خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

اولین پست من، معرفی منابع آزمون‏های مختلف حقوقی

عرض سلام خدمت همه دوستان عزیزم. من مهرداد زمانی طبق قولی که با خانم دکتر تقوی به شما دادیم می‏‏خوایم منابع آزمون‏های حقوقی رو برای دوستان متقاضی معرفی کنیم. اما اولش می‏خوام به روال مرسوم کمی از خودم بگم.

من متولد اردیبهشت ماه 69 در شهر سنندج مرکز استان کردستان هستم. نابینایی از همون بدو تولد تا حالا با من بوده و خوب سعی کردم که باهاش کنار بیام. تحصیلات ابتدایی و 2 سال اول راهنمایی رو در مدارس ویژه دانشآموزان استثنایی گذراندم. و مابقی تحصیلات رو تا پیش‏دانشگاهی در مدارس تلفیقی ادامه دادم. سال 87 با رتبه 141 در رشته حقوق دانشگاه کردستان پذیرفته شدم و سال 91 با رتبه 28 در مقطع کارشناسی ارشد حقوق خصوصی دانشگاه تربیت مدرس تحصیلاتم رو ادامه دادم. سال 92 با رتبه 19 در کانون وکلای مرکز حرفه وکالت رو شروع کردم. سال 93 با رتبه 3 در مقطع دکتری حقوق خصوصی دانشگاه تهران مشغول به تحصیل شدم. تازگی هم همچنان که خانم دکتر گفتن آزمون جامع رو قبول شدیم. از تحصیل که بگذریم من به ورزش و موسیقی و کتاب خوندن علاقه دارم و بعضی وقتا هارمونیکا کار می‏کنم. فوتبال رو هم تقریبا از بچگی دنبال می‏کنم.

حالا بریم سر حرف اصلی خودمون که معرفی منابعه.

الف- آزمون کارشناسی ارشد حقوق خصوصی سراسری و دانشگاه آزاد:

1- مدنی: کتابهای اعمال حقوقی، وقایع حقوقی، عقود معین جلد 1 و 2، از مرحوم دکتر کاتوزیان و مختصر حقوق خانواده دکتر سفایی. این منابع رو یک بار بخونید و بعدش فقط قانون مدنی در نظم حقوقی کنونی دکتر کاتوزیان به همراه تست مدنی دکتر شهبازی. البته ریا نشه میتونید کتاب جامع نکات حقوق مدنی از بنده و دکتر تقوی و دکتر تکلو رو برای  مرور، آشنایی با قوانین خاص حقوق مدنی، آرای وحدت رویه و تمرین تست بخونید که از تست دکتر شهبازی خیلی جدیدتره چون تست ایشون تا سال 90 رو فقط پوشش داده ولی کتاب ما تا سال 95 رو دربر داره

2- تجارت: کتابهای دکتر اسکینی. برای تقویت اسناد کتاب اسناد تجاری دکتر کاویانی. بعد از مرور این کتابها برای 1 یا 2 بار، می‏تونید جزوه دکتر فرهناکیان رو که کتابخانه امیرکبیر کرج داره مطالعه کنید. برای تست هم تست تجارت دکتر قربانی.

3- آیین دادرسی مدنی: کتاب دوره بنیادین آیین دادرسی مدنی دکتر شمس جلدهای 1 و 3 و جلد 2 دوره پیشرفته دکتر شمس. برای تست هم کتاب تست دکتر السان.

4- فقه: تحریر‏الروضه، امینی و آیتی و ترجمه آن، با عنوان فقه استدلالی از دکتر دادمرزی.

5- زبان: نکات حقوقی law text, اثر دکتر رمضانی.

ب- آزمون وکالت:

دوستان توجه کنید که متن قانون در آزمون وکالت اهمیت خیلی زیادی داره، پس سعی کنید که به قوانین توجه کامل داشته باشید که ما در معرفی منابع برای تأکید بیشتر هم به اونها اشاره کردیم.

1- مدنی قانون مدنی در نظم حقوقی کنونی دکتر کاتوزیان و تست مدنی دکتر شهبازی یا. برای مرور و آمادگی و حل تستها تا سال 95 و اطلاع از رویه قضایی می‏تونید به کتاب جامع نکات حقوق مدنی مراجعه کنید.

2- تجارت: قانون تجارت، جزوه تجارت دکتر فرحناکیان یا به جای اون، قانون تجارت در نظم حقوقی کنونی از دکتر دمیرچیلی و دیگران که البته حجمش خیلی زیاده و ممکنه حوصله شما رو سر ببره، تست تجارت دکتر قربانی.

3- آیین دادرسی مدنی: قانون آیین دادرسی، قانون اجرای احکام مدنی، قانون دیوان عدالت اداری، به همراه منابع مذکور در بخش کارشناسی ارشد.

4- حقوق جزا: حقوق جزای عمومی دکتر ساولانی، جزوه جزای اختصاصی دکتر ساولانی، تست جزای دکتر عزیمزاده

5- آیین دادرسی کیفری: متن قانون آیین دادرسی کیفری، کتاب آیین دادرسی کیفری جلدهای 1 و 2 از دکتر خالقی، تست دکتر مهابادی.

6- اصول فقه، اصول فقه از دکتر شبخیز، تست اصول فقه از دکتر شهبازی.

پ- دکتری حقوق خصوصی سراسری:

دوستان عزیز امسال کل دکتری رو به هم ریختن و همه داوطلبان مجبور بودن که به 6 درس حقوق مدنی، جزا، بین‏ الملل، اساسی، متون فقه و اصول فقه جواب بدن. اما گفته شده که برای آزمون بعد به حالت سابق برمی‏گرده. ولی صحتش هنوز معلوم نیست. ما روال سالهای قبل رو خدمتتون میگیم.

1- مدنی: کتب پیشرفته دکتر کاتوزیان، شامل قواعد عمومی قراردادها در 5 جلد و عقود معین در 4 جلد و الزامهای خارج از قرارداد در 3 جلد.

2- تجارت: شرکتهای تجاری، دکتر ایسا تفرشی، شرکتهای تجاری، دکتر پاسبان، اسناد تجاری دکتر اسکینی، اسناد تجاری دکتر کاویانی، ورشکستگی دکتر قائم مقام فراهانی، ورشکستگی دکتر اسکینی.

3- فقه: شرح لمعه، جلدهای 5 از بخش قضا  تا پایان جلد 12.

4- زبان عمومی: هزار و صد واژه. بخش reading زبان دکتری مدرسان شریف.

5- استعدادهای تحصیلی: کتاب استعدادهای تحصیلی، از رضا مسیح‏خواه

ت- دکتری حقوق خصوصی دانشگاه آزاد:

1- حقوق مدنی: قانون مدنی در نظم حقوقی کنونی دکتر کاتوزیان، قواعد عمومی قراردادها جلدهای 1 و 4، دکتر ناصر کاتوزیان، عقود معین جلدهای 1 و 4، دکتر ناصر کاتوزیان.

2- تجارت، قانون تجارت در نظم حقوقی کنونی، دکتر دمیرچیلی و دیگران، تست تجارت دکتر قربانی.

3- آیین دادرسی مدنی: قانون آیین دادرسی مدنی در نظم حقوق کنونی، علیعباس حیاتی، تست دکتر السان.

4- فقه: همون منبع ارشد به همراه جلد 6 از شرح لمعه، دوستان شرح لمعه 14 جلدش در کتابخانه رودکی ضبط شده.

5- زبان: کتاب زبان انگلیسی برای دانشجویان حقوق خصوصی از انتشارات سمت به همراه ترجمه که فکر می‏کنم ترجمش رو انتشارات مجد چاپ کرده.

معرفی منابع تموم شد، برای همه دوستان آرزوی موفقیت داریم.

۳۰ دیدگاه دربارهٔ «اولین پست من، معرفی منابع آزمون‏های مختلف حقوقی»

سلام.
خوش اومدی به این محله مهرداد عزیز.
امیدوارم از امثال شماها حسابی یاد بگیریم.
البته باید بهت بگم آقای دکتر. منتها چون تقریباً همسن هستیم مهرداد صدات کردم.
ولی یادت باشه که بر خلاف خانم دکتر تقوی تو به قول ایشون تقیه کردی نگفتی قرمزی یا آبیها!
اگه قرمزی که دیگه اصلاً دکتری برازندته. اگرم آبی هستی که فعلاً صداشو در نیار چون دیشب حسابی گل کاشتید.
به هر حال امیدوارم اینجا بهت خوش بگذره و به هر هدفی که به خاطرش وارد اینجا شدی برسی.
پیروز باشی.

عرض سلام و ادب و احترام خدمت جناب آقای دکتر زمانی گرامی اول که از آشنایی با شما خورسند و خوش حال شدم و ورودتان به محله و اولین پستتان را خیر مقدم و تبریک میگویم
دوم چند سؤال از حضورتان دارم برای امتحان کارآموزی وکالت آیا از الآن بخوام بخونم دور نیست
دوم در خصوص آیین دادرسی مدنی آیا اشکال نداره که هر سه جلد کتاب دکتر شمس رو بنیادین بخونیم
در خصوص تجارت آیا اشکالی نداره ساده ساز قانون تجارت دکتر فرحناکیان بجای قانون تجارت در نظم خونده بشه هم چنین آیا نمیدانید که کتاب تست دکتر الساندر زمینه ی آیین دادرسی مدنی ضبط شده یا نه
در خصوص آیین دادرسی کیفری به نظر شما آیا کتاب نکته ها در قانون آیین دادرسی کیفری دکتر خالقی خوب نیست یعنی منظورم این است که بجای دو جلد کتاب آیین دادرسی کیفری جلد ۱ و ۲ ایشان این کتاب خوانده شود همچنین آیا نمیدانید کتاب تست دکتر مهابادی ضبط گردیده است یا نه
در خصوص امتحان دکتری آیا به نظر شما بهتر نیست که کتاب قانون تجارت در نظم هم حال یا به تنهایی یا در کنار منابع ذکر شده خوانده شود
ممنون میشوم به این سؤالات من پاسخ گویید
راستی اگر شد کتابی که شما و سرکار خانم دکتر تقوی و جناب آقای دکتر تکلو در زمینه ی مدنی نگاشته اید یعنی کتاب جامع نکات حقوق مدنی را هم یا به انجمن شنیداری کتب حقوقی جناب آقای نیکفر بزرگوار داده تا ضبط گردد
حال اگر سؤال دیگری داشتم از حضور جناب عالی میپرسم راستی شما طرفدار پرسپولیس هستید یا استقلال خب بازم بسیار برای من مایه ی افتخار است که با شما آشنا شدم من میتوانم از شما یک ایمیل یا شماره ی تماس داشته باشم تا برای مشورت بیشتر مزاحم شوم اگر جوابتان مثبت است یک ایمیل به ایمیلم به نشانی abdallahpour88@gmail.com بزنید تا از شما دوست خوبم که واقعاً از افراد موفقید بتوانم بیشتر کمک بگیرم ببخشید که این کامنت من بسیار طولانی شده و خود یک پست شد به هر حال ممنونم از بابت نگاشتن منابع امتحانات مختلف حقوقی و ممنونم از بابت این پست در پناه یگانه دادآر دادآفرین بدرود و خدا نگه دار

ببخشید دو سؤال رو یادم رفت بپرسم یک این که آیا در امتحان دکتری حقوق خصوصی در دانشگاه دولتی آیا از آیین دادرسی مدنی سؤالی داده نمیشود دوم میشود کمی فضای مصاحبه ی آزمون دکتری پس از پذیرش در امتحان کتبی را شرح دهید که کلاً چگونه است و چه سؤالاتی پرسیده میشود و در زمینه ی فقه از شرح لمعه میپرسند یا از مکاسب و آیا از آیین دادرسی مدنی مصاحبه گر سؤال میپرسد یا خیر و اگر هم میشود کمی در خصوص درس استعدادهای تحصیلی صحبت کنید و نمیدانید که آیا کتاب استعدادهای تحصیلی، از رضا مسیحخواه ضبط شده است یا نه ببخشید که این همه سؤال پرسیدم گفتم یک دوست حقوقی که دو سال از من کوچکترست و جزِ

یکی از مفاخر من محسوب میشود را در محله پیدا کرده و حالا که موقعیت مناسبی پیش آمده هر چه سؤال دارم را یک جا بپرسم میدانم دانش من که ارشد و کارشناسی را در دانشگاه حقوق واحد شیراز خوانده و هنوز درگیر پایان نامه ی ارشدست در مقابل شما هیچ است به هر حال اگر برایتان مقدور بود لطفاً تا آنجایی که میتوانید جواب سؤالات من را در کامنت اصلی و کامنت ضمیمهش بدهید بازم تشکر و بدرود و شبتان خوش

سلام خیلی ممنون. بله آدرس ایمیلم رو براتون می‏فرستم. راجع به سوالاتی که پرسیدید: کتاب استعداد تحصیلی ضبط شده. کتاب تست دکتر السان رو انجمن شنیداری کتب حقوقی داره ضبط می‏کنه شاید هم ضبطش تمام شده باشه. اما کتاب تست دکتر مهآبادی تا جایی که اطلاع دارم ضبط نشده است. راجع به این که آیا از الان برای آزمون خوندن دیره یا نه، بستگی به خودتون و دانش حقوقی تون داره. اگر پایه تون قویی باشه اصلا دیر نیست. مثلا تا جایی که اطلاع دارم خانم تقوی اصلا برای آزمون کانون یک کلمه درس نخوند و رطبه ۳ کانون خراسان که جزء کانونهای سخت محسوب میشه شد. راجع به آیین دادرسی کیفری به نظر من کتاب نکته‏ها خیلی مختصره و بهتر دو جلد دکتر خالقی مطالعه بشه. البته سال قبل سوالات این درس بسیار ساده بود و کاملا از متن قانون بود. اما امسال ممکنه سختتر باشه. در مورد آیین دادرسی مدنی سوالات زیادی از مباحث جلد دو دکتر شمس طرح میشه که مستلزم این هست که جلد دو کتاب پیشرفته ایشون مطالعه بشه چون مباحث مندرج در جلد دو به نسبت سایر مباحث ایین دادرسی مدنی دشوارتر هست. از درس آیین دادرسی در آزمون دکتری سراسری سوال طرح نمیشه اما جزء مواد مطروحه در مصاحبه در تمام دانشگاهها هست. راجع به فقه، در آزمون از شرح لمعه سوال طرح میشه اما در مصاحبه مکاسب می‏پرسند. در مورد تجارت، کتاب ساده ساز بسیار مختصر هست و اگر قرار این کتاب مطالعه بشه باید حتما در کنارش جزوه دکتر فرهناکیان هم چند دور خونده بشه. راجع به قانون در نظم حقوق کنونی، من فراموش کردم جزء منابع دکتری ذکرش کنم. ولی مطالعه این کتاب رو حتما توصیه می‏کنم. اما در مورد مصاحبه، واقعا هیچ چیز معلوم نیست. مصاحبه از یک دانشگاه به دانشگاه دیگه متفاوته. اما محور اصلی مصاحبه در تمام دانشگاهها بررسی سوابق آموزشی و پژوهشی داوطلب، پرسش از پایاننامه، و سوالات مدنی، تجارت، آیین دادرسی مدنی، متون فقه، زبان عمومی و تخصصی هست. اما معمولا از مباحث جدید طرح سوال میشه. ممثلا واسه تجارت معمولا تجارت بین‏الملل پرسیده میشه یا گاهی داوری تجاری. از مسوولیت مدنی هم غافل نباشید زیاد تو مصاحبه ازش سوال می‏کنند. معمولا هر دانشگاهی تو مصاحبه سوالاتی رو میپرسه که تو ارشد به دانشجوهاش تدریس کرده. یا مباحثی که خود اساتید راجع بهش کتاب یا مقاله دارند.

سلام
خوش اومدید
امیدوارم همیشه پیشمون بمونید و ما رو از اطلاعات مفیدتون بینصیب نکنید

محلۀ نابینایان به داشتن هم محلیهایی مثل شما و خانم دکتر تقوی افتخار میکنه
ممنون از لطف و حضورتون تو این محله و ممنون از پست مفیدی که منتشر کردید
همیشه شاد و موفق باشید

سلام بر دکتر زمانی گرامی.
بسیار ممنونم از مطلب مفیدی که تهیه کردید.
امیدوارم باز هم از شما مطالب این چنینی در این محله ببینیم.
بابت کتاب هم بهتون دوباره تبریک میگم و امیدوارم همیشه موفق و پیروز باشید مخصوصاً که قرمز هستید.
درود بر قرمز ها!

سلام: تشکر آقای زمانی.
امیدوارم همیشه مثل امروز موفقیت های روز افزونتون رو در عرصه های علمی و اجتماعی ببینیم.
خوشحالم که افرادی فرهیخته چون شما را در این سایت میبینم.
واقعاً رسیدن به این سطح از موفقیت کار بسیار دشواری هست که شما با موفقیت پشت سر گذاشتید.
به امید روزهای بهتر برای شما و همگی نابینایان.

دیدگاهتان را بنویسید