خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو
بخش سوم تایپ فارسی ارگونومی تایپ

سلام دوستان امیدوارم که خوب باشین در ادامه ی نکات تایپ در اینجا به بخش سوم میرسیم  این بخش هم دارای نکاتیست هرچند شاید نکاتی که در اینجا قرار میدهم بیشتر دوستان آگاه باشن اما جای این نکات در محله بسیار خالیست  و شاید برای کسی مفید باشد دوستان و عزیزان شاید در این قسمت هم نکاتی باشد که در دو قسمت  قبلی باشد اما یقینا توجه به آن خالی از لطف نیست  در قسمت قبلی که لینکش هم در ادامه قرار میدهم با نکاتی آشنا شدیم یعنی در این قسمت

بخش دوم تایپ فارسی ارگونومی تایپ

و اما در این قسمت هم با نکاتی دیگر آشنا میشویم امیدوارم که مفید باشد

بخش سوم

این نکات هم با زحمت گرد آوری شده  و بدون تغییر در اینجا قرار میدهم

آموزش تایپ

مقدمه

کاربر عزیز

می توان گفت امروز شناخت و توانایی تایپ یا استفاده از صفحه کلید کماکان به اندازه توانایی نوشتن توسط قلم بر روی کاغذ اهمیت دارد و بارز است که در تایپ نیز مانند اهرام دیگر شناخت دقیق و علمی باعث استفاده و سرعت و کیفیت خواهد گردید. در این سری آموزشی سعی بر این بوده است تا کاربران محترم با دریافت آموزش ها و انجام تمرینات ، دانش و آمادگی تایپ به صورت علمی و دقیق را کسب نمایند. لازم به ذکر است که مشابه هر دوره آموزشی دیگر ، آموزشهای این مجموعه در صورتی مثمر ثمر خواهد بود که هنرجو گرامی با سعی و جدیت لازم مراحل آموزشی را پی گیرد.

درس اول: مبانی تایپ

بخش صفحه کلید

صفحه کلید شامل دو بخش می باشد. بخش اول توسط دست راست کنترل می شود و بخش دوم توسط دست چپ.

موقعیت انگشتان در ردیف میانی

انگشتان در حالت کلی بالای ردیف میانی قرار می گیرند.

نحوه صحیح نشستن رو به روی کامپیوتر

ارتفاع صندلی باید به نحوی تنظیم شود که مچ و دستان هنگام تایپ کردن صاف باشد

بر روی صندلی صاف بنشینید و صفحه مانیتور را طوری تنظیم کنید که هم سطح با چشمانتان باشد.

نکته : تایپ آهسته اما به دقت بسیار بهتر از تایپ سریع ولی با اشتباهات متعدد می باشد. ابتدا سعی کنید تایپ را بدون اشتباه انجام دهید سپس اقدام افزایش سرعت نمایید.

 

نکات مهم در افزایش سرعت

1- با استفاده درست هنگام تایپ کمترین اشتباه را خواهید داشت.

2- بعد از تایپ هر حرف انگشتان خود را به ردیف میانی برگردانید.

3- هر کلمه ای را که تایپ می کنید مانند مجموعه ای از کلیدها بر روی صفحه کلید مسجم کنید.

4- ممکن است در ابتدای کار احساس ناشی بودن و بی حوصلگی کنید اما هر چه بیشتر تمرین کنید عمل تایپ آسان تر خواهد شد.

4- حواس خود را بر روی تایپ صحیح متمرکز کنید پس از آن می بینید که سرعت کارتان پیشرفت خواهد کرد.

5- هر قدر دقت تان بیشتر شود اطمینان بیشتری در سریع تایپ کردن به دست خواهید آورد.

6- انگشتان خود را در سطح پایین روی صفحه کلید نگه دارید و یک ریتم نرم و پیوسته را هنگام تایپ حفظ کنید.

7- نگاه خود را بر روی متنی که تایپ می کنید نگه دارید و سعی کنید یک یا چند کلمه را با هم بخوانید.
درس دوم: معرفی صفحه کلید

صفحه کلید از بخش های مختلفی تشکیل شده است که هر قسمت به صورت جداگانه شرح داده خواهد شد.
کلید های تابع

کلید های F1 تا F12 می باشد و کار آنها در هر برنامه خاص آن برنامه تعریف می شود.

کلید Backspace

کلید پاک کردن حروف تایپ شده را از محل مکان نما به قبل ممکن می سازد.

 

کلید Enter

در عموم برنامه ها به عنوان کلید تائید عمل می کند و در تایپ برای رفتن به خط بعد مورد استفاده قرار می گیرد.

کلید Shift

با نگه داشتن این کلید و زدن هر کلید دیگر عمل دوم کلید مزبور انجام می شود. به طور نمونه برای حروف انگلیسی ، حروف بزرگ و برای اعداد نشانه ها تایپ می شود و برای زبان فارسی علامت های مربوط به این زبان را می گذارد ، مانند حمزه گذاشتن.

کلید های کنترلی Alt-Ctrl

در برنامه های مختلف کاربردهای متفاوتی دارند.

کلید Caps Lock

در تایپ لاتین با فشار دادن این کلید حالت نوشتن حروف بزرگ فعال می شود.

کلید Tab

با فشار دادن این کلید تعداد 4 یا بیشتر کاراکتر جای خالی تایپ می شود.

کلیدEscape ( Esc)

معمولا جهت لغو یک عمل یا خروج از برنامه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

کلید های ماشین حساب

مجموعه ای از کلیدها مورد نیاز برای محاسبات عددی نظیر کلیدهای اعداد چهار عمل اصلی می باشد با فشار کلید Numlock تایپ اعداد میسر می شود.

کلیدهای پیکان

با استفاده از این کلیدها می توان در جهات مختلف حرکت نمود.

کلیدهای End-Home-pageDown-Page up

نیز برای حرکت سریعتر استفاده می شوند.

کلیدهایinsert- delet

هم برای تغییر حالت تایپ از جایگذاری به میان نویسی.

درس سوم: روش درست تایپ فارسی

ردیف میانی

اهمیت خاص این ردیف به دلیل قرار داشتن آن در مرکز صفحه کلید می باشد بنابراین با قرار دادن انگشتان در این قسمت اشراف کامل به هر دو ردیف بالا و پایین خواهیم داشت . پس در حالت کلی باید انگشتان روی این ردیف قرار بگیرند.

در این ردیف حرف گ تا الف را با استفاده از انگشتان دست راست و حروف ل تا ش را با استفاده از انگشتان دست چپ در اختیار خواهید داشت. با توجه به شکل انگشت مربوط به هر کلید را به خاطر بسپارید. انگشتان خود را بر روی کلیدهایی که با خطوط همرنگ ناخنها مشخص شده اند قرار دهید و برای زدن کلیدهای دیگر از انگشتها بر روی آن قرار نگرفته است به خطوط نقطه چین توجه کنید . همچنین پس از هر بار تایپ حروفی که دارای خطوط نقطه چین هستند انگشتان را به محل اصلی خود ببرید. در واقع نقطه چین محل موقت هر انگشت است.( برای همه ردیف ها)

ردیف بالا

در این ردیف از حرف ج تا حرف غ را با استفاده از انگشتان دست راست و حروف ف تا ض را با استفاده از انگشتان دست چپ در اختیار خواهید داشت. با توجه به شکل انگشت مربوط به هر کلید را به خاطر بسپارید. انگشتان خود را بر روی کلیدهایی که با خطوط همرنگ ناخن ها مشخص شده اند قرار دهید و برای زدن کلیدهای دیگر که انگشتها بر روی آن قرار نگرفته است به خطوط نقطه چین توجه کنید.

 

 

ردیف پایین

در این ردیف از علامت / تا حرف د را با استفاده از انگشتان دست راست و حروف ذ تا ظ را با استفاده از انگشتان دست چپ در اختیار خواهید داشت. با توجه به شکل انگشت مربوط به هر کلید را به خاطر بسپارید

. انگشتان خود را بر روی کلیدهایی که با خطوط همرنگ ناخنها مشخص شده اند قرار دهید و برای زدن کلیدهای دیگر که انگشتها بر روی آن قرار نگرفته است بر خطوط نقطه چین توجه کنید.

ردیف اعداد

در این ردیف از حرف ژ تا عدد 6 را با استفاده از انگشتان دست راست و عدد 5 تا حرف پ را با استفاده از انگشتان دست چپ در اختیار خواهید داشت. با توجه به شکل انگشت مربوط به هر کلید را به خاطر بسپارید.

انگشتان خود را بر روی کلیدهایی که با خطوط همرنگ ناخنها مشخص شده اند قرار دهید و برای زدن کلیدهای دیگر که انگشتها بر روی آن قرار نگرفته است به خطوط نقطه چین توجه کنید در ضمن برای کار با اعداد بهتر است از قسمت ماشین حساب صفحه کلید استفاده کنید.

نکته :
در بعضی از برنامه های تایپ به زبان فارسی دو حرف ژ و پ ممکن است در قسمت دیگری از صفحه کلید قرار داشته باشد .

ماشین حساب

این قسمت از صفحه کلید شامل اعداد 0 تا 9 و کلیدهای چهار عمل اصلی همچنین علامت . و کلید Enter می باشد. کلید Numlock که آن را در قسمت بالا سمت چپ مشاهده می کنید. وظیفه تغییر حالت تایپ از اعداد به کارکرد دوم کلیدهای این بخش را دارد. به طور نمونه در حالت غیر فعال بودن کلید Numlock که با خاموش بودن چراغ آن مشخص می شود کلید 1 نقش کلید End را بازی می کند.

در حالت کلی انگشتان بر روی سه کلید 6 ، 5 و 4 قرار می گیرد.

و پس از فشردن انگشتان خود را بر روی کلید هایی که با خطوط همرنگ ناخنها مشخص شده اند قرار دهید و برای زدن کلیدهای دیگر که انگشتها بر روی آن قرار نگرفته است به خطوط نقطه چین توجه کنید.

تمرین ردیف میانی

سیبگکمشگیشسی منبککگکمب. تستا ستیگکگسکیشسیش. شسینمتیب. شما. گن بن من شان سلام بلم کلم لم بم کم. ایلبا لا یتسا ستیلبا سیلشسیمنت اناناینی. سمن یمن کمین نم بام نام شام کام سام گام. بنتسایبسشنتیا بیمگکممیبنا تا سلیبلمنن. اتلیسل. شسینمتیب. گ ک گ ک گ ک م ن ت ا آ ل ب ی س. شسایبالتای. تشنا نگکمگکیم کمگکگک مکگکم ماسل. نمناک ستایش متن تمنا شک کک مک تک. این کشت کیمیا است. نام کشتی ما ستایش است.

امتحان ردیف میانی

شبنم سمبل متانت است. نیکی سبب نیکنامی است. ایشان آشنای من است. سیما با سیاست است. آیا کت شما آبی است. کتاب شما امسال آسان نیست. مریم بنشین. شیرین کام باشی. انگشتان من کامل است. لیلا با متانت است. سینما مکان مناسبی است. اسم من گلی است. ایشان آشنای من است. این ماشین مال شیما است. اسم این استان گلستان است. مسلمانی مسلک تکامل انسان است. امسال تابستان نیکی است. ماشین من نیلی است. آسیابان مکمل نان است.

تمرین ردیف بالایی

چججححخخههععغغففققثثصصض. فقه خفه صفحه چفه قفه ثقه. هههعععغغغففقققق. چججعچحخهعهع. فقثثصصفعف. ضصثثققعثغقفف. فغعه خهخح. حجچحجغع. ثثثصصصض. ضصفع حخعه. چجغفخهععغ. چ ج ح. خ ه خ ه خ ه خ ه خ ه. عغ عغ عغ عغ عغ. ع غ ع غ ع غ. ض ص ض ص ض ص. ث ث ث ث ث. ق ف ق ف ق. ف ق ف ق ف. چ ض چ ض چ ض. ج ص ج ص ج ص. ح ث ح ث ح ث ح ث ح ث.

 

 

امتحان ردیف بالایی

قنات نمناک است. حکیم شباهنگام به خانه ما آمد. جنگل های شمال جای با صفایی است. شخص عالم حقیقت بین است. امتحانات من سخت است. فضیلت باعث حیات عالم است. فیض کاشانی عالم عالی مقام ساکن قم است. صنم اسم من است. کتابخانه جنب پل است. جلیل عاقل است. همیشه صاف بنشین. عکس جشن قالیبافان قشنگ است. خانه ما در جنگل است. لیلا کاشانی است. لباس شهلا بنفش است. اجتماع قالیبافان این جا است. لیلا جان با مریم و افسانه به خانه ما بیایید.

تمرین ردیف پایینی

ذر ذر ذر ذر ذر ذر ذر. در در در در در در در. ذد ذد ذد ذد ذد ذد ذد ذد. دد دد دد دد. زد زد زد زد زد زد زد. دز دز دز دز دز. رد رد رد رد رد. ط.ط.ط.ط. ظ.ظ.ظ.ظ.ظ. دو دو دو دو دو دو. ذو ذو ذو ذو ذو. زر زر زر زر زر زر. رز رز رز رز رز رز. ذر ذر ذر ذر ذر. ئر ور ئر ور ئر ور ئر ور. رئ رئ رئ رئ رئ.

امتحان ردیف پایینی

فروشگاه قرار است در جشن میلاد قرعه کشی کند. آیا گیرنده این نامه را می شناسید. کشور ایران در قسمت جنوب غربی قاره آسیا واقع شده است. روز دوشنبه در هنرستان سینا جشن است. دیروز ترافیک اتوبان همت بسیار سنگین بود. داود مرد مهربان و با شخصیتی است. امسال عید قربان به دیدن تمام فامیل می روم و از آنها حلالیت می طلبم. این قفس برای دو مرغ عشق کوچک است. گل های بنفشه و لاله در باغچه جلوه خاصی به خانه بخشیده است. من با دوستانم روز چهارشنبه به پارک جمشیدیه خواهیم رفت. سال جدید تحصیلی را به شما فرزندان عزیز تبریک عرض می کنیم. توشه راه مومن نماز است. طوطی لیلی بالهای رنگین زیبایی دارد. جاده شمال تونل های زیادی دارد.

تمرین همه ردیف ها

سال سوم دبیرستان تحصیل می نمودم که در المپیاد ریاضی شرکت کردم. بعضی از رشته های تحصیلی و تحقیقاتی پایه ریاضی قوی می خواهند. چه بوی مطبوعی از آشپزخانه می آید. بعد از غذا چای میل دارید. بعد از ظهر اهالی ساختمان طبق دستور مدیر ساختمان جلسه گذاشتند. آرزوی من خوشبختی فرزندانم است. کار دیگران به عرض و طرب خردمند و شاد ما را غم نگار بود مایه سرور . مطرب عشق عجب ساز و نوایی دارد. پدر من ما را برای صرف پیتزا به رستوران برد. مسابقه پرسپولیس و استقلال از جذابیت خاصی برخوردار است. کار گروهی باعث ایجاد انگیزه در افراد گروه می شود. درب پاکت را چسب بزن. در این جزوه سعی شده است تایپ به بهترین نحو آموزش داده شود. هوا امروز خیلی سرد است ژاکت مرا با خودت بیاور. مطالعات علمی و کارهای علمی خودتان را به صورت گروهی انجام دهید. از ملاقات شما خوشحالم. این موضوع شوخی بردار نیست. تفنگ گیر کرده است. داس تیز نیست. مرغ امروز جوجه آورده است. استدلالی که اصلا منطقی نیست.

تمرین اعداد

-23523464237  – 234566765654- 4326457796()- 324562346457 – 009090727631 – 097358871232 – 236426547111 – 1678129939 – 4686646 – 69844646 – 64649874 – =6464698 – 545465464= – 46695998 – 5146646864 – 646+5464-664=6444 – 4654*46498/6546546=48489

دوستان هدف در اختیار گذاشتن  آرشیو خود در این زمینه بوده تا این نکات هم مانند دیگر نکات برای دوستان دستپذیرتر  باشد

نظر فراموش نشه  بدرود

۵ دیدگاه دربارهٔ «بخش سوم تایپ فارسی ارگونومی تایپ»

دیدگاهتان را بنویسید