خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

شهر خبر معلولین. انتشار 21 خبر در شمارگان دهم

با سلام و عرض ادب به همراهان همیشگی محله نابینایان. دهمین شمارگان شهر خبر معلولین با انتشار  21 خبر و 4 اطلاعیه پیش روی شماست.

 

مروری بر تاریخچه شرکت Apple و دسترس پذیری های این شرکت برای نابینایان

 

به نقل از ایران سپید، اول آوریل امسال بود که شرکت Apple چهلمین سالگرد تأسیسش را جشن گرفت. در دنیا بسیار دیده شده که شرکتهایی که عمری از تأسیسشان میگذرد، نیروی خلاقیت اولیه شان را از دست میدهند و روی دور تکرار می افتند. ماجرا اما در خصوص اپل به کلی متفاوت است. اپل، هنوز هم جزو غولهای تکنولوژی به حساب میآید و هر روز، شاهد نوآوری یا ابداعی تازه در این شرکت هستیم. به مناسبت چهل ساله شدن اپل، بد نیست نگاهی بیندازیم به تاریخ این شرکت، البته با رویکردی به کارهای ویژه ای که این شرکت در دسترسپذیر کردن محصولاتش برای نابینایان انجام داده است.

«Steve Jobs», «Steve Wozniak» و «Ronald Wayne» سه نفری بودند که در اول آوریل ۱۹۷۶، این شرکت را به ثبت رساندند. شاید دانستن این نکته جالب باشد که اولی و دومی هر دو از دانشگاه اخراج شده بودند. اولی از دانشگاه «Reed» و دومی از دانشگاه برکلی. جابز و وازنیاک، به واسطه نفر سومی که وِین باشد، با هم آشنا شده بودند. آنها تولید رایانه را از گاراژ جابز شروع کردند. اولین رایانه ای که تولید کردند با نام تجاری «Apple I»، به قیمت ۸۰۰ دلار به فروش رسید. در سال ۱۹۸۳ بود که وازنیاک از این جمع سه نفره جدا شد. در سال ۱۹۷۷ بود که اپل، با عرضه «Apple II»، صنعت رایانه را متحول کرد. آنها در این مدل از رایانه، توانسته بودند به تکنولوژی گرافیک رنگی دست پیدا کنند. شرکت اپل توانست تا سال ۱۹۸۰، رقمی معادل ۱۱۷ میلیون دلار از فروش «Apple II» به دست آورد. این حجم بالای نقدینگی به اپل کمک کرد که بتواند در قالب یک شرکت سهامی عام وارد بورس آمریکا شود. جابز در ۱۹۸۰ بازدیدی داشت از مرکز تحقیقاتی زیراکس و در آن مرکز بود که برای نخستین بار، با موسهایی مجهز به سه دکمه مواجه شد و از آن پس تصمیم گرفت طراحی رایانه هایش را به سمتی سوق دهد که از موس هم استفاده شود. در سالهای آغازین دهه ۸۰، اپل دو مدل رایانه تولید میکرد: «LISA» که ویژه انجام امور تجاری بود و «Macintosh» که ارزان بودنش باعث شده بود مورد توجه کاربران معمولی رایانه قرار گیرد. جابز دلش میخواست مکینتاش برای همه قابل خریداری باشد. او فکر میکرد میتواند این رایانه را با قیمت هزار دلار طراحی کند، اما سر آخر، این رایانه در ژانویه ۱۹۸۴ با قیمت ۲۴۹۵ دلار به فروش رسید. اما با همین قیمت هم، تا ماه مه ۱۹۸۴، بیش از ۷۰ هزار دستگاه از این نوع رایانه به فروش رسید. علاوه بر گرافیک قابل توجه این دستگاه، در طراحی کیس مکینتاش یک دسته تعبیه شده بود و این امر، جا بجایی آن را برای کاربران راحتتر میکرد. در ۱۹۸۵، اختلافاتی میان استیو جابز و «John Scully»، مدیر عامل اپل پیش آمد و چند ماه بعد، این اختلافات به استعفای جابز از اپل منجر شد.

پس از این جدایی، جابز شرکتی را با نام «NeXt Star» راه می اندازد و در همین سالها است که اپلیها، بدون حضور او، به سراشیبی ضرردهی می افتند. در ۱۹۹۱، Apple، IBM و Motorola، تصمیم میگیرند برای ساختن یک پلتفرم سخت افزاری و نرم افزاری برای رقابت با محبوبیت روز افزون ویندوز، با هم متفق شوند. آنها دستگاههای «Prep» را طراحی میکنند، اما بستر نرم افزاری آن هرگز قابلیت استفاده نمییابد و در بخش سخت افزار هم، این پروژه با مشکلات فراوانی مواجه میشود. اپل اما در طول سالهای ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۶، از این بستر سخت افزاری در تولید رایانه هایش بهره میگیرد.

جابز، در ۱۹۹۷ و با کاهش چشمگیر سودآوری در اپل باز تصمیم گرفت همکاریهایش را با آن از سر گیرد. این همکاری به این ترتیب بود که اپلیها تصمیم گرفتند برای رایانه هایشان از سیستم عامل تازه ای استفاده کنند و چاره ای ندیدند جز آنکه طراحی این سیستم عامل تازه را به عهده «NeXt Software»، شرکتی که جابز مالکیت آن را به عهده داشت بگذارند. به این ترتیب، همکاری موقت جابز و اپل آغاز شد. با همکاری جابز، این شرکت در ۱۹۹۸ توانست دوباره رنگ سود را ببیند. در ماه مه این سال، iMac را روانه بازار کرد و در ۲۰۰۱، اولین نسخه از لپتاپهای خود را با نام Probook به مخاطبان عرضه کرد. اولین مراکز تخصصی فروش اپل در ماه مه همین سال در کالیفرنیا و ویرجینیا شروع به کار کرد اما شاید دانستن این نکته جالب باشد که تا ۲۰۱۶، تعداد فروشگاههای رسمی اپل به ۴۷۵ فروشگاه رسیده و این فروشگاهها، در ۱۷ کشور جهان به علاقمندان این برند خدمات میدهند. ترانه فروشیِ iTnes هم از جمله دیگر تجارتهایی بود که در ۲۰۰۳، توسط این شرکت راه اندازی شد. به کمک این فروشگاه اینترنتی که به منظور کمک به کنترل دانلودهای غیر قانونی آهنگ و ترانه راه اندازی شده بود، کاربران میتوانستند تنها با پرداخت ۰.۹۹ دلار، ترانه ای بخرند و با دستگاههای اپل، به آن گوش دهند. امروزه، آیتونز را میتوان یکی از بزرگترین فروشگاههای موسیقی در دنیا به حساب آورد. عرضه MacBook Pro در ۲۰۰۶، iPhone ۱ در ۲۰۰۷ و راه اندازی AppStore یا فروشگاهی جهت خرید برنامه های آیفون و آیپاد هم از جمله کارهایی بود که طی این سالها در اپل صورت گرفت. آیپد هم از جمله محصولاتی بود که در ۲۰۰۸ عرضه شد و در همان روز نخست عرضه توانست به رکورد بیسابقه ۳۰۰ هزار فروش دست یابد. جابز در اوت ۲۰۱۱، به دلیل ابتلا به سرطان پانکراس در ۵۶ سالگی درگذشت و تیم کوک، از مدیران ارشد اپل، بر صندلی او در این شرکت تکیه زد. اپل همواره از جمله شرکتهایی بوده است که محصولاتش را به گونه ای دسترسپذیر برای نابینایان روانه بازار کرده است.

 

 

مراقب تک والد مادرها باشیم

 

سهیل معینی در ستون سخن هفته شنبه 12 تیر ایران سپید نوشت: این یک حقیقت است که در بسیاری از زمینه ها وضعیت جامعه نابینایان و کمبینایان از شرایط عمومی جامعه تبعیت میکند. البته متأسفانه در برخی شاخصها بویژه در عرصه های رفاهی عموماً معدل وضعیت نابینایان و کمبینایان پایینتر از متوسط جامعه است که در عین نامطلوب بودن و ضرورت تغییر طبیعی به نظر میرسد. زیرا وضعیت اشتغال و پایگاه اجتماعی اکثریت نابینایان و کمبینایان به طور مستقیم بر شاخصهای رفاهی آنان تأثیر منفی میگذارد. اما در سالهای اخیر شاهد رشد چشمگیر برخی پدیده های نامطلوب اجتماعی در جامعه نابینایان و کمبینایان هستیم که در ترکیب با وضعیت رفاهی آنها وضعیت وخیمی را ایجاد میکند که باید برای آن چاره اندیشید. یکی از این پدیده ها رشد اعتیاد در میان نابینایان است که همپای جامعه عمدتاً بر اثر شیوع مواد روانگردان در میان این گروه است که در فرصتی دیگر به آن خواهیم پرداخت. اما یکی از پدیده های نگران کننده رشد آمار طلاق و شکستها در ازدواج نابینایان و کمبینایان است که محصول آن افزایش مادران تکوالد است که به تنهایی سرپرستی فرزندان خود را بر عهده میگیرند. با توجه به مقدمه این یادداشت، یعنی پایین بودن معدل رفاهی نابینایان و کمبینایان بویژه زنان نابینا که یا کمتر از مردان شاغلند یا حتی در صورت داشتن شغل و منبع درآمد باید در این جامعه پرآشوب که حتی والدین بینا با مشکلات جدی تربیت و پرورش فرزندان مواجه هستند به تنهایی بار تربیت فرزندان را به دوش بکشند. آن هم در غیبت کمکهای رفاهی که در بسیاری از کشورهای توسعه یافته به مادران تکوالد یا بهتر بگوییم تکوالد مادرها ارائه میشود. در شرایط فعلی، زنان نابینا علاوه بر داشتن همه مشکلات نابینایان، باید به تنهایی فرزندان خود را بزرگ کنند. اگر این مادران شانس داشتن خانواده های پشتیبان را نیز نداشته باشند دیگر وضعیت مشخص است. باید به جد برای این پدیده فکری کرد.

 

 

نقشه برداری مغز از عوارض جراحی مانند نابینایی جلوگیری می کند

 

به نقل از تسنیم، دبیر اجرایی سومین همایش بین المللی نقشه برداری مغز ایران با اشاره به فواید نقشه برداری گفت: نقشه برداری مغز از عوارض جراحی مانند نابینایی جلوگیری می کند. همچنین بیماری ها افسردگی، آلزایمر، پارکینسون و تومورهای مغزی، از طریق این روش ارزیابی می شوند.

مسعود طهماسیان در نشست خبری سومین کنگره بین المللی نقشه برداری مغز ایران که 27 تا 29 شهریور ماه در دانشگاه شهید بهشتی برگزار می شود، اظهار داشت: این رشته دانشی بین رشته ای است که برای بررسی بسیاری از بیماری های نورولوژی، مغز و اعصاب، روانپزشکی و… و با استفاده از تکنولوژی های پیشرفته مانند ام آر آی، پت اسکن و… استفاده می شود.

دبیر اجرایی سومین همایش بین المللی نقشه برداری مغز ایران ادامه داد: امسال این همایش در سطح بزرگتری برگزار می شود و 35 سخنران مدعو خارجی داریم، همچنین نخستین گردهمایی علوم اعصاب و علوم شناختی را در حاشیه همایش خواهیم داشت و نشست اخلاق در تحقیق نیز از سوی یونسکو برگزار خواهد.

طهماسیان در ادامه تصریح کرد: نقشه برداری مغز به مطالعه سیستم اعصاب می پردازد و از رشته های مختلفی مانند علوم پزشکی، مهندسی، ریاضیات، روانشناسی، کامپیوتر، فیزیک و … برای مطالعه مغز و بیماری های آن بهره  می گیرد. همایش امسال نیز با چهلمین سالگرد کشف FDG پت اسکن که توسط پروفسور عباس علوی به عنوان نخستین روش تصویربرداری عملکردی مغز در دنیا انجام شده، مصادف شده است.

دبیر اجرایی سومین همایش بین المللی نقشه برداری مغز ایران تصریح کرد: بسیاری از بیماری  های روانپزشکی و نورولوژی که درمان های خوبی در حال حاضر ندارند، به دلیل اینکه شناخت درستی از این بیماری ها موجود نیست، درمان قطعی ندارند، به همین دلیل نقشه برداری مغز یک روش غیرتهاجمی است که به شناخت، تشخیص و ارزیابی روش درمان کمک می کند. برخی از بیماری ها مثل افسردگی، آلزایمر، پارکینسون و تومورهای مغزی، از طریق این روش ارزیابی می شوند و دلایل آن مشخص شده و روش مناسب درمان برای آن انتخاب می شود.

طهماسیان در خاتمه خاطرنشان کرد: با این روش درون سلول های مغزی دیده می شوند و جای دقیق تومور مغزی مشخص می شود، البته این روش، حمایت های لازم را می طلبد

 

 

جلب اعتماد، کلید حل مشکلات، تجربه یک کارمند نابینا در اجاره مسکن

 

به نقل از ایران سپید، برای هر شهروند، تهیه مسکن مناسب، یک امر واضح است.

حال امر تهیه مسکن در حوزه خرید اتفاق بیفتد یا در حوزه اجاره. به هر روی، معیارهای انتخاب در هر کدام از این دو حوزه، تقریباً یکیست؛ مگر مواردی که به سلایق شخصی باز میگردد که خود بحث جداگانه و شاید هم بی انتهایی دارد. اما دغدغه خرید یا اجاره مسکن مناسب –که مورد دوم مبتلا به بیشتر اقشار جامعه است-، در صدر برنامه های خانواده هاست، خاصه مستأجران که با آغاز سال نو، به فکر یافتن مسکن تازه می افتند. یک خانه مناسب باید چه ویژگیهایی داشته باشد –طبعاً منظور ما از ویژگیها، ارزیابی از سوی شهروند نابیناست-؟ روشهای مناسب یافتن خانه مناسب چیست؟ آیا صاحبان آژانسهای املاک با مراجعین نابینا رفتار صحیح و درخور شأن یک شهروند نابینا نشان میدهند یا داستان به گونه دیگریست؟ پاسخ این سؤالات را از کسی دریافت کردیم که ید طولایی در امر اجاره خانه دارد؛ به قول خودش از میدان خراسان شروع کرده و بعد از مدتی سکونت در منطقه جنوب شرق و شرق پایتخت، منطقه غرب را برگزیده؛ کارمند است و به دقت نظر در امور زندگی شهرت دارد؛ آن سان که وقتی نام حسن عاطف در جمعی به میان آید، همه ناخواسته بر این نکته تأکید میکنند که انسان دقیقیست. با همسر نابینای خود زندگی میکند و ماحصل زندگی این زوج نابینا، فرزندان جسور و دقیق است. عاطف برای انتخاب یک مسکن مناسب، بر موقعیت دسترس پذیری تأکید میکند: «خیلی مهم است محله ای که انتخاب میکنی، به مراکز مهم خرید و میادین مهم شهر دسترسی داشته باشد. من به این موضوع خیلی بها میدهم؛ شاید بعضی جاها مثل مغازه قصابی از نظر دوری یا نزدیکی چندان اهمیت نداشته باشد، چون در هفته یک بار با آن مغازه سر و کار داری، اما مهم است که مغازه نانوایی نزدیک خانه من باشد.» به هر حال نمیشود هر مورد که به عنوان نمونه معرفی میشود را برای سکونت پذیرفت؛ باید معیارهایی در نظر داشته باشی: «همیشه با همسرم برای دیدن خانه هایی که به عنوان نمونه معرفی میشود، میرویم؛ چون من و همسرم نه در این مورد، در همه موارد زندگی مکمل هم هستیم. طبیعیست در انتخاب خانه مواردی را به عنوان معیار در نظر میگیریم. نورگیر بودن محیط واحد مسکونی یکی از این موارد است. شاید نتوانیم به دقت در مورد اینکه آن واحد از کجا و چه قسمتهایی نور میگیرد اظهار نظر کنیم، اما با مشورت یک فرد معتمد، تصمیم نهایی را خودمان میگیریم. مورد دیگر که برای ما معیار مهم محسوب میشود، نوع مهندسی و نقشه کشی واحد است. سعی میکنیم نمونه ای را انتخاب کنیم که مثلاً آشپزخانه آن به اندازه معقول بزرگ باشد تا امکان رفت و آمد و جا بجا کردن وسایل، برای خانم خانه راحت شود. در بحث چینش مبلمان خانه هم، بیشتر همسرم اظهار نظر میکند، چون در این زمینه تجارب خوبی دارد.» یک زوج نابینا به عنوان شهروند مقیم پایتخت، برای یافتن یک مورد واحد مسکونی مناسب، به آژانسهای املاک مراجعه میکنند؛ نکته مهم، نحوه نگرش صاحبان آژانسهای املاک است؛ آیا ظاهر ماجرا را میبینند یا از منظر عمیقتری نگاه میکنند: «من از میدان خراسان تجربه اجاره نشینی دارم تا منطقه غرب، اما عموماً نحوه برخورد صاحبان بنگاهها بسیار معقول بوده و فرقی بین جنوب و شمال یا شرق و غرب ندیده ام. به محض ورود ما به آژانس املاک، بیتوجه به معلولیتمان، نهایت همکاری را کرده اند. جالب اینجاست که نقطه مقابل این رفتار را هم تجربه کرده ایم. مثلاً بنگاه دار با یک صاحب خانه مذاکره کرده و اصرار فراوان داشته که قبول کند تا با ما قرارداد ببندد، اما متأسفانه او به بحث معلولیت توجه کرده و حاضر نشده تا واحدش را اجاره دهد یا مورد دیگری بود که به بحث بچه داری ما شک داشت و معتقد بود ما از عهده این کار بر نمیآییم و نهایتاً باید زحمت این کار را به او بدهیم. هرچه برای او توضیح دادیم که تصورش غلط است، سودی نکرد، بعداً معلوم شد که ظاهراً قبلاً از ما، او مستأجر نابینایی داشته که برایش چنین دردسرهایی ایجاد کرده بود. این موضوع به سالهای دور بر میگردد، اما امروز احساس میکنم میزان آگاهی جامعه بسیار بالا رفته و آن نگرش کم کم رو به کاهش است.» این نکته غیر قابل انکار است که مهارت در جلب اعتماد، کمک شایانی در رسیدن به اهداف افراد مختلف دارد؛ خاصه آنکه مقیم محله ای باشی و آن محله تو را به عنوان شخص مطمئن و معتمد قبول کند: «اوایل زندگی شاید به اندازه امروز کار راحت نبود. برای پیدا کردن یک آژانس مسکن و املاک با سختیهایی مواجه بودیم، اما با رفتار صحیح و شایسته، اعتماد محله ای که در آن زندگی میکردیم را به دست میآوردیم و آنها همیشه با ما همکاری میکردند. مثلاً یک بنگاه دار منصف را معرفی میکردند، بعد از آن بود که ما به سایر آژانسهای املاک و مسکن دسترسی پیدا میکردیم. البته فرزندان هم با ما همکاری لازم را دارند.

 

 

انتشار نرم افزار تبدیل متن به گفتار آریانا 3

 

به نقل از ایرنا، نرم افزار تکامل یافته تبدیل ‘متن فارسی به گفتار’ با صدای طبیعی انسان توسط متخصصان یک شرکت ایرانی با نام ‘آریانا 3’ تهیه و تولید شد.

مجری پروژه تولید ‘سامانه متن خوان فارسی آریانا 3’ درباره ویژگی های این نرم افزار گفت: تبدیل متن به گفتار (text-to-speech) از جمله حوزه های هوش مصنوعی است که به کامپیوترها و وسایل دیجیتال امکان حرف زدن می دهد.

دکتر ‘هادی ویسی’ افزود: اگرچه نرم افزارهای تبدیل نوشته به صدا در زبان هایی مانند انگلیسی دارای کیفیت بالایی است اما کارهای قبلی انجام شده در زبان فارسی برای خواندن متن توسط کامپیوتر که عمدتا برای استفاده توسط نابینایان ساخته شده است، دارای صدای ماشینی بوده و چندان طبیعی نیستند.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان عصر گویش پرداز خاطرنشان کرد: آریانا از جمله محصولات تخصصی پردازش گفتار فارسی است که نسخه جدید آن در ماه مبارک رمضان امسال رونمایی شد.

وی توضیح داد: آریانا که نسخه قبلی آن همراه صفحه خوان جاوز (Jaws) برای خواندن صفحات و متون توسط نابینایان و کم بینایان طراحی شده بود، بعد از 6 سال پوست انداخته و عصر گویش با تکنولوژی متفاوتی نسخه جدیدی را عرضه کرده است که صدای طبیعی و کاملا قابل فهم تولید می کند.

به گفته ویسی، صدای تولیدی از آریانای 3 را می توان طبیعی ترین صدای تولید شده توسط کامپیوتر برای زبان فارسی دانست.

این فعال دانش بنیان یادآور شد: در این نرم افزار از روش های آماری برای تبدیل متن به صوت استفاده شده است و دارای صدای زن و مرد از گوینده های حرفه ای است.

وی ادامه داد: همچنین در آریانا 3، قابلیت های هوشمند پردازش زبان طبیعی فارسی مانند تشخیص خودکار کلمات هم نگاره (مانند مَرد و مُرد)، تشخیص کسره اضافه برای خواندن روان متون، تلفظ کردن خودکار کلمات، خواندن کلمات انگلیسی و عربی با صدای یکسان با فارسی و همچنین تشخیص هوشمند انواع اعداد برای ذکر تاریخ، ساعت و مبلغ فراهم شده است.

ویسی بیان داشت: نرم افزار آریانا به صورت ماژول و سرویس تحت وب (Persian TTS Cloud) عرضه شده است که برنامه نویس ها و سایر کسب و کارها را قادر به استفاده از قابلیت متن خوان فارسی در نرم افزارها و سخت افزارهای رایانه ای می کند.

وی درباره برخی کاربردهای نرم افزار آریانا گفت: از قابلیت متن خوان فارسی می توان در سامانه های تلفن گویا و VoIP برای خواندن اطلاعات متنی مختلف، در سامانه های دریافت انتقادات و پیشنهادات تلفنی جهت خواندن نظریه کارشناسی برای کم کردن حجم حضور ارباب رجوع در ادارات استفاده کرد.

مجری پروژه متن خوان فارسی همچنین به دیگر کاربردهای این سامانه نرم افزاری در وب سایت ها و به ویژه در خبرگزاری ها به منظور ایجاد امکان خواندن توسط افراد کم بینا و مسن و همچنین نرم افزار های تلفن همراه مانند کتاب خوان و پیامک خوان به عنوان یک سرویس خدمات رسان اشاره کرد.

پیش از این، نسل ارتقا یافته سامانه تبدیل گفتار به نوشتار فارسی به همت متخصصان این شرکت دانش بنیان طراحی و تولید شده بود که در بهمن ماه سال گذشته رونمایی شد.

 

 

جعبه جادو/گذری مجمل بر تاریخچه تأسیس تلویزیون در ایران

 

به نقل از ایران سپید، نشانی برنامه: تهران، خیابان ولی عصر، جام جم، ساختمانِ……» جملات تکراری، اما خاطره انگیز برنامه های دهه 60 و 70 و تا اوایل دهه 80 تلویزیون که پایان بخش بسیاری از آن برنامه ها بود و از بینندگان برنامه درخواست میکرد نظرها، پیشنهادها و انتقادهای خود را به آن برنامه، از طریق نشانی برنامه ارسال کنند؛ خاصه برای کودکان و نوجوانان آن روزگار بسیار جذاب بود تا نوشته ها و نقاشیهای خود را به دفتر گروه کودک و نوجوان شبکه های سیما ارسال کنند. «جام جم» عنوانیست که دائماً در اعلام نشانی برنامه ها ذکر میشد و عملاً نقطه مشخصه آن نشانی به شمار میرفت. جام جم چیست؟ نام خیابان است یا منطقه خاص؟ چرا این عنوان را به محل تلویزیون اطلاق کرده اند؟ اساساً محیط بیرونی و داخل ساختمانهای جام جم از چه اجزایی تشکیل شده است؟ این سؤالات، شاید از سالهای گذشته در ذهن بسیاری از ما ایجاد شده، اما پاسخ درخوری به آنها داده نشده است. از جمله موضوعاتی که در این صفحه هدفگذاری شده و دنبال میشود، پرداختن به این سؤالات و نظایر اینها در خصوص مختصات محیطی تلویزیون و رادیو (محیط داخل ساختمانها، استودیوهای تولید برنامه ها، استودیوی خبر و همچنین فضای بیرونی ساختمانهای جام جم) است. اما شایسته آن است، پیش از نگاه تفصیلی به این موضوع –تا آنجا که فضای صفحه اجازه دهد-، بهتر آن است کوتاه سخنی در خصوص تاریخچه تلویزیون گفته شود تا با پیشینه تأسیس این رسانه در ایران آشنا شویم؛ هرچند بهتر این بود نخستین شماره صفحه جعبه جادو به این مطالب اختصاص مییافت، اما به علت اهمیت گزارشی که از پشت صحنه برنامه ماه عسل تهیه شده بود، به قول «صرفیون و نحویون»، «مبتدای مؤخر» پیش آمد. اساساً در ایران رسانه دیداری، با اندکی تأخیر در خاور میانه راه اندازی شد؛ چه، پیش از ایران، کشور مصر در راه اندازی تلویزیون پیشگام شد. جالب آنکه رادیو ایران هم 6 سال بعد از تأسیس رادیو در مصر، کار خود را در ایستگاه بیسیم، واقع در چهارراه قصر آغاز کرد. مع الوصف، ظهور تلویزیون در ایران، 18 سال بعد از رادیو رخ داد؛ البته به شکل خصوصی. پاییز 1337 ایران، نسبت به سالهای پیش این فصل، تفاوت قابل توجهی داشت؛ در پاییز آن سال برای نخستین بار، تلویزیون وارد ایران شد و کم کم جای خود را در میان ایرانیان باز کرد؛ هرچند یافتن جایگاه مناسب در میان ایرانیان علاقمند به رادیو، کار ساده ای نبود و سیری تدریجی داشت، اما خبر تأسیس تلویزیون در ایران که از سوی دو روزنامه معروف آن روزگاران «کیهان و اطلاعات» دهان به دهان و نقل به نقل در سراسر کشور پیچید، ذهن شهروندان را به آن سمت سوق داد تا بدانند تلویزیون چگونه وسیله ایست. باری، تلویزیون در ایران به وسیله حبیب ا…. ثابت کهن معروف به «ثابت پاسال» با عنوان «تلویزیون ایران» راه اندازی شد. تلویزیون ثابت پاسال برنامه ها را به صورت زنده و در ساعات محدود پخش میکرد؛ از ساعت 5 بعد از ظهر تا ساعت 11 شب. ساختمان آن هم در خیابان الوند واقع بود که سالها بعد، شبکه دو در آن ساختمان مستقر شد. کل ساختمان، مجموعه سه طبقه ای بود که دو طبقه مختص تلویزیون و استودیوهای آن و طبقه سوم، عملاً دفتر و محل سکونت رئیس تلویزیون بود. تلویزیون «ایران» کار خود را با دو استودیو آغاز کرد و به واسطه زنده بودن برنامه ها، گروههای مختلف تئاتر و موسیقی ملزم بودند تا به صورت کاملاً آماده مقابل دوربین حاضر و ظاهر شده، به اجرای برنامه بپردازند. بعد از چند سال، قانونی در مجلس تصویب شد مبنی بر ملی شدن تلویزیون، بر اساس آن قانون، تلویزیون به عنوان رسانه از انحصار خصوصی خارج شده و تحت عنوان «ملی» باید فعالیت خود را توسعه دهد. این اتفاق در سال 1345-46 رخ داد و عملاً امتیاز تلویزیون از ثابت پاسال به همراه تمام تجهیزات آن خریداری شد و تحت عنوان تلویزیون ملی ایران، فعالیتهای خود را توسعه داد. با تغییر این عنوان، ریاست تلویزیون به رضا قطبی که تحصیلکرده فرانسه بود تفویض شد و او به واسطه علاقه ای که به فرانسه داشت، تصمیم گرفت تجهیزات تلویزیون را با نظارت مهندسان و متخصصان فرانسوی وارد کرده و در تلویزیون مستقر کند. میزان علاقه قطبی به فرانسه تا آنجا بود که حتی بر آن شد معماری ساختمانهای جدید تلویزیون را بر اساس سبک معماری فرانسه، با طراحی مهندسی ایرانی انجام دهد. احداث ساختمانهای جدید تلویزیون برای استقرار تجهیزات و ساخت استودیوها از یک سو و جذب نیروهای تازه نفس و نو اندیش از سوی دیگر، قطبی و دوستانش را به فکر تعیین محل تازه این رسانه آینده دار انداخت. با مشاوره های تخصصی، مقرر شد محلی تعیین شود که دارای ویژگیهای خاص باشد؛ مرتفع بودن به منظور استقرار دکلهای فرستنده و همچنین خوش آب و هوا بودن منطقه به منظور حفظ شأن و جایگاه رسانه ایِ تلویزیون مثل دیگر کشورها، از جمله این ویژگیها بود. به این منظور، زمینهای وسیعی که در خیابان ولی عصر فعلی «پهلوی سابق» پایینتر از پارکوی واقع بود را برای احداث ساختمانهای تلویزیون در نظر گرفتند. طراحی و نقشه کشی ساختمانها تا زمان تکمیل آنها روندی تدریجی به خود اختصاص داد و با آماده شدن هر کدام از ساختمانها، گروههای برنامه ساز و واحدهای فنی به مرور در آنها مستقر شدند. این روند تا چند سال ادامه داشت، اما از جمله نخستین ساختمانهای تلویزیون که آماده بهره برداری در اواخر دهه چهل شد، ساختمان تولید و ساختمان موسوم به 13 طبقه ای بود که هر دوی این ساختمانها و همچنین یکی دو ساختمان دیگر، به وسیله دکتر جهانگیر درویش، طراح و مهندس ایرانی بر اساس الگوهایی از ایتالیا و فرانسه ساخته شد. از ویژگیهای این ساختمانها، استفاده از سازه بتونآرمه برای نخستین بار در ایران بود که از نظر استحکام، بسیار استاندارد بود. در همین سالها، چند اتفاق مهم و سرنوشتساز در تاریخ تلویزیون رخ داد؛ نخست نامگذاری محل تلویزیون، دوم تأسیس مدرسه عالی تلویزیون، سوم جذب و تربیت استعدادهای هنری، چهارم ادغام رادیو و تلویزیون و تغییر عنوان تلویزیون به سازمان رادیو تلویزیون ملی ایران. در اسطوره های ایرانی آمده است: آن گاه که جمشید، شاه پیشدادی ایرانی بر تخت سلطنت جلوس کرد، از عنایات یزدان، جامی به دستش دادند که بر آن جام، وقایع آینده نقش بسته بود و جمشید شاه با نظری بر آن جام، قادر به پیشگویی آینده بود. این بود که آن جام را «جام جم» به معنای جام جمشید، شاه ایران نام نهادند. بر همین اساس، عنوان محل تلویزیون را جام جم گذاشتند که مانند پیشینه اسطوره ایش، نامی ماندگار بر تارک آن منطقه نقش بست. سالهای 1346 و 47، سالهای تربیت نیروی انسانی متخصص بود؛ چه، دو اتفاق مهم رخ داد؛ انتشار آگهی آزمون تلویزیون از متقاضیان علاقه مند رشته های هنری و همچنین راه اندازی مدرسه عالی تلویزیون. بر اساس آن آگهی، عده زیادی از علاقه مندان رشته های هنری مثل موسیقی، بازیگری تئاتر و تلویزیون شرکت کردند که تعدادی از آنها شرایط استفاده از دوره های تخصصی را یافتند. از جمله کسانی که آن دوره را گذراندند و بعدها جزو چهره های مشهور زمان خود شدند، میتوان به سیمین غانم، سیما مافیها، ژاله فرحزادی و هوشمند عقیلی اشاره کرد. مدرسه عالی تلویزیون در 1347 راه اندازی شد، ابتدا محل آن در ساختمانی خارج از جام جم بود، اما با آماده شدن ساختمان موسوم به ساختمان مدرسه در مجموعه جام جم، دانشجویان به آنجا منتقل شدند. سال 1350، سال مهمی در تاریخ تلویزیون به شمار میرود؛ چه، در آن سال، به پیشنهاد قطبی، به منظور تسهیل امور مدیریتی، رادیو و تلویزیون ادغام شدند و عنوان مجموعه به سازمان رادیو تلویزیون ملی ایران ارتقا یافت.

 

 

فقر، سطح خواسته های اجتماعی آدمها را پایین میآورد

 

سهیل معینی در ستون سخن هفته شنبه 19 تیر ایران سپید نوشت: مهمترین هدف شاخه های مختلف توانبخشی افراد معلول، در نهایت ایجاد حس خودباوری، خود اتکایی و مشارکت فعال در امور اجتماعی در این افراد است. به عبارت دیگر، وقتی فرد دارای معلولیت آن قدر توانمند شد که فراتر از اداره مستقل امور شخصی خود و کسب مهارتهای حرفه ای و یافتن شغل پایدار توانست از حقوق خود دفاع کند و پیگیر حقوق مسلم خود باشد، هدف کلی توانبخشی آن فرد محقق شده است؛ به همین دلیل میتوان سطح توانمندی افراد معلول را از نوع خواسته های اجتماعی آنان تشخیص داد. قطعاً شرایط فردی معلول که از جامعه خود خواهان فرصتهای برابر در عرصه های مدیریتی یا حضور در فعالیتهای فرهنگی و سیاسی است، بسیار متفاوت از فرد معلولی است که خواهان مثلاً دریافت یک عصا برای تردد خود است که به نوعی مهمترین نیاز فرد مورد نظر ما، یعنی یک نابینا است. اما حرف اصلی چیست؟ متأسفانه در این سالها بیشتر خواسته های افراد معلول از جمله اکثریت نابینایان را افزایش مستمری یا دریافت سبد کالا تشکیل میدهد؛ یعنی مهمترین درخواست این افراد تأمین حد اقل مایحتاج زندگی، یعنی مواد غذایی است. نتیجه اینکه افزایش سطح محرومیت اقتصادی یا فقر، موجب پایین آمدن سطح خواسته های اجتماعی همه آدمها از جمله افراد معلول میشود. به جای آنکه این افراد خواهان مثلاً امکانات فرهنگی مانند توسعه منابع اطلاعاتی یا منابع گردشگری یا دسترسی به فنآوریهای پیشرفته شوند، به علت کاهش توان اقتصادیشان مهمترین نیازشان دغدغه تأمین حد اقل وسایل زندگی مانند غذا است. ببینیم در این سالها چه شرایطی از نظر اقتصادی شکل گرفته است که سطح درخواستهای اجتماعی ما را این گونه پایین آورده است! در شوره زار اقتصادی، بذر تعالی نمیروید، این محصول فقر است و پایین آمدن عزت آدمها.

 

 

خیلی خوش آمدید/مشتاق دیدار. تجربه پذیرایی یک میزبان

 

به نقل از ایران سپید، علاقه به دور هم جمع شدن و به اصطلاح قدیمیها انجام «صله رحم»، بین ایرانیها از دیرباز وجود داشته، هرچند به دلایل مختلف با موانعی مواجه بوده، مع الوصف جزو علائق مهم مردم ایران به شمار رفته؛ حتی با وجود روند رو به فزونی گرایش به زندگی یکنفره و به دور از جمعها، هنوز این علاقه به طور کامل از ذهن شهروندان ایرانی رخت برنبسته که، حتی در مواردی متنوع هم شده است. با وجود تغییر در طرز تفکر نسلهای مختلف، خاصه نسل امروز، علاقه به مهمانی دادن و مهمانی رفتن در میان نابینایان نسبت به دیگر شهروندان با افت و خیز کمتری مواجه بوده و همین موضوع، شاید یکی از محاسن جمعهای دوستی میان نابینایان به شمار رود. «مهمانی دادن» یا «میزبانی»، موضوعیست که این هفته درباره آن صحبت میکنیم و به علت اهمیت آن، پرونده مهمانداری و پذیرایی را تا هفته بعد باز میگذاریم که به طور مفصل، تجربه دو تن از دوستان را از زبان خودشان در بحث میزبانی مطرح کنیم. معیارهای پذیرایی در نظر میزبان نابینا شامل چه مواردیست؟ یک میزبان نابینا در مواجهه با میهمان یا میهمانان نابینا از چه روشهای پذیرایی بهره میگیرد؟ پاسخ این دو سؤال و سؤالات دیگر را یکی از دوستان میدهد. او که ترجیح داد دو حرف اول نام و نام خانوادگیش برده شود، یکی از کسانیست که سعی میکند در مطالعه کتاب، به نکات مد نظرش با بینشی دقیق نظر کند. «ف.ر» دو نکته مهم را به عنوان معیارهای خودش در موضوع میهمانداری لحاظ میکند: «وقتی کسی میهمان دعوت میکند، باید به این فکر کند که میهمانی با کیفیت خوبی برگزار شود؛ من برای برگزاری هرچه بهتر یک میهمانی، سعی میکنم تعداد محدودی دعوت کنم؛ برای اینکه بتوانم به بهترین نحو ممکن از آنها پذیرایی کنم. علاوه بر این، ما نابیناها بر حس شنوایی متکی هستیم، پس باید میهمانی به دور از تجمع برگزار کنیم که بتوانیم صدای همدیگر را بشنویم؛ طبیعیست در میهمانی پر سر و صدا من نمیتوانم پذیرایی مطلوبی از میهمان انجام دهم. نکته دیگر، برگزاری یک میهمانی ساده است. منظورم این نیست که خدای نکرده خست به خرج دهم؛ منظور من از کلمه ساده، میهمانی به دور از تجملگراییست.» یکی از حساسیتهایش، آماده کردن همه چیز قبل از ورود میهمانان است: «سعی میکنم قبل از اینکه میهمانان برسند، همه کارها از قبیل شستن میوه ها، درست کردن سالاد، چیدمان ظروف و… انجام دهم تا هنگام ورود میهمان، دغدغه ای در این زمینه نداشته باشم.» ظروف را چنان میچیند که به سادگی به آنها دسترسی داشته باشد: «معمولاً ظروف پذیرایی مثل پیشدستیها و کارد و چنگال را روی میز پذیرایی به گونه ای میچینم که هنگام حضور میهمانان، به قول خودمان دست و پایم را گم نکنم. ظروف دیگر مثل ظروف غذا را روی میز غذاخوری میچینم و قبل از آن، پیشدستیها را که دیگر با آنها کاری نداریم، به سرعت جمع میکنم تا مشکل خاصی پیش نیاید.» انکار نمیکند که در برخی موارد، از اطرافیان کمک میگیرد: «همیشه پذیرایی را خودم انجام میدهم، اما در مواردی مثل بردن سینی چای یا کشیدن غذا ترجیح میدهم یکی از اطرافیان مثل مادرم آن کار را انجام دهد.» بین میهمانی دوستان نابینا و میهمانی دوستان بینا تفاوت چندانی قائل نیست، مگر در مواردی خاص: «تفاوت زیادی بین میهمانی با حضور دوستان نابینا و دوستان بینا احساس نمیکنم، اما در مواردی خاص بعضی تفاوتها خواه ناخواه وجود دارد. مثلاً اگر میهمانان من دوستان نابینا باشند و یکی از آنها قصد استفاده از سرویس بهداشتی کند، علاوه بر اینکه مسیر را به او نشان میدهم، موقعیت وسایلی که در آنجا چیده ام را برایش توضیح میدهم. تنها موضوعی هم که در حضور میهمانان بینا مرا معذب میکند، دقیق شدن آنها در کارهای من است؛ احساس میکنم با یک تمرکز خاص نحوه پذیرایی مرا بررسی میکنند.» شما نیز میتوانید اگر در خصوص پذیرایی و میهمانداری صاحب تجربه هستید، طی این هفته با ما تماس بگیرید و مطرح کنید.

 

 

* آیا تحصیل حق من نیست؟

 

به نقل از ایران سپید، پویان کودکی ایرانی است، اما متفاوت. پویان به درس و مدرسه علاقه دارد، اما از رفتن به مدرسه منع شده است. علت این امر، شرایط ناخواسته جسمی اوست. خاله میخواهی کمکم کنی برم مدرسه. – اگه بتونم. مدرسه را دوست داری؟ – بله آنجا میتونم بازی کنم – پس درس چی؟ – خوب سعی میکنم آن را هم یاد بگیرم. از وقتی که خود را شناخته با معلولیت دست و پنجه نرم میکرده، شاید خود او هم متوجه تفاوتش با بچه های دیگر نباشد. با مادری خسته که امروز از پس سالیانی پر درد هنوز به دنبال راهی است تا کودکش را به گمشده اش “آموزش” برساند. پویان امروز 14 سال دارد. سالم به دنیا آمده، اما در اثر تشنج در بیمارستان به اصطلاح به cp یا همان فلج مغزی دچار شده است. مادرش میگوید روزی که پویان را از بیمارستان آوردیم، هرگز فکر نمیکردیم چه بلایی بر سرمان آمده است. من قبل از پویان دو بچه دیگرم را بزرگ کرده بودم و تجربه ام میگفت پویان مراحل رشد را طی نمیکند. این بود که فهمیدیم دچار فلج مغزی شده. اسپاسم عضلات سمت راست بدن، حرکت را برایش بسیار دشوار کرده بود، کم کم اختلال بینایی هم به آن اضافه شد. کاردرمانی، جلسات توانبخشی و صبر و حوصله یاریمان کرد تا پویان در شش سالگی بتواند با کمک ما راه برود. پویان کم کم به سن مدرسه میرسید، در این هنگام بود که آموزش و پرورش استثنایی مدرسه کودکان معلول جسمی-حرکتی را برای آموزش پیش از دبستان پویان انتخاب کرد؛ جایی که کودکان، همه مشکل حرکتی داشتند و معلم درکی از مشکل توأمان بینایی پویان نداشت. علاوه بر این، پویان از لحاظ لامسه نیز مشکل داشت. این بود که سال بعد به مدرسه نابینایان رفتیم. یک سال هم در آنجا تلاش کردند تا لامسه پویان تقویت شود تا بتواند حروف بریل را لمس کند. سال بعد نوبت آموزش کلاس اول بود؛ با قانون مدرسه، پویان سه سال وقت داشت الفبا را بیاموزد. تلاش و باز هم تلاش. پویان و سه دانشآموز دیگر در یک کلاس درس میخواندند. آنها نابینایی و مشکلات جسمی دیگر را با هم داشتند. هر سال شاهد بودیم فرصت سه ساله یکی از آنها تمام میشد و لاجرم ترک تحصیل میکرد. برای اینکه پویان به این سرنوشت دچار نشود، هر کاری میکردم؛ معلم میگفت باید خارج از وقت مدرسه خصوصی با او کار کنم، قبول میکردم؛ حتی یک معلم هم در خانه گرفته بودم و خودم روش آموزش به پویان را به او یاد دادم. دو سال گذشت و معلمش که تجربه کافی در زمینه کار با این گونه دانشآموزان را نداشت، نتوانست به پویان کمک زیادی کند. سال سوم هم که معلم با تجربه بود در وسط سال تحصیلی به مرخصی رفت و دیگر معلمی نبود که تنها شاگرد کلاس را نگه دارد. حضور در کلاسهای دیگر هم به جز خستگی و کلافگی ثمری نداشت. لاجرم ما هم سرنوشت نانوشته این کودکان را پذیرفتیم و در خانه نشستیم. مادر آهی میکشد و ادامه میدهد: آنها میگفتند نیرو نداریم، وسیله کمک آموزشی نداریم و… همه این حرفها از نظر من بهانه هایی بود که سد راه آموزش پسرم شده بود. پویانی که به خوبی میشنید هوش و استعداد مناسبی داشت، به جرم اینکه با درشتنویسی، بیش از دو حرف را نمیدید و قدرت لمس حروف بریل را نداشت از تحصیل باز ماند. حالا مادر پویان، خود بیمار است و او و اعضای دیگر خانواده به سختی میتوانند دنبال کلاس و آموزش پویان باشند. مادر ادامه میدهد: از کاردرمانی که قبل از مدرسه برای پویان انجام شده بود راضی بودم. پویان از لحاظ حرکتی بسیار بهتر شده بود و میتوانست با کمک راه برود. از مدرسه که دلسرد شدیم، برای آموزش مهارتهای خودیاری به چند مرکز بهزیستی سر زدیم و پویان را ثبت نام کردیم. حالا میتوانست لباسهایش را از تن در بیاورد و تا حدودی مستقل غذا بخورد، اما از توانبخشی بینایی خبری نبود. دستم به جایی نمیرسید. در بهزیستی هم نه مشاوری، نه آموزش، نه اطلاعرسانی و نه زبان خوشی بود که لا اقل دلمان را به آن خوش کنیم. پویان با زبان شیرینش از مرکزی که به آن میرود میگوید: من یک دوست دارم، اسمش ستایش است. او چشمهایش خوب نمیبیند. پویان را با مادرش در آکادمی کودک نابینا دیده بودم، آنجا که جلوی پله ها، با پاهای لرزان تلاش میکرد خود را به کلاس برساند، اما گویا آنجا نیز مجالی برای آموزش او فراهم نشده بود. مادر میگوید مرکز دور بود و در محدوده طرح. هزینه هر بار رفتن و آمدن برای ما بسیار گران تمام میشد؛ هرچند پویان میتوانست در آنجا موسیقی یاد بگیرد. پویان به تازگی دوچرخه سواری را یاد گرفته، با برادرش برای تمرین فوتبال میرود و دوست دارد مانند دیگر کودکان، کودکی کند. آشنایی با پویان و مادر خسته، اما امیدوارش، باز این سؤال را در ذهن ایجاد میکند که این همه سردرگمی چرا؟ این همه بیکسی و تنهایی چرا؟ کودکی که خوب میشنود چرا نباید آموزشهای شفاهی داشته باشد؟ ضعف سیستم آموزش استثنایی کجاست؟ جای خالی مشاورانی دلسوز در بهزیستی را چه کسی میتواند پر کند؟

 

 

وبسایتهای مورد علاقه را با یک «Enter» مرور کنید

 

به نقل از ایران سپید، چند پورتال خبری، یک دو جین وبلاگ متعلق به دوستان و آشنایان، وبسایت دو سه روزنامه، وبسایتی برای پیگیری قیمت ارز و طلا و… اینها همه سایتهایی هستند که یک کاربر معمولی رایانه از صبح تا شب ممکن است حد اقل یک یا چند بار به آنها مراجعه کند. به همه اینها اضافه کنید وبسایتهایی را که هر کاربر بسته به تخصص یا علاقه شخصی خود مورد بررسی قرار میدهد. به خاطر سپردن نشانی همه این وبسایتها بدون شک کار آسانی نیست. میشود همه این سایتها را به منو علاقمندیهای مرورگر اضافه کرد تا دیگر نیازی به حفظ کردنشان نباشد، اما دردسر بعدی این خواهد بود که تک تک این آدرسها باز شود و بررسی شود که آیا مطلب تازه ای بر روی پایگاه مورد نظر قرار گرفته یا نه. استفاده از تکنولوژی «RSS»، ساده ترین راه حلی است که میشود به وبگردهای حرفه ای پیشنهاد کرد تا بتوانند آسانتر وبگردی کنند.

«really simple syndication» یا به دیگر روایت، «rich site summary» که به اختصار RSS خوانده میشود، در حقیقت یک فایل در قالب XML است که شامل آخرین عناوینی میشود که در یک وبسایت منتشر شده است. به کمک این تکنولوژی، کاربران برای بررسی آخرین بروز رسانی وبسایتها، فقط کافی است به RSS آنها مراجعه کنند تا بدون نیاز به ورود به سایت، از آخرین عناوین مطلع شوند. فایلهای RSS به گونه ای طراحی شده اند که به صورت خودکار به روز میشوند و کاربر برای به روز کردن محتوای آنها نیازی به انجام عملیات اضافه ندارد.

برای استفاده از RSS ها، لازم است کاربران از یک نرم افزار «RSS Aggregator» یا گردآورنده RSS استفاده کنند. این نرم افزارها، برنامه هایی هستند که به کاربران این امکان را میدهند تا RSS وبسایتهای مختلف را به آنها معرفی کنند تا بتوانند همه RSS ها را به صورت یکجا و همزمان در اختیار داشته باشند. نسخه های مختلفی از این گونه نرم افزارها برای پلتفرمهای مختلف تولید شده است، اما شاید برنامه «RSS news reader» که بر روی ویندوز قابل نصب است را بتوان متناسبترین نسخه برای استفاده نابینایان به حساب آورد. این برنامه که رایگان است و از طریق وبسایت webbie.org.uk در اختیار کاربران قرار گرفته، به این دسته از کاربران امکان میدهد تا بعد از پیدا کردن لینک RSS وبسایت مورد نظرشان، پس از ورود به برنامه، به منو Feed رفته و با انتخاب گزینه «Add feed»، نشانی RSS را به لیست وبسایتهایی که نرم افزار قرار است رصد کند اضافه کند. صفحه اصلی برنامه شامل نام وبسایتهایی است که توسط برنامه رصد میشوند و کاربر میتواند با فشردن کلید Enter بر روی هر کدام از آنها، از آخرین مطالبی که بر روی هر کدام از وبسایتها منتشر شده، مطلع شود. قابلیت پشتیبانگیری از لینکهای RSS و رد و بدل این لینکها میان چند رایانه هم از جمله قابلیتهایی است که در این برنامه گنجانده شده است.

 

پیگیری طرح تجمیع مستمری پرداختی به مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد در کمیسیون اجتماعی مجلس.

به نقل از خانه ملت، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه پرداخت ۴۰ هزار تومان به عنوان مستمری، در شان مستمری بگیران نهادهای حمایتی نیست، بر ضرورت تجمیع مستمری پرداختی به مددجویان تحت پوشش سازمان های حمایتی تاکید کرد.

محمدرضا بادامچی درباره درخواست های مطرح شده از سوی مددجویان بهزیستی و کمیته امداد برای افزایش مستمری، گفت: متاسفانه میزان مستمری مددجویان بهزیستی و حتی افراد تحت پوشش کمیته امداد بسیار ناچیز بوده به طوریکه مبالغی در حد 40 تا 50 هزار تومان پاسخگوی نیاز یک روز مددجویان تحت پوشش سازمان های حمایتی هم نیست، بنابراین اتخاذ راهکارهایی درجهت افزایش مستمری مددجویان ضروری است.نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس درمجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه افزایش مستمری مددجویان بهزیستی در لایحه برنامه ششم پیگیری خواهد شد، افزود: شرایط زندگی مددجویان بهزیستی در حال حاضر قابل قبول نبوده و پرداختی ها تحت عنوان مستمری مطابق با نرخ تورم درجامعه نیست، بنابراین کمیسیون اجتماعی دراین دوره ازمجلس یکی از اولویت های مهم جامعه یعنی رسیدگی به شرایط معیشتی مددجویان بهزیستی و کلیه نهادهای حمایتی را دردستور کار قرار می دهد.وی با بیان اینکه درحال حاضر انواع مستمری تحت عناوین مختلف به نیازمندان جامعه پرداخت می شود، تصریح کرد: هم اکنون برخی افراد از کمیته امداد، برخی از بهزیستی و تمامی افراد هم از یارانه نقدی استفاده می کنند، در این زمینه بهتراست که تمامی کمک های نقدی به مددجویان تجمیع شده و تحت یک عنوان با میزانی واحد به مددجویان پرداخت شود.این نماینده مردم درمجلس دهم با اشاره به اینکه یکی از اولویت های مهم دولت توجه به میزان مستمری مددجویان بهزیستی و کمیته امداد است، افزود: مسئولان دولتی باید درکنار کمک های نقدی برای مددجویان سازمان های حمایتی شغل و حرفه مناسب درنظربگیرند، زیرا پرداخت مستمری نقدی تا زمانی خاص امکان پذیر بوده و به دلیل مشکلات اقتصادی پرداخت مستمری در مدت زمان طولانی امکان پذیر نخواهد بود.بادامچی با یادآوری اینکه بحث تجمیع کمک های نقدی به مددجویان بهزیستی و کمیته امداد در کمیسیون اجتماعی بررسی خواهد شد، گفت: در حال حاضر نمی توان گفت که مستمری باید تا چه میزان افزایش پیدا کند اما به طور حتم میزان فعلی مستمری درشأن مردم این جامعه نیست و افزایش آن نیز باید از منظر کارشناسان اقتصادی مورد بررسی قرار گیرد.عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، گفت: متاسفانه در شهرستان ها بارها دیده شده یک فرد نیازمند از چند دستگاه حمایتی مستمری دریافت می کند که این رویه به صلاح حوزه اقتصاد کشور نیست، بنابراین برای تامین هزینه های

زندگی مددجویان بهتر است که همه مستمری ها تجمیع شوند.

 

 

نیمار بازیکن تیم فوتبال نابینایان شد

 

به نقل از مهر، ستاره برزیلی بارسلونا در راستای یک پروژه حمایتی از بازی های پارالمپیک ۲۰۱۶ ریو، به انجام فوتبال پنج نفره به طور آزمایشی پرداخت.

این پروژه حمایتی با شعار «به رویایت زندگی ببخش و دنیا را عوض کن» در نظر دارد مردم دارای معلولیت را از منطقه آرام آنها بیرون بکشد تا تغییرات مثبتی در زندگی و دنیای آنها ایجاد کند.

مردم معلول تا تاریخ هشتم سپتامبر می توانند از طریق نشانی سایت، رویاهای خود را ثبت کنند و نیمار شماری از این رویاها را انتخاب می کند و با انتشار آنها بر روی صفحه فیسبوک خود، آنها را حمایت می کند.

فوتبال پنج نفره یکی از محبوب ترین رشته های پارالمپیکی است که از سوی نابینایان و کم بینایان انجام می شود و بازیکنان از طریق زنگی که داخل توپ وجود دارد به موقعیت آن پی می برند.

برزیل در ادوار گذشته در تمام مسابقات فوتبال پنج نفره برنده بوده ضمن اینکه خود نیمار در بازی های المپیک امسال با تیم ملی برزیل به میدان می رود.

 

 

تمام دانستنی ها درباره کارت کنکور 95

 

به نقل از مهر، برای  آن  دسته  از داوطلبانی  که  یکی  از بندهای  ۱یا ۲ یا ۳ یا ۴ و یا ۵ ردیف  ۲۰ (بند معلولیت) تقاضانامه  ثبت  نام  را علامتگذاری  کرده و مدرک  مورد تایید از سازمان بهزیستی را نیز در زمان ثبت نام برای سازمان سنجش ارسال کرده اند در مقابل  عنوان  معلولیت  در کارت  شرکت در آزمون، نوع  معلولیت  درج  شده  است .

آزمون عمومی و اختصاصی داوطلبان گروه­های آزمایشی علوم ریاضی و فنی و علوم انسانی در صبح پنج­شنبه ۲۴ تیر، داوطلبان گروه آزمایشی هنر در بعدازظهر پنج­شنبه ۲۴ تیر ، داوطلبان گروه آزمایشی علوم تجربی در صبح جمعه ۲۵ تیر و داوطلبان گروه آزمایشی زبانهای خارجی در بعدازظهر جمعه ۲۵ تیر برگزار خواهد شد.

کارتهای  شرکت در آزمون برای  کلیه  داوطلبان  آزمون  سراسری سال ۱۳۹۵ از یکشنبه ۲۰ تیر بر روی پایگاه اطلاع­ رسانی سازمان سنجش آموزش کشور قرار می گیرد و داوطلبان پس از پرینت کارت شرکت در آزمون، در صورت وجود نقص احتمالی باید مطابق بندهای مربوطه به حوزه­ های رفع نقص کارت مراجعه کنند.

نحوه  و زمان پرینت برگ راهنما و کارت شرکت در آزمون

کارت آزمون به همراه برگ راهنمای شرکت در آزمون برای مشاهده و پرینت بر روی پایگاه اطلاع ­رسانی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org قرار می گیرد.

داوطلبان از یکشنبه ۲۰ تیر تا چهارشنبه ۲۳ تیر ماه فرصت دارند با ورود به سایت سازمان سنجش کارت های  شرکت در آزمون  در گروه های  آزمایشی  علوم  ریاضی  و فنی ، علوم  تجربی ، علوم انسانی ، هنر و زبانهای خارجی  را دریافت کنند.

کلیه  داوطلبان  متقاضی شرکت  در آزمون ، برای پرینت کارت شرکت در آزمون باید در تاریخ تعیین شده به شرح فوق به پایگاه اطلاع رسانی مذکور مراجعه کرده و با وارد کردن شماره سریال کارت اعتباری ثبت نام (۱۲ رقمی) و شماره شناسنامه و یا شماره پرونده و کدپیگیری ثبت نام (۱۶ رقمی) و نام و نام­ خانوادگی، کدملی و سریال شماره شناسنامه یک نسخه پرینت از برگ راهنما و کارت شرکت در آزمون تهیه کنند.

داوطلبانی که در ۲ یا ۳ گروه آزمایشی متقاضی شده اند باید علاوه بر پرینت کارت شرکت در آزمون گروه آزمایشی اصلی، برحسب مورد نسبت به پرینت کارت گروه آزمایشی دوم و یا گروه های آزمایشی دوم و سوم (گروه های آزمایشی هنر و زبانهای خارجی) خود اقدام کنند.

برای شرکت در جلسه آزمون همراه داشتن پرینت کارت شرکت در آزمون و هم چنین اصل کارت ملی و یا اصل شناسنامه عکس­دار و ارائه آن الزامی است. لذا کلیه داوطلبان باید برای پرینت کارت شرکت در آزمون اقدام کنند.

تذکر مهم: چنانچه داوطلبی به دلیل در اختیار نداشتن اطلاعات مربوط به شماره داوطلبی، پرونده و یا کد پیگیری مورد نیاز، موفق به پرینت کارت شرکت در آزمون خود نمی شود، لازم است با مراجعه به سایت سازمان سنجش آموزش کشور و ورود به سیستم پاسخگویی و انتخاب نام آزمون و تعیین موضوع پیگیری نسبت به دریافت اطلاعات مربوط به شماره پرونده، داوطلبی و یا کد پیگیری ثبت­ نام اقدام کنند.

این امکان برای داوطلبانی فراهم است که در سیستم پاسخگویی دارای عضویت باشند. لذا ضرورت دارد داوطلبانی که اطلاعات فوق را مفقود نموده اند با عضویت در این سیستم نسبت به بازیابی این اطلاعات اقدام کنند.

محل  رفع نقص کارت شرکت در آزمون

محل رفع نقص کارت شرکت در  آزمون کلیه داوطلبان گروههای آزمایشی علوم ریاضی و فنی ، علوم انسانی ، علوم  تجربی ، هنر و زبانهای  خارجی  بر مبنای  شهرستان  محل  اقامت فعلی  آنان  که  در بند ۲۶ تقاضانامه  ثبت  نام ، مشخص کرده اند، است.

مغایرت هایی که باید توسط داوطلبان در کارت کنکور اصلاح شود

داوطلبان لازم است درصورت مشاهده مغایرت در مندرجات کارت شرکت در آزمون، به شرح زیر اقدام کنند.

۱- با توجه به اطلاعات مندرج بر روی کارت شرکت در آزمون، چنانچه داوطلبان مغایرتی در اطلاعات مندرج در بندهای ۱، ۳، ۴ ، ۷، ۱۲ ، ۱۳، ۱۴، ۱۵، ۱۶، ۱۷، ۱۸ ، ۱۹، ۲۰، ۲۱ و ۲۳ (شامل نام ­خانوادگی و نام، سال تولد، شماره شناسنامه ، سال اخذ و نوع دیپلم، شماره ملی، سری و سریال شناسنامه، محل تولد، شماره دانش آموزی، منطقه اخذ دیپلم، سهمیه، معدل کتبی نهایی دیپلم، محل اخذ مدرک ماقبل دیپلم، محل اخذ مدرک دیپلم، سال و محل اخذ مدرک دوره پیش دانشگاهی، استفاده از بورسیه آموزگار، کارمندی، مدرک کاردانی، دانشجوی دوره روزانه، دانشجوی انصرافی، اتباع خارجی و مدرک کارشناسی) کارت شرکت در آزمون مشاهده کردند، لازم است برای اصلاح مورد یا موارد مذکور در سایت سازمان و در قسمت ویرایش اطلاعات حداکثر تا تاریخ ۲۵ تیرماه مراجعه و از آن طریق نسبت به اصلاح موارد اقدام کنند.

تبصره۱- داوطلبانی که سال اخذ مدرک دیپلم آنان سال ۱۳۸۴ به بعد است چنانچه خواستار ویرایش اطلاعات مندرج در بندهای ۱، ۳، ۴، ۷، ۱۲، ۱۳، ۱۵، ۱۶ و ۱۸ کارت شرکت در آزمون خود هستند با توجه به اینکه در زمان ثبت نام اولیه نسبت به تایید بندهای فوق اقدام و کد سوابق تحصیلی دریافت کرده اند در این مرحله هرگونه ویرایشی درخصوص اطلاعات فوق انجام دهند، اعمال ویرایش اطلاعات منوط به هماهنگی سازمان سنجش و تأیید مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش و محل اخذ مدرک دیپلم داوطلبان است.

تبصره۲- داوطلبانی که سال اخذ مدرک دیپلم آنان سال ۱۳۸۳ و قبل از آن است، چنانچه خواستار ویرایش سال اخذ مدرک دیپلم (بند۷) کارت شرکت در آزمون خود به سال ۱۳۸۴ و بعد از آن است و در یکی از رشته­ های ریاضی فیزیک، علوم تجربی، ادبیات و علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی دیپلم خود را اخذ کرده و یا به یکی از رشته های مذکور تغییر می ­دهند باید کد سوابق تحصیلی دیپلم را از پایگاه اطلاع رسانی این سازمان دریافت و آن را در محل مربوط در صفحه ویرایش اطلاعات وارد کنند و سپس نسبت به اصلاح سال اخذ مدرک دیپلم خود اقدام کنند.

تبصره۳- دانش آموزانی که سال اخذ مدرک پیش دانشگاهی آنان سال ۱۳۹۱ و بعد از آن است باید قبل از پرینت کارت اقدام به درج عنوان مدرک پیش دانشگاهی کرده، و ضمناً این داوطلبان ضرورت دارد با مراجعه به قسمت ویرایش اطلاعات کارت شرکت در آزمون نسبت به درج کد سوابق تحصیلی پیش دانشگاهی اقدام کنند.

لازم به توضیح است کد سوابق تحصیلی از سامانه جمع آوری اطلاعات و سوابق تحصیلی داوطلبان آزمون سراسری مربوط به وزارت آموزش و پرورش به آدرس: http://dipcode.medu.irقابل دریافت است.

تبصره ۴- درصورت مشاهده هرگونه مشکل درخصوص نمرات آموزش وپرورش، اطلاعات سوابق تحصیلی، عدم ارسال آنها به سازمان سنجش، مشمول یا غیر مشمول بودن لازم است حداکثر تا ۲۷ تیرماه ۹۵ به منطقه آموزش و پرورش محل اخذ دیپلم خود مراجعه کنند.

کدام مغایرت هایی نیاز به اصلاح قبل از آزمون دارد ؟

داوطلبان درصورتی که مغایرتی در اطلاعات مندرج در بندهای ۲، ۶، ۸، ۹ و ۱۰ (جنس، دین، زبان خارجی امتحانی، معلولیت و بهیار) کارت شرکت در آزمون مشاهده کردند ضروری است از روز سه شنبه ۲۲ تیر تا چهارشنبه ۲۳ تیر از ساعت ۸:۰۰ تا ۱۲:۰۰ و ۱۴:۰۰ تا ۱۸:۰۰ با به همراه داشتن کارت شناسایی معتبر (کارت ملی و یا شناسنامه عکس­دار) شخصاَ به نماینده سازمان سنجش مستقر در باجه رفع نقص مراجعه کنند.

۲- چنانچه سهمیه درخواستی داوطلبی غیر از سهمیه مناطق است و در بند ۱۷ کارت شرکت در آزمون سهمیه مناطق درج شده است لازم است به اطلاعیه سنجش توجه کنند.

۳- چنانچه کارت شرکت در آزمون داوطلب دارای اشکالاتی از جمله؛ فاقد مهر بودن عکس، واضح نبودن عکس، عکس به جزء عکس داوطلب (اشتباه عکس) و … است ضروری است از سه شنبه ۲۲ تیر تا چهارشنبه ۲۳ تیر از ساعت ۸:۰۰ الی ۱۲:۰۰ و ۱۴:۰۰ الی ۱۸:۰۰ با بهمراه داشتن ۲ قطعه عکس ۴×۳، کارت ملی یا شناسنامه عکسدار شخصاَ به نماینده سازمان سنجش مستقر در باجه رفع نقص مراجعه کنند و موضوع را دنبال کرده تا مشکل برطرف شود.

تبصره: در صورتی که در این خصوص کارت داوطلب دارای اشکال می باشد و تا روز قبل از آزمون نسبت به رفع آن اقدام نکنند مطابق مقررات مربوط به تخلف و تقلب با وی رفتار خواهد شد.

۴- چنانچه شماره داوطلب مندرج بر روی کارت شرکت در آزمون چه به صورت عددی و یا به صورت حروف ناخوانا است ضروری است از سه شنبه ۲۲ تیر تا چهارشنبه ۲۳ تیر از ساعت ۸:۰۰ الی ۱۲:۰۰ و ۱۴:۰۰ الی ۱۸:۰۰ شخصاَ به نماینده سازمان سنجش مستقر در باجه رفع نقص مراجعه کنند و موضوع را دنبال کرده تا مشکل برطرف شود.

الزام ثبت علاقمندی برای داوطلبان گروه آزمایشی هنر

۵- داوطلبان گروه آزمایشی هنر در صورت علاقه مندی به رشته­ های ذیل به منظور شرکت در آزمون عملی باید نسبت به انتخاب حداکثر دو مورد از رشته های تحصیلی جدول ذیل منحصراً به صورت اینترنتی از تاریخ ۲۰ تا ۳۰ تیر ماه از طریق پایگاه اطلاع رسانی این سازمان به نشانی: www.sanjesh.org اقدام کنند.

با توجه به اینکه پذیرش دانشجو در رشته های تحصیلی مورد نظر در آزمون سراسری سال ۱۳۹۵ به صورت متمرکز و با شرایط خاص صورت می پذیرد داوطلبانی که اقدام به انتخاب یک مورد از موارد رشته های تحصیلی ذیربط برای شرکت در آزمون عملی اقدام می کنند، باید نسبت به پرداخت مبلغ ۲۳۰ هزار ریال بابت هزینه آزمون عملی به صورت اینترنتی پرداخت کنند.

داوطلبان در صورتی که متقاضی و علاقمند به شرکت در آزمون عملی دو مورد از موردهای ذیل هستند باید نسبت به پرداخت مبلغ ۴۶۰ هزار ریال به صورت اینترنتی اقدام کنند.

عدم پرداخت هزینه آزمون عملی، به منزله انصراف آنان  از شرکت در آزمون عملی رشته و یا رشته های مربوط بوده و نهایتاً به مفهوم عدم امکان پذیرش آنان در این رشته ها خواهد بود.

رشته های این گروه شامل نقاشی ـ ارتباط تصویری ـ هنرهای تجسمی ـ طراحی پارچه و لباس، طراحی صنعتی، ادبیات نمایشی، مجسمه سازی، موسیقی ایرانی، موسیقی جهانی، کتابت و نگارگری، آهنگسازی، بازیگری ـ کارگردانی، طراحی صحنه، نمایش عروسکی و عکاسی است.

پرداخت مبلغ ۹۲ هزار ریال برای اعمال بند موسسات غیرانتفاعی و دانشگاه پیام نور

آن دسته از داوطلبانی که در زمان ثبت­ نام آزمون موفق به اعمال بند موسسات غیرانتفاعی و دانشگاه پیام نور نشده ­­اند، می ­توانند با پرداخت مبلغ ۹۲ هزار ریال به بصورت الکترونیکی به وسیله کارتهای عضو شبکه بانکی شتاب از طریق سایت سازمان سنجش و در قسمت ویرایش اطلاعات نسبت به علامت گذاری بند فوق از تاریخ ۲۰ تا ۲۳ تیر اقدام کنند.

داوطلبان متقاضی رشته های دارای شرایط خاص در این آزمون، باید نسبت به انتخاب رشته و یا رشته های مذکور بر اساس اطلاعیه های سازمان سنجش به صورت درج علامت، منحصراً بصورت اینترنتی و از تاریخ ۲۰ تا ۳۰ تیر از طریق پایگاه اطلاع رسانی این سازمان اقدام کنند.

به اطلاع داوطلبان علاقه­ مند به رشته­ های تحصیلی مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش در دانشگاه­های تربیت دبیر شهید رجایی و پردیس­های دانشگاه فرهنگیان می رساند در صورت پذیرش دانشجو در این رشته ها برای سال ۱۳۹۵، اطلاعات لازم درخصوص نحوه اعلام علاقه ­مندی از داوطلبان برای پذیرش در این دانشگاهها در مرحله انتخاب رشته اطلاع رسانی خواهد شد.

آن دسته از داوطلبان علاقه مند به انتخاب رشته های تحصیلی مراکز و واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی که پذیرش در آنها براساس آزمون صورت می پذیرد، باید ضمن شرکت در آزمون، پس از اعلام نتیجه اولیه آزمون سراسری و دریافت کارنامه برای انتخاب رشته به سایت مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامی مراجعه کنند.

لزوم پرینت کارت های جداگانه برای گروه های آزمایشی دوم و سوم

برای  آن  دسته  از داوطلبان  متقاضی شرکت در آزمون گروههای  آزمایشی  علوم  ریاضی  و فنی ، علوم  انسانی  ، علوم  تجربی و زبانهای خارجی  که علاقه مندی  خود را برای  شرکت  در آزمون  گروه  آزمایشی  هنر با گذاشتن  علامت  در ردیف  ۴۳ تقاضانامه  اعلام  داشته اند، کارت  شرکت در آزمون  گروه هنر نیز جداگانه  صادر شده است .

این  دسته  از داوطلبان  لازم  است  پرینت کارت  شرکت در آزمون گروه  هنر را نیز علاوه  بر پرینت کارت  شرکت در آزمون  گروه آزمایشی  مربوط  از طریق پایگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور دریافت  دارند.

برای  آن دسته  از داوطلبان  متقاضی شرکت در آزمون گروههای  آزمایشی  علوم  ریاضی  و فنی ، علوم  انسانی ، علوم  تجربی و هنر که علاقه مندی  خود را برای  شرکت  در آزمون  گروه  آزمایشی  زبانهای  خارجی  نیز با گذاشتن  علامت  در ردیف  ۴۴ تقاضانامه  مشخص  کرده اند، کارت  شرکت در آزمون گروه زبانهای  خارجی  نیز صادر شده است .

این  دسته  از داوطلبان  لازم  است  پرینت کارت  شرکت در آزمون گروه  آزمایشی  زبانهای  خارجی  را نیز علاوه  بر کارت  گروه  آزمایشی  مربوط  از طریق پایگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور دریافت  دارند.

برای  آندسته  از داوطلبان  متقاضی شرکت در آزمون گروههای  آزمایشی  علوم  ریاضی  و فنی ، علوم  تجربی  و علوم  انسانی  که علاقه مندی  خود را برای  شرکت  در گروه  هنر و همچنین  گروه  زبانهای  خارجی  با علامتگذاری  در ردیفهای  ۴۳ و ۴۴ تقاضانامه  مشخص  کرده اند، سه  کارت  شرکت در آزمون صادر شده  است .

این  قبیل  از داوطلبان  باید پرینت هر سه  کارت  شرکت در آزمون را از طریق پایگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور دریافت  دارند.

داوطلبان دارای دیپلم کامل بهیاری و آن دسته از بهیاران شاغل که در آزمون سراسری سال ۱۳۹۵ در گروه آزمایشی علوم تجربی ثبت نام کرده اند علاوه بر پاسخگویی به دروس عمومی و اختصاصی گروه آزمایشی مربوط، باید به دروس اختصاصی بهیاری نیز که در دفترچه شماره ۳ درج شده ، پاسخ دهند.

برای این قبیل داوطلبان بر روی کارت شرکت در آزمون در قسمت بهیاری، کلمه «بلی» مشخص شده است.

داوطلبان  نظام  جدید آموزش  متوسطه  گروه  آزمایشی  علوم  انسانی  که دارای دیپلم علوم و معارف اسلامی و عنوان  گواهینامه  دوره  پیش  دانشگاهی  نظام جدید آنان  علوم  و معارف  اسلامی  (کد ۱۸) است با توجه  به  ضوابط ، لازم  است  علاوه  بر دروس  اختصاصی  گروه  مذکور، درس  اصول، عقاید و فقه  را نیز امتحان  دهند.

به این داوطلبان توصیه  می شود که  به  مندرجات  برگ راهنما که  به همراه  کارت  شرکت در آزمون از طریق پایگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور قابل دریافت  و پرینت است توجه  کنند.

وضعیت  چنین  داوطلبانی  که  با توجه  به  ضوابط  (از لحاظ  نوع  گواهینامه  دیپلم و دوره  پیش  دانشگاهی )، لازم  است  درس  اصول ، عقاید و فقه  را امتحان  دهند دقیقاً در برگ راهنمای  شرکت  در آزمون  مشخص  شده  است .

برای  آن  دسته  از داوطلبانی  که  یکی  از بندهای  ۱یا ۲ یا ۳ یا ۴ و یا ۵ ردیف  ۲۰ (بند معلولیت) تقاضانامه  ثبت  نام  را علامتگذاری  کرده و مدرک  مورد تایید از سازمان بهزیستی را نیز در زمان ثبت نام برای سازمان سنجش ارسال کرده اند در مقابل  عنوان  معلولیت  در کارت  شرکت در آزمون، نوع  معلولیت  درج  شده  است .

چنانچه  داوطلبی  یکی  از بندهای  مذکور را علامتگذاری  و مدرک  مورد تایید را نیز ارسال کرده ولی  در کارت  شرکت در آزمون وی عنوان معلولیت مشخص  نشده ، لازم  است  در یکی از روزهای سه شنبه ۲۲ تیر تا چهارشنبه ۲۳ تیر (روزهای قبل از آزمون) با به همراه داشتن گواهی معلولیت مراتب  را سریعاً به  نماینده  سازمان  سنجش  مستقر در باجه رفع  نقص  مراجعه کنند.

داوطلبان  مشمول  هر یک  از بندهای ۳ و ۴ مندرج در بند (ج) و همچنین بند ۱۰ مندرج در بند (د) فوق لازم  است  قبل  از برگزاری  آزمون  با مراجعه به باجه رفع نقص براساس جدول شماره ۲ اطلاعیه وضعیت  خود را مشخص کرده  باشند، بدیهی  است  در حین  اجرای  آزمون  و بعد از آن  اقدامی  انجام  نخواهد شد.

ممنوعیت شرکت در کنکور ۹۵ برای دانش آموزانی که پیش دانشگاهی نگذرانده اند

از آنجا که  براساس  ضوابط  آزمون  سراسری  سال ۱۳۹۵ منحصراً آن  دسته  از داوطلبان  نظام  جدید آموزش  متوسطه  که  دارای مدرک  پیش  دانشگاهی  بوده  و یا دانش  آموز دوره  پیش  دانشگاهی  هستند، مجاز به  ثبت  نام  و شرکت  در آزمون  سراسری  بوده اند، بنابراین  آن  دسته  از داوطلبان  نظام  جدید آموزش  متوسطه  که  به  دوره  پیش  دانشگاهی  راه  نیافته اند، مجاز به  شرکت  در آزمون  سراسری  سال ۱۳۹۵ نیستند و بدیهی  است  در صورت  شرکت  در آزمون  از گزینش  نهایی  حذف  خواهند شد.

 

 

دختر ۵ ساله راهنمای پدر نابینا

 

به نقل از همشهری، فیلمی که در فضای مجازی منتشر شده دختربچه ۵ ساله ای را نشان میدهد که هر روز پدر نابینای خود را از میان جنگل عبور میدهد تا وی به کار در آنجا مشغول شود. پدر او با وجود نابینایی در جنگلهای اطراف مانیل به جمعآوری نارگیل مشغول میشود تا خرج خانواده اش را از این راه تأمین کند. او هر روز باید از 60 درخت بالا برود. درآمد روزانه آنها اما بیش از 6 دلار آمریکا نیست. گفتنی است فیلم 3دقیقه ای از زندگی آنها 2.5میلیون بازدید کننده داشته است.

 

 

اعلام حریفان فوتبال نابینایان ایران در پارالمپیک ریو

 

به نقل از ایران سپید، قرعه کشی مسابقات فوتبال نابینایان برای پارالمپیک ریو برگزار شد و تیم کشورمان با قرعه سختی رو برو شده است. ایران که عنوان قهرمانی بازیهای پاراآسیایی ۲۰۱۴ اینچئون را در کارنامه دارد، در رقابتهای پارالمپیک با تیمهای برزیل (قهرمان پارالمپیک 2012 لندن)، مراکش (قهرمان آفریقا) و ترکیه (قهرمان اروپا) در گروه A قرار گرفته است. در گروه B این رقابتها، تیمهای آرژانتین، چین، مکزیک و روسیه که همگی تیمهای دوم قاره هایشان هستند، قرار دارند. دو تیم برتر هر گروه راهی مرحله نیمه نهایی میشوند. رقابتهای فوتبال پنج نفره یا فوتبال نابینایان برای نخستین بار در بازیهای پارالمپیک ۲۰۰۴ آتن برگزار شد. این رشته ورزشی به مدت ۵۰ دقیقه و در دو زمان ۲۵ دقیقه ای برگزار میشود که هر تیم میتواند در هر نیمه تقاضای یک وقت استراحت یک دقیقه ای داشته باشد. ابعاد زمین ۴۰ متر در ۲۰ متر است و دورادور زمین با حفاظهایی محصور شده تا توپ به خارج از زمین نرود. داخل توپ مسابقه، یک زنگ قرار دارد تا بتواند با صدایی که تولید میکند، بازیکن را از موقعیت توپ با خبر کند. به همین خاطر است که تماشاگران در حین انجام بازی، باید سکوت کنند.

 

 

محقق جوان ایرانی افق جدیدی در حوزه درمان نابینایی گشود

 

به نقل از مهر، دانش آموخته دوره دکتری مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با طراحی و ساخت داربست ترمیم شبکیه، افق جدیدی در حوزه درمان نابینایی های ناشی از مشکلات شبکیه چشم گشود.

آزاده سپه وندی، مجری طرح اظهار داشت: ما در این طرح توانستیم برای اولین بار در دنیا، داربست هایی برای ترمیم بافت شبکیه چشم طراحی و تولید کنیم که توانایی نشر امواج الکترومغناطیس از خود دارند و قادر به تحریک سلول های شبکیه برای بازسازی بافت هستند.

سپه وندی به تشریح ویژگی های طرح خود پرداخت و گفت: اکنون که مهندسی بافت شبکیه، افق روشنی را برای درمان نابینایی پیش رو قرار داده است، ما نیز کار تحقیقی خود را در این حوزه تعریف کردیم.

به گفته این محقق جوان، درحال حاضر مهندسی بافت در گذارها و فراز و نشیب هایی که داشته است به این نقطه رسیده که سیگنال ها اثر بسیار مثبتی بر روند ترمیم بافت یا ایجاد یک بافت جدید دارند. از همین رو، ما نیز تمرکز خود را روی اثر سینگال الکترومغناطیسی بر روی روند رشد سلول ها (ترمیم بافت یا ایجاد بافت جدید) گذاشتیم.

این دانش آموخته دکتری مهندسی پزشکی که در طرح تحقیقاتی خود دست به شبیه سازی فرآیند تاثیر امواج الکترومغناطیس در سلول های شبکیه زده است، گفت: در این طرح قصد داشتیم با اقتباس از عملکرد طبیعی شبکیه، اثر سیگنال های الکترومغناطیس را در روند رشد سلول ها و ترمیم یک بافت بررسی کنیم که مولد امواج الکترومغناطیس در این طرح، نانو ذرات «لومینسنس» بودند.

وی یادآور شد: این نانوذرات با نور مرئی، تحریک می شوند و حدود ۱۶ ساعت، نشر دارند بنابراین این نانوذرات را در بستری از پلیمر «کیتوسان» و «پلی کاپرو لاکتون» با درصدهای مختلف توزیع کرده و این کامپوزیت را الکترو ریسی کردیم و به این وسیله، داربست هایی ساختیم که برای مهندسی بافت شبکیه چشم مورد استفاده قرار گیرند و در عین حال، خاصیت نشر امواج الکترومغناطیس را داشتند یعنی در واقع، از خودشان نور تولید می کردند و این نور باید فیلتر و بهینه می شد که این بهینه شدن آن، متناسب با رفتار سلول ها در مجاورت داربست ها بود.

سپه وندی بیان داشت: پس از بررسی تمام این موارد، کشت سلول را روی داربست هایی که ساخته بودیم انجام دادیم و رفتارهای مختلف سلول ها از جمله تکثیر، تمایز سلول و رشد سلول ها را مطالعه کردیم و نتایج بسیار خوبی در رابطه با رشد سلول گرفتیم.

وی دستاورد اصلی این طرح پژوهشی را«تمایز سلولی» عنوان کرد که در جریان آن، سلول های ‘پیش ساز شبکیه’ در مجاورت داربست ساخته شده، به سلول های شبکیه تمایز پیدا کردند.

دانش آموخته دکتری دانشگاه امیربیر به نتایج موفقیت آمیز اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: سلول های «پیش ساز» در واقع یک مرحله قبل از ساخت سلول های شبکیه کامل هستند و این امکان و پتانسیل را دارند که رشد کرده و تمایز پیدا کنند و تقسیم سلولی به گونه ای انجام شود که سلول های شبکیه ساخته شود، حال اگر این سلول ها در محیطی قرار بگیرند که شرایط مساعد باشد، رشد می کنند و چسبندگی و مهاجرت ایجاد می شود.

وی با بیان اینکه مراحل آزمایشگاهی و سلولی طرح با موفقیت طی شده و در مرحله تست حیوانی قرار دارد، گفت: ابتدا قرار شد داربست ها را درون شبکیه چشم «موش» قرار دهیم اما پزشک جراح ما این کار را تایید نکرد و پیشنهاد داد آزمایش روی چشم مرغ انجام شود که درحال اجرای آن هستیم.

وی در مورد نتایج مورد انتظار از این طرح برای درمان بیماران اظهار کرد: نتایج این طرح می تواند برای درمان بیمارانی که دچار آسیب شبکیه شده و شبکیه آنها به دلیل جراحت، سوراخ یا جدا شده و همچنین بیماران دیابتی که شبکیه آنها نازک شده است و در ریسک پارگی شبکیه و نابینایی قرار دارند، استفاده شود.

آزاده سپه وندی به راهنمایی دکتر فتح اله مضطرزاده و دکتر مهناز اسکندری، چهار سال روی پروژه تحقیقاتی «اثر داربست لومینسنس کیتوسان – پلی کاپرو لاکتون بر ترمیم بافت شبکیه چشم» فعالیت کرده که نتیجه آن چندین ثبت اختراع و جایزه ملی و بین المللی بوده است.

 

 

آغاز دهمین مرحله اردوی تیم ملی جودوی نابینایان

 

به نقل از روابط عمومی فدراسیون نابینایان، برای تشکیل این مرحله اَز اردوی آماده سازی تیم ملی جودوی نابینایان، اعضای این تیم شنبه دوازدهم تیر ماه در محل تمرینات خود در تهران حاضر شدند تا از امروز تمرینات خود را زیر نظر علیرضا امینی سرمربی و محمدرضا حاج یوسفزاده و امیرعباس انوری به عنوان مربیان تیم ملی آغاز کنند. امید جعفری در وزن ۸۱ کیلوگرم، حامد علیزاده در وزن ۱۰۰ کیلوگرم و حمزه ندری در وزن +100 کیلوگرم سه جودوکار پارالمپیکی ایران هستند که در کنار عین الله حسینپور و پویا آببخش به عنوان حریف تمرینی، به مدت دو هفته تمریناتشان را پیگیری خواهند کرد.

 

 

برگزاری مسابقات باشگاهی گلبال آقایان و بانوان در شهریور

 

به نقل از ایران سپید، دور رفت از سیزدهمین دوره رقابتهای لیگ باشگاهی گلبال آقایان و هفتمین دوره مسابقات لیگ باشگاهی گلبال بانوان، در شهریور ماه سال جاری برگزار میشود. هنوز تعداد تیمهای شرکت کننده در این مسابقات مشخص نیست و مهلت اعلام آمادگی تیمها، حد اکثر تا پایان تیر ماه است.

شناسایی نقاط ضعف فوتبال نابینایان در تورنمنت برزیل

به نقل از روابط عمومی فدراسیون نابینایان، میثم شجاعیان، دروازه بان تیم ملی فوتبال پنج نفره کشورمان گفت: تورنمنت برزیل، نقش بسزایی در شناسایی نقاط ضعف و قوت تیم داشت و تا آغاز مسابقات پارالمپیک، برای برطرف کردن آنها تلاش خواهیم کرد. تورنمنت فوتبال پنج نفره برزیل با حضور 6 تیم حاضر در مسابقات پارالمپیک برگزار شد. وی ادامه داد: تیم ملی فوتبال نابینایان در مسابقات آسیایی ژاپن، سهمیه ورودی پارالمپیک را به دست آورد و حضور در این تورنمنت، نقش بسزایی در شناخت وضعیت تیمهای حاضر در پارالمپیک برای ما داشت. شجاعیان با اشاره به قرعه کشی مسابقات پارالمپیک گفت: تیم کشورمان در گروه سختی قرار دارد و همگروهی با برزیل قهرمان جهان، مراکش قهرمان آفریقا و ترکیه قهرمان اروپا، کار را برای تیم ما بسیار سخت میکند. وی ادامه داد: با توجه به شناختی که از رقبا داریم و شناسایی نقاط ضعف و قوت آنها در تورنمنت برزیل، تلاش میکنیم در مدت باقی مانده تا مسابقات پارالمپیک، با برگزاری اردوهای متعدد نقاط ضعف خود را با برنامه ریزی مدون سرمربی و کادر فنی برطرف کنیم. در حال حاضر در مسابقات پارالمپیک حرفی برای گفتن داریم و قطعاً خواست قلبی تیم فوتبال پنج نفره قرار گرفتن بر روی سکو است. شجاعیان در پایان گفت: از پیروزی ملیپوشان فوتبال پنج نفره نابینای ایران در پارالمپیک ریو برابر تمامی تیمهای حاضر و مدعی شگفتزده نخواهم شد، چرا که ایران همیشه در این رشته یک مدعی است. گفتنی است: تیم ملی فوتبال پنج نفره کشورمان در مرحله گروهی تورنمنت بین المللی برزیل که خرداد ماه در ریو برگزار شد، پس از تساوی مقابل ژاپن و شکست 1 بر 0 از برزیل، با یک گل مکزیک را شکست داد و به نیمه نهایی راه یافت. در مسابقه نیمه نهایی با 2 گل از سد آرژانتین گذشت و فینالیست شد. در فینال نیز با قبول شکست 2 بر 0 مقابل برزیل، عنوان نایب قهرمانی را از آن خود کرد.

 

 

در پارالمپیک به فکر کسب مدال و رکوردشکنی هستم

 

به نقل از ایران سپید، سامان پاکباز، ملیپوش دوومیدانی نابینایان پیرامون قطعی شدن حضورش در بازیهای پارالمپیک ریو گفت: خوشحالم که برای اولین بار موفق میشوم به عنوان تنها نماینده کشورم در ماده پرتاب وزنه، در مسابقات مهمی چون پارالمپیک حضور داشته باشم. دارنده مدال طلای دیسک و وزنه مسابقات جهانی نابینایان گفت: اختصاص یک زمین مناسب برای اولین مرحله اردوی ورزشکاران پارالمپیکی و فضاسازی زیبا در محل تمرین در رشت، ضمن کمک به افزایش روحیه ورزشکاران، جوانان را به گرایش به ورزش قهرمانی تشویق میکند . پاکباز ادامه داد: تمریناتم خیلی سخت شده است، اما هر وقت سخت کار کرده ام، موفق شده ام. سطح مسابقات در پارالمپیک بالا است و تمامی تیمها با قدرت و توان بالایی در این رقابتها حضور خواهند یافت. وی افزود: هنوز مشخص نیست حریفان ما دقیقاً از چه کشورهایی هستند. البته نمایندگان برخی از کشورهای صاحبنام، همیشه در چنین مسابقاتی حضوری درخشان داشته اند. اما باید در نظر داشت که در فاصله باقی مانده تا پارالمپیک، تمام کشورها تلاش میکنند تا با نهایت قدرت و بهترین افراد خود در این تورنمنت بزرگ شرکت کنند. از این رو، باید منتظر ظهور پدیدههای جدید هم بود. من نیز در تلاشم تا ضمن یک نمایش قابل قبول و کسب مدال، رکورد شکنی هم انجام دهم. قهرمان دوومیدانی نابینایان و کمبینایان بیان داشت: تا کنون در سطح مسابقات بین المللی، 5 مدال طلا و 3 نقره را برای کشورم به ارمغان آورده ام. در رقابتهای باشگاهی خردادماه در پرتاب وزنه، با ثبت رکورد 15 متر و 47 سانتیمتر موفق به کسب ورودی مسابقات پارالمپیک شدم. پاکباز در پایان گفت: در فاصله باقی مانده تا پارالمپیک ریو، تنها به رکوردشکنی فکر میکنم. زمانی که رکوردگیری در خردادماه پایان یافت و مطلع شدم ورودی بازیهای پارالمپیک را بدست آورده ام، خوشحال شدم، اما سوای خوشحالی احساس مسئولیت بیشتری میکنم.

 

 

رونمایی از عروسکهای المپیک و پارالمپیک ریو

 

به نقل از ایران سپید، برای نخستین بار در تاریخ بازیهای المپیک، عروسکهای وینیسیوس و تام به صورت لگو در طول برگزاری بازیها ارائه خواهند شد.

وینیسیوس و تام نام دو نماد عروسکی بازیهای المپیک و پارالمپیک هستند. نام این دو نماد، برگرفته از نام دو موسیقیدان مطرح برزیلی به نام «وینیسیوس دو مورائس» و «تام جوبیم» است. برگزار کنندگان این رقابتها، لگوی این نمادها را طراحی کرده اند که از ۱۹۷ قطعه تشکیل شده است و برای کودکان بالای هفت سال قابل استفاده است. کودکان، مجموعه داران و تمام کسانی که به لگو علاقمند هستند، میتوانند به تام و وینیسیوس در مغازههای ریو و فرودگاههای ریودوژانیرو و سائوپائولو دسترسی داشته و آن را خریداری کنند.

 

 

تشکیل جلسه شورای آموزشی و پژوهشی کمیته ملی پارالمپیک

 

به نقل از روابط عمومی فدراسیون نابینایان و کمبینایان، دومین جلسه شورای آموزشی و پژوهشی کمیته ملی پارالمپیک تشکیل شد. در این نشست، غلامرضا سراجزاده، دکتر بهروز برجسته، ،سیما لیموچی، علیرضا صفارزاده، مسعود اشرفی و رضا دهقان حضور داشتند. این جلسه با محوریت تبیین و سازماندهی برنامههای آموزشی کمیته پارالمپیک، فدراسیون نابینایان و فدراسیون جانبازان و معلولین برگزار شد. نحوه بکارگیری مربیان سایر فدراسیونها در تیمهای ملی معلولین، از موضوعات اصلی این نشست بود که مورد بررسی قرار گرفت.

اطلاعیه

مهلت ارسال چکیده مقاله برای کنگره بینالمللی حقوق شهروندی تا ۲۰ شهریور ماه سال جاری تمدید شد. علاقه مندان میتوانند برای اطلاع از جزئیات بیشتر به سایت همایش به نشانی :

http://www.hsh1395.ir

مراجعه فرمایند.

 

ثبت‌نام اینترنتی آزمون‌های سراسری جذب مدرس کانون زبان ایران از ساعت ۱۰ صبح روز ۲۱ تیر ۹۵ در وب‌سایت این مرکز آغاز می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کانون زبان ایران به منظور تکمیل کادر آموزشی مورد نیاز خود در بخش‌های انگلیسی (کودکان، نوجوانان و بزرگ‌سال)، فرانسه، عربی، اسپانیایی و آلمانی آزمون جذب مدرس برگزار می‌کند.

برهمین اساس علاقه‌مندان به شرکت در این آزمون‌ها در سراسر کشور تا پایان وقت اداری ۱۶ مرداد ۹۵ فرصت دارند تا با مراجعه به بخش آزمون جذب مدرس در وب‌سایت کانون زبان ایران به نشانی

http://www.ili.ir

ثبت‌نام کنند.

آزمون‌های کتبی جذب مدرس کانون زبان ایران روز ۵ شهریور به طور هم‌زمان در سراسر کشور برگزار می‌شود و شرکت کنندگان در صورت قبولی در آزمون کتبی، مصاحبه حضوری و گذراندن دوره‌های آموزشی پذیرفته خواهند شد.

علاقه‌مندان به شرکت در این آزمون‌ها می‌توانند برای آگاهی بیشتر از شرایط و چگونگی ثبت‌نام به پایگاه‌ خبری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نشانی:

http://www.kanoonnews.ir

و یا وب‌سایت کانون زبان ایران به نشانی:

http://www.ili.ir

مراجعه کنند.

 

سومین آزمون استخدامی مشترک فراگیر دستگاههای اجرایی کشور در سال ۱۳۹۵

بدین‌وسیله به اطلاع می‌رساند ثبت‌نام سومین آزمون استخدامی مشترک فراگیر دستگاههای اجرایی کشور برای جذب مجموعاً ۱۹۲۵۱ نفر در ۱۲ دستگاه اجرایی و ۶۸ دانشگاه از مجموعه دانشگاههای علوم پزشکی از تاریخ ۱۳۹۵/۴/۲۸ از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی

http://www.sanjesh.org

آغاز خواهد شد.

لذا از متقاضیان واجد شرایط برای شرکت در آزمون مذکور دعوت بعمل می‌آید بمنظور کسب اطلاعات و جزییات مربوط به رشته‌ها و شغل محل استخدام هریک از دستگاههای اجرایی و همچنین دانشگاههای علوم پزشکی به دفترچه راهنمای ثبت‌نام و شرکت در آزمون استخدامی که از تاریخ ۱۳۹۵/۴/۲۸ برروی سایت سازمان قرار داده خواهد شد مراجعه نمایند.

ضمناً تاریخ و نحوه دریافت کارت ورود به جلسه و برگزاری آزمون که در شهریورماه خواهد بود در دفترچه راهنما اعلام می‌گردد.

 

فراخوان شرکت در نشست علمی،تخصصی”حقوق شهروندی و افراد توانخواه (معلولین)

دبیرخانه دائمی کنگره بین المللی حقوق شهروندی به مناسبت هفته بهزیستی برگزار میکند.

سومین نشست از سلسله نشست های علمی،تخصصی حقوق شهروندی تحت عنوان((حقوق شهروندی و افراد توانخواه (معلولین) )) چهارشنبه مورخ ۲۳ تیر ماه ۱۳۹۵ از ساعت ۱۷ تا ۱۹ به مناسبت هفته بهزیستی برگزار خواهد شد.

مونس کشاورز دبیر کنگره بین المللی حقوق شهروندی و دبیر سلسله نشست های علمی تخصصی حقوق شهروندی با اعلام این خبر افزود: در این نشست ضمن بیان تحولات قانون گذاری در حوزه حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت در عرصه داخلی و بین المللی آیین نامه اجرایی دولت در خصوص حمایت از حقوق معلولین مصوب شهریور ماه ۱۳۹۴ هم از حیث مقررات ماهوی و هم از حیث عملکرد حدودا یک ساله آن مورد بررسی قرار خواهد گرفت.در ادامه با توجه به رد لایحه اصلاحیه ی  قانون جامع حمایت از حقوق معلولین از سوی شورای نگهبان در فروردین ماه ۱۳۹۵ چرایی حقوقی و فرصت های رد آن مورد بحث و تبادل نظر می گیرد.در ادامه با توجه به حضور آقای دکتر صابری فعال حوزه حقوق معلولین و عضو شورای شهر تهران اقدامات شورای شهر تهران و شهرداری تهران در حوزه حقوق شهروندی و افراد توانخواه (معلولین) بررسی می گردد.حضور آقای دکتر هاشمی ریاست سابق سازمان بهزیستی کشور و نماینده حال حاضر مجلس شورای اسلامی این فرصت را فراهم خواهد ساخت تا با توجه به تجربه اجرایی،آگاهی و اشراف ایشان بر پتانسیل ها،نیازها و کاستیهای سازمان بهزیستی چشم انداز قانون گذاری در مجلس دهم جهت اصلاح ساختار بهزیستی و تصویب مقررات حامی از اقشار آسیب پذیر به ویژه معلولین ترسیم شود.

سخنرانان:

  • دکتر هاشمی نماینده مجلس شورای اسلامی و رییس سابق سازمان بهزیستی
  • دکتر علی صابری وکیل دادگستری ، عضو شورای شهر تهران و فعال حوزه حقوق معلولین
  • آقای سهیل معینی رئیس تشکل های نابینایان و کم بینایان کشور و مدیر مسئول روزنامه ایران سپید
  • جناب آقای ناصر سرگران دانشجوی دکتری حقوق بین الملل دانشگاه تهران

توضیحات:

  • حضور کلیه علاقمندان در این نشست آزاد و رایگان می باشد.
  • به کلیه شرکت کنندگان در نشست گواهی حضور از سوی نهاد های برگزار کننده اعطاء می گردد.
  • صدور گواهی علمی منوط به ثبت نام قبلی می باشد.
  • متقاضیان جهت ثبت نام می توانند تا پایان ساعت اداری روز سه شنبه ۹۵/۰۴/۲۲ با شماره تلفن دبیرخانه ۸۸۸۳۱۰۶۵-۰۲۱ تماس و یا درخواست خود را به نشانی اینترنتی

workshop.hsh@gmail.com

ارسال نمایند.

۳۴ دیدگاه دربارهٔ «شهر خبر معلولین. انتشار 21 خبر در شمارگان دهم»

سلام صادق جان.
اتفاقاً همین دیروز در دفتر روزنامه ایران سپید، با حضور کارشناسان حوزه کامپیوتر جلسه نقد و بررسی عملکرد پکتوس در سال ۹۴ و سه ماهه نخست سال ۹۵ برگزار شد.
دیروز از سایت جدیدمون رونمایی کردیم که هم خبر جلسه دیروز، فایل صوتی جلسه، سایت جدید، کار هایی که در سال گذشته انجام دادیم و محصولات سال جاری شرکت پکتوس رو به زودی منتشر خواهم کرد.
سپاس.

سلااام سلااام و دروود دروود بر داش امیر جان خبرنگار محله خوبی پسر چه خبرا چی میکنی با این گرما خب انشالله که خوب باشی و دستات هم به زودی خوب بشه
خب امیر جان همه ی خبرات عالی بودا ولی اون خبری که بیان میکرد نقشه برداری مغز از عوارض جراحی مانند نابینایی جلوگیری می کند 
یه چیز دیگه بودا و یا خبری که در مورد
انتشار نرم افزار تبدیل متن به گفتار آریانا ۳ 
بود هم حرف نداشت فقط خدا کنه که مث ماهور نباشه که فقط در حد حرف باشه و نه در حد عمل و خدا کنه که این پارسآوای ۳ هم هر چی زودتر ارزهش واسه فروش شروع بشه میگما چه حالی میده یه اینتر بزنی همه چی واسط کار کنه چه حالی میده ولی همین که با یک اینتر وبسایتای مورد علاقهت رو هم باز کنی عالی هستش میگما کاش این مسؤولان ما کمی از نیمار یاد میگرفتند که در کنار ما باشند و بهمون کمک کنند خب طرح تجمیع مستمری هم شاید خوب باشه اما ای کاش این نمایندگان محترم مجلسمان هر چه سریعتر تکلیف قانون حمایت از معلولان رو روشن میکردند و ای کاش هم هر چی سریعتر این قانون را دائمی میکردند تا خیالمان را راحت کنند و بجای این که به فکر تجمیع مستمریها باشند به فکر این باشند که در مورد استخدام آن دستگاهی که دارد حال یا امتحان استخدامی میگیرد و یا نحاد خصوصی آن سهمیه ی سه درصدی ما را منظور کند خدا آخه خدا چرا باید یه کودک یا نو جوان ایرانی بخاطر این که چند معلولیتی هست نباید بتونه درس بخونه آخه چرا جالبه یه بانوی هنرمند در شهر منم همین وضعیت رو داره فک کنم توی برنامه ی ماه عسل حالا یا پارسال یا چند سال پیشم اومد ایشون هم نابینا و هم ناشنواست ولی چنان کوزهای سفالیی میسازه که بیا و ببین من چند نمونهش رو لمس کردم یعنی به معنی واقعی کلمه از این کار این هم نوع لذت بردم به هر حال امیدوارم که دیگه شاهد این نباشیم
که کسی بخاطر چند معلولیتی نتونه درس بخونه راستی امیدوارم که اون طرح دانشمند عزیز و شریف کشورم هم روزی بتونه مشکلی رو از مشکلات بینایی حل کنه راستی داشت یادم میرفتا باید اون مباحث مربوط به پذیرایی رو هم یاد بگیرم شاید بعداً که ازدواج کردم و یه مهمون اومد خونمون و همسرم نبود به درد و به کارم بیاد وای بازم من اوفتادم رو دور حرف زدن کامنتم شد یه پست به هر حال مرسی امیر جون بابت این خبرای تووووووپ و بااااا حاااااااالت و مرسی بابت این پست سلامم رو به همسر گرامی تبسم خانم هم برسون در پناه حق بدرود و خدا نگه دار

با سلام و تشکر بسیار از شما دوست گرامی که همواره برای هم نوعانتون کارهای ارزشمندی انجام میدهید راستش اگر اشکالی نداره منم میخواستم تو این کامنت سه اطلاعیه رو بیان کنم البته اگر دوست داشتید و صلاح دیدید میتونید به متن پست اضافش کنید شاید به درد کسی بخوره
اطلاعیه اول : مهلت ارسال چکیده مقاله برای کنگره بینالمللی حقوق شهروندی تا ۲۰ شهریور ماه سال جاری تمدید شد علاقه مندان میتوانند برای اطلاع از جزئیات بیشتر به سایت همایش به نشانی : http://www.hsh1395.ir مراجعه فرمایند
اطلاعیه دوم: ثبت‌نام اینترنتی آزمون‌های سراسری جذب مدرس کانون زبان ایران از ساعت ۱۰ صبح روز ۲۱ تیر ۹۵ در وب‌سایت این مرکز آغاز می‌شود.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کانون زبان ایران به منظور تکمیل کادر آموزشی مورد نیاز خود در بخش‌های انگلیسی (کودکان، نوجوانان و بزرگ‌سال)، فرانسه، عربی، اسپانیایی و آلمانی آزمون جذب مدرس برگزار می‌کند.
برهمین اساس علاقه‌مندان به شرکت در این آزمون‌ها در سراسر کشور تا پایان وقت اداری ۱۶ مرداد ۹۵ فرصت دارند تا با مراجعه به بخش آزمون جذب مدرس در وب‌سایت کانون زبان ایران به نشانی http://www.ili.ir ثبت‌نام کنند.
آزمون‌های کتبی جذب مدرس کانون زبان ایران روز ۵ شهریور به طور هم‌زمان در سراسر برگزار می‌شود و شرکت کنندگان در صورت قبولی در آزمون کتبی، مصاحبه حضوری و گذراندن دوره‌های آموزشی پذیرفته خواهند شد.
علاقه‌مندان به شرکت در این آزمون‌ها می‌توانند برای آگاهی بیشتر از شرایط و چگونگی ثبت‌نام به پایگاه‌ خبری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نشانی: http://www.kanoonnews.ir و یا وب‌سایت کانون زبان ایران به نشانی: http://www.ili.ir مراجعه کنند.
اطلاعیه سوم: سومین آزمون استخدامی مشترک فراگیر دستگاههای اجرایی کشور در سال ۱۳۹۵
بدین‌وسیله به اطلاع می‌رساند ثبت‌نام سومین آزمون استخدامی مشترک فراگیر دستگاههای اجرایی کشور برای جذب مجموعاً ۱۹۲۵۱ نفر در ۱۲ دستگاه اجرایی و ۶۸ دانشگاه از مجموعه دانشگاههای علوم پزشکی از تاریخ ۱۳۹۵/۴/۲۸ از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی http://www.sanjesh.org آغاز خواهد شد.
لذا از متقاضیان واجد شرایط برای شرکت در آزمون مذکور دعوت بعمل می‌آید بمنظور کسب اطلاعات و جزییات مربوط به رشته‌ها و شغل محل استخدام هریک از دستگاههای اجرایی و همچنین دانشگاههای علوم پزشکی به دفترچه راهنمای ثبت‌نام و شرکت در آزمون استخدامی که از تاریخ ۱۳۹۵/۴/۲۸ برروی سایت سازمان قرار داده خواهد شد مراجعه نمایند.
ضمناً تاریخ و نحوه دریافت کارت ورود به جلسه و برگزاری آزمون که در شهریورماه خواهد بود در دفترچه راهنما اعلام می‌گردد.

ببخشید این اطلاعیه رو جا انداختم
فراخوان شرکت در نشست علمی،تخصصی”حقوق شهروندی و افراد توانخواه (معلولین)
دبیرخانه دائمی کنگره بین المللی حقوق شهروندی به مناسبت هفته بهزیستی برگزار میکند.
سومین نشست از سلسله نشست های علمی،تخصصی حقوق شهروندی تحت عنوان((حقوق شهروندی و افراد توانخواه (معلولین) )) چهارشنبه مورخ ۲۳ تیر ماه ۱۳۹۵ از ساعت ۱۷ تا ۱۹ به مناسبت هفته بهزیستی برگزار خواهد شد.
مونس کشاورز دبیر کنگره بین المللی حقوق شهروندی و دبیر سلسله نشست های علمی تخصصی حقوق شهروندی با اعلام این خبر افزود: در این نشست ضمن بیان تحولات قانون گذاری در حوزه حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت در عرصه داخلی و بین المللی آیین نامه اجرایی دولت در خصوص حمایت از حقوق معلولین مصوب شهریور ماه ۱۳۹۴ هم از حیث مقررات ماهوی و هم از حیث عملکرد حدودا یک ساله آن مورد بررسی قرار خواهد گرفت.در ادامه با توجه به رد لایحه اصلاحی قانون جامع حمایت از حقوق معلولین از سوی شورای نگهبان در فروردین ماه ۱۳۹۵ چرایی حقوقی و فرصت های رد آن مورد بحث و تبادل نظر می گیرد.در ادامه با توجه به حضور آقای دکتر صابری فعال حوزه حقوق معلولین و عضو شورای شهر تهران اقدامات شورای شهر تهران و شهرداری تهران در حوزه حقوق شهروندی و افراد توانخواه (معلولین) بررسی می گردد.حضور آقای دکتر هاشمی ریاست سابق سازمان بهزیستی کشور و نماینده حال حاضر مجلس شورای اسلامی این فرصت را فراهم خواهد ساخت تا با توجه به تجربه اجرایی،آگاهی و اشراف ایشان بر پتانسیل ها،نیازها و کاستیهای سازمان بهزیستی چشم انداز قانون گذاری در مجلس دهم جهت اصلاح ساختار بهزیستی و تصویب مقررات حامی از اقشار آسیب پذیر به ویژه معلولین ترسیم شود.
سخنرانان:
•دکتر هاشمی نماینده مجلس شورای اسلامی و رییس سابق سازمان بهزیستی
•دکتر علی صابری وکیل دادگستری ، عضو شورای شهر تهران و فعال حوزه حقوق معلولین
•آقای سهیل معینی رئیس تشکل های نابینایان و کم بینایان کشور و مدیر مسئول روزنامه ایران سپید
•جناب آقای ناصر سرگران دانشجوی دکتری حقوق بین الملل دانشگاه تهران
توضیحات:
•حضور کلیه علاقمندان در این نشست آزاد و رایگان می باشد.
• به کلیه شرکت کنندگان در نشست گواهی حضور از سوی نهاد های برگزار کننده اعطاء می گردد.
• صدور گواهی علمی منوط به ثبت نام قبلی می باشد.
•متقاضیان جهت ثبت نام می توانند تا پایان ساعت اداری روز سه شنبه ۹۵/۰۴/۲۲ با شماره تلفن دبیرخانه ۸۸۸۳۱۰۶۵-۰۲۱ تماس و یا درخواست خود را به نشانی اینترنتی workshop.hsh@gmail.com ارسال نمایند.

سلام سمانه خانم.
جا داره از اطلاع رسانی شما واقعاً تشکر کنم.
من دیروز به قدری درگیر کارهای جلسه نقد و بررسی پکتوس در ایران سپید بودم که دیگه فرصت نشد مثل شمارگان قبل اخبار بخش اطلاعیه رو هم جمعآوری کنم.
سریع اخبار رو گرداوری کردم دیگه زحمت هدینگ بندی و انتشارش هم افتاد گردن عمو چشمه که ازش تشکر میکنم.
باز از شما و شهروز بابت این اطلاعیه ها و اضافه کردن اون به متن پست ممنونم.

سلام علی جان.
فعلاً نسخه آریانا ۳ برای توسعه دهندگان طراحی شده و برای کاربران انفرادی نیست.
تا اونجا که من اطلاع دارم، ورژن ویژه نابینایان این نرم افزار هم فعلا نهایتاً تا جاز ۱۱ رو پشتیبانی میکنه.
البته شاید هم ارتقا داده باشن که من ازش بیخبرم.
حداقل در سایتشون همچین چیزی رو مشاهده نکردم که این نرم افزار بتونه با جاز های جدیدتر مثل ۱۵ ۱۶ و ۱۷ کار بکنه.
مرسی که هستی.
قربونت.

سلام پریسیما.
مرسی بابت حضور همیشگیت در مجموعه شهر خبر.
جا برای گسترش این مجموعه همچنان هست.
مثلاً کلی از اخبار حوزه معلولین به استانها اختصاص داره.
اما واقعا من دیگه فرصت نمیکنم اخبار استانها رو هم جمعآوری کنم و صرفاً به خبر هایی بسنده میکنم که جنبه عام داشته باشه.
اگر کسی داوطلب بشه که اخبار حوزه معلولین در استان ها رو در هر شماره گرداوری کنه و برای من بفرسته تا در این مجموعه منتشر کنیم خیلی عالی میشه.

سلام. ضمن تشکر از اطلاع‌رسانی شما٬ بفرمایید از سما بابایی بانوی نابینای حافظ قرآن٬ حضور نابینایان در هنر دوبلاژ٬ و وضعیت نابینایان ایران و جهان در رده‌بندی فدراسیون جهانی شطرنج چه خبر؟

سلام و ممنون از شما.
آخرین اطلاعم از سما بابایی به یازدهمین دوره مسابقات بین المللی حفظ و قرائت قرآن بانوان در اردن بر میگرده که ایشون تونستن رتبه نخست را از آن خودشون بکنن.
فروردین ماه همین امسال این مسابقات برگزار شد.
در خصوص هنر دوبلاژ و نابینایان هم میتونید با دفتر روزنامه ایران سپید تماس بگیرین تا یک گزارش در این ارتباط تهیه بشه.
رنکینگ نابینایان در فدراسیون جهانی شطرنج هم در انتهای ماه جولای حتما به اطلاعتون خواهد رسید.

حالت خوبه داداشم. مطمئنی که سرت به جایی نخورده. خَخ.
میگم لینک برنامه ای که تو اخبار بود رو بذار تا بچه ها دانلود کنند من که خودم میتونم برم بگیرمش.
حالا این چه ربطی به آری یا نه, چی ببخشید آریانا داشت من نمیدونم. کارشناسان لطفاً بررسی نمایید. خَخ.
باز هم چاکریم.
قربونت.

آره افتاد جیگر
ولی لینک سایت رو گذاشتم. کاملاً هم دسترس پذیره.
وقتی بچه ها وارد سایت بشن، کافیه به صورت هدینگی روی برنامه ها حرکت کنند تا به این برنامه برسن.
بعد Install RSS News Reader now رو بزنن، دانلود میشه. ۵۱۲ کیلوبایت هم بیشتر نیست.
در محله آپلود نمیکنم چون اگه از این پس بخوام خبر های اینچنینی رو لینک مستقیمش رو هم بذارم، واقعا وقتگیر میشه. مثلاً فیلم این دختر نابینا که پدرش رو راهنمایی میکرد هم بود.
اما اینجا عمدتاً سعی میکنم اصل خبر رو منتشر کنم.
مگر اونهایی که پیدا کردن لینکش برای بچه ها دشوار باشه یا اون لینک از اهمیت زیادی برخوردار باشه.
چاکریم.

سلام بر شهر خبر
سلام آقای سرمدی این خیلی خوبه رو پستت هسی کامنت جواب میدی . مثه قبلا ی وق اون وسط نبودی نیس
پستت طویل گذاشتم صف در انتظار خوندن به موقع
راستی هر چی از شرکت اپل گرفتی بیار نفصش کنیم همان نصفش کنیم خخخ
تیتر دومت دلم شکست
باقیشو نخوندم خخخ

سلام سیتا.
محصولات اپل که واسه پولداراست. نه برای ما که کارگر ساده ای بیش نیستیم.
در خصوص جواب دادن به کامنت ها هم چرا که نه.
همیشه سعی میکنم در پستهام، پاسخ کسانی که کامنت گذاشتن رو بدم.
خبر دوم هم واقعیت امروز جامعه ماست.
اگه میدونستم دلت میشکنه، میذاشتمش خبر آخر تا حداقل بقیه خبر ها رو بخونی خخخ
سربلند و خوشبخت باشی.

سلام زهره.
آره با توجه به اینکه گلبال چه در آقایان و چه در بانوان در پارالمپیک نیست، قراره مسابقاتش در شهریور برگزار بشه.
البته هنوز میزبان و تاریخ دقیقش مشخص نیست.
در خصوص ارسال خبر ها هم لطف میکنی.
هدف من از انتشار این مجموعه که هر ده روز یکبار منتشر میشه، صرفاً مطلع ساختن اعضای جامعه هدف نسبت به اخبار حوزه خودشون هستش.
حالا این اطلاع رسانی از هر سایت یا گروهی و با هر عنوانی که نشر پیدا کنه، میتونه مفید باشه.
ممنون از حضورت.
شاد باشی.

سلام نیایش خانم. از لطفتون ممنونم.
این کمترین کاریه که از دست من برای بچه های با صفای محلمون برمیاد.
امیدوارم واسه بچه ها مفید باشه، ازش استقبال بشه و مادامی که ببینم انتشار این مجموعه در میان اعضای جامعه هدف بازخورد داره، چرا که نه ادامه میدم.
تا شمارگان هزارم.
البته نزدیک به ۳۰ سال طول میکشه که به شمارگان هزارم برسیم. خخخخ
پر نشاط و سرفراز باشید.

دیدگاهتان را بنویسید