خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو
بخش پنجم تایپ فارسی روش تایپ ده انگشتی با صفحه کلید ارگونومی تایپ

سلام امیدوارم که خوب باشین و همیشه در زندگی و تمامی امور موفق باشین اینبار هم خدمت رسیدم برای ادامه ی بحث قبلی

که همان روش تایپ ده انگشتی بود همان جور که در بخش قبلی  یعنی بخش  چهارم با روشهای تایپ ده انگشتی آشنا شدین یعنی این بخش

بخش چهارم تایپ فارسی روش تایپ ده انگشتی با صفحه کلید ارگونومی تایپ

در این بخش یعنی بخش پنجم  نیز از طریقی دیگر و با ارائه بیست درس دیگر  در همین رابطه بخش  فارسی را به پایان میبریم درست است شاید نکاتی مشابه در اینجا هم باشد اما روشهای متفاوتتری در اینجا وجود دارد چه از شکل بیان چه از سادگی و دیگر شکلها خب بهتر است در اینجا بریم ادامه ی این قسمت را با هم مرور کنیم

بخش پنجم تایپ فارسی روش تایپ ده انگشتی با صفحه کلید ارگونومی تایپ

در اینجا کلیدها و روشهای کار با آن را درس به درس مرور میکنیم یعنی در هر درس با دو یا چند کلید آشنا میشویم  این شکل بیان هم یکی دیگر از شکلهای پرکاربرد در آموزش تایپ است که بودنش در اینجا خالی از لطف نیست  امیدوارم که مورد پسند باشد خب این هم اصل مطلب

درس اول

به خاطر تصمیمتان برای یادگیری تایپ سریع ده‌انگشتی به شما تبریک می‌گوییم!

به صفحه کلید رایانه‌ی خود نگاه کنید، می‌بینید که دو دکمه‌ی ت و ب دارای زایده‌ های کوچکی هستند. این برجستگی‌ ها برای این است که شما بتوانید بدون نگاه به صفحه کلید و به کمک حس لامسه‌، این دو دکمه را پیدا کنید. حالا دستان خود را مطابق شکل زیر روی صفحه کلید قرار دهید، به طوری که با انگشتان اشاره‌ی خود بتوانید زایده‌ های مربوط به دکمه حروف ت و ب را احساس کنید.

حالا ۸ دکمه مربوط به حروف ک، م، ن، ت و ب، ی، س، ش در زیر انگشتان شما قرار دارند. چند بار دست خود را از صفحه کلید بردارید و سعی کنید بدون نگاه به صفحه کلید، و با کمک حس لامسه و آن دو زایده، انگشتان خود را روی این دکمه‌ها قرار دهید.

بسیار خب!  در درس اول دو حرف ت و ب و دکمه‌ی فاصله را تمرین خواهیم کرد. ت را با انگشت اشاره دست راست، ب را با انگشت اشاره‌ی دست چپ، و دکمه فاصله را با یکی از انگشتان شست، تایپ می‌کنیم.

با شروع تمرین، باید حروفی را که می‌بینید، بدون نگاه به صفحه کلید تایپ کنید. البته می‌توانید به صفحه کلیدی که خودتان دارید توجه کنید! معطل چه هستید؟ شروع کنید!

درس دوم

در این درس دو حرف ن و ی را به همراه دو حرف قبلی تمرین می‌کنیم. ن را با انگشت میانی دست راست و ی را با انگشت میانی دست چپ تایپ می‌کنیم.

انگشتان خود را سفت نگیرید و دستان خود را طوری قرار دهید که انگشتانتان روی دکمه‌های خانه روی صفحه کلید راحت باشد. حین تمرین به انگشتان خود و صفحه کلید نگاه نکنید! بهتر است هر درس را چندین بار تکرار کنید و تا در هر درس استاد نشده اید، به سراغ درس بعدی نروید.

درس سوم

در این درس م و س را هم به حروف پیشین خواهیم افزود. م را با انگشت انگشتری دست راست و س را با انگشت انگشتری دست چپ تایپ می‌کنیم.

شما می‌توانید برای پیدا کردن جای حروف، به صفحه کلیدی که اینجا نمایش داده می‌شود نگاه کنید؛ اما لطفا به صفحه کلید خودتان نگاه نکنید! حین تمرین، دقت از سرعت مهم‌تر است. با آرامش تایپ کنید تا خطای شما کمتر باشد. معطل چه هستید؟

درس چهارم

تا به این جای کار،  شش حرف م، ن،ت، ب، ی و س را با هم کار کردیم. در این درس، دو حرف ک و ش را به حرف‌های قبلی اضافه می‌کنیم، تا ۸ حرف مربوط به دکمه‌های خانه کامل شوند. ک را با انگشت کوچک دست راست و ش را به انگشت کوچک دست چپ تایپ می‌کنیم.

شاید در ابتدا تایپ کردن با انگشت کوچک اندکی نسبت به انگشت‌های دیگر مشکل باشد و چندان راحت نباشید. اما نگران نباشید. با اندکی تمرین به زودی در این کار استاد خواهید شد! اصلا عجله نکنید و با دقت و آرامش تایپ کنید.

درس پنجم

۸ حرف مربوط به دکمه‌های خانه را در درس های گذشته تمرین کردیم. در درس های گذشته، جای انگشتان شما روی دکمه‌ها ثابت بودند؛ اما از این درس، می‌خواهیم انگشتان را روی دکمه‌ها به حرکت درآوریم.

در این درس، می‌خواهیم دو حرف ا و ل را با همراه حروف قبلی تمرین کنیم. ا را با انگشت اشاره‌ی دست راست و ل را با انگشت اشاره‌ی دست چپ تایپ می‌کنیم. یک اصل کلی وجود دارد: هر انگشتی که برای تایپ یک حرف دیگر از دکمه‌ی خانه خارج شود، باید پس از زدن دکمه‌ی مربوطه، به خانه برگردد. پس شما پس از تایپ حرف ا، باید انگشت اشاره‌ی دست راست را به خانه‌ی خود، یعنی دکمه‌ی ت برگردانید. و انگشت اشاره‌ی دست چپ نیز پس از تایپ حرف ل باید به خانه‌ی خود یعنی دکمه‌ی ب برگردد.

هنگام تایپ، دستان خود را منقبض نکنید و اجازه دهید دستان شما در حالت طبیعی خود باشند. آرام و با دقت تایپ کنید.

درس ششم

در این درس حرف گ را به همراه حروف پیشین تمرین خواهیم کرد. حرف گ با انگشت کوچک دست راست تایپ می‌شود. به خاطر داشته باشید که پس از تایپ هر حرف، انگشتی که آن حرف را تایپ کرده باید به دکمه‌ی خانه باز گردد.

انگشت کوچک نسبت به انگشتان دیگر نیاز به تمرین بیشتری دارد. پس پیشنهاد می‌کنیم این درس را چند بار تکرار کنید. با اتمام این درس، شما تایپ سریع تمام حروف فارسی ردیف میانی صفحه کلید را آموخته اید.

درس هفتم

در این درس، دو حرف ع و ق را از ردیف بالا به همراه حروف پیشین تمرین خواهیم کرد. برای تایپ حرف ع انگشت اشاره دست راست از موقعیت پیش‌فرض خود (دکمه ت) به سمت بالا حرکت می‌کند و پس از تایپ ع به جای اصلی خود باز می‌گردد. حرف ق را نیز به همین ترتیب با انگشت اشاره دست چپ تایپ می‌کنیم.

درس هشتم

شما اکنون در حال یادگیری تایپ ده‌انگشتی هستید. سرعت شما به تدریج و با گذشت زمان به طور خود به خود افزایش خواهد یافت. پس دقت را فدای سرعت نکنید و بیشتر روی دقت متمرکز شوید. اکنون دو حرف ه و ث را به حروف قبلی اضافه می‌کنیم. ه را با انگشت وسط دست راست و ث را با انگشت وسط دست چپ تایپ کنید.

درس نهم

حرف خ را با انگشت انگشتری دست راست و حرف ص را با انگشت انگشتری دست چپ تایپ می‌کنیم.

توصیه می‌کنیم هر چند درس یک بار، برگردید و درس های قبلی را هم تمرین کنید.

درس دهم

دوباره نوبت به انگشتان کوچک می‌رسد. حرف ح را با انگشت کوچک دست راست و حرف ض را با انگشت کوچک دست چپ تایپ می‌کنیم.

درس یازدهم

اکنون که با بیشتر حروف ردیف بالای دکمه‌های خانه آشنا شدیم، به سراغ چند حرف از ردیف پایین می‌رویم. تایپ دکمه های ردیف پایین نیز به شیوه ای مشابه انجام می‌شود. انگشتان پس از تایپ حرف مورد نظر دوباره به جای اصلی خود باز می‌گردند.

در این درس، دو حرف و و ز را تمرین می‌کنیم. و را با انگشت وسط دست راست و ز را با انگشت وسط دست چپ  (یا با انگشت اشاره دست چپ) تایپ می‌کنیم.

درس دوازدهم

در این درس دو حرف ئ و ر را تمرین می‌کنیم. ر با انگشت اشاره دست چپ تایپ می‌شود. در صفحه‌کلیدهای رایج (صفحه کلید فارسی ویندوز) حرف ئ با حرف M انگلیسی هم جایگاه است و با انگشت اشاره دست راست تایپ می‌شود.

اما اگر از صفحه کلید استاندارد فارسی استفاده می‌کنید، باید این حرف را با نگاه داشتن دکمه Shift با انگشت کوچک دست راست و زدن دکمه S با انگشت انگشتری دست چپ تایپ کنید.

درس سیزدهم

در این درس دو حرف د و ف را به حروف پیشین خواهیم افزود. د را با آوردن انگشت اشاره دست راست به سمت پایین و چپ، و ف را با آوردن انگشت اشاره دست چپ به سمت بالا و راست، تایپ می‌کنیم. هنگام تایپ این دو حرف، دقت کنید که به اشتباه حروف کناری‌شان را که در درس های پیشین آموختیم، تایپ نکنید.

اکنون تعداد حروفی که آموخته‌ایم به حدی رسیده که بتوانیم جملات معنی دار فراوانی تایپ کنیم.

درس چهاردهم

در این درس، ‌غ و ذ را تمرین خواهیم کرد. ‌غ را با آوردن انگشت اشاره دست راست به سمت بالا و چپ، و ذ را با آوردن انگشت اشاره دست چپ به سمت پایین و راست، تایپ می‌کنیم. هنگام تایپ این دو حرف، دقت کنید که به اشتباه حروف کناری‌شان را که در درس های پیشین آموختیم، تایپ نکنید.

همان طور که متوجه شده‌اید، هر کدام از انگشتان اشاره وظیفه‌ی تایپ دو ستون سه‌تایی از حروف را بر عهده دارد و بنابراین، ۱۲ حرف به کمک انگشتان اشاره تایپ می‌شوند. با تمرین و تکرار درس ها، به تدریج خواهید توانست درصد خطای خود را پایین‌تر و سرعت خود را بالاتر ببرید.

درس پانزدهم

ج را با انگشت کوچک دست راست و ط را با انگشت انگشتری دست چپ تایپ می‌کنیم. باید دقت کنید که ج و ح را که هر دو با انگشت کوچک دست راست تایپ می‌شوند، به جای هم تایپ نکنید.

درس شانزدهم

حرف چ با انگشت کوچک دست راست تایپ می‌شود. همان طور که متوجه شده اید، سه حرف چ، ج و ح را باید با انگشت کوچک دست راست تایپ کنید. باید دقت به خرج دهید که این سه حرف به جای هم تایپ نشوند. با تدریج و با تمرین بیشتر، به این کار عادت خواهید کرد.

حرف ظ با پایین آمدن انگشت کوچک دست چپ تایپ می‌شود.

درس هفدهم

در این درس، اولین حرف را به صورت ترکیبی و با استفاده از دکمه Shiftتایپ خواهیم کرد. آ همان ا است که با گرفتن دکمه Shift تایپ می‌شود.

کلیدهای ترکیبی در تایپ سریع

یک قاعده کلی در تایپ کلیدهای ترکیبی در تایپ سریع وجود دارد: دکمه Shiftیا Ctrlیا Altتوسط دست مخالف گرفته می‌شود. یعنی اگر حرفی را با دست راست تایپ می‌کنید، باید Shift یا Ctrl یا Alt را با دست چپ بگیرید و برعکس. دلیل این که صفحه کلیدها این دکمه‌ها را در دو سمت دارند، همین است. Shift و Ctrl با انگشت کوچک و Alt با انگشت شست گرفته می‌شود.

پس برای تایپ آ، دکمه Shift سمت چپ را با انگشت کوچک دست چپ می‌گیریم و دکمه مربوط به حرف ا را با انگشت اشاره دست راست می‌زنیم.

درس هجدهم

در این درس، دو حرف پ و ژ را تمرین می‌کنیم. جایگاه این دو حرف، در صفحه‌کلیدهای مختلف متفاوت است. در صفحه کلیدهای ویندوزی رایج، پ ممکن است در گوشه‌ی بالا-راست یا بالا-چپ واقع شده باشد. که در این صورت، به ترتیب، با انگشت کوچک دست راست، یا انگشت کوچک دست چپ تایپ خواهد شد. اما اگر از صفحه کلید استاندارد فارسی استفاده می‌کنید، این حرف با حرف M انگلیسی هم‌جایگاه است و با انگشت اشاره دست راست تایپ می‌شود.

حرف ژ نیز یا در گوشه بالا-راست قرار دارد و یا با کلید ترکیبی Shift+ز تایپ می‌شود. در حالت اول، باید با انگشت کوچک دست راست تایپ شود. اما در حالت دوم (که در صفحه کلید استاندارد فارسی هم چنین است) باید به صورت ترکیبی و با گرفتن Shift سمت راست با انگشت کوچک دست راست و تایپ دکمه مربوط به C انگلیسی توسط انگشت وسط دست چپ (یا انگشت اشاره دست چپ) تایپ شود.

یک خبر خوب! با تمام کردن این درس، ما تمام حروف فارسی را تمرین کرده‌ایم.

درس نوزدهم

خب! حالا که تمامی حروف فارسی را تمرین کردیم، نوبت به نقطه .،

در صورتی که از صفحه کلید استاندارد فارسی استفاده می‌کنید، جای ویرگول کمی سخت‌تر است و با Shift+7 تایپ خواهد شد. برای این کار، دکمه Shift سمت چپ را با انگشت کوچک بگیرید و عدد ۷ را با انگشت اشاره دست راست فشار دهید. برای این که انگشتتان به عدد ۷ برسد، باید در هنگام تایپ این دکمه، دست خود را کمی جلو بیاورید.

آماده! شروع کنید!

درس بیستم

خب! حالا که تمام حروف فارسی را تمرین کردیم، بیایید با هم سخنی از باب هشتم گلستان سعدی را بدون نگاه به صفحه کلید تایپ کنیم. در این درس با یک متن واقعی سر و کار دارید و می‌توانید سرعت خود را در آن بسنجید.  از این به بعد سعی کنید خود را عادت دهید که همه‌جا با همین روشی که اینجا یاد گرفته‌اید تایپ کنید. اوایل سرعتتان کمی پایین است ولی به تدریج سرعتتان بالا خواهد رفت و هر روز خوشحال‌تر خواهید بود.

خب دوستان در اینجا تایپ فارسی به پایان رسید  امیدوارم مورد پسند قرار گرفته باشد  دوستان این درسها از منابع گوناگونی گرد آوری شده هم در یو تایپ  عضو بودم هم تجربی بوده و هم از آموزشهای گوناگون در کنار هم قرار گرفته است دوستان من به خوبی میدانم که همۀ ما با این روشها  آشنا هستیم و میدانم که یقینا شماها بیشتر از من میدانید  اما این بحث و این مطالب در اینجا خدایی جایش خالی بود امید است که مورد توجه قرار گیرد

دوستان در بخش بعدی هم تایپ ده انگشتی انگلیسی را قرار میدهم

موفق باشین

نظر  انتقاد یا پیشنهاد فراموش نشود

 

۱۰ دیدگاه دربارهٔ «بخش پنجم تایپ فارسی روش تایپ ده انگشتی با صفحه کلید ارگونومی تایپ»

سلااام خوبی هادی،میسی از این آموزشای بسیار مفید،میگم ولی من هرکار میکنم نمیتونم ده انگشتی بتایپم که خخخ،یعنی که کلا شش یا هشت انگشته میتایپم یعنی یه همچین موجود عجیبی هستم یعنی هااا،خخخخ،کلا میسی فراوونتا از پستای بسیار مفید مفیدت،خدافسی

سلام ملیسا خواهش امیدوارم خوب بتایپی خب وقتی شش یا هشت انگشتی میتایپی با بقیه انگشتا چمیکنی یعنی چطور قرار میگیرند اصلا کیبرد چطور جلوته دستت چطور رو کیبرد میگذاری آیا دستت شل میگیری یا نه مچت به میز میچسبد یا نه و کلی نکات دیگه بگو تا بدونم اگه هم راهنمایی بیشتر خاستی بیشتر دقیق بگو اما شک نکن که حتما میشه پس بتلاش که زود استاد میشی راستی تمامی مطلب هایی که در این موزوع گذاشتم را حتما بوخون

راستی یکی از شاگردای بینام که چنین مشکلی داشت وقتی علت را دقیق دریافتم اینجور راهنماش شدم وقتی دیدم که اون با پنج انگشت از هر دو دست تایپ میکرد یعنی پنج انگشتش بیکار بود دیدم که باید با پنج انگشتش تمرین کند برای این کار گفتم دستان خودش را مشت کند و انگشتان خود را یکی یکی بعد از این کار وقتی متوجه شد که کدوم انگشت بیکارتر است باید سعی کند اول همان انگشت را به ترتیب بیکار بودن بالا بیارد و باز کند و این که دو کف دو دست خود را روی هم بگذارد جوری که هر انگشت روی انگشت مقابل قرار گیرد بعد با انگشتان توانا مانع فشار انگشتان کمکار شود یعنی انگشتان کمکار به انگشتان توانا فشار بیاورد و انگشتان توانا مقاومت کند تا توان این انگشتان هم بالا برود راستی کمکار بودن انگشت اصلا ربطی به معلول بودن یا نبودن دست یا انگشت ندارد راستی هنگام تایپ نباید انگشتان از جای خود جدا شود مثال انگشتی که حرف ش را میزند باید ض و ۱ را بزند و وقتی قرار شد ظ را هم بزند باید مسیر تی شده را برگردد تا ظ را هم بزند بدون این که انگشت از جای خود جدا شود یعنی انگشت از ۱ به ض و از اون به ش برگردد و بعد به پایین برود و ظ را هم بزند ردیف میانی به ردیف پایه معروف است انگشتان باید در این ردیف قرار گیرند بالا و پایین کنند حروف را بدون این که جای خود را گم کنند این کار اولش مقداری زحمت دارد اما در کوتاه ترین زمان انگشتان خود به خود به طرف کلیدهای مورد نظر میرود و به سر جای خود بر میگردد باید توجه داشت که انگشتان باید روی کیبرد بلغزد و برای این کار دست باید عمود بر کیبرد باشد این هم بهترین راهنما استاد

دیدگاهتان را بنویسید