خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

دومین گام در نوشتن یه پایان نامه خوب: پیدا کردن منابع معتبر و تنظیم یه فهرست دقیق.

سلام. دوستای خوبمون، امیدواریم حالتون خوب دماقتون چاق و لبتون خندون باشه.

در ادامه پست اول که با خانم دکتر برای نگارش یه پایان نامه خوب گذاشتیم، توو این پست میخایم به انتخاب و گزینش منابع و تنظیم فهرست بپردازیم.

اولین گام برای انتخاب منبع، اینه که مطابق موضوعتون کلید واژه ها رو مشخص کنین تا توو سایتها بتونین منابع مورد نظر رو پیدا کنین. مثلا اگر موضوعتون استقلال شرط داوری از قرارداد اصلی باشه، کلید واژه ها میتونه شرط داوری، شرط داوری در قراردادهای داخلی، صحت شرط داوری و … باشه.

بعد از انتخاب کلید واژه ها باید در سایتهای مختلف جست و جو کنین.چند تا سایت خوب توو منابع فارسی و انگلیسی رو در زیر خدمتتون میگیم.

سایتهای فارسی:

1- پایگاه مجلات تخصصی نور،

www.noormags.ir

2- پورتال جامع علوم انسانی

www.ensani.ir

3- مگیران

www.magiran.ir

4- جهاد دانشگاهی

www.sid.ir

منابع لاتین.

1- science direct

www.sciencedirict.com

2- hein online

www.home.heinonline.org

3- springer

www.springer.com

4- wiley online library

www.onlinelibrary.wiley.com

اما دوستای عزیز، اگر بخاین همه سایتا رو با هم بگردین، باید کلید واژه ها رو توو google scholar برین. این بخش از گوگل به جست و جوی علمی میپردازه و دیگه منابع از نظر علمی کم ارزش رو بالا نمیاره.

www.scholar.google.com

بعد از این که چند تا منبع معتبر پیدا کردین، باید برین سراغ تنظیم فهرست

خب برای تنظیم فهرست اول یه نگاهی به منابعی که پیدا کردین بندازین تا بتونین همه جنبه های موضوعتون رو شناسایی کنین. فهرستها به دو شیوه تنظیم میشن.

1- شیوه مرسوم در نظام حقوقی کامن لا: در این شیوه هر چند تا فصل یا بخش میتونین قرار بدین و هیچ محدودیتی در تعداد فصلها و زیرمجموعه ها نیست.

2- شیوه مرسوم در نظام حقوقی فرانسه: در این شیوه شما باید ابتدا موضوعتون رو در دو یا حد اکثر سه بخش تقسیمبندی کنین. مرسومش در دو بخشه.

برای مثال، موضوع تعارض منافع در مناقصات نفتی رو در نظر بگیرین.

فصل نخست: مفهوم مبنا و انواع تعارض منافع در مناقصات نفتی

فصل دوم: آثار تعارض در منافع در مناقصات نفتی و راهکارهای پیشگیری از آن

فهرست معمولا از بخش، فصل مبحث، گفتار و بند تشکیل میشه. ترتیب بخش و سپس فصل یا برعکس به سلیقه نویسندگان بستگی داره اما سایر زیربخشها به همی صورته.

خب به همین صورت تقسیمات زیر فصلها رو ادامه میدین.

به نظر ما تنظیم فهرست به شیوه فرانسوی نظم بیشتری داره و با تقسیماتی که در کتابها دیدین تناسب بیشتری داره چرا که اساتید حقوق ما بیشتر فرانسویها رو مبنا قرار دادن.

تنظیم فهرست به شما کمک میکنه که از مطالعه منابعی که ارتباطی به بحث شما ندارن پرهیز کنین.

منابعی رو که پیدا میکنین به کتابنامه اونها مراجعه کنین تا شما رو به منابع دست اول اون موضوع راهنمایی کنن. برای این که بفهمین کدوم منبع معتبره، به تعداد ارجاعاتی که در مقالات داده میشه توجه کنین.

خب دوستان خسته نباشین. امیدواریم که این پست براتون مفید بوده باشه. مابقیش رو هم تو پستهای دیگه خدمتتون میگیم.

فعلا تا اون موقع بدرود.

۲۳ دیدگاه دربارهٔ «دومین گام در نوشتن یه پایان نامه خوب: پیدا کردن منابع معتبر و تنظیم یه فهرست دقیق.»

سلام.
این مجموعه خیلی عالیه.
ممنون از هر دو نفر شما گرامیان.
راستی خانم دکتر ببینید که من اول شدم. انتخاب یه تیم مناسب در اول شدن توی پستهای محله تأثیر صد در صدی داره خخخ.
پس ما منتظر تغییر عقیده ی شما و کسب تعداد زیادی مدال طلا توی محله هستیم خخخ.
بازم سپاس از هردو دوست گرامی و آرزوی بهترینها برای شما.

سلام داش کامبیز. مرسی از این همه لطف. راستش تو محله هر کدوم از اعضا که کامنت بزارن فورا منتشر میشه. بنابر این نمیشه این وصله رو به آقا شهروز چسبوند خخخخ. بیشتر تلاش کن کامبیز خان.

سلام و درود بر آقای دکتر زمانی بزرگوار واقعاً خیلی به این پست و این مطالب نیاز مبرم داشتم چون که در خصوص پایاننامهم که نمیدونستم چی کار کنم و دچار سر در گمی شده بودم البته با خانم دکتر هم در این خصوص مشورت کردم که ایشان هم من را راهنمایی های بسیار خوبی کردند و بهم گفتند که حتماً این پست رو که شما منتشر کردید رو با دقت بخونم و از این مطالب استفاده کنم و تا مسیرم یه کم هموار بشه ببخشید آقای دکتر یه سؤال به نظر شما اگه یه نابینا بخواد روی موضوعات فقهی حقوقی کار کنه و خب کسی که مسلط به عربی باشه رو در اختیار نداشته باشه و اون شخص در حد خوندن متون عربی بتونه بهش کمک کنه به نظرتون میتونه یک موضوع فقهی حقوقی کار کنه یا نه به هر حال ممنونم از بابت این پست و سلامم رو به خانم دکتر تقوی بزرگوار هم برسونید و بهشون بگید ممنونم که این قد عالی و جامع اطلاعاتی رو که دارید در گروه در اختیارمان میگذارید و ازشون هم بابت راهنمایی بخاطر پایان نامه تشکر کنید آقا مهرداد خیلی ارادت دارم راستی اون کتاب حقوق مدنی که با خانم دکتر و دیگر همکار گرامیتان نوشتید نمیدانید جایی حاضر به گویا کردنش شده یا خیر به هر حال من این مطالب رو واسه خودم در ورد کپی میکنم و بخش فارسی یعنی منظورم سایتهای فارسیش خیلی میتونه بهم کمک کنه ولی در خصوص سایتهای انگلیسی چون انگلیسیم ضعیفه فک نکنم بتونم ازش استفاده کنم راستی ببخشید برای این که ما بفهمیم آیا موضوع ما تکراری هست یا خیر مراجعه به همین پایگاه هایی که گفتید کفایت می کند یا خیر به هر حال آقا مهرداد ممنونم از بابت این پست عالی و جامع و کامل در پناه یگانه دادآر دادآفرین بدرود و خدا نگه دار

سلام آقا شهروز عزیز، خیلی ممنون از توجه شما، به امید شادکامی شما.سلام احمد عزیز. از این همه محبتت ممنونم. خواهش میکنم. در مورد این که آیا میشه به کمک کسی که فقط میتونه متون عربی رو بخونه موضوع فقهی حقوقی کار کرد باید بگم کمی ممکنه سخت باشه و عذیتت کنه. ولی اگر انگلیسیت ضعیفه بهتره همین کارو بکنی. اما برو سراغ موضوعاتی که منابع فارسی بیشتری داره. البته اگه کمی سعی کنی ترجمه کار کنی، موضوعات انگلیسی خیلی سخت نیستن. برای این که بفهمی موضوعی قبلا کار شده یا نه، باید بری توو سایت ایرانداک.
http://www.irandoc.ir سلامتونو هم خدمت خانم دکتر ابلاغ میکنم. کتابمون هم توو هفته آینده انشاله گویا کردنش شروع میشه.

سلام آقای دکتر.
از پست خوبتان تشکر می کنم.
پیشینه تحقیق باعث میشه تا حد زیادی حساب کار توی دست پژوهشگر قرار گیرد و در خیلی از مسایل به وی کمک کند. من به دوستان پیشنهاد می کنم تحقیقات پیشین را با دقت بخوانند. ادبیات آنها را مرور کنند، اهداف، سوالات و فرضیات آنها را مطالعه نمایند و متغیر های کلیدی آنها را یادداشت کنید و چارچوب نظری آنها را مدنظر قرار دهید , روش اجرای تحقیق آنها را با دقت ملاحظه کنید.
این امر باعث میشه شما راحت تر بتوانید به نظریات دسترسی پیدا کنید و اگر در شیوه هدف و سوال و فرضیات خود دچار مشکل شدید از این پیشینه ها می توانید استفاده کنید. روش اجرای تحقیق آنها نیز مسیر پژوهش شما را هموار می کند.
همچنین از لینک زیر نیز می توانید برای دسترسی به منابع پیشین استفاده کنید: http://ganj.irandoc.ac.ir
باز هم از شما و خانم دکتر تقوی تشکر می کنم.
امیدوارم همگی موفق باشید.

سلام به شما جناب زمانی پیروز و شاد کام باشید. از مطالب ارزشمندی که به همراه خانم دکتر تقوی در خصوص نحوه نگارش پایان نامه حقوق تهیه و منتشر می کنید بی نهایت سپاس گزارم. جناب دکتر سوالی دارم شرمنده وقت شما رو می گیرم. موضوع پایان نامه من “بررسی تحلیلی سیر تحول و اثر بخشی اعسار در حقوق ایران با نگاهی به حقوق کشور انگلستان” هست به نظر شما آیا می تونم منابع انگلیسی مفید براش پیدا کنم و امکان استخراج مقاله ای که در مجلات بین المللی امکان چاپ داشته باشه از اون هست؟ از شما و خانم دکتر تقوی درخواست دارم با توجه به تجربیاتی که دارید, در این زمینه منو راهنمایی کنید. ایمیل من n.heydari88@gmail.com هست. از زحمت بزرگی که به شما دو بزرگوار می دم عذر خواهی می کنم. بدرود.

سلام امیدوارم موفق باشید. به نظرم موضوع خوبی انتخاب کردید. بعید می‏دونم قبلا به این شکل کار شده باشه. من اطلاعات دقیقی در این رابطه ندارم. اما در مورد ورشکستگی در نظام حقوقی کامن‏لا مقالات و پایان‏نامه‏های خوبی نوشته شده است. اگه زبان انگلیسیتون تا حد متوسط خوب باشه حتما از عهده این موضوع بر خواهید آمد. اگر امری بود در خدمتتون هستیم.

سلام بر آقای دکتر زمانی گرامی
حقیقتا و حقیقتا این سلسله پست ها عالی هست خیییلی عالی و من افسوس می خورم که ای کاش پنج سال پیش این پست رو خونده بودم که بگذریم هعیییی……
راستی از خانم دکتر خودمون هم کمال تشکرات فراااوان رو دارم و مرسی جدی مرسی
الآن رفتم تو فکر نوشتن یکی دو تا مقاله
راستی میشه در پایان بگید چطور میشه پیگیر چاپ مقاله هم شد کلا یادم رفته همه رو خخخخ

بازم ازتون ممنونم و همیشه شاد و شاد و بازم شاد باشید و البته سربلند و موفق

دیدگاهتان را بنویسید