پيشنهاداتي به كاربران و مديران سايت براي بهبود كيفيت عناوين پست ها

سلام به شما دوستان عزيزم.

اميدوارم كه حالتان خوب باشه و هر جا هستيد شاد و سلامت باشيد.

دوستان عزيز در اين پست مي خواستم مطلبي را به اطلاعتان برسونم. متأسفانه در بعضي سايت ها و به ويژه سايت هاي مخصوص نابينايان شاهد اين هستيم كه عنوان تيتر پست ها با اصول تيتر نويسي مطابقتي ندارند. اگه اشتباه نكنم امسال بايد چهارمين يا پنجمين سال تاسيس سايت گوش كن باشه و اين شيوه ي تيتر نويسي براي سايت بزرگي چون گوش كن بسيار بد است. همان طور كه مي دانيد امروزه سايت ها و پايگاه هاي مختلف براي پيشبرد اهداف سايت خود از اصول و قواعد علمي استفاده مي كنند كه اين امر علاوه بر ارتقا سطح علمي و محتوايي آنها، باعث مي شود با سايت هاي ديگر نيز رقابت تنگاتنگي داشته باشند و بديهي است سايت هايي در اين عرصه موفق هستند كه از اصول و قواعد به روز استفاده نمايند.

البته به نظر من مديريت چندان تقصيري در اين زمينه ندارد و كاربران بايد توجه كنند كه براي عنوان پست هايشان، تيتر مناسب انتخاب كنند. بنده به عنوان يك كاربر به خوبي شاهد هستم كه بعضي از كاربران اصلا اين مسئله را رعايت نمي كنند و از طرفي هم مديريت سايت هم براي اصلاح تيتر هاي پست ها اختيار تام ندارد. چرا كه ممكن است با اصلاح عناوين و تيتر پست ها، با واكنش منفي كاربران مواجه شود و چه بسا ممكن است در اين زمينه اختلافاتي نيز پيش بيايد.

اما دوستان عزيز همان طور كه گفتم اين شيوه ي تيتر نويسي در خور سايتي مثل گوش كن  با آن همه سابقه و بار محتوايي نيست. من به همه شما كاربران عزيز و مخصوصا خودم، پيشنهاد مي كنم يه سر به خبرگزاري ها و سايت هاي مختلف بزنيد و عنوان هاي آنها را بخوانيد. هيچكدام تيتر هاي بي محتوا و بي كيفيت ندارند و اين باعث افزايش ارتقاي سايت آنها شده و مديران آنها در ذره ذره مباحث سايت خود به طور علمي كار مي كنند. اين شيوه ي تيتر نويسي در محله باعث مي شود تا سايت از اصول علمي و حرفه اي خودش فاصله بگيرد و فقط در حد آماتور و چه بسا پايين تر از  آن به كارش ادامه دهد. لازم به ذكر است كه اين موضوع فقط مخصوص محله نابينايان نيست و در سايت هاي ديگر نابينايي هم به چشم مي خورد كه اين يك معضل بزرگ براي سايت هاي نابينايان و كم بينايان است.

من از همه شما كاربران و مديران سايت خواهش مي كنم به عنوان تيتر پست ها خيلي توجه كنيد و به آن بيشتر توجه كنيد. چون اولين و مهمترين قدم در جذب مخاطب به سمت پست، همان نوع تيتر آن است ولي اين دليل بر آن نيست كه ما هر طور مايل هستيم تيتر بزنيم و متاسفانه خيلي ها فكر مي كنند هر جوري تيتر بزنند، اين باعث افزايش بازديد مي شود كه كاملا سخت در اشتباه هستند. اين امر ضمن خراب كردن پست خودشان، باعث مي شود كيفيت عناوين سايت نيز پايين بيايد و سايت مورد نظر را به انحراف بكشاند.

حال در اين پست تعاريفي از تيتر و اصول آن را به همراه مثال هاي غلط و درست آنها برايتان مي نويسم كه اميدوارم به كارتون بياد و همه شما كاربران و مديران عزيز آنها را رعايت نماييد. لازم به ذكر است كه من مثال هاي غلط را از خودم نوشته ام و آنها را با مثال هاي درست سايت مقايسه كرده ام.

تیتر چیست ؟

جمله ای است که در خلاصه ترین شکل ممکن قصد دارد پیامی را مرتبط با متن به مخاطب منتقل کند .

باید ها و نباید ها در ویرایش تیتر :

1- تیتر باید جامع و مانع باشد . تیتر مطلب باید با موضوع پیام مرتبط و در عین حال اجازه ورود غیر را به درون خود ندهد .

اين تيتر كاملا غلطه: دانلود يه آموزش توپ توپ بيا تو بهت بگم چه خبره!

متأسفانه برخي كاربران از اين جور تيتر ها زياد استفاده مي كنند كه خيلي اشتباهه. بايد در اين تيتر اسم نرم افزار نوشته بشه. خب اينكه ميگن يه نرم افزار توپ توپ يعني چي؟ شما كدوم سايت را ديديد كه اين جوري تيتر بزنه؟!  از طرفي اين تيتر كاملا مبهمه و به هيچ وجه نمي تونه جامع و مانع باشه پس بهتر بود در پست اشاره مي شد كه اين چه آموزشي است و از عباراتي از قبيل «توپ توپ» و «بيا تو ببين چه خبره» و «بفرماييد تو در خدمتيم» اصلا استفاده نكنيد كه تيتر شما را بي كيفيت مي كند و از طرفي هم باعث بزرگ نمايي و اغراق در تيتر مي شود.

در زير برخي از تيتر هاي درست محله را ملاحظه مي كنيد:

– افتتاح اولین سایت تخصصی فناوری اطلاعات برای نابینایان در ایران

– فایل متنی دیوان اشعار فروغ فرخزاد

– آموزش shareit برای کامپیوتر

– نکاتی برای داشتن ناخن هایی زیبا و سالم تر

2- تیتر نباید مبهم باشد . ابهام در تیتر به طوری که مخاطب را از اصل موضوع دور سازد و حاوی پیام مورد نظر نباشد و یا به سهولت ایجاد ارتباط در مخاطب خللی وارد کند ، جایز نیست . هر چند که عده ای معتقدند این کار موجب جذابیت در تیتر می شود . اما روزنامه نگاران حد و مرز این دو مقوله را به خوبی می دانند . بنابراین استفاده از این نوع تیتر ها در همه جا مناسب نیست .

اين تيتر غلطه: من اومدم با يه بازي باحال

بازي باحال يعني چي؟ بايد اسم بازي در پست نوشته بشه به عنوان مثال به تيتر زير دقت كنيد:

دانلود بازی SBp، به همراه آموزش صوتي

تيتر هاي زير هم غلطه و بهتره درست نوشته شود:

– دانلود سه آموزش در زمينه كامپيوتر

–  دانلود دو برنامه اندرويدي به همراه آموزش

– دانلود يك آموزش براي گوشي هاي سيمبين

نكته: در تيتر هاي بالا بهتر است كه اسم آموزش ها و يا برنامه ها نيز نيز به عنوان تيتر اضافه شود. چون اين عناوين كاملا مبهم هستند و مخاطب متوجه مقصود كاربر نمي شود.

3- تیتر نباید شعار باشد .

اين تيتر غلطه: دانلود يك برنامه ضبط صدا براي اندرويد، اگه دانلود نكني ضرر كردي!

كاملا در تيتر بالا مشخصه كه عنوانش شعاري است و فرد با گفتن «اگه دانلود نكني ضرر كردي» داره تيتر پستش را شعاري مي كند. اين امر به دور از اصول صحيح تيتر نويسي است. بايد سعي كنيم در تيتر ها از عباراتي كه عنوان پست را بيش از حد بزرگ مي كند و نوعي برچسب و اغراق در آن به چشم مي خورد، جلوگيري شود.

4- تیتر باید با مفهوم باشد . یعنی مخاطب در همان نگاه اول متوجه مقصود خبر شود .

اين تيتر كاملا غلطه: بيايين تو ببينين چه خبره؟ دانلود يك نرم افزار باحال

در تيتر بالا مخاطب نمي تواند متوجه شود كه منظور كاربر چيست؟ درستش اينه كه اسم برنامه ها گفته شود و از عباراتي چون بفرماييد تو و از اين قبيل موارد استفاده نشود.

مثالي از يك پست درست:

دانلود برنامه apk extractor براي اندرويد

5- با فعل یا بدون فعل : گاهی اوقات استفاده از تیتر های بدون فعل شعاری بودن تیتر را نمایان تر می کنند . برخی از استادان علوم ارتباطات معتقدند که تیتر حتما باید دارای فعل باشد . اما هیچگونه الزامی در این زمینه وجود ندارد . با توجه به موضوع خبر ، شاید استفاده از یک تیتر بدون فعل توجه مخاطب را بیشتر جلب کند .

اين تيتر كاملا غلطه:کسی بلده كه چه طور با بازی Psycho Strike  كار كنه؟ من بلدم، بيا تو يادت بدم.

تيتر بالا اصلا نمي تونه تيتر باشه و واقعا غلطه كه اين جور نوشته بشه و اين جور فعل نويسي در تيتر جايز نيست.

در تيتر هاي زير از جمله استفاده شده است كه كاملا درسته:

  • کلمات فارسی که انگلیسیها استفاده میکنند.

–  بازی هاتونو با game krakse کرک کنید.

–  جست و جو های مخفی گوگل که احتمالا از آنها بی خبرید!

6) رعایت ایجاز در تیتر : همان خلاصه نویسی است . تيتر ها نبايد از حد معقول دراز نوشته شوند و سعي كنيد كه هميشه از تيتر هاي كوتاه و پر محتوا و در عين حال جامع استفاده كنيد.

من يكي از تيتر هاي محله رو خلاصه كردم كه بهتر است به اين صورت نوشته شود:

آشنايي با bgt زبان برنامه نویسی نابینایان

خب دوستان عزيز اميدوارم كه اين مطالب را در هنگام تيتر نويسي مدنظر قرار دهيد. چون واقعا ديگه از محله ي نابينايان گذشته كه در آن تيتر هاي بي محتوا و بي كيفيت ديده شود. امروزه سايت گوش كن براي خودش حرفي مي زند و كلي توليد، بسته بندي و انتشار محتوا دارد. من از تمامي شما كاربران و مديران سايت خواهش مي كنم كه رويكردتان به اين مسايل جزيي كاملا عوض شود تا سايت گوش كن نيز بتواند فراتر از اين ها حركت كند. توجه نكردن به اين حداقل هايي كه اشاره كردم واقعا خيلي بد است. به نظر من اين شيوه بايد در بين كاربران و مديران و ويرايشگران گوش كن جا بيفتد و بين آنها فرهنگ سازي شود و اگر هم كاربري بنا به دلايلي براي پستش تيتر مناسبي انتخاب نكرد، مديران آنرا اصلاح و ويرايش كنند. اميدوارم كه اين مسايلي كه اشاره كردم به كارتون بياد و باز هم تأكيد مي كنم قصد من از اين مطلب اين بود كه به اين مسايل مهم بيشتر توجه كنيم  تا به سايت گوش كن و ساير سايت هاي نابينايي به جهت همسويي با سايت هاي به روز و پر محتوا كمك كنيم.

اميدوارم كه همه شما عزيزان در همه مراحل زندگيتان موفق و پيروز باشيد.

درباره وحید

وحید رضازاده سفیده متولد 23 دی ماه 1366 از تهران و كارشناس ارشد رشته ي علوم ارتباطات اجتماعي هستم. تقریبا از اواخر سال 1386 بود که به مرور زمان بینایی خود را از دست دادم تا جایی که همه چیز را تار می بینم. دکترهای ایرانی هم که درست کردن بلد نیستند و فقط بلدند خراب کنند. من به شعر، داستان، نويسندگي، موسیقی و ورزش علاقه زیادی دارم. راه هاي تماس با من ايميل: vahidrezazadehsefideh@gmail.com و آي دي اسكايپ: Vahidrezazadehsefideh مي باشد.
این نوشته در آموزش, اجتماعی, اطلاع رسانی, صحبت های خودمونی ارسال و , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

46 Responses to پيشنهاداتي به كاربران و مديران سايت براي بهبود كيفيت عناوين پست ها

  1. 1

    سلام
    کاملا درسته تک تک کلمات پست رو میلایکم
    امیدوارم با خوندن این پست و بیشتر آشنا شدنمون با عنوان نویسی عنوانهای مناسبتری برای پستهامون انتخاب کنیم
    مرسی از وقتی که گذاشتید و زحمتی که برای انتشار این پست متحمل شدید
    شاد و موفق باشید

    • 1.1
      وحید says:

      سلام پريسيما خانم.
      خواهش مي كنم من كار خاصي نكردم.
      من هم اميدوارم كه اصول تيتر نويسي را در عناوين پستها رعايت كنيم و بار محتوايي سايت را نيز افزايش دهيم. در اين امر بايد همه مديران و كاربران دست به دست هم دهند و با يكدلي در جهت پيشبرد اهداف سايت حركت كنيم.
      از شما هم صميمانه ممنونم كه مطالب من رو خونديد و برايتان بهترين ها را آرزو دارم.
      شاد و موفق باشيد.

  2. 2
    رعد بارانی رعد بارانی says:

    سلام بر آقای امر به تیتر نیکو نویسی خخخ
    من مجبورم اسم رعد رو در عنوان پستهام بیارم . ناگزیرم . علتش هم جزو اسرار حکومتیه و نمیتونم فاش کنم .
    و الا اسم های شیکتری برای پستام انتخاب میکردم

    • 2.1
      وحید says:

      سلام به رعد دانا به امور نبينها و ببينها خخخ
      رعد به نظرم اگه اسمت رو توي تيترهايت نياري بهتره. به خاطر اينكه پستهايت داره به اسم خودت منتشر ميشه و ديگه لزومي نداره كه كاربر بخواهد اسم خودش را هم در عنوان پستش بياره.
      هر چه عناوين مناسب تري براي پست انتخاب بشه به لحاظ علمي هم مورد قبول تره و برعكس اين كار نيز باعث كاهش كيفيت ميشه.
      مرسي كه هستي رعد.
      شاد و پيروز باشي.

  3. 3
    ریحانه says:

    سلام نکات قابل توجه و مهمی بود.سپاس.حالا که فکرمیکنم میبینم خیلی به عناوین پست هام توجه نداشتم.اما میدونین این جور مسائل اغلب بنظرم برمیگرده به بی اطلاعی و کمتر دونستن این موارد .یه وقتاییم واقعا به این موضوع بی توجهیم .البته بنظرم اگه عناوین شاید خیلی مناسب نیست ولی در خیلی موارد اصلا عامدانه نیست ، و بازم همون بی توجهیه هستش که اشتباهاتی رو ایجاد میکنه .تشکراز شما

    • 3.1
      وحید says:

      سلام ريحانه خانم.
      دقيقا حرفتون را قبول دارم. به نظر من بسياري از اين عناوين پستها به جهت بي توجهي است و اصلا نمي تونه عمدي در كار باشه. اميدوارم كه با رعايت اصول صحيح تيتر نويسي، علاوه بر بالا بردن كيفيت پست، باعث پر محتوا شدن مطالب سايت شويم.
      ممنونم كه نظرتان را گفتيد و مرسي كه هستيد.
      شاد و پيروز باشيد.

  4. 4

    سلام. من با مطالبی که در این متن گفته شد، بسیار موافق هستم. فکر میکنم در تمام پستهایی که تا کنون از من منتشر شده، اصول صحیح تیتر نویسی رعایت شده باشه؛ چون من هم به این مسئله بسیار حساس هستم.
    من هم فارغ التحصیل رشته علوم ارتباطات اجتماعی شاخه روابط عمومی از دانشگاه علامه طباطبایی هستم.
    استادی داشتیم به نام بزرگمهر که فکر میکنم روابط عمومی عملی1 رو تدریس میکردند. ایشون ما رو با اصول و قواعد صحیح تیتر زدن آشنا کردند. البته دقیقا نام واحد درسی رو به خاطر ندارم. دست کم صحبت از چهارده پانزده سال پیش هست.

    • 4.1
      وحید says:

      سلام خانم جواديان.
      دقيقا بايد به تيتر ها حساس بود تا اولين قدم در جذب مخاطب برداشته شود. نام درسي كه فرموديد اصول خبر نويسي نام دارد و در درس ديگري به نام ويراستاري در مديريت اخبار نيز به اين مسايل پرداخته مي شود.
      خوشحالم كه شما هم در رشته علوم ارتباطات اجتماعي تحصيل كرده ايد و به ريز و درشت اين مباحث آگاه هستيد. برايتان بهترين ها را آرزو دارم.
      موفق و پيروز باشيد.

  5. 5

    درود. چاکر داش وحید چه میکنی با تابستون و گرماااااااااا.
    شدید می لایکمت. عالی نوشتی, من هم سعی میکنم رعایت بنمایم.
    مرررررسسسسسسسیییی که وقت گذاشتی عزیز. فقط اینو بگم که.
    همه جا و در هر نوشته ای هم لزوماً این چیزایی که گفته شد صحیح نیست.
    بیشتر بنظرم واسه معرفی برنامه یا آموزش و یا معرفی یه محصول و مثل اینا بیشتر به کار میرن و کاربردیتر هستند.
    آخه اینجا ما دو نوع دیدگاه کلی داریم که من دارم بین دو تاش دستو پا میزنم و آخرش هم تکلیفم مشخص نشده که باید پیرو کدوم دیدگاه باشم.دیدگاه اول اینه که شما حق انتخاب به مخاطب بدین و اگه دوست داشته باشه نوشته ی شما رو میخونه.
    دیدگاه دوم هم میگه که شما باید عنوان رو جوری بنویسی و عنوان جوری باشه که مخاطبتو بکشی سمت خودت و جذبش کنی, چرا که هر چند هم علاقه ای به اون نوشته نداشته باشه, ولی با خوندنش و طرز درست نوشتن نویسنده باعث علاقه مند شدن مخاطب بشه.
    البته من این هم بگم که گاهی وقتها ما یه نوشته ای رو جوری مینویسیم که با توجه به همون نوع نوشتن, باید عنوان رو هم انتخاب کنیم.
    یعنی وقتی متن نوشته مبهم هست و قراره مخاطب رو به فکر و تفکر واداره, پس در نتیجه, عنوانش هم باید از خود متن سرچشمه گرفته باشه.
    مثلاً به این عنوانی که من واسه یکی از پستهام نوشتم و ویرایش شد خوب دقت کنین.
    من. دقیقاً خود من. من تصمیم گرفتم که امروز باهاتون حرف بزنم.
    خب وقتی من از زبون یه فایل اجرایی حرف زدم و قرار بود مخاطب تو پست به منظور من پی ببره, چرا باید آموزش تبدیل فایلهای اجرایی به آخر همین عنوان اضافه بشه.
    پس در نتیجه دل نوشته عنوانش هم دلی هست و کسی نمیشه توش دست ببره چون خود این کار باعث به هم ریختن متن پست میشه و همش به هم وابسته هست.
    ولی وقتی شما میخواین یه چیزی واسه دانلود بذارین و یا یه محصولی ارائه بدین, عنوان باید واضح, هاویه موضوع مشخص باشه.
    حالا اگه دو موضوع با هم باشند باید ببینیم موضوع قالب چی هست.
    یعنی دل نوشته یا ارائه ی برنامه و یا محصول یا آموزش.
    موضوع قالب هر چی باشه, عنوان پست هم باید همون جوری باشه.
    راستی نظرت در مورد این عنوان چیه که.
    به نظرم یه h بزنیم از این پست رد بشیم, این پست علی کریمی هست.
    اگه باز هم چیزی به نظرم رسید میام میگم ولی امیدوارم این پست بتونه تا حدودی یه چارچوبی تعیین کنه که هم کاربرا درست و با قاعده پست بذارند, و هم طبق یه قاعده ی مشخصی ویرایشگرا ویرایش کنند و دیگه اون وقت اختلافی هم پیش نمیاد.
    هر چند من کلاً به کادر مدیریت ایمان و اعتقاد قلبی دارم ولی خب بنظرم اگه این موضوع ویرایش هم قاعده مند بشه خیلی عالی میشه.
    یعنی در بدترین شرایط میگیم آقا یا خانم محترم واسه این موضوع قانون و چارچوب هست و ما هم تا جای ممکن طبق همین چارچوب که مورد قبول اکثریت هست عمل میکنیم, پس در نتیجه اختلافات هم به حد اقل خودش میرسه.
    اگه در مورد حرفام کسی سؤالی داشت بپرسه در خدمتش هستم.
    راستش میخواستم یه میز گرد در این مورد بذارم تا با هم بحث کنیم ولی ترسیدم منتشر نشه واسه همین هم نذاشتمش.
    اختلاف هم همیشه هست, مخصوصاً تو این موارد ولی قاعده و قانون میتونه مدیر خوبی واسه مدیریت این موضوعات باشه و این اختلافات رو به حد اقل خودش برسونه.
    البته تا جای ممکن قانون و قواعد تفسیر ناپذیر.
    زیاد حرفیدم اگه چیزی به نظرم رسید باز هم میام.
    ممنون داش وحید.
    موفق باشی.

    • 5.1
      وحید says:

      سلام به داش علي گل.
      هوا رو كه ديگه نگو كه واقعا شديد از گرما بدم مياد و به قول رعععد بايد به گرما گفت مرگا خخخ.
      ممنونم از لطفي كه به من داري و من هم اميدوارم كه اين مسايل به خوبي توي سايت رعايت بشند.
      خب در مورد ديدگاه ها بايد بگم كه درسته كه ما مي توانيم به مخاطب حق انتخاب بدهيم. اما عنوان تيتر ها بايد درست باشه تا مخاطب بتونه از اون پست استفاده كنه. البته شايد به نظر خودت اين امر فقط براي بعضي پستها خوب باشه ولي به نظر من براي تمامي پستها بايد رعايت بشه. يه مثال برات مي زنم. مثلا فرض كن من مي خواهم دل نوشته اي از خودم به نام زندگي رو اينجا بزارم. آيا به نظرت كدوم يك از اينها درست تره؟
      1. دل نوشته اي از خودم به نام زندگي بيا بخون و نظر بده
      2. دل نوشته اي از خودم به نام زندگي اگه نخوني ضرر كردي
      3. دل نوشته اي از خودم به نام زندگي
      4. زندگي
      علي جان توي كدوم سايت ديدي كه روي عناوين پست هايش برچسب هاي مختلفي بزنند؟ مثلا تا حالا ديدي توي سايتي بنويسند:
      دانلود جديدترين آلبوم محسن چاوشي به نام خودكشي بيا تو دانلودش كن، اگه نكني ضرر كردي.
      در اون ها به اين صورت تيتر مي زنند:
      دانلود جديد ترين آلبوم محسن چاوشي به نام خودكشي
      فقط همين رو مي نويسند. تيتر بايد اين جوري باشه. اگه ما بخواهيم هر جوري كه دلمون مي خواهد تيتر بزنيم دقيقا مي تونيم همان مثال شماره يك خود منو بزني. ولي بايد بپذيريم اين جور تيتر زدن اصلا درست نيست و با اصول تيتر نويسي مطابقتي نداره و باعث عدم كيفيت عنوان ميشه.
      حتي عنوان بايد جوري باشه كه باعث جذب مخاطب بشه ولي نه به هر قيمتي. مثال هاي شماره 1 و 2 كه من زدم به هيچ وجه درست نيست و من مثال سوم و چهارم خودم را مناسبتر مي دونم و به لحاظ علمي هم اين امر درسته.
      علي جان اين عنواني كه براي پستت انتخاب كرده بودي اصلا به لحاظ علمي معتبر نيست. حداقل مي تونستي بنويسي:
      درد دل من با شما.
      البته من اون پستت رو نخوندم ولي بايد قبول كني كه اين شيوه براي جذب مخاطب اصلا درست نيست. اين طوري خيلي بهتر بود تا اينكه بخواهي به اون شيوه خودت بنويسي. پس در مورد تمامي دل نوشته ها هم اين مطلب صادق است و بايد درست نوشته بشه. در مورد دانلود و آموزش و ديگر مسايل هم دقيقا اين كار صورت مي گيره و بايد درست تيتر زده بشه.
      در مورد اون عنوان كه گفتي:
      به نظرم یه h بزنیم از این پست رد بشیم, این پست علی کریمی هست.
      به هيچ وجه اين تيتر نيست علي جان. بايد بپذيري اين نوعي بي احترامي به پست خودت هم محسوب ميشه. من اصول كلي تيتر نويسي رو كامل گفتم و اگه مسايل ديگري هم به ذهنم برسه حتما ميگم. اين عنواني كه گفتي دقيقا به مبهم بودن تيتر و عدم اصول حرفه اي بر مي گرده.
      علي جان مطمئن باش اگه كاربران متوجه شيوه ي تيتر نويسي بشن و به خوبي اونو رعايت كنند ديگه هيچ مشكلي پيش نمياد. مطمئن باش مديران هم كاربران را بيشتر تشويق به اين كار مي كنند و براي كاربر هم بيش از پيش ارزش قايل هستند. كاربران بايد متوجه باشند كه تيترشان مطابق اصول علمي باشد نه ميل و سليقه. چون ميل و سليقه باعث ميشه سنتي كار كنيم و از اصول علمي هم عقب بيفتيم.
      مرسي كه نظر دادي و اميدوارم كه هميشه شاد و موفق باشي علي جان.

  6. 6

    سلام آقا وحید. واقعاً پست مفید و کاربردی ای نوشتید. دستتون درد نکنه. رعایت این نکات به ظاهر ظریف, میتونه به با کیفیت شدن هرچه بیشتر سایت کمک کنه. موفق باشید.

    • 6.1
      وحید says:

      سلام آقاي عزيز زاده گرامي.
      خواهش مي كنم من كار خاصي انجام ندادم.
      من هم اميدوارم همگي اين مسايل را به خوبي رعايت كنيم تا موجب بالا رفتن كيفيت بشيم.
      ممنونم از لطف و حضور سبزتان.
      شاد و پيروز باشيد.

  7. 7

    سلام به آقا وحید عزیز، من نسبت به این مطلب شما اگر قرار بر نمره دادن باشد خود من به شما 20 میدم. چه خوب شد که مصداقی ایرادهای پستهای محله را گفتید انشا الله که بتونیم از این به بعد رعایت کنیم.

    • 7.1
      وحید says:

      سلام به آقاي ضيايي فر عزيز و ارجمند.
      ممنونم از لطف و محبتي كه به من داريد.
      من هم اميدوارم كه دوستان با رعايت اين مسايل علاوه بر كارايي بهتر عناوين پستشان، موجب ارتقا كيفيت نيز شوند.
      برايتان بهترين ها را آرزو دارم.
      شاد و موفق باشيد.

  8. 8
    احمد عبدالله پور احمد عبد الله پور says:

    سلااااام سلاااام و درووود درووود بر داش وحیییییید خااااان تیتر گذار محله خوبی داداش خوشی داداش حااااال میییییکنیییی باااا هوایییی خرمااااا پزوووون یا نه مییییییگمااااا ای ول من که اینا رو نمیدونستم مرسی که این موارد رو گوشزد کردی و بهمون گفتی که چه کار کنیم تا راندمان پستمان بهتر باشه به هر حال مرسی بابت این مطالب و مرسی بابت این پست در پناه حق بدرود و خدا نگه دار

  9. 9

    سلام وحید جان.
    نکات بسیار درستی رو بهشون اشاره کردی.
    ای کاش همگی به این موضوع معتقد باشیم که عناوین کاملا با مبحث پستها مطابقت داشته باشه.
    البته کامنت علی هم به نکات صحیحی اشاره کرده که متاسفانه نشده تا حالا حلش کنیم.
    در مورد قانونمند شدن ویرایش عنوانها هم باید به یک اجماعی در کادر مدیریت برسیم که حتما در موردش یه فکری خواهیم کرد.
    ممنون از پست بسیار مفیدت.

    • 9.1
      رعد بارانی رعد بارانی says:

      وااای اجماع علما و فقها و فضلا .
      هر چی میکشیم ازین اجماع فقها و عقلاس خخخ
      خب بذارید آدما و کاربرا آزاد باشن . البته ما ایرانیا یاد گرفتیم همیشه به زور افرادو به راه درست بکشونیم خخخ
      اصلا من اگه از اسم خوب و نیکو خوشم نیاد به کی باید بگم ؟
      علما و فضلا بذارید من در گمراهی خویش بمونم خخخ

      • 9.1.1
        رعد بارانی رعد بارانی says:

        یعنی الان من به نفرین وحید الدوله و شیخ مهرداد دچار شدم؟
        میگم شما راه درسته نشون بدید هر کی خواست هدایت بشه و هر کی نخواست بذارید در ضلالت و گمراهی در سیاه چاله های پستش عذاب بکشه یوهاهاها
        راستی اول ی لشگر بی کار باید انتخاب کنید که اسم پستهای مشتبهیو ویرایش کنن خخخ
        راستی مشتبهی زندس ؟دلم براش شور میزنه خخخ خواب دیدم دوباره به دنیا اومده خخ

      • 9.1.2
        وحید says:

        رعد بايد قبول كنيم كه اگه بخواهيم در گمراهي بمونيم ديگه هيچ وقت نميشه جلوشو گرفت. سايت گوش كن الان ديگه براي خودش سايت معتبري شده و براي همين بايد اهدافش هم حرفه اي باشه و حرفه اي فكر كنه. اگه قرار بر بي كيفيت بودن باشه كه ديگه يه چيزي شبيه خونه خاله ميشه خخخخ
        اميدوارم به عنوان يه معلم به ما كمك كني تا بهتر بتونيم اين موارد رو ياد بگيريم. مثل اينكه يادت رفته كه پستهاي غلط ننويسيم رو تو محله منتشر مي كردي هاااااا
        حالا سر از گمراهي درآوردي ؟ خخخخ خخخخ خخخخخخ
        شاد باشي معلم خوب

    • 9.2
      وحید says:

      سلام عمو جان.
      خواهش مي كنم وظيفه بوده.
      به نظر من بايد توي تمامي پستها اصول صحيح تيتر نويسي رعايت بشه. فقط براي اين كار لازمه يه سر به سايتها و منابع مختلف بزنيم. اگه قرار بشه تو بعضي پستها رعايت كنيم و تو بعضي ها رعايت نكنيم كه ديگه تقريبا ميشه همون داستان آب دوغ خيار خخخخ خخخ
      توي كامنت علي من هم نظرات خودم را گفتم. به نظرم فقط يه ذره بايد توجه كرد كه تيتر ها چطور باشند. انتخاب تيتر درست دقيقا شبيه ويترين يه مغازه مي مونه. حالا كي مياد ويترينش رو داغون كنه؟
      مرسي از حضور ارزشمندتان.
      شاد و پيروز باشيد هميشه.

  10. 10
    آرتیمان و آرتین says:

    درود بر شما من که استفاده کردم و از یاد گرفتن تحت هر شرایط و هر سن و سالی استقبال می کنم با سپاس فراوان از شما

  11. 11
    رضا بخشی لاکتاسرائی رضا بخشی لاکتاسرائی says:

    سلام، با حرفهاتون کاملاً موافقم. خیلی اوقات پیش اومده که من پستهایی که دوستان در سایت منتشر میکنند رو به دلیل انتخاب تیترهای نامناسب، نخوندم و رها کردم بعد به صورت اتفاقی متوجه شدم که در آن پست چیزی منتشر شده است که من به دنبالش بوده ام.
    مرسی از این که وقت گذاشتید.

    • 11.1
      وحید says:

      سلام آقاي بخشي عزيز.
      از ابراز نظر محترمتان تشكر مي كنم.
      بهر حال بايد براي تيتر هاي خودمان عناوين درستي انتخاب كنيم. مديران و ويرايشگران هم اين مسئله را به خوبي مي دانند ولي در اين راه ما كاربران هستيم كه به آنها بايد كمك كنيم. يعني اگر ما كاربران از مديران توقع داريم به ما كمك كنند، در قبالش ما نيز بايد با رفتار و عمل خودمان نيز اين محبت را پاسخ دهيم. انتخاب عناوين درست و اصولي باعث ميشه تا ضمن پر محتوا شدن پست خود كاربر، به مديران نيز در امر انتشار آن نيز كمك شاياني بنمايد.
      براي شما آرزوي بهترين ها را دارم و اميدوارم هميشه موفق و پيروز باشيد.

  12. 12

    درود بر آقا وحید رضازاده ی پرسپولیسی نکته سنج. وقت شما به خیر. آفرین، به نکات بسیار مهمی اشاره کردی، بعضی دوستان هم شاید به دلیل اینکه کنجکاوی مخاطبین سایت رو بر انگیزن، چنین عنوان هایی انتخاب می کنن، نخونی ضرر کردی رو هم من تو سایت دیوار و شیپور که مربوط هستن به ثبت آگهی و خرید و فروش بسیار مشاهده کردم اما مطمئناً به درد همون جا می خوره! خخخخخ خخخ خخخخخخخخ. اما مرسی از اینکه وقت گذاشتی و با حوصله نوشتی. امیدوارم من جزء کسانی باشم که عناوین مناسب انتخاب می کنن. پیروز باد وحید

    • 12.1
      وحید says:

      درود به پادشاه تيم خودمون.
      وقت شما هم بخير و اميدوارم هميشه خوش و سلامت باشيد.
      عناويني كه از روي كنجكاوي زده ميشه فقط در حد آماتور هستند و چندان هم ضرورتي ندارند. به همين لحاظ هر چه تيتر بهتر زده بشه باعث رونق بيشتر عناوين و مخصوصا پستها ميشه. كسي كه ميگه اگه نخوني ضرر كردي دقيقا داره پستش رو بيش از اندازه بزرگ مي كنه و يه برچسبي هم به پست خودش مي زنه. اين دقيقا يه ترفند براي جذب مخاطب است كه يك ترفند كاملا اشتباهه.
      اميدوارم كه شما هم در انتخاب عناوين پستتان حساس باشيد و به مديران و ويرايشگران نيز كمك بزرگي كنيد.
      برايت بهترين ها را آرزو دارم.
      موفق و پيروز باشي.

  13. 13

    درود مجدد. خب من با همین مغز معیوب خودم یه چند تا نکته در خصوص ویرایش پست و عنوانها که به ذهنم میرسه میگم: امیدوارم مدیرا و ویرایشگرا توجه داشته باشند و لحاظ کنند.
    همچنین بعضی این نکات هم شامل توجه کاربرا میشه.
    پس واسه خوندن یه پست در قالب کامنت بلندو بالا آماده باشین.
    1. کسی که پست من نوعی رو بازبینی میکنه, باید یا بگیم بهتره با نوع ادبیات من آشنایی داشته باشه.
    به عنوان مثال من تو پستهام, از کلماتی هم چون حرف مفت, زِر زدن, خیلی خری, یا مثل اینها استفاده میکنم.
    خب این نوع ادبیات من هست دیگه. البته درست هست که همه جا این نوعع ادبیات نباید به کار بره ولی ویرایش نوع ادبیات خودش باعث گرفتن حسی میشه که نویسنده سعی داره اونو به مخاطبش القا کنه
    البته اگه کلمات و عباراتی که قراره ویرایش بشند یه بار تو پست تکرار شده باشند میشه تغییرشون داد, ولی وقتی یه کلمه چند بار تکرار میشه, یعنی اینکه نویسنده داره با اون عبارات و کلمات یه حسیو به مخاطبین خودش القا میکنه و میده که اگه اون کلمات و عبارات تغییر کنند, دیگه اون حس هم تغییر خواهد کرد.
    3. عنوان پست باید هدف پست رو دنبال کنه نه اینکه پست رو ضایع کنه یا اینکه متضاد با متن پست باشه. یعنی عنوان پست نباید پست رو ببره زیر سؤال یا به هدف پست ضرر بزنه.
    به این دو مثال توجه کنین.
    اگه بدونی من کیم, اینقد اذیتم نمیکنی.
    بعد ویرایشگرا تغیرش میدن میشه این مثال که
    حرفهای لپتاپ. اگه بدونی من کیم, اینقد اذیتم نمیکنی.
    خب این یه پست نوعی معما هست که نویسنده میخواد اول به مخاطبش بگه چی هست کی هست, بعدش بگه آقا منو اذیتم نکن.
    و اصلاً عوض کردن عنوان این پست امکانپذیر نیست, چون نوع نوشته به گونه ای هست که نمیشه و نباید عوضش کرد.
    خب حال باید چه کرد؟
    روش اینه که اول همیشه باید پست خونده بشه, اون هم سه بار. بار اول متوجه شدن مفهوم پست و کلیات و هدف پست, بار دوم اصلاح جملات و عبارات به کار رفته در صورت نیاز, و بار سوم اصلاح کلمات و علائم نگارشی.
    حالا وقتی این کارو انجام دادیم, اون وقته که میتونیم تشخیص بدین عنوان پستی که نویسنده گذاشته مناسب هست یا نه.
    زمانی یه ویرایشگر میتونه خوب ویرایش کنه که بتونه از زاویه ی دید نویسنده به نوشته نگاه کنه و حس بگیره. نه اینکه کارش تصحیح املایی لغات باشه. اینو از طریق افزونه ی ویراستیاب رو آفیس هم میشه انجام داد.
    پس باید دلی ویرایش کرد نه ماشینی.
    عنوان داخل پست هم جذاب باشه بهتره. چون وقتی مخاطب اومد تو یه پست دیگه میخواد بخونه.
    4. در نهایت که واقعاً ویرایشگری کار سختیه و واقعاً که صبر و درایت زیادی میخواد.
    ولی اگه ویرایشگرا از زاویه ی دید نویسنده به نوشته ها نگاه کنند اول هدف پست رو متوجه میشن و باهاش حس میگیرند و بعدش میتونند جوری ویرایش کنند که کمترین آسیب به روح پست زده بشه و تا حدودی هم علمی باشه.
    در واقع ببینند وقتی خودشون پستی رو میخوان منتشر کنند و خودشون هم نویسندش هستند چه قد رعایت میکنند این موضوعاتیو که رو پست ماها تأکید دارند که رعایت بشه و اگه رعایت نشه ویرایش میکنند.
    5. من اگه از بیرون محله یا هر سایتیو بخونم و برسم به این کامنت که میگه
    دیدگاه شما به دست مدیر سایت یا توسط مدیر سایت ویرایش شد, واقعاً حس خوبی بهم دست نمیده و جذب اینجا نمیشم.
    اخیراً هم کل کامنت حذف میشه که این هم روش خوبی نیست البته به نظر من.
    خب حالا اینجا هم من راه حلهای خودمو واسه بهتر شدن این مورد هم میگم: امیدوارم روشون دقت نظر داشته باشین.
    اول در خصوص پست که بهتره مدیر داخلی یا ویرایشگر مربوطه با صاحب پست در ارتباط باشه و اگه پست مشکل داشته باشه از طریق ایمیل یا اسکایپ یا پیام خصوصی به نویسنده اطلاع داده بشه و همچنین توضیح داده بشه این موارد پست اشکال داره.
    حالا یا خودت ویرایشش کن تو یه مدت مشخص, یا اینکه خودمون ویرایشش میکنیم و دیگه اعتراضی هم وارد نیست.
    این در خصوص پست که کلاً مشخص میشه میره پی کارش.
    ولی کامنت وقتی طرف خودش مستقیم منتشر میکنه یه سری فرقها داره. مثلاً هر چه قد هم خیلی زود ویرایش بشه, ولی باز هم این احتمال هست یه چند نفری خونده باشنش.
    پس حذف کامنت به جذب مخاطب کمک نمیکنه.
    حالا این کامنت رو هم میشه هم به روش پست باهاش برخورد کرد که گفتم و تو اون کامنت نوشته بشه که کامنت شما جهت بررسی بیشتر برای شما از طریق اسکایپ یا ایمیل و یا پیام خصوصی ارسال شد, و یا خود ویرایشگر با یه عباراتی تعدیلش کنه که باعث تشنج و حاشیه نشه.
    و قبلش هم بزنه ویرایش شده توسط فلانی.
    حد اقلش از این جمله بهتره که میگه: دیدگاه شما توسط مدیر ویرایش یا حذف شد, لطفاً انتقادات خود را از طریق روابط عمومی مطرح نمایید خَخ. خدا وکیلی دل و رودم بعد از خوندن این جمله میریزه بیرون از خنده. یعنی همین الآن هم که دارم این جمله رو مینویسم, قهقه دارم میخندم.
    این موضوع ویرایش شده رو تو سایتای دیگه هم دیدم من. مخصوصاً تو انجمنهای آنلاین که در مورد موضوعات بحث میشه.
    ولی همون طوری که گفتم ویرایش کامنت که تو پست بنویسیم کامنت شما ویرایش یا حذف شد رو درست نمیبینم. یا حذف یه کامنت.
    دلیلش هم اول اینکه حس بدی به مخاطب میده, دوم اینکه پاک کردن صورت مسئله هست, سوم اینکه باعث دفع مخاطب مخصوصاً کسی که از بیرون اینجا رو میخونه و عضوی ازاینجا نیست میشه, و چهارم هم نوعی قدرت نمایی به حساب میاد.
    6. گاهی همین چیزهای ساده و کوچیک هم امانت هستند, بدون اینکه ما متوجه باشیم. پس مواظب این نوشته ها باشین که نوعی امانت هستند.
    تو رو خدا حالا یکی نیاد بگه که یعنی ما امانت دار نیستیم. منظورم اینکه بیشتر حواستون باشه.
    خداییش قبول هم دارم کار سختی هست.
    از یه طرف رعایت خطوط قرمز نظام واسه گیر نیفتادن سایت تو موضوع فیلترینگ و شکایات و بحثهای حقوقی, که من تأکید میکنم من یکی مثل سگ از این کمیته ی فیلترینگ میترسم, از طرف دیگه رعایت اصول حرفه ای سایتداری و رعایت قواعد نویسندگی و نگارشی, که من کله پوک اصلاً ازشون هیچ خبری ندارم, و از طرف دیگه احترام به همه یه عقاید و سلایق.
    واقعاً کار سختیه, خدا خودش بهتون صبر بده. تازه اون هم بدون هیچ گونه دست مزدی.
    امیدوارم چیزایی که نوشتم به دردتون و دردمون بخوره, و با رعایتشون محله ای بهتر و پویاتر داشته باشیم.
    اگه باز هم چیزی به نظرم رسید میگم یا میگن.
    بهترین ها رو واسه محله مون آرزو میکنم.
    همگی موفق باشید

    • 13.1
      وحید says:

      سلام مجدد داش علي.
      از كامنتت ممنون و سپاسگزارم.
      اما علي جان اگه قرار باشه تو با هر ادبياتي كه دلت مي خواهد حرف بزني دقيقا محله با كوچه و بازار هيچ فرقي نداره. توي كوچه و بازار هم هر كس هر چي دلش مي خواهد ميگه و يه عده اعتراض دارند و يه عده هم خوششون مياد. اما اينجا يه رسانه است و هدف رسانه هم اطلاع رساني است. پس اين حرفهايي كه در پستت مي زني كاملا اشتباهه و بايد قبول كني اين حرفها در شان خودت و پستت نيست. برايت يه مثال مي زنم. اگه اين ادبيات رو بخواهي مثلا توي سايتي مثل خبرگزاري ايسنا و يا هر جاي ديگه اي بزني به نظرت آيا با كمال ميل قبول مي كنند؟ مطمئن باش تا عمر داري هيچ وقت نمي توني چنين ادبياتي رو در اين سايت ها ملاحظه كني. اگه هم دقت كني توي سايت هاي مختلف مي گويند از اظهار و نظرها و كلماتي كه حاوي بي احترامي مي باشد اكيدا خودداري كنيد كه منتشر نمي شود. پس اينجا دقيقا ميشه خطوط قرمز. خب اگه دقيقا بخواهي اين حرفها رو تو پست خودت بزني و بعد از يه رسانه بخواهي كه اين حرفها را منتشر كنه، كارت خيلي اشتباهه و هويت اون رسانه به چالش كشيده ميشه. درسته كه رسانه ها هدف اطلاع رساني دارند ولي اين دليل نميشه كه با ادبيات كوچه بازاري بيان اطلاع رساني كنند. اگه اين طور بود كه هر روز و هر دقيقه بايد توي راديو، تلويزيون، مطبوعات و ساير رسانه ها اين ادبيات را مي ديديم و مي شنيديم.
      عنوان پست و متن پست مكمل همديگر هستند و بايد در انتشار اين دو مقوله خيلي حساس بود. كسي كه تيتر پستش ربطي به متن پستش نداره اصلا هم نبايد خوشحال باشه كه يه پستي از خودش خلق كرده چون اين كارش دقيقا يه نوع كار آماتوري است. انتخاب عنوان پست مثل ويترين مغازه مي مونه. كسي كه ويترينش خوشگله و نماي مغازش و ادبيات كلامش هم قشنگ تره باعث ميشه تا خريدار بره توي مغازش و از مغازش هم ديدن كنه و چه بسا از اون هم خريداري كنه. پس فروشنده اي موفقه كه هم ويترينش قشنگ باشه و هم نماي داخل مغازه اش قشنگ باشه و بتونه با ادبيات زيباي خودش فروشنده رو جذب كنه و كالايي رو بفروشه. پس اگه مي خواهي پستت هر جور دلت مي خواهد باشه و متن هم يه جور ديگه باشه و ادبياتت هم هر جور دلت مي خواهد باشه، مطمئن باش كه زحمتي كه كشيدي بي فايده بوده. پس روي اين موارد حسابي حساس باش. مديران و ويرايشگران هم دقيقا مي خواهند دكور و متن پستهايشان زيبا و جذاب و در عين حال با ادبيات مفيد باشه كه اين باعث بالا رفتن بازديد اونها بشه. پس اين كار با همكاري كاربران تحقق پيدا مي كنه.
      اما در مورد دو تا تيتري كه گفتي:
      اگه بدونی من کیم, اینقد اذیتم نمیکنی.
      حرفهای لپتاپ. اگه بدونی من کیم, اینقد اذیتم نمیکنی.
      اين دو تا تيتر بازم ربطي به ويژگي هاي يه تيتر ندارند . واقعيت رو بپذير كه اين اصلا ربطي به يه تيتر جالب نداره. طرف مي تونه تيترش رو يه جور ديگه اصلاح كنه. مثلا مي تونه بگه:
      معماهايي از لپتاپ كه تا به حال نمي دانستيد!
      يه تيتري شبيه اين اگه زده بشه خيلي بهتره تا اينكه بخواهي همون تيتر خودتو بگي. اگه طرف مي خواهد مخاطب رو به يه معما دعوت كنه بهتر بود اون جوري كه من گفتم تيتر بزنه نه اون جوري كه خودت اعلام كردي. چون اين تيتر ربطي به متن پست نداره و اصلا هم نميشه از ديد نويسنده به قضيه نگاه كرد. پس علي جان، ويرايشگران اين مسايل را به خوبي بلدند و پست را هم با دقت مي خونند. اگه بلد نبودند كه هيچ وقت ويرايشگر نمي شدند. من خودم اصول صحيح ويرايش رو هم به خوبي بلدم كه اگه لازم باشه اون رو هم توي يه پست منتشر مي كنم. پس كاربر بايد دقت كنه كه چه طور تيتر بزنه و اگه هم تيترش درست نبود مديران ويرايشش كنن و كاربر هم از اين كارشون ناراحت نشه. خود منم اگه توي پست يا عناوينم اشتباهاتي داشته باشم بايد به مديران حق بدم كه ويرايشش كنن. چون دوست دارن سايت خودشون زيبا و جذاب بشه. اين هم كاملا طبيعي است چون در رقابت با ساير رسانه ها هستند.
      در مورد انتشار كامنت ها هم بايد بگم كه اولا مديران اين حق را به كاربران دادند كه خودشان كامنتشان را با دست خودشان منتشر كنند. پس اين يه امتياز مثبت براي كاربر است. حالا فرض كن من كاربر ميام و هر چي كه دلم خواست مي نويسم. خب اين باز ميشه همون ادبيات كوچه بازاري. حالا خودت برو توي يه خبرگزاري و هر چي كه دلت مي خواهد بگو و به هر كسي دلت مي خواهد بي احترامي كن و به هر كس دوست داري كنايه بزن. مطمئن باش كه تا عمر داري كامنتت منتشر نميشه. پس در اينجا بايد كاربر هم با مدير و ويرايشگر همكاري كنه و از اين امتيازي كه مديران سايت بهش دادند نهايت استفاده رو بكنه نه اينكه از آن سو استفاده كنه. كسي كه هر چي دوست داره ميگه و توقع داره فيلتر نشه دقيقا انگار داره تو كوچه و بازار با اين و اون حرف مي زنه و هيچكس هم فيلترش نمي كنه ولي اينجا ديگه كوچه بازار نيست. اينجا يه رسانه است كه مخاطبان زيادي از اون بازديد مي كنند. اگه قرار باشه هر كسي هر ادبياتي رو بخونه كه ديگه اينجا اسمش سايت نميشه. بخش روابط عمومي يكي از پيشنهاداتي بود كه من و تو اونو به سايت پيشنهاد كرديم. وقتي ما مشكلي داريم بايد به اطلاع روابط عمومي برسونيم. مطمئن باش هر اداره و يا نهادي براي خودش روابط عمومي داره و اونها با مخاطبان خودشون ارتباط برقرار مي كنند. وقتي مشكلي داري خيلي راحت مي توني به روابط عمومي بگي و اونها مشكلت را حل كنند. خدا رو شكر در بخش روابط عمومي هم افراد كاربلدي قرار دارند.
      شرمنده كا كامنتم طولاني شد.
      مرسي علي جان از نظرت و موفق باشي داداش.

  14. 14
    پریسا says:

    سلام وحید.
    میگم1چیزی بگم؟ جدی من همیشه در انتخاب اسم و عنوان مشکل دارم. باور کن راست میگم مثلا1چیزی می نویسم می خوام1اسمی عنوانی چیزی بهش بدم. مطلبه رو راحت نوشتم ولی سر عنوانش پدرم در میاد. نمی دونم واسه چی این شکلیه. حالا واسه خودم یعنی مطالبی که قرار نیست در جایی شبیه اینجا بزنمشون این خیلی مشکلی نیست ولی اینجا سر هر پستی که می زدم اسم و عنوان و برچسب هاش می شدن درگیری ذهنم و حسابی اذیتم می کردن چون اینجا همون طوری که خودت هم گفتی و چه خوب هم گفتی1جاییه که باید خیلی مواظب باشیم. هنوز هم همین شکلیه و اگر بخوام اینجا پست بزنم سر اسم و مشخصاتش حسابی حالم جا میاد.
    کلا پستت درسته وحید. و ما هم باید بتونیم اولا مراعات کنیم، دوما بپذیریم. یادمه پیش تر ها چند جا کادر مدیریت به نظرم چند تا تیتر رو اصلاحش کرد و این برای مدیر ها حسابی دردسر شد. یعنی سر این اصلاح تیتر بحث بود به خدا یادم نیست پست ها مال کی بودن و تیتر هاش چی بودن فقط یادمه همچین ماجرایی پیش اومد.
    به نظرم من، خودم رو میگم ها! باید قدرت پذیرشم رو ببرم بالا. اگر داخل محدوده این سایت دارم1پست می زنم، باید داخل این محدوده قوانین این محدوده رو بپذیرم و زمانی که مدیریت میگه این تیتر باید عوض بشه بپذیرم که باید عوض بشه.
    نمی دونم درست منظورم رو توضیحش داده یا نه. کاش کسی رو دلگیر نکرده باشم!
    در هر حال، پستت رو تأیید می کنم، باهات موافقم، و بیشتر سعی می کنم که خودم مواظب تر باشم و اگر نتونستم، خیالم راحته که مدیر ها مواظب هستن و اشتباهاتم رو اصلاحش می کنن.
    ممنون از تو، ممنون از اون هایی که ایراد هام رو اصلاحش می کنن تا نوشته ای با عنوان و برچسب و توضیح مناسب به دست خواننده ها و بازدید کننده های اینجا برسه، و ایام تا همیشه ایام به کامت و به کامتون.

    • 14.1
      وحید says:

      سلام پريسا.
      خب بايد دقت كني كه براي نوشته هايت يه عنوان مناسب انتخاب كني. پريسا وقتي يه متني رو مي نويسي اولش بايد بفهمي كه راجع به چي و در مورد چي مي خواهي بنويسي. اين دقيقا ميشه همون عنوانش ديگه. بعد متن پست رو هم بايد در راستاي عنوانش بنويسي. اگه قرار باشه اول متن رو بزني و بعد بگي اي بابا حالا اسمش رو چي بزارم كه درست نميشه. اگه عنوان و متن و ادبيات متن را در يك راستا قرار بدي مطمئن باش موفق ميشي. مديران و ويرايشگران هم تلاش مي كنند كه پست كاربر به بهترين صورت ممكن منتشر بشه وگرنه اونها كه قصد ناراحتي كسي رو ندارند. در واقع اونها در شيوه ي انتشار پست به كاربر كمك مي كنند. دقيقا ميشه يه رابطه استاد و شاگردي. وقتي شاگردي اشتباه مي كنه استادش بهش ميگه اين كار اشتباه است و راه درست رو بهش نشون ميده. حالا شاگرد هم بايد ظرفيت پذيرشش رو بيشتر كنه تا اين وسط مشكلي پيش نياد و كارش را به طور صحيح انجام بده.
      اميدوارم كه از اين به بعد روي اين مقوله ها بيشتر حساس باشي و مطمئن باش نتيجه ي خوبي هم ازش برداشت مي كني.
      مرسي از اينكه نظر دادي.
      شاد باشي.

  15. 15
    نیایش says:

    سلام.پستتون خیلی مفید بود.
    واقعا لازمه همچین مطالب ریزی که به حرفه ای شدن سایت کمک میکنه هم منتشر بشه.
    من خیلی به عنوانهام توجه میکردم.با خوندن این مطالب دقتم رو بیشتر میکنم.
    شاد باشید

    • 15.1
      وحید says:

      سلام نيايش خانم.
      خواهش مي كنم وظيفه بوده.
      خوشحالم كه شما هم اين مسايل رو رعايت مي كنيد و اين باعث ميشه پست شما جالب و مفيد و در عين حال مطابق با اصول علمي باشه.
      برايتان بهترين ها را آرزو دارم.
      موفق و پيروز باشيد.

  16. 16

    سلام وحید جان.
    واقعا عالی بود. دستت طلا و تنت بی بلا.
    تیتر نویسی یکی از مهمترین مسائل در روزنامه نگاری هستش.
    البته تیتر در روزنامه های چاپی و روزنامه ها و وبسایت های آنلاین، کمی متفاوته و قواعد خاص خودشو داره.
    جا داره یاد حسین قندی، پدر تیتر ایران رو هم زنده نگه داریم.
    یکی از به یاد ماندنی ترین تیتر های درگذشت ایشون این بود:
    آقای تیتر تیتر شد.
    افتخار داشتم در دوره های روزنامه نگاری که گذروندم، در درس ویراستاری خبر و تیتر نویسی، شاگرد دکتر مجید رضاییان باشم.
    یکی از شاگردان ممتاز حسین قندی.
    اخیرا تازه ترین کتاب ایشون با نام تیتر نویسی در وب منتشر شده.
    در ادامه توضیحاتی رو در باره این کتاب عرض میکنم و سعی میکنم این کتاب رو تهیه کنم، بدم گویا بشه تا همگی ازش استفاده کنیم.
    این کتاب در 8 فصل و 120 صفحه، از سوی انتشارات ثانیه ارائه شده است که مفاهیمی چون «مبانی شکل گیری تیتر در وب»، «وب معنایی»، «عوامل تأثیرگذار بر تیتر وب»، «کارکردهای متفاوت تیترهای چاپی و اینترنتی»، «ویژگی های تیتر در وب نگاری»، «تکنیک های تیتر نویسی در وب»، «تیتر در دو سبک وب نگاری خبری»، «تیتر تحلیلی در وب»، «تیتر در شبکه‌های اجتماعی یا وب 2» و «تیتر هوشمند در وب 3 یا وب آینده» را شامل می‌شود.
    کتاب «تیتر نویسی در وب» به نوعی در ادامه کتاب تیتر نویسی، اثر پیشین دکتر مجید رضاییان، منتشر شده است.
    در این کتاب موضوع تیتر در وب مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته و تکنیک های آن برای روزنامه نگاران و دانشجویان این رشته ارائه شده است.
    این کتاب به نوعی، برای درک بهتر موضوع تیتر نویسی در وب، ابتدا مخاطب را با شکل گیری تیتر آشنا می‌کند و تلاش می‌نماید نسبت «میان ما، جهان و وب معنایی» را واکاوی کند. همچنین عوامل تأثیرگذار بر تیتر وب و مباحث کاربردی و تجربی را مورد توجه قرار دهد.
    تدوین تجربه‌های سردبیری در روزنامه نگاری به ویژه در فرم تیترنویسی در رسانه های چاپی و وب – در کنار تدریس آن در دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه‌ها- از سوی مؤلف یک ضرورت انکار ناپذیر به شمار می‌آمد. به ویژه وقتی ملاحظه می‌کنیم که دانشگاه آکسفورد نیز در سال 2007 کتابی تحت عنوان «تیتر نویسی» ارائه کرده است. در ایران نیز این اتفاق، اتفاقی خوشایند بود که به «ادبیاتِ پژوهشی روزنامه نگاری» از سوی دکتر مجید رضاییان – که سال‌ها با تیتر زیسته است- افزوده شد.
    تردید نمی‌توان کرد که تیتر نویسی از زوایای بسیار پر پیچ و خمی برخوردار است، «کپسوله کردن متن، میانبر رسانه‌ای، حلقه ربط میان متن و مخاطب»، تعاریفی است که درباره تیتر – در کنار تعریف خود مولف تحت عنوان «هرگاه متنی دیده شود، خوانده نشود، فهمیده شود» – ارائه شده است. اما در این میان، تیتر نویسی در وب که از سوی اساتید بزرگ ژورنالیسم وب تحت عنوان «How to Write for the Web» مطرح شده از پیچیدگی موضوع حکایت می‌کند.
    در این کتاب که با 8 فصل مواجه ایم، از «شکل گیری وب معنایی» آغاز می‌شود تا به «ویژگی‌ها و تکنیک‌های تیتر نویسی» و «آینده این فرم از روزنامه نگاری»، به پایان می رسد. در ویژگی‌های تیتر نویسی در وب، به مباحثی برخورد می کنیم که به ما یادآور می شود، تیتر در وب با همه ویژگی‌های مشترکی که با دیگر تیتر نویسی‌ها در رسانه‌های چاپی دارد، از تفاوت‌هایی نیز، برخوردار است که عملاً تیتر وب را از انواع دیگر متمایز می‌سازد.
    رضاییان در مقدمه این اثر، به چرایی نگارش این کتاب اشاره می‌کند و در بخشی از آن می نویسد: «شما خود را جای یک ژورنالیست حرفه‌ای بگذارید و سوژه‌ای را هدف بگیرید: حالا یک تیتر بزنید. موضوع آن هم فرق نمی‌کند. چالش از آنجا شروع می‌شود که وقتی می‌خواهید در وب تیتر بزنید، ناخواسته از اصول حرفه‌ای ژورنالیسم فاصله می‌گیرید. شاید دلیل آن این باشد که در فضای وب، مخاطبان وارد اتاق خبر یا تحریریه شده اند و به جای شما، نه تنها متون ژورنالیستی را تکمیل می‌کنند که گاه به جای شما تیتر می زنند..
    در این اثر در می‌یابیم که چرا تیتر نویسان در وب، «کلیک خوردن و سلیقه مخاطب» را ناخواسته بر «نیاز مخاطب» ترجیح می‌دهند؟ آیا این مسئله «تابع بودن تیتر وب از حاشیه» را – در مقایسه با متن- نشان نمی دهد؟ آیا تیتر در وب، به همین قیاس، از «نشانه شناسی» بیش از «معنا شناسی» تأثیر نمی پذیرد؟ یا لااقل تأثیر نشانه شناسی بر تیتر وب بیش از تیترهای چاپی نیست؟ اینها پرسش هایی است که در کتاب پاسخ آن را می‌یابیم و افزون بر آن، متوجه می‌شویم که تیتر نویسی در وب، به معنای دوری از دو «اصل ادبیات و نگارش» و «قواعد حرفه‌ای تیتر نویسی» نیست.
    فصل عمده کتاب همانگونه که انتظار می‌رفت به «تکنیک‌های تیتر نویسی» پرداخته است. تکنیک‌هایی که از قضا با مثال‌ها و نمونه هایی از آژانس‌های حرفه‌ای رویترز و فرانس پرس و بعضاً تیترهایی از خود مولف همراه است. تفاوت تکنیک «کمی گرایی با کلی گرایی» یا «حاشیه گرایی با تصویر گرایی» به خوبی نشان می دهد که توصیه های تیتر نویس وب چون مت تامسون – سردبیر سایت ان پی آر بوستون- بیراه نبوده است. آنها که سالها و پیش از ما با فضای آنلاین ژورنالیسم آشنا بوده اند و قواعد تیتر نویسی وب را به خوبی می شناسند، اصول حرفه ای را نه تنها کنار نگذاشته اند، بلکه از رهگذر تیتر نویسی در رسانه‌های چاپی، اینک در فضای وب به قواعد حرفه‌ای تازه تری دست یافته‌اند.
    اما چه عواملی بر تیتر نویسی در وب تأثیر دارد؟ نویسنده در فصل دوم کتاب، با بیان اینکه تیتر، همواره از متن و اطلاعات نهفته و پس زمینه های آن پیروی می‌کند، معتقد است که «حاشیه‌ها» بیش از آنکه حرفی برای گفتن داشته باشند، بیشتر با «عنصر جذابیت» و به «دام انداختن مخاطب»، نقش ایفا می‌کنند.
    به عقیده او، نکته این است که تیتر نویسی در وب، نمی تواند از منطق پیش گفته – پیروی از متن و نیز اطلاعات و پیام نهفته در آن- پیروی کند. همچنین فضای وب، اقتضائاتی دارد که خود را بر تیتر نویسی در این فضا تحمیل خواهد کرد.
    رضاییان در بخش هایی از این فصل می نویسد: «مخاطبان در رسانه های وب با رسانه های چاپی، یکسان نیستند و از تفاوت معناداری برخوردارند. مخاطبین در فضای مجازی و به ویژه وب یک، لحظه به لحظه در تماس اند و شما نمی توانید از ذائقه این مخاطب بگذرید. رقابت‌ها نیز بسیار فشرده است. همین دو فاکتور، باعث می شود که به «حاشیه‌ها» نیز توجه کنید و ناچارید از منطق پیروی تیتر از متن در یک حد مجاز و محدود فاصله بگیرید و به حاشیه های متنی که برای آن تیتر می‌زنید، نیم نگاهی داشته باشید، تنها به این دلیل که حاشیه ها جذابند و شما در میدان رقابت جذب مخاطب، نمی خواهید عقب بمانید. این مسأله اما در وب 2، شکل خود را از دست می دهد؛ در وب 2، حتی رسانه های حرفه ای که به اصطلاح دارای پیج هستند، عمدتاً تیترهایی را منعکس می‌کنند که اولاً «عکس خور» بوده و یا از «طرح ها و اینفوگرافی خاصی» برخوردار باشد.
    در این پژوهش نویسنده ثابت می‌کند که کاربران در وب، رابطه ای که با «تیتر ها» برقرار می کنند، بیش از رابطه ای است که با «متن ها» برقرار خواهند کرد. به دیگر سخن، رابطه کاربر با تیترها و حتی متن‌ها در وب، تنها رابطه «مرورگری» و تنها «اسکن کردن» است، در حالی که کاربران یا به عبارتی خوانندگان در رسانه های چاپی، بعد از انتخاب تیتر، به متن بیشتر مراجعه می‌کنند تا تیترهای موجود در فضای وب.
    از این رو، این انتظار برآورده شد که کتاب، بعد از مباحث تکنیک های تیتر نویسی، به مبحث «تیتر در وب 2» و ظهور پدیده «تیتر- لید» در شبکه‌های اجتماعی بپردازد که این اتفاق در کتاب افتاده است. همچنین آسیب‌های «عنوان نویسی»‌های شهروندی در این اثر بررسی شده است، اتفاقی که ژورنالیسم حرفه‌ای را به چالش کشیده و در همه جا به ویژه در وب سایت‌های فارسی زبان به ادبیات و ژورنالیسمِ حرفه‌ای، لطمه وارد ساخته است.
    افزون بر آن، یکی از نقاط درخشان کتاب، مطرح کردن مبحث «تیتر هوشمند» با عنوان «به زودی نرم افزار به جای شما تیتر می‌زند» به شمار می‌آید. مبحثی که برگرفته از تحقیقات دانشگاه‌های «لایپزیک و اولم آلمان» با ارجاع رفرنس پژوهش یادشده که با شرحی از سوی مولف نیز همراه است. جالب است بدانیم که در جامعه آماری تحقیق یادشده 2 وب سایت فارسی زبان – جام جم آنلاین و همشهری آنلاین- دیده می‌شود. وب سایت‌هایی که راه اندازی و سردبیری شان مدیون نگاه و تجربه‌های ارزشمند دکتر یونس شکرخواه است.

    • 16.1
      وحید says:

      سلام به آقا امير عزيز.
      ممنونم از اينكه توضيحات كامل اين كتاب را با ما به اشتراك گذاشتيد.
      پس همان طور كه در توضيحات مشخص است بايد در تيتر نويسي وب هم شبيه تيتر نويسي ژورناليستي اقدام كرد و بعضا تفاوت هاي اينا در نوع ارائه آنها به مخاطب و نيز ارسال تيتر همراه با عكس و اين قبيل موارد است. پس انتخاب تيتر درست و اصولي باعث جذب مخاطب ميشه. اميدوارم كه رويكرد مديران و كاربران به مقوله تيتر نويسي كاملا عوض بشه و از اين به بعد شاهد بهبود روند عناوين باشيم. چون سايت گوش كن با آن همه سابقه و توانايي و بار محتوايي، بايد به مسايل فراتر از اينها بپردازه و اين حداقل ها ديگر براي سايت بايد به راحتي كنترل بشه.
      از طرفي پيش از اينكه كسي بخواهد از اين كتاب هاي مهم آشنايي داشته باشد بهتره كه از كتابهاي دكتر قندي كه در زمينه روزنامه نگاري نوين و تخصصي نوشته شده و نيز جزوات و مباحث شيوه نگارش فارسي و ويراستاري استفاده كند تا بتونه بهتر با نوع پيام و ارسال آن به مخاطب هم ارتباط موثرتري برقرار كنه.
      مرسي از حضورت و برايت بهترين ها را آرزو دارم.
      شاد و پيروز باشي هميشه.

  17. 17
    نازنین says:

    سلام
    واقعا ممنونم بابت پست و مطالب مهمی که گوشزد کردید.
    به عنوان یک ویرایشگر سعی میکنم در این زمینه دقت بیشتری داشته باشم. اگه هم با توجه به دانش و سواد اندکم جایی متوجه بشم که از عُهدم خارجه به بقیه دوستان واگذار میکنم. تک تک کلمات پستتون رو لایک میکنم. موفق باشید.

    • 17.1
      وحید says:

      سلام.
      خواهش مي كنم وظيفه بوده.
      اميدوارم كه در وهله اول ما كاربران اين مسئله را به خوبي درك كنيم و سپس با ارسال عناوين و پستهاي مناسب به شما مديران نيز به جهت انتشار آنها كمك كنيم. اگر هم جايي كاربران دچار اشتباهاتي شدند، شما نيز آنها را اصلاح كنيد.
      با تشكر از شما و همه دوستان.
      موفق و پيروز باشيد.

  18. 18
    محمد رضا خوشی محمد رضا خوشی says:

    سلام
    کاملا
    درست و بجا بود
    مرسی

  19. 19

    سلام آقا وحید.
    بسیار پست عالی و کامل و خوبی بود.
    من شخصا از این تیترها گاهی عصبی میشم.
    این اتفاق گاهی حتی توی یه پست هم میافته. مثلا آخر یه پست مینویسن این هم یه آهنگ که خیلی دوستش دارم. اما اسمی نه از خاننده و نه اسم آهنگ چیزی نوشته نمیشه و این خیلی بده.
    برای این پست عالی و مفید یک دنیا تشکر. من از دیروز هر بار میام کامل بخونمش نمیشه به آخر برسم. اما طلسم امروز شکست.
    موفق باشید.

    • 19.1
      وحید says:

      سلام.
      خواهش مي كنم وظيفه بوده.
      ما اگه از اول عنوان پست رو درست بزنيم بعد ميريم سراغ متن و متناسب با عنوان هم متنمان را مي نويسيم. اين هم يكي ديگه از اون مسايلي بود كه شما عنوان كرديد و بايد كاملا بهش توجه بشه.
      ممنونم از اينكه نظرتان را گفتيد و مرسي از حضورتان.
      موفق باشيد.

  20. 20

    سلام: انشاء الله کم کم درست میشه.
    اینجا همه باید یاد بگیریم و یاد بدیم.
    کم کم اونایی که به عنوان پستهاشونن کمتر توجه میکنن نیز روش انتخاب صحیح عنوان نوشته شون رو یاد میگیرند.
    تشکر از یادآوریتون.
    البته قبلاً نیز پستهایی رد این رابطه منتشر شده بود.
    ولی یادآوری شما نیز به نظرم به جا بود.
    به امید روزهای بهتر.

    • 20.1
      وحید says:

      سلام آقاي غلامي.
      خواهش مي كنم. من هم اميدوارم كه شاهد عناوين بهتري از كاربران باشيم.
      فقط بايد كمي حواسمان را جمع كنيم و از تيتر هاي مناسب استفاده كنيم. راهش زياد سخت نيست.
      براي شما هم آرزوي بهترين ها را دارم.
      مرسي كه هستيد و نظر داديد.
      هميشه شاد باشيد.

  21. 21
    یکی از شما یکی از شما says:

    سلام وحید. چطوری خوبی؟ عااالی بود وحید، لذت بردم. یاد پست مجتبی افتادم ک با زبون خودش و خودمونی از بچه ها خواست، عنوان پستاشونو، درست انتخاب کنن که این جمله های تبلیغاتی بدتر مخاطب اصلی رو دور میکنه. فکر کردم بعد از اون دیگه چنین عنوانایی نمی بینیم. دمت گرم که یاد آوری کردی و علمی این موضوع بررسی کردی. مثالم ک زدی، دیگه همه روشن شدن. راستش من بیشتر وقتا وارد پستایی که عنوان شعاری دارن نمیشم. بازم مِرسیت. فعلا

    • 21.1
      وحید says:

      سلام عباس جان. حالت چطوره؟
      خواهش مي كنم وظيفه بوده. من به عنوان يك كاربر محله از همه كاربران مي خواهم كه براي پستهايشان عنوان مناسب انتخاب كنند. به همين لحاظ وقتي كسي عناوين مناسبي براي پستش انتخاب كنه مديران هم با خيال راحت تري به انتشار محتواي آنها مي پردازند و از طرفي هم كاربران راحت تر متوجه منظور نويسنده مي شوند و مي توان گفت كه پستها را راحت تر دنبال مي كنند و طبق نياز خودشان به درون پستها مي روند و از آنها استفاده مي كنند.
      اميدوارم كه اين مطلب در بين همه ما فرهنگ سازي شود و اگر پستي هم عنوان مناسبي نداشت، مديران آنرا ويرايش كنند و بار محتوايي سايت را بالا ببرند.
      ممنونم از نظري كه دادي و مرسي كه هستي.
      اميدوارم هر جا هستي خوش و سلامت باشي.

دیدگاهتان را بنویسید