خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

آموزش ریاضی به نابینایان و کم بینایان

یکی از مشکلات نابینایان در آموزش، فرایند یاد دهی، یادگیری ریاضیات می باشد که البته تحقیقات بسیار و تلاش های فراوانی برای حل این مشکل انجام گرفته است؛ اما متأسفانه هنوز شاهد نابینایان و کم بینایانی هستیم که علی رغم علاقه به ریاضیات نمی توانند و یا بهتر است بگوییم می ترسند که به مطالعه در این زمینه بپردازند.

در کشور ما نیز نابینایان و کم بینایان از این قائده مستثنی نیستند.

با پیوند دادن یافته های مختلف در جهان در این زمینه شاید بتوان راهی یافت برای آموزش ریاضیات به نابینایان و کم بینایان.

بر این اساس ما در انجمن علمی، فرهنگی موج نور اصفهان با همکاری خانه ی ریاضیات اصفهان و دوستانی در خارج از کشور تصمیم گرفتیم تلاشی در این زمینه را آغاز نماییم؛ شاید بتوانیم گامی هر چند کوچک در زمینه آموزش ریاضیات به نابینایان و کم بینایان این مرز و بوم برداریم.

با توجه به آنچه گفته شد با بر قراری ارتباط بین کارشناسان داخلی و خارجی اولین جلسه در این زمینه در تاریخ 6 اردیبهشت 1395 به صورت Online تشکیل گردید و قرار است این جلسات ادامه یابد.

گزیده ای از جلسات برگزار شده به حضور شما تقدیم می شود تا ضمن آشنایی با مبحث مطرح شده، اگر نظری در این زمینه دارید به ما منتقل نمایید تا از آن در پیش برد بحث، استفاده نماییم.

قبل از این که لینک های دانلود را برایتان درج نماییم صورت جلسه ی این جلسه را به صورت متنی به حضورتان تقدیم می کنیم.

 

صورت جلسه ریاضی برای نابینایان، جلسه اول6اردیبهشت95

حاضرین در جلسه: خانم ها هانی، مریم جاهد و آقایان مهندس رضایی، ایزدی و بابک

شاه منصوری

جلسه با معرفی حاضرین شروع شد و در ادامه نکات زیر مطرح شد. (مطلب به صورت خلاصه نوشته شده)

خانم هانی: مشکلات اصلی:

۱آموزش معلم ها یکی از واجب ترین و پایه ای ترین کارهاست

۲وسایلی که نابینایان بتونند ازش استفاده کنند برای یادگیری مفاهیم ریاضی

۳متاسفانه کتاب هایی که الان برای نابینایان استفاده می شود همان است که برای بچه های بینا درست شده و فقط بریل شده. مثلا

در کتاب میگوید که چند گنجشک روی درخت باقی مانده است و کودک نابینا امکان دیدن را ندارد.

آقای مهندس رضایی: خود معلم ها در بسیاری مواقع خودشان نابینا بوده اند و خودشان پایه ریاضی ضعیفی دارند و حالا باید ریاضی درس دهد. این مساله در راهنمایی و دبیرستان خیلی بدتر است. چون این بچه ها به کلاس عادی فرستاده می شوند و معلم کلاس عادی روی تخته می نویسد.

از این جهت به نظرم یکی از پایه ای ترین کارها این است که معلم ها را آموزش دهیم که هم ریاضی را بهتر بفهمد و هم ببیند

چطور می تواند ریاضی را به نابینایان درس دهد.

اگر خیلی بچه ها علاقمند باشند و نخبه باشند ممکن است خودشان را پیشرفت دهند و در موارد استثنا بتواند سراغ رشته ریاضی

بروند. ولی این موارد استثنا بوده اند و خیلی نادر.

متاسفانه آموزش و پرورش استثنایی کشور استخدام معلم ریاضی ندارد. حالا تازه معلم پشتیبان هم که می آید با هزار زحمت به

شاگرد نابینا کمک کند، خودش ریاضی نمی داند. بعد به سطح دبیرستان که می رسیم معلم اصلن خودش ریاضی نمی داند.

به شاگرد نیمه بینا هفته ای ۲ ساعت معلم رابط می دهیم

به شاگرد نابینا هفته ای ۴ ساعت می دهیم.

اگر راهش دور بود ۵ ساعت. حالا اینکه این معلم ریاضی بداند هیچ تضمینی ندارد.

آقای ایزدی: آموزش ریاضی ما خیلی ضعیف بود. معلم رابط که بیشتر نقش اش سرکشی بود و خودش بلد نبود ریاضی رو. در تجربه من این است که معلم رابط من معلم عربی بود.

خانم هانی: با توجه به همه مشکلات گفته شده، به نظر میاد نمیشه همه چیز رو حل کرد. و بهتر است که از یک مقطع مشخص شروع کنیم. به آقای دکتر رجالی هم گفتم که پیش از اینکه سراغ معلم ها برویم باید خودمون چیزی داشته باشیم.

بابک شاه منصوری: اگر بخواهیم سراغ راه حل بزرگی برویم شاید کار سختی باشه و بهتر است متمرکز شویم. یک مساله آموزش معلم هاست و مساله دیگر اینکه معلم با چه ابزار و روشی بتواند موضوع رو به دانش آموز انتقال دهد. بهتر است روی مورد دوم متمرکز شویم و مثلا بگوییم برای مقطع اول تا سوم ببینیم چه ابزارهایی می توانیم اینجا در کانادا پیدا کنیم و برای شما بفرستیم تا با هم ببینیم کدام موارد رو میشه برای بچه های ایران استفاده کرد.

مریم جاهد: شاید حتی بهتر باشه که از یک مقطع شروع کنیم و نه مثلا اول تا پنجم. کار دیگری که ما می توانیم بکنیم این هست که ببینیم در هایی هست؟ و … workshop سیستم کانادا برای آموزش معلم چه میکنند؟ چه کارگاه های آموزشی و

مهندس رضایی: یه کمک دیگر این هست که در هر مدرسه یک معلم که رشته اش ریاضی باشد بیاید و کمک کند.

بابک شاه منصوری: این ایده خوبیه و شاید بشه در ادامه از معلم های بازنشسته بخواهیم که به ما کمک کنند برای آموزش ریاضی به بچه های نابینا.

مهندس رضایی: در کلن 23 مدرسه نابینایی در ایران داریم.

جمع بندی کار از نظر من این است: ۱) ابزار ۲) معلم ۳) کتاب

در تهران همه ی مقاطع را داریم.

جمع بندی

از طرف بنیاد آموزشی هیوا (خانم مریم جاهد)

مطالعه ای روی منابع معرفی شده در جلسه خواهیم داشت ●

طرح پیشنهادی برای قدم اول و چشم انداز کار تهیه کنند ●

طرح را برای خانه ریاضیات بفرستیم تا با کمک هم طرح را نهایی کنیم و اقدامات عملی را شروع کنیم ●

ارسال لیست سوال هایی که از 23 مدرسه میخواهیم بگیریم. ●

از طرف خانه ریاضیات

ارسال فایل پیشنهاد آموزش از طریق کامپیوتر ●

ارسال لینک های مرتبط.

تماس با 23 مدرسه موجود و سوال اینکه الان در مدارس کشور چه اتفاقی می افتد ●

جلسه بعد ۲۰ اردیبهشت دوشنبه ساعت

۸ صبح

 

اولین قسمت از اولین جلسه ی این مبحث را با حجم حدود 16 مگابایت و زمان تقریبی 17 دقیقه از لینک زیر دانلود نمایید.

 

آموزش ریاضی به نابینایان جلسه ی اول، قسمت اول

 

و دومین و آخرین قسمت از جلسه ی اول را با حجم تقریبی 16 مگا بایت  و زمانی حدود 18 دقیقه  از لینک

 

آموزش ریاضی به نابینایان جلسه ی اول، قسمت دوم

 

دانلود نمایید.

 

به امید روز های روشنتر.

۲۵ دیدگاه دربارهٔ «آموزش ریاضی به نابینایان و کم بینایان»

سلام. یکی از علاقه‌مندی‌های به نظر دور از دسترس من٬ همیشه آموختن ریاضیات به ویژه هندسه٬ البته فراتر از دروس دبستان و دبیرستان بوده است. امیدوارم این خواسته با تلاش‌های شما سرانجام جامه عمل به خود بپوشد.

سلام
چه همفکری جالبی از نظر من هم ریشه این موضوع برمیگرده به اینکه معلمین عزیز با درک ریاضی مشکل داشتن پس در انتقال هم مشکل دارن و البته در مدارس عادی هم این موضوع صادقه اینکه تمرکز رو بذارین روی آموزش معلمین کاملا درسته و البته وسایل کمک آموزشی مناسب هم راهگشاست
موفق باشید

سلام. من تا کلاس ششم، در مدرسه یه استثنایی در شهرمون درس میخوندم، که الآن دو سال هست که توی مدرسه یه عادی درس میخونم، سال هفتم راحت بود، حتی دانشآموزها به من حسودی میکردند، ولی نمیدونم چی شد که امسال درسها خییلییی سخت شدن و من الآن یه کوچولو ضعیف شدم. البته به خاطر این هست که امسال شکلها توی ریاضی ما، زیاد شده اند و من هم نمیتونم بفهمم، یکی دیگه از این دلیل ها، معلممون ریاضی نابینایی رو درک نمیکنه، ولی دستش درد نکنه، بازم اون قدر که بتونه، به من درسها رو یاد میده. اما ما معلم رابط هم نداریم! داریم ها! ولی کم میاد، اونم به خاطر یه دلایلی.
ببخشید که طولانی شد. باز هم ازتون تشکر میکنم به خاطر این کلاس ها.

درود، دقیقاً درست می فرمایید، ریاضی هشتم خیلی شکل داره، البته معلمین باید نمرات سؤالات شکلی را در بقیه ی سؤالات تقسیم کنند یا به جای آن سؤالات دیگری طرح کنند؛ اما حرف ما این است که نابینایان هم باید مثل بقیه ی افراد ریاضیات یاد بگیرند. این نکته را هم بگوییم که این جلسات برای آموزش خود ریاضیات نیست بلکه برای بر رسی مشکلات و راه های آموزش ریاضی به نابینایان و کم بینایان است. خوب درس بخوانید تا در آینده بتوانید برای هم نوعانتان مفید باشید. به امید موفقیت شما.

سلام
با آموزش معلمین محترم خیلی موافقم.
سه سال دبیرستان و یک سال پیشدانشگاهی رو دانشآموز تلفیقی بودم، و مشکل دوستان رو درک میکنم.
معلمین عزیز میخواستند و مایل بودند که به من که دانشآموز نابینا بودم کمک کنند، ولی در برخی موارد براشون مقدور نبود.
اگه رابط هم رشتش ریاضی نباشه، ولی معلم مربوطه همینطور که به دانشآموزای بینا درس میده بتونه به دانشآموز نابینا هم ریاضی رو یاد بده، مشکل تا حدودی حل میشه.
راستی توجیه معلمین و کادر مدیریت مدرسه هم مهمه که بدونند دانشآموز برای جواب دادن به سؤالات امتحان به وقت بیشتری نیاز داره که من در این مورد مشکلی نداشتم، چون رابط وظیفشو در این زمینه انجام داده بود.
ممنون بابت پیگیریها و موفق باشید.

سلام، از اینکه تجربیاتتان را در اینجا می نویسید بسیار متشکریم، مطمئن باشید از آنها در بحث های بعدی استفاده خواهیم کرد. بقیه دوستان هم اگر تجربه ای دارند با ما در میان بگذارند تا دست ما در بحث های پیش رو باز تر باشد. تشکر.

سلام دوباره
اول که فراموش کردم از خانه ریاضی اصفهان برای این همکاری و همت والا تشکر کنم سپاس دوم به پسر خوبم آقا محمد حسین برای کامنت بالا پیشنهاد میدم در تابستون یک کتاب ریاضی سال بعد پیدا کن و تمام شکلهای کتاب رو با سیم فلزی که خوب حالت میگیره درست کن و روی کاغذ بچسبون شکلهای ساده هم با چوب کبریت درست میشه فقط کافیه یک بینا به شکلها نگاه کنه و بهت کمک کنه سه تا شکل که درست کنی روش کار دستت میاد
خوبی کار با سیم این هست که برای حل مسئله میتونی یک شکل رو درست کنی مثلا یک مثلث و اگر در حل مسئله لازم شد خطی به موازات یکی از اضلاع رسم کنی با سیم این خط موازی رو درست کن به نظر من شکلهای سه بعدی که خودت درست کنی بهتره تا شکلهای برجسته روی کاغذ و مطمئن باش معلم سال بعد هم از شکلهای شما استفاده خواهد کرد و نمره ی شما هم بیست کامل میشه اگر مشکلی داشتی به من بگو شاید تونستم کمکت کنم

سلام، اول تشکر از راه حلی که ارائه کردید و دوم اینکه خانه ی ریاضیات اصفهان خیلی خوب و با جدیت با ما همکاری می کند و آمادگیش را برای خدمات بیشتر و بهتر به خصوص در زمینه ی آموزش ریاضیات اعلام کرده است. شاید روزی برسد که نابینایان و کم بینایان هم مثل بقیه ی مردم اگر علاقه داشتند ریاضیات یاد بگیرند.

سلام.
راه سختیه و امیدوارم توی این راه موفق باشید.
به نظر من آموزش دوران دبستان از دبیرستان راحتتره
مثلا همین گنجشکها که بیان کردید می‌شه این مثال را برای یک دبستانی به هر شکل توضیح داد
ولی آموزش انتگرال و هذلولی و …خیلی به شیوه نابینایی سخته
باید از بهترین معلمان استفاده کنید.
باید دنبال معلمانی بگردید که در میان بچه‌ها به این معروفند که مثلا آقا و یا خانم فلانی بیانش خوبه.
در زمینه آموزش ریاضی من نمی‌دانم که خط بریل علایم ریاضی را چگونه بیان می‌کنه ولی به نظرم
باید علایم ریاضی به صورت شکل واقعیش و به صورت برجسته تهیه شوند و نابیناها با آنها کار کنند.
نمی‌دانم درست توضیح دادم یا نه.
موفق باشید

درود بر شما، از نظرات سازنده ی شما تشکر می کنیم، در مورد سختی کار در دبیرستان با شما موافقیم اما باید بپذیریم دوره ی دبستان به خاطر شکل گیری شخصیت فرد و اینکه زیر بنای آینده ی دانش آموز در آن ساخته می شود خیلی مهم است. در مورد علائم ریاضی در بریل هم تمام علائم ریاضی را در بریل می توان نوشت. تشکر خود را به شما تقدیم می کنیم به خاطر پیشنهاداتی که ارائه کردید.

عرض سلام ادب و احترام دارم خدمت دستندرکاران محترم انجمن موج نور اصفهان و تشکر میکنم که این انجمن علاوه بر کوشش و تلاش فراوان برای این که دانش کامپیوتری اینترنتی و اندرویدی ما نابینایان روز به روز بهتر شود و ارتقا یابد به فکر دیگر حوزه ها از جمله ریاضی هم هستند انشالله که در این زمینه هم به توفیقات عالیه نایل آیند که دستیابی آنان به این موفقیت موفقیت برای ما نابینایان در زمینه ریاضی هست انشالله دو فایل صوتی که گذاشتید را دانلود میکنم تا بهتر با اهداف شما در این زمینه آشنا شوم البته خودم هم در زمینه ی ریاضی کمی یا خععععلی مشکل داشته در زمان راهنمای و دبیرستان و الآن که دانشجوی ارشد هستم مشکل دارم اساساً ریاضی در ایران مشکل عمده ی ما نابینایان است نمیدانم شاید سیستم آموزشی ما در این خصوص غلط بوده به هر حال امیدوارم این جلسات شما بازخورد خوبی داشته باشد در پناه حق بدرود و خدا نگه دار

سلام
به نظر منم خیلی کار قشنگی هست
من تو مدرسه ی عادی درس میخوندم و معلم ریاضی همیشه به من میگفت که تو نمیتونی ریاضی را یاد بگیری پس من همینطوری بهت نمره میدم تا مشکلی برات پیش نیاد
سال دوم دبیرستان ما درس آمار داشتیم یه معلمی داشتم که اگر زنده هست امیدوارم همیشه سالم باشه
اون خیلی دلسوز بود و به من میگفت باید آمار را یاد بگیری یکی از بچههای اون کلاس را ازش خواهش کرد تا به من آمار یاد بده اونم خداییش خیلی تلاش کرد همه ی شکل ها را طوری برام توضیح میداد که من خوب تصور میکردم تا جایی که ثلث اول آمارم ۱۱ شد ولی ثلث دوم یهو شد ۱۷
معلمم بیشتر از من ذوق کرده بود
اصلا اهل ترحم نبود
من چون قبلا معلم هام نمره بهم میدادند عادت کرده بودم اما اون میگفت تو احتیاج به این نمرات قلابی نداری تو میتونی و باید موفق بشی
ببخشید که طولانی نوشتم

سلام خیلی ممنون که مسأله ای به این مهمی را پیگیری میکنید. از بس در این زمینه حرف دارم نمیدونم چطوری بنویسم این دفعۀ چهارمه که مینویسم و پاک میکنم.
اولین مسأله ای که میخوام بهش اشاره کنم ناکارامد بودن وسائل قدیمی مثل تافل حسابه. ببینید مثلا تافل حساب خیلی از علامتها مثل سینوس و کسینوس و این قبیل علامتها را نداره. اگه میشد یه وسیلۀ کارامدتر جایگزین تافل حساب میشد خیلی بهتر بود. علاوه بر این، حساب کردن با تافل حساب خیلی وقتگیره. و برای محاسبات طولانی و زیاد مناسب نیست. از طرفی استفادۀ بدون محدودیت از ماشین حساب و وسایل اینچنینی هم بچه ها را راحت طلب بار میاره. منظورم اینه که هیچکس وقتی ماشین حساب داشته باشه به ذهنش فشار نمیاره.
دوم اینکه ما باید یه فکری به حال راه حل نویسی بکنیم. ببینید خیلی وقتها دانشآموز نابینا ریاضی را با هر مصیبتی که شده میفهمه مثلا از سی دیهای آموزشی یا از دوستاش یاد میگیره. اما چون نمیبینه که معلم روی تابلو چی نوشته نمیتونه درست راه حل نویسی کنه و به همین دلیل اغلب معلمهای ریاضی فکر میکنند که جواب تصادفی به دست اومده و به دانشآموز نمره نمیدن. درحالیکه دانشآموز چون تابلو و راه حل نویسی معلمش را ندیده و در نتیجه یاد هم نگرفته نتونسته به منشی بفهمونه که چطور مثل معلم راه حل بنویسه. یا دبیر رابط بلد نبوده چطور باید نوشتۀ بریل را به خط عادی براساس راه حل نویسی عادی برگردونه. آخه ریاضی در بینایی مثل فارسی نیست که از اول خط شروع به نوشتن بشه تا برسه به آخر خط. تو بریل ما از اول خط شروع میکنیم تا برسیم به آخر خط اما تو خط عادی مثلا وقتی میخوایم بنویسیم دو پنجم تقسیم بر سه ششم فکر کنم بالا مینویسند دو یه خط زیرش میکشند و زیر خط کسری مینویسند پنج بعد دوباره زیر پنج یه خط بزرگتر میکشند و مینویسند سه زیر سه یه خط کوچکتر دیگه میکشند و مینویسند شش. خوب حالا نابینا باید اینا را از کجا بدونه که به منشی یا دبیر رابطش بگه اینطوری بنویسید. معلم عادی هم از کجا بدونه که رسم الخط بریل از زمین تا آسمون با عادی فرق داره. تا جایی که من میدونم این مسأله همیشه مورد غفلت قرار گرفته و هیچکس بهش توجه نکرده.
سوم اینکه من معتقدم بیشتر قربانیان ما در مدارس عادی و غیر نابینایی هستند. پس ما باید برای معلمین ریاضی تمام پایه ها در همهۀ استانها دوره های ضمن خدمت بذاریم و با آموزش ریاضی به نابینایان آشناشون کنیم. اینطوری همۀ معلمان عادی آموزش میبینند و دیگه بچه های نابینا تو مدارس کمتر مشکل پیدا میکنند.
چهارم اینکه ما باید روشهای خلاقانۀ ساخت وسایل کمک آموزشی برای نابینایان و کمبینایان را به معلمها آموزش بدیم. متأسفانه اکثر معلمان در آموزش نابینایان فقط از کلام استفاده میکنند و به بهانۀ نبود امکانات یا ناتوانی نابینایان و کمبینایان در استفاده از تصاویر تلاش چندانی برای ساخت وسایل و آموزش عینی و ملموس و مجسم مطالب نمیکنند. در حالیکه آموزش ریاضی از مجسم به نیمه مجسم و سپس انتضاعی حرکت میکنه. وقتی بچه های ما مسأله خوب براشون مجسم نشه چطور به مراحل بعدی برن. ما نمیتونیم به راحتی مدارس را وادار به خرید وسایل کمک آموزشی برای یک یا دو نابینا کنیم یا به راحتی وسایل کمک آموزشی وارد کنیم ولی هر معلم خودش میتونه وسیلۀ کمک آموزشی بنا به نیاز دانشآموزش بسازه.
پنجم ما کتابهای کمک آموزشی به خط بریل نداریم. ای کاش انتشاراتی هایی که در این زمینه کتاب چاپ میکنند امکان چاپ بریل کتابهاشونم فراهم میکردند.
ششم ما باید هر ساله سی دی آموزش ویژۀ نابینایان که به روز باشه و قدیمی نباشه تهیه کنیم و در اختیار همۀ دانشآموزان نابینا و کم بینا بذاریم تا امکانات به صورت برابر بین همۀ بچه ها تقسیم بشه و حتی در مناطق محروم هم نابیناها سیدی آموزشی دریافت کنند تا اگه کسی نبود بهشون آموزش بده از سی دی یاد بگیرند.

ضمن تشکر از برگزار کنندگان این نشست چند پیشنهاد را تقدیم میکنم.
اول اینکه یک گردهمایی از معلمین ریاضی مدارس استثنایی تشکیل بشه و این معلمان تجربیاتشان را با هم به اشتراک بگذارند شاید بتوانند راهها و روشهای مناسب و مشترکی را بیابند.
دوم اینکه درس ریاضی مقاطع مختلف توسط یک معلم و ریاضیدان خبره که دارای فصاحت و بلاغت در گفتار باشه بطور جذاب تدریس بشه و ضبط شده در اختیار معلمان و دانشآموزان قرار بگیره. تاکید میکنم تدریس بشه و نه روخوانی. در این خصوص تجربۀ سالهای دور جناب محمد شیرچیان را داریم که چه شیوا و صمیمانه آمار تدریس میکرد و هنوز هم پس از سالهای متمادی لحن و جذابیت سخن این معلم کار‌بلد در گوش و ذهن ما طنین‌انداز است، همچنین جناب کربلایی هم تدریس خوبی داشتند.
سوم اینکه در صورت امکان یک خط تلفن راه‌اندازی بشه تا دانشآموزان بتوانند با آن تماس گرفته اشکالاتشان را بپرسند. و در آخر اینکه میتوان با مدارس و معلمان و دانشآموزان هماهنگی کرد و کلاسهایی مثلا در اسکایپ برگزار نمود و معلمی آگاه و دانا هم تدریس کند هم به اشکالات پاسخ دهد و هم فایل صوتی آن در اختیار دیگر دانشآموزان و علاقه مندان قرار گیرد.
به هر حال از این پست و انجمن موج نور انتظار داشتم که بعد از این همه سال کاری کرده باشند و دوست داشتم که نمونه کار این عزیزان را اینجا ببینیم و نه اینکه بخواهند تازه شروع کنند آخر ظاهرا فعالیتهایی در خصوص ضبط کتابهای ریاضی انجام شده بود که من گمان کردم الآن قرار است بازخورد این فعالیتها را شاهد و ناظر باشیم. همین یادآوری را زمانی که قرار بود کتابهای ریاضی را ضبط کنند خدمت جناب رضایی داشتم و عرض کردم که ریاضیات و هندسه باید بصورت تدریس شده ضبط شود و نه صرفا روخوانی شود.
از آنجا که نسبت به دوستانم در موج نور ارادت خاص دارم و آنها از بهترین دوستانم هستند یک انتقاد بکنم و اون اینکه متاسفانه دوستان نابینای عضو هیئت مدیره و دست اندکار کمی بیش از حد لازم و معمول پیرو همکاران بینای خودشون هستند، الآن ظاهرا بعد از اینهمه سال جناب دکتر رجالی طرحی مطرح کرده اند و از دوستان خواسته اند که آن را پیگیری کنند و این جلسه و نشست هم پیرو طرح ایشان بوده که البته ما دقیقا متوجه نشدیم این طرح چی هست. قبلا هم جناب صدیقی طرح آموزش شیء گرا را مطرح کرده بودند و دوستان نابینای ما هم همه جا از این شیوه و روش صحبت میکردند در حالی که کتابهای موج نور همواره طبق یک سبک و سیاق خاص و معمولا تکراری ضبط میشود و ما هرگز معنی شیئ گرا بودن آن را متوجه نشدیم.
امیدوارم که این عزیزان استقلال رأی و تفکر بیشتری از خود نشان دهند و در واقع آنها باشند که مبدع و مبتکر روشها و شیوههای جدید و نو باشند.

سلام، اول تشکر از نظرات شما، دوم معذرت به خاطر اینکه خیلی دیر نظر شما را دیدیم، سوم در مورد فعالیت های ریاضی کار هایی انجام شده از جمله ضبط کتاب های ریاضی که خودتان هم اشاره کردید و بر گزاری همایشی در این زمینه با حضور آقای دکتر رحیمی که خود نابینا و ریاضیدان بودند، چهارم آموزش ریاضی همیشه دغدغه ی انجمن بوده و اگر چه غیر آشکار اما ما به صورت مداوم پیگیر این بحث بوده ایم، پنجم استفاده از نظرات دیگران به خصوص افراد مطلع و اساتید دانشگاه اشکالی ندارد، اما اینکه خلاقیت هم لازم است صحیح است، ششم اینکه ما پیرو افکار افراد بینا هستیم درست نیست بلکه این افراد بینا هستند که در ارتباط با نابینایان و کم بینایان و با شنیدن نظرات آنان به فکر فرو رفته نظراتی می دهند و آن را با ما به مشورت می گذارند و در صورت تأیید ما آن را ارائه می دهند، هفتم نظریه ی آموزش شیء گرا نه توسط آقای دکتر صدیقی که توسط آقایان رضایی و صدیقی به صورت یک مقاله ی مشترک ارائه شده و این می تواند یک افتخار باشد که ما از پوسته ی تنها اندیشی به در آمده ایم و با مشارکت متخصصان بینا به ارائه مقاله و نظر می پردازیم، هشتم در مورد عدم مشاهده ی آثار آموزش شیء گرا در کتاب های انجمن آماده ایم بیشتر با شما صحبت کنیم و به صورت ریز و دقیق تر به آن بپردازیم. در آخر هم می ماند تشکر از جناب عالی.

با سلام خدمت تمامی بزرگواران در انجمن موج نور و خانه ریاضیات اصفهان. ابتدا جا داره از زحمات بسیار شما تشکر کنم. در ادامه هم باید بگم به نظر من کسب مهارت توسط معلمان ریاضی مدارس چه مدارس نابینایی و چه مدارس عادی که عزیزان نابینا در آنها تحصیل میکنند بسیار مهم و حیاتیه هر فردی که از همون دوران ابتدایی با ریاضی آشنا شد و مفاهیم ریاضیات به درستی براش تشریح شد میتونه ارتباط بسیار خوبی با این درس بگیره متاسفانه دانش آموزان نابینا فکر میکنند که ریاضیات به دیدن نیاز داره و از طرفی هم چون معلمین رابط یا معلمین ریاضیشان خیلی نمیتونند بهشون در یادگیری این درس کمک کنند فکر میکنند که ریاضیات درس بسیار مشکلیه من حتی میتونم به جرات بگم که اگر نابینایان به درستی با ریاضیات آشنا بشن جز افراد ممتاز مدرسه میشن بنظرم برای یادگیری این درس از همون ابتدا دانش آموزان را باید همزمان با علائم ریاضی چه به صورت بینایی و چه به صورت نابیناییش آشنا کرد هرچه یک نابینا با علائم بینایی این درس بیشتر آشنا باشه بیشتر میتونه موفق باشه از طرفی برای اشکال ریاضیات باید به صورت جسم در بیان که برای نابینا قابل لمس باشه من خودم کسی هستم که دوران دبیرستانم رو در رشته ریاضی و با مشکل نابینایی خوندم خیلی از مفاهیم جدید بود ولی اطرافیانم و کسی که برام درس ریاضی رو میخوند مجبور میکردم که اشکال و نمودار ها رو برام کامل توضیح بده و جاهایی که متوجه نمیشدم برام به شکلی ترسیم میکردن که بتونم لمس کنم اینقدر تو این زمینه قوی بودم که به منشی جلسه امتحانم هم تمام اشکال و نمودارها رو منتقل میکردم و خدا رو شکر نمرات خوبی هم در این درس میگرفتم هیچوقت هم از سوالاتی که شکل داشتن فرار نمیکردم و بیشتر راغب بودم اونها رو با دقت بیشتر پاسخ بدم و خوشبختانه پاسخ هم میدادم جوری که مثلا در دوران متوسطه سال سوم من درس هندسه رو نمره کامل گرفتم درسی که همش اشکال هندسی بود. بخاطر پایه قوی ریاضیاتی که از مدرسه داشتم در دانشگاه هم خوشبختانه در اینجور درس ها موفق تر بودم در حالی که نه معلم رابط در دوره متوسطه داشتم و نه معلم خودمون به طور خاص و ویژه بهم درس میداد و سوالات رو اکثرا ذهنی حل میکردم و از ماشین حساب کمتر کمک میگرفتم چون دوست داشتن ذهنم قویتر بشه در محاسبات البته حل سوالات ریاضی اصولی داره که من اون رو از همون ابتدا یاد گرفته بودم ابتدا فرمول نویسی و سپس نوشتن راه حل به طور کامل و درست و به روش بینایی آن و در آخر پاسخصحیح یا نتیجه ی سوال.بنظرم همش بخاطر این بود که مفاهیم ریاضی رو از همون دوران ابتدایی به درستی یاد گرفته بودم این خیلی مهمه و بازم میگم نباید نابینایان رو از این درس ترسوند و تا جایی که میشه باید این درس براشون مناسب سازی بشه و به روش بینایی هم تدریس بشه بهتره حتی معتقدم که سوالاتی که حاوی نمودار و شکل هم هستند نباید برای نابینایان حذف بشه چون نیمی از ریاضیات همین نمودارها و اشکال هستند که اگر فرد نابینا اینها رو به درستی یاد نگیره نیمی از ریاضیات رو نمیشناسه و نمیتونه به درستی در این درس موفق باشه و ممکنه در مراحل بالاتر تحصیل به این اشکال و نمودار ها نیاز پیدا کنهبازم از زحمات شما کمال تشکر رو دارم و ببخشید که کامنتم خیلی طولانی شد

دیدگاهتان را بنویسید