خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

پنجاه و پنجمین مقالۀ ارائه شده در همایش جامعۀ بینا شهروند نابینا، تجربه ای در امور نابینایان و کم بینایان

سلام دوستان عزیز.

امروز با مقاله ای از دو دوست گرامی که تو موج نور هم کار میکنن و با نابیناها آشنایی دارن در خدمتتون هستم.

راستش به جرأت میتونم بگم که: مقالۀ امروز یکی از بهترین مقاله های ارائه شده تو این همایشه و انصافا ازش خوشم اومد و حیفم اومد این احساسمو با شما به اشتراک نذارم.

از نظر املایی و تمیز بودن متن و هدینگ بندی و کلا هر چیزی که یه مقالۀ ایده آل باید داشته باشه این مقاله برترین بود و یکی دیگه از علل برتری این مقاله اینه که: نویسنده درد آشناست و میتونه نابینا رو درک بکنه.

پیشنهاد میکنم خوندن این مقاله رو از دست ندید.

 

دانلود

 

تجربه ای در  امور نابینایان و کم بینایان

محسن صدیقی مشکنانی[1]

نصرالله رضایی حسین آبادی[2]

 

 

 

چکیده

این مقاله حاوی مجموعه ای از نتیجه گیری های ما در مورد نابینایان و کم بینایان است که در قالب تعدادی اصل ارائه شده است. گرچه ارائه هر مورد، متکی به استدلال و بعضی شواهد است ولی ما برای اثبات هیچ یک از آنها کار پژوهشی انجام نداده ایم. درواقع این اصول جمع بندی و حاصل تجربه بیست و دو سال همکاری ما برای کاهش مشکلات نابینایان و کم بینایان و بهبود زندگی آنها است. این اصول به طور طبیعی پیشنهادهای مشخصی را برای نابینایان و کم بینایان، خانواده های آنها و دستگاه های اجرایی مرتبط دارد.

امید است که انتقال این تجربه بتواند کمک کننده باشد.

 

کلید واژگان تجربه، نابینا و کم بینا، اصل.

مقدمه

سابقه

آشنایی ما، به عنوان نویسندگان مقاله، به سال تحصیلی 52-53 برمی گردد. به عنوان دانشجوی کارشناسی ارشد باید درسی را می گرفتم که آقای رضایی به عنوان دانشجوی سال آخر، کمک استاد بود. آن موقع ایشان بینا بود. سال تحصیلی 72-73 که در دانشگاه صنعتی اصفهان مشغول شدم؛ توسط یک دوست مشترک، بعد از 20 سال دوباره ایشان را دیدم. که متأسفانه نابینای کامل بود. از آن موقع ارتباط من با او و دوستان او که بعدها انجمن موج نور اصفهان را شکل دادند؛ شروع شد و تا امروز این همکاری داوطلبانۀ  من ادامۀ افته است. در این مدت تمرکز اصلی ما روی بهره گیری از رایانه و فن آوری اطلاعات برای کمک به نابینایان و کم بینایان و تسهیل زندگی آنان بوده است و خوشبختانه به انجام کارهای آموزشی و تألیف کتاب های صوتی خود آموز (انجمن علمی، فرهنگی موج نور اصفهان

www.mnsi.ir )

متعددی منجر شده است.

منظور از اصل

در طول این مدت به نکاتی رسیده ایم که کارکرد مثبت آنها در کمک به نابینایان و کم بینایان برای ما کاملا روشن، بدیهی و مبنایی است. و در این مقاله با عنوان اصل به آنها نگاه می کنیم.

ارتباط این اصول با یکدیگر

طبیعی است که این اصول به نوعی به هم مرتبط هستند؛ چرا که علت وجودی آنها نابینایان و کم بینایان و تلاش برای بهبود شرایط آنها بوده است. می توان هریک را مستقل از دیگری نگاه کرد.

بهترین حالت این است که همۀ  آنها مورد توجه و استفادۀ  عملی قرار گیرد.

در نگارش این اصول ترتیب مورد توجه نبوده است. اما به لحاظ اهمیت، اصل انتخاب های بنیادی از همه مهم تر است؛ چرا که در عمل مبنای توجه به اصول دیگر و تمام ارکان زندگی است. قابل توجه است که اصول ذکر شده برای بینایان هم قابل استفاده است. اما نابینایان و کم بینایان، به دلیل محدودیت هایی که دارند؛ نیاز بیشتری به رعایت این اصول دارند.

در ادامه، هر اصل ابتدا معرفی شده و پس از بیان ضرورت و اهمیت آن، بعضی نکات اجرایی فهرست شده است.

اصل قبول

معرفی

اصل قبول گویای این نکته است که کم بینا و نابینا، و افراد مرتبط، دیدی واقعی و عملی به مسئله داشته باشند. و وجود این مسئله را همان قدر که هست قبول کنند و بپذیرند. طبیعی است که قبول مسئله به معنی تسلیم شدن نیست؛ بلکه برعکس، اولین پیش نیاز برای اقدامات صحیح آینده است. احتمالا شما هم با مثال های زیر رو به رو بوده اید:

  • خانواده ای که کودک نابینای خود را پنهان می کند.
  • خانوادۀ ا فرد نابینایی که به دلیل مشکل نابینایی از ارتباط با دوستان و اقوام پرهیز می کند.
  • فردی که به دلیل نابینا شدن با همه قطع ارتباط می کند.
  • یا وقتی فردی ریزش غذا از ظرف برادر یا خواهر نابینای خود را می بیند؛ خیال می کند آسمان به زمین آمده است.
  • نابینایی که می گوید؛ من اگر بخواهم می توانم خلبان شوم و این در حالی است که بخش اعظم بینایان از آزمایش پزشکی این شغل نمیتوانند عبور کنند. مسلما اعتماد به نفس، بسیار مثبت است.
  • یا نابینایی که خود را از همه طلبکار می داند.
  • یا خانواده ای که به دلیل داشتن نابینا، انتظارات بی موردی برای خود قایل است.
  • یا این تصور که مدرک دکترا تضمینی برای داشتن یک شغل خوب است.
  • یا دروغ گفتن به نابینا و سوء استفاده از نابینایی او. در تعریف یک فیلم تا موارد خانوادگی و اجتماعی.

اصل قبول، تکیه بر واقع بینی دارد. نه افراط و نه تفریط.

دلیل ضرورت و اهمیت

علت ضرورت و اهمیت این اصل در تأثیر آن برای طراحی و انجام هرگونه اقدام اجرایی برای بهبود شرایط است. همچنان که در هرکاری یک گام اصلی، تحلیل مورد، برای رسیدن به درک صحیح از مسئله و شرایط آن است. ما باید با جهان واقع، آن طور که هست روبرو شویم. عدم واقع نگری به نوعی گول زدن است. اشتباه گرفتن مورد است و نتیجۀ آن عملکرد نامناسب در دراز مدت خواهد بود.

نکات اجرایی

با توجه به مطالب فوق نکات اجرایی زیر پیشنهاد می شود:

  • تلاش برای حضور و همراهی نابینا با جمع. نه جدا ماندن و نه وارد شدن در همۀ امور. درک درست شرایط.
  • تلاش نابینا برای درک صحیح شرایط، چه از خود و چه از مخاطبان. برای درک دیگران یک راه بسیار ساده وجود دارد که خود را در جای او قرار دهیم.
  • تلاش برای عدم تبعیض در تعامل با نابینایان. طبیعی است که عدم تبعیض به این معنی نیست که رفتار با آنان باید مثل رفتار با بینایان باشد. برای مثال اینکه معلم به دلیل نابینایی نمره دهد؛ اصلا درست نیست. کار درست تر و سخت تر این است که با روش های متفاوت و کار بیشتر، توان بینایان را برای دانش آموز نابینای خود به وجود آورد.
  • دروغ نگفتن به نابینا.

اصل ارتباط با بینایان

معرفی

اصل ارتباط گویای این است که نابینایان و کم بینایان باید قدرت ارتباط، تعامل و همکاری با بینایان را داشته باشند. برای مثال باید بتواند ارتباط متنی با بینا داشته باشد.

دلیل ضرورت و اهمیت

خوشبختانه تعداد نابینایان خیلی کمتر از بینایان است (مرکز آمار ایران، 1390). به این ترتیب نابینا ناچار می شود چه در خانواده و چه در اجتماع با بینایان در تعامل باشد. و اگر بحث اشتغال را در نظر بگیریم (که نقش محوری در رفع دیگر مسائل نابینا دارد)؛ قدرت تعامل نابینا با بینا بۀ ک باید تبدیل می شود. و هرچه در انواع ارتباط با بینایان موفق تر عمل کند، احتمال به دست آوردن موقعیت شغلی بهتری را خواهد داشت. در بین انواع ارتباط، توان ارتباط مکتوب از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

نکات اجرایی

  • استفاده از نمایشگر بریل حتی در تعاملات بین نابینایان هم از نظر حجم، قیمت و سرعت استفاده، در بسیاری از کشور های جهان مطلوب نیست بنابر این توصیۀ  ما استفاده از رایانۀ عادی است.
  • نابینایان باید بتوانند با متون بینایی کار کنند. آن را بخوانند و تولید کنند.
  • نه تنها متن ساده، بلکه نابینا باید بتواند با انواع ویژگی های ارائۀ مکتوب مثل عنوان بندی و اندازۀ  حروف کار کند.
  • استفاده از خدمات فن آوری اطلاعات به خوبی ملزومات ذکر شده را پاسخ می دهد.
  • با توجه به ضرورت تعامل با بینا، درست کردن مجموعه های خاص نابینایان و کم بینایان مطلوب نیست.

اصل توانمندی

معرفی

اصل توانمندی گویای این نکته است که نابینا و کم بینا باید به طور عملی، در انجام کاری که قبول می کند، توانمند باشد. این توانمندی باید به گونه ای باشد که به ویژه در گرفتن شغل، او را در مقایسه با بینای رقیب، در عمل توانمندتر نشان دهد.

دلیل ضرورت و اهمیت

موضوع اشتغال، نقش محوری در دیگر مسائل نابینا و کم بینا دارد. بنابراین گرفتن شغل برای او حیاتی است. از سوی دیگر مشکل بیکاری برای بینایان هم هست در نتیجه برای هر شغل داوطلبان بینای متعدد هم وجود دارد. به علاوه با دشواری‎هایی کۀ ک نابینا مثلا برای رفت و آمد و جهت یابی دارد، به طور عادی گزینۀ  پیش فرض هیچ کارفرمایی نیست. وضع کار دولتی را هم طی سال ها دیده ایم (قانون جامع حمایت از حقوق معلولین، 1383). ضمن اینکه دولت ناچار است کوچک تر شود. بنابراین نابینا و کم بینا باید به طور عملی توانا شود تا در بخش خصوصی کار کند یا خودش کار تولید کند. مدرک داشتن به هیچ وجه کافی نیست.

نکات اجرایی

  • در تمام طول آموزش ها، برای خود نابینا و برای دست اندرکاران، توانمندی عملی باید هدف اصلی باشد.
  • در این راستا آموزش هایی که کاربرد عملی برای نابینا ندارد به طور وسیع باید حذف شود.
  • تمام نابینایان و کم بینایان برای استفادۀ عملی از رایانه و فن آوری  اطلاعات و به ویژه استفاده از وب و حضور در آن باید تجهیز شوند.
  • کار از راه دور، جداگانه مطرح شده است.
  • توجه ویژه به قابلیت هایی که تنها در اختیار نابینا و کم بینا هست ضروری است.

اصل به کارگیری فن آوری  اطلاعات

معرفی

تکیۀ  اصل به کارگیری فن آوری  اطلاعات روی مجهز شدن نابینا به امکانات متعددی است که فن آوری  اطلاعات در اختیار او قرار می دهد.

دلیل ضرورت و اهمیت

نقش ابزار در ساده کردن کار و ضرورت به کارگیری آن برکسی پوشیده نیست. و هر جا کار بزرگتر یا توان کمتر شود؛ ضرورت به کارگیری ابزار روشن تر می شود. برای مثال در حمل یک کیلو بار، نیاز به وسیلۀ  نقلیه احساس نمی شود ولی برای حمل ده تن بار نیاز به ابزار، به روشنی خود را نشان می دهد. برای یک کهن سال، نیاز به وسیلۀ  نقلیه ابزاری برای کاهش دشواری حرکتی اوست. فن آوری  اطلاعات منعطف ترین و متنوع ترین امکانات مورد نیاز را در اختیار نابینا قرار می دهد. یکی از مهمترین موارد، کاهش مشکلات نابینایی با جایگزینی صداست. توجه داریم که این امکانات متعدد را با قیمت کم، با یادگیری نسبتا ساده، سبک و کم حجم در اختیار می گذارد. این ویژگی ها مورد نیاز همۀ  مردم است. اما نابینا و کم بینا به دلیل ناتوانی در بینایی، این خدمات برایش واجب تر است.

با وجود گوشی های همراه، در عمل تمام این امکانات و تمام قدرت ارتباطی آن با وب، در اسرع وقت، در تمام اوقات شبانه  روز و در همه جا، می تواند در اختیار نابینا و کم بینا قرار گیرد. این فرصت بی نظیری است که باید از آن برای تسهیل امور آنها استفاده کرد؛ چه در تحصیل، چه در کار و چه در زندگی.

نکات اجرایی

مطلب بالا تأثیرات اجرایی بسیار مهمی را برای خانواده هایی که نابینا یا کم بینا دارند؛ برای خود آنها، و برای تمام دست اندرکاران مرتبط با نابینایی دارد.

در زیر به بعضی موارد اشاره می کنیم.

  • ارتباط نابینا و کم بینا با فن آوری اطلاعات باید هرچه زودتر شروع شود. برای مثال به عنوان اسباب بازی کودک نابینا یا کم بینا.
  • خانواده هایی که نابینا یا کم بینا دارند باید با استفاده از فن آوری اطلاعات مأنوس باشند چرا که:

-موجب تشویق نابینا یا کم بینا به استفاده می شود.

-حمایت از او را ساده تر و مؤثرتر می کند.

-ارتباط با نابینا یا کم بینا را ساده تر می کند.

  • در نظام آموزشی، حتی از پیش از دبستان، باید اقدام کرد.
  • آموزش و استفاده از فن آوری اطلاعات در تمام فعالیت ها و دروس دیگر، مورد استفاده قرار گیرد.
  • امور آموزشی و دیگر فعالیت ها به کمک فن آوری اطلاعات انجام شود.
  • با وجود امکانات فن آوری اطلاعات، محتوای مورد انتقال لازم است بازنگری شود.
  • استانداردهای فن آوری اطلاعات برای حمایت از نابینا و کم بینا مورد توجه جدی قرار گرفته و از استانداردهای اجباری برای تولید کنندگان نرم افزار و محتوا حمایت شود.
  • تک تک نابینایان خود را موظف بۀ ادگیری و استفاده از فن آوری اطلاعات بدانند.
  • استفاده از فن آوری اطلاعات و حضور در وب را محیط تولید و حضور در بازار کار، حتی حضور در بازار دنیا بدانند.

اصل مسئولیت زندگی

معرفی

این اصل گویای این نکته مهم است که ما مسئول زندگی خود هستیم و نه دیگران. و همچنین گویای این نکته است که ما نباید فعالیت های خود را به خاطر انتظار از دیگران به طور نامحدود به عقب بیندازیم. طبیعی است که باید با دیگران همکاری کنیم (اصل هم افزایی؛ باید مدافع و پیگیر حقوق خود باشیم. چیزی که در اینجا نفی شده است متوقف کردن مسئولیت خود و مسئول دانستن دیگران است.

دلیل ضرورت و اهمیت

اگر کسی را که مسئول شرایط خود می دانیم؛ نتواند یا نخواهد کاری انجام دهد، حاصل کار؛ در جا زدن است. از همه بدتر حالتی است که انتظارها یک حلقه بسته را تشکیل دهد. برای مثال، نفر اول منتظر نفر دوم است؛ نفر دوم منتظر نفر سوم؛ و نفر سوم منتظر نفر اول. این را بن بست[3] می گویند و می تواند تا ابد ادامۀ ابد. این جملۀ  معروفی است که هموارۀ ا راهی هست که باید دنبال کنم و اگر راهی نیست؛ باید راهی بسازم.

نکات اجرایی

  • باید محدودۀ زمانی (dead line) تعیین کنیم؛ حتی برای کارهایی که خودمان برای خودمان تعیین می کنیم.
  • گفته و عمل ما با هم تطابق داشته باشد. برای برآورده شدن قولی که داده ایم واقعا کار کنیم.
  • از سوی دیگر در انتخاب افراد و در تعاملات با آنها، یکی بودن گفته و عمل آنها را ملاک مهمی برای ادامه همکاری بگیریم.
  • وقتی در جایی به قولی عمل نمی شود؛ کلید کار قطع انتظار است. یادمان باشد که ما خود مسؤل خودمان هستیم.
  • تا موقعی که محدودۀ زمانی سپری نشده است یا به نوعی از بی عملی مخاطب مطمئن نشده ایم عجله نکنیم.
  • بی عملی و انتظار برای شغل دولتی را رها کنیم.
  • بی عملی و انتظار برای اینکه فلان وزارت یا فلان نهاد مردم نهاد و یا فلان شخص برای ما کاری کند را رها کنیم.
  • ابتدا گام برداریم و در مسیر، از تک تک پتانسیل های قابل دسترس استفاده کنیم.

اصل تکیه بر نوع به جای مورد

معرفی

فرض کنیم دوستی هدیه ای به ما داده و گفته است که این جعبه حاوی یک ضبط صوت است. در اینجا بدون اینکه کوچکترین کاری انجام دهیم از هم اکنون می دانیم که این هدیه چه توانایی هایی دارد و حتی برای کار با آن آمادگی داریم. این را می دانیم چون نوع (type) ضبط صوت را می شناسیم. این اصل به ما می گوید که در فعالیت هایی که داریم به ویژه در موضوع آموزش و در درک شرایط، به نوع توجه کنیم. و با رسیدن به نوع، از ورود به جزییات بی نیاز شویم. برای مثال ممکن است سعی کنیم جزییات چگونگی استفاده از مترو را در دو ایستگاه مبداء و مقصد خاصی که داریم دنبال کنیم. این کاملا لازم است. اما توجه به نوع ما را به این نکته باید برساند که مترو سواری در همه جای دنیا سیر مشابهی دارد(Sadighi&Rezaey, 2006).

دلیل ضرورت و اهمیت

نکتۀ  اصلی در تعدد موردها است. موردها خیلی خیلی زیاد هستند؛ اما تعداد نوع ها خیلی خیلی کمتر است. نابینا یا کم بینا به دلیل محدودیت بینایی فرصت لمس و امتحان کردن موردها را ندارد. وقتی نوع برایش مطرح می شود، بدون ورود به جزییات به درک کلی می رسد. به بینش از مجموعه می رسد. این بینش از مجموعه، ادامۀ  کار را برای بینا ساده تر می کند.  نکتۀ  مهم و قابل استفادۀ  دیگر این است که خیلی از نوع ها با هم ارتباط دارند. به ویژه ارتباط ارث بری دارند. برای مثال وقتی توجه می کنیم که مترو نوعی قطار هست؛ بلافاصله بسیاری از ویژگی هایی که برای قطار می شناختیم برای ما روشن می شود. در اینجا فقط باید به تفاوت ها توجه کنیم. که موارد کمتری است. در نتیجه سریع تر و ارزان تر از توجه به همه چیز است و تلاش کمتری را طلب می کند.

نکات اجرایی

  • نابینا و کم بینا همواره برای دید گرفتن باید تلاش کنند.
  • تمام کسانی که به نوعی با نابینا و کم بینا در ارتباط هستند به ویژه افراد خانواده و معلمین، باید سعی کنند از موردها به جمع بندی برسند و جمع بندی را برای نابینا و کم بینا به روشنی نشان دهند.
  • استفاده از روابط تشابه، تناظر، تقارن، ارث بری می تواند کمک کننده باشد. چه در تعاملات نابینا و کم بینا با دیگران و چه در تحلیل و رسیدن به درک درست و چه در طراحی.
  • تمرین برای طبقه بندی و توجه ویژه به طبقه بندی درست، دقیقا همسو و هم جهت با اصل توجه به نوع است. همچنان که هر جا به نوع توجه می شود؛ در عمل به طبقه بندی درست هم توجه شده است.

اصل انتخاب های بنیادی

معرفی

تأکید اصل انتخاب های بنیادی، توجه دادن به دقت و تصمیم آگاهانه در مورد انتخاب های بنیادی است. انتخاب هایی که در عمل در تک تک انتخاب های روزانه شخص تأثیر میگذارند (صدیقی مشکنانی، 1393: 95-112). مثل:

  • انتخاب هایی که شخص در مورد خودش دارد؛ ازجمله:

-اینکه بخواهد روحیۀ  شاد و عالی داشته باشد.

-عزت نفس داشته باشد؛ اینکه احترام خودش را داشته باشد و خودش را عزیز بدارد.

-اعتماد به نفس داشته باشد: اینکه خودش را قبول داشته باشد و به خود اعتماد کند.

-اینکه هدف های عالی داشته باشد و واقعا بخواهد که به آنها برسد.

  • در مورد نیتش.
  • در مورد فکرش.
  • در مورد اینکه توجهش به کجا باشد.
  • در مورد چگونگی برنامه دادن به ضمیر ناخودآگاهش.
  • در مورد اخلاق و رفتارش.
  • در مورد مخاطبان، محدودۀ کار و بازارش.

دلیل ضرورت و اهمیت

ضرورت و اهمیت توجه به انتخاب های فوق، تأثیر بی چون و چرای آنها در تک تک انتخاب های دیگر و در عمل تأثیر بی چون و چرا در تمام شئون زندگی نابینا و کم بیناست. برای مثال کسی که روحیۀ  منفی دارد با همین روحیه به دنیا نگاه می کند. این غیر از مشکل نابینایی است. برای اینکه این را بیشتر حس کنیم؛ فرد بینایی را در نظر بگیرید که روحیۀ  منفی دارد. یا برای خودش ارزش قایل  نیست.

نکات اجرایی

  • خود نابینا یا کم بینا باید در مورد انتخاب های بنیادی با بصیرت و آگاهانه تصمیم بگیرد. بداند که گرفتاری در این موارد از گرفتاری نابینایی و کم بینایی گاهی صدمه زننده تر است. اما خوشبختانه مداوای آنها بسیار عملی تر است.
  • اطرافیان نابینا و کم بینا به این مشکلات توجه ویژه داشته باشند و برای آن واقعا مشاوره بگیرند و تلاش کنند. با کسانی که با حادثه دچار نابینایی می شوند بیشتر باید همراهی کرد.
  • به ویژه مدرسان باید توجه کنند که گفتار و رفتار آنها به شخصیت دانش آموز لطمه نزند. هیچ محتوای علمی این ارزش را ندارد که به واسطۀ آن معلم بخواهد باورهای شخص را خرد کند.

اصل تعامل و کار از راه دور

معرفی

این اصل بر این نکته تأکید دارد که وقتی موردی مطرح می شود ابتدا فکر کنیم که آیا راهی هست که بدون خروج از پایگاه خود، این مورد را انجام دهیم و یا به طور مناسب اداره کنیم؟ آیا راهی هست که رفت و آمد ها را کاهش دهیم؟

دلیل ضرورت و اهمیت

پرهیز از رفت آمد دلایل روشنی دارد. از جمله:

  • پرهیز از ترافیک و پرهیز از تبعاتی مثل هزینه، زمان و آلودگی.
  • پرهیز از مشکلات جهت یابی.
  • پرهیز از مشکلات آماده نبودن عناصر شهری برای رفت و آمد، مثل وضعیت پیاده روها.
  • پرهیز از ویژگی هایی که نابینا و کم بینا را در مقایسه با رقیب بینا، عقب نگه می دارد.
  • وجود ابزارهای متمرکز و امکان افزایش قدرت اجرایی نابینا و کم بینا.

نکات اجرایی

  • تلاش نابینا و کم بینا و خانوادۀ او برای آمادگی ارتباط و کار از راه دور:

-تدارک ملزومات فیزیکی.

-تدارک قابلیت کار با رایانه.

-آشنایی برای حضور در محیط  وب.

-آشنایی با قواعد کار از راه دور.

-و مهمتر از همه فکرو کار برای ارتباط با کارفرمایان و مشاغلی که قابلیت انجام از راه دور را دارند.

  • تلاش خانواده ها و محیط های مرتبط (مثل دبستان و دبیرستان) برای هم سویی و تعامل برای نابینا و کم بینا.
  • تلاش نهادهای مسؤل در بهزیستی و کار برای حمایت از فعالیت راه دور. مثل حمایت قانونی و حمایت مالی.

اصل هم افزایی

معرفی

اصل هم افزایی بر این نکته تأکید دارد که برای توفیق بیشتر باید به کار جمعی روی آورد. نه تنها کار جمعی نابینایان با یکدیگر، بلکه کار جمعی نابینایان با بینایان و یا با معلولان. وقتی توانایی ها با هم جمع می شوند تجربه نشان داده است که حاصل کار، می تواند بسیار فراتر از حاصل جمع تک تک توانایی ها باشد.

دلیل ضرورت و اهمیت

نکته اینجاست که معمولا به صورت انفرادی تمام قابلیت ها و ملزومات مورد نیاز برای کار و توفیق را نداریم. با کار جمعی می توانیم این نقیصۀ  مهم را برطرف کنیم. ممکن است فردی صاحب ایده باشد؛ فردی توان تخصصی برای انجام داشته باشد؛ فرد دیگری بتواند مشتری و بازار را فراهم کند. باید کار جمعی را تمرین کنیم.

نکات اجرایی

  • پرهیز از جمع افراد همسان؛ در عوض فکر و تلاش برای تشکیل جمع هایی که مکمل یکدیگر باشند.
  • تمرین کار جمعی، در خانواده، در مدرسه و در محیط های کاری.
  • تمرین کار جمعی در محیط وب.
  • رها کردن تنگ نظری.
  • داشتن قرارهای مشخص کاری و ثبت این قرارها از ابتدای همکاری.
  • رعایت قرارهای کاری.
  • عدم مقایسۀ خود با دیگران.

اصل فکر، نوآوری و کارآفرینی

معرفی

جایگاه و اهمیت اشتغال نابینا و کم بینا را می دانیم. مشکل عمومی بیکاری را می دانیم. اصل مسئولیت را می دانیم که خودمان مسئول هستیم و نباید بی عمل منتظر این و آن بمانیم. اینها ما را به این نتیجه می رساند که باید کاری کنیم و برای هرکاری، قبل از آن باید فکر داشت. هیچ دلیلی وجود ندارد که قدرت فکر نابینا یا کم بینا کمتر از بینا باشد. برعکس، به خاطر تمرکز شاید قدرت نابینا و کم بینا برای فکر بیشتر باشد. به علاوه او این قابلیت را دارد که حمایت دیگران را جلب کند.

دلیل ضرورت و اهمیت

اگر فکر نو و هم افزایی نباشد، به ناچار در مسیرهای آزموده شده ی   گذشته می افتیم که نتایج آن را شاهد بوده ایم. بنابراین اگر بخواهد اتفاق جدیدی بیفتد، از راه فکر و نوآوری است.

نکات اجرایی

  • لازم است فکر کردن و حل مسئله از موضوعات درسی قرار گیرد.
  • لازم است موضوعات کارآفرینی در موضوعات درسی قرار گیرد.
  • هر نابینا و کم بینا تلاش کند این قابلیت ها را در خود به وجود آورد.
  • هر نابینا یا کم بینا برای همکاری با دیگران و کار جمعی فکر و تمرین کند.
  • نهادهای مرتبط می توانند نقش مهمی در برگزاری دوره های مرتبط، مثال آموزش TRIZ داشته باشند.

خلاصه و نتیجه گیری

در این مقاله سعی شد با تکیه بر تجربۀ  22 سال کار برای کاهش مشکلات کم بینایان و نابینایان، اصولی ارائه شود که توصیه می شود خود شخص، خانواده و همچنین دست اندرکاران مرتبط، همواره مورد توجه قرار دهند. امید است که گام مثبتی در جهت حفظ و انتقال تجربه برای بهبود شرایط نابینایان و کم  بینایان باشد.

 

[1] sdighim@gmail.comwww.sdighim.ir

 

[2] انجمن موج نور اصفهان

Rezaey1330@gmail.com

[3] dead lock

۱۳ دیدگاه دربارهٔ «پنجاه و پنجمین مقالۀ ارائه شده در همایش جامعۀ بینا شهروند نابینا، تجربه ای در امور نابینایان و کم بینایان»

سلام پریسیما جان تشکر از کار خوب و با ارزشت و همچنین تشکر از احساس خوبت این احساسو واقعا انتقال دادی و منم این مقاله رو یه بار دیگه خوندم واقعا عالی بود بازم تشکر هم از شما هم از دو نویسنده بزرگوار این مقاله بسیار خوب

سلام سمانه جان
ممنون که خوندی.
راستش اون وقتا که عمو حسین مقاله ها رو منتشر میکرد اصلا مقاله ها رو نمیخوندم یعنی حوصلۀ خوندن مقاله رو نداشتم ولی حالا که خودم دارم این کارو میکنم و مقاله ها رو میخونم میبینم که انصافا از شمارۀ ۳۵ به بعد که مقاله ها رو خوندم این مقاله بهترینشون بود.
از تو هم ممنونم که اومدی و این مقاله رو خوندی
راستی مقالۀ شما هم تو راهه و اتفاقا باید بگم که: مقالۀ تو و جوانمرد هم با همدلی نوشته شده و یکی از عالیترین مقاله هاست.
موفق باشی.

سلام و درود بر پریسیما خانم شاید امشب نتونم اون قد کامل و جامع در مورد این مقاله حرف بزنم اونم نه بخاطر اینکه مقاله مشکل داشت نه این بخاطر حال خراب منه که حال و حوصله خودم رو هم ندارم تا چه برسه به کامنت دادن ولی مقاله عالی و کامل و جامعی بود و من کل این مقاله رو لایک میکنم برام در این شب عزیز دعا کنید تا شاید کمی هم حالم بهتر بشه بازم مرسی بابت این پست در پناه حق شبتان خوش بدرود و خدا نگه دار

سلام
دعاتون میکنم و بهتون میگم که: زیاد فکر نکنید
توکل کنید به خدا چون خودش از جایی که حتی فکرشم نمیکنید دعاتون رو برآورده میکنه و طوری که باز فکرشم نمیکنید مشکلتون رو حل میکنه.
ممنون از حضورتون اونم با این حال.
شما هم برا من دعا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید