خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

ویکیپدیا در حال طراحی موتوری صوتی برای کاربران با آسیب بینایی است

ویکیپدیا در حال طراحی موتوری صوتی برای کاربران با آسیب بینایی است
این پلتفورم موتور صوتی که به صورت منبع جمعی (Crowdsourced) طراحی می‌شود تقریبا در ۳۰۰ زبان قابل دسترس خواهد بود

نوشته‌ی آمار تور (Amar Toor)
ترجمه‌ی میثم امینی
منبع اصلی: http://www.theverge.com/2016/3/11/11200734/wikipedia-speech-engine-visually-impaired-accessible

محققان در سوئد در تلاش برای قابل دسترستر کردن ویکیپدیا برای افراد با آسیب بینایی در حال طراحی موتوری صوتی به روش منبع جمعی هستند. ویکیپدیای سوئد با موسسه‌ی سلطنتی تکنولوژی کی‌تی‌اچ در سوئد برای گسترش “speech synthesis platform” شریک شده است که برای ویکیپدیا بهینه سازی خواهد شد، ولی منبع باز و برای استفاده بر روی سایت‌هایی که از نرم‌افزار MediaWiki استفاده می‌کنند رایگان خواهد بود.

محققان طراحی موتور صوتی را برای زبان‌های سوئدی، انگلیسی و عربی شروع خواهند کرد و قصد دارند تا سپتامبر ۲۰۱۷ آن را تکمیل کنند، بعد از آن، موتور را به ۲۸۰ زبان دیگری که ویکیپدیا در آن زبان‌ها در دسترس است گسترش خواهند داد.

امید است که این موتور صوتی بتواند محتوای ویکیپدیا را به کسانی که در خواندن متن با دشواری رو به رو هستند منتقل کند. محققان در کی‌تی‌اچ بر روی کاربران برای کمک در طراحی پلتفورم تکیه خواهند کرد، همانطوری که دانشنامه به وسیله‌ی جامعه‌ی آنلاین ساخته شده است.

طبق آمار رگولاتور مخابرات سوئد پی‌تی‌اس که از پروژه پشتیبانی مالی می‌کند، به صورت تقریبی ۲۵ درصد کاربران ویکیپدیا، ۱۲۵ میلیون کاربر در ماه، به گفتار نیاز دارند یا آن را به متن ترجیح می‌دهند.

پاورقی:

منبع جمعی (Crowdsourcing): واژه‌ی تخصصی مدرنی در زمینه‌ی تجارت که در سال ۲۰۰۶ ضرب شد و به معنای به دست آوردن خدمات مورد نیاز، ایده‌ها یا محتوا با بهره گیری از کمک گروه بزرگی از افراد، خصوصا از جامعه‌ی آنلاین به جای استفاده از روش سنتی، یعنی استفاده از کارمندان و فروشندگان است.

۱۶ دیدگاه دربارهٔ «ویکیپدیا در حال طراحی موتوری صوتی برای کاربران با آسیب بینایی است»

سلااااام و درووود بر میثم جان خبر خوب عالی و به روزی بود من که خیلی از این خبر خوش حال شدم فقط ببخشید آیا این موتور از زبان فارسی هم پشتیبانی میکند و یا نه آخه گفتی از سیصد زبان میتواند پشتیبانی کند بازم مرسی بابت این پست در پناه حق بدرود و خدا نگه دار

دیدگاهتان را بنویسید