خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو
آموزش حسابداری – 4

درود

آموزش حسابداری 4

پس از معرفی نرم افزار حسابداری و منوهای این نرم افزار تاکنون توانستیم بخش تراکنش ها و حساب ها را برایتان بازگو نمائیم و در این میان مختصری از ماهیت حساب ها گفتیم سپس مروری بر مطالب ارائه شده داشتیم و اکنون قصد داریم بند دیگر از منوی نرم افزار که همانا گزارش گیری و تهیه گزارشات مختلفبنا به اطلاعات نرم افزار نمائیم . برای تهیه گزارشات واقعی همانطور که قبلا هم عنوان شد باید اطلاعات صحیح را در حساب ها وارد کرده باشیم و اغلب این گزارشات در واقع مانده آخرین را به ما در حساب مشخصی ارائه می کند .حالا که همه موارد را دقیقا وارد نمودیم برای گزارش گیری اقدام می نمائیم .

از منوی اصلی نرم افزار که قبلا هم گفتیم با عنوان دکمه بدون بر چسب پشتیبانی می شود و در قسمت بالائی سمت راست صفحه قرار دارد به بخش منوی نرم افزار می رویم . ازبالا به سمت پائین حرکت می کنیم بعد از صفحه اصلی و تراکنش ها و حساب ها به ردیف گزارشات می رویم ، تا اینجا نرم افزار منو را پشتیبانی می کند اما با باز کردن بخش گزارشات ما شش آیکون داریم در دو ردیف سه ستونی که هنگامی که در روی آن قرار می گیریم نرم افزار صدائی می کند و معلوم می شود که ما روی آیکونی قرار داریم و در تاکبک جدید هم داخل جدول و بیرون جدول را به ما اعلام میکند .خلاصه زیاد سخت نیست و خیلی راحت می توانیم جای گزارش مورد نظر خودمان را پیدا کنیم و اغلب در ردیف دوم و آیکون وسطی مورد نظر ما است . اما ما مختصری از آیکون های دیگر را بررسی می کنیم .

اولین آیکون از سمت راست در ردیف اول مربوط به تهیه گزارش اعضا است .با انتخاب این آیکون منویی گشوده می شود که اعضا معرفی شده توسط ما را نمایش می دهد .با انتخاب عضو مورد نظر صفحه بعدی بالا می آید که مربوط به هزینه ها و درآمدها است در گزارشات این نرم افزار متاسفانه صفحه خوان از سمت چپ می خواند یعنی می گوید اگر ما هزینه ها را انتخاب کنیم ابتدا عدد صفر را می خواند و بعد مانده و سپس عنوان حساب کل یعنی هزینه ها را می خواند و این خواندن در درآمدهای عضو مورد نظر ابتدا عدد مانده درآمدها را می خواند و بعد عدد صفر و سپس عنوان حساب کل درآمدها را می خواند .این هم تنها به دلیل این است که ماهیت هزینه ها بدهکار است یعنی اعدادی که قرار می گیرند در ستون بدهکار که اغلب از سمت راست اولین ستون است می آید و نباید هزینه ها دارای مانده بستانکار باشند و بالعکس درآمدها نیز ماهیت بستانکار دارند یعنی تمام تراکنش ها طوری ثبت می شوند که مانده بستانکار برای درآمد باید ثبت شود و اغلب ستون بدهکار آن فاقد عددی می باشد .چون در بخش صورتحساب هزینه ای و درآمدی عضو هستیم لزوما این اعداد بدهکار و بستانکار با هم مساوی نیستند و آن هم تنها به دلیل جزئی بودن عملیات حسابداری عضو مذکور است ولی در کل آن تمامی مانده ها بدهکار با تمامی مانده بستانکار باید مساوی باشند که در گزارش اصلی به آن توجه خواهد شد .
حالا اگر بخواهیم حساب معین هزینه ها را برای عضوی ببینیم با کلیک بر روی هزینه ها منوی دیگری باز می شود که تمامی حساب های معین دارای تراکنش و یا فاقد تراکنش در آن موجود هستند  و می  توانیم اعداد هزینه شده در بخش مورد نظر برای عضو مورد نظر را ببینیم .پس همانطور که گفته شد برای اعضا لزوما هزینه و درآمد محقق شده برای عضو که در سند حسابداری در بخش پایانی عضو را درج کرده ایم بالا می آید و سایر موارد اگر ما عضو را هم معرفی کرده باشیم تاثیری ندارد و فعلا مانده برای آن تعیین نمی شود .

آیکون دوم در ردیف اول و در واقع آیکون وسطی ردیف اول اختصاص دارد به تعیین محاسبه تراکنش ها که با عناوین : تمام تراکنش ها ، امروز ، این هفته ، این ماه ، امسال و تاریخ دلخواه است باز می شود .ما بارها امتحانش کرده ایم و برای ما که برای اولین بار و سال اول داریم از این نرم افزار بهره می بریم بهترین حالت همانا انتخاب تمام تراکنش ها است .با انتخاب این تراکنش ها یعنی همه تراکنش ها ما قادر خواهیم بود تا یک گزارش منطقی و واقعی برای خود تهیه کنیم .و مابقی این آیکون ها برای چند حساب مثل درآمدها و هزینه ها و صندوق و بانک ها در صفحه اول کمی کاربرد دارند اما نرم افزار به دلیل نقص قادر به ارائه سایر اطلاعات مناسب برای ما نیست .همانطور که قبلا بیان شد برخی آیکون ها و میان بر در صفحه اصلی قرار دارند از جمله آن گزارش مانده حساب ها در صفحه اول است که برای ما کاربرد ندارد ولی شاید برای برخی مناسب باشد .که من لزوم استفاده از آن را برای نابینایان مناسب نمی بینم .. این منو علاوه بر امکان آن در ردیف وسطی ردیف اول هست در بخش صفحه اصلی در بخش بالای صفحه و در زیر منو نرم افزار هم با کلمه حسابداری موجود است و باید دقت شود که این گزارش بر روی تمام تراکنش ها برای سال اول تنظیم شود تا ببینیم که برای سال های بعدی چطور می شود . ضمنا شما می توانید از گزینه های دیگر هم استفاده کنید اما برای من گنگ بود و گزارشات ناقصی ارائه می کرد .و همچنین می توانید تاریخ دلخواه را هم به راحتی به نرم افزار بدهید و گزارش تهیه فرمائید .برای تعیین تاریخ دلخواه همانند سند حسابداری باید عمل شود یعنی اینکه به بخش تاریخ شروع می رویم و دکمه تاریخ را باز می کنیم و با کم یا زیاد نمودن روز و ماه آن هم به طرقی که قبلا گفته شد اگر بخواهیم عدد روز درون کادر را کم کنیم برای هر عدد کم نمودن به بالای کادر می رویم و دو ضربه می زنیم و بعد از تنظیم تاریخ دکمه تائید را می زنیم و روز مورد نظر ما معرفی می شود و ما می توانیم مانده حساب هایمان در باره زمانی تعیین شده را ببینیم .

ردیف اول ستون سوم همانا تهیه صورتحساب بصورت ریز آن برای عناوین حساب های مختلف است با انتخاب آیکون آن منویی بالا می آید با عناوین زیر : انتخاب حساب که خودش در واقع دکمه است و با انتخاب آن تمامی حساب های کل بالا می آیند .با انتخاب هر حسابی و ضربه زدن بر روی آن حساب های معین و حساب های جزئی باز شده و با انتخاب آن بر روی منو می نشیند .با حرکت انگشت بر روی صفحه به دکمه دیگر می رسیم که در واقع تاریخ شروع صورتحساب را باید تعیین کنیم و دکمه بعدی نقطه پایان تاریخ صورتحساب است و با ادامه حرکت به دکمه تائید می رسیم که با انتخاب آ« صورتحساب با ستون های مانده و مبلغ تراکنش و تاریخ به همراه توضیحات آ« ظاهر می شود و ما به راحتی می توانیم مانده حساب و گردش حساب مورد نظر را ببینیم .و ریز تراکنش ها و مانده روز معین و یا دوره معینی را مشاهده کنیم .. در این گزارش اگر ما محدوده زمانی مشخص هم نداشته باشیم و تاریخی تعیین نکنیم باز هم از ابتدای دوره مالی تا روز حاضر می توانیم گردش حساب مورد نظرمان را ببینیم .و نیازی به تکمیل فیلدهای تاریخ شروع و پایان نیست .
تذکر : برای من صورتحساب صندوق به راحتی بالا نیامد ولی با کنکاش توانستم راه حلی برایش بیابم در واقع شاید بخاطر اینکه حساب جزئی برایش معرفی نکردم این مشکل به وجود آمده که با انتخاب در فهرست کثلا کیف پول و برگشت انگشت خود به دکمه خارج از فهرست می رسیم که با انتخاب آن در واقع کیف پول در منوی ما می نشیند و ما می توانیم با زدن دکمه تائید گزارش کاملی از صندوق و کیف پول و یا منزل دریافت کنیم .
من توضیح دیگری برای این بخش نمی بینم و فقط دو تیک دارد که بسته به انتخاب خودمان می توانیم برای تهیه همان گزارش تغییرش دهیم .

ردیف دوم در ستون اول که فایل خروجی اکسل است و متاسفانه من هنوز نتوانستم آن را راه بیندازم و از کسانی که با این نرم افزار کار کرده اند و توانسته اند درخواست می کنم تا آن را برای همگان توضیح دهند .من با انتخاب آن پیامی دریافت می کنم که هنوز فایل اکسلی ساخته نشده است .

اما ردیف دوم و ستون دوم و یا وسطی  ، دقیقا گزارش کاملی از مانده حساب ها ارائه می کند .تمامی حساب ها در طول سال مالی مورد نظر به تاریخ روز مانده آنها نمایش داده می شود .با انتخاب این آیکون منوی حساب های کل اعم از هزینه ها و درآمدها و صندوق ها و بانک ها و بدهکاران و بستانکاران و دارائی و بدهی ها می آیند .پیشتر گفتم که هزینه ها ، صندوق ها ، بانک ها ، بدهکاران ،دارائی ها دارای ماهیت بدهکار هستند یعنی یا مانده ندارند و یا اینکه مانده اینان لزوما در ستون بدهکار ثبت می شود .و بستانکاران و درآمدها و بدهی ها و سرمایه نیز لزوما دارای ماهیت بستانکار هستند و دارای مانده بستانکار می باشند و در این تراز آزمایشی ستونی جمع هر دو بخش باید مساوی باشد . . همانطور که در بخش گزارش اعضا گفتیم هر کدام از این حساب های کل به حساب های معین و جزئی تقسیم می شوند با این تفاوت که هزینه ها و مابقی حساب های کل با انتخاب آنها تمامی حساب های معین آن باز می شوند و مانده هر کدام بصورت حساب معین نشان داده می شود و برای مشاهده حساب جزئی با انتخاب هر کدام از حساب های معین حساب های جزئی در زیر همان حساب به نمایش در می آیند و ما می توانیم مانده هر حساب را مشاهده کنیم .
با انتخاب حساب کل بانکها حساب معین بانک های مندرج در نرم افزار بالا می آید و ما به راحتی می توانیم مانده حساب بانکی خودمان را مشاهده کنیم و اگر در مانده آن با بانک مغایرت داشتیم به سادگی با دریافت صورتحساب از بانک و مقایسه با صورتحساب خودمان که از بخش صورتحساب آن را باز خوانی میکنیم به سهولت به رفع مغایرت بانکی اقدام خواهیم کرد .

در ردیف دوم ستون سوم مربوط به نمودار هزینه ها و درآمد ها است که نمودار آن بالا می آید و ما فقط می توانیم با انتخاب دکمه ها نمودار هزینه ها و یا در آمدها را انتخاب کنیم و نصیب دیگری برایمان نیست و صفحه خوان پشتیبانی نمی کند این بخش را برای من و شما و اگر بخواهید صرفا مانده را از بخش تراز آزمایشی یعنی همان ردیف دوم و آیکون وسطی باید بخوانیم .

دوستان عزیز بعد از درج حساب ها این بخش نیز برای کنترل حساب ها و مانده اینها مهم است و امیدوار هستم که شما بتوانید به راحتی اقدام به تهیه گزارشات نمائید .تا جلسه بعد بدرود.

۸ دیدگاه دربارهٔ «آموزش حسابداری – 4»

سلااام سلااام و درووود درووود بر عمو قنبر بازم مث اون پستای قبلی در خصوص حساب داری اینم عالی بود و من توی ورد واسه خودم کپی کردم و گذاشتم تا روز مبادا ازش استفاده کنم عمویی بازم که پر از مفهوم و نکته بود این پست به هر حاااال مرسی بابت این آموزش و مرسی بابت این پست در پناه حق بدرود و خدا نگه دار

درود
احمد جان ممنون از حضورت و امیدوارم روزی این آموزش به کارت بیاید .حتما مورد نیاز همه هست و برای ما آسیب دیدگان بینائی بیشتر کار آمد هستش . ضمنا از اینکه نتوانستم به موقع پاسخ کامنت پر از مهر و محبتتان را بنویسم عذر می خواهم و مسائل غیر مترقبه باعث عدم حضور به موقع شد که صمیمانه عذر می خواهم .

سلام به عمو قنبر گرامی
ممنون از آموزش این جلسه
در مورد فایل اکسل هم که پرسیده بودین آیا نمیشه از نرم افزار اکسل گوشی استفاده کرد و تحت عنوان حسابداری ذخیره بشه البته من دقیقا نمیدونم چون هنوز نرم افزار حسابداری رو نصب نکردم وقتی نصب شد دقت میکنم این اکسل در خود برنامه حسابداری هست یا نه به نظرم داشتن نظم و استفاده از سیستم های جدید برای همه خوبه و برای ما خانواده های نابینا مهمتر هم هست من یک دوست نابینا دارم که در دوران دانشجویی و تقریبا با دست خالی با یک دختر خانم بسیار خوب در دانشگاه ازدواج کردن و الان از نظر مالی هم در زندگی خیلی پیشرفت داشتن همسر ایشون میگن در همون کارهای امور دانشگاهی و نشریه ی دانشگاه هم ایشون کاملا منظم بودن و سخت کوش برای همین من میدونستم میتونن زندگی رو اداره کنن و در کنار هم آینده ی خوبی خواهیم داشت… باز هم متشکرم از شما عمو قنبر گرامی که این نرم افزار رو توضیح دادین در پناه حق سربلند باشید

درود
همکار گرامی و ارجمندم ممنون از حضور سبزتان .خوشحال هستم که مطالب را با دقت می خوانید و ممنون بخاطر اینکه بررسی خوناهید نمود و این فایل اکسل را حتما به خوبی معرفی خواهید نمود برای ما .راستش امور حساب و کتاب و دخل و خرج برای همگان مهم است و برای ما مهم تر .همین امروز با فرزند بزرگم در خصوص تامین چک که وعده اش نزدیک است صحبت می کردم و او هنوز نگران تامین منابع برای آ« چک بود .اما در نهایت گفت که من مطمئن هستم که فکرش را کرده ای .بله در اصل صحبتمان در خصوص کار با نرم افزار بود و اینکه بالاخره منوی چک هایش را توانستم مهار کنم ؟! حالا شاید اکثر نابینایان در این سطح عملکرد نداشته باشند اما بالاخره با رشد تکنولوژی و امکانات لازم است نسبت به کنترل منابع مالی به نوع بروز آن اقدام نمائیم .من با معرفی و آموزش آ« قطعا به فکر استقلال نابینایان هستم و نظم در زندگی و پیشرفت همانطور کهفرمودید نیاز به کنترل و اطلاع از درآمدها و هزینه ها دارد .ضمنا مایلم به اطلاع برسانم وقتی که برای فردی که درآمد نسبتا بالائی دارد هزینه ها را بیان کردم تعجب کرد ولی در واقع اگر خوداو هم حوصله می داشت و امور مالی خودش را کنترل می کرد در واقع هزینه ها و درآمدش نجومی می شد ؟ما اغلب بدون برنامه و نظم زندگی می کنیم و اگر هم پیشرفتی داشته ایم بخاطر تورم های یک شبه و بازار اقتصادی نامناسب است که همانا عده ای رشد و عده ای بیچاره می شوند .اندک اندک جمع گردد وانگهی دریا شود .

درود
ممنون از ابراز علاقه شما در خصوص مسائل حسابداری .البته ظاهرش به ریاضی می خورد اما در واقع ما در این نرم افزار اعداد درآمد و هزینه خودمان را ثبت می کنیم و خود نرم افزار اقدام به محاسبه سود و زیان و درواقع کنترل اوضاع مالی منزلمان می کند و ما به سادگی می توانیم هزینه ماه جاری و همینطور مانده حساب های بدهی و طلب و همچنی بانک های مختلف را داشته باشیم . در واقع این نرم افزار و نرم افزار های حسابداری به سادگی اطلاعات و ارقام را به ما اعلام می کنند .خیلی ساده و منسجم .مثلا نیازی نیست که ما در صفحات مختلف ورد مبالغ دریافتی و پرداختی را بنویسم و یا در اکسل بخواهیم برنامه بنویسیم .در واقع این برنامه ها طراحی شده اند تا ما به سادگی نتیجه مناسب دریافت کنیم .

درود
من در مسائل مالی برخی از دوستان نابینا را می شناسم که در بازار سکه و طلا فعالیت دارند و یا در بورس فعالیت می کنند .من شخصا علاقه مند به این موارد هستم اما به دلیل وجود استرس زیاد و خانه نشینی مایل به حضور در این عرصه نیستم .اما از دوستان فعال خواهشمندم که در خصوص تجربیات خودشان و اطلاع رسانی به نابینایان در محله و سایر سایت ها و گروه ها اقدام مناسب نمایند .ضمنا این نرم افزار حسابداری می تواند در کنترل درآمد ها و هزینه ها به این دوستان مدد برساند .امیدوار هستم بزودی و پس از اتمام امتحانات دوستان تجربیات ارزشمندشان را ارائه نمایند .

درود
من خودم در گذشته صندوق خانوادگی داشتم که به خوبی اداره می شد و با بهره گرفتن از تجربیات دیگران رشد چشمگیری داشت اما متاسفانه به دلیل اختلافات خانوادگی و از بین رفتن حامی معنوی آن که همانا مادرم بود به سرانجام نرسید .ضرر زیادی داشتم اما اکنون در مسیری قرار گرفتم که رشد آن اندک اندک است اما نتیجه اقتصادی آن در دراز مدت به نظر خودم مناسب و مفید است .در زمانی وام هائی گرفتم و سپرده گذاری کردم .وام های پنج ساله خوب بودند اما مدتی بخاطر وام های دو ساله فشار اقتصادی داشتم ولی بالاخره این زمان تمام شد و من توانستم با پرداخت اقساط آنها سپرده برای خودم داشته باشم .الان هم مدتی است که حساب سپرده گذاری برای خود و خانواده ام افتتاح کرده ام که در واقع نوعی بیمه است و بصورت ماهانه قسط می پردازم و برای طولانی مدت بسیار مناسب است و تامین آتیه فرزندان و خودم است و در واقع استرس هم ندارد ..از طریق تلفن بانک هم مبالغ سود ماهانه را در نرم افزارم ثبت می کنم و بروز مانده این حساب ها را دارم ولی با افراد دیگر هم متفاوت هستم و به مانده آن به عنوان استفاده فعلی فکر نمی کنم .و با نظمی که در نظر گرفته ام هرگز بسان سایرین اقدام نمی کنم .مثلا یکی از دوستان من به سپرده به عنوان رفع نیاز کنونی فکر می کند و بدون برنامه منابع ساخته شده را خرج می کند .نگرش افراد در کنترل اوضاع بسیار حائز اهمیت است و من دوست دارم به گونه ای نابینایان آموزش ببینند تا ضمن رفع مشکلات روز مره با اندک هزینه ها بتوانند آتیه خودشان را سامان ببخشند .انشاء الله با مشارکت شما بتوانیم الگوهای مناسب مالی را در محله رواج بدهیم .

دیدگاهتان را بنویسید