خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو
آموزش حسابداری 6 – ایجاد وام و اقساط

درود

با آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما دوستان عزیز

امروز بخش ششم از آموزش حسابداری با نرم افزار پارمیس همراه را می خواهم توضیح دهم . در این بخش که مربوط به وام و اقساط است و از منوی نرم افزار  که با کمک دکمه بدون برچسب سمت راست و بالای صفحه است می رویم و از بالا ششمین آیکون همانا وام و اقساط است با انتخاب آن صفحه مربوط به وام و اقساط باز می شود در این محل ابتدا باید وام مربوطه را ایجاد کنیم که کار زیاد سختی نیست البته همانند سایر موارد باز هم در بخش ایجاد وام دکمه مربوطه بدون برچسب است و صفحه خوان پشتیبانی نمی کند اما در سمت چپ در پائین صفحه تنها یک دکمه بدون برچسب است که با دو بار کلیک بر روی آن منو با صفحه کلید باز می شود که ابتدا باید نام وام را وارد کنیم و بعد از وام مبلغ وام دریافتی را به ریال وارد می کنیم در اینجا سوال اساسی این است که کدام مبلغ باید وارد شود و دلیل تاخیر در انتشار این مطلب توسط من هم همانا همین مورد بود تا بالاخره توانستم بدانم که در این محل اصل وام که دریافت می کنیم بدون سود آن باید ثبت شود بعد تاریخ دریافت وام را تنظیم می کنیم سپس به قسمتی می رسیم که اگر وام را در سال قبل دریافت کرده ایم باید تیک وام را قبلا دریافت نموده و خرجح کردم را علامت بزنیم و اگر وام جدید و در سال جاری است نیازی به علامت زدن آن نیست و منوی بعدی آن انتخاب حساب مقصد است یعنی حسابی که وام به آن واریز شده است را انتخاب می کنیم بخش بعد تعیین تاریخ سر رسید و اولین قسط آن است که همانند سایر موارد در تنظیم تاریخ که قبلا تکرار شد تاریخ را تنظیم می کنیم و مراحل بعدی یادآوری است که با انتخاب آن به آیکون ذخیره می رسیم و با انتخاب آن وام مورد نظرمان را به ثبت می رسانیم. باکرده و وام جدید را ثبت می کنیم .اما کار تمام نشده است و باید اقساط را نیز تعریف کنیم  برای این منظور خود سیستم بخش ورود اطلاعات اقساط را بالا  می آورد که با بالا کشیدن صفحه سه فیلد مشخص می شود برای ما که متاسفانه توضیح ندارد اما من اعلام می کنم که برای تکمیل این بخش نیاز است که مدت وام را بدانید و سودی که باید در مقابل این وام بپردازید مثلا اگر شما یک وام به مبلغ چهارصد هزار تومان بگیرید و در مدت ده ماه بخواهید آن را بپردازید و برای این ده ماه نیز مبلغ هشتاد هزار تومان سود بخواهید بدهید اینگونه عملیات معرفی اقساط  را ثبت می کنید که در فیلد اولی مبلغ چهارصد هزار ریال را درج می کنید و در فیلد دومی مبلغ هشتاد هزار ریال که بصورت خودکار فیلد سوم بصورت غیر فعال مبلغ چهارصد و هشتاد هزار ریال می آید در فیلد بعدی کشوی پاس نشده وجود دارد که بدون تغییر از آن عبور می کنیم و در فیلد بعدی عدد یک موجود است که اگر  ما آن را بدون تغییر بگذاریم و ثبت و بعدی را بزنیم باید زحمت دوباره تکمیل فیلدها را برای خودمان مجدد بدهیم اما همانطور که در مثال گفتیم  تعداد ده قسط مساوی داریم در این بخش مقابل عدد یک اگر صفر بگذاریم و ثبت و بعدی را بزنیم تعداد ده قسط بصورت خودکار ایجاد می شود و حساب های مربوط نیز بسادگی اتوماتیک ایجاد می شوند .
اگر ما وام جدید را ایجاد کردیم و از منو خارج شدیم بدون معرفی اقساط نگران نباشید و با استفاده از منوی وام و اقساط و کلیک بر روی وام مورد نظر و بالا کشیدن صفحه بخش فعال شده ای را می یابیم که این بخش در تمامی مراحل ایجاد و معرفی قسط و همچنین تسویه اقساط به ما کمک می کند در اینجا برای معرفی اقساط به بخش برگه های اقساط می رویم و با بالا کشیدن صفحه به بخش ثبت و بعدی می رسیم که باید قبل از دکمه ثبت فیلدهای مبلغ اصلی هر قسط و در فیلد بعدی سود متعلقه برای هر قسط را وارد و در بخش اقساط تعداد ده مورد را وارد و سپس دکمه ثبت و بعدی را بزنیم .

حالا برای پرداخت قسط از منوی وام ها وارد و با انتخاب وام مورد نظر و بالا کشیدن صفحه به منوی پرداخت اقساط می رسیم با انتخاب تسویه و پرداخت قسط اولین قسط پاس نشده بالا می آید که با معرفی از محل برداشت مبلغ وام که اغلب بانک است ، بانک را انتخاب و در غیر اینصورت اگر دستی است معمولا با انتخاب حساب صندوق به قسمت ثبت تراکنش می رسیم و با انتخاب آن قسط مورد نظر پرداخت خواهد شد .
از قسمت برگه های اقساط می توانیم به اقساطی که اشتباها  پرداخت شده اند را به حالت پاس نشده برگردانیم و حذف یا  ویرایش کنیم و همه این عملیات به سادگی برای ما نابینایان در این نرم افزار دسترس پذیر است .

اما اگر ما وامی را ایجاد کرده باشیم و بخواهیم آن را کاملا حذف نمائیم به منوی نرم افزار می رویم و بخش وام و اقساط را انتخاب کرده و وام مورد نظر را باز می کنیم سپس صفحه را بالا می کشیم تا به منوی باز شده برسیم که آیکون های متفاوت اعم از ویرایش و حذف ، تسویه اقساط ، تسویه کلی و برگه های اقساط در آن موجود است ما برای حذف کلی وام با برگه های اقساط از بخش ویرایش و حذف استفاده کرده و با انتخاب آن منوی ویرایش باز می شود که هرگونه اصلاح منجر به ایجاد وام جدید خواهد شد و با استفاده از دکمه بدون برچسبی که در سمت راست و بالای صفحه است و دکمه حذف است و انتخاب آن اخطار حذف وام می آید که با انتخاب دکمه بلی تمام اقساط و وام یکجا حذف می شود و عملیات انجام شده و پرداخت اقساط احتمالی به حساب اصلی که از آن  حساب اقساط را پرداخته ایم باز می گردد که نیاز به اصلاح و صدور تراکنش مناسب است و اگر هم قسطی پرداخت نکرده باشیم که نیازی به اصلاح نداریم و دوباره وام جدید را ایجاد میکنیم .

خب دوستان با این بخش تقریبا تمام منو های نرم افزار برای شما معرفی شدند و برخی از منو های آن باقی می ماند که احتمالاً بتوانم در آموزش بعدی آن را به اتمام برسانم .باز هم تاکید می کنم این نرم افزار نسبت به همه نرم افزار های موجود کامل تر است از نظر بنده و همه شما را دعوت به کار با این نرم افزار می نمایم.تا آموزش بعدی بدرود .

۶ دیدگاه دربارهٔ «آموزش حسابداری 6 – ایجاد وام و اقساط»

سلام بر نوه خوب و حسابیم خخخ حسابی پر از کتاب .

میگم از تو چه پنهوون جدول ضرب هم داره از یادم میره . نه وام میگیرم نه وام میدم بسکه بی خیالم .
خوشم میاد که ازین چیزا سر در میاری . ی نوه ای داشتم اسمش هادی عباسی . اونم مثل خودت بعدا نبین بود . خیلی اهل ریاضیات هستش . پیداش کن و با هم کولاک کنید . اگه هم خواستید رگبار و تگرگ بشید . غررررررشش هم با من هاهاها

درود باباب بزرگ گرامی ممنون از شما بخاطر حضور سبزتان ، آقای عباسی واقعا علاقمند بودند ! باشد اگر شما هم یافتیدش سلام ما را برسانید .من برزخی هستم نه نبینم نه ببینم فقط از خواندن و حدودا نیمی از دیدنم محرومم .ببخشید که دیر پاسخ دادم مسائل و محدودیت ها موجب شده است .

ممنون از شما دوست عزیز ، از حضورتان سپاسگزارم .اما حسابداری اصلا ریاضی نیست و فقط سروکار با اعداد دارد و در واقع نوعی چیدن اعداد و ارقام درآمدی و هزینه ای است و اگر با سرفصل ها آشنا شوید فقط باید ارقام را در سبد مخصوصشان قرار دهیم خیلی از افراد در قدیم با چرتکه در عین حالیکه سواد نداشتند امورات خودشان را حساب می کردند و یا در دفتر مخصوصی یادداشت می کردند و یادم هست که در روستا شیر را جمع می کردند و هر روز به یک همسایه می دادند و مثلا در روز هفتم نوبت ما بود و همه همسایه ها شیر را به ما می دادند و هر کدام ظرف مخصوصی داشتند و با چوب مقدار شیر را علامت می زدند و اینگونه حساب را داشتند بعد از یک دوره یا چند دوره کنار هم می نشستند و چک ها یا همان چوب های علامت دار را می آوردند به همراه ظرف شیر و همه را در یک ظرف بزرگتر می ریختند و اینطور می فهمیدند که کدام بیشتر شیر به دیگری داده و طلبکار می شد و شیر به همان اندازه طلب دریافت می کرد اما حالا دیگر با ورود سکه روش قدیمی بهائی ندارد و باید از روش جدید برای حساب کتاب بهره جست و برای ما نابینا هم بهترین محل همانا نرم افزار حسابداری است که با یک نگاه میزان طلب و بدهی و درآمد و هزینه را به دست بیاوریم و اگر حساب ها را درست معرفی کرده باشیم به سادگی خروجی گزارشات به ما مدد خواهد رساند .

سلااام و درود بر عمو قنبر خودم بابا ای ول داره این پست هر چی شما این سری پستای سریالی میزنید من بیشتر به دانش شما پی میبرم و میفهمم که چه قد این پستا عالیه عمو ممنونم بخاطر این پستا در پناه حق بدرود و خدا نگه دار

درود
احمد جان ممنون از شما .شما به این حقیر لطف دارید .پست های سریالی جالب آمدی خخخ . من دانشی خاص ندارم و احسنت به شما وکیل موفق و برایتان آرزوی توفیق در تحصیل و زندگی اتان دارم .قصدم تکمیل مرور نرم افزار است و تقریبا مرور آن به اتمام رسیده است .این پست ها باقی خواهد ماند تا هر کدام از شما که نیاز داشتید با مراجعه به آن در امورات زندگی و روزمره از آن مدد بگیرید .شاد وسربلند باشید .

دیدگاهتان را بنویسید