خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

شهر خبر معلولین. انتشار 24 خبر در شمارگان دوازدهم

با سلام و احترام به مخاطبان مجموعه شهر خبر معلولین و همه همراهان صمیمی محله نابینایان ایران
دوازدهمین شمارگان شهر خبر معلولین با انتشار 24 خبر و 10 اطلاعیه در بخش اطلاع رسانی، پیش روی شماست

 

اطلاعیه پیش فروش پارس آوا نگارش 3

به نقل از وبسایت رسمی خانه نور جانبازان بصیر، این اطلاعیه به شرح زیر است:

بسمه تعالی
بدینوسیله به اطلاع کلیه نابینایان عزیز می رساند به مناسبت دهه ی کرامت که از (ولادت حضرت معصومه (ع)  تا ولادت امام رضا (ع) ) میباشد از تاریخ 14 مرداد لغایت 24 مرداد ثبت نام پیش فروش  نرم افزار متن خوان فارسی پارس آوا نسخه ی 3 آغاز می گردد  متقاضیان می توانند از روز پنجشنبه مورخ 14 مرداد ماه  جهت خرید این محصول به سایت پارس آوا مراجعه نموده و مراحل ثبت نام را تکمیل نمایند ضمناً به کاربرانی که در این دهه ی مبارک اقدام به پیش خرید نرم افزار نمایند تخفیف ویژه ای لحاظ میگردد لازم به توضیح است زمان عرضه نرم افزار نیمه اول شهریور میباشد.

قیمت محصول در زمان پیش فروش :

تک کاربره  : 40.000 تومان               دوکاربره : 70.000 تومان             سه کاربره :  90.000 تومان

قیمت بعد از پیش فروش :

تک کاربره  : 60.000 تومان               دوکاربره : 80.000 تومان             سه کاربره :  100.000 تومان

خانه نور ایرانیان بصیر.

 

آشنایی با بنیاد زنان و کودکان نابینای افغانستان

به نقل از ایران سپید، زنان و کودکانی را که در افغانستان زندگی میکنند، میشود از جمله آسیبپذیرترین آدمهای ساکن بر روی کره خاکی به حساب آورد. حال تصور کنید میزان آسیبپذیری در این «آسیبپذیرترین آدمهای دنیا» در صورتی که نابینا باشند تا چه اندازه بیشتر میشود! «بنیاد زنان و کودکان نابینای افغانستان»، در اوت ۲۰۰۹ و با هدف حمایت از همین افراد در معرض آسیب تأسیس شده است. مؤسسان این بنیاد، هدفِ اصلیشان از گرد هم جمع شدن را تقویت کیفیت زندگی زنان و کودکان نابینای افغانستانی، به وسیله فراهم آوردن امکان دسترسی آنها به منابع بهداشتی و آموزشی میدانند. این امکانات از طریق کمکهای مالی خیریه ای فراهم میآید که از همه جای دنیا جمعآوری میشود. برای زنان نابینا، خدماتی نظیر: مراقبتهای پیشزایمان، زایمان سالم، مراقبتهای غذایی، اقدامات پیشگیرانه و در مواقع بحران، خدمات مربوط به درمان در زمینه بیماریهای جسمی و روانی ارائه میشود. در این بنیاد همچنین، آموزشهایی در موضوعاتی مثل ادبیات فارسی، پشتو و انگلیسی و مباحث علوم پایه همچون شیمی، زیستشناسی، فیزیک و ریاضی در اختیار سایر نابینایان قرار میگیرد. آموزش استفاده از رایانه هم از جمله دیگر وظایفی است که این بنیاد برای خود تعریف کرده است.

بنیاد زنان و کودکان نابینای افغانستان، در زمینه تحقق اهداف فوق، مراحل مختلفی را به انجام میرساند: اولین مرحله قطعاً شناسایی افراد آسیبدیده است. این افراد را شناسایی میکنند و با معرفیشان به بیمارستانها و کلینیکهای تخصصی افغانستان، امکان مراقبتهای جسمی و روانی-اجتماعی را به صورت رایگان برایشان فراهم میکنند. از دیگر خدمات این مرکز، یکی هم فراهم کردن دسترسی نابینایان به منابع آموزشی بریل و الکترونیک است که این هم به وسیله کمکهای خیریه انجام میپذیرد. در حوزه آموزش، آگاهسازی معلمان مدارس نابینایان به شیوه های تازه آموزشی و ارزشیابی، از دیگر اقداماتی است که در این مرکز صورت میگیرد. کارشناسان این مرکز، تکنولوژیهای تازه کمک آموزشی را در اختیار معلمان قرار میدهند تا در فرایند آموزش کودکان نابینا استفاده کنند. برای دانستن چرایی تأسیس چنین مرکزی کافی است نگاهی بیندازیم به نام مؤسس آن. «نوریه ندرت»، زن نابینای افغانستانی است که خود قربانی جنگ و ناعدالتیهای اجتماعی در این کشور محسوب میشود و به همین واسطه، منبع دست اول این حوزه در این کشور محسوب میشود. او نرخ بالای نابینایی در این کشور را یکی از دلایل تأسیس چنین مؤسسه ای میداند. افغانستان از جمله کشورهایی است که بالاترین تعداد نابینایان به نسبت جمعیت را در دنیا دارد. ۴۰۰ هزار نابینا در این کشور زندگی میکنند که چیزی در حدود ۱.۵۲ درصد از جمعیت افغانستان را تشکیل میدهند. بیش از سی سال جنگ و شرایط ناپایدار سیاسی باعث شده زنان و کودکان نابینا در مناطق دور افتاده افغانستان از امکانات پزشکی و بهداشتی محروم بمانند.

در ادامه، با بنیانگذاران این نهاد آشنا میشویم.

«نوریه ندرت»، رئیس و بنیانگذار این مرکز، در ۱۹۶۱ متولد شده است. او در کابل به دنیا آمده و شوهر و برادرش هم نابینا هستند. او جزو آدمهایی به حساب میآید که با تمامی مشکلاتی که جامعه نابینایان و کمبینایان افغانستانی با آن مواجهند، دست به گریبان بوده است. در یکی از مؤسسات ویژه نابینایان در کابل به عنوان ویراستار مشغول به کار بود که برادرش را طی یک حمله تروریستی از دست داد و در ۱۹۹۱ کابل را به مقصد آمریکا ترک کرد. در آمریکا، شوک دیگری باعث شد مسیر زندگیش به کل تغییر کند. در ۱۹۹۷ در مترو به او حمله شد و او را کتک زدند. ضربات روحی و جسمی این حمله به حدی بود که چشمانش به گونه ای آسیب دید که پزشکان مجبور به تخلیه شان شدند. نوریه در ۲۰۰۹ لیسانسش را در رشته خدمات اجتماعی از کالج تکنولوژی نیویورک گرفت و در ۲۰۱۴ هم در «مدرسه مطالعات تخصصی»، فوق لیسانسش را در رشته مطالعات معلولین به پایان رساند. او توانسته جوایز بسیاری را برای فعالیتهای اجتماعی و علمیش به دست آورد. فراکسیون معلولین مجلس ایالتی نیویورک در ۲۰۰۷، نوریه را شایسته دریافت جایزه تشخیص داد. در ۲۰۰۹ هم، از سوی آکادمی ملی علوم که زیر نظر نشریه نیویورک پست اداره میشود مستحق دریافت جایزه «آزادی» شناخته شد. یک بار هم در سال ۲۰۰۵، از سوی شبکه تلویزیونی «New York one channel» به عنوان نیو یورکیِ هفته انتخاب شده و در ۲۰۰۹ هم فیلم مستندی از زندگی او ساخته و اکران شده است. نشریه «queen» هم در یکی از هفته های ۲۰۱۰، او را به عنوان چهره تأثیرگذار هفته در نیو یورک برگزیده است. نوریه تا به حال توانسته بیش از ده بار هم مسیر دو ماراتن نیو یورک را به پایان برساند. زندگی او در سالهای اخیر وقف زنان و نابینایان افغان بوده است. متخصصان دیگری هم در اداره این مرکز به کمک نوریه آمده اند. از آن جمله اند: «Elizabeth Perlman»، فارغ التحصیل MBA که از سال ۲۰۰۲ به عنوان نیروی داوطلب با مؤسسات ویژه نابینایان همکاری میکند، «David Cho»، کارشناس بازاریابی و کارگردان مستند «نیو یورک و نوریه»، «Wendy Carter»، کارشناس توانبخشی با تخصص توانبخشی روانی، «Veronica Strong»، روانشناس و متخصص در حوزه پزشکی قانونی، «Yan Wan»، از کشور چین و کارشناس تجارت، «Dawn Suvino»، کارشناس شناخته شده برنامه ریزی و ارزشیابی.

دفتر این مرکز در کابل را «ماندوزَی بدر» اداره میکند. کارشناس آموزش است و این رشته را در دانشگاه وولگاگراد مسکو و ویسبادن آلمان تحصیل کرده. حالا هم به کابل بازگشته تا دانش و تجربه اش را در اختیار هموطنانش قرار دهد. «پروین عظیمی» و «احمد رشاد» هم از دیگر چهره های افغانستانی هستند که در اداره این مرکز مشارکت فعال دارند.

 

آخرین تغییرات در پارس آوای 3

به نقل از وبسایت رسمی خانه نور جانبازان بصیر، امکانات جدید مختلف و زیادی به پارس آوای 3.0 اضافه شده است که بخشی از آنها به شرح زیر است:

  1. علاوه بر نصب بر سیستم عامل های XP,vista,seven7قابلیت نصب به روی سیستم عامل های دیگر مانند Windows 8, Windows 10 دارد.
  2. نصب پارس آوا بر روی ویندوز های مختلف 32 و 64 بیتی
  3. افزودن امکان تبدیل متن به mp3 و wav
  4. نصب بر روی انواع نسخه های جاز ( تا جاز نسخه ی 17(
  5. جایگزین کردن قفل نرم افزاری به جای سخت افزاری
  6. امکان انتخاب یا عدم انتخاب تنظیمات پیش فرض جاز در هنگام نصب پارس آوا
  7. امکان ایجاد دیکشنری تخصصی
  8. فروش و فعال سازی نرم افزار از طریق اینترنت
  9. امکان استفاده از صدای nvda در پارس آوا و بالعکس

10.پشتیبانی از چند زبان خارجی مانند ( آلمانی، فرانسه و . . .
11.آهنگین شدن صدا با انتخاب کاربر

12.رفع مشکل بر عکس خواندن برخی از جملات

13.اصلاح تلفظ کلمات عربی و بهبود قرائت متون عربی

14.بهبود صدای  eloquence و شبیه تر شدن آن به صدای جاز

15.هماهنگی بهتر موتور فارسی و انگلیسی هنگام افزایش و کاهش سرعت خواندن

  1. امکان انتخاب یا عدم انتخاب تک تک علائم نگارشی

17.اضافه شدن غلط یاب فارسی

18.افزودن تعداد زیادی لغت جدید و پرکاربرد به واژگان

19.اصلاح تلفظ کلماتی که به دو صورت متصل و جدا نوشته میشود مانند ( آنرا   و  آن را )

20.امکان اعمال سریع تغییرات در دیکشنری کاربر بدون نیاز به باز و بسته کردن جاز

21.امکان ارسال کلمات جدید کاربر از طریق اینترنت جهت تکمیل واژگان پارس آوا

22.اصلاح کلماتی که با همزه نوشته میشوند مانند: انشاء

23.اصلاح تلفظ کلماتی که در آن از کشیدن حروف استفاده شده است

24.اصلاح کلماتی که اعراب دارند در هنگام حرکت حرف به حرف

25.اضافه شدن واژگان عامیانه با انتخاب کاربر

  1. اصلاح برخی از کلمات فارسی که در آنها از اعراب استفاده میشود

27.افزودن صداهای مختلف به eloquence

28.امکان اضافه کردن کلماتی که بین آنها فاصله وجود دارد به دیکشنری کاربر

29.تشخیص برخی از پسوند ها و پیشوند ها در دیکشنری کاربر

30.افزودن کلمات اصلاحی به دیکشنری کاربر

31.صحیح خواندن کلماتیکه  کلاه الف آن گذاشته نشده

32.اصلاح تلفظ کلماتی که با حرف (  و )   شروع میشود

33.امکان تلفظ  ه  دوچشم به تای گرد

از گوشه کنار پارلمان، فراکسیون معلولان در مجلس دهم تشکیل میشود

به نقل از ایران سپید، 16 اردیبهشت سال 1383 که قانون جامع حمایت از حقوق معلولان توسط نمایندگان ملت به تصویب رسید، نوید روزهای درخشانی را برای جامعه معلولان ایران میداد، هرچند این قانون در سالهای مختلفی که اجرا شد توانست مشکلات بسیاری را از پیش پای جامعه معلولان بردارد، اما با گذشت بیش از ده سال از اجرای آن، مشکلات و نواقص آن معلوم شد. همه این مشکلات بود که دست اندرکاران را به فکر بازنگری و اصلاح قانون انداخت. طی جلسات متعدد کارشناسان و دست اندرکاران حوزه معلولان به بازنگری این قانون پرداختند و بعد از تصویب هیئت وزیران توانستند این لایحه را به مجلس نهم برسانند؛ هرچند این لایحه از سوی شورای نگهبان برگشت خورد و مجدداً به دولت برگشت، امروز جامعه معلولان ایران چشم امیدشان به نمایندگان منتخب مجلس دهم است تا با یک خواست جمعی از دولت، بخواهند تا مجدداً این لایحه را به مجلس برساند. به همین بهانه از علیرضا محجوب، نماینده قدیمی فعال در کمیسیون اجتماعی و نماینده مردم تهران در مجلس دهم سراغ قانون جامع حمایت از حقوق معلولان را گرفتیم. محجوب با بیان اینکه کمیسیون اجتماعی اصرار دارد که جای یک لایحه جامع خالی است گفت: ما اصرار داریم که از معلولان و افراد کمتوان به طور کلی و عمومی دفاع شود و چه بهتر که در قالب یک قانون جامع و کاملی مثل قانون جامع حمایت از حقوق معلولان این اتفاق بیافتد من و همه نمایندگان کمیسیون اجتماعی پیگیری میکنیم که هرچه زودتر این اتفاق بیافتد. جلیل مختار، نماینده آبادان و سخنگوی کمیسیون اجتماعی با ابراز امیدواری از اینکه لایحه هایی که برگشت خورده اند در دستور کار کمیسیون اجتماعی قرار دارند، گفت: «این لوایح بر اساس میزان اهمیت در نظر گرفته میشوند. ما باید افراد دارای معلولیت را در بزنگاههای مختلف اجتماعی در نظر داشته باشیم، چه در همسانسازی اجتماعی و چه در مناسبسازیهای محیطی، من به عنوان فردی که کارمند بهزیستی و مددکار بودم این موضوع را چنانچه از طرف دولت بیاید به صورت خاص و ویژه پیگیری میکنم تا نکات ضعف و مشکلات را اصلاح کنیم و به صحن مجلس بفرستیم تا أِن شاء ا… هرچه زودتر تصویب شود.» سخنگوی کمیسیون اجتماعی با بیان اینکه تجربه کار در مراکز بهزیستی به او نگاهی مددکارانه داده است تأکید کرد: من یکی از مدافعین کاهش ساعت کاری زنان دارای فرزند یا همسر معلول بودم که هفته گذشته با رأی بالای نمایندگان مردم به تصویب رسید و یکی از اقدامات خوب وکلای ملت در دفاع از حقوق معلولان بود.» مختار همچنین از تشکیل فراکسیون دفاع از حقوق معلولان در مجلس دهم خبر داد و افزود: دکتر عبد الرضا عزیزی در حال جمعآوری امضاهای نمایندگان است تا أِن شاء الله فراکسیون تشکیل شود.

 

ترحم با پوششهای نو

سهیل معینی در ستون سخن هفته شنبه دوم مرداد ایران سپید نوشت: با هر نابینای تحصیلکرده و با فرهنگی صحبت کنید میگوید از ترحم بیزارم و دوست ندارم به خاطر کمبود بیناییم مورد ترحم مردم قرار بگیرم. چه به صورت گفتار عیان مردم و چه به صورت پنهان که عمومیتر هم هست. پایه روانشناسانه این بیزاری روشن است. ما فقط نابینا هستیم و نمیبینیم و نه چیزی بیشتر. در نتیجه باید به همان شکل که با دیگران رفتار میشود با ما نیز چنین رفتاری صورت پذیرد، الا در مواردی که به دلیل تأثیر مستقیم محدودیت بینایی نیازمند همیاری و همراهی دیگران و نه ترحم آنها هستیم. اما اخیراً در سایه کار و کسبهای نوین از جمله بازاریابیهای تلفنی و اینترنتی نوعی جدید از سوء استفاده از ترحم به معلولین، از جمله نابینایان دیده میشود. شرکتهایی با شما تماس میگیرند و میخواهند کالاهای آنها را تلفنی یا از طریق اینترنت به فروش برسانید که تا اینجای ماجرا هم اشکالی ندارد و اتفاقاً مشاغلی است منطبق با فناوریهای جدید و دور زدن محدودیت معلولین. اما مشکل از جایی شروع میشود که از شما خواسته میشود حتماً در بازاریابیتان بگویید که نابینا یا معلول یا اینکه بخشی از سود فروش این محصولات به نابینایان میرسد که نوعی پوشش جدید برای همان ترحم قدیمی است. حتی دیده میشود کالایی با نرخ بسیار بیشتر از بهای واقعی فروخته میشود، به این بهانه که تفاوت آن صرف امور نابینایان میشود. یکی دیگر از اشکال ترحم نو، احیاء بازاریابیهای شبکه ای است که در آن فرد باید کالاهایی را به دیگران بفروشد و از اطرافیان خود شبکه فروش بسازد. اخیراً به سراغ معلولین میروند و با این عنوان که شما هم مانند دیگران توانایید، آنها را به فروش کالا وا میدارند، در حالی که در استتار این، معلولیت فرد است که وسیله ای است برای جلب ترحم مردم و خرید کالا از او. مراقب این آفت فرهنگی و اجتماعی جدید الظهور باشیم که باز هم شخصیت و شأن انسانی ما نابینایان را هدف گرفته است. با این تفاوت که بخشی از سود حاصله را در جیبمان میگذارند تا خوشحال از شخصیت فروشیمان باشیم.

 

از خودتان پذیرایی کنید؛ تجربه یک میزبان نابینای دیگر در بحث پذیرایی

به نقل از ایران سپید، موضوع پذیرایی از میهمانان به قدری اهمیت دارد که ما را در انجام وعده ای که در شماره قبل داده بودیم، مصر کرده و بنا به آنچه که در شماره پیشین اشاره شد، پرونده این موضوع را تا این شماره باز نگه داشتیم تا تجربیات دوست دیگری هم مطرح شود؛ ای بسا که مجموع این تجارب، رهآورد خوبی برای نسلهای آینده در انجام امور مختلف زندگی باشد……. خودش بر این نکته تأکید نمیکند که ذوق سلیقه خاصی دارد، اما آنچه که به قلم او منتشر شده، خلاف عقیده اش را نشان میدهد. قطعاً بیان آن نکته از سوی او، به حساب نوعی تواضع –اما نه افراطی-، از طرف شنوندگان گذاشته میشود. مع الوصف «لیلا عظیمی» به کدبانویی و خانه داری باسلیقه مشهور است. مقیم اهواز است و تحصیل را تا اخذ مدرک کارشناسی در رشته مهندسی نرم افزار ادامه داده و دو سه سالیست که فصل تازه زندگیش، دوران پر فراز و نشیب تأهل را آغاز کرده است. یکی از اصولی که در پذیرایی از میهمان در نظر میگیرد، آمادهگی کامل قبل از ورود میهمان است: «این را یک اصل میدانم که میزبان باید قبل از ورود میهمان کاملاً آماده باشد؛ یعنی زمانی که میهمان وارد شد، دستپاچه نشود. خودم کارها را به گونه ای تنظیم میکنم که مثلاً تا قبل از رسیدن میهمانها، غذا پخته و آماده سرو باشد.» به چیدمان میز پذیرایی اهمیت فراوانی میدهد: «چیدمان میز پذیرایی خیلی اهمیت دارد، چون چشم میهمان خواه و ناخواه به آن سمت میرود، به همین علت باید در چیدمان آن دقت کنیم. من در چیدمان میز پذیرایی، اول به ظروف توجه میکنم؛ کاسه های آجیل در یک ردیف، بستنی خوریها در یک ردیف و بشقابهای میوه خوری هم در ردیفی که در نظر گرفته ام میچینم. این چیدمان در تمام میهمانیهای من به همین شکل است؛ یعنی هر بار جای ظرفها را تغییر نمیدهم؛ برای اینکه دسترسی آسانتری به آنها داشته باشم.» اما در موضوع چیدمان، شاخصترین نمونه، نوع چیدمان میوه هاست که بیش از ظروف برای او دارای اهمیت است: «به نظر من نوع چیدمان خوراکیها برای میهمان جذابتر از چیدمان ظروف است. به همین دلیل من به چیدمان میوه ها و کلاً خوراکیها اهمیت زیادی میدهم. مثلاً در چیدن میوه ها، سعی میکنم رنگبندی را رعایت کنم، به جای سیب سرخ که معمولاً در میهمانیها رایج است، سیب سبز را انتخاب میکنم که جذابتر و از نظر رنگبندی، تناسب جالبی با بقیه میوه ها دارد. میوه های درشت را دور ظرف میچینم که فضای بیشتری دارد و میوه های ریزتر را در ردیفهای وسط میچینم. به همین صورت در درست کردن ژله ها هم به رنگبندی توجه ویژه میکنم. طبیعیست که ژله سه رنگ با رنگهای جذاب، چشمنوازتر و اشتهاآورتر از ژله یکرنگ است.» به شکل امروزی پذیرایی اعتقاد دارد: «در پذیرایی سنتی، مثلاً یک سینی پر از استکان چای را از یک گوشه سالن تعارف میکردند تا انتها و به قول خودمان، دور میچرخاندند. من این شکل پذیرایی را دوست ندارم، معتقدم دست میهمان را باید در انتخاب خوراکیها باز گذاشت تا خودش انتخاب کند و برای درخواست هر چیزی، دائماً به آشپزخانه رفت و آمد نکند. معمولاً آب جوش را آماده میکنم و یک سینی بزرگ در نظر میگیرم، در یک ردیف تیبگهای چای ایرانی، ردیف دیگر تیبگهای چای سبز، ردیف دیگر نسکافه و ردیف بعدی کاپوچینو را میچینم و انتخاب هر کدام از این نوشیدنیها را به عهده میهمانها میگذارم. این شکل پذیرایی من اتفاقاً خیلی هم مورد توجه قرار گرفته است.» به پاکیزگی توجه ویژه میکند: «دوست ندارم میهمان در استفاده از خوراکیها معذب باشد، برای هر نوع خوراکی ظرف مخصوصی در نظر میگیرم تا پوست آن خوراکی در آن ظرف ریخته شود؛ این طور نباشد که مثلاً پوست آجیل و میوه و شکلات را در بشقاب میوه بریزند. این کار کمک میکند تا زباله های تر و خشک را به سادگی جدا کرده و در کیسه مجزا بریزم. همین نکته را در حین صرف غذا هم رعایت میکنم.

 

جعبه ی جادو/ساخت محوطه بیرونی جام جم

به نقل از ایران سپید، بحث درباره تأسیس تلویزیون را تا به آنجا رساندیم که رئیس وقت، به منظور ایجاد تسهیلات مدیریتی و همچنین یکسان سازی در سیستم اداره رسانه، رادیو و تلویزیون را در سال 1350 ادغام کرد و عنوان رسانه به سازمان رادیو تلویزیون ملی ایران تغییر یافت. در طول این مدت، یعنی از زمان ملی شدن تلویزیون تا ادغام آن با رادیو، مدیران سازمان به فکر مکان مناسبی برا استقرار و تمرکز تلویزیون افتادند. آنچه فکر مدیران را مشغول میکرد، موقعیت محلی مکان و همچنین بحث آینده نگری بود؛ برای مدیران مهم بود که محل ساختمانهای تلویزیون، یکی از بلندترین نقاط شهر باشد تا امکان استقرار تجهیزات فرستنده برنامه ها آسان باشد و از دیگر سو، آن محل به عنوان مکان دائمی رسانه تثبیت شود. بر همین اساس و با تمهیداتی که در نظر گرفته شد، منطقه ای وسیع در شمال پایتخت (خیابان ولیعصر فعلی) را برای احداث ساختمانهای جدید در نظر گرفتند. ظاهراً زمینهای این منطقه متعلق به دولت بود و عملاً در اختیار تلویزیون قرار گرفت. در باب وجه تسمیه جام جم، در شماره گذشته کوتاه سخنی رفت. به مرور ساختمانهای مختلف جام جم با طراحی معماران و مهندسان ایرانی و با نظارت مهندسان فرانسوی ساخته شد؛ البته حضور فرانسویها تقریباً در اوایل کار بود و بعد از شکلگیری تدریجی محیط مجموعه، عملاً کار احداث ساختمانهای دیگر به طور کامل در اختیار مهندسان ایرانی قرار گرفت. در خصوص هر یک از ساختمانهای جام جم، به مرور و بر حسب گزارشهایی که تهیه میشود، سخن خواهیم گفت، اما آنچه امروز مد نظر ماست، سخنی کوتاه در خصوص محیط بیرونی جام جم، یعنی محوطه آن است. آنچه ما امروز به عنوان جام جم میشناسیم، مجموعه بزرگیست متشکل از چندین ساختمان، اعم از ساختمانهای اداری، تولید، شیشه ای یا ریاست، شهدای رادیو، معاونت خبر، اداره کل روابط عمومی یا مدرسه سابق، دوبلاژ، برون مرزی، معاونت سیما و…. همچنین مسجد بلال، رستورانها، قنادی، پمپ بنزین و…. که در محیط بزرگی به مساحت 62 تا 63 هکتار متمرکز شده است. کل مجموعه شامل چند درب ورودیست؛ از شرق و خیابان ولیعصر دربهای مسجد بلال و جام جم، از غرب یعنی اتوبان چمران و جنب خیابان سئول که اختصاصی شبکه خبر است، از شمال درب پارکوی و از جنوب درب نیایش که به درب مدیران معروف است. علاوه بر ساختمانهای مختلف که در گوشه گوشه مجموعه احداث شده اند، بخش قابل توجهی از محوطه جام جم را فضای سبز و پوشش جنگلی به خود اختصاص داده که در نوع خود از نظر پوشش گیاهی جالب توجه است؛ به گونه ای که از یک فضای سبز متعارف محوطه های اداری فراتر رفته و عملاً در زمره فضاهای سبز جنگلی مصفا قرار گرفته است. چنانچه گفته شد، مساحت جام جم 62 و چهار دهم هکتار است که از این مقدار، 15 هکتار به چمنکاری اختصاص یافته؛ از جمله درختانی که پوشش گیاهی فضای جنگلی جام جم را تشکیل میدهد، درختیست به نام علمی «عالیانتوس» که در شمال پایتخت کاشته میشود و همچنین درخت دیگری از خانواده نارونها یا «اولماسه» ها که به «فلاکسینوس» یا «زبان گنجشکی» مشهور است. این دو گونه به شکل وحشی رشد میکنند؛ یعنی بذر آنها به علت دارا بودن «سامار» یا فندق بالدار به وسیله باد در محیط پخش میشوند و هرجا که می افتند، سبز میشوند و با باران سالیانه دائماً سبز میمانند، چون مقاومت زیادی در برابر خشکی دارند. علاوه بر این دو گونه، انواع سروها مثل سرو نقره ای یا «کوپره سوز آروزنیکا» و سرو «کوپره سوز لافزونیا» که دارای سرشاخه های زرد هستند، همچنین انواع کاجها مثل کاج تهران و «پینوس الداریکا»، انواع سدرها مثل خانواده سدرهای سوزنی برگ و «سدروس پاکاتا» و «نوئلها مثل نوئل نراد و آبیس»، انواع درختچه های زینتی مثل انواع خانواده های رز که شامل رز «آبشار طلایی» یا «رزا بانکزیا»، انواع نسترنها مثل «رزا کانینا» و مرواریدها، مجموعه پوشش گیاهی فضای سبز جام جم را تشکیل میدهند.

بیشترین فضای جنگلی مجموعه جام جم، در محلی واقع شده که به جنوب اتوبان چمران ختم میشود؛ یعنی پشت اتوبان چمران واقع است که حدوداً سه و نیم هکتار مساحت دارد و به «تپه صبا» معروف است. علاوه بر جنگلهای تپه صبا، پوشش جنگلی دیگری هم در ضلع جنوب شرقی جام جم، رو بروی ساختمان اداره کل روابط عمومی، ساختمان مدرسه سابق که به پارک ملت منتهی میشود، واقع شده که بعد از تپه صبا، شاید بزرگترین پوشش جنگلی سازمان محسوب شود. سایر پوششهای جنگلی جام جم به اندازه این دو وسیع نیستند. نکته جالب علاوه بر پوشش جنگلی، پوشش جانوری فضای سبز سازمان است که البته تنوع پوشش گیاهی را ندارد. در جنگلهای جام جم، گونه ای از روباه، سنجاب، موش و جوجه تیغی زندگی میکنند و در کنار این جانوران، پرندگانی مثل کبوتر وحشی و توتی هم دیده میشود. اما جنگلهای تپه صبا و همچنین جنگل کوچکی که به خیابان سئول ختم میشود، در واقع جنگلهای مصنوعی هستند که به صورت دستساز درست شده اند. قدمت این جنگلها به چه زمانی باز میگردد؟ آیا مربوط به بعد از احداث ساختمانهای جام جم میشود یا قبل از آن وجود داشته است؟ بنابر آنچه به نظر میرسد، پوششهای گیاهی که از نمونه های بومی هستند، نمایانگر وجود محیطی صرفاً جنگلی قبل از ساخته شدن عمارتهای جام جم است. اما برای کسب اطلاعات دقیقتر، به سراغ یکی از قدیمیترین باغبانهای جام جم رفتیم. آقای «سید قوام» که بعد از بیش از 4 دهه، اکنون به عنوان باغبان ارشد، فعالیت خود را در مجموعه معظم جام جم ادامه میدهد، از روزهایی برای ما گفت که ساختمانها به تدریج ساخته میشدند و به طریق اولی، فضای سبز سازمان هم پوشش منسجمی به خود میگرفت: «من از سال 1350 وارد سازمان شدم. زمانی که ما درختکاری و توسعه جنگلهای سازمان را شروع کردیم، حدود 4-5 هکتار پوشش جنگلی در این منطقه وجود داشت؛ یعنی قبل از ما بود. ما این محیط را به 10-15 هکتار توسعه دادیم. البته علاوه بر 4-5 هکتار جنگلی که گفتم، بخش قابل توجهی از این زمینها مرتع بود و دامداران به عنوان چراگاه از این مراتع استفاده میکردند. ضمن اینکه بخش دیگری از زمینهای سازمان به نمایشگاه بین المللی تهران اختصاص داشت که آن زمان مدیران وقت از نمایشگاه جدا کردند. ما کار توسعه جنگلها را زیر نظر مهندسان آن وقت شروع کردیم و به توصیه آنها، درختانی را انتخاب کردیم که میزان مقاومتشان بیشتر از بقیه است و عملاً برای جنگل سازی مناسبترند؛ مثل ارغوان، اقاقیا، کاج و زبان گنجشکیها. برای تأمین آب، در آن سالها قناتهای زیادی به سازمان از سوی سازمان آب اختصاص داده شده بود که وارد استخرهای بزرگی که در اطراف شبکه 5 قرار دارند، میشد و از آنجا به زمینهایی که درختکاری شده بود، پخش میشد.

چرا تا ۸۰ سال دیگر خاورمیانه مکانی برای زندگی نیست

به نقل از خبر آنلاین، اخبار روزهای گذشته بخشی از آینده وحشتناک خاورمیانه را تایید می‌کند؛ دمای هوا در کویت و بصره رکوردشکنی کرد و اگر سازمان جهانی هواشناسی تایید کند رکورد دومین و سومین دما گرم جهان در تاریخ توسط این دو منطقه شکسته می‌شود. اما آیا واقعا این روند ادامه‌دار است؟ آیا واقعا خاورمیانه تا پایان قرن غیرقابل سکونت می‌شود؟

80 سال دیگر شاید گرمایش جهانی زندگی در مناطقی از خاورمیانه مانند بندرعباس را غیرممکن کند، دمای هوا بارها به دمایی مانند دمای سال گذشته ماهشهر که گرمترین شهر سال 2015 شد، برسد، پیش بینی می شود بسیاری از مناطق خاورمیانه تبدیل به بیابان های غیرقابل زندگی شود، از هر 3 روز یک روز به شکل غیر عادی گرم باشد و ده ها میلیون نفر در کشور های ایران، امارات، عربستان، یمن و … مجبور شوند برای ادامه زندگی خود از خانه های خود به کشورهای دیگر مهاجرت کنند.

 

اخبار روز گذشته هم بخشی از آینده وحشتناک خاورمیانه را تایید می کرد، دما هوا در کویت و بصره رکورد شکنی کردند و اگر سازمان جهانی هواشناسی تایید کند رکورد دومین و سومین دما گرم جهان در تاریخ توسط این دو منطقه شکسته می شود. اما آیا واقعا این روند ادامه دار است؟ آیا واقعا خاورمیانه تا پایان قرن غیر قابل سکونت می شود؟ چرا ؟

 

با گرمایش جهان عوامل طبیعی که حیات انسان را تهدید می کنند افزایش پیدا کرده اند، عواملی مانند طوفان شن و آب شدن یخ های قطبی اما عامل دیگری هم می تواند منجر به مرگ انسان شود؛ گرما. تحقیقات زیادی تاکنون در این رابطه انجام شده است، اما معتبرتین این تحقیق ها یکی تحقیق دانشگاه «ام آی تی» است که در مجله نیچر منتشر شده و دیگری تحقیق موسسه ماکس پلانک.

 

آیا بدن انسان نسبت به هر دمایی مقاوم است ؟

 

بسیاری بر این باورند که انسان به افزایش دما انعطاف پذیر است و حیات بر روی خاورمیانه از بین نمی رود. ولی آیا واقعا اینگونه است؟

 

مانند هر گونه ای قسمتی از حیات انسان هم به دما مشخصی مقاوم است. انواع محتلفی دما وجود دارد، یکی دمای خشک (همان دمای اندازه گیری شده توسط دما سنج) و یکی دمای حباب مرطوب که ترکیبی از دمای خشک و رطوبت است در این رابطه دکتر بهلول علیجانی، استاد اقلیم شناسی دانشگاه خوارزمی به خبرآنلاین می گوید: «بر اساس تحقیقی که در سال 2010 انجام شد بدن انسان نسبت به دما خشک انعطاف پذیر است به این شرط که دمای حباب مرطوب کمتر از مرز 35 درجه بماند.»

 

البته دانشمند دانشگاه زوریخ در رابطه با این پدیده گفته است: می توانید دمای یک حمام بخار فنلاندی را که خشک است به بیش از 100 درجه برسانید، زیرا با عرق کردن دمای بدن شما کاهش پیدا می کند، اما اگر دمای یک حمام ترکیه ای را به بالای 40 درجه برسانید هرچقدر هم عرق کنید دما بدن شما کاهش پیدا نمی کند و این منجر به جمع شدن گرما در بدن شما می شود.

 

با این حال استاد اقلیم شناسی دانشگه خوارزمی در این رابطه به خبرآنلاین گفت: اگر دمای مرطوب به بالای 35 درجه افزایش پیدا کند، به علت اشباع شدن هوا روش عرق کردن منجر به سرد شدن بدن نمی شود و دما بدن بعد از ساعتی افزایش پیدا می‌کند.

 

بر اساس اطلاعات این تحقیق تحمل کردن دمای حباب مرطوبی که بالای 35 درجه باشد به مدت 6 ساعت برای انسانی که شرایط جسمی خوبی هم داشته باشد ممکن نیست. البته علیجانی در این رابطه نظر دیگری دارد: «این تحقیق اغراق آمیز است و اگر دما بالای 6 ساعت بیشتر از 35 درجه شود شرایطی که به آن امواج گرمایی می گوییم ایجاد می شود و آن منجر به آسیب دیدن افراد سالمند می شود.»

 

بیشترین دمایی که تاکنون در کره زمین گزارش داده شده است حدود 60 درجه است اما حتی اگر دما کمتر از 60 درجه باشد و رطوبت وجود داشته باشد احتمال سکته قلبی، سخت تر شدن پرواز هواپیما ها، خراب شدن ریل های قطار و … وجود دارد. با این وجود آیا امکان اینکه دمای حباب مرطوب مناطقی در جهان به بالای 35 درجه برسد وجود دارد ؟ احتمال رخ دادن این اتفاق در چه مناطقی بیشتر است؟

 

سال گذشته بندر ماهشهر در ایران گرم ترین نقطه کره زمین شد، در این زمان دمای حباب مرطوب در ایران هم به 34.6 درجه سلسیوس رسید البته مدت زمانی که این اتفاق افتاد کمتر از یک ساعت بود، این خود مدرکی از این بود که شاید مناطقی مانند ماهشر غیر قابل زندگی شوند.

 

تحقیق دانشگاه «ام آی تی» از آینده وحشتناک خاورمیانه

 

تحقیقات دانشگاه «ام آی تی» هم که در مجله نیچر منتشر شد نشان می دهد که اگر روند تولید گازهای گلخانه متوقف نشود دمای حباب مرطوب بسیاری از مناطق خاورمیانه به بالای 35 درجه می رسند و خاورمیانه را غیرقابل زندگی می کند. در اقلیم کنونی میانگین دمای حباب مرطوب مناطقی در خاورمیانه 31.6 درجه سلسیوس است. اما تولید گازهای گلخانه ای بیشتر اقلیم کنونی را باز هم تغییر می دهد و با ادامه این روند دمای حباب مرطوب بسیاری از مناطق خاورمیانه به بیش از 35 درجه سانتی‌گراد می رسد.

 

گفتنی است به علت ترکیبی از ارتفاع پایین، آسمان صاف، آبی که گرما را جذب می کند و سطح خلیج فارس که منجر به افزایش رطوبت می شود خاورمیانه از آسیب پذیر ترین مناطق در زمینه افزایش دما است.

 

بر اساس این تحقیقات با ادامه روند تولید گازهای گلخانه ای، که کشورهای خاورمیانه خود به علت نفت خیز بودن در آن تاثیر زیادی دارند، منجر به افزایش میانگین دمای حباب مرطوب حداکثر بسیاری از مناطق خاورمیانه می شود. حتی طبق این تحقیق دمای حباب مرطوب شهرهای ابوظبی، بندرعباس، دوبی، دوحه و ظهران در طول 30 سال پایانی قرن 21 بارها به بالای 35 درجه می رسد.

در آن روزها دمای 45 درجه سلسیوس در طول سه ماه تابستان در بسیاری از مناطق خاورمیانه دمای معمولی می شود و حتی در بعضی از مواقع دمای هوا در کویت و العین به 60 درجه هم می رسد. گفتنی است با ادامه گرمایش جهانی در مکه دمای حباب مرطوب به 32 و33 درجه می رسد و حج در طول فصل تابستان برای سلامت مسلمانان بسیار خطرناک می شود.

 

محققان این تحقیق دانشگاه «ام‌آی‌تی» در رابطه با نتایج تحقیقشان به گاردین گفتند که تا 80 سال دیگر بسیار مناطقی از خاورمیانه مانند یکی از بیابان های آفریقا می شود که هیچ کسی در آن زندگی نمی کند.

 

تحقیق موسسه ماکس پلانک

 

موسسه ماکس پلانک هم امسال گزارش دیگری در رابطه با افزایش گرما و غیر قابل زندگی بودن خاورمیانه و شمال قاره آفریقا داشت، بر اساس این تحقیق تا 80 سال دیگر افراد بیشتری از خاورمیانه مهاجرت می کنند.

 

در این توافق آورده شده است که با ادامه گرمایش جهانی آینده وحشتناکی در انتظار خاورمیانه است و هدف محدود کردن افزایش دما کره زمین در توافق پاریس هم نمی تواند جلوی این آینده را بگیرد. زیرا سرعت افزایش دما در خاورمیانه دو برابر سرعت افزایش دما جهان است.

 

طبق این تحقیق در طول زمستان میانگین دمای خاورمیانه 2.5 درجه و در طول تابستان میانگین دما حدود 5 درجه سلسیوس افزایش می یابند.

 

برگزاری جشنواره کتاب با موضوع «معلولیت»

به نقل از کتابک، دومین جشنواره انتخاب بهترین کتاب با موضوع «معلول، معلولیت و توانمندسازی» همزمان با هفته کتاب در سال جاری برگزار می‌شود.

انجمن علمی و آفرینش‌های هنری معلولان ایران با همکاری معاونت توانبخشی سازمان بهزیستی، موسسه خانه کتاب، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و موسسه فرهنگی هنری آوای معلولان دومین جشنواره انتخاب بهترین کتاب با موضوع «معلول، معلولیت و توانمندسازی» را برگزار می‌کند.

 

انتخاب بهترین اثر با موضوع معلول، معلولیت و توانمندسازی افراد دارای معلولیت؛ ایجاد فضای مناسب رقابتی میان نویسندگان، محققان و مولفان؛ ایجاد انگیزه و تقدیر از نویسندگان، محققان و مولفان؛ ارتقای سطح فرهنگ عمومی و تغییر نگرش آحاد جامعه نسبت به افراد دارای معلولیت؛ آشنایی مخاطبان با توانایی‌های بالقوه و بالفعل معلولین در حوزه فرهنگی؛ بررسی و رفع معضلات و مشکلات فرهنگی و اجتماعی گروه هدف؛ نشر فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه و تجلیل از نویسندگان، محققان و مولفان به‌ویژه دارای معلولیت از اصلی‌ترین اهداف برگزاری این جشنواره اعلام شده است.

 

نویسندگان، محققان و مولفان معلول که کتاب‌هایی با هر موضوع به چاپ رسانده‌اند می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند. علاوه بر این مولفان غیرمعلول نیز که کتاب‌هایی با موضوع‌هایی درباره افراد دارای معلولیت یا برای معلولان به چاپ رسانده‌اند قادر به شرکت در این جشنواره هستند.

 

شرایط و نحوه ارسال آثار

 

شرکت در این مسابقه برای همه علاقه‌مندان آزاد است؛ همه افراد دارای معلولیت که کتاب‌هایی به چاپ رسانده یا به صورت گویا با هر موضوع آزاد تهیه کرده‌اند، و همه نویسندگان، محققان و مولفان که کتاب‌هایی برای معلولان یا درباره افراد دارای معلولیت به چاپ رسانده‌اند یا به صورت گویا تهیه کرده‌اند. آثار مکتوب باید به طور رسمی منتشر شده و دارای شابک باشد. آثار گویا نباید فردی بوده و بایستی تایید توزیع عمومی و سراسری را داشته باشد. سال چاپ آثار نباید قبل از سال ۱۳۸۵ باشد. کتاب‌های گویا باید به فرمت‌های MP3 و WAV  و روی لوح فشرده باشد.

 

هر متقاضی می‌تواند حداکثر ۵ اثر در هریک از بخش‌های موضوعی ارسال کند. آخرین مهلت ارسال آثار اول شهریور ۹۵ خواهد بود. معرفی آثار برتر همزمان با هفته کتاب سال ۱۳۹۵ خواهد بود.

 

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و ارسال آثار می‌توانند به نشانی دبیرخانه: تهران، خیابان استاد نجات اللهی، خیابان اراک، پلاک ۴۶، طبقه همکف، انجمن علمی و آفرینش‌های هنری معلولان ایران مراجعه کنند یا با شماره ۸۸۹۰۶۶۷۰ تماس بگیرند.

 

هراس عمومی در ژاپن بعد از حمله وحشیانه به مرکز معلولان

به نقل از ایرنا، به دنبال حمله مردی 26 ساله به یک مرکز نگهداری و مراقبت از معلولان با چاقو در ژاپن که باعث مرگ بسیاری شد، موجی از نگرانی و هراس عمومی مردم شهر توکیو پایتخت این کشور را فرا گرفته است.

حمله اوایل وقت سه شنبه پنجم مرداد، (به وقت محلی) در غرب توکیو صورت گرفت و پلیس می گوید 19 نفر در جریان آن کشته شده اند. در جریان حمله این فرد به این مرکز که بیشتر افراد در آن سالمند بودند، همچنین 26 نفر زخمی شدند که حال 20 نفر از آنان وخیم گزارش شده است.

حمله در منطقه «کانا گواوا» رخ داد و ساعت 3 بامداد (به وقت محلی) مردی به نام «ساتوشی اوماتسو» که می گفت عامل این حمله است خود را تسلیم پلیس ایستگاه «تسوکویی» کرد.

هنوز انگیزه این فرد از این اقدام مشخص نیست اما او به پلیس گفته که بهتر است معلولان محو شوند و اثری از آنان نباشد.

او کارمند سابق یک شرکت در شهر «ساگامی هارا» بوده است و زمان تسلیم با خود یک کیف پر از چاقو و وسایل برنده و تیز داشت که برخی از آنها به خون آغشته بود.

پلیس ژاپن فورا این فرد را به جرم ورود غیرقانونی به محل مسکونی و کشتار قربانیان با چاقو بازداشت کرد.

حادثه در حدود ساعت 2:30 بامداد (به وقت محلی) در محله «تسوکویی لی لی» که یک منطقه مسکونی برای نگهداری از معلولان و سالمندان است رخ داد و تحقیقات پلیس برای یافتن علت این اقدام آغاز شده است.

تارنمای «ژاپن تودی» می نویسد این محل از طرف یک شرکت خیریه عمومی اداره می شود و دولت محلی آن را در فضایی به مساحت 30 هزار متر مربع ایجاد کرده و گنجایش 160 نفر را دارد.

در زمان حمله احتمالا نزدیک به 150 نفر در این باغ مسکونی نگهداری می شدند که 19 نفرشان بالای 75 سال و 40 نفر بالای 60 سال داشته اند.

از آنجا که مرکز در 50 کیلومتری توکیو پایتخت ژاپن و در نزدیکی یک مدرسه ابتدایی واقع شده، موجی از ترس مردم را فرا گرفته است.

در سال های 2001 و 2008 نیز دو مرد با چاقو به یک مدرسه و مردم در اطراف یک مرکز خرید حمله کردند که در جریان حمله به مدرسه هشت کودک و در حمله به محل خرید هفت نفر کشته شدند.

 

آهنگ و درنگ، اولین شمارگان ستون تخصصی موسیقی در ایران سپید

به نقل از ایران سپید، از میان هنرهای هفتگانه، شاید بتوان موسیقی را جزو پر مخاطبترینها به حساب آورد. سر تا سر کره خاکی را هم که بگردی، نمیشود آدمی را پیدا کرد که در طول عمرش دل به نغمه ای نسپرده باشد، یا در وقت مواجهه با حالات مختلف روحی، آوازی سر نداده باشد. چنانچه واگنر در این باره میگوید: «من موسیقی را تنها وسیله لذت گوش به شمار نمیآورم، بلکه آن را محرک قلب و مهیج احساسات میدانم. موسیقی عالیترین هنرهاست. موسیقی متعلق به دل است و جایی که دل نیست موسیقی هم وجود ندارد.»

 

این دلدادگی انسان به موسیقی، در بیشتر مواقع، امری است ناخودآگاه. چوپانی که در دشتهایی که تا کیلومترها، اثری از انسان دیگری نمیبیند و برای پر کردن تنهایی، لب بر لب نیلبکش میگذارد و زنی که صبح را پای دار قالی شب میکند و زیر آواز میزند تا مگر روزها برایش زودتر به شب برسند و ماهیگیری که در وسط دریای خروشان و زیر آفتاب سوزان، به وقت بالا کشیدن تور، نغمات مهیجی سر میدهد تا به مدد این نغمات، بر فشار گرما و خستگی غلبه کند، همه از نمونه هایی هستند که حکایت از تعامل ناخودآگاه بشر و موسیقی دارد.

برای مردمان امروزی و دنیایی که غرق در زندگی ماشینی شده، اما داستان بسیار متفاوت است. در زندگی شهری، دیگر اثری از تعامل ناخودآگاه بشر و موسیقی دیده نمیشود. در محیطهای شغلی که نعره ماشینهای غولپیکر، تنها صدای غالب به حساب میآید، دیگر نمیتوان رد پایی از موسیقیِ کار پیدا کرد. این روزها، ارتباط آدمها و موسیقی، محدود شده به هدفنهایی که در گوششان فرو میکنند تا بتوانند اندکی از شر صداهای مزاحم محیط خلاص شوند و به جای این که خود، نغمه پرداز شوند، ترجیح میدهند از خوراکی که صنعت موسیقی برایشان آماده کرده، تغذیه کنند.

 

ارتباط آدمهای عصر ما با موسیقی، یک حلقه مفقوده دارد و آن هم عدم شناخت صحیح بیشتر مخاطبان موسیقی با چند و چون و زیر و بمِ این هنر پر طرفدار است. علت این اتفاق هم شاید این باشد که از سویی، آنچه که پیشتر به عنوان یک هنرِ متعالی به حساب میآمده، حالا یک صنعت پولساز محسوب میشود و کمپانیهای بزرگ تولید موسیقی، سعی دارند از هر حربه ای برای جذب مخاطب استفاده کنند و از سوی دیگر، در کشور ما عزمی برای ترویج سواد موسیقایی و تشویق مردم به فراگیری الفبای موسیقی وجود ندارد.

روح انسان نیازمند غذای سالم است و گوش کردن به نوعی از موسیقی که بتواند غذای سالمی را فراهم کند، نیازمند کسب دانشی است که با اندکی تدقیق در مقدمات علم موسیقی حاصل میشود. مطلبی که پیش رو دارید، نخستین شماره از سلسله مطالبی است که قرار است به موسیقی، از منظری تخصصی بپردازد. با هم از مقدمات علم موسیقی خواهیم گفت و خواهیم کوشید ضمن انعکاس اخبار قابل توجه دنیای موسیقی، بتوانیم با غور در فضای علمی موسیقی، -تا آن اندازه که برای یک مخاطب جدیِ موسیقی لازم است- از این علم بهره ای ببریم و بتوانیم در طول این مسیر، قدرتِ تشخیص آثار ارزنده و قابل توجه تولید شده در حوزه موسیقی را به دست آوریم. راه را با تعاریف کلیدی واژگان رایج در موسیقی آغاز خواهیم کرد و از فرمهای مختلف موسیقی کلاسیک و ایرانی گفتگو خواهیم کرد و در دنیای موسیقیهای امروزی، اعم از پاپ، راک، جَز و کانتری، همراه با اخبار و تحلیل قدم خواهیم زد. برای فراهم کردن آشنایی بهتر مخاطبان، در هر شماره، نمونه های صوتی متناسب با مطالب آن شماره را بر روی وبسایت ایران سپید قرار خواهیم داد تا مخاطبان بتوانند به تصور تمام و کمالی از مفاهیم ارائه شده دست یابند. بدون شک، دروازه ورود به دنیای جدی موسیقی، رسیدن به تعریف جامعی از این هنر است. شاید بتوان در تعریفی جامع، موسیقی را علم ترکیب صداها، به طوری که چهار عنصر زیری و بمی، ریتم، میزان کوبش و رنگ صداها، به شکلی منظم و هدفدار در آن لحاظ شده باشد، دانست. در گامهای بعدی، باید بتوانیم به تعریف درستی از هر یک از این عناصر چهارگانه دست یابیم.

این ستون روز های سه شنبه هر هفته منتشر میشود.

 

روبات چوپان ساخته شد

به نقل از مهر، محققین دانشگاه سیدنی استرالیا روباتی را با نام SwagBot ساخته اند که قادر به هدایت گله های گاو و گوسفند است؛ ضمن اینکه آنها را از نزدیک شدن با خطرات احتمالی در مسیر چراگاه باز میدارد. SwagBot میتواند به صورت هوشمندانه و مستقل عمل کند. از تواناییهای این روبات جالب، ناوبری صحیح مسیر، هدایت گله به بهترین مسیر ممکن و مراقبت دقیق از آنها است. SwagBot دارای حسگرهایی است که به آن اجازه میدهد تا شرایط طبیعی گله را در چراگاه زیر نظر بگیرد. همچنین حسگرها این امکان را برای روبات فراهم میکنند که دمای بدن دام را ارزیابی و در صورت بیمار بودن آن را به کاربر خود گزارش دهد؛ ضمن اینکه میتوانند جراحات وارده بر روی بدن دام را در صورت برخورد با موانع شناسایی کند. SwagBot قادر است چراگاه را بررسی و گله را به قسمت سرسبزتر آن هدایت کند.

 

پیگیری، آخرین اخبار از وضعیت بوستان جانبازان و معلولین در تهران

به نقل از ایران سپید، یکی از پروژه های ویژه شهروندان معلول در سالهای اخیر، احداث بوستان جانبازان و معلولین در غرب تهران است، اما بازدید فعالین حقوق معلولین از کانون معلولان شهر تهران گرفته تا انجمن باور و شبکه تشکلهای نابینایان نشان داد، علیرغم عنوان تخصیصی این دوستان به افراد معلول، بسیاری از ضوابط دسترسپذیری این افراد در این بوستان رعایت نشده؛ با پیگیریهای این فعالان و حمایت دکتر صابری، نماینده شورای اسلامی شهر تهران مقرر شد ضوابط دسترسپذیری بوستان به پیمانکاران طرح آموزش داده شده و روند اجرای این ضوابط نظارت شود. در مراحل بعد به پیشنهاد شبکه تشکلهای نابینایان و تصویب شورای شهر تهران مقرر شد بخشی از بوستان به عنوان باغ دوستدار نابینایان برای دسترسی نابینایان به ویژه کودکان به گلها و پوشش گیاهی قابل لمس نابینایان اختصاص یابد، اما کندی روند اجرایی و تخصیص بودجه موجب شکایت و درخواست تشکلهای نامبرده از شورای شهر برای تکمیل به ویژه ایجاد باغ نابینایان که فقط مقدماتی از آن تحقق یافت، شد. آنچه در زیر میآید، حاصل نامه نگاریها به دبیر کمیسیون بودجه شورای شهر در خصوص نقایص اجرایی این بوستان است. علیرضا دبیر، دبیر کمیسیون بودجه شورای شهر در جوابیه خود اظهار کرده است: 1. کل بودجه پیشبینی شده برای بوستان 64 میلیارد ریال است، اما در جدول هزینه های ابلاغی میزان بودجه مصوب تا 70 میلیارد ریال افزایش یافته است. 2. بنا بر این جوابیه، تا سال 94 این بوستان 85 درصد عملیات فیزیکی پیشرفت داشته است و به جز نصب سردرهای فلزی که آن هم مانع عمده ای برای بوستان نیست، این پروژه در حال بهره برداری است.

 

  1. به گفته دبیر بخش نابینایان، پارک جدولگذاری شده، اما چشم به راه بودجه اجرایی در سال 95 است.

 

آنچه در گزارش نماینده شورای شهر قابل تعمق است، عدم تطبیق بودجه مصوب، بودجه ابلاغی و هزینه کرد پروژه است که با یکدیگر همخوانی ندارد؛ بر این اساس، بودجه مصوب با احتساب متمم بودجه 7 میلیارد تومان، بودجه ابلاغی 9 میلیارد و هفتصد میلیون تومان و هزینه کرد بودجه 5 میلیارد و 300 میلیون تومان است. به این ترتیب بخش نابینایان این بوستان نیز باید تا کنون تکمیل میشد. مسؤول کمیسیون بودجه شورای شهر از جلب مشاوره های تشکلهای معلولین خبر داده است که ضمن تأیید کلی این سخن باید گفت اخذ مشاوره تشکلهای معلولین با پیگیری و سماجت خود تشکلها و با وجود مقاومتها از سوی مسؤولان منطقه پنج صورت گرفت. بازدید از بوستان نشان میدهد بخش نابینایان فقط جایگذاری شده، اما عملیات اجرایی به گفته پیمانکار، چشم به راه بودجه است. در کل علیرغم نامگذاری این بوستان برای جانبازان و معلولین با مداخله جانبازان و معلولین تلاش شد حتی الامکان ضوابط دسترسپذیری معلولین واقعاً و نه اسماً اجرایی شود، اما به دلیل مشکلات اجرایی از جمله بودجه با مناسبسازی بوستان به شکل ایده آل فاصله بسیار دارد. پیگیری برای اجرای بخش نابینایان ادامه دارد.

 

جودوکاران پارالمپیکی راهی آذربایجان شدند

به نقل از ایران سپید، تیم ملی جودوی نابینایان کشورمان جهت حضور در اردوی مشترک، راهی کشور آذربایجان شد. تیم ملی جودوی سه نفره کشورمان با ترکیب حمزه ندری، حامد علیزاده و سید امید نوری جعفری جهت حضور در کمپ تمرینی آذربایجان، دوشنبه شب 4 مرداد، راهی این کشور شد. در این سفر علیرضا امینی به عنوان سرمربی تیم ملی جودو، محمدرضا یوسفزاده و امیرعباس انوری به عنوان مربی تیم ملی همراه ملیپوشان اعزام شدند. این اردو تا 15 مرداد در آذربایجان در جریان خواهد بود. حمزه ندری، جودوکار وزن +100 کیلوگرم در خصوص تمرینات آمادگی برای ریو گفت: شرایط تمرینی کاملاً مساعد است و پس از رقابتهای پاراآسیایی اینچئون، با انگیزه بیشتری کارم را دنبال میکنم. تیم ملی تمرینات خوبی را پشت سر گذاشته است و از لحاظ آمادگی جسمانی در شرایط خوبی قرار دارند. تیم ملی در حال حاضر، یکپارچه، با روحیه و با انگیزه است. ندری در خصوص حمایتهای آقای یوسفزاده، مربی تیم ملی تأکید کرد: ایشان بیش از اینکه یک مربی باشند، یک روانشناس هستند. به صورت حرفه ای و علمی بسیار کمک کرده اند. برای مثال، هر روز صبح ضربان قلب ملی پوشان در اردو را چک کرده و به دفعات آزمایش خون گرفتند و کبد ما را پاکسازی کردند. از نظر فنی نیز از زمانی که با ایشان کار میکنم، پیشرفت کاملاً محسوسی داشتم. به طوری که اگر از نظر تکنیکی و کارایی، شرایط قبل خود را 0 درصد در نظر بگیریم، در حال حاضر به نقطه اوج و 100 درصدی آمادگی دست یافته ام. نایب قهرمان مسابقات پاراآسیایی اینچئون گفت: با تغییرات صورت گرفته در کادر فنی، اعضای تیم ملی و نیز اردوها به واقع چیزی کم نداشته است. حمزه ندری در پایان در خصوص شرایط زندگیش پس از روی آوردن به ورزش گفت: بزرگترین دستاوردی که ورود به ورزش نابینایان برای من داشت، حس خودباوری و اعتماد به نفس بود.

 

زهرا نعمتی، قهرمان قهرمانان ورزش ایران شد

به نقل از ایران سپید، زهرا نعمتی، از سوی سازمان قهرمانان ملی ورزش ایران به عنوان قهرمان قهرمانان برتر سال ۱۳۹۴ ورزش ایران انتخاب شد. این سازمان به منظور الگوسازی برای جوانان جامعه، قهرمانان برتر سال ۲۰۱۵ (۱۳۹۴ شمسی) ایران را با همفکری با فدراسیونهای ورزشی و کارشناسان متخصص کشور انتخاب و پس از تأیید شورای مرکزی معرفی کرد. نکته جالب توجه در این گزارش، عدم انتخاب نفر برتر از ورزش نابینایان و فدراسیون نابینایان است که باز هم بیتوجهی مسئولین به ورزش نابینایان و به حساب نیاوردن فدراسیون نابینایان به عنوان یک فدراسیون مستقل را نشان میدهد. این در حالی است که از فدراسیون ورزشهای ناشنوایان و جانبازان و معلولین، نفرات برتر معرفی شده اند. قهرمانان برتر سال ۹۴ ورزش ایران به شرح زیر است: فوتبال: فرشته کریمی، والیبال: سعید معروف، بسکتبال: بهنام یخچالی، هندبال: پوریا نوروزی، اسکی: حسین ساوه شمشکی، تکواندو: مهدی خدابخشی، کاراته: حمیده عباسعلی، ژیمناستیک: هادی خنارینژاد، ووشو: حمیدرضا قلیپور، بوکس: احسان روزبهانی، وزنه برداری: کیانوش رستمی، کبدی: معراج شیخ، ورزش دانشگاهی: نجمه خدمتی، ناشنوایان: مریم عبدی، کانگفو: کیا سلیمی، جودو: سعید مولایی، ورزش زورخانه ای و پهلوانی: جابر صادقزاده، کشتی آزاد: حسن رحیمی، کشتی فرنگی: قاسم رضایی،  دو و میدانی: حسن تفتیان، قایقرانی: عادل مجللی، تیر اندازی: الهه احمدی، تیر اندازی با کمان: اسماعیل عبادی، جانبازان و معلولین: سیامند رحمان، شمشیربازی: مجتبی عابدینی، پرورش اندام: بابک اکبرنیا، دوچرخه سواری: آروین گودرزی، کوهنوردی: عظیم قیچیساز، بولینگ و بیلیارد: سهیل واحدی، سنگنوردی: رضا علیپور، شطرنج: علیرضا فیروزجاه، تنیس روی میز: نوشاد عالمیان شنا، شیرجه و واترپلو: آریا نسیمیشاد.

 

دهه هفتادی‌ها بلندقدترین افراد ایران/ وضعیت قد ایرانی‌‌ها در ۱۰۰سال اخیر

به نقل از خبر آنلاین، براساس تحقیقی که به تازگی منتشر شده، مردم لتونی بلندقدترین مردم جهان هستند و ایرانی‌ها هم در رتبه 88 قرار دارند.

نتایج تحقیق جدیدی که در مجله «ای‌لایف» منتشر شده، نشان می‌دهد مردان هلندی و زنان کشور لتونی با میانگین قد 182.5 و 170 سانتیمتر بلندقدترین افراد جهان هستند، همچنین در یک قرن اخیر قد مردان ایرانی در کنار قد زنان کره‌ای بیشترین رشد را داشته است.

براساس این تحقیق که بزرگترین تحقیق در رابطه قد هم هست، مردان تیمور شرقی با میانگین قد 160 سانتی متر و زنان گوآتمالا با میانگین قدی 149 سانتی متر کوتاه قامت‌ترین‌ها هستند.

 

گفتنی است در فهرست رتبه بندی بلند قد ترین مرد ها، استرالیا تنها کشور غیر اروپایی در 25 کشور اول است.

 

10 کشور بلندقد دنیا

رتبه

 

میانگین قد

 

نام کشور

 

 

1

 

169.8

 

لتونی

 

 

2

 

168.7

 

هلند

 

 

3

 

168.7

 

استونی

 

 

4

 

168.5

 

چک

 

 

5

 

167.7

 

صربستان

 

 

6

 

167.5

 

اسلوواکی

 

 

7

 

167.2

 

دانمارک

 

 

8

 

166.6

 

لیتوانی

 

 

9

 

166.3

 

بلاروس

 

 

10

 

166.3

 

اوکراین

تاثیر های زیست محیط و تغذیه روی قد بشر

 

اما چه چیزهایی روی قد یک انسان تاثیر گذار است و میانگین قد می تواند چه نشانه‌هایی از یک کشور باشد؟

 

به جز عوامل ژنتیکی، تعذیه و عوامل زیست محیطی روی قد افراد تاثیر دارند، یعنی کودکان و جوانانی که خوب تغذیه شده‌اند و در محیط بهتری بزرگ شده‌اند قد بلندتری هم دارند. تحقیقات همچنین نشان می دهد که سلامت و تغذیه مادر در طول دوران بارداری هم می تواند روی قد یک فرد تاثیر بگذارد.

 

قد بلند داشتن مزایایی هم برای افراد دارد، به طور میانگین افرادی که قد بلندی دارند حقوق بیشتری می گیرند و مدرک تحصیلی بهتری دارند، ریبولی نویسنده این تحقیق در رابطه با یکی دیگر از مزایای قد بلند گفت: خبر خوب این است که قدبلندتر داشتن میزان امید به زندگی را افزایش می دهد.

 

او البته خبر بدی هم برای افرادی که قدبلندتری دارند داشت، به گفته او احتمال مبتلا شدن به سرطان در افرادی که قد بلندی دارند بیشتر است.

وضعیت قد ایرانی ها

 

میانگین قد ایرانی ها 159.7 سانتی متر است و این رتبه آن ها را در جهان هشتاد و هشتم می کند. رتبه ایرانی ها یک قرن پیش 159 بود و میانگین قد ایرانی ها هم در آن سال 148.5 سانتی متر بود.

 

بازدید از موزه های معروف دنیا با اپلیکیشن جدید گوگل

به نقل از دکه خبر دنیای تکنولوژی و فناوری وبسایت پکتوس و به گزارش tech24 ، به تازگی اپلیکیشن جدیدی توسط کمپانی آمریکایی گوگل طراحی شده که کاربر را قادر به بازدید آنلاین از موزه های معروف و مشهور دنیا می سازد.این اپلیکیشن که فرهنگ و هنر(Alt and Culture)است،مجموعه آثار نفیس بیشتر از یک هزار موزه معروف دنیا را در خود دارد.همانطور که گفتیم،امکان مشاهده آنلاین موزه ها وجود دارد.همچنین امکان رفتن به عمق آثار با استفاده از ابزارهای موجود در آن فراهم است.

 

با اپلیکیشن فرهنگ و هنر قادر به عکسبرداری از آثار قدیمی خواهید بود.همچنین با بهره گیری از دوربین ۳۶۰ درجه تعبیه شده در آن،امکان گشت و گزار در دیگر نقاط موزه وجود دارد.انتشار اخبار روزانه موزه ها از دیگر قابلیتهای این اپ است.

 

کتاب‌های گویا؛ همیار نابینایان یا همه اقشار جامعه

به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، کتاب‌های گویا با صرفه جویی هزینه و زمان، گزینه خوبی برای بالا بردن میزان مطالعه به شمار می‌روند.
حدود 82 سال پیش اولین کتاب‌ها گویا شدند. آثار شکسپیر و انجیل از جمله کتاب‌هایی بودند که در آغاز، برای استفاده نابینایان به شکل صوتی درآمدند. امروزه بعد از گذشت سال‌ها، همچنان عده‌ای به این نوع کتاب علاقه مند هستند و آن را به کتاب‌های چاپی ترجیح می‌دهند. استفاده از کتاب گویا به جای نمونه چاپی آن از جهاتی دارای قوت و از جهاتی دارای ضعف است.

صرفه جویی در زمان، شاید یکی از مهمترین دلایل روی آوردن به این کتاب‌ها است. در طی روز دقایقی در زندگی همه انسانها وجود دارند که به آن به اصطلاح زمان مرده می‌گویند. مثلا موقعیت‌هایی که در صف‌های انتظار طولانی هستیم. مواقعی که در اتوبوس و مترو در میان شلوغی جمعیت به سر می‌بریم و یا زمان‌هایی که در حال رانندگی یا پشت ترافیک هستیم. این زمان‌های به اصطلاح مرده می‌توانند بهترین زمان برای مطالعه باشند. چرا که در این اوقات، امکان مطالعه به شکل چاپی بسیار پایین است.

فاطمه محمدی مدیر انتشارات نوین کتاب گویا گفت: حدود ده سال است که با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز به کار کرده‌ایم. اما متاسفانه در جامعه ما هنوز کتاب گویا به عنوان فرمتی از کتاب به رسمیت شناخته نشده است و هنوز تعدادی از ناشرها با فضای کتاب‌های گویا آشنایی ندارند. فکر می‌کنم بهتر است تمهیداتی اندیشیده شود تا هم این نوع کتاب در جامعه شناسانده شود و هم ساز و کارهای قانونی بهتر و مناسب‌تری برای آن لحاظ شود.

گروهی از مخاطبان و به بیانی اصلی‌ترین مخاطبان کتاب‌های گویا، نابینایان هستند. به علت اینکه کتاب‌های بریل به اندازه کافی در دسترس آنان نیست و یا استفاده از آن‌ها مستلزم گذاشتن وقت زیاد است، کتاب‌های صوتی مورد توجه این قشر است. کودکان، نوجوانان و همچنین دانشجویان نابینا از جمله کسانی هستند که به کتاب‌های صوتی نیاز دارند. در همین زمینه در چند سال اخیر مراکز خیریه و افراد نیکوکاری به نفع نابینایان اقدام به تولید کتاب‌های گویا به شکل حرفه‌ای کرده‌اند و خوشبختانه این اقدام روز به روز در حال گسترش است.

راضیه پورامیری دانشجوی کم بینا در خصوص کتاب‌های صوتی گفت: در حال حاضر کتاب‌های درسی گویا به اندازه کافی وجود ندارند و در دسترس نیستند. برای من کتاب‌های دانشگاهی صوتی تنها اگر قابل استفاده باشند، کافی است. در صورتی که گوینده، درباره کتاب درسی که می‌خواند اطلاعات داشته باشد نتیجه بهتر می‌شود. اما بهرحال باید توانایی خواندن متون را نیز داشته باشد.

افراد تحصیلکرده و پرمشغله از دیگر استقبال کننده‌های این نوع کتاب‌ها هستند. وقت فراغت کمتر، آنها را مجاب می‌کند که از این زمان برای مطالعه هر نوع کتاب و به طور خاص کتاب‌های علمی به شکل گویا استفاده کنند.

البته افرادی نیز هستند که به این نوع کتاب علاقه‌ای ندارند؛ کسانی که لذت اصلی مطالعه را در تورق کتاب‌های چاپی می‌دانند. از دید این عده و منتقدان دیگر کتاب‌های صوتی، ضعف‌های این نوع کتاب‌ها بسیار بالاست.

اگر کار گویا کردن کتاب، به شکل حرفه‌ای انجام شود، هزینه بالایی برای انجام آن مورد نیاز است. هزینه استودیو، گوینده و تدوین گر از آن جمله است. برای صوتی کردن حرفه‌ای کتاب بهتر است از گوینده‌های توانا استفاده شود چراکه اگر گوینده، توانایی بیان حرفه‌ای نداشته باشد، ممکن است از جذابیت اثر بکاهد و حتی به اصل و مفهوم آن نیز لطمه بزند. مثلا در مورد کتاب‌های شعر، گوینده باید توانایی شعر خوانی به شکل اصولی را داشته باشد.

بعضی مواقع، ادبیات داستانی مانند رمان، نمایشنامه و داستان کوتاه به شکل نمایشنامه خوانی گویا می‌شوند. این کار اگر به شکل درست و اصولی انجام شود، علاوه بر ایجاد جذابیت، باعث می‌شود تا شنوندگان به خواندن کتاب اصلی گرایش پیدا کنند. این موارد می‌تواند هم باعث استقبال شاعر، نویسنده، یا ناشر از صوتی شدن کتاب شود و هم برعکس، وی را از اینکار منصرف کند.

بنابراین با رعایت همه این موارد و اهتمام جدی در حرفه‌ای تر شدن دست اندرکاران این کار، کتاب گویا می‌تواند اقشار مختلف مردم را تشویق به مطالعه کند، نابینایان را یاری برساند و اوقات فراغت مردم را بهینه سازی کند.

 

سریعترین اینترنت تلفن های همراه به کدام کشورها تعلق دارد

به نقل از دکه خبر دنیای تکنولوژی و فناوری وبسایت پکتوس و به گزارش زوم تک، گوشی های هوشمند جدید تشنه سرعت و پهنای باند بیشتری هستند و سرعت اینترنت کنونی را برازنده خود نمی دانند.تکنولوژی موبایلی پیشرفت چشمگیری طی سالیان گذشته داشته، به طوری که میبینیم گوشی های تولیدی کمپانی های مختلف با سخت افزارهای قدرتمند نظیر پردازنده های چند هسته ای عرضه می شوند، چیزی که تا مدتی قبل تنها در کامپیوترهای خانگی شاهد آن بودیم.البته توان پردازشی این دو غیرقابل مقایسه است، اما قدرت گوشی های هوشمند در مقابل اندازه بسیار کوچکشان ستودنی است!

 

در این حال استفاده از اینترنت همراه نیز افزایش یافته و کاربران به جای نشستن پشت میز، بیشتر ترجیح می دهند تا با گوشی هوشمندشان به مرور صفحات وب و سایر کارهای مرتبط با اینترنت بپردازند.

 

با توجه به این نرخ رشد استفاده از اینترنت همراه، موسسه تحقیقات اینترنتی آکاما تحقیقی صورت داد که طی آن بریتانیا سریع ترین سرعت اینترنت موبایل را به خود اختصاص داد، به طوری که استفاده کنندگان از اینترنت همراه در کشور مذکور دارای میانگین سرعتی بالغ بر ۲۷٫۹ مگابیت بر ثانیه هستند.

 

فراموش نکنید که مابقی کشورهای اروپایی تنها ۱۰ مگابایت بر ثانیه سرعت اینترنت همراه در اختیار دارند که در مقایسه با عدد مشابه در انگلیس، در حدود یک سوم بشمار می رود!

 

اما پایین بودن این نرخ در سایر کشورهای اروپا به معنی پایین بودن آن در مابقی کشورهای جهان نیست! مثلا در آمریکا این عدد بیش از ۲۰ مگابیت برثانیه برای کاربران است. البته میان ۲۷٫۹ و ۲۰ عدد دیگری قرار نداشته و با این وجود بریتانیا در رتبه اول و آمریکا در رتبه دوم در این زمینه می ایستد.

 

برپایی اردوی دو و میدانیکاران معلول در آذربایجان

به نقل از ایران سپید، علی اصغر هادیزاده، سرپرست انجمن دو و میدانی فدراسیون نابینایان گفت: در ابتدا، حضور در تورنمنت بین المللی آلمان در برنامه دو و میدانیکاران پارالمپیکی قرار داشت. اما این سفر با توجه به در نظر گرفتن برخی مسائل، از جمله مشکلات مالی و اعتباری لغو شد. اما به دنبال آن بودیم تا یک اردوی برونمرزی ده پانزده روزه را جایگزین این سفر کنیم که در نهایت، کشور آذربایجان اعلام آمادگی و همکاری کرد. وی تصریح کرد: در این ارتباط، مذاکراتی با مسئولان مربوطه در کشور آذربایجان انجام دادیم، آنها خواستار اطلاعات تکمیلی از ما بودند که در اختیارشان گذاشتیم. در مذاکرات صورت گرفته با این کشور، خواستار برگزاری اردو در مرداد ماه شدیم، چرا که تیر ماه سهمیه های جدیدی در دو و میدانی برای پارالمپیک ریو توزیع شد. از این رو، مرداد را برای برپایی اردو پیشنهاد کردیم تا بتوانیم ترکیب کامل پارالمپیکی خود را به اردوی برونمرزی اعزام کنیم. هادیزاده یادآور شد: دونده های استقامت به دلیل اینکه میبایست در ارتفاع تمرین کنند، بنا به درخواست خودشان در کشور و در بام ایران شهرکرد، تمرین خواهند کرد. اردوی تدارکاتی آذربایجان از ۴ تا 15 مرداد ماه برگزار میشود که طی آن، سامان پاکباز و سجاد نیکپرست ملیپوشان پرتابی کشورمان به همراه مربیان خود در این اردو حاضر خواهند شد.

 

پژوهشگران یک گام دیگر به ساخت پوشش‌های نامریی‌کننده نزدیک شدند

به نقل از دکه خبر دنیای تکنولوژی و فناوری وبسایت پکتوس و به گزارش زومیت، دستیابی به یک شنل نامریی‌کننده همواره از آرزوها و سوژه‌های داستانی انسان‌ها بوده است. اما ساخت این شنل در دنیای واقعی به هیچ عنوان آسان نیست. ولی دانشمندان در سال‌های اخیر تلاش‌هایی را برای حرکت در این مسیر انجام داده اند.

 

گروهی از محققان در انگلستان موفق به ساخت یک شی برجسته شده اند که رفتارش در قبال امواج الکترومغناطیسی همانند یک جسم صاف به نظر می‌رسد. شاید این دستاورد به آن معنی باشد که پژوهشگران یک گام دیگر نیز به ساخت یک وسیله‌ی پوشاننده‌ برای پنهان سازی اشیا نزدیک‌تر شده باشند.

 

در حالی که یافته های جدید هنوز بسیار دورتر از ساخت پوشش شنل نامریی کننده  ی استفاده شده در فیلم‌های هری پاتر و مواردی با آن سبک و سیاق هستند، موفقیت‌آمیز بودن این آزمایش ممکن است به محققان در توسعه‌ی سیستم‌های مایکروویو و سیستم‌های نوری بهتر برای استفاده‌های تجاری و صنعتی کمک کند. سرپرست این تیم پژوهشی لوئیجی لا سپادا (Luigi La Spada) از دانشگاه کوئین مری لندن در بیانیه ای گفت:

 

مطالعه و استفاده از امواج سطحی در واقع کلیدی برای توسعه‌ی راه حل‌های فناورانه و صنعتی در طراحی پلتفرم‌ها در زندگی واقعی و برای زمینه‌های کاربردی مختلف است.

 

تیم پژوهشی یک سطح برجسته را با یک مدیوم نانوکامپوزیتی پوشاندند. این مدیوم نانوکامپوزیتی، به تازگی توسعه یافته است. مدیوم گفته شده در واقع نوعی ماده است که از لایه‌های مختلف نانو ذرات ساخته شده است و هر یک از لایه‌ها دارای خاصیت الکتریکی متفاوتی هستند. این مواد اجازه می‌دهد تا امواج الکترومغناطیسی به شی مورد نظر برخورد کنند و بدون پراکندگی از میان آن عبور کنند و به این ترتیب آن را از دید ما پنهان نگاه دارند. سپادا در این باره توضیح می‌دهد:

 

ما یک امکان عملی را برای استفاده از مواد نانوکامپوزیتی برای کنترل انتشار موج سطحی از طریق تولید افزایشی پیشرفته ارایه داده ایم. شاید مهمتر از همه‌ی اینها، باید اشاره کنیم که روش مورد استفاده را می‌توان برای پدیده‌های فیزیکی دیگری که توسط معادله‌ی موج توضیح داده‌ می‌شوند نیز به کار برد؛ مانند پدیده‌های آکوستیک (وابسته به صوت). به همین دلیل، ما معتقدیم که این کار تاثیر زیادی در کاربرد صنعتی خواهد داشت.

 

به عبارت دیگر، این تیم ماده ای را توسعه داده اند که به طور موثر با استفاده از آن می‌توان یک شی را از امواج الکترومغناطیسی پنهان کند. آنها در گزارش خود درباره‌ی اینکه چرا مواد نانو ذره را انتخاب کرده اند یا اینکه چگونه آن را در سطح صنعتی به کار خواهند برد، وارد جزئیات زیادی نشده اند. احتمالا به این دلیل که آنها امیدوار به ثبت اختراع فناوری خود هستند. از سویی نیز با توجه به سایر پروژه‌های مبتنی بر پوشش‌های نامریی‌کننده‌ی مبتنی بر فناوری نانو می‌توانیم از صحت حدسمان مطمئنتر شویم.

 

به عنوان نمونه، در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۵، یک تیم از آزمایشگاه برکلی در آمریکا دستگاه پنهان کننده ای اختراع کردند که با روشی کاملا شبیه وسیله‌ی بررسی شده در این گزارش کار می‌کرد. این در حالی است که پیتر داک‌ریل (Peter Dockrill) در گزارشی چنین نوشته است:

 

کارهای مرتبط با پنهان سازی اشیا با استفاده از فراموادی (متاماتریال) صورت می‌گیرد که بر خلاف مواد طبیعی می‌توانند از طریق ساختار فیزیکی خودشان به جای ترکیب شیمیایی خود، پرتوهای نور را خم کنند یا اینکه آنها را بازتاب دهند و در اصل بتوانند اشیا را از نظر نوری غیر قابل رویت جلوه‌ دهند. هنگامی که نور بر روی این پوشش فعال شده تابیده می‌شود، آرایه‌های نانوآنتن آن، بازتاب معمول نور را از جسم زیر پوشش دچار واپیچش می‌کند و با این کار باعث می‌شود تا چنین به نظر برسد که در آن نقطه چیزی وجود ندارد.

 

با وجود این واقعیت که محققان هنوز با ساخت موفقیت‌آمیز یک دستگاه پنهان کننده فاصله‌ی زیادی دارند، اما تیم پژوهشی در مورد کارایی ماده‌ی جدید فوق العاده هیجان‌زده هستند. زیرا آنها توانسته اند تا مطالعات قبلی پیرامون پوشش نامریی‌کننده را گسترش دهند. گفتنی است که در تکنیک‌های مشابه پیش از این، ماده‌های ساخته شده تنها در یک فرکانس کار کرده بودند. یانگ هائو (Yang Hao) یکی از اعضای تیم چنین توضیح داد:

 

در تحقیقات قبلی، این تکنیک تنها در یک فرکانس نتیجه داده بود. با این حال، ما می‌توانیم نشان دهیم که روش ما در طیف بیشتری از فرکانس‌ها کار می‌کند و این نکته آن را برای سایر برنامه‌های کاربردی و مهندسی از جمله نانوآنتن و صنعت هوافضا مفیدتر می‌کند.

 

البته استفاده از نانوذرات تنها راهی نیست که محققان در مسیر تلاش برای ساخت یک پوشش نامریی‌کننده مورد آزمایش قرار داده باشند. در سال ۲۰۱۴، محققان دانشگاه روچستر در نیویورک لنزی ایجاد کردند که در واقع چهار لنز مختلف با فواصل کانونی مختلف را با هم ترکیب کرده و بر اساس خمش پرتوهای نور کار می‌کرد و فرد بیننده را به این تصور می‌رساند که شی مورد رویت ناپدید شده است. جان هاول (John Howell) استاد فیزیک در دانشگاه روچستر، در یک مصاحبه مطبوعاتی در ۲۰۱۴ اظهار کرد:

 

بسیاری از روش‌های گوناگون با تکنولوژی بالا برای پنهان سازی وجود دارند و ایده‌ی اصلی پشت همه‌ی روش‌ها این است که بتوانند نور را از پیرامون شی مورد نظر به گونه ای عبور دهند تا چنین به نظر برسد که جسمی در آن محل وجود ندارد. این روش‌ها اغلب از فناوری‌های فوق‌پیشرفته یا برخی مواد عجیب و نادر برای کار خود استفاده کرده اند.

 

خبر بد این است که محققان محدودیت‌های دستگاه‌های پنهان‌ساز را هم محاسبه کرده و به این نتیجه رسیده اند که با تکنولوژی فعلی، ما هرگز به قادر به ساختن یک پوشش شنل‌مانند که بتواند به طور کامل انسان و اشیا بزرگ مانند تانک را در تمام طول موج‌ها پنهان کند، نخواهیم بود. بنابراین در حال حاضر ما راه دیگری نداریم به جز اینکه برای شخصیت هری‌پاتر و این توانایی خاص او در فیلم‌ها غبطه بخوریم!

 

گفتنی است که یافته های جدید به تازگی در مجله گزارشهای علمی Scientific Reports منتشر شده است.

 

ساخت کفش برای پنگوئن معلول

به نقل از ایسنا، یک پنگوئن آفریقایی معلول با کمک دانش‌آموزان دبیرستان میستیک (Mystic) موفق به راه رفتن شد.

چاپ سه‌بعدی تاثیر بزرگی بر جهان پزشکی گذاشته که این اثر را به ویژه می‌توان در کمک‌های آن به معلولان در کشورهای جهان سوم مشاهده کرد.البته این فناوری همچنین کمک زیادی به دنیای حیوانات نیز کرده و در جدیدترین اقدام، یک پنگوئن آفریقایی توانست با یک کفش ارتوتیک چاپی سه‌بعدی دوباره آزادانه راه برود.این پنگوئن که “پرپس” (Purps) نام دارد، پس از برخورد با یک پنگوئن دیگر دچار آسیب‌دیدگی تاندون فلکسور مچ پا شد و توانایی راه رفتن را از دست داد. دامپزشکان مرکز Mystic در کنکتیکات آمریکا با ساخت یک کفش پلاستیکی به درمان این آسیب‌دیدگی پرداختند.این کفش از پای پرپس پشتیبانی و محافظت می‌کند و در عین حال بدترکیب و بزرگ نیست. آن‌ها با دبیرستان Mystic برای ساخت کفش سفارشی برای ارتقای حرکت پنگوئن همکاری کردند که اخیرا به یک چاپگر سه‌بعدی ساخت شرکت سیستم‌های سه‌بعدی مجهز شده است. پیش از این از دستگاه مذکور برای ساخت پای پروتزی برای یک سگ معلول به نام “دربی” استفاده شده بود.دانش‌آموزان از یک اسکنر سه‌بعدی برای اسکن کردن قالب پای پنگوئن استفاده کردند که سپس مورد اصلاح قرار گرفته و برای طراحی یک ارتوتیک استفاده شد. کفش چاپی جدید سبک‌تر، مقاوم‌تر و متناسب‌تر بوده و به پرپس اجازه داده تا مانند همنوعان سالم خود راه رفته و شنا کند.ارتوتیک‌ها ضمائمی هستند که پزشان برای تصحیح بدشکلی‌ها و سایر مشکلات پا تجویز می‌کنند. در حال حاضر این وسایل به افرادی که دارای کف پای صاف هستند، در راه رفتن، دویدن و ایستادن با راحتی بیشتر کمک می‌کند.

 

بازدید مدیر اجرایی کمیته پارالمپیک هلند از هرندی

به نقل از روابط عمومی فدراسیون نابینایان، آندره کتس، مدیر اجرایی کمیته ملی پارالمپیک کشور هلند، ضمن بازدید از اردوی تیم ملی جودوی نابینایان، از مجموعه ورزشی شهید هرندی تهران و سالنهای ورزشی این مجموعه بازدید کرد. وی در این بازدید گفت: مدیریت فدراسیون نابینایان بسیار جامع بوده، چرا که همدلی میان اردونشینان به خوبی احساس میشود. محمدرضا مظلومی، رئیس فدراسیون نابینایان در جریان این دیدار که نقش نظارتی و انگیزشی داشت، ضمن گزارش کامل از ساخت هتل هرندی، اطلاعات کاملی از قهرمانی و عناوین تیمهای پارالمپیکی کشورمان اعزامی به ریو را به مدیر اجرایی کمیته پارالمپیک هلند ارائه کرد.

 

برگزاری جلسه شورای آموزش فدراسیون نابینایان

به نقل از روابط عمومی فدراسیون نابینایان، سومین جلسه شورای آموزش فدراسیون نابینایان با حضور اعضا تشکیل جلسه داد. در این نشست، علی اصغر هادیزاده دبیر شورا، سمیه شاعری، رضا دهقان، فریبا محمدی، سپیده لطیفی و محمد بیدگلی از کارشناسان این شورا حضور داشتند. انتخاب مدرس مجرب برای رشته گلبال و سایر رشته های ورزشی ویژه نابینایان، از مهمترین مسائلی بود که در این جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 

اطلاع رسانی

به اطلاع میرساند، با تصمیم تیم مدیریت محله نابینایان، از این پس خبر تأسیس کانال یا گروه در شبکه های اجتماعی ویژه هم نوعان، در بخش اطلاع رسانی شهر خبر معلولین منتشر می شود.
لذا افرادی که قصد اطلاع رسانی در خصوص تأسیس یک گروه در شبکه های اجتماعی را دارند، آن را برای روابط عمومی محله ارسال کرده تا برای انتشار در مجموعه شهر خبر در اختیار این جانب قرار گیرد.

 

اداره کل اطلاعرسانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی در نظر دارد در ادامه سلسله کارگاه «فناوریهای مرتبط با مطالعه و پژوهش ویژه افراد با آسیب بینایی» سومین دوره این سلسله کارگاه را با عنوان «بازیابی و دسترسپذیری اطلاعات برای نابینایان از طریق گوگل» در روز پنجشنبه 21 مرداد ماه سال جاری با تدریس آقای امید هاشمی از ساعت 9 تا 13 در محل بخش نابینایان برگزار نماید. در این کارگاه چهار ساعته، خدمات مختلف گوگل و نحوه استفاده از این امکانات برای نابینایان آموزش داده میشود. خاطرنشان میسازد برای شرکت کنندگان در این کارگاه، گواهی علمی از سوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی اعطا میگردد. لذا علاقمندان جهت حضور در این کارگاه میتوانند از طریق پست الکترونیک Vi@nlai.ir و شماره تماس  81623229 و 81623231  جهت ثبت نام با بخش نابینایان کتابخانه ملی تماس حاصل فرمایند. شایان ذکر است، دو دوره پیشین کارگاه «فناوریهای مرتبط با مطالعه و پژوهش ویژه افراد با آسیب بینایی» در آبان و بهمن سال گذشته در بخش نابینایان سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار گردیده است.

 

ضبط نمونه سؤالات مقالات دانشگاهی در زمینه های علمی، فرهنگی، پژوهشی، تاریخی، مذهبی و ادبی؛ خانم مریم نصرتی از نخبگان استان ایلام:  09370645154

 

* اهدای یک سری کامل کتب فرهنگ لغت فارسی عمید و انگلیسی آریانپور به خط بریل.

تلفن تماس: 09112216593 آقای مؤمنی.

 

به اطلاع میرساند: پک کامل سؤالات آزمونهای استخدامی در کتابخانه ولیعصر اصفهان گویا شده است. شما میتوانید برای تهیه این پک با شماره تلفن 03132261090 همه روزه از ساعت 7.30 تا 18.30 تماس بگیرید.

 

* انجمن تجلی به مدد بخش بازاریابی خود برای تولیدات و محصولات نابینایان، بازاریابی کرده و آنها را به فروش میرساند. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره های 5506460-09035180017 تماس حاصل فرمایید.

 

* انجمن علمی-فرهنگی دانشجویان و دانشآموختگان نابینای ایران طی تفاهمنامه منعقد شده با شرکت بیمه معلم خدمات بیمه ای ویژه را به متقاضیان محترم ارائه مینماید. جهت کسب اطلاعات بیشتر از مزایا و خدمات خاص با شماره تلفن 02122880088 تماس حاصل فرمایید.

 

* بدین وسیله به اطلاع اعضای مؤسسه نابینایان استان قزوین میرساند: اعضایی که مایلند به عضویت هیأت مدیره و بازرسان مؤسسه نابینایان درآیند، کاندیداتوری خود را تا آخر وقت اداری مورخ 20/5/95 با در دست داشتن مدارک ذیل به دفتر مؤسسه نابینایان و کمبینایان استان اعلام نمایند. مدارک: درخواست کتبی جهت کاندیداتوری هیأت مدیره و بازرسان – دو قطعه عکس 4*3 – دوسری کپی شناسنامه از تمام صفحات – دو سری کپی کارت ملی پشت و رو – دو سری کپی آخرین مدرک تحصیلی.

 

انجمن نابینایان ایران با همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه ای اقدام به تدوین فرصتهای شغلی برای افراد نابینا و کمبینا نموده است. لذا از کلیه علاقمندان، صاحبنظران و تشکلات نابینایان استدعا دارد نظرات و پیشنهادات خود را با ذکر نام حرفه یا مهارت، همراه با ویژگیهای آن به انجمن نابینایان ارسال نمایند. آدرس انجمن: تهران-خیابان شهید کلاهدوز، چهار راه قنات، خیابان حاج آقا میری، خیابان شهید حسنتاش، پلاک 14- تلفن: 61-22560060، فکس 22560255؛ آدرس ایمیل::anjoman.nabinaian.iran@gmail.comm

گروه کُر و موسیقی ماهبانگ، جهت ارتقای سطح کمی و کیفی گروه، در تهران، عضو علاقه مند و آشنا به موسیقی می پذیرد. جهت  کسب اطلاعات بیشتر با شماره ی
0912 330 25 56
تماس حاصل فرمایید

۱۶ دیدگاه دربارهٔ «شهر خبر معلولین. انتشار 24 خبر در شمارگان دوازدهم»

سلام علی، مرسیییی خیییلی زیاد.
آی گفتی. یک روبات پیدا بشه همین شهر خبر معلولین رو تنظیم کنه خودش کلیه خخخخخ
هر چند الان افزونه های خبرخوان به نوعی همین کار رو در حوزه های مختلف خبری دارن میکنن.
البته نه به این شکل.
خلاصه دمت گرررررم گررررم.

سلام
میدونم که ساعتها زحمت میکشی تا این پست آماده بشه من اما فقط میتونم تشکر کنم و بس
امیر مرسی که این کار بزرگ رو انجام میدی
خبرهای خوبی بودن
واای که هرقدر کتاب صوتی تهیه بشه باز کمه
گفته های لیلای عزیز رو هم خوندم با اینکه قبلا تو همین سایت یه گوشه ای از آموزشهای پذیراییشو خونده بودم باز برام جالب بود
بازم تشکر
موفق باشی

سلام پریسیما.
برای بچه های با معرفت محله هر کاری کنم، کم کردم.
ولو اینکه تنظیم یک مجموعه ای مثل شهر خبر، بخواد ۱۰ ۱۲ ساعت ازم وقت بگیره.
بی منت، تقدیم همه بچه های محله.
امیدوارم که مفید فایده واقع بشه.
از تو هم ممنون که با دقت اخبار رو میخونی و به من لطف داری.
پیروز و شاد باشی.

سلااام سلااام و دروووود درووود بر داش امیر جون خوبی آیا خوشی آیا چه خبرا بازم یه مجموعه ی دیگه از شهر خبر منتشر شد که همه ی خبراش توپ و عاااالیییی بوداااا و خبرای تکنولوژی و فناوریش عاااالییی بودااا واقعاً این دیگه مهشره که پس از فک کنم شش سال داره پارسآوای ۳ میاد که نسخه ی ۶۴ بیت هم داره یعنی میشه پارسآوای ۳ رو روی ویندوز هشت و یک ۶۴ بیتی این لپتاپ نصبید و با jaws محبوب ۱۶ باهاش حال کرد من که حتماً یه دو کاربرش رو باید بخرم و انشالله که میخرم میگما تو رو خدااا ما همه جور روبات دیده بودیم بجز روبات چوپان این دیگه از عجایب روزگاره و یه کم عجیب غریب نمی دونم خدااا رو چی دیدی یه وقت دیدی یه مرتبه روبات راننده مترو اتوبوس و کامیون هم این انسانها ساختند واای خدا چه قد متأثر شدم از بابت اون حمله ی اون مرد نمیدونم چیم بهش بگم توی ژاپن که خیلی دردناک بودا و ای خدا کی میخواد بالاخره توی این کشور ما تکلیف بعضی قوانین روشن بشه ببین یک نمونهش همین قانون حمایت از حقوق معلولین هست که خب فعلاً یه یکی دو سالی بلا تکلیفه که فک کنم با این سابقه و ید طولایی که مقنن ما در این مقوله یعنی طولانی شدن تصویب قوانین داره باید اینم به سرنوشت قانون تجارت در بیاد که از سال ۸۴ قرار بود تصویب بشه و قانون سال ۱۳۱۱ رو نسخ کرده و باعث به روز شدن و بهتر شدن امر تجارت بشه که معلوم نیست کی میخواد تصویب بشه جالب اینست که این قد مواد پیشنویس این قانون یعنی قانون تجارت دستخوش تغییر شده که دیگه با اون نسخه ی اولیه کلی تفاوت داره میگم چی کفش واسه پنگوین ساختن جللخالق این دیگه خععععلییی مایه ی تعجبم شد ببین ما با آدمامون چی کار میکنیم دلشون رو میشکنیم اگه دستمون برسه سرشون که هیچ میشکنیم بتونیم مالشون رو هم میبریم ولی توی یه کشور دیگه که اهل کفر هم هستند با یک حیوان معلول چی کار میکنند این است تفاوت ما با آنها میگما وای بازم از اون خبرا بود این خبر یا همون آموزش پذییرایی اگه خدا قبول کرد و من متأهل شدم باید این کار رو هم دور از جون مث آشپزی که بلد نیستم یا شستن ظرفا که بازم بلدش نیستم و غیره باید یاد بگیرم کلاً من باید قبل از ازدواج یه کلاس فوق حرفهی آموزش کمکهای اولیه چی ببخشید کمکهای خانه داری یعنی همون کلاس آشپزی شست و شوی ظرف پذیرایی و غیره برم تا اگه خانم آینده گفت ظرف بشور بتونم بشورم تا به کمیته ی انضباطی احضار نشم یعنی از منزل اخراج نشده یا این که یه هفته مجبور نباشم بی غذا بمونم
در پایان هم این رو بگم و برم خدایا دعا میکنم کشورم در المپیک بتونه خوش بدرخشه و همین طور مدال درو کنه خدایا یه کاری کن تا بهداد کیانوش رستمی و سهراب مرادی سه طلا بگیرن خدایا کاری کن تا حمید سوریان این نابقه ی کشتی به یه مدال طلا برسه همشهریم امید خان نوروزی به مدال طلای دوم سعید عبدلی که حقش رو در المپیک قبلی خوردن طلای سوم قاسم رضایی و بشیر خان هم دو طلای دیگه بگیرن و همین طور فرزان آشور زاده و بقیه ی تکواندو کارانمان مدالهای خوش رنگ درو کنند خدایا ای کاش الهه احمدی به آرزوش برسه و مدال بگیره راستی خدا دعا میکنم کاروان پارا المپیک کشورم هم بدرخشند خب امیر جون بازم مرسی بابت این خبرای توپت و سلاامم رو هم به تبسم خانم و همین طور همکاران در شرکت پکتوس برسون بازم مرسی از این پست با حاااالت در پناه حق بدرود و خدا نگه دار

سلام احمد جان. ممنون از لطف همیشگیت به من و همسرم.
در خصوص زندگی مشترک باید بگم اگه حس میکنی مهارت های اولیه رو داری، برای تشکیل زندگی دیگه نگران نباش و بقیه مواردش به مرور زمان و با کسب تجربه برطرف میشه خخخ
منم برای ورزشکاران کشورمون حاضر در مسابقات المپیک که اتفاقا مراسم افتتاحیه اون از روز جمعه ۱۵ مرداد آغاز میشه، آرزوی موفقیت میکنم.
شاد و سربلند باشی.

سلام به جناب سرمدی
ممنون از خبرها بویژه خبر مربوط به خانم عظیمی که اطلاعات کامل تری از نحوه پذیرایی ایشون و رعایت کوچکترین نکات مهمون نوازی نوشته شده بود ایشون هم مثل شما و بسیاری از دوستان مایه افتخار تمام انسانهای منظم و سخت گوش هستند تشکر فراوان از شما

دیدگاهتان را بنویسید