خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو
نان برنجی کرمانشاهی

نان برنجی کرمانشاهی
مواد لازم:
آرد برنج: 250 گرم
روغن جامد به دمای محیط رسیده: 100 گرم
شکر ساییده: 100 گرم
هل ساییده: چند دانه به میزان دلخواه
تخم مرغ به دمای محیط رسیده: یک عدد
گلاب: نصف لیوان
طرز تهیه:
اول در صورت امکان سفیده تخم مرغ رو از زرده اش جدا می کنیم و در ظرفی گرد و نسبتا گود با هم زن به قدری می زنیم که تقریبا سفت بشه و کش بیاد. اگه تخم مرغ رو به آرومی به کنار ظرف بزنیم و ترک نازکی بخوره و کمی اونرو در ظرف نگه داریم و لمس کنیم اول سفیده اون که شل تر هست میریزه توی ظرف و بقیه زرده تخم مرغ هست. شکر و روغن و زرده تخم مرغ رو در ظرفی دیگه با هم زن اونقدر می زنیم که کاملا یک دست بشه و کش دار, تو این مرحله پودر هل و سفیده تخم مرغ رو هم به اون اضافه می کنیم و باز هم با هم زن می زنیم تا کاملا یک دست بشه و پف کنه. آرد برنج رو در یک ظرف نسبتا بزرگ الک می کنیم در ضمن الک کردن, الک رو تکون می دیم که هم سریعتر مواد الک بشه و هم هوای بین اون خارج بشه. بعد آرد رو کم کم به مواد قبلی مون که مخلوط کرده بودیم و هم زده بودیم اضافه می کنیم و با دست ورز می دیم. در بینش گلاب رو هم اضافه می کنیم و ورز می دیم. اگه مواد شل بود کمی آرد سفید هم می تونیم اضافه کنیم. مواد ما باید به شکلی باشه که بتونیم بعدا روی اون مانور بدیم و فرمش بدیم. اونقدر نباید ورز بدیم که به روغن بیفته. مواد را نهایتا در کیسه فریزر می ذاریم و در یخچال 48 ساعت می ذاریم بمونه. بعد از این مدت مواد را خارج می کنیم و می ذاریم یه 5 تا ده دقیقه در محیط بیرون بمونه فر رو به مدت یک ربع باید ساعت بگیریم و روی دمای 170 درجه سانتیگراد بذاریم. در این بین در سینی فر کاغذ روغنی پهن می کنیم. مواد نون برنجی مون رو به این صورت قالب می زنیم که یک دایره کوچک تر از گردو بر میداریم. کف دستمون به صورت یک شکل, گرد پهن می کنیم و بعد در سینی به ترتیب و منظم می چینیم. من از لوازم قنادی فروشی چند مدل مهر خریدم و روی اونها رو مهر می زنم که خیلی خوشگل تر می شن. بعد که همه رو قالب زدیم و تو سینی چیدیم. توی طبقه وسط فر سینی را می ذاریم. ده دقیقه با همون دما بپزه. نون برنجی وقتی آماده هست که کمی تاکید می کنم فقط کمی رنگ زیرش تغییر کرده باشه. باید مواظب باشیم نسوزه, چون نازک هست و بافت نرمی داره زود می سوزه. بعد هم سینی رو از فر در می یاری.. صبر می کنیم شیرینی کاملا سرد بشه, اگر سرد نباشه خرد می شن. بعد از اینکه سرد شد, اونها رو از سینی فر خارج می کنیم و تو ظرف مورد نظرمون می چینیم و تزیینش می کنیم. امیدوارم درست کنید و لذت ببرین. نوش جان.

۲۱ دیدگاه دربارهٔ «نان برنجی کرمانشاهی»

سلام نگین جان. آخجون نون برنجی خیلی دوست دارم البته من هم شبیه بانو امتحان کردنش رو بیشتر دوست دارم یعنی درست کردنش رو هم دوست دارم ولی آخ از این تنبلی!
اینی که شما اینجا توضیحش دادی به نظرم سخت نیومد پس بدک نیست۱خورده تنبلی رو بیخیال بشم و درستش کنم ببینم چند مرده حلاجم! امشب که نه فردا اگر خدا بخواد!
ممنون از پست مفید و خوشمزهت نگین جان و ایام همیشه به کامت باشه!

سلام به شما آره اگه قبل از گذاشتن در فر ۱۰ دقیقه فر رو روشن بزاریم و نزدیک به حدود ده دقیقه هم تو فر بمونه خیلی خوب می شه. فقط موارد باید طبق رسپی مرحله به مرحله اجرا بشه و تا کاملا سرد نشه از سینی خارج نشه

سلام بر نگین گرامی.
من همیشه تصور میکردم که نون برنجی یکی از سختترین و مشقت بارترین نوع شیرینی برای پخته.
چون در بهترین شرایط لا اقل چندین نون برنجی توی یک جعبه به آرد تبدیل میشه.
البته شک ندارم که دقت زیادی برای به ثمر رسوندن و به دست مصرف کننده رسوندن انجام میشه که ارزش این شیرینی خوشمزه رو صد چندان میکنه.
از مسافر همیشه در سفر محله برای به اشتراک گذاشتن این پست خوش طعم و مزه بسیار ممنونم.

سلام بر شما بله شیرینی بسیار خوشمزه ای هست البته وقتی در خانه درستش می کنیم و به خمیرش استراحت لازم رو میدیم و صبر می کنیم سرد می شه از سینی خارج می کنیم دیگه خرد نمی شه. من که هر وقت درستش می کنم همه می گن از نون برنجی های بیرون خیلی با کیفیت تر هست. ان شا ا.. بتونین درست کردنش رو تجربه کنید ایام به کامتون

دیدگاهتان را بنویسید