های اوایل انقلاب و همچنین جنگ تحمیلی 8 ساله بوده و دولت برای دفاع از اماکن حساس و نظامی، استقلال و تمامیت ارضی و مقابله با دشمنان مجبور به استفاده از این مین ها بوده است

مهندس علی اکبر ورمقانی با بیان اینکه بیش از 4 میلیون هکتار زمین آلوده به مین در کشور وجود دارد، گفت: سهم استان کردستان از این آلودگی 3% بوده ولی خسارات آن بیشتر از این درصد است. در میان شهرهای استان بیجار و قروه آلودگی ندارند، دیواندره، سنندج و کامیاران آلودگی کمتر دارند، اما سقز، بانه، مریوان و سروآباد آلودگی بالای مین دارند

وی با بیان اینکه پاکسازی مین از سال 69 شروع شده و بیش از 90 نفر از اکیپ های پاکسازی شهید و 110 جانباز شده اند، گفت: عزم جدی برای این کار وجود داشته، اما بعلت میزان بالای آلودگی و شرایط جغرافیایی و جابجایی مین ها، هنوز مناطق آلوده، کاملا پاکسازی نشده اند

ورمقانی با اشاره به اینکه در سقز تاکنون 360 پایگاه پاکسازی شده و 317 هکتار دیگر نیز برای پاکسازی کامل شناسایی و اقدامات لازم در این راستا صورت گرفته، اضافه نمود: در رسیدگی به پرونده حادثه دیدگان مساعدت های لازم صورت گرفته و دوره های آموزش های مختلفی برگزار شده؛ اما پیشبرد این امورات و کاهش خسارات مین، نیازمند حمایت، همکاری و همراهی تشکل های مردمی، آموزش بیشتر و فرهنگ سازی در بین اقشار مختلف و… است.

مقررات بشردوستانه تقویت شود

سپس رئیس دبیرخانه کمیته ملی حقوق بشردوستانه جمعیت هلال احمر کشور طی سخنانی، استقرار امنیت و آرامش اجتماعی و حفظ حقوق فردی و عمومی را نیازمند حاکم شدن قواعد و مقررات دانست و گفت: با پیدایش نهاد دولت و سازمان های بین المللی این قواعد و مقررات متحول و جنبه بشردوستانه به خود گرفته است

مهرداد اشراقی به اثرات زیانبار جنگ و اهداف توسعه طلبانه آن اشاره و گفت: یکی از تبعات جنگ ها، استفاده از مین بعنوان سلاح دفاعی است که اثرات نامطلوبی دارد، لذا کاهش این اثرات منفی نیازمند تقویت مقررات بشردوستانه و نیز نقش آفرینی مثبت و موثر دولت و نهادهای مردمی و مدنی است.

تشریح اهداف انجمن ایرانی مطالعات سازمان ملل متحد

در ادامه رئیس شعبه غرب انجمن ایرانی مطالعات سازمان ملل متحد، ابتدا به تشریح اهداف و کارکردهای این انجمن برای ایجاد ارتباط بین نخبگان و شهروندان با سازمان بین المللی پرداخت و گفت: یکی از وظایف سازمان های بین المللی تولید قواعد در جهت گسترش صلح و امنیت بین المللی است.

دکتر اسعد اردلان خاطرنشان ساخت: هرچه این قواعد تقویت شوند و صلح مستقر شود، جنگ کمتر و در نتیجه آثار زیانبار آن از جمله: مین، نیز کمتر خواهد بود.

پنل اول: ضرورت های علمی و مسائل مربوط به مین

در ادامه این همایش پنل های علمی با حضور اساتید و صاحبنظران شروع شد. پنل اول تحت عنوان “ضرورت های علمی و مسائل مربوط به مین” و با مدیریت جبار اصلانی دانشجوی دکتری حقوق بین الملل از دانشگاه تهران اجرا شد

دکتر امیرحسین رنجبریان استاد دانشگاه تهران سخنرانی خود را با موضوع “رویارویی حقوقی- انسانی با مین های ضد نفر” ارائه داد، سپس طاهره عزیزی کارشناس ارشد حقوق بشر از دانشگاه شهید بهشتی به بیان “حق دانستن و تبعات جنگ” پرداخت و در ادامه دکتر ناصر سرگران فارغ التحصیل حقوق بین الملل از دانشگاه تهران و استاد دانشگاه پیام نور سقز به سخنرانی تحت عنوان “در جستجوی قاتل خفته در خاک؛ از مواجه عینی تا رویارویی علمی” پرداخت و بر اقدامات فرهنگی، اجتماعی و عملی برای غلبه بر محدودیت ها و تبعات ناشی از مین و توانمندسازی آسیب دیدگان تاکید نمود.

پنل دوم: ظرفیت سنجی مقررات داخلی و بین المللی برای مقابله با آثار نامطلوب ناشی از مین

پنل دوم تحت عنوان “ظرفیت سنجی مقررات داخلی و بین المللی برای مقابله با آثار نامطلوب ناشی از مین” با مدیریت دکتر اسعد اردلان برگزار شد.

“مروری بر تعهدات دولت ها در چهارچوب کنوانسیون اتاوا” موضوع سخنرانی دکتر پوریا عسگری استاد دانشگاه علامه طباطبایی در این پنل بود و سپس عثمان مزین وکیل قربانیان مین به سخنرانی تحت عنوان “درنگی بر قوانین و مقررات داخلی در حمایت از قربانیان مین” پرداخت و گفت: براساس 4 قاعده: لاضرر، تسبیب، الهلم و مسئولیت مدنی، دولت ها مکلف به حمایت از شهروندان و جبران خسارات وارده ناشی از مین هستند. در ادامه دکتر حسین احمدی نیاز وکیل قربانیان مین سخنرانی خود را با موضوع “نقش وکیل در احقاق حق قربانیان مین در مراجع قضایی” ارائه و دسترسی آسان به عدالت قضایی و دادرسی عادلانه و حمایت قضایی را دو خواسته اصلی قربانیان مین عنوان نمود.

پنل سوم: بررسی ابعاد اجتماعی و روانشناختی قربانیان مین

پنل سوم به موضوع “بررسی ابعاد اجتماعی و روانشناختی قربانیان مین” با مدیریت دکتر حسین محمدزاده استاد جامعه شناسی دانشگاه پیام نور کردستان اختصاص داشت. دکتر اسعد اردلان رئیس شعبه غرب انجمن ایرانی مطالعات سازمان ملل متحد در این پنل به تبیین “نقش جوامع مدنی در مقابله با آسیب های ناشی از مین” پرداخت. در ادامه “آثار روانشناختی مین بر قربانیان آن” توسط سلیمان اویسی قربانی مین تشریح شد.

مهدی فردیان کارشناس ارشد جامعه شناسی از دانشگاه تهران نیز به تبیین “پیامدهای اجتماعی مین بر قربانیان با آسیب بینایی” پرداخت.

پنل چهارم: آموزش و آگاه سازی مخاطرات مین

پنل چهارم با موضوع “آموزش مخاطرات مین” و با مدیریت بهنام صادقی فعال مین زدایی برگزار شد. در این پنل سمیه برسان مسئول پروژه آگاه سازی از خطرات مین به بیان “فعالیت های هلال احمر استان کردستان در ارتباط با آموزش و آگاه سازی از مخاطرات مین” پرداخت و جبار طهماسبی مدیرعامل موسسه ماف سخنرانی خود را با عنوان “بایسته های برنامه آموزش خطرات مین؛ مشاهدات و راهبردهای برنامه آموزش خطرات مین” ارائه داد.

سخنران پایانی همایش نیز دکتر امیرحسین رنجبریان استاد دانشگاه تهران بود که ضمن جمع بندی همایش و مسائل مطرح شده، عزم همگانی و جدی دولت و نهادهای مدنی و مردم برای پاکسازی، آموزش و آگاهی بخشی و کاهش خطرات مین و نیز حمایت از قربانیان و خسارت دیدگان مین ضروری اعلام و شهرستان سقز و استان کردستان را دارای ظرفیت های بالقوه خصوصاً از لحاظ منابع انسانی و فرهنگی دانست و بر توسعه این برنامه های علمی برای کاهش آسیب ها و تبعات مین و موارد مشابه تاکید نمود.

برنامه های دیگر

سخنرانی امیر سرتیپ ابوالحسنی فرمانده تیپ 228 سرلشگر ابراهیم ثابت (ارتش سقز) در خصوص جنگ تحمیلی و نیز مجاهدت های رزمندگان و اکیب های پاکسازی مین در غرب کشور؛ سخنرانی رحمان حکیمی رئیس اداره بهزیستی سقز در مورد اقدامات بهزیستی برای حمایت از مددجویان؛ بیان خاطرات و آسیب های ناشی از مین توسط چند نفر از آسیب دیدگان مین، توزیع بسته های آموزشی- فرهنگی در مورد خطرات و آسیب های مین و… از دیگر برنامه های این همایش بود.

در پایان با دادن لوح تقدیر و هدایایی از سخنرانان و اعضای پنل ها تجلیل شد.

 

منبع: KurdPress | فارسی

لینک خبر:

http://bit.ly/1NcDTwA.

۴ دیدگاه دربارهٔ «برگزاری همایش “بایسته ها و راهبردهای مقابله با آسیب های ناشی از مین” در پیام نور سقز»

سلام
از اطلاع رسانیتون ممنونم.
باید یه فکری به حال اون کسایی که گرفتار این فاجعه میشن کرد و ساپورتشون کرد چون گناهی تو گرفتاریشون ندارن.
و همچنین باید پیشگیری کرد تا به قول شما کودکان یا قربانیان دیگه ای گرفتار این دشمن مخفی نشن.
به امید روزی که همه ی قربانیان تو آسایش زندگی کنن و بقیه هم از ترس این خطر همیشگی نجات پیدا کنن.

سلام و درود بر آقای اویسی مرسی بابت اطلاع رسانیتان ای کاش دیگر جنگی در جهان رخ ندهد تا دولتها مجبور به استفاده از این شیء مخوف هولناک و مضر باشند اصلاً ای کاش مین برای همیشه از روی کره خاکی محو شود و ای کاش دیگر شاهد قربانی در این زمینه نباشیم و ای کاش اصلاً دولتها منع از استفاده از این سلاح بشوند و نتوانند حتی در جنگهای رو در رو هم ازش استفاده کنند هم از مین و هم از گاز شیمییایی که خسارات بسیار زیادی به هم میهنان عزیزم وارد کرده است به امید چنین روزی بازم مرسی بابت این پست در پناه حق بدرود و خدا نگه دار

سلام ایران هنوز عضو کنوانسیون اوتاوا نشده متاسفانه و در تولید انباشت و استفاده از مین محدودیتی ندارد نمی دانم با این همه امتیاز و مشوق که از طرف سازمان ملل طبق این کنوانسیون به دولت های عضو داده می شود دیگر چه دلیلی دولت مردان دارند که از عضویت امتناع می کنند.سپاس که نظر دادید.

دیدگاهتان را بنویسید