خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

چهل و هفتمین مقالۀ ارائه شده در همایش جامعۀ بینا شهروند نابینا، معرفی فنآوری های نوین برای افراد با نقص بینایی و نقش آنها در کاهش مشکلات نابینایی

سلام به دوستان گوش کنی.

سال نو مبارک.

امیدوارم سال جدید سالی سرشار از شادی و خوشی و خیر و سعادت باشه و همگی از اول تا آخر سال با رضایت زندگی کنید و مشکلاتی هم که خدایی نکرده براتون پیش میاد تو یه لحظه با کمک خدا شکلات بشه و از سال جدید لذت ببرید.

 

با اولین مقاله تو سال 1395 در خدمتتون هستم.

 

دانلود

 

معرفی فنآوری های نوین برای افراد با نقص بینایی و نقش آنها در کاهش مشکلات نابینایی

 

ح می درضا شریفی[1]

فرهاد مهکی[2]

 

چکیده

استفاده نابینایان و کسانی که به هر صورت دچار نقص در قدرت بینایی خود هستند در استفاده از تکنولوژی روز دنیا و صنایع مرتبط با آن به صورت چشم گیری توانمندی ها و استعداد های این قشر عظیم را افزایش داده است. در واقع چیزی حدود 160 تا 180 می لیون نفر در کل جهان به نابینایی و کم بینایی مبتلا هستند و استفاده از تکنولوژی جهت کاهش مشکلات این قشر یک ضرورت محسوب می ‌شود. محققین در رشته ها و تخصص های مختلف سعی در ابداع نرم افزار ها و سخت‌افزارهای نوین برای کاهش مشکلات افراد با نقص بینایی کرده اند و امروزه شاهد تحولی در این حوزه هستیم در این پژوهش به معرفی برخی از مهمترین این دستآورد ها پرداخته خواهد شد.

انگشتانۀ بریل، اسکنر بریل، تلفن های هوشمند بریل، لنز گوگل، بریل نویس، نرم افزار ها و دوچرخه هوشمند مخصوص نابینایان  ازجمله مواردی هستند که در این پژوهش مورد بررسی و معرفی قرار گرفته‌اند.

 

کلیدواژه ها فنآوری های نوین، نقص بینایی، نرم افزار، سخت‌افزار

 

مقدمه

بینایی یکی از مهم‌ترین حواس پنجگانه انسان به شمار می ‌رود. از دست دادن بینایی[3] در هر سنی ممکن است با عوارض و مشکلات اولیه و ثانویه ای هم راه باشد. عواقب ضایعات بینایی که سلامت جس می و روانی فرد را تحت ‌تاثیر قرار می ‌دهند، وسیع هستند و شامل: عدم استقلال فرد و نیازمند شدن به کمک در انجام کارهای خانه، امور شخصی و سایر جنبه های  زندگی روزانه، انزوای اجتماعی، عدم شرکت در فعالیت های اجتماعی و مذهبی، ایجاد مشکل در خواندن، بی‌علاقگی نسبت به فعالیت ها ، بی‌‌قراری، بروز ضایعات شناختی، آسیب وضعیت عملکردی، افت عملکرد، افزایش وابستگی به دیگران و ا می د کم به آینده می ‌باشد( لام[4] و همکاران،2008؛موجون و سوزا[5]،2008 ).

افراد دارای نقص بینایی مشکلات ارتباطی زیادی را نیز تجربه می ‌ کنند مشکلات تطابق با فقدان بینایی، افسردگی، اضطراب، خستگی و نارضایتی اجتماعی فاکتورهایی هستند که سلامتی فرد را متأثر می ‌ کند (هیر و براونینگ[6]،2004).

ازدست دادن بینایی باعث ایجاد مشکلات ی در زمینه استخدام، خود کفایی و عزت نفس فرد می ‌شود(دی‌لئو[7] و همکاران،1999).

از آنجا که ضایعات بینایی تأثیر قابل ملاحظه ای بر توانایی فرد در عملکرد روزمره دارند به عنوان یک عامل مهم ناتوانی تلقی می ‌شوند(برگر و پورل[8]،2008).

طبق گزارش لانگلان و همکارانش(2007) از می ان افراد مبتلا به بیماری های مزمن، افراد مبتلا به ضایعات بینایی بعد از افراد مبتلا به سکته و سندرم خستگی مزمن، دارای بیشترین مشکلات در ابعاد مختلف  زندگی هستند(دی‌بوئر[9] و همکاران،2007).

وقتی فردی دچار نابینایی می ‌شود با چالش های مربوط به تحصیلات، استخدام، تحرک، اجتماعی شدن، رشد روانی- اجتماعی، استفاده از تکنولوژی کمک ی و سلامت روانی رو به ‌رو می ‌شود و این تنش ها ممکن است به صورت انکار، خشم و ترس یا افسردگی ظاهر شود که حمایت های اجتماعی، روانی مثبت پزشک- بیمار و وجود الگوهای نقش[10] ممکن است بر سازگاری فرد اثر بگذارد(هایمز[11] و همکاران،2005).

ذخیره‌سازی و حفظ توانایی افراد نابینا برای عملکرد مستقل انه با استفاده از فنآوری های جدید  یک فرایند پیچیده است که مستلزم همکاری متخصصان مختلف است. در دهه اخیر توجه به مسائل و چالش های  زندگی نابینایان  بیشتر شده است، نتایج مطالعه ای که تجارب افراد دارای ضایعات شدید بینایی در حیطۀ تحرک را به طور دقیق بررسی کرده، نشان می دهد که شرکت کنندگان دامنه بسیار وسیعی از محدودیت های تحرکی را تجربه کرده اند در حالی که تحرک در اغلب فعالیت ها یک عامل اساسی است.

پیشرفتهای به دست آمده در زمینۀ الکترونیک و کامپیوتر تأثیرات مهمی بر آموزش نابینایان و کم‌بینایان داشته‌است. این پیشرفتها با استفاده از فنآوری ، دنیای عقلانی و تحرک افراد مبتلا به نقص بینایی را گسترش داده‌اند. فنآوری به ما امکان داده است تا یک شکل ارتباط را به شکل دیگر تبدیل کنیم و در اختیار افراد نابینا و کم بینا قرار دهیم به عنوان مثال الفبای مکتوب را به الفبای بریل یا زبان شفاهی تبدیل کنیم. در این پژوهش با جستجو در منابع اطلاعات علمی و سایت های معتبر سعی شده ‌است تا جدید ‌ترین فنآوری های ابداع شده برای  زندگی بهتر افراد دارای نقص بینایی معرفی شوند.

 

انگشتانه بریل[12]

این انگشتانه یک برگردان کننده حروف بریل است. دراین انگشتانه ویژه،یک فنآوری می نیاتوری به کار رفته است که به کاربر اجازه می ‌دهد انگشت خود را روی یک واژه معمولی سُر بدهد و آنرا به خاطر یک بازخورد لمسی به صورت خط بریل حس کند . این دستگاه که روی انگشت اشاره قرار می گیرد می ‌تواند به صورتی اساسی  زندگی نابینایان را متحول کند و به آنها این امکان را بدهد که با لمس نمایشگرهای لمسی و یا صفحات کتاب های کاغذی معمولی حروف وکلمات را به صورت حروف بریل بخوانند.

حسگر هایی که دراین انگشتانه به کار رفته‌اند با یکدیگر ارتباط برقرار می کند و از یک طرف واژگان را رمزگشایی و از طرف دیگر این واژگان را به حروف لمسی بریل تبدیل می ‌ کنند .

یک دوربین ویدیویی در داخل این انگشتانه وجود دارد که متن را شناسایی می کند و آنرا به یک پردازشگر داخلی انتقال می ‌دهد. این پردازشگر که با یک پایگاه داده ارتباط دارد حروف بریل را به سر انگشت دست کاربر نابینا انتقال می ‌دهد. از دیگر امکانات این انگشتانه می ‌توان به دریافت آخرین اخبار و یا بازخوردها و نظرهای وبلاگها از راه فایل های RSS اشاره کرد. همچنین این دستگاه می ‌تواند کتاب ها و یا پیام های متنی را از راه بلوتوث دریافت کرده و به متون لمسی بریل تبدیل کند .

 

تلفن هم راه بریل[13]

“سئونکئون پارک” طراح کره ای تلفن هم راه   مخصوص نابینایان را ابداع کرده است. این تلفن هم راه یک صفحه نمایشگر و یک صفحه کلید با حروف بریل دارد. این طراح با استفاده ازماده پلاستیک فعال الکتریکی توانسته است فنآوری ویژه ای به نام بازخورد لمسی عمل کردی رافعال کند . این فنآوری ، یک عملکرد ویژه است که به تلفن هم راه اجازه می دهد در زمان واقعی هر نوع متنی را از طریق یک بازخورد غیر صوتی لمسی و بر پایه کد بریل نشان دهد. به این ترتیب کاربر نابینا می تواند نه تنها پیامها را بخواند و بنویسد بلکه می تواند بر روی تلفن هم راه خود بازی کند و یا وارد سرویس های آنلاین ساده بشود.

شرکت سامسونگ این تلفن هم راه ویژه نابینایان را تولید کرده است.

 

تلفن هم راه هوشمند بریل[14]

یک تلفن هم راه دیگر ویژه نابینایان است که به دست طراحان کره ای توسعه داده شده است. این تلفن هم راه را “یونگسئونگکیم” و “ائونسولیئوم” طراحی کرده اند.

این تلفن هم راه بریل نیز که در حال حاضر در حد یک طرح مفهومی است راه نمای صوتی و خطوط بریل را برای ارتباط برقرار کردن با کاربر استفاده می ‌ کند . سپس یک نمایشگر سیلیکونی بریل یک سیگنال صوتی را از راه بلوتوث به هدست دستگاه که کاربر آنرا روی گوشهای خود گذاشته است ارسال می کند و به این ترتیب نابینا می تواند مطالب نوشته شده تلفن هم راه شامل شماره تلفن های ذخیره شده و پیامهای متنی را بخواند

 

چاپگر و اسکنر بریل

بریل لمسی[15] عنوان دستگاهی است که قادر است متنی راکه با حروف معمولی نوشته شده است اسکن[16] کند و از طریق یک بازشناسی کاراکترهای نوری که استاندارد چاپ های دیجیتالی است، متن را شناسایی کرده و سپس متن را به حروف بریل تبدیل کند .

این حروف بریل بر روی سطح دستگاه ظاهر می ‌شوند و کاربر می تواند متن را به راحتی بخواند.

امروزه بسیاری از کتاب ها علاوه بر چاپ معمولی همزمان به صورت خطوط بریل و یا کتابهای صوتی منتشر می ‌شوند اما این دستگاه الکترونیکی کوچک قادر است هر نوع متن یا روزنامه ها تا آگهی ها و اطلاعیه های دیواری را به خط بریل تبدیل کند و ارتباط نابینایان را به طور قابل ملموسی با دنیای افراد بینا محکمتر کند .

در حال حاضر این دستگاه تنها یک طرح مفهومی نوآورانه است اما بیشک ظرف چند سال آینده می تواند به عنوان یک دستگاه کاربردی در اختیار نابینایان قرار گیرد.

 

بریل نویس[17]

گروهی دیگر از طراحان کره ای دستگاه را طراحی کردند که می ‌توانند ارتباط نابینایان را با دنیای بیرون بیشتر کنند .این دستگاه ترکیبی از چاپگر بریل و تخته بریل است که اکنون در یک دستگاه واحد عرضه شده ‌اند. این دستگاه، قابل حمل و سریع بوده و استفاده آسانی دارد.

این طرح مفهومی از حدود شش دکمه استفاده می ‌ کند . کاربر برای استفاده از این دستگاه یک ورقه کاغذ را وارد دستگاه بریل نویس می کند و با ضربه زدن به این شش دکمه فوراً وبه سادگی متن خود را می ‌نویسد

این دستگاه متحولانه به ویژه برای افراد ی که تازه نوشتن با خطوط بریل را آغاز کرده اند بسیار قابل استفاده و ساده است.

 

لنز گوگل[18]

گوگل، اختراع لنز تماسی هوشمند ی را به ثبت رسانده است که با تعبیه یک دوربین فوق کوچک در آن، امکان دیدن را برای نابینایان فراهم می ‌آورد.

این شرکت از برنامه خود برای ساخت لنزی با یک دوربین تعبیه شده  در آن خبر داده است؛ پیشرفتی که می ‌تواند سامانه عینک گوگل را به طور قابل توجهی کوچک کند . ویژگی منحصر به فردی که امکان “سوپر زوم” را برای کاربر فراهم آورده و حتی نابینایان می ‌توانند با آن ببینند.

بر اساس اعلام مرکز مالکیت معنوی[19] آمریکا این سیستم می ‌تواند بینایی را به شکل جدید ی برای نابینایان فراهم آورد. به عنوان مثال، یک نابینا که لنز تماسی دوربین دار گوگل را به چشم می ‌زند می ‌تواند در پیاده رو راه برود و به طور ایمنی به تقاطع نزدیک شود.

مؤلفه تحلیل‌گر این لنز تماسی می ‌تواند داد های خام تصویری دوربین را به داد های تصویری پردازش شده   تبدیل کند  به طوری که وقتی عابر نابینای پیاده رو به تقاطع و چهار راه نزدیک می ‌شود این سیستم نزدیک شدن یک خود رو به تقاطع را خبر می ‌دهد. این لنز همچنین دارای قابلیت های بیسیم است به گونه ای که می ‌ تواند با تلفن هوشمند ارتباط حاصل کند تا رایانه تلفن هم راه  داد ها را پردازش کرده و دستورات صوتی به کاربر بدهد.

گوگل می گوید همچنین این سیستم قادر به تشخیص چهره هاست ؛ توانایی که به صورت بالقوه برای افراد نابینا کاربر دارد تا بتوانند افراد را تشخیص دهند.

 

نرم افزار همیار

نرم افزار همیار برای نابینایان توسط دانشگاه علم و هنر و فنآوری کراچی طراحی و تولید شده و به افراد نابینا و کم‌بینا کمک می کند که در محیط های ناآشنا مثلاً زمان مسافرت بتوانند به راحتی رفت و آمد کرده ومسیرشان را گم ن کنند .

این برنامه ساعت و زمان غروب خورشید را به کاربر گزارش میکند و به افراد نابینا این اطمینان را می ‌دهد که بدون نیاز به کمک افراد دیگر به راحتی از منزل خارج شده و راه خود را پیدا کنند .

این برنامه به نقشه های آنلاین دسترسی دارد و کاربران می ‌توانند هنگام  راه رفتن با هشدار های صوتی گوشی خود ، مسیرشان را پیدا کنند و پیش از تاریکی هوا به منزل یا نزدیک‌ترین هتل برسند.

 

ساخت دوچرخه هوشمند ویژه نابینایان [20]

محققان انگلیسی دوچرخه ای را رونمایی کردند که با کمک آرایه ای از حسگر های فراصوت، امکان  دوچرخه سواری مستقل برای نابینایان را فراهم می کند .

دراین دوچرخه از حسگر های فراصوت[21] برای تشخیص موانع در مسیر حرکت دوچرخه سوار استفاده شده است.

با کمک این فنآوری ، امکان دوچرخه سواری مستقل برای کم بینایان و نابینایان فراهم می ‌شود.

جانلگ[22]،مدیر بنیاد خیریه[23] تأکید می کند : با توجه به روند   سریع پیر شدن جمعیت در کشور های پیشرفته و بروز مشکلات بینایی مرتبط با افزایش سن،توسعه فنآوری های جدید برای تسهیل  زندگی مستقل افراد کم‌بینا و نابینا بسیار   ضروری است.

این دوچرخه که در مرکز علمی گلاسکو رونمایی شد، میتواند انقلابی در سازگاری افراد نابینا با شرایط  زندگی عادی بدون نیاز به کمک سایر ین ایجاد کند .

 

Argus II

این فنآوری به نام Argus II در نوع خود اولین است و در سال 2011 برای استفاده در اروپا تاییدیه گرفته است Argus II نتیجه 20 سال تحقیق علمی در خصوص اندام ظریف و عمدتا پیچیدۀ چشم است. بیشترین کارایی این فنآوری برای بیمارانی خواهد بود که به شکل ارثی نابینایی دارند.

در حال حاضر حدود 3000 نفر در آمریکا به یک بیماری چشم ی که باعث از بین رفتن شبکیه می شود، مبتلا هستند. این فنآوری ازدو قسمت پیوند پروتز Argus II در داخل چشم و یک عینک تشکیل شده است.

با جایگزینی یک سری الکترودها در داخل چشم ،پروتز Argus II نارسایی شبکیه را در انتقال اطلاعات در مورد نور و تاریکی جبران می ‌ کند و این اطلاعات را فورا به مغز منتقل میکند . قسمت دیگر Argus II ازیک عینک تشکیل شده است. این عینک دارای دوربین هایی استکه اطلاعات اشیای مقابل افراد را به رایانه کوچکی که بر روی عینک تعبیه شده است،منتقل میکند .

اطلاعات به صورت بیسیم به پروتزی که در چشم کار گذاشته شده ،منتقل میشود و مغز با ارسال یک سری پالسهای الکتریکی ، به بیمار این امکان را می دهد که در نهایت نور، تاریکی و اشکال را ببیند.

دکتر “مارکهومایون” از دانشکده  پزشکی کک “یو.اس.سی” در مورد این فنآوری گفت: اگر به ابداع این نوع فنآوری برای سایر بخش های  بدن ادامه دهیم و زبان جدید الکتریکی پالس ها به مغز وبه چشم ها را بفهمیم ، می توانیم از آن برای سایر بخش های  بدن نیز استفاده کنیم و بدین ترتیب جهان و نحوه ارتباطمان با آن تغییر میکند .

با این وجود محققان می ‌گویند که برخی کاربران Argus II میتوانند حروفی به بلندی چند اینچ را تشخیص دهند. به گفته محققان اتکای این دستگاه به یک رایانه خارجی عامل مهمی برای موفقیت ها و کارایی آتی آن به شمار میرود. به گفته آنها در آینده بیمارانی که زمانی نابینا بودند با استفاده ازاین وسیله می توانند رنگهای مختلف را تشخیص دهند.

 

کلاه الکترونیک برای راه نمایی نابینایان

دانشمندان کلاه الکترونیکی جدید یبرای افراد نابینا و کم‌بینا ساخته اند که می ‌تواند دنیای جدیدی را پیش روی آنها باز کند.

این کلاه با شناسایی مسیرهای مختلف درخیابان‌ ها به افراد نابینا کمک می ‌کند راه درست را پیدا کنند و به هنگام عبور از تقاطعها، چال های خیابانی، مسیرهای پر رفت و آمد هیچ مشکلی آن‌ ها را تهدید نکند.

کلاه جدید با استفاده از حسگر های دقیق خود و برنامه ‌ریزیهایی که بر اساس فرمولهای ریاضی انجام میدهد،‌ بهترین مسیر را به این افراد پیشنهاد می ‌کند و در اصل، آن‌ ها را به دو چشم الکترونیکی مجهز می ‌سازد.

سیستم پیشرفته ای که در این کلاه به کار رفته، قادر است به صورت مجازی و الکترونیکی در زمان بسیار کوتاه تمام مسیرهای اطراف نابینایان را به آن ها آموزش دهد و به هنگام  راه رفتن ،مراقب آنها باشد.

 

ساعت هوشمند بریل

اولین ساعت هوشمند بریل مخصوص نابینایان محصول یک شرکت کره جنوبی است تا این قشر از جامعه محدودیت کمتری را احساس کنند . صفحات لمسی برای نابینایان کاربردی نداشته و آنها را با مشکلات بسیاری مواجه میکند زیرا این افراد تنها قادر به خواندن صفحاتی هستند که به صورت بریل نوشته شوند. اما یک شرکت کره ای ساعت هوشمندی را تولید و روانه بازار فنآوری کرده که قابلیت های متفاوتی را در اختیار کاربرانش قرار می ‌دهد. اولین ساعت هوشمند بریل مخصوص نابینایان بانام «Dot» عرضه شده است که می ‌تواند نگاه نابینایان به دنیای اطراف خود را دگرگون کند . این ساعت ارزان قیمت میتواند همانند یک ابزار آموزشی برای نابینایان عمل کند . زیرا نابینایان قادر به مطالعه کتاب هایی هستند که به صورت بریل نوشته شده باشند و درصد محدودی از کتاب‌ ها به این سبک نوشته می ‌شوند. این ساعت هوشمند  دارای سلول هایی با نقاط تغییر کننده است که می ‌تواند کتاب های دیجیتال را برای کاربرانش به نمایش بگذارد. هر کدام از سلولهای این ساعت دارای شش نقطه فعال هستند که برای انتقال مفاهیم به شخص نابینا هر بار تعداد نقاطکاهشیا افزایش می ‌یابند تا شخص قادر به خواندن متون به صورت بریل باشد. این گجت پوشیدنیهر ۵ روز یک بار شارژ می ‌شود. این ساعت می تواند امکانات دیگری مانند ارسال و دریافت پیامک یا حتی کوک کردن ساعت را نیز برای کاربرانش رقم بزند.

 

عصای سفیدXploR

نسل جدیدی از عصای ویژه نابینایان و کم نابینایان ساخته شده که به لطف مجهز بودن به سیستم موقعیت یاب جهانی[24] فرد استفاده کننده را به درب خانه دوستان و آشنایان می رساند.بدون شک مهمترین بخشی که در این عصای سفید پیشرفته نظر ها را به خود جلب میکند فنآوری  تشخیص چهره و سیستم موقعیت یاب جهانی آن است. تا پیش از این نسخه های متفاوتی از عصای سفید ارائه شده بود که در تازه ترین آنها نمونه ای با قابلیت انتقال موقعیت محیط اطراف به فرد نابینا و کمبینا از طریق امواج ما فوق صوت و لیزر بوده است.

اما حالا گروهی از محققان دانشگاه بیرمنگام انگلیس گامی به جلوتر گذاشته و عصای مدرن‌تری ساخته ‌اند که به لطف تجهیزات الکترونیکی نصب شده در آن فرد استفاده کننده می ‌تواند محل  زندگی افراد مورد نظرش از جمله دوستان و آشنایان را ردیابی کند .  نکته   جالب توجه دیگر در خصوص این فنآوری نوین، سیستم تشخیص چهره آن است. به لطف پایگاه اطلاعاتی نصب شده در آنکه انبوهی از تصاویر مربوط به دوستان و آشنایان کاربر را در خود ذخیره دارد، فرد نابینا می تواند از فاصله ده متری مطمئن شود با شخصی رو به رو میشود که مد نظرش بوده است. در این شرایط عصا با ایجاد لرزشی محسوس فرد استفاده کننده را مطلع میکند . ارزان بودن فنآوری های به کار رفته در این عصای جدید از دیگر ویژگیهای مهم آن به شمار میآید.

 

جلیقه ‌‌ی مخصوص نابینایان

تاکنون، بسیاری ازانواع فنآوری ها همچون لیزر، امواج فرا صوتی و یا اشعۀ مادون قرمز در سرتاسر جهان برای کمک به راه رفتن افراد نابینا و کسانی که مشکل بینایی دارند آزمایش شده ‌اند دانشجویان فلسطینی موفق به ساخت  جلیقه ‌ی جایگزین برای عصای سفید شده ‌اند . یکی از استفاده کنندگان که از این جلیقه   راضی است ، می ‌گوید: «این جلیقه می ‌تواند جایگزینی برای چوبدستی باشد که ما اغلب در  زندگی روزانه از آن استفاده می کنیم با این مزیت که می ‌تواند جای مانع پیش رو را در چپ یا راست یا جلو نیز به ما بگوید. فوق العاده است. استفاده کننده از جلیقه همچنین می تواند از طریق گوشی، صدای متصل به سیستمی که او را راه نمایی می ‌ کند ،بشنود. این سیستم همچنین مجهز به هشدار صوتی است که ظرفیت باتری را قبل از استفاده فوری از انرژی ذخیره شده ،به استفاده کننده خبر می ‌دهد.

رییس دانشکده مهندسی دانشگاه الخلیل می ‌گوید: «علیرغم منابع محدود ، دانشجویان موفق به طراحی و اجرای این پروژه شدند. این پروژه هم‌چنان به حمایت مالی ومعنوی برای پیشرفت بیشتر احتیاج دارد و لازم است که نهادها و حامیان مالی بالقوه و جوان از آن حمایت کنند .

به گفته این دانشجویان فلسطینی یکی از اهداف این پروژه ،آسان کردن زندگی برای نابینایان است.

  

نتیجه‌گیری

بکارگیری فناوری مدرن برای افزایش توانایی افراد نابینا یکی از دغدغه های مهم کسانی است که به بازتوانی و نو توانی افراد و گروههای خاص، می‌اندیشند. استفاده از فناوری برای نابینایان و پاسخ به برخی از نیازهای آنان با استفاده از پدیده های نوین عصر اطلاعات نیز موضوعی است که در همین عرصه مورد توجه قرار گرفته است. محققین در سراسر دنیا سعی کرده اند تا با بکار‌گیری جدید ‌ترین دستآورد های علمی زمینه ی کاهش مشکلات نابینایان را فراهم نمایند.

در یک نگاه کلی تکنولوژی ویژه نابینایان را می ‌توان به دو بخش قطعات سخت افزاری وبرنامه های نرم افزاری تقسیم کرد و اگر یک سازمان تصمیم بگیرد با مجهز شدن به تکنولوژی نابینایان به این دسته از افراد خدمات ویژه ارائه کند می ‌تواند از این تقسیم بندی سود جوید. با استفاده درست از این تکنولوژی ها زمینه حضور هرچه بیشتر نابینایان در جامعه فراهم خواهد شد و این افراد خواهند توانست همانند افراد بینا نیازهای خود را برآورده کنند .

 

[1] کارشناسی ارشد رشته روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه تهران

Hamid255@yahoo.com                                                                                                                                               

 

[2] کارشناسی ارشد رشته روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه تهران                                                                                                          mahakif@yahoo.com                                                                                                    

 

                                                                          

1-Vision Loss

2-Lam

3-Mojon & Sousa

4-Heire & Browning

5-De Leo

6-Bergger & Porell

7-De Boer

1-Rol model

2-Hayeems

3-Braille Thimble

1-Braille mobile phone

2-Braille Smartphone Viom

3-Haptic Braille

4-Scan

1-Braille Stapler

2-google

3-Patent Bolt

1-Ultra Bike

2-Supersonic

3-John Legg

بنیاد خیریه4-RNIB

1-GPS

۱۴ دیدگاه دربارهٔ «چهل و هفتمین مقالۀ ارائه شده در همایش جامعۀ بینا شهروند نابینا، معرفی فنآوری های نوین برای افراد با نقص بینایی و نقش آنها در کاهش مشکلات نابینایی»

سلام و درود بر پریسیما خانم, اول مرسی و تشکر فراوان بخاطر انتشار این مقاله در محله در خصوص این مقاله برای ما نابینایان ایرانی دو بحث مطرح است اول اینکه این تکنولوژیها چه قدر در زندگی من نابینا نقش داشته و دوم آیا من نابینا قادرم با بنیه مالی که دارم آن وسیله مورد نظرم و آن تکنولوژی که نیاز دارم را تهیه کنم یا نه؟ در خصوص مورد اول خوب جواب کاملاً روشن است بگذارید در مورد خودم در این خصوص صحبت کنم چون که من در خصوص این چنین مقاله ها با مقایسه خودم بهتر میتوانم بفهمم که در کجای کار قرار دارم و کاری به دیگران هم ندارم چون قرار نیست شعار بدم و میخوام با واقعیتها رو به رو باشم خوب از این مقوله که بگذریم تا قبل از این که من با تکنولوژی و بالاخص کامپیوتر آشنا شوم یعنی تا قبل از سال ۸۹ خوب من صدای اساتید رو سر کلاس بر روی نوار ضبط میکردم حالا بماند که مثلاً هر کلاس وقتی که آخر ترم میرسید و تمام میشد حدود ۱۰ تا ۱۵ تا نوار یا بیشتر میشد که فضای عجیبی رو اشغال میکرد اولاً خوب کیفیت بسیار پایینی داشت و در بعضی مواقع باید چندین بار آن نوار را عقب و جلو میکردی تا بفهمی استاد چی گفت و به مرور زمان هم یا نوارها به دلیل استفاده فراوان دچار خرابیهای غیر قابل جبرانی میشد یا قسمتی از نوار پاره میشد که باید با چسب نواری آنها را به هم میچسباندید که حد اقل دو سه دقیقه از مطلب را از دست میدادی در مورد کتابها هم باید روی سی دی دیگران برایم رایت میکردند و من با سی دی من میخوندم که در شب امتحان یکی از امتحانهای مهم سی دی من من سوخت و حالا بماند که با چه دشواری تونستم اون کتاب رو بخونم در ثانی اگر میخواستی یه تحقیقی رو انجام بدی و نیاز به مقاله داشتی یا میخواستی کتاباً اون رو به استاد بدی نمیتونستی چنین کاری بکنی حالا بماند که بعضی از اساتید مثل استادان کار تحقیقی ۱ و ۲ کار تحقیقی رو از من تایپی نپذیرفتن و مجبور شدم از یک بینا کمک بگیرم که دردسرهایش بماند در بقیه موارد چون کامپیوتر نبود عملاً این کار امکان پذیر نبود اما از زمانی که من با کامپیوتر و موبایل آشنا شدم و تونستم ازشون استفاده کنم تقریباً میشه گفت که انقلابی در زندگی من ایجاد کرد که از نمونه های آن میشه به ضبط کلاسهای دانشگاه بر روی ریکوردر و ذخیره اونها روی هارد کامپیوترم که هم حجم کمتری میگرفت و هم بهتر میشد آنها را حفظ کرد و همچنین از دیگر کاربردها انجام تحقیقاتم به طور تنهایی و کتبی و تایپی توسط خودم بود البته هنوز در این زمینه نقایصی وجود دارد مثل کمبود منابع تحقیقاتی و عدم امکان استفاده از منابع بعضی از سایتها بخاطر عدم مناسبسازی برای صفحه خوانهای ما و خوب از طریق موبایل هم که دیگه نگو که تونستم خودم کارهام رو مدیریت کنم پیامک بدم و خیلی کارهای دیگه حالا درسته که گوشیم هوشمند نیست ولی همون هم کارم رو راه میندازه. اما در خصوص مقوله دوم باید بگم که به دلیل گرانی بیش از حد بعضی از این وسیله ها در زمینه تکنولوژی مخصوصاً در زمینه کامپیوتر ما قادر به خرید یا استفاده از آن نیستیم مثلاً وقتی یک برجسته نگار ۷ ملیون قیمتش هست خوب یک نابینای ایرانی که چنین پولی رو نداره و این سخت افزار را نیاز داره مجبوره قیدش رو بزنه یا اکثر این مواردی که توی مقاله قید شد یا توی ایران نیست مثل اون انگشتک که میشد از طریقش کتابهای مختلف رو خوند یا اگه هست زبون فارسی رو ساپورت نمیکنه حتی این درد ناک هست که ما نمیتونیم یک عصای استاندارد داشته باشیم اگر هم بخواهیم از طریق شرکت …. تهیه کنیم باید چهارصد هزار تومان یا بیشتر هزینه کنیم که امکانش نیست و بهزیستی هم که دیگه نگم که اگه بخوام بگم از حمایت اونها از تکنولوژیهای مورد نیاز نابینایان خودش میشه مثنوی صد من کاغذ و مجالش اینجا نیست به امید روزی که بشود از تمام این وسایل با زبان شیرین مادریم یعنی فارسی سلیس استفاده کرد و قیمتش هم مناسب برای ما ایرانیها باشد. ببخشید که شد یک پست و سرتان را درد آوردم منم دوباره عید رو بهتون تبریک میگم و امیدوارم که سال خوبی رو داشته باشید در پناه یگانه دادآر دادآفرین بدرود و خدا نگه دار

سلام آقای عبد الله پور.
منم مجددا عید رو تبریک میگم.
بله کاملا درسته تکنولوژی پیشرفت کرده اما اگه بخواییم ایران رو با کشورهای دیگه مقایسه کنیم امکانات ما در حد صفر و امکانات اونا صد هستش.
بازم از توجهی که به این مقاله ها دارید تشکر میکنم.
شاد پیروز و موفق باشید.

با سلام خدمت شما دوست عزیز
از زحماتتون بابت ارائه ی این مقاله ها متشکرم
فقط من میخام لینک تمام این مقاله ها رو داشته باشم اگه میشه راهنمایی کنید باید چطوری د کنم
اگه واستون امکان داره برام mail کنید اگه نه که لینک ها رو بهم برسونید ازتون ممنون میشم
با تشکر خدا نگهدار

سلام
راستش لینکها رو دارم اما همگی احتیاج به ویرایش دارن و قابل استفاده نیستن اگه بتونید صبر کنید و با پستها پیش برید بهتر میشه.
باز اگه خواستید که زودتر داشته باشید خبرم کنید تا لینکها رو در اختیارتون قرار بدم.

سلام مجدد
من از اول ندارم و شما میتونید با سرچ تو محله اینا رو پیدا کنید.
کافیه بنویسید همایش جامعۀ بینا شهروند نابینا تا پیداشون کنید و لینک هر پست رو از همون پست بردارید.
شرمنده شدم چون قبلا عمو حسین زحمت انتشار مقاله ها رو میکشیدن من ندارمشون.

سلام خانم پریسیما. واقعا چیزای جالبی هست من نمیدونستم.
لنز گوگل که باید خیلی خیلی عالی باشه. فکر کنم با پیشرفت در آینده نزدیک همه نابینا ها بینا میشن و دیگر نیازی به این تجهیزات نخواهد بود.
من که خیلی یاد گرفتم. دوچرخه هم خیلی باحاله. ممنونم برای انتشار مقاله

دیدگاهتان را بنویسید