خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

شهر خبر معلولین. انتشار 30 خبر در شمارگان چهاردهم

سلام و عرض ادب به شما هم محلی های دوست داشتنی.
در روز پایانی از دومین ماه گرم تابستان، چهاردهمین شمارگان شهر خبر معلولین را با 30 خبر و 6 اطلاعیه در بخش اطلاع رسانی، تقدیم شما گرامیان میکنم.
نظرات، انتقادات و پیشنهادات شما عزیزان، موجب بهبود کمی و کیفی این مجموعه خواهد شد.

 

مصاحبه با دکتر علیرضا لاشیئی در خصوص آخرین تحولات صورت گرفته بر روی شبکیه و قرنیه چشم +فایل صوتی.

به نقل از ایران سپید، کشف و به کارگیری سلول‌های بنیادی، انقلابی در درمان بیماران ایجاد کرده است بویژه آنانی که دیگر امیدی به بازگشت توانایی های پیشین خود ندارند.
دکتر علیرضا لاشیئی، فوق تخصص بیماری‌های شبکیه و رئیس مرکز تحقیقات بیمارستان فارابی می‌گوید: از چند سال پیش به این نتیجه رسیدیم که در کنار کارهای بالینی، آزمایشگاه‌های تخصصی علوم پایه را در بیمارستان راه‌اندازی کنیم. در سال های اخیر بحث ارتباط بین علوم پایه و علوم بالینی جدی‌تر شده است و گفته می‌شود که پژوهش‌ها باید جهت دار و محصول محور باشند تا در بهبود زندگی مردمی که مالیات می‌پردازند نتیجه محسوسی داشته باشد. این روزها، در جهان هر گونه پیشرفت بالینی باید بر مبنای پیشرفت‌های علوم پایه باشد. به جرأت هیچ دانشمند علوم بالینی بدون نیاز به همکاران علوم پایه موفقیت چشمگیری در درمان بیمارانش ندارد.
سلول‌های بنیادی چه تفاوتی با بقیه سلول‌ها دارند؟
سلول بنیادی مادر تمام سلول‌ها است و توانایی تبدیل به تمام سلول‌های بدن را دارد. این سلول‌ها توانایی خود نوسازی و تمایز به انواع سلول‌ها از جمله سلول‌های خونی، قلبی، عصبی و غضروفی را دارند. همچنین در بازسازی و ترمیم بافت‌های مختلف بدن به دنبال آسیب و جراحت مؤثر بوده و می‌توانند به درون بافت‌های آسیب دیده‌ای که بخش عمده سلول‌های آنها از بین رفته، پیوند زده شوند و جایگزین سلول‌های آسیب دیده شده و به ترمیم و رفع نقص در آن بافت بپردازند.
سلول‌های بنیادی از چه منابعی به دست می‌آیند؟
در حال حاضر تکنیک های متعددی برای فراهم‌آوری سلول‌های بنیادی وجود دارد. در گذشته، این سلول‌ها تنها از طریق سلول‌های بنیادی بند ناف و سلول‌های جنینی تأمین می‌شدند اما هم‌اکنون از منابع مختلفی قابل تهیه هستند. این روزها، سلول‌های بنیادی اغلب از بدن خود فرد تأمین می شوند که به این ترتیب مشکلات پیوند از فردی به فرد دیگر را نخواهند داشت. گاه منبع تهیه این سلول‌ها بافت چربی یا بافت پوست خود فرد هستند. با کار روی این سلول‌ها، آنها را به سلول‌های مورد نیاز برای پیوند، متمایز می‌کنند. این سلول‌ها چون هیچ تمایز ژنتیکی با خود فرد ندارند در اغلب موارد قابل استفاده هستند مگر در مواردی که فرد اختلالی ژنتیکی داشته باشد که باید دستکاری‌های ژنتیکی اولیه روی سلول‌ها انجام شود تا مشکل ژنتیک برطرف و به سلول سالم تبدیل شود تا هنگام پیوند از سلول سالم استفاده شود.
در فارابی چه بخش‌های آزمایشگاهی فعال شده است؟
در حال حاضر، مرکز آزمایشگاهی نانو فناوری، ژنتیک چشم پزشکی، بانک چشم، آزمایشگاه نانو افتالمولوژی و آزمایشگاه فراهم‌آوری سلول‌های بنیادین را در بیمارستان داریم.
چه پیشرفت‌های درمانی داشته اید؟
ما نیز همسو با همه دنیا، در بحث درمان بیماری‌های قرنیه با استفاده از سلول‌های بنیادین، پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم. هم‌اکنون طرح‌های متعددی در فارابی برای فراهم آوری، آماده‌سازی و مهندسی بافت با سلول‌های بنیادین برای بیماری‌های قرنیه در حال انجام است و بیمارانی که سوختگی‌های شدید و اسید پاشی در ناحیه چشم دارند و کسانی که به هر علت دیگر بیماری سطحی قرنیه دارند تحت درمان قرار می‌گیرند.
پیشرفت‌ها در زمینه اختلالات شبکیه در ایران و جهان چگونه بوده است؟
به دلیل پیچیدگی بافت شبکیه و منشأ عصبی آن و اینکه شبکیه از لایه‌های متعددی تشکیل شده است در همه دنیا، پیشرفت‌ها به نسبت قرنیه کمتر بوده است. مراکز مختلفی در ایران کار روی این بافت را شروع کرده‌اند ما هم طرح مشترکی با پژوهشگاه رویان داریم. در فاز حیوانی این پژوهش، کار پیوند سلول‌های بنیادی شبکیه را روی موش انجام می‌دهیم. امیدوار بودیم امسال کار روی انسان را هم شروع کنیم اما به دلایلی از جمله تأمین نشدن بودجه این تحقیق، تا حال این کار عملی نشده است. تأمین منابع بودجه با توجه به شرایط کشور خیلی سخت است و به این ترتیب، عملاً فاز انسانی به عقب می‌افتد اما امیدواریم بزودی فاز حیوانی را به پایان برسانیم.
کاری مشابه پیشتر در بیمارستان لبافی‌نژاد انجام می‌شد؟
بله به دلیل مشکلاتی که در آن طرح پیش آمد تصمیم گرفته شد که طرح مورد بازبینی قرار گیرد و بیمارستان فارابی هم وارد این طرح شود اما در طرح کنونی سلول‌های بنیادی، سلول‌های امبریونیک «جنینی» انسانی هستند.
یعنی مستقیماً کار را با سلول‌های تمایز نیافته شروع کردید؟
بله.
این سلول‌ها چگونه فراهم می‌شوند؟
فراهم کردن سلول‌های بنیادی در پژوهشگاه رویان و از بانک سلولی مؤسسه انجام می‌شود. این سلول‌ها از جنین‌های اهدایی تهیه شده و در شرایط خاصی اجازه استفاده می‌یابند. در بیمارستان فارابی، کار کنترل تعداد سلول‌ها در موقع تزریق، فرآیند جراحی روی حیوان و بررسی‌های پاتولوژیک و الکتروفیزیولوژیک و بالینی حیوان انجام می‌شود.
قرار است تحقیق اخیر روی چه نوع از مشکلات شبکیه انجام شود؟
نتیجه شامل طیف وسیعی از بیماری‌های شبکیه می‌شود؛ از بیماری‌های اکتسابی تا بیماری‌های مادرزادی و ارثی. بیماری‌های اکتسابی که منجر به اختلال دید می‌شود مانند سل، دیابت و دژنرسانس وابسته به سن ماکولا. بیماری‌های ژنتیک نیز مثلrp ، استارگارد و… این اختلالات از طریق سلول درمانی و ژن درمانی یا مجموعه‌ای از این دو روش قابل درمان هستند.هم  در تئوری و هم در عمل نشان داده شده که این روش‌ها تا حد زیادی به بیمار کمک می‌کنند، البته باید اصلاح و تکمیل و با تکنولوژی روز همراه شوند تا نتیجه بهتری داشته باشند.
کارهای تحقیقاتی در کشورهای دیگر چه نتایجی داشته‌اند؟
نخستین کارها با ژن درمانی در انگلیس، آلمان و امریکا شروع شد. نتایج اولیه خوب بود اما محققان متوجه شدند از سال دوم به بعد، بیماران دچار افت بینایی می‌شوند و سلول‌های شبکیه به سمت آتروفی می روند. باید کار بیشتری روی اثرات ژن درمانی انجام شود تا بازگشت نداشته باشد. بتازگی کار سلول درمانی در امریکا روی اختلالات rp، استارگارد و کروئیدرمی که جزو اختلالات ژنتیکی هستند نیز نتایج قابل قبولی داشته است.امیدواریم این تحقیقات به جای خوبی برسند.
این کارها هنوز در سطح تحقیق و آزمایشگاهی هستند؟
بله، البته به فاز انسانی رسیده‌اند ولی در حد تجربی هستند و هنوز برای عموم قابل انجام نیستند.
آیا درمان‌های جبرانی دیگری برای بیماران مبتلا به اختلالات بینایی در مرکز تحقیقات فارابی انجام می‌شود؟
در حال حاضر درمانی در این مرکز انجام می‌شود که بیشتر به کار آن دسته از بیماران rp می‌آید که افت بینایی شدیدی ندارند. در این روش جریان الکتریکی ضعیفی به چشم داده می‌شود که از پیشرفت بیماری تا اندازه‌ای جلوگیری می‌کند. برخی از بیمارانی که از این روش استفاده می‌کنند، از بهبود نسبی میدان بینایی خود رضایت دارند.
در مورد ساخت قرنیه مصنوعی در ایران چه پیشرفت‌هایی داشته‌ایم؟
در دنیا نوعی قرنیه مصنوعی به نام کراتو پروتز بوستون وجود دارد. این پروتز، معروف ترین نوع قرنیه مصنوعی است که به کار می‌رود و حتی سلول‌های اپیتلیال رویش رشد می‌کنند ،اما در بیمارستان فارابی، دکتر جباروند پلیمری به دست آورده که با محیط قرنیه خیلی سازگاری دارد و در حال حاضر برای بیمارانی که دچار قوز قرنیه هستند به کار می‌رود.
به نظر شما چه منابعی می‌تواند برای تأمین بودجه کارهای تحقیقاتی وجود داشته باشد؟
یکی از منابع غیر دولتی تأمین بودجه، خیرین هستند. یکی از راه‌هایی که موجب آرامش افراد می‌شود، کمک به خیریه‌ها است. امروز جهان عوض شده به همین ترتیب نیکوکاری و حمایت از امور خیر نیز می تواند متفاوت باشد. کمک در امور تحقیقاتی می تواند به بازگرداندن بینایی و کاهش مشکلات هزاران نفر از هموطنان بینجامد. کارهای تحقیقاتی بسیار هزینه برند ولی اگر به تکنولوژی خارجی وابسته باشیم، بیماران باید هزینه بالایی برای استفاده از تکنولوژی‌های جدید بپردازند اگر بتوانیم این علم را در ایران بومی‌سازی کنیم و به استاندارد جهانی برسانیم با هزینه کمتر، از آن برای مردم خودمان استفاده خواهیم کرد.

فایل صوتی این مصاحبه به مدت 27 دقیقه و با حجم 12 مگابایت را
از اینجا
دانلود کنید.

 

اعتراض جمعی از خریداران پارس آوا

به نقل از ایران سپید، جمعی از خریداران نرم افزار پارس آوا گزارشی در مورد این محصول نگاشته و به روزنامه ایران سپید ارسال کرده اند که در زیر این گزارش را می خوانید.

به نام خدا

حدود شش سال از انتشار نسخه ی دوم نرم افزار پارسآوا  فارسی  میگذشت و کاربران نابینا منتظر نسخه ی جدید این برنامه بودند.

گمان همگان از ارائه ی نسخه ی جدید ضمن   حفظ قابلیتهای پیشین برنامه  در به روز آوری یا ارتقاء آن دور میزد.

بی شک اعتمادی که کاربران به کارایی نسخه ی دوم پارسآوا داشتند، نیز مدت طولانی که از انتشار آن میگذشت، کمترین احتمال را برای آنان ایجاد میکرد که با چیزی بسیار متفاوت و دقیقا عکس آن چه فکر میکردند مواجه شوند.

در اوایل مرداد ماه ۹۵ انتظار کاربران با اعلام پیش فروش ویرایش سوم این برنامه از سوی خانه ی نور ایرانیان بصیر در دهه ی کرامت (مصادف با 14 تا 24 مرداد) پایان پذیرفت.

خبری که بعد از ظهر روز ۱۳ مرداد بدین مضمون تغییر یافته و جهت انتشار در اختیار مدیران سایتهای نابینایی قرار گرفت.

به اطلاع کلیه کاربران نرم افزار متن خوان فارسی پارس آوا می رساند، با تلاش های فراوان بخش فنی زمینه ثبت نام و ارائه همزمان نرم افزار از ساعت ۹ صبح پنجشنبه مورخ ۱۴ مرداد فراهم گردید.

بروز اولین اشکال زمانی بود که این خبر تحقق نیافته و امکان خرید نرم افزار عملا تا بعد از ظهر شنبه ۱۶ مرداد در اختیار کاربران قرار نگرفت و پس از فعال شدن بخش خرید نیز تا حدود ۲۴ ساعت، هنوز در سایت رسمی نرم افزار پارسآوا، اطلاعیه ی خرید درج نشده بود.

در واقع اطلاعیه ی رسمی ثبت نام و فروش هم زمان پارسآوا نگارش سوم برای اولین بار و حتی پیش از درج در سایت رسمی، بامداد یکشنبه ۱۷ مرداد در سایت محله ی نابینایان منتشر گردید و کاربران زیادی هم به جهت اعتماد به این سایت و هم پیشینه ی نرم افزار پارسآوا که قبلا اشاره شد، از همان ساعات و روزهای اول مبادرت به خرید این برنامه نمودند.

اولین واکنش تحلیلی نسبت به پارسآوا نگارش سوم، حدود ۲۴ ساعت بعد از شروع خرید آن، در ساعت ۲۲ شامگاه یکشنبه ۱۷ مرداد توسط بهنام نصیری، یکی از مدیران سایت نابینایی شب روشن منتشر گردید، که شامل یک بررسی همه جانبه از برنامه بود.

در این بررسی، از نصب و راه اندازی پارسآوا، آموزش تنظیمات برنامه، محاسن و معایب آن صحبت به میان آمده و در هر مورد فایلهای صوتی متناسب نیز ارائه شده بود که در روزهای بعد نیز با مراجعه و ارائه دیدگاههای جدید از سوی بازدید کنندگان ادامه یافت.

در پی خریدهای بعدی پارسآوا و بیشتر شدن اعتراضات کاربران نسبت به عملکرد آن، در صبح چهارشنبه ۲۰ مرداد، پست دیگری نیز با رویکرد اعتراضی در سایت محله ی نابینایان منتشر شده و از آن به بعد روند ارزیابی عملکرد پارسآوا نگارش سوم به صورت هم زمان در دو سایت مذکور مورد بررسی  قرار گرفت.

در جریان این ارزیابی و مباحث مطرح شده، علیرغم برخی موارد که کاربران به عنوان محاسن نگارش سوم نرم افزار پارسآوا به آن اشاره نمودند، به مراتب در موارد بیشتری نسبت به عملکرد آن معترض بوده، قصور را متوجه خانه نور ایرانیان بصیر به عنوان تولید کننده دانسته و خواستار رسیدگی و رفع مشکل هستند.

لذا از آن جا که تنها رسانه ی رسمی نابینایان در کشور روزنامه ی ایران سپید محسوب شده و در موارد مشابه حسن نیت و همکاری این رسانه را جهت بررسی و رفع مشکلات قشر نابینا و کمبینا به خاطر داریم، بر آن شدیم تا ضمن ارائه ی گزارشی از روند فروش نگارش سوم نرم افزار پارسآوا و عدم رضایت کاربران نسبت به عملکرد آن، اعتراضات و خواسته های خود را در خصوص نرم افزار مذکور از طریق روزنامه ی ایران سپید به سمع و نظر تولید کننده رسانیده و پیشنهادهای خود را نیز جهت رفع مسائل مربوط به این برنامه ارائه نماییم.

باشد که با این تعامل سه جانبه، بتوانیم موجبات خدمت رسانی متناسب نرم افزار محبوب پارسآوا به افراد دارای آسیب بینایی را همچون گذشته و هر چه بهتر از آن فراهم سازیم.

در ادامه به ترتیب به ارائه ی خلاصه ای از محاسن و معایب ذکر شده توسط کاربران اشاره نموده و در نهایت پیشنهادهای راهبردی جهت رفع مشکل را نیز مطرح مینماییم.

الف. برخی از مهمترین محاسن پارسآوا نگارش ۳

  1. پشتیبانی از ویندوزهای ۶۴ بیتی.
  2. افزایش چشمگیر کیفیت صدای eloquence.
  3. احترام به سلیقه ی کاربر در انتخاب حالت خوانش بین معمولی، نوشتاری و آهنگین.
  4. رفع مشکل برعکس خواندن برخی متون در بیشتر موارد.
  5. تلفظ بهتر کلمات عربی و در کل خوانش بهتر عربی نسبت به نسخه ی قبلی.
  6. حجم کم نسبت به امکانات

ب. برخی از مهمترین نقایص برنامه.

  1. پر اشتباهی در تلفظ لغات به مراتب بیشتر از نسخه ی قبلی.
  2. مشکل در تنظیم سرعت و عدم همخوانی سرعت eloquence با TTS فارسی.
  3. عدم کارایی بخش ارسال نظرات.
  4. غیر طبیعی بودن حالت آهنگین به خصوص هنگام خواندن متون فارسی.
  5. غیر کاربردی بودن خوانش به صورت محاوره ای.
  6. عدم تشخیص تفاوت در تلفظ کلماتی که از نظر نوشتاری یکسان و از نظر معنا متفاوتند.
  7. اشکال در تلفظ حرف ب، (به گونه ای که اکثرا در آغاز هجا “و” شنیده میشود)
  8. عدم تغییر وولوم به صورت محسوس در Voice manager.
  9. مشکل در کارایی مناسب Braille Keyboard
  10. از بین رفتن ناگهانی حالت Vertuall هنگام استفاده از NVDA به همراه پارسآوا.
  11. مشکل قطع ادامه ی خواندن متن هنگام رسیدن به علامت کوچکتر (به خصوص در پیامهای اسکایپ).
  12. در بعضی موارد عدم فعالسازی مجدد روی سیستمی که قبلا فعال شده است.
  13. خرید ناموفق بدون برگشت پول و عدم همکاری خانه نور در پاسخگویی و راهنمایی مناسب.
  14. نادیده گرفتن قابلیتهای نسخه ی قبلی و سعی در ارائه ی نرم افزاری متفاوت و نا کارآمد با عنوان نسخه ی جدید.
  15. نبود تست مناسب برای نرم افزار و عدم تطبیق با نیازهای جامعه ی هدف.
  16. در بعضی موارد عدم تشخیص تفاوت تلفظ بین حروف بزرگ و کوچک انگلیسی حتی با وجود انجام تنظیمات.
  17. عدم کارکرد کلیدهای میان بر در برخی موارد.
  18. افزودن بی دلیل فتحه به آخر کلمات عربی در حالت خوانش نوشتاری و خواندن الف همزه به صورت الف وصل.
  19. نبود امکان Remove Product activation جهت قطع استفاده نرم افزار روی یک سیستم و استفاده در سیستمی دیگر.
  20. عدم تولید نگارش آزمایشی برنامه .

ج. موارد پیشنهادی جهت رفع مشکل.

  1. تعیین فرصتی نهایتا یک ماهه، و تضمین تولید کننده مبنی بر ارائه ی به روز رسانی مناسب و بی قید و شرط برای نرم افزار که بتواند کارایی آن را در حد قابل قبولی افزایش دهد.
  2. جمع آوری محصول از بازار در صورت نپذیرفتن پیشنهاد اول یا گذشت مهلت اعطایی و ناتوانی تولید کننده در ارائه ی به روز رسانی مناسب که در این حالت میبایست محصول فروخته شده نیز از خریداران معترض باز پس گرفته شده و وجه آن به ایشان مسترد گردد.

لینک ارجاع به پستهای حاوی نظرات خریداران پارس آوا.

سایت شب روشن

سایت محله ی نابینایان

 

پیگیری، 4 میلیون تومان سقف پرداختی به دانشجویان مقطع دکترا

به نقل از ایران سپید، در هفته گذشته در ستون پیگیری خواندید؛ روزنامه ایران سپید میزگردی با حضور سید مهدی سید محمدی، مشاور رئیس سازمان بهزیستی و رئیس دبیرخانه شورای فرهنگی، علی همتی دبیر ستاد امور دانشجویان بهزیستی کل کشور و جمعی از دانشجویان دارای معلولیت برگزار کرده است.
در قسمت گذشته علی همتی به سؤالات برخی از دانشجویان پاسخ داد و خبر خوشی هم برای دانشجویان دانشگاههای سراسری داشت که بر اساس آن سازمان بهزیستی برای تشویق این افراد کمک هزینه پرداخت میکند. همتی با اشاره به اینکه پیشنهادها بر این اساس است که حد اقل شهریه پرداختی دانشجویان دانشگاه آزاد به معلولان پرداخت شود، میگوید: برای دانشجویان مقطع دکترا ترمی دو میلیون تومان، کارشناسی ارشد ترمی یک میلیون و نیم، کارشناسی یک میلیون و برای کاردانی 500 هزار تومان برای این دانشجویان در نظر گرفته شده است. در ادامه این نشست، سهیل معینی، مدیر انجمن باور با بیان نکات مهمی مبنی بر  مشکلات شهریه ای دانشجویان دارای معلولیت، از مسئولان سازمان بهزیستی درخواست کرد تا مکانیزم برآورد بودجه سازمان بهزیستی برای شهریه دانشجویان را تشریح و همچنین میزان تخصیص شهریه در هر مقطع را بیان کنند. رئیس دبیرخانه شورای فرهنگی در پاسخ به این سؤال میگوید: «از ترمهای آینده کدهایی به دانشجویان ارائه میشود تا بتوانند به صفحه دانشجوی سازمان بهزیستی وارد شوند و اطلاعات خود را که شامل مقطع تحصیلی، استان و میزان شهریه هر ترم را در آن سامانه وارد کنند تا ما در سازمان بهزیستی اطلاعات به روزی را از این دانشجویان داشته باشیم. از طریق این سامانه میتوانیم میزان واقعی بودجه بخش شهریه ها را به دست آوریم. در آینده نزدیک و ایجاد دسترسیهای لازم، دانشجویان میتوانند وضعیت پرداختی شهریه ها را در این سامانه مشاهده نمایند. سید محمدی ادامه میدهد: شهریه دانشجویان از مقطع کارشناسی ارشد تا کاردانی به صورت 100 درصد از سوی سازمان بهزیستی پرداخت میشود و دانشجویان معلول در مقاطع ذکر شده هیچ شهریه ای را به دانشگاه پرداخت نمیکنند. در مقطع دکترا به علت کمبود بودجه سازمان برای دانشجویان کمک شهریه پرداخت میشود که سقف آن 4 میلیون تومان است، همچنین با توجه به تفاهمنامه ای که با دانشگاه آزاد منعقد کردیم، دانشجویان معلول میتوانند از تخفیف 20 درصدی دانشگاه آزاد هم بهره مند شوند.» لیلا والایی، دانشجوی نابینای مقطع دکترای دانشگاه آزاد در این نشست با بیان مشکلات دانشجویان معلول در این مقطع و هزینه های بالایی که باید پرداخت کنند، میگوید: «شهریه دانشگاه آزاد در مقطع دکترا ترمی 8 میلیون تومان است و بعد از ورود به پایان نامه، حدود 30 میلیون شهریه باید پرداخت کنیم. کمک هزینه ای که سازمان پرداخت میکند در مقایسه با این هزینه ها بسیار ناچیز است و شهریه اصلی بر دوش دانشجویان خواهد بود. سازمان بهزیستی دراین مورد هم برنامه ای دارد؟» دبیر ستاد امور دانشجویان بهزیستی کل کشور با بیان اینکه مشکلات مالی سازمان به ما اجازه نمیدهد دراین زمینه قولی دهیم اما به جد پیگر رفع آن خواهیم بود، میافزاد:« قانون جامع حمایت از حقوق معلولان به صراحت بیان کرده شرایط تحصیلی رایگان باید برای دانشجویان معلول نیازمند ایجاد شود. اما سازمان بهزیستی با توجه به زیرمجموعه گسترده ای که دارد نمیتواند از عهده این مسائل به طور کامل برآید و باید مابقی ارگانها همچون سازمان مدیریت و برنامه ریزی اقداماتی را در این خصوص انجام دهند. طبق استعلام ما از دانشگاه آزاد، دانشجویان این دانشگاه در مطقع دکترا به دو شکل وارد دانشگاه میشوند که شهریه محاسبه شده آنها متفاوت است؛ دانشجویانی که با آزمون وارد مقطع دکترا شدند و دانشجویانی که بدون آزمون وارد شده اند. برای دسته دوم شهریه ها ترمی 8 الی 9 میلیون تومان محاسبه میشود. در حال حاضر بیش از 80 درصد شهریه دانشگاههای آزاد در مقطع دکترا پرداخت میشود. این مقام مسئول در پایان این میزگرد به دستآوردهای دیگر این بخش اشاره میکند و میگوید: سازمان بهزیستی برای دانشآموزان دارای معلولیت هم برنامه هایی دارد؛ بر همین اساس تفاهمنامه ای با بنیاد علمی-آموزشی قلم چی منعقد کردیم که طبق این تفاهمنامه، بنیاد علمی آموزشی قلم چی موظف است دانشآموزان نابینا را با هر معدلی ثبت نام کند و برای آنها مشاوره اختصاصی در نظر بگیرد؛ همچنین باید تمام محتوای مورد نیازشان برای کنکور را به صورت صوتی در اختیار این افراد قرار دهد. بنیاد علمی-آموزشی قلمچی باید آزمونهای مجزایی را هم برای نابینایان برگزار کند.

 

استخدام وکیل نابینا در شرکت گوگل

به نقل از ایران سپید، وقتی Jack Chen، در سال ۲۰۰۷ برای انجام یک مصاحبه شغلی، به مؤسسه حقوقی Baker Botts میرفت، بر این نکته واقف بود که نسبت به سایر همکارانش در دنیای بی سر و ته حقوق، یک ضعف بسیار بزرگ دارد. او نابینا به دنیا آمده است. همیشه مجبور بوده است برای انجام کارهای حقوقی خود از ابزارهای کمکی استفاده کند. «به عنوان یک حقوقدان جوان معلول، همیشه زیر ذره بین هستی. همکارانت علاوه بر کاری که انجام میدهی، به صورت ظاهری آنچه انجام میدهی هم توجه دارند. وقتی یک یادداشت کاری مینویسی، برای همکارانت، علاوه بر محتوا، شکل قالببندی نوشته ات هم مورد توجه قرار میگیرد. از روزِ مصاحبه نگو که بسیار وحشتناک است!» علیرغم همه این نگرانیها، چِن در آن مصاحبه موفق بود. این وکیل نابینا درباره اولین مراوداتش با شرکت Google میگوید: «سه سال بعد برای اولین بار مدارکم را برای استخدام در یک دورکاری به این شرکت فرستادم. دیگر از پنهان کردن نابیناییم خسته شده بودم. هر اندازه که تا آن زمان سعی کرده بودم در زمان ارسال رزومه، نابیناییم را پنهان کنم تا مگر شرکت مورد نظر، مرا برای مصاحبه دعوت کند، این بار مسیر عکس را پیش گرفتم و در همان ابتدای کار، مطلبی را که یکی از روزنامه های محلی درباره شرکت من به عنوان یک وکیل نابینا در رقابتهای آمادگی جسمانی نیو یورک منتشر کرده بود برایشان فرستادم. هدفم از ارسال چنین مطلبی برای گوگل این بود که به آنها نشان بدهم که من هم یک فرد عادی مثل بقیه آدمهایی هستم که آنها صبح تا شام سر و کار دارند. همه کارهایی که بقیه افراد انجام میدهند از من هم ساخته است. مصاحبه Google با جاهای دیگری که برای استخدام رفته بودم بسیار تفاوت داشت. سؤالات بسیار موشکافانه انتخاب شده بودند، اما تغییر تاکتیکی من در این مصاحبه کارگر شد و توانستم در این شرکت بزرگ استخدام شوم. من در این مصاحبه بدون تلاش برای مخفی کردن مشکلاتم، نقاط تواناییم را برجسته کردم و در هر موضوع که ضعفی داشتم، آن را با صداقت عنوان کردم و راه حل رفع آن نقیصه را هم تشریح کردم.»

Susan Lang، بنیانگذار و مدیر مؤسسه مردمنهاد Lime Connect که بستر ورود چن به بازار کار را فراهم کرده در این باره میگوید: «در بسیاری مواقع، شرکتها و مؤسسات حقوقی ترجیح میدهند از معلولینی نظیر چِن استفاده نکنند. غافل از اینکه کسی مثل چن، علاوه بر مدرک حقوق از دانشگاه Fordham، مدارک تسلط به رایانه را از دانشگاههایی همچون اشقوارد و برکلی دریافت کرده است. کار ما در مرکز Lime Connect این است که از یک سو معلولینی را که از دانشگاهها فارغ التحصیل میشوند برای ورود به بازار کار آماده کنیم و آموزشهای لازم برای این کار را در اختیارشان قرار دهیم و از سوی دیگر، شرکتها و مؤسسات بزرگ را در زمینه توانمندیهای نابینایان و سایر معلولین مطلع کنیم.

 

جعبه جادو/تاریخچه تأسیس تلویزیون، تکمیل ساختمان 13 طبقه و استودیوها

به نقل از ایران سپید، * طی چند شماره از صفحه جعبه جادو، تلاش کردیم اجمالاً نکاتی درباره تأسیس تلویزیون در ایران و همچنین احداث ساختمانهای جام جم و فضاهای سبز محوطه سازمان صدا و سیما منتشر کنیم. سخن را به گفتگو با دکتر جهانگیر درویش، طراح و مهندس ساختمان موسوم به «ساختمان سیزده طبقه» رساندیم و در آن گفتگو، دکتر درویش به اختصار، مطالبی درباره چگونگی احداث ساختمان سیزده طبقه بیان کرد. در ادامه صحبتهای ایشان، نکات باقیمانده راجع به تکمیل ساختمان مذکور و همچنین استودیوها را میخوانید. با این توضیح که مطالب مربوط به تاریخچه تأسیس تلویزیون، با صحبتهای دکتر درویش به پایان میرسد، اما به فراخور گزارشهایی که به مرور در این صفحه منتشر میشود، باز نگاهی به نکات تاریخی خواهیم کرد. یک نکته که دکتر درویش هفته گذشته اشاره کرد، بازدید از تلویزیون سه کشور بود: «من پیش از شروع کار، از تلویزیونهای سه کشور فرانسه، ایتالیا و آلمان بازدید کردم. تلویزیون دویچه وله آلمان و تلویزیونهای فرانسه و ایتالیا از نظر فنی برای من اهمیت داشتند. هدفم بررسی سبک معماری ساختمانهای آنها نبود. بعد از بازگشت به ایران، تصمیم گرفتم بعضی از قسمتهای فنی که امکان ساخت آنها در ایران فراهم است، به وسیله متخصصان ایرانی ساخته شود. مثلاً پایه هایی که داخل استودیوها نصب میشوند تا پروژکتورها و بلندگوها روی آن پایه ها متمرکز شوند. آن پایه ها معمولاً به وسیله چند کارخانه معروف دنیا ساخته میشوند و اغلب تلویزیونهای دنیا به آن کارخانه سفارش تولید میدهند. اما ما همان وسایل را در ایران ساختیم و در استودیوها نصب کردیم.» عایقبندی استودیوها هم بر اساس نقشه جالبی طراحی شده است: «ساختمان اصلی هر استودیو به صورتیست که دو ساختمان تو در تو طراحی شده؛ به این شکل که فضای ورودی یک ساختمان و فضای داخل استودیو یک ساختمان دیگر است. نوع عایقبندی هر یکی از این ساختمانها متفاوت است، به گونه ای که کانالهای جلوگیری از صداهای خارجی هر کدام، با دیگری فرق دارد و مثلاً صدایی که در قسمت ورودی یا همان ساختمان بیرونی ایجاد میشود، به هیچ عنوان در قسمت داخلی استودیو شنیده نمیشود و همین طور، صداهای بیرونی ساختمان استودیو، امکان ورود به قسمت ورودی را ندارد.» یک بازیگر معروف آن روزگار هالیوود در بازدید از ساختمان سیزده طبقه، نظر اظهار نظر قابل توجهی کرده بود: «ما فضای ساختمان را حدود 20 متر از سطح زمین بالاتر گرفتیم تا امکان فرستادن برنامه ها فراهم شود. در همین ساختمان 4 استودیو طراحی کرده و ساختیم؛ دو استودیوی 250 متری، یک استودیوی 300 متری و یک استودیوی 500 متری که مختص حضور مردم و برنامه های شو بود. وقتی پل نیومن، بازیگر مشهور هالیوود از ساختمان سیزده طبقه و استودیوها بازدید کرد گفت: اگر ما چنین امکاناتی داشته باشیم، تولیداتمان به سه برابر میرسد. باور نمیکرد که این ساختمان به وسیله یک طراح ایرانی ساخته شده است.

 

تجربه های یک نابینا در خرید هدیه

به نقل از ایران سپید، هدیه دادن و هدیه گرفتن، سنت یا رسمیست که کمتر کسی میتواند ادعا کند که دوستدار آن نیست؛ چه، لحظه های خوش و لذتبخشی میان دو نفر ایجاد میکند یا مثلاً لذت لحظه خوب دیدار را مضاعف میکند. شاید در گذشته انتخاب هدیه کار ساده تری بود، چون میزان تنوع هدایا به اندازه امروز نبود و از دیگر سو، توقع افراد از هم نسبت به امروز، کمتر بود. به هر روی، موضوع هدیه گرفتن و هدیه دادن، یکی از مهمترین رسوم در میان ایرانیان بوده و همچنان تداوم دارد. در انتخاب هدیه برای کسی که به آن علاقه داریم، به چه مواردی باید توجه کنیم؟ قیمت هدیه تا چه میزان برای ما اهمیت دارد؟ چه اندازه فکر در انتخاب و خرید هدیه ضروریست؟ اینها سؤالاتیست که یکی از دوستان ما به آنها پاسخ میدهد. او را خوب میشناسید، چون در همین صفحه با تجربه هایش در زمینه خرید گوشت آشنا شدید. سعیده سرلکی که به زعم دوستانش، انسانی کوشا و فعال، مخصوصاً در زمینه راهنمایی و کمک فکری به دوستان در موضوعات مرتبط با روابط انسانی و اجتماعی است. سعیده در انتخاب هدیه، به شناخت کامل از طرف مقابل اهمیت زیادی قائل است: «شناخت کامل از شخصی که برایش هدیه میگیریم، اصلی ضروریست. اگر شخص مد نظر ما نابیناست، باید شناخت ما کاملاً دقیق باشد و اگر بیناست، همینطور. من دو برادر دارم که یکی از آن دو نابیناست. وقتی تصمیم میگیرم برای برادر نابینایم هدیه بخرم، به این فکر میکنم که او به چه زمینه هایی علاقه مند است یا از چه چیزهایی بیشتر خوشش میآید. درباره برادر دیگرم که بیناست هم این قاعده را رعایت میکنم.» به همان اندازه شناخت، فکر کردن درباره شخصی که قرار است برای او هدیه ابتیاع شود دارای اهمیت است: «درست است که ما هدیه میخریم، اما باید به این فکر کنیم که آن هدیه تا چه میزان میتواند برای عزیزمان کارا و مفید باشد؛ مخصوصاً که امروز با مشکلات اقتصادی، خرید هدیه بدون در نظر گرفتن نیازهای دوست یا خواهر و برادر، کار اشتباهیست. مثلاً من یک بار خواستم برای برادر بینایم هدیه بخرم. خیلی فکر کردم که چه چیز این روزها مورد نیاز اوست. برادر من متخصص امور فنیست؛ بالاخره نتیجه لازم را گرفتم و رفتم حسنآباد، یک محیط کاملاً مردانه و یک جعبه ابزار کامل برایش گرفتم. وقتی هدیه اش را باز کرد، خیلی خوشحال شد. همینطور وقتی تصمیم گرفتم برای برادر نابینا هدیه بخرم، به علائق او خیلی فکر کردم و متوجه شدم که به حوزه رایانه و ابزار مرتبط با آن علاقه مند است و دائماً با آنها سر و کار دارد. با این نتیجه، تکلیفم برای خرید هدیه کاملاً مشخص شد. این نکات درباره کسانیست که جزو عزیزان ما هستند. اما زمانی پیش میآید که بخواهی به پاس قدردانی از کسی که کاری برایت انجام داده، هدیه ای بدهی. شاید کمی کار سخت شود، اما من در این موارد، به سراغ کالایی میروم که استفاده عمومی دارد؛ مثلاً اگر آن شخص مرد باشد، یک کمربند یا جاکلیدی که استفاده عام دارد را در نظر میگیرم. حال اگر شخص مد نظر، مردی نابینا باشد، نمونه ای انتخاب میکنم که دارای طرحی باشد که برای او قابل لمس است.» علاوه بر شناخت کامل و فکر کردن، به اصل دیگری هم می اندیشد: «جنسیت هم یکی دیگر از اصول در خرید هدیه است. چه نوع هدیه ای برای آقایان جذاب است و چه نوع هدیه برای خانمها؟ به نظر من آقایان در این زمینه به دو دسته تقسیم میشوند؛ عده ای کاملاً با موضوع سرد برخورد میکنند و عده دیگر برعکس، استقبال گرمی نشان میدهند و برایشان مهم نیست که آن هدیه چیست، آیا برایشان مفید است یا نه؟ چون آقایان کمتر از خانمها هدیه دریافت میکنند، حساسیت خاصی نشان نمیدهند. اما درباره خانمها این موضوع فرق میکند؛ بسیار حساس هستند. من دو اصل قبلی را هنگام خرید هدیه برای خانمها، با حساسیت بیشتری تعقیب میکنم؛ چون معتقدم خرید پوشاک به عنوان هدیه کار صحیحی نیست، چون پوشاک هر شخص، به سلایق و علائق او بستگی دارد؛ بنابر این، سعی میکنم در این زمینه برای خانمها، به سراغ لوازم تزیینی و دکوری بروم.

 

آری من میتوانم: انتشار ترانه رسمی بازیهای پارالمپیک ریو +فایل تصویری ترانه

به نقل از ایران سپید، با نزدیک شدن به آغاز رقابتهای پارالمپیک ریو، امسال هم مثل دوره های پیش علاقمندان به موسیقی شوق شنیدن ترانه رسمی این رقابتها را دارند. برای این دوره از مسابقات پارالمپیک، ترانه ای با نام «Yes, I can» یا آری من میتوانم، به عنوان ترانه رسمی پارالمپیک برگزیده شده است. در این ترانه که اجرای تمامی قسمتهای آن را معلولین به عهده دارند و ویدئوی بسیار تأثیرگذاری هم برایش ساخته شده، پیامهای قابل توجهی از سوی معلولینِ اجرا کننده موسیقی به مردم جهان داده میشود که شاید نگاهی اجمالی به ویدئو و کلام این آهنگ، برای نابینایان ایرانی هم جالب توجه باشد.

در آغاز این ویدئو، نوازنده درامز را میبینیم که از داشتن دو دست محروم است. نوازنده گیتار بیس، یک دست دارد و پیانیست هم نابینا است. گروه سازهای بادی شامل ده نفر است که همگی معلولند و خواننده گروه که لباس آبی به تن کرده، بر روی صندلی چرخدار نشسته است. در بخشهایی از این ویدئو، خواننده را میبینیم که در کنار یکی از رقابت کنندگان پارالمپیک مشغول مسابقه است. در صحنه ای دیگر، قهرمان پرش ارتفاع دیده میشود که علیرغم آنکه فقط یک پا دارد، پرش خیره کننده ای را انجام میدهد. تصاویر مختلفی از معلولینی که ورزشهای مختلفی انجام میدهند از دیگر بخشهای این کلیپ است. در صحنه ای، ورزشکارانی را میبینیم که بر روی صندلی چرخدار، راگبی یا فوتبال آمریکایی بازی میکنند. در بخش دیگری از این ویدئو، نابینایانی نمایش داده میشوند که مشغول انجام بازی فوتبال پنج نفره هستند. جا به جای این ویدئو هم پر شده است از تصاویر قهرمانان دوره های پیشین پارالمپیک، با انواع و اقسام معلولیتها که عبارت «yes, I can» را به آواز میخوانند.

در بخشهایی از ترانه این آهنگ میشنویم: «آری من میتوانم. و ناگهان، آری من میتوانم. هی، حالا طوری شده که من میخواهم به پیش بروم. آری من میتوانم. حواست به این طرف باشد. چه میبینی؟ شصت کیلو اعتماد به نفس. درکم میکنی؟ من به انجام هر کاری توانمندم. چیزی در شریانهایم تهنشین شده و آن چیزی نیست، مگر عبارتِ من میتوانم. من همین امروز متولد شده ام. میدانم که میتوانم همه راه را بروم. الآن میتوانم اورست را بالا بروم. میتوانم همه شب را مبارزه کنم، بدون ثانیه ای استراحت. حالا دیگر کلید را پیدا کرده ام. ای درها، دیگر باید به روی من باز بشوید.»

این ترانه، در سطح گسترده ای در سراسر دنیا پخش شده و علاقمندان بسیاری را جذب خود کرده است. گواه این مدعا، تعداد دفعاتی است که این کلیپ در شبکه مجازی youtube به نمایش در آمده است. سایت ایران سپید هم این کلیپ را برای دانلود قرار داده که شما میتوانید
از اینجا
این فایل را با حجم 10 مگابایت دانلود کنید.

 

نیکوکاری با تحقیر انسانها قابل جمع نیست!

سهیل معینی در ستون سخن هفته شنبه 30 مرداد ایران سپید نوشت: در این ستون یادداشتی نوشته ایم در مورد ضرورت رفتار صحیح نابینایان با برخوردهای نادرست برخی افراد جامعه و از ضرورت آموزش جامعه به جای پرخاش در برابر رفتارهای غلط سخن گفتیم. این هفته میخواهیم با افراد خیری صحبت کنیم که در بسیاری از مؤسسات خیریه یا شبه خیریه به افراد معلول از جمله نابینا خدمات میدهند. متأسفانه بسیاری از خیرین علیرغم نیتهای سالم نیکوکاری از فرهنگ صحیح این امر برخوردار نیستند و شیوه خدماترسانی آنان توأم با گفتار یا کردار توهینآمیز نسبت به افراد نابینا است. مثلاً در مورد کمک به افراد نابینا میگویند: «با کمک به اینها جای شما حتماً در بهشت است» اینکه خداوند به مصلحت خویش پاداش رفتار صحیح و مسؤولانه انسانها را خواهد داد بحثی است و اینکه انگیزه برخی خیرین این باشد که با نگاه از بالا به پایین نسبت به افراد نابینا، کمک به آنها را تضمین رفتن خود به بهشت بدانند امر دیگری. ما باید بر اساس تعالیم والای دینی، معنوی و اخلاقی به همنوعان خود کمک کنیم، نه با این نگاه که آنها پایینتر از ما و قابل ترحمند، بلکه با این نگاه که همه انسانها در قبال سرنوشت یکدیگر مسؤولند. خیرینی را میشناسم که از تعابیر «کمک به این بنده خداها» یا تعابیری از این دست آن هم در حضور افراد نابینا استفاده میکنند. خیری در حضور نابینایان به فرد دیگری میگفت: «برای نذری امشب به بچه ها خورشت بدهید. چون خوردن کباب برای آنها سخت است» آیا این خیر نیاز به آموزش ندارد! نیکوکاری بیش از نیت، فرهنگ صحیح میخواهد و ادبیات متناسب. اگر قرار باشد فردی که میخواهیم به او کمک کنیم تحقیر شود، عزت نفسش آسیب ببیند، ما به نقض غرض دچار شده ایم. پس شکل و ادبیات نیکوکاری به اندازه نیت آن و بلکه بیش از آن مهم است. فرهنگ نیکوکاری خود نیاز به تحول دارد. هدف از نیکوکاری حفظ کرامت انسان است، نه سیر کردن شکم یا پوشاندن بدنش به قیمت تحقیر گوهر انسانی او.

 

تفاهم نامه همکاری مابین سازمان بهزیستی کشور و بنیاد علمی آموزشی قلم چی

 

به نقل از ایران سپید، در راستای تحقق اصول عدالت محوری و به منظور ارتقاء شاخص های رفاه اجتماعی و توانمند سازی اقشار مختلف مردم وبه ویژه گروه های هدف و بر اساس قانون تشکیل سازمان بهزیستی و قانون جامع حمایت از حقوق معلولین و درجهت هدایت استعداد های درخشان و برتر درزمینه های مختلف علمی، تحصیلی و آموزشی در مسیر مناسب، این تفاهم نامه فی مابین سازمان بهزیستی کشور و بنیاد علمی اموزشی قلم چی منعقد شده است.
(تفاهم نامه همکاری فی مابین سازمان بهزیستی کشور و بنیاد علمی آموزشی قلمچی)

مقدمه:

در راستای تحقق اصول عدالت محوری و به منظور ارتقاء شاخص های رفاه اجتماعی و توانمند سازی اقشار مختلف مردم وبه ویژه گروه های هدف و بر اساس قانون تشکیل سازمان بهزیستی و قانون جامع حمایت از حقوق معلولین و درجهت هدایت استعداد های درخشان و برتر درزمینه های مختلف علمی، تحصیلی و آموزشی در مسیر مناسب، این تفاهم نامه فی مابین سازمان بهزیستی کشور به نمایندگی جناب آقای انوشیروان محسنی بندپی معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور، به نشانی: تهران – میدان امام خمینی (ره) خیابان شهید فیاض بخش، ضلع شمالی پارک شهر ، سازمان بهزیستی کشور به شماره 9-66702001 از یک طرف و بنیاد علمی آموزشی قلم چی (وقف عام) به نمایندگی جناب آقای کاظم قلم چی واقف و متولی  بنیاد علمی آموزشی قلمچی (وقف عام) به نشانی: تهران- خیابان انقلاب اسلامی، چهار راه ولی عصر(عج) بین خیابان فلسطین و برادران شهید مظفر، پلاک 923 به شماره تماس:6463 منعقد می گردد.

ماده -1 موضوع تفاهم نامه:

همکاری مشترک دو جانبه پیرامون ارائه خدمات آموزشی و کمک آموزشی رایگان، بورسه ی تحصیلی، مشاوره ی آموزشی، ارائه کتب کمک آموزشی و در اختیار قراردادن مکان مناسب برای برگزاری آزمون ها برای دانش اموزان مقاطع ششم دبستان الی پیش دانشگاهی تحت پوشش سازمان بهزیستی اعم از معلول: نابینا، کم بینا، ناشنوا و جسمی و حرکتی و سایر دانش اموزان متعلق به حوزه ی اجتماعی تحت پوشش سازمان که به هر صورت جز جامعه ی هدف بهزیستی محسوب می گردند.

ماده 2- مدت تفاهم نامه

مدت اجرای این تفاهم نامه دو سال شمسی از تاریخ 1/7/ 94 لغایت 31/6 /96 می باشد. پس از اتمام اعتبار و در صورت عدم تمدید تفاهم نامه انجام کلیه تعهدات امور در دست اجرا و ناتمام هر یک از طرفین الزامی است.

تبصره:

پس از تقاضای تاریخ، تفاهم نامه با توافق طرفین و رعایت قوانین و مقررات جاری کشور قابل تمدید خواهد بود.

2- بنیاد قلم چی متعهد می گردد شرط معدل دانش آموزان تحت پوشش حوزه ی اجتماعی متقاضی استفاده از بورسیه ی تحصیلی را تا 1 نمره از مدل اعلام شده از سوی بنیاد قلم چی در تمامی مقاطع تحصیلی کسر نمایند.

یعنی شرط معدل برای کلیه ی دانش اموزان در تمام مقاطع واجد الشرایط بورسیه( ششم دبستان به بالا) نمره 17 می باشد که برای دانش اموزان معرفی شده از طرف سازمان بهزیستی به نمره ی 16 تقلیل یافته است.

تبصره:

3-بنیاد قلم چی  متعهد می گردد که دانش اموزان معرفی شده از طرف سازمان بهزیستی که شرط معدل را دارا هستند، پس از برگزاری 3 آزمون از زمان ثبت نام و در صورت  احراز 2 شرط: (1- عدم غیبت2- کسب تراز بالای 4700) به عنوان بورسیه ی نوع اول پذیرفته، تعدادی کتاب رایگان و دفتر برنامه ریزی اختصاص دهد. بدیهی است دانش آموز در صورت داشتن پیش از دو غیبت از شرکت در ازمون محروم خواهد شد.

4- بنیاد قلم چی متعهد می گردد دانش آموزان معرفی شده از سوی  سازمان بهزیستی را که دارای شرط مدل ذکر شده نیستند، با تخفیف 50 درصدی ثبت نام نماید.

5- بنیاد قلم چی متعهد می گردد پس از تایید دانش اموزان به عنوان بورسیه ی نوع دوم و کسب تراز لازم، به تعدادی  از دانش اموزان کمک  هزینه ی تحصیلی پرداخت نماید.

تبصره:

بورسیه ی نوع دوم شامل دانش آموزانی است که تراز و نمره ی بالایی در آزمون های کانون کسب می کنند و علاوه بر خدمات نام برده و در تبصره ی ماده ی 3 از کمک هزینه ی تحصیلی ماهیانه نیز برخوردار می شوند.

6- بنیاد قلم چی متعهد می گردد سالانه فهرست مسئولین و کانون های آموزشی سراسر کشور خود را به سازمان بهزیستی اعلام نماید.

7- بنیاد قلم چی  متعهد می گردد در پایان هر سال گزارش عملکرد سالانه ی مرتبط با معرفی شدگان از سازمان بهزیستی را اعلام نماید.

8- بنیاد قلم چی متعهد می گردد حداکثر تخفیف ممکن به میزان 30 درصد از آزمون را جهت ثبت نام آزمون کانون بریا فرزندان کارکنان سازمان اعمال نماید.

ماده5- مدت و نحوی نظارت و اجرای تفاهم نامه:

1- طرفین در جهت اجرایی نمودن تفاهم نامه توافق نموند با معرفی نمایندگان خود نسبت به تشکیل کمیته اجرایی و عملیاتی نمودن این تفاهم نامه اقدام نمایند. این کمیته موظف است حد اکثر ظرف مدت 1 ماه نسبت به اجرای توافق نامه در قالب قرار دادهای مورد نظر اقدام نماید.

ماده 3- تعهدات سازمان  بهزیستی:

1- سازمان بهزیستی موظف است در هر شهر با استان یک یا چند نماینده و کارشناس آگاه به مسائل آموزشی و تحصیلی و اجرایی دانش اموزان را به کانون معرفی متد که وظیفه ی پیگیری وهماهنگی کلیه ی امور دانش آموزان آن استان یا شهر را بر عهده داشته باشند.

2- سازمان بهزیستی متعهد می گردد هر ساله فهرست مسئولین و کارشناسان مسئولین ستادی و استانی اجرای این طرح را در سراسر کشور کتباً در اختیار بنیاد قلم چی قرار دهد.

3- سازمان بهزیستی متعهد می گردد نسبت به پیگیری تامین اعتبار  هزینه دانش اموزان غیر بورسیه ی تحت پوشش خود اقدام نماید.

تبصره:

منظور از دانش اموزان غیر بورسیه دانش اموزانی است که فاقد شرایط و ضوابط لازم جهت پذیرش و دریافت خدمات رایگان در بنیاد قلم چی باشند.

4- سازمان بهزیستی متعهد می گردد تفاهم نامه ی فی مابین را به کلیه ادارات و مراکز تابعه در کل کشور ابلاغ نماید.

5- سازمان بهزیستی متعهد می گردد به منظور برگزاری آزمون های بنیاد قلم چی، فهرست اماکن و امکانات و فضاهای قابل استفاده ی خود را تا حد امکان در تمامی استان های کشور(با هماهنگی قبلی) به بنیاد قلم چی اعلام نماید.

6- سازمان بهزیستی متعهد می گردد اطلاعات مورد نیاز مربوط به دانش آموزان تحت پوشش خود را که برای پذیرش و ثبت نام ضروری است دراختیار بنیاد قلم چی قرار دهد.

تبصره:

1-    محرمانه بودن امار و اطلاعات مددجویان مورد تایید و انتظار می باشد.

2-    معرفی رابطین ناشنوایان و منشی نابینایان بر عهده سازمان بهزیستی می باشد.

ماده 4- تعهدات بنیاد قلم چی:

1-    بنیاد قلم چی متعهد می گردد که در تمامی استان ها و شهرستان های دارای نمایندگی، کلیه ی دانش آموزان معلول: نابینا، کم بینا، ناشنوا، کم شنوا و جسمی – حرکتی تحت پوشش سازمان را بدون اعمال شرط معدل و بضاعت مالی و در هر شرایط سنی به شرط حضور درتمامی ازمون ها و عدم غیبت به صورت رایگان پذیرش و بورسیه نمایند.

تبصره:

خدمات بورسه شامل: برنامه راهبردی، ازمون، پاسخ نامه و تعدادی کتاب به صورت رایگان و نسخه صوتی این خدمات برای نابینایان می باشد.

تبصره:

از طرف سازمان بهزیستی کل کشور اقای همتی و از طرف بنیاد قلم چی خانم خویی به عنوان نماینده تام الاختیار معرفی می گردند.

2-از سوی سازمان بهزیستی کشور ، ستاد هماهنگی امور دانشجویان و از سوی بنیاد قلم چی خانم خویی، مدیر گروه نابینایان و کم بینایان بنیاد عهده دار نظارت بر حسن اجرای مفاد این تفاهم نفاهم نامه می باشند.

3-منابع مالی و اعتباری قراردادهای موضوع بند 3 ماده ی 3 از محل های مربوطه قابل پیش بینی و تامین است.

4-در صورت تمایل هر یک از طرفین به فسخ این تفاهم نامه ضروری است مراتب را از 2 ماه قبل به طور کتبی و با ذکر دلایل به طرف دیگر اعلام نمایند.

تبصره: بنیاد قلم چی مجاز به واگذاری تعهدات خود به دیگری ( اعم از شخصی حقیقی یا حقوقی) نمی باشد، درغیر این صورت حق فسخ تفاهم نامه برای سازمان بهزیستی با اخذ خسارات محفوظ خواهد بود.

5- در صورت بروز هر گونه اختلافات ناشی از اجرای، تفسیر یا تغییر مفاد تفاهم نامه، موضوع از طریق مذاکره نمایندگان معرفی شده ی طرفین حل و فصل می گردد.

ماده 6- این تفاهم نامه شامل 6 ماده و 9 تبصره می باشد و در 2 نسخه تنظیم شده است که هر یک حکم واحد دارد.

شماره: 130700/94/900

تاریخ 3/9/1394.

 

لیست اسامی پذیرفته شدگان سومین دوره جشنواره موسیقی نابینایان و کم بینایان سراسر کشور در بانه

به نقل از روابط عمومی انجمن نابینایان و کمبینایان بانه، لیست اسامی پذیرفته شدگان سومین دوره جشنواره موسیقی نابینایان و کم بینایان سراسر کشور در بانه، به شرح زیر است:پذیرفته شدگان در بخش موسیقی ردیفی.

ابوذر سمیعی: سه تار

شهرام ثابتی: سنتور

عادل پرویزی: تار

محمد رضوان: نی

مهدی الصاق سنتور :

ارغوان همسی سنتور:

محمد علی حسینی: خوانندگی

عبد الرضا کتکتانی: خوانندگی

محمد هادی فیض بخش: خوانندگی

مهدی صفیلو: خوانندگی

 

گروه سنتی سحا

گروه تیام

پذیرفته شدگان در  بخش موسیقی نواحی.

 

ابراهیم چابکی: خوانندگی

حمید خزایی: خوانندگی

سلمان سعیدیان: خوانندگی

فاروق خسروی: خوانندگی

میلاد قربانی هند خاله: آهنگ سازی

گروه بومی محلی آستاره

پذیرفته شدگان در  بخش موسیقی پاپ.

جواد محبوبی: خوانندگی

رسول رضایی: خوانندگی

کامران بهرامی: خوانندگی

مجتبی اکبری: خوانندگی

مهدی علی رضایی: خوانندگی

میثم حیدری: خوانندگی

میلاد قربانی هند خاله: خوانندگی

محمد قیصری: خوانندگی

محسن محمد قلی: خوانندگی

امیر پرتو: آهنگ سازی

حمید پور حسن: آهنگ سازی

گروه ارغوان

گروه روشن دلان سبا

همخوانی محمد قاسمی و محمد قیصری

پذیرفته شدگان در  بخش موسیقی کلاسیک.

سهیل زرین پور:  پیانو

محمد قهرمانی: پیانو

مرضیه اسماعیلی: گیتار

وحید راستگو: گیتار

یاور عباسی: گیتار

مبین دهقان: پیانو

میثم خاتمی نیا: پیانو

میثم خاتمی نیا: آهنگ سازی

سهیل زرین پور: آهنگ سازی

گروه ماه بانگ.

 

رصد آن سوی مرز. گشت در سایت ها و نشریات خبری ویژه نابینایان در جهان

 

به نقل از وبسایت نابینایان پکتوس، این هفته هم پنجره ای رو به دنیای نابینایان خارج از ایران باز می کنیم و گشتی در میان آنچه که در وبسایت ها و مجلاتشان منتشر شده است می زنیم و از آنچه که همنوعان خارجیمان تولید کرده اند، دانه ای بر می چینیم.
به خاطر علاقه ی روز افزونی که مخاطبان ایرانی به تکنولوژی دارند، با بررسی شماره ی ماه اوت ماهنامه ی Access world این مجموعه را آغاز می کنیم.
Access world را بنیاد نابینایان آمریکا منتشر می کند و تقریباً سیزده سال از انتشار اولین شماره اش می گذرد. مطلب آغازین این شماره، به خوش آمد گویی سردبیر این نشریه به یکی از چهره های شناخته شده ی دنیای تکنولوژی نابینایان در آمریکا، به خاطر پیوستنش به تیم نویسندگان و مشاوران Access world اختصاص یافته است. شاید نام Aaron Preece را شنیده باشید. این نام، به خصوص برای آنهایی که آموزش های ضبط شده برای صفحه خوان NVDA را دنبال می کنند بسیار آشنا است چرا که همین چند وقت پیش بود که با حمایت AFB، آموزش جامعی را برای صفحه خوان محبوب این روز های نابینایان منتشر کرد. او که از تحصیل کرده های حوزه ی دسترس پذیری هم به حساب می آید، حالا به تیم Access world پیوسته و از این به بعد، قرار است نوشته های بیشتری از او در این نشریه ی خواندنی ببینیم. اما شاید مهمترین مطلب این شماره از Access World، به نقد و بررسی محصول تازه ای از کمپانی شناخته شده ی HumanWare اختصاص یافته است. Jamie Pauls، مطلبش را با یادآوری لحظه ی تحویل سال دو هزار میلادی آغاز می کند و شایعاتی را مرور می کند که آن سال ها در این مورد مطرح می شد که به دلیل آن که کامپیوتر ها برای ورود به قرن بیست و یکم آماده نیستند، به محض تغییر تقویم، همه گی از کار خواهند ایستاد. او این طور می گوید که: «بگذریم از این که ورود به قرن ۲۱، نه در آغاز سال ۲۰۰۰ که در حقیقت در آغاز ۲۰۰۱ اتفاق می افتاد و کسی به این نکته توجه نداشت. اما در مورد تکنولوژی های مربوط به خودمان، ملنیوم یا آغاز هزاره ی دوم، با رویدادی بسیار هیجان انگیز مصادف شده بود و آن ها، عرضه ی محصولی بود با نام BrailleNote، از سوی کمپانی humanware که به کمک آن، نابینایان می توانستند بدون نیاز به کامپیوتر، برخی کار های روزمره شان را از طریق یک نمایشگر بریل انجام دهند.» Jamie Pauls از روز هایی یاد می کند که BrailleNote بر اساس سیستم عامل Windows CE طراحی می شد و شرکت تولید کننده اش روز به روز در جهت تقویت آن می کوشید. او حالا خبر می دهد که با توجه به ناکارآمد شدن ویندوز CE و محبوبیت روز افزون AnDroid، این شرکت تصمیم گرفته محصولی را مبتنی بر این سیستم عامل روانه ی بازار کند. این محصول، BrailleNote Touch نام گرفته است.
شرح مبسوطی از قابلیت های این تبلت را در
AFB
بخوانید.

اگر از دسته ی آدم های به اصطلاح امروزی ها «سریال باز» به حساب می آیید، مطلب آخر Movies for the blind را از دست ندهید. اولین قسمت سریال Love Affair را Upload کرده اند.
از طریق این سایت
می توانید دانلودش کنید.

اما در آخرین پادکستی که از سوی Blind Bargains منتشر شده، سعی شده تا در هفتاد و یک دقیقه، نکاتی در مورد شکل استفاده از نمایشگر بریل Hims و Braille sense NoteTaker ارائه شود. از نحوه ی اتصال دستگاه به وایفای گرفته تا چگونگی استفاده از بلوتوث و … را می توانید از طریق این پادکست جذاب دنبال کنید.
فایل صوتی این پادکست را با حجم ۷۵ مگابایت از
اینجا
دانلود کنید.

حال به NFB و ماهنامه ی قدیمی و شناخته شده اش «Braille monitor» سری میزنیم.
نخستین و شاید جالبترین مطلب این هفته را Gary Wunder نوشته است. مطلبی با عنوان: «ایده های نو و فناوریها، حمل و نقل را آسانتر می کنند».
واندر در این مطلب مروری کرده بر تکنولوژی هایی که در کشور های پیشرفته برای رفت و آمد استفاده می شود. به طور مثال، یکی از این تکنولوژی های تازه، متعلق است به یک شرکت تاکسیرانی به نام Uber که در حقیقت خود، هیچ اتومبیلی ندارد و فقط تعدادی راننده ی تاکسی را به استخدام خود در آورده و در بستری آنلاین، امکان سفارش تاکسی و تعیین مبدأ و مقصد و پرداخت هزینه را در اختیار کاربران قرار می دهد.
اپلیکیشن این شرکت تاکسیرانی در IOS و AnDroid کاملاً قابل دسترس است و علاوه بر این، نابینایان می توانند در هنگام سفارش تاکسی، نابینا بودن خود را به شرکت اطلاع دهند تا راننده ای که دنبالشان می آید نیز از این موضوع آگاه شود و خدمات لازم را در اختیارشان قرار دهد.
خدمات زیاد دیگری نیز در اختیار کاربران Uber قرار می گیرد که برای خواندن یا شنیدن مشروح این خدمات می توانید به
این آدرس
مراجعه کنید.

در مطلبی دیگر، Leo Trub، مفصلاً در مورد قوانین نگهداری از فرزندان اولیای نابینا توضیح می دهد.
وی ضمن بیان تاریخچه و وضعیت مبسوطی در خصوص قوانینی که در مورد حضانت فرزندانی که پدر یا مادر آنها نابینا باشد، شرح می دهد NFB چطور توانسته با رایزنی با مراکز قانونگذار، تغییرات مثبتی در این قوانین ایجاد کند.
برای خواندن یا شنیدن این مطلب،
این صفحه
را ببینید.

آخرین قسمت برنامه Main Menu در ACB radio به المپیک اختصاص یافته و در مورد تکنولوژی هایی صحبت می کند که برای افراد نابینا در زمینه دنبال کردن این رقابت ها در المپیک چه از طریق تلویزیون و چه در سالن ها یا استادیوم ها صحبت می کند. با توجه به قرار داشتن در محدوده ی زمانی رقابت های المپیک و پارالمپیک، شاید شنیدن این برنامه خالی از لطف نباشد. در صورت امکان، در زمان برپایی رقابت های پارالمپیک در مورد این امکانات بیشتر خواهیم نوشت.
این پادکست را از
اینجا
دنبال کنید.

در ابتدای این مجموعه، نگاهی داشتیم به یکی از مطالب منتشر شده در شماره اوت Access world در ادامه نیز یکی از این مطالب را مورد بررسی قرار می دهیم:
Janet Ingber، مروری کرده بر یکی از عینک هایی که اصطلاحاً با عنوان اولترا سونیک عرضه می شوند. این عینک محصولی است از شرکت G-Technology.
Janet در این مطلب از تجربه ی خود در زمینه ی استفاده از این عینک می نویسد. او به درستی معتقد است این عینک ها به تنهایی نمی توانند ابزاری برای تردد ایمن نابینایان به حساب آیند و فقط ابزاری جانبی در کنار سگ راهنما یا عصای سفید محسوب می شوند. این محصول، از یک باطری لیتیومی بهره می گیرد که قادر است ۷ تا ۹ ساعت بلا انقطاع به کاربر سرویس دهد. این عینک ها در دو مدل پایه و حرفه ای عرضه می شوند که در مدل پایه، کاربر به محض نزدیک شدن به مانع، از فاصله ی حد اکثر دو متر، می تواند با بوق یا لرزش، از نزدیک شدن به مانع مطلع شود.
در نوع حرفه ای، این فاصله به ۹ متر افزایش می یابد و همچنین، کاربر می تواند به دلخواه تعیین کند که می خواهد بوق یا ویبره از فاصله ی ۳ ۲ یا ۱ متری شروع به هشدار دادن به کاربر بکند. این عینک ها در مدل پایه با قیمت ۱۹۵ دلار و حرفه ای ۲۴۰ دلار و با گارانتی یک ساله در اختیار کاربران قرار می گیرند.
Janet در این مطلب، به شکل مشروح در مورد نحوه ی کارکرد این عینک ها و آنچه که خریداران در بسته بندی این محصول مشاهده خواهند کرد و شکل ظاهری آن و نوع کارکرد محصول توضیح داده است.
برای خواندن این مطلب، یا یافتن لینک مراجعه به صفحه ی عرضه ی این محصول در شرکت g-technology groups،
به این بخش
مراجعه کنید.

به رسم شماره های قبلی، این هفته هم با موزیک از شما جدا می شویم. این هفته، Jose Feliciano برایمان ساز می زند و آواز می خواند. گیتاریست، آهنگساز و خواننده ی نابینایی که شاید برای شمردن سیاهه ی افتخاراتش، چندین مطلب و مقاله لازم باشد. اهل کشور پورتوریکو است و در آمریکا زندگی می کند. هفتاد و یک ساله است و بار ها و بار ها، در معتبرترین فستیوال های موسیقی دنیا، به عنوان بهترین گیتاریست، خواننده یا آهنگساز نابینا انتخاب شده است. یکی از معروفترین آهنگ هایش هم در دهه ی اوج شکوفایی موسیقی پاپ در ایران، یعنی دهه ی پنجاه شمسی، توسط یکی از محبوبترین خواننده های پاپ ایرانی بازخوانی شده و از قضا از پر طرفدارترین آهنگهای پاپ دهه ی پنجاه هم به حساب می آید. گشتن و یافتن آن آهنگ معروف را به عهده خودتان می گذاریم اما ما از میان ده ها آهنگ جذابش، قطعه ی «My world is empty without you» یا «جهانم بی تو خالی است» را تقدیمتان می کنیم. این قطعه را با صدای Jose Feliciano و آهنگ و نوازندگی او، با حجم ۳.۷۹ مگابایت
دانلود کنید

 

آیا همه نابینایان توانمندند؟

سهیل معینی در ستون سخن هفته شنبه 23 مرداد ایران سپید نوشت: یکی از تعابیر رایج در میان نابینایان به ویژه هنگام مواجه شدن با برخورد افراد بینایی که برداشتهای غلطی از  محدودیتهای واقعی نابینایی دارند، این است که جامعه توانمندی نابینایان را نمیبیند و فقط محدودیتهای ناشی از ضعف بیناییشان را میبیند. در اینکه بسیاری از نابینایان علیرغم محدودیتهای واقعی ناشی از ضعف بینایی انسانهایی توانمند، مثمر ثمر برای جامعه و آدمهای قابل اتکا برای همسر و خانواده هایشان هستند، تردیدی نیست. در اینکه بسیاری از مردم برداشتهای غلط از توانمندیهای نابینایان دارند نیز شک و شبهه ای وجود ندارد، اما باید نکاتی را روشن کنیم. اول آنکه همه نابینایان توانمند نیستند و دوم اینکه توانمندی در موارد گوناگون میتواند متفاوت باشد. مثلاً نابینایی که هنرمند برجسته ای است، میتواند در زمینه های دیگر از جمله رفتارهای اجتماعی بسیار ضعیف عمل کند؛ مثلاً هرچند خیلی خوب پیانو مینوازد، اما میتواند با لباسی بسیار نامناسب در صحنه اجرای موسیقی ظاهر شود و تأثیری دوگانه بر مردم باقی بگذارد یا مثلاً از توانمندی نابینایان برای تصدی شغل معلمی نمیتوان نتیجه گرفت همه نابینایان به درد این کار میخورند. ممکن است فرد نابینایی بسیار با سواد باشد، اما توانایی اداره کلاس و ارتباط صحیح با دانشآموزان را نداشته باشد. قطعاً حضور چنین فردی در کلاس به کل اعتبار نابینایان لطمه میزند؛ بنابر این باید برای تصدی مشاغل مختلف توسط نابینایان یا هر گروه دیگری، معیارها و شاخصهایی قائل بود. قطعاً نابینایانی هستند و میتوانند اساتید دانشگاه، وکلا، معلمان یا کارشناسانی ورزیده باشند، اما نه هر نابینایی. نتیجه آنکه نابینایان میتوانند و باید بر محدودیتهای بیناییشان غلبه کنند و تصویری توانمند از خود بسازند، اما این امر باید با آگاهی فرد و تقویت توانمندیهایش حاصل شود. دوم آنکه توانمندی مطلق نیست و در عرصه های گوناگون جلوه های متفاوتی خواهد داشت.

 

تجربه های یک نابینای دقیق در امر سفر

به نقل از ایران سپید، جذابیت سفر کردن به قدری بالاست که اگر به بشر بگویند دیگر دغدغه و مشکلی نداری و بالاخره از خزانه غیب، روزی هر روزت بی هیچ تلاش و زحمت تو برایت مقرر شده، یکی از مواردی که بلافاصله به سراغش میرود، مسافرت است به اعماق ناشناخته. با خیلیها که به صحبت بنشینی، یکی از آرزوهایی که از ته دل و با حسرت بیان میکنند، سفر به دنیاست، آنسان که «ویلی فاگ» ژولورن داشت. الغرض، در باب سفر حکایتها کرده اند و سفرنامه ها نوشته اند که اگر قصد گذر در هر کدام از آنها کنی، رفتن به آن وادی با خودت است و بیرون آمدن با خدا. قطعاً برای انجام یک مسافرت مطلوب، باید مهیای اطلاعات و آگاهیهایی بود که سفری پر خاطره انجام شود. چه اطلاعاتی باید پیش از سفر کسب کرد؟ از چه مواردی باید در طول سفر آگاه شد؟ به این سؤالات، جواد سلامی، دوست قدیمی و آشنای مخاطبان این صفحه پاسخ میدهد. جواد را دوستانش به دقت نظر در زمینه هایی که مورد تخصصش است، میشناسند و بر این باورند که حساسیتهای او در انجام کاری که بر عهده گرفته، نتایج مطلوبی در پی داشته است. جواد معتقد است که قبل از شروع به مسافرت باید از هر جهت احساس آمادگی وجود داشته باشد: «من سفر را خیلی دوست دارم؛ اما اعتقاد دارم قبل از اینکه مسافرت کنی، باید اطلاعات خوبی راجع به مقصد سفر کسب کنی. همیشه پیش از سفر، از کسانی که احساس میکنم درباره محلی که قرار است سفر کنم، دارای اطلاعات مبسوطی هستند، مشاوره میگیرم. علاوه بر آن، اطلاعات تکمیلی را از طریق وبسایتهای معتبر به دست میآورم که دچار مشکل نشوم.» میان مسافرت فرد مجرد با مسافرت فرد متأهل، تفاوت از زمین تا آسمان است: «وقتی مجردی، شاید به هر شرایط و پیشآمدی تن بدهی، اما زمانی که تشکیل زندگی دادی، قصه کاملاً متفاوت میشود. یکی از مواردی که در سفر برای من اهمیت پیدا کرده، جذابیت مکانیست که به آن سفر میکنم؛ منظورم از جذابیت، صرفاً برای خودم نیست. مکانی را برای سفر انتخاب میکنم که برای فرزندانم هم جذاب باشد. مثلاً شاید یک مکان صرفاً تاریخی شاید برای خودم خیلی دوست داشتنی و جذاب باشد، اما برای بچه های کوچک شاید آنچنان دلپذیر و جذاب نباشد.» حاضر نیست هر مکانی را به عنوان محل اقامت برگزیند: «یکی از مواردی که جزو اطلاعات پیش از سفر محسوب شده و بسیار هم مهم است، آگاهی از اماکن اقامتی شهر یا منطقه ایست که قصد سفر داری. من به هتلها خیلی دقت میکنم. از هر جا که ممکن است، اطلاع کسب میکنم که کدام هتل یا آپارتمان برای اقامت مناسب است. به همان اندازه و شاید مهمتر، به کیفیت غذاها حساسیت نشان میدهم. از تجربه های افرادی که به منطقه مورد نظر من سفر کرده اند، خیلی استفاده میکنم.» وجود مرکب رهوار در سفر، خاطرات آن سفر را بیشتر و دلنشینتر میکند: «بسته به دوری یا نزدیکی مقصد سفر، از وسیله شخصی استفاده میکنم. طبعاً برای مناطق دوردست، از وسایل غیر شخصی که رنج سفر را میکاهند و فرصت بیشتری برای استفاده از مسافرت میدهند، استفاده میکنم. مثلاً استفاده از هواپیما، فرصت بیشتری برای بهره مندی از مواهب سفر را میدهد. وسیله شخصی زمانی قابل استفاده است که مقصد نزدیک است؛ مثل یکی از مناطق شمالی کشور و از دیگر سو، فرصت زیادی در اختیار داری تا هم از مسیر لذت ببری و هم از مقصد.» یکی دیگر از وسایل و اسباب سفر، استفاده از تورهای مسافرتیست: «من تا به حال، مثل خیلیها چندان به سراغ تورهای مسافرتی نرفته ام. مخصوصاً اینکه یک بار هم تجربه مطلوبی نداشتم. متأسفانه بسیاری از تورها، برخلاف تبلیغاتی که میکنند، خدمات ضعیف ارائه میدهند و عملاً لذت سفر را از بین میبرند. معتقدم اگر کسی قصد استفاده از تور خاصی را داشته باشد، باید در کسب اطلاعات راجع به آن تور، خیلی دقت کند و به تجربه های دیگران هم مراجعه کند. خودم سفر خانوادگی را بیشتر ترجیح میدهم، چون با وسواس خاصی که دارم، سعی میکنم از بهترین امکانات استفاده کنم.

 

BrailleNote Touch، تبلتی مناسب قرن ۲1

به نقل از ایران سپید، با پیشرفت فناوریهای مختلف هوشمند، این انتظار از سوی کاربران نابینا و کمبینای این محصولات هم کاملاً به جا است که شرکتهای تولید کننده محصولات ویژه این افراد هم در مسیر این پیشرفتها گام بردارند. یکی از تولید کنندگانی که همواره سعی کرده در راستای این پیشرفتها گام بردارد، Humanware است. با ورود به قرن ۲۱، این شرکت با عرضه اولین NoteTaker بریل، انقلابی در این صنعت به وجود آورد. حالا هم که ۱۶ سال از آغاز هزاره سوم میلادی میگذرد، طراحان این شرکت برای همسو کردن تولیداتشان با تکنولوژیهای روز، اقدام به تولید نسخه لمسی Braillenote, با نام تجاری BrailleNote Touch کرده اند.
این محصول، در حقیقت تبلتی است که بسته به سفارش کاربر، به یک نمایشگر بریل ۱۸ یا ۳۲ سلولی مجهز شده است. این تبلت با سیستم عامل AnDroid عرضه میشود و از آنجا که گواهی Google را هم دریافت کرده، تمامی توسعه دهندگان این سیستم عامل میتوانند نرم افزارهایی منطبق با آن طراحی کنند. بر روی این تبلت، از نسخه ۴.۴.۲ اندروید استفاده شده است «Greg Stilson»، مدیر تولید Humanware درباره دلیل انتخاب این نسخه از اندروید میگوید: «همچنان چیزی حدود ۵۰ درصد از کاربران اندروید، از این نسخه بر روی دستگاههای خود استفاده میکنند. بنا بر این با توجه به آشنایی کاربران نابینا با فوت و فنهای این نسخه، تصمیم گرفتیم از نسخه ۴.۴.۲ بر روی این تبلت استفاده کنیم.
قطر این تبلت ۰.۸ اینچ است و از صفحه نمایشگری با ابعاد ۹.۵ در ۶.۳ اینچ برخوردار است. در پایین صفحه نمایش، نمایشگر بریل تعبیه شده که متناسب با نیاز کاربر میتواند از روی صفحه برداشته شود. در این صورت، همه مساحت صفحه تبلت به نمایش تصویری اختصاص مییابد. این تبلت، به همراه یک کاور پلاستیکی عرضه میشود که ویژگی اصلی آن، دارا بودن یک صفحه کلید مدل ماشین تایپ پرکینز است. به این ترتیب، کاربرانی که بخواهند کار تایپ را به وسیله صفحه کلید بریل انجام دهند، میتوانند با نصب این کاور، از شش کلید معمول تایپ بریل برای این کار استفاده کنند. در غیر این صورت، برنامه ای بر روی این تبلت نصب شده که به محض فعال کردنش، از کاربر خواسته میشود هر ده انگشت خود را بر روی صفحه لمسی قرار دهد. سپس، این برنامه موقعیت انگشتان کاربر را بر روی صفحه تشخیص میدهد و بعد از تشخیص موقعیت انگشتان، کاربر قادر خواهد بود با استفاده از صفحه کلید مجازی بریل، بر روی صفحه لمسی با مدل پرکینز تایپ کند. امکانات گویاساز هم بر روی این تبلت در نظر گرفته شده است که کاربران میتوانند بسته به نیاز، فعال یا غیر فعال کنند. مدل ۳۲ سلولی این تبلت، با قیمت ۵۴۹۵ دلار از سوی شرکت Humanware روانه بازار شده است.

 

تمدید جشنواره کتاب «معلول، معلولیت و توانمندسازی

به نقل از روابط عمومی جشنواره، مهلت ارسال آثار به دومین جشنواره انتخاب بهترین کتاب با موضوع «معلول، معلولیت و توانمندسازی» تا 15 شهریورماه تمدید شد.
انجمن علمی و آفرینش‌های هنری معلولان ایران با همکاری معاونت توانبخشی سازمان بهزیستی، موسسه خانه کتاب، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و موسسه فرهنگی هنری آوای معلولان دومین جشنواره انتخاب بهترین کتاب با موضوع «معلول، معلولیت و توانمندسازی» را برگزار می‌کند.انتخاب بهترین اثر با موضوع معلول، معلولیت و توانمندسازی افراد دارای معلولیت؛ ایجاد فضای مناسب رقابتی میان نویسندگان، محققان و مولفان؛ ایجاد انگیزه و تقدیر از نویسندگان، محققان و مولفان؛ ارتقای سطح فرهنگ عمومی و تغییر نگرش آحاد جامعه نسبت به افراد دارای معلولیت؛ آشنایی مخاطبان با توانایی‌های بالقوه و بالفعل معلولین در حوزه فرهنگی؛ بررسی و رفع معضلات و مشکلات فرهنگی و اجتماعی گروه هدف؛ نشر فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه و تجلیل از نویسندگان، محققان و مولفان به‌ویژه دارای معلولیت از اصلی‌ترین اهداف برگزاری این جشنواره اعلام شده است.نویسندگان، محققان و مولفان معلول که کتاب‌هایی با هر موضوع به چاپ رسانده‌اند می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند. علاوه بر این مولفان غیرمعلول نیز که کتاب‌هایی با موضوع‌هایی درباره افراد دارای معلولیت یا برای معلولان به چاپ رسانده‌اند قادر به شرکت در این جشنواره هستند.

شرایط و نحوه ارسال آثار

شرکت در این مسابقه برای همه علاقه‌مندان آزاد است؛ همه افراد دارای معلولیت که کتاب‌هایی به چاپ رسانده یا به صورت گویا با هر موضوع آزاد تهیه کرده‌اند، و همه نویسندگان، محققان و مولفان که کتاب‌هایی برای معلولان یا درباره افراد دارای معلولیت به چاپ رسانده‌اند یا به صورت گویا تهیه کرده‌اند. آثار مکتوب باید به طور رسمی منتشر شده و دارای شابک باشد. آثار گویا نباید فردی بوده و بایستی تایید توزیع عمومی و سراسری را داشته باشد. سال چاپ آثار نباید قبل از سال ۱۳۸۵ باشد. کتاب‌های گویا باید به فرمت‌های MP3 و WAV  و روی لوح فشرده باشد.هر متقاضی می‌تواند حداکثر ۵ اثر در هریک از بخش‌های موضوعی ارسال کند. آخرین مهلت ارسال آثار اول شهریور ۹۵ خواهد بود. معرفی آثار برتر همزمان با هفته کتاب سال ۱۳۹۵ خواهد بود.علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و ارسال آثار می‌توانند به نشانی دبیرخانه: تهران، خیابان استاد نجات اللهی، خیابان اراک، پلاک ۴۶، طبقه همکف، انجمن علمی و آفرینش‌های هنری معلولان ایران مراجعه کنند یا با شماره ۸۸۹۰۶۶۷۰ تماس بگیرند.

 

مصاحبه با دکتر قاسمی در خصوص اثرات طب سوزنی در درمان بیماری RP

 

به نقل از ایران سپید، طب سوزنی، شاخه ای از پزشکی است که در برخی از کشورها قدمتی دیرینه دارد. شاید در ابتدا بتوان ریشه آن را در چین یافت اما امروزه بسیاری از کشورهای پیشرفته نیز در این زمینه صاحب تجربه هستند تا آنجا که در سازمان بهداشت جهانی نیز این رشته به رسمیت شناخته شده و زمینه های اثر بخشی آن برشمرده شده است.
در ایران نیز انجمن علمی طب سوزنی ایران با مجوز وزارت بهداشت فعالیت میکند و کلینیکهایی در سراسر کشور بیماران علاقمند به این زمینه طب را پذیرش میدهند.
اما آنچه بیشتر ما را به تهیه این گزارش واداشت ارائه نتایج یک تحقیق بالینی از تأثیر طب سوزنی بر روی بیماری rp بود.
این شد که ایران سپید میزبان دکتر وحید قاسمی گشت تا از نزدیک در جریان این کار تحقیقی ارزشمند قرار گیرد. پزشک جوانی که با داشتن گواهینامه طب سوزنی از دوره های تخصصی در چند کشور و سابقه 12 سال کار بالینی در حوزه طب سوزنی، 4 سال گذشته را تماماً با بیماران rp گذرانده است و از نزدیک با محدودیتها و توانمندیهای آنها آشنا شده است. میگوید: خوشحالم که در این جریان قرار گرفتم و توانستم خدمتی به این گروه از هموطنان ارائه دهم. ما در کلینیک طب سوزنی خودمان در این چند سال، شاهد لحظات شادمانه ای بودیم که بیماران rp به تدریج بینایی بیشتری را تجربه میکردند و تواناییهایی که از دست داده بودند باز می یافتند. کار ما با پایان نامه یکی از دانشجویان بینایی سنجی شروع شد پایان نامه خانم فریدونی با همین عنوان بررسی اثر طب سوزنی بر روی بیماران RP او بسیار با انگیزه بود و بسیار تلاش کرد تا گروهی را با خود همراه سازد. در نهایت من پاسخ مثبت دادم. به جرأت بگویم انرژی زیاد او باعث شد نتوانم جواب منفی بدهم.
پایان نامه  او در دانشگاه شهید بهشتی بعنوان یک طرح تحقیقاتی پذیرفته شده بود و گروههایی از چشم پزشکان عمومی و متخصص شبکیه، کارشناسان آمار، اخلاق پزشکی و اپتومتریست هم در کنار ما قرار گرفتند.
بودجه کار تا حدودی از طرف دانشگاه و بخش دیگری از طرف خود ما تأمین شد زیرا کار تحقیقاتی باید برای بیمار به صورت رایگان انجام میشد.
هزینه بسیاری از آزمایشات هم به همین ترتیب رایگان تمام شد.
ما برای بررسی وضعیت بینایی بیمار قبل و بعد از شروع کار، به اسکنهای گران قیمتی نیاز داشتیم. بیماران  زیادی از گوشه و کنار ایران نیز به ما مراجعه کردند اما کسانی برای کار انتخاب شدند که حداقل بینایی یک دهم را داشتند و از طرف متخصص شبکیه ما برای شروع کار معرفی شدند.
کار بر روی 43 چشم انجام شد و اینک بعد از اتمام آن نتایج آماری ما نشان میدهند 33 درصد این بیماران با بهبودی روبرو شده اند.
از او می پرسم؛ آیا سابقه ای از این درمان در سایر نقاط دنیا در دست دارید؟
پاسخ میدهد: قبل از شروع کار و در مرحله مطالعاتی دریافتیم در ترکیه ، ایتالیا و آمریکا نیز این پروژه همزمان با ما در حال انجام است و نتایجی هم گرفته شده است.
البته بعدها نیز متوجه شدیم کانادا و آلمان نیز در این زمینه تجربیاتی دارند. بیمارانی که در پروژه ما مشارکت داشتند نیز از شهرهای مختلف میآمدند.
از تهران، مشهد، تبریز، اصفهان، سرخس، شهرکرد،  و برخی مجبور شدند مدتی در تهران بمانند زیرا هفته ای دو سه بار باید به کلینیک مراجعه میکردند . او در مورد نحوه کار توضیح میدهد: در طب سوزنی که میتوان به آن طب نقطه ای هم گفت، هدف ایجاد تحریک بر روی عصب نزدیک نقطه مورد نظر ما است.
این تحریک میتواند با گرما، لیزر، امواج صوتی، فشار یا سوزن ایجاد شود. ما سوزن را انتخاب میکنیم چون ظریف، خوشدست و موثر است و کار با آن راحت تر انجام میشود. سوزن را به مقدار یکی دو میلیمتر در پوست فرو میکنیم که در بیماران rp کانالی که رویش کار میشود sp2 است که بر روی معده قرار دارد. میتوانیم از امواج هم استفاده کنیم اما ما در این مرحله این کار را نکردیم تا تأثیر سوزن را به صورت خالص بررسی کنیم. بیمار به مدت 15-30 دقیقه در این حالت میماند . این کار بین 10 تا 15 جلسه ادامه می یابد . ما بعد از جلسه دهم بیمار را برای ارزیابی اثر طب سوزنی نزد اپتومتریست و متخصص شبکیه حاضر در تیم درمانی میفرستادیم.
برخی در همین مرحله از کار جدا میشدند چون مشخص میشد این روش بر روی آنها تأثیری نداشته است.
دکتر قاسمی در باره ادامه درمان این گروه می افزاید: هرچند برای ما بهتر این است که مراجعه این افراد استمرار یابد، اما شرایط آنها اغلب اجازه این کار را نمیدهد.قاسمی تصریح میکند؛ سازمان جهانی بهداشت در اعلامیه ای مشکلاتی که طب سوزنی در مورد آنها تأثیر ارزشمندی دارد را معرفی میکند که شامل اکثر دردهاست. درد سیاتیک، آرتروز، روماتیسم، دیسک، کمردرد، درد پاشنه پا، درد گردن، میگرن و سایر سردردها. به طور کلی درد پاسخی قوی میدهد. سایر موارد نیز شامل، اضطراب ، وسواس، افسردگی، چاقیها و انواع موضعی آن، بیماریهای گوارشی مثل یبوست، سندرم روده تحریکپذیر، ریفلاکس، زخم معده، آسم، آلرژی و ترک سیگار است.
از انواع بیماریهای چشمی نیز ما تنها بر روی rp متمرکز شده ایم. در دیدگاه طب سنتی چین، برای درمان باید تعادل کانالی که به هم خورده، بازگردانده شود. هرچند طب سوزنی شاخه ای از طب چینی محسوب میشود اما شنیده ایم که ابوعلی سینا هم در نقاطی از بدن از طب سوزنی استفاده میکرده است. بعنوان تسکین درد سیاتیک، کمردرد یا پا دردِ سیاتیکی.
امروزه  آلمان، آمریکا، کره، فرانسه و کشورهای پیشرفته دیگر نیز بر روی طب سوزنی بسیار سرمایه گذاری کرده اند. در دیدگاه طب سوزنی چین دوازده کانال اصلی انرژی و هشت کانال فرعی وجود دارد که نقاطی بر روی آنها در طب سوزنی کاربرد دارند و بر اساس آنکه آن نقطه چه جنسی دارد و چه مفهومی را در فلسفه فیزیولوژی پزشکی ایجاد میکند، برای هر بیماری نسخه ای داده میشود.
از دکتر قاسمی در مورد بهبودی بینایی افرادی که در تحقیق شرکت کرده بودند میپرسم، با اشتیاق میگوید: استادی از دانشگاه بوشهر داشتیم که مجبور شده بود مرخصی بگیرد و بعد از بهبودی نسبی توانست به کار برگردد.
یک دانشآموز لب کنکوری داشتیم که بیناییش در حدی بود که چیزی که از دستش می افتاد بر روی زمین پیدا نمیکرد که بعد از درمان، این مقدار بینایی به او بازگشت. دیگری به دلیل از بین رفتن میدان بینایی، نمیتوانست از خیابان بگذرد. برخی از جلسه سوم میگفتند چیزی در چشممان باز شد بعضی هم در جلسه دهم جواب میدادند، بعضی هم میرفتند و بعد متوجه تغییر میشدند. خانمی به ما مراجعه کرد و گفت آدرس ما را خواهرش از کانادا به او داده و گفته من در اینجا با طب سوزنی نتیجه گرفتم و پزشکم گفته در ایران هم این کار انجام میشود. او هم بهبودی نسبی پیدا کرد.
بعد از انتشار مقاله و پایان کار نیز مراجعات ما بیشتر شده است. به برخی میگوییم چون بینایی ندارید طب سوزنی برای شما موثر نیست اما خودشان اصرار میکنند و کار را برایشان انجام میدهیم حتی در یک مورد بعد از جلسه چهارم به گفته پدرش قدری بینایی پیدا کرده است. دکتر قاسمی در مورد هزینه انجام طب سوزنی می گوید معمولا هر جلسه بین 50 تا 130 هزار تومان هزینه دارد اما تلاش و آرزوی ما این است که هیچ بیماری به دلیل هزینه، از درمان بازنماند.
او  امیدوار است در فازهای آینده، تیم درمانی طب سوزنی گوش را بررسی کند و با کاشت ایمپلنت سوزنی بر روی گوش، به صورت دائمی تحریک عصبی را ایجاد کنند تا گردش خون شبکیه بهتر شود و در نتیجه اثر بهتری گرفته شود.
تلفن تماس کلینیک طب سوزنی rp: 28423 است.
اطلاعات تکمیلی را از طریق فایل صوتی این مصاحبه به مدت 26 دقیقه و با حجم 12 مگابایت
دنبال کنید

 

برگزاری پارالمپیک در هاله ای از ابهام

به نقل از ورزش 3، رئیس اجرایی رقابتهای پارالمپیک اعلام کرد: هزینه های لازم برای سفر تیمهای ورزشی به برزیل تأمین نشده و همین مسأله حضور برخی از کشورها در رقابتهای پارالمپیک را تهدید میکند. کمیته بین المللی پارالمپیک که مسئول برگزاری این رقابتها است، میبایست تا هفته آینده کارکنان خود را به این مسابقات اعزام کند. طبق برآوردهای صورت گرفته، این کمیته انتظار دارد ۱۶۰ کشور در این رقابتها شرکت کند. اما در صورتی که منابع مالی مورد نیاز تأمین نشود یا به دست آنها نرسد، نگرانیهایی بابت عدم حضور این تیمها وجود دارد. خاویر گونزالس، عضو ارشد اجرایی این کمیته میگوید: اولویت نخست ما اینست که اولین قسط از حمایتهای مالی که قرار است کمیته بین المللی پارالمپیک برای تمامی کشورهای شرکت کننده در این رقابتها پرداخت کند، حد اکثر در همین هفته پرداخت شود. این مبالغ برای برخی از کشورهایی که قصد سفر به برزیل و شرکت در رقابتهای پارالمپیک را دارند، بسیار حیاتی است. اگر چنین پرداختهایی صورت نگیرد، شرکت برخی از این کشورها در پارالمپیک به طور جدی به خطر خواهد افتاد. امیدوارم تا هفته آینده بتوانیم تصویر بهتری از شرایط برگزاری بازیهای پارالمپیک داشته باشیم و راه حلهای متناسب با مشکلات موجود را بررسی کنیم. این مقام مسئول در ادامه ضمن اشاره به این مسأله که عدم پرداخت به موقع منابع مالی تنها یکی از مشکلاتی است که برگزاری موفق این بازیها را تحت تأثیر قرار میدهد، گفت: در تمام طول این هفته تلاشهای بسیاری انجام داده ایم تا به نحوی مشکلات مربوط به این بازیها را برطرف ساخته و تأثیرات بالقوه آنها را در پارالمپیک به حد اقل برسانیم. در این راستا، راههای کسب درآمد و تأمین مالی مسابقات را بررسی کردیم. در بازیهایی که به زودی شروع خواهند شد، مسأله زمان بسیار حیاتی است و کمیته سازماندهی مسابقات باید حتماً راه حلی برای مشکلات موجود پیدا کند.

درمان اختلالات قرنیه، بدون نیاز به عضو اهدایی

به نقل از ایسنا، محققان استرالیایی روشی ابداع کرده‌اند که با کمک آن می‌توانند در محیط آزمایشگاه، سلول‌های قرنیه را بر روی لایه فیلم نازکی رشد داده و سپس آن را به چشم افرادی که دچار آسیب قرنیه شده‌اند پیوند بزنند.
این روش تاکنون در آزمایش بر روی حیوانات موفقیت‌آمیز بوده است و در صورتی که بر روی انسان قابل اجرا باشد می‌تواند دسترسی افراد به پیوند قرنیه را به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش داده و زندگی بیش از ۱۰ میلیون نفر از مبتلایان به عوارض قرنیه در سراسر جهان را بهبود بخشد.
برکی اوزکلیک مهندس زیست پزشکی دانشگاه ملبورن که سرپرستی این گروه تحقیقاتی را بر عهده دارد اظهار کرد: به باور ما این درمان جدید بهتر از پیوند قرنیه عمل می‌کند و ما امیدواریم بتوانیم از سلول‌های خود بیمار برای این کار استفاده کرده و خطر پس زدن پیوند را به حداقل برسانیم.قرنیه خارجی‌ترین لایه چشم است و برای این که سالم نگه داشته شود لازم است همواره مرطوب و شفاف باشد، اما افزایش سن، بیماری‌ها و حوادث ناخواسته می‌توانند منجر به آسیب قرنیه از جمله التهاب قرنیه شوند و بینایی فرد را دچار اختلال کنند.

پیوند قرنیه در حال حاضر موثرترین راه بازیابی بینایی از دست رفته در آسیب‌های قرنیه است، اما تعداد اهدا کنندگان این عضو بسیار محدود است. در سال ۲۰۱۴ بیش از ۴۷ هزار پیوند قرنیه تنها در آمریکا انجام شده است، اما اهدا کننده کافی برای تامین نیاز جهانی وجود ندارد. همچنین همیشه این احتمال وجود دارد که بافت پیوندزده شده پس زده شود.

اوزکلیک گفت: این فیلم هیدروژلی به ما امکان می‌دهد که لایه‌ای از سلول‌های قرنیه خود بیمار را در محیط آزمایشگاه کشت دهیم و سپس با استفاده از شکاف بسیار کوچکی این فیلم را بر روی سطح داخلی قرنیه بیمار پیوند بزنیم.

این لایه هیدروژلی ۵۰ میکرومتر ضخامت دارد و از موی انسان باریک‌تر است. وقتی سلول‌های پیوندزده شده جریان آب سالم بین قرنیه و داخل چشم را برقرار کنند، فیلم شروع به تجزیه می‌کند و ظرف دو ماه ناپدید می‌شود. این مواد کمترین احتمال عفونت را داشته و هیچ عارضه بافتی به دنبال ندارند.

اوزکلیک افزود: یکی دیگر از فواید این روش آن است که از آنجا که می‌توانیم سلول‌های اهدا کننده را در محیط کشت بازتولید کرده و تعداد آن‌ها را افزایش دهیم، حتی اگر از سلول های خود بیمار استفاده نکنیم باز هم این شانس را داریم که از مواد قرنیه یک اهدا کننده برای درمان ۲۰ بیمار استفاده کنیم.

وی ادامه داد: ما امیدواریم که درمان‌های کلینیکی با استفاده از این روش را از سال آینده آغاز کنیم و هر چند که هنوز برای نتیجه گیری نهایی خیلی زود است اما در صورتی که انجام این روش در انسان‌ها هم عملی باشد، نتیجه برای بیماران قرنیه بسیار امید بخش خواهد بود.

نابینایی پسر 21 ساله به دلیل حساسیت دارویی

به نقل از فارس، پسر جوانی که پس از مصرف دارو به شدت پوستش آسیب دید، روزهای سختی را در بیمارستان می‌گذراند.
کریستفر وود جوان 21 ساله‌ایست که برای درمان خارش پوست خود به پزشک مراجعه می‌کند و تنها بعد از 10 روز مصرف دارو،‌ تمام بدنش تاول می‌زند و پوستش ملتهب می‌شود.
مادر کریستفر که با چشمانی گریان برای فرزندش دعا می‌کند می‌گوید: پسرم را دیدم که تمام بدنش از تاول پر شد و زنده زنده می‌سوخت.
پزشکان بر این باورند؛ بدن کریستفر واکنش بسیار نادری را به این دارو نشان داده و همه این‌ها در اثر نوعی آلرژی کمیاب است.
قربانی این آلرژی نادر پس از چندین عمل حالا برای زنده ماندن با مرگ می‌جنگد.
به گفته پزشکان انگلیس، راه درمانی برای کریستفر وجود ندارد. در چنین شرایطی اگر زنده بماند، بهترین اتفاق ممکن افتاده است.

چشمان کریستفر در اثر تاول‌های متعدد نابینا شده است.

 

شناسایی انگل عامل عفونت قرنیه چشم در استفاده‌کنندگان لنزهای تماسی

به نقل از ایسنا، محققان کشورمان طی یک پروژه بین‌المللی موفق به جداسازی آمیب‌های آزادزی از جنس آکانتامبا از نمونه‌های افراد مبتلا به عفونت‌های قرنیه چشم (کراتیت‌های چشمی) و منابع محیطی از جمله آب، خاک و مدفوع حیوانات شدند و نتایج بررسی‌های آن‌ها نشان داد که آکانتامبا انگلی شایع در منابع محیطی و از عوامل بیماری عفونت قرنیه چشم در افراد استفاده‌کننده از لنزهای تماسی است.
دکتر مریم نیتی، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و از محققان طرح با بیان این‌که نتایج این پژوهش در مجله بین‌المللی Experimental Parasitology  به چاپ رسیده است، اظهار کرد: آمیب‌های آزادزی به خصوص انواع بیماری‌زای آنها از جمله آکانتامبا، بالاموثیا و نگلریا در سالیان اخیر به دلیل گزارشات بیماری‌های مختلف از جمله کراتیت‌های چشمی، آنسفالیت و مننگوآنسفالیت حائز اهمیت شده‌اند.

وی با تاکید بر این که متاسفانه پیش‌آگهی بیماری‌های حاصل از آمیب‌های آزادزی ضعیف بوده و در بسیاری از موارد منجر به نابینایی و در موارد درگیری مغزی سبب مرگ بیمار می‌شوند، ادامه داد: افراد مستعد جهت بروز این بیماری‌ها افراد استفاده‌کننده از لنزهای تماسی و افراد مبتلا به نقص سیستم ایمنی هستند. در ایران و جهان نیز این آمیب‌ها در دهه اخیر مورد توجه محققان قرار گرفته‌اند.

دکتر نیتی تصریح کرد: مطالعات مختلفی در ایران توسط من، رضاییان و همکاران در زمینه آمیب‌های آزادزی صورت گرفته است که نتایج در قالب مقالات تحقیقاتی ملی و بین‌المللی به چاپ رسیده است. از جمله این مقالات، تحقیقی است که دارای ارجاع 66 بوده و تحت عنوان Genotyping of Acanthamoeba isolates from clinical and environmental specimens in Iran است. این مقاله در مجله بین‌المللی Elsevier Experimental parasitology به چاپ رسیده است و در سایت pubmed نیز قابل دسترسی است.

وی افزود: در این پژوهش که توسط گروه تحقیقاتی ما و با همکاری انستیتوتحقیقاتی بیماری‌های گرمسیری کشور اسپانیا به انجام رسید، به جداسازی آمیب‌های آزادزی از جنس آکانتامبا از نمونه‌های افراد مبتلا به عفونت‌های قرنیه چشم (کراتیت‌های چشمی) و منابع محیطی از جمله آب، خاک و مدفوع حیوانات اقدام شد.

محقق طرح تصریح کرد: قابل توجه آنکه منابع محیطی دارای درصد بالای آلودگی به آکانتامبا بودند و از طرفی عامل عفونت قرنیه در 30 درصد از بیماران مبتلا به کراتیت که مصرف کننده لنزهای تماسی نیز بودند، آکانتامبا شناخته شد.

دکتر نیتی خاطرنشان کرد: در این تحقیق با استفاده از تکنیک‌های مولکولی و روش‌های تعیین توالی اقدام به تعیین نوع ژنوتایپ آمیب نیز شد. البته تاکنون بیش از 90 ژنوتایپ آکانتامبا شناخته شده است که تعدادی از آنها از جمله ژنوتایپ T4 و T3 از انواع بیماری‌زا محسوب می‌شوند. در تحقیق مذکور مشخص شد که بیشترین ژنوتایپ در نمونه‌های محیطی و بالینی متعلق به ژنوتایپ T4 بوده است.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: نتایج تحقیق مذکور نمایانگر این مطلب است که وجود شایع ژنوتایپ‌های پاتوژن از جمله T4 در منابع محیطی سبب در معرض قرار گرفتن آسان افراد مستعد از جمله مصرف‌کنندگان لنزهای تماسی و افراد مبتلا به نقص سیستم ایمنی می‌شوند.

دکتر نیتی یادآور شد: از دیگر یافته‌های جالب تحقیق فوق جداسازی ژنوتایپ T11 از فرد مبتلا به کراتیت بود که اولین گزارش این ژنوتایپ از بیماران کراتیتی در ایران بود. در این فرد که از لنزهای تماسی نوع نرم استفاده می‌کرد و مبتلا به عفونت وخیم چشمی شده بود، دو نوع ژنوتایپ T4 و T11 جدا شد که احتمال می‌رود فرم وخیم بیماری، بدلیل عفونت مخلوط حاصل از دو ژنوتایپ فوق باشد. بعلاوه آلودگی نمونه‌های مدفوع حیوانات اهلی به ژنوتایپ بیماریزای انگل (T4) می‌تواند نشانگر احتمال انتقال آکانتامبا از طریق حیوانات اهلی باشد.

محقق طرح تصریح کرد: در مجموع مطالعات و تحقیقات بیشتری در خصوص آکانتامبا از نظر انواع ژنوتایپ‌های موجود در ایران در حال انجام است و تلاش جهت اطلاع‌رسانی و ارائه راهکارهای پیشگیری و درمان بیماری‌های حاصل از این آمیب از اولویت‌های تحقیقاتی محسوب می‌شود.

 

تنها به طلای ریو فکر میکنم

به نقل از ایران سپید، سجاد نیکپرست، نایب قهرمان پرتاب نیزه پارالمپیک لندن در خصوص اردوی بین المللی کشور آذربایجان گفت: تمرینات خوبی را پشت سر گذاشتیم و بهره مناسبی را از این اردو بردیم. وی در مورد اینکه آیا از شرایط حریفانش خبر دارد یا نه، بیان داشت: هیچ شناختی از شرایط حریفانم و سطح آمادگی آنها ندارم. از این رو، نمیتوان از چگونگی عملکردم در پارالمپیک ریو پیشبینی دقیقی داشت، اما این قول را میدهم که عملکردم دراین دوره از بازیها، بهتر از دوره پیشین در لندن باشد. فکر میکنم توان بازگشت به دوران اوجم را دارم و برای کسب طلای پارالمپیک ریو تلاش میکنم. سجاد نیکپرست در پایان گفت: هرچه به پارالمپیک نزدیکتر میشویم، تمریناتم سبکتر میشود. امیدوارم مردم مرا دعا کنند تا بتوانم همچون پارالمپیک 2012 در لندن، آنها را خوشحال کنم.

آپدیت جدید مجموعه آفیس و کوله باری از امکانات تازه برای اندروید و iOS

به گزارش دکه خبر دنیای فناوری وبسایت پکتوس و به نقل از زومتک، آفیس به عنوان پرکاربردترین ابزار در ویندوز محسوب می شود که همانند پلتفرم خود (ویندوز) تولید غول نرم افزاری، مایکروسافت است.هر شخص فارغ از رشته، علاقه، شغل و… به نوعی با این دسته از نرم افزارها سر و کار دارد به طوری که پایه ای ترین مدرک آموزشی کامپیوتر تحت عنوان ICDL شامل ابتدایی ترین آموزش های استفاده از کامپیوتر بعلاوه مجموعه آفیس است.
با گسترش استفاده از گوشی های هوشمند آن هم تحت سلطه دو سیستم عامل قدرتمند اندروید و iOS توسعه دهندگان زیادی اقدام به ایجاد اپلیکیشن هایی برای ساخت و همچنین ویرایش کردن فایل های آفیس تحت سیستم عامل های مذکور پرداختند، اما هیچکدام کارایی لازم را هرگز نداشتند! تا اینکه مایکروسافت از این بازار آشفته خسته شده و خود دست به کار شد و مجموعه نرم افزاری Office شامل ورد، اکسل، پاور پوینت را برای اندروید و iOS ارائه کرد.

حال چندی پیش آپدیتی جدید از سوی مایکروسافت برای این دسته از اپلیکیشن ها ارائه شد که قابلیت های زیادی مخصوص گوشی های هوشمند و متفاوت از نسخه ویندوز برای آن ها به ارمغان آورده است که از جمله آن ها می توان به امکان طراحی با انگشت نام برد.از این پس کاربران قادر خواهند بود تا ورد ، اکسل و همچنین پاورپوینت با استفاده از قلم و یا انگشت به طراحی و نقاشی پرداخته و فایلی متشکل از یک بخش دست نویس را ذخیره کنند.

هر سه اپلیکیشن یاد شده بعد از آپدیت با تبی به عنوان Drawing دیده خواهند شد که شامل ابزارها و آپشن های موجود برای نقاشی در آن ها است.ضخامت، نوع و همچنین رنگ قلم را تغییر داده و آن ها را بنابر سلیقه خود تغییر دهید.
علاوه بر این امکان قابلیت قابل توجه دیگری نیز به مجموعه آفیس اضافه شده که در آن قادر خواهید بود تا در صورت داشتن اندروید نسخه ی ۵ و بالاتر، فایل های خود را بر روی کارت حافظه (علاوه بر حافظه درونی و اصلی گوشی) ذخیره کنید.

 

برگزاری کارگاه آشنائی والدین فرزندان نابینا و کم بینا با رایانه و نرم افزارهای ویژه نابینایان

به نقل از روابط عمومی شرکت پکتوس، رایانه و دیگر محصولات هوشمند از جمله پدیده‌هایی هستند که در دو دهه‌ی پایانی قرن بیستم، پا به زندگی افراد کم بینا و نابینا گذاشتند و خلاف واقع نیست اگر بگوییم انقلابی در زندگی این قشر به وجود آوردند.
امروزه این افراد وارد عرصه‌هایی می‌شوند که چند دهه پیش، حتی تصورش هم امری محال به نظر می‌رسید.
دنیای تکنولوژی هر روز در حال پیشرفت است.
نرم‌افزار‌ها و سخت‌افزار‌های موجود، به روز می‌شوند و افزون بر این، ابزار‌های تازه‌ای تولید می‌شود. شاید آشنایی با این امکانات تازه بتواند افق روشن‌تری را از آینده‌ی زندگی نابینایان و کم‌بینایان فرا‌روی والدین این افراد بگذارد.

شرکت پکتوس، بر آن شده طی کارگاهی چهار ساعته ویژه‌ی والدین کودکان و نوجوانان نابینا و کم‌بینا، تکنولوژی‌های روز دنیا در خصوص آموزش، مطالعه، بازی و سرگرمی ویژه‌ی افراد دارای آسیب بینایی را به والدین این کودکان و نوجوانان معرفی کند.

در این کارگاه، ابتدا توضیحات مفصلی به همراه عکس و فیلم در باره‌ی تکنولوژی‌های روز در اختیار والدین قرار می گیرد. سپس در تایمِ آموزش، نحوه‌ی تجهیز رایانه‌ی منزل، به گونه‌ای که برای کودک و نوجوان نابینا و کم‌بینا هم قابل استفاده باشد، تدریس می شود.
در پایان ساعتِ آموزشی، والدین قادر خواهند بود به طور مستقل رایانه‌ی منزل خود را با برنامه‌های کمکی ویژه‌ی افراد دارای آسیب بینایی تجهیز کرده و تنظیمات متناسب این افراد را در هر کدام از برنامه ها اعمال کنند تا فرزندانشان هم بتوانند از رایانه‌ی منزل استفاده کنند.

پرسش و پاسخ در خصوص رایانه و مسائل مرتبط با استفاده‌ی افراد نابینا و کم‌بینا از آن نیز در دستور کار پایانی این کارگاه خواهد بود.

کارگاه آشنائی والدین فرزندان نابینا  و کم بینا با رایانه و نرم افزارهای ویژه نابینایان بصورت رایگان در نیمه دوم شهریور ماه برگزار خواهد شد.
داوطلبین جهت ثبت نام فرم مربوطه را
از طریق این بخش
تکمیل کرده و برای ما ارسال کنند.

مهلت نام نویسی در این کارگاه، تا پایان روز چهارشنبه دهم شهریور ماه است.

زمان و مکان دقیق این کارگاه به والدین عزیز اعلام خواهد شد.

قهرمانی سیرجان در مسابقات باشگاهی گلبال در کرمان

به نقل از روابط عمومی فدراسیون نابینایان و کمبینایان، دور رفت از اولین مرحله لیگ باشگاهی گلبال استان کرمان، به میزبانی رفسنجان برگزار شد و تیم سیرجان به عنوان قهرمانی دست یافت. در این مسابقات، 8 تیم سیرجان، جیرفت، بردسیر، کهنوج، رفسنجان، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، جوانان منتخب هیئت و تیم جانبازان و ایثارگران حضور داشتند. در نهایت، سیرجان با 9 امتیاز قهرمان شد، جیرفت با 9 امتیاز و تفاضل گل کمتر در جایگاه دوم قرار گرفت.

Google Now  به مرورگر کروم می آید

به گزارش دکه خبر دنیای فناوری وبسایت پکتوس و به نقل از زومیت، از جمله‌ قابلیت‌های کاربردی سیستم عامل اندروید، Google Now است. اطلاعات ارائه شده نشان از این دارد که گوگل در نظر دارد تا دسترسی به این سیستم را از طریق مرورگر کروم امکان‌پذیر کند.
گوگل همواره تغییراتی را در نحوه‌ی نمایش محتوای تب جدید در مرورگر کروم اعمال می‌کند، حتی در تنظیمات کروم نیز می‌توان تغییراتی در مورد المان‌های نمایش داده شده در New tab Page ایجاد کرد. حال به نظر می‌رسد Google Now از طریق New Tap Page در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت. البته این امکان هم اکنون از طریق نسخه‌ی Chrome Dev در اختیار کاربران قرار دارد. دسترسی به Google Now از طریق نسخه‌ی بتای این مرورگر نیز در دسترس است، با این تفاوت که قابلیت مورد نظر در نسخه‌ی بتا چندان پایدار نیست.
براساس اطلاعات ارائه شده شماری از کاربران این ویژگی را بصورت پیش فرض در زمان باز کردن تب جدید Chrome Dev مشاهده می‌کنند، حال آنکه این ویژگی برای شمار دیگری باید از طریق منوی تنظیمات فعال شود. در صفحه‌ی جدید بخشی وجود دارد که در صورت اسکرول کردن به سمت پایین می‌توان پس از آخرین بوک مارک‌ها لینک‌های خبری پیشنهادی را مشاهده کرد. امکانات جدید اضافه شده را می‌توان تلاش جدید گوگل برای اضافه کردن Google Now  به مرورگر کروم خواند.

در صورتی که پس از دریافت مرورگر Chrome Dev نمی‌توانید ترکیب جدید را در زمان باز کردن تب جدید مشاهده کنید، پس باید به بخش تنظیمات رفته و گزینه‌ی Show content snippets on the New Tab Page مشاهده کنید. نحوه‌ی نمایش Google Now در تب جدید دارای مدهای مختلفی است که البته در حال حاضر نمی‌توان تفاوت چشم‌گیری را بین آن‌ها مشاهده کرد.

با توجه به اینکه قابلیت مورد نظر تحت نسخه‌ی توسعه دهندگان در اختیار کاربران قرار گرفته، از این‌رو وجود مشکل در این نسخه اجتناب ناپذیر است و باید دید که آیا در آینده این ویژگی راهی به سوی نسخه‌ی رسمی کروم خواهد داشت یا خیر؟

برگزاری دوازدهمین اردوی تیم ملی فوتبال نابینایان

به نقل از روابط عمومی فدراسیون نابینایان، دوازدهمین مرحله از اردوی آماده سازی ملی پوشان فوتبال پنج نفره کشورمان برای حضور در پارالمپیک ریو، از روز جمعه 22 مرداد در تهران آغاز میشود و تا 30 مرداد ادامه خواهد یافت. حسین رجبپور و محمد حیدری از خوزستان، احمدرضا شاهحسینی، رسول باصری و میثم شجاعیان از فارس، بهزاد زادعلی اصغر و امیر پور رضوی از آذربایجان شرقی، صادق رحیمی و محمدرضا مهنینصب از کرمان و اکبر شوشتری از مرکزی، به این اردو دعوت شده اند.

عرضه گوشی های هوشمند جدید نوکیا در اواخر ۲۰۱۶؛ فنلاندی محبوب بر‌می‌گردد

به گزارش دکه خبر فناوری وبسایت پکتوس و به نقل از گجت نیوز، در دنیای امروزی تکنولوژی گوشی‌های هوشمند به یک ابزار مفید و کاربردی تبدیل شده اند. همانطور که اطلاع دارید هر از چند گاهی دستگاه‌های جدیدی با ویژگی‌‌های کاربردی توسط شرکت‌های مختلف تکنولوژی روانه بازار می‌شوند. شرکت نوکیا یکی از تولید کنندگان برتر موبایل است که برای مدتی دستگاه جدیدی را ارائه نداده است. اکنون خبرهایی درباره عرضه گوشی های هوشمند جدید نوکیا در سه ماهه آخر سال ۲۰۱۶ میلادی منتشر شده است.
به تازگی گزارشات جدیدی درباره شرکت نوکیا و سخنان مایک وانگ منتشر شده است که به عرضه دیوایس‌های جدید اشاره کرده است، باتوجه به شواهد موجود، نوکیا ۳ یا ۴ دستگاه جدید اندرویدی را در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۶ میلادی روانه بازار می‌کند. البته هنوز تعداد دستگاه‌ها تایید نشده و شاید علاوه بر گوشی هوشمند، تبلت‌های اندرویدی را هم به بازار عرضه کند.انتظار می‌رود که شرکت نوکیا قبل از پایان سال جاری میلادی یک یا دو رویداد معرفی را داشته باشد و پس از آن شاید در اوایل سال ۲۰۱۷ میلادی دستگاه‌های جدید خود را به بازار عرضه کند. نوکیا بعد از فراز و نشیب‌های فراوانی که داشته، قرار است که حضور گرمی را در بازار جهانی موبایل داشته باشد و قرار بر این است که Foxconn تولید گوشی های هوشمند جدید نوکیا را انجام دهد.

متاسفانه هنوز شرکت نوکیا جزئیاتی را در مورد مشخصات گوشی‌های هوشمند و تبلت‌های جدید منتشر نکرده است، اما شایعات دیگری وجود دارد که به عرضه گوشی های هوشمند جدید نوکیا با سیستم عامل اندروید ۷٫۰ نوقا اشاره دارد، این احتمال وجود دارد که دستگاه‌های جدید نوکیا به صفحه نمایش ۵٫۲ و ۵٫۵ اینچی QHD OLED، پردازنده اسنپدراگون ۸۲۰، دوربین ۲۲٫۶ مگاپیکسلی و بدنه فلزی ضد گرد و غبار و ضد آب مجهز باشند. به هر حال آینده خوبی برای شرکت نوکیا در طی سال جاری و سال آینده میلادی پیش‌بینی می‌شود و بدون شک گوشی‌های هوشمند بالارده خوبی را به بازار جهانی عرضه خواهد کرد.

قهرمانی اصفهان در مسابقات گلبال پیشکسوتان بانوان

به نقل از ایران سپید، اولین دوره مسابقات گلبال پیشکسوتان بانوان گرامیداشت دهه کرامت که با حضور 7 تیم در مجموعه ورزشی شهید هرندی تهران برگزار شد، با قهرمانی اصفهان به پایان رسید. پس از برگزاری مسابقات در مرحله مقدماتی، چهار تیم گیلان، مازندران، یزد و اصفهان به مرحله نیمه نهایی راه یافتند. در مرحله نیمه نهایی، یزد با نتیجه 9 بر 3 گیلان را شکست داد و راهی فینال شد، اصفهان نیز با نتیجه 10 بر 4 از سد مازندران گذشت و راهی دیدار نهایی شد. در مسابقه ردهبندی مازندران با نتیجه 4 بر 2 بر گیلان غلبه کرد و سوم شد. در دیدار فینال این رقابتها نیز تیم گلبال اصفهان با نتیجه 5 بر 2 یزد را شکست داد و قهرمان اولین دوره مسابقات گلبال پیشکسوتان در بخش بانوان شد. تیمهای گیلان، همدان، سمنان و زنجان به ترتیب عناوین چهارم تا هفتم را از آن خود کردند.

 

تاریخ عرضه اندروید ۷ نوقا مشخص شد

به گزارش دکه خبر دنیای فناوری وبسایت پکتوس و به نقل از گجت نیوز، در گذشته هم سرنخ‌هایی را در دست داشتیم که کمپانی گوگل قصد دارد که تاریخ عرضه اندروید ۷ نوقا را برای یکی از روزهای ماه سپتامبر رقم بزند، اما حالا به لطف اطلاعات جدیدی که از سوی ال جی و اپراتور مخابراتی Telus در کانادا به دست آورده ایم، احتمالا روز دقیق عرضه‌ی این نسخه را هم متوجه شده ایم.
این اپراتور به تازگی برنامه‌ی زمانی خود برای عرضه‌ی آپدیت‌های جدید سیستم عامل اندروید در ماه آینده را مشخص کرده است و تاریخ عرضه‌ اندروید ۷ نوقا برای روز بیست و دوم ماه سپتامبر معادل اولین روز شهریور ماه تعیین شده است. Telus قصد دارد که در این روز، نسخه‌ی نهایی آخرین ورژن از سیستم عامل اندروید را برای کاربران دو اسمارت فون Nexus 6P و Nexus 5X که به ترتیب توسط هواوی و ال جی ساخته شده اند، منتشر کند و به همین دلیل تقریبا مطمئن شده ایم که این تاریخ برای عرضه‌ی اندروید نوقا تایید خواهد شد.

البته یک سرنخ دیگر نیز در این باره وجود دارد که از یکی از صفحات وب سایت ال جی که به زبان کره ای نوشته شده، به دست آمده است. طبق ترجمه‌ی گوگل ترنزلیت، این صفحه مخصوص زمان‌بندی عرضه‌ی نسخه‌ی LG G5 OS preview experience ساخته شده و در قسمتی از همین صفحه، بار دیگر به تاریخ ۲۲ ماه آگوست اشاره شده است.

سرنخ دوم درباره‌ی تاریخ عرضه اندروید ۷ نوقا را ال جی لو می‌دهد

نسخه‌‌های پیش نمایش اندروید N که توسط گوگل برای توسعه دهندگان عرضه شده بود، به کمپانی‌های سازنده این امکان را داده است که فرصت بیشتری برای آماده سازی آن برای عرضه بر روی دیوایس های تولید خود داشته باشند. با توجه به این که اسمارت فون Nexus 5X نیز تولیدی خود ال جی است، احتمال می‌رود که پرچمدار فعلی این کمپانی یعنی ال جی جی ۵ و البته دیوایسی که در آینده‌ی نزدیک عرضه می‌شود، یعنی ال جی وی ۲۰ (LG V20) اولین اسمارت فون‌های اندرویدی بازار باشند که در اولین روز تاریخ عرضه اندروید ۷ نوقا از آن برخوردار خواهند شد.

در ضمن گفتنی است که با توجه به این که تنها چند روز به این تاریخ باقی مانده است، احتمالا روز دوشنبه اعلامیه‌های عرضه و دریافت این نسخه از سیستم عامل اندروید توسط گوگل برای کاربران و کمپانی‌ها ارسال خواهند شد. در حال حاضر هنوز مشخص نیست که آیا اندروید ۷ نوقا در روز اول به غیر از مدل‌های ۶P و ۵X، برای نکسوس های دیگری هم عرضه خواهد شد و یا خیر و در ضمن هنوز هم مشخص نیست که آیا تاریخ عرضه اندروید نوقا همزمان با عرضه‌ی نسخه‌ی نهایی سیستم عامل مخصوص گجت‌های پوشیدنی یعنی Android Wear 2.0 خواهد بود و یا خیر؛ به هرحال نیازی نیست که خیلی صبر کنیم و در کمتر از یک هفته‌ی دیگر، تمام این موارد روشن خواهند شد.

 

مهمترین مشکل ورزش بانوان اتکا به بودجه دولتی است

به نقل از روابط عمومی فدراسیون نابینایان، سمیه شاعری، نایب رئیس بانوان فدراسیون نابینایان در خصوص برگزاری مسابقات گلبال پیشکسوتان در بخش بانوان گفت: در حال حاضر فضای مدیریتی خوبی در فدراسیون برای توسعه ورزش بانوان حاکم شده است و تبعیضی میان ورزش آقایان و بانوان در این فدراسیون وجود ندارد. شاعری استقبال استانها از مسابقات گلبال پیشکسوتان را مثبت ارزیابی کرد و افزود: با توجه به سن و سال و شرایطی که بانوان در زندگی تأهلی دارند، انتظار این استقبال خوب نمیرفت. وی با بیان اینکه نداشتن باور و اعتماد به نفس مشکل اصلی ورزش بانوان است، گفت: ای کاش در تمام برنامه ریزیها توجه به ورزش بانوان کامل باشد. مهمترین مشکل ورزش بانوان اتکا به بودجه دولتی است، اما بدون حمایت حامیان نمیتوان مسیر رشد را طی کرد. شاعری افزود: ورزش بانوان از نظر جذب اسپانسر، شرایط ایده آلی ندارد. لذا وزارت ورزش به دنبال این است که از طریق خیرین و کمیته های اقتصادی، به ورزش بانوان کمک کند. گروهی در وزارت ورزش مأمور شده اند ماده 88 که مربوط به واگذاری اماکن ورزشی به بخش خصوصی و تعاونیها است را بررسی کنند.

 

اطلاع رسانی

به اطلاع کلیه افراد نابینا و کمبینا و افراد افتخاری که در انجمن نابینایان ایران تشکیل پرونده و درخواست عضویت نموده اند میرساند جهت تکمیل پرونده به عنوان عضو پیوسته طبق ماده 11  اساسنامه باید نسبت به ارائه برگه عدم سو پیشینه تا تاریخ 15/6/95 اقدام و به دفتر انجمن تحویل نمایند. تلفن22560060- 22560061.
انجمن تجلی به مدد بخش بازاریابی خود برای صنایع دستی و محصولات نابینایان بازاریابی کرده و آنها را به فروش میرساند. 55064601-09035180017.

 

شرکت دانش بنیان پکتوس با هدف ایجاد ارتباط با افرادی که به نحوی با نابینایان در ارتباط بوده و نیاز به آگاهی از آخرین دستاوردهای فناوری های نوین در این خصوص دارند, اقدام به راه اندازی یک کانال در شبکه اجتماعی تلگرام کرده است.

مخاطبین بالقوه این کانال ارتباطی، عبارتند از:

  • والدین کودکان و دانش آموزان نابینا
  • کارشناسان و آموزگاران مدارس آموزش و پرورش استثنائی کشور
  • معلمان رابط دانش آموزان نابینا و همچنین معلمان مدارس دارای دانش آموز نابینا
  • کارشناسان سازمان بهزیستی کشور

خواهشمندیم با اطلاع‌رسانی به سایر عزیزانی که می توانند از این کانال استفاده کنند، ما را در این امر یاری فرمائید.

آدرس ما در کانال تلگرام

https://telegram.me/Pactos

 

به اطلاع افراد نابینا و کمبینا که دارای مهارتهای فنی و حرفه ای در زمینه های قالیبافی، گلیمبافی، گبه بافی و هر کار دستی دیگر (صنایع دستی) هستند و همچنین از افرادی که دارای کارشناسی زبانهای انگلیسی، فرانسه، عربی و… هستند به منظور برنامه ریزی اشتغال، با دفتر انجمن نابینایان ایران به شماره 22560060 تماس حاصل فرمایند. مهلت ثبت نام 1/6/95.

 

اطلاعیه خانه نور ایرانیان بصیر در خصوص نرم افزار متن خوان فارسی  پارس آوا۳
به نام خدا
با سلام و احترام و با عرض تشکر از کاربران محترم پارس آوا که با دقت به
بررسی این نرم افزار پرداخته و مشکلات آن را یادآور شده اند.خانه نور با
پذیرش برخی از این اشکالات و پوزش به خاطر وجود این باگ ها در صدد است که
پس از جمع آوری نظرات کاربران محترم نسبت به رفع آن اقدام نماید. همان
طور که کاربران محترم اطلاع دارند خانه نور همواره پشتیبان نابینایان
عزیز بوده و هیچ انتفاعی را از این مسیر پیگیری نمی نماید و با اطمینان
اعلام میدارد که هر گونه به روز رسانی  این برنامه  رایگان خواهد بود.
لازم به ذکر است برخی از این اشکالات  مطرح شده به دلیل عدم رعایت اصول
صحیح درنوشتار و رسم الخط زبان فارسی توسط کاربران محترم مانند کلمه پارس
آوا بوده . لذا کاربران محترم مشکلات احتمالی خواندن متون را با در نظر
گرفتن این اصول  به اطلاع خانه نور برسانند. قطعا نظرات شما در بهبود
کیفیت نرم افزار موثر خواهد بود.پیشاپیش از بذل توجه شما سپاس گذاریم .
حمید جعفری

مدیر عامل خانه نور ایرانیان بصیر

انجمن نابینایان ایران در راستای تأمین نیازهای آموزشی و فرهنگی جامعه هدف و سهولت دسترسی به منابع و مآخذ مورد نیاز آنها و غنیسازی پایگاه پژوهشی خود، در نظر دارد به تولید کتب صوتی پردازد، لذا از کلیه نابینایان و کم بینایان عزیز خواهشمندیم که نسخه اصل یا کپی کتب یا جزوات مورد نیاز خود را به دفتر انجمن تا تاریخ 10 شهریور ماه 95 ارسال فرمایند تا نسبت به تبدیل به فایل صوتی اقدام لازم به عمل آید. لازم به ذکر است که متقاضیان ارجمند باید یک نسخه تایپی از درخواست خود را به این مرکز ارسال فرمایند. تلفن هماهنگی 02122560061 یا 02122560060.

۳۸ دیدگاه دربارهٔ «شهر خبر معلولین. انتشار 30 خبر در شمارگان چهاردهم»

سلااام سلااام و درووود درووود بر داش امیر جووون خووووبییی داااداااش خوشی روزگار و ایام بر وفق مراده خب بازم یه پست دیگه از سری پستای توپ و با حال از شهر خبر معلولین رو منتشر کردییی که خیلی خبراش جالب بووود
وای این خبر دیگه خیلی خوبه که یه وکیل بتونه توی گوگل کار کنه کاش روزی برسه که مؤسسه های بسیار بزرگ و خیلی بزرگ ایرانی هم از این مقوله الگو گرفته و از وکلا و حقوقدانان نابینا استفاده کنند که تا حدودی هم انجام شده ولی خیلی کم و خیلی به طور محسوس نیست
وااااییی بازم خبرای خووووب در زمینه ی تکنولوژی فکرش رو بکن یه روز با تبلتت با خط بریل بنویسی اونم با BrailleNote Touch، ولی خب یه کم قیمت این تبلت گرووونه کاش تویو ایران هم بیییاااد میگما این آپدید آفیس بدرد گوشی منم میخوره که اندرویدش ۶ هست اصلاً زبون فارسی رو ساپرت میکنه یا نه و چی جوری میشه گیرش آورد آیا از طریق گوگل پلی میشه گیرش آورد یا نه
خب دیگر خبرای حوزه ی فنآوریت هم عالی بوداااا و ممنونم از این بابت که اخبار در زمینه ی درمانهای چشمپزشکی رو گذاشتی وای برای اون پسر خعععععلییی متأسف و متأثر شدم فکرش رو بکن که چه قد درد آور و زجر آوره که به این بلا دچار بشی شنیدنش هم رعشه به تنت میندازه تا چه برسه که دور از جون بهش مبتلا بشی
و امیدوارم که با ارسال اعتراض دوستانم در خصوص پارسآوا در ایران سپید و پذیرش آقای جعفری این مشکلات پارسآوا هم مرتفع بشه و پارسآوای ۳ به روزهای اوج برگرده
واقعاً آخه واقعاً چهار میلیون تومان ترمی واسه مقطع دکتری خیلی کنه فک کن ترمی باید هشت تومان شهریه بدی بعد بهت چهار تومان بدن شهریه ی رساله یا همون پایاننامه دکتری هم که بمونه واقعاً باید دیگر دستگاه های متولی هم کمک کنند ولی جا هم داره از بهزیستی بابت انجام تفاهم نامه با دانشگاه آزاد و همین طور تفاهم نامه با قلمچی تشکر کرد من زمانی که میخواستم کنکور بدم سال ۸۶ یا ۸۷ اصلاً کانون فرهنگی آموزش به دلیل نبود چنین تفاهم نامه هایی حاضر به هم کاری نشد اما الآن میشنوم هم کاری که میکنه هیچ منابع کانون هم گویا شده و حتی من شنیدم از بچا امتحان هم میگیره که این دیگه خیلی عالی هستش همین طور امیدوارم که مشکل پارا المپیک هم حل بشه و کاروان کشورمون بتونه ناداوریها و ناکامیها ی المپیک رو جبران کنه در ضمن اون دو پست تجربه ها رو باید کپی کنم که وقتی بخوام به همسرم هدیه بدم یا بخوام با او مسافرت برم بدونم باید چی کار کنم واااییی خدا باید من چه قد تجربه بیاموزم تا بهتر بتونم زندگی کنم به هر حال امیییر جووون این پست خععععلییی عاااالییی بوووود و خیییلیی اخبار بااا حااال داشت ارادت دارم در حد شدید سلااامم رو به تبسم خانم برسون روز خوش و ایام به کام در پناه یگانه دادآر دادآفرین بدرود و خدا نگه دار

سلام احمد جان. میگم هزار ماشا الله هر کی کامنت تو رو بخونه، انگار خلاصه ای از پست رو خونده هاااا خخخ.
شاید جالب باشه واست بدونی این پست حدود ۱۶ هزار و ۳۰۰ کلمه داره و اگه بخواد بریل بشه، حدود ۱۱۰ صفحه ایران سپید میشه.
اما سؤالاتت، باید بگم که آره از زبان فارسی پشتیبانی میکنه و رو اندروید ۶ هم جواب میده.
میتونی بروز رسانیش رو از گوگل پلی یا بازار دریافت کنی.
ممنون از توجه و لطفت.
در پناه حق.

سلام خانم شیبانی.
دکتر لاشیئی دکتر خود من هم هست.
سالی یک بار برای معاینه چشمام میرم پیش ایشون و اتفاقا هر سال در خصوص آخرین دستاورد های شبکیه چشم با هم صحبت میکنیم.
چیزی که یکبار از ایشون شنیدم و واقعا اذیتم کرد این بود که دکتر لاشیئی گفت اگه تا قبل از سه روزگی پزشکان تشخیص میدادن مشکل شبکیه داری، به وسیله لیزر میشد بافتهای شبکیه چشمت رو ترمیم کرد و کلاً دیگه مشکل بینایی پیدا نمیکردی.
یه نکته جالب دیگه ای که اشاره کرد این بود که اکثر بیماری های چشمی اگه تو همون دو سه روز اول بعد از زایمان تشخیص داده بشه، قابله درمانه.
موفق باشید.

سلام پسر خسته نباشی.
میگم زنداداش: فکر کنم از پارسال که امیر بهت تو پستش مدال داد و ما اون بلا رو سر پستش آوردیم دیگه ترجیح میده که به کسی تو پستاش مدال نده! حتی شما دوست عزیز!… خخخخ.
راستی یه خبر خوبم برات داریم که امیر بهت میگه.

سلام پسر. چطوری دادا.
آره دیگه ریشه یابیش کنی به همون پارسال برمیگرده خخخخ.
اون خبر خوبه رو هم بهش گفتم.
امیدوارم این بار دیگه آقایون بد قولی نکنن و دوباره شاهد بازگشت برنامه ای ویژه نابینایان در رادیو باشیم.
برنامه شش نقطه، روز های شنبه، رادیو تهران.
از بس اینا هی طرح های ما رو تصویب کردن و اجرای طرح رو در کنداکتور هی عقب انداختن، ترجیح میدیم این دفعه دیگه اولین قسمت برنامه روی آنتن بره بعد اطلاع رسانی کنیم.
انشا الله که این دفعه دیگه مشکلی نباشه.
قربوووونت.

سلام
بازم مثل همیشه عالی بود
میگم پارسسآواییا فقط بعضی از ایرادها رو پذیرفتن بقیه رو کی حل میکنه به نظررت؟ خخخ
اخبار چشم پزشکی عالی بود ولی من که چشمم آب نمیخوره!
ورزشکارها رو هم همیشه براشون آرزوی موفقیت میکنم
امیدوارم با این امکانات کم بتونن همیشه موفق باشن
بقیه رو یادم رفت بازم اگه چیزی به ذهنم برسه مینویسم
همیشه شاد و موفق باشی
راستی به تبسم هیچوقت مدال نده خیلی گرون تموم میشه اما مدال بقیه رو بده ارزونتره خخخ خخخ خخخ
به قول شهروز الفراااار

سلام پریسیما. مثل همیشه مرسی که هستی و اخبار رو میخونی.
چی بگم والا. امیدوارم زودتر مشکلات برنامه برطرف بشه و رضایت کاربران این tts هم جلب بشه.
به هر حال در حوزه پزشکی، حالا میخواد چشم باشه یا سایر اعضای بدن، روند بهبودی و رسیدن به دستاورد های بزرگ به تدریج و با آزمون و خطا های مکرر حاصل میشه و امیدوارم موفقیت های نسبی کنونی، منجر به اتفاق های قشنگ در آینده بشه.
آره المپیک هم تموم شد و کاروان ایران با سه طلا، یک نقره، چهار برنز، عنوان بیست و پنجم جدول رده بندی رو به خودش اختصاص داد و حالا لحظه شماری برای شروع مسابقات پارالمپیک آغاز شده.
قطعا در پارالمپیک شاهد افتخار آفرینی های بیشتری از سوی ملی پوشان کشورمون در رشته های مختلف خواهیم بود.
والا به تبسم چه مدال بدم چه ندم، در هر صورت گرون در میاد خخخ خخخخ
موفق باشی.

سلام به جناب حاتمی عزیز و گرامی.
اتفاقا چند وقت پیش میخواستم باهاتون تماس بگیرم. ولی خب این سعادت نصیبم نشد.
از لطفتون ممنونم، این هفته حتماً مزاحم میشم.
مراقب فاطمه و زهرا کوچولو باشید، در پناه حق.

سلام دست شما درد نکنه
ببخشید یک سوال دارم البته ربطی به پست نداره
به هر حال میپرسم دوست داشتید پاسخ بدید
.
شما در پکتوس هستید
به صورت شفاف با آمار دقیق بفرمایید که بانک هایی که برای نابینایان مناسب سازی شدند کدامند
با پست بانک کاری ندارم
منظور من سایت بانک هاست

در سایت پکتوس و فایلی که در ایران سپید ضبط شد گفته شد پکتوس چند بانک را برای نابینا ها مناسبسازی کرده
من بحثم این هست اسم این بانک ها را میخام
تا از آنها استفاده کنم
در ایران بیش از سی چهل بانک هست
که به درد نمیخورند و اصلا مناسب نیستند
بفرمایید کدام بانک ها را مناسب سازی کردید

به صورت شفاف همراه با اسم میخام بدونم
و فرمودید یک سری سازمان ها هم مناسب سازی شدند اسم سازمان ها را میخام

شما خودت ببین بانکی که داره به ما مستمری میده بانک رفاه هست این بانک مناسب سازی نشده منظورم سایتش هست
.
که شما فرمودید با مدیر قبلیش صحبت کردید که برکنار شد
و خلاصه بعد هم پرونده برایش درست شد و حقوقش مشخص شد که صد میلیون بوده
به هر حال اگر به سوالم پاسخ بدید متشکر میشم
موفق باشید

سلام صادق جان. بحث دسترس پذیری خدمات بانکی ویژه نابینایان، به همت انجمن نابینایان ایران و با همکاری شرکت پکتوس، از دو طریق داره پیگیری میشه.
یکی بحث دسترس پذیری شعب برای نابینایان، که تا به حال در دو بانک پست بانک و بانک شهر عملیاتی شده، و البته خوشبختانه بانک های مهم و اساسی هم کم کم دارن به این دو بانک میپیوندند.
هر وقت در سایر بانک ها هم این دسترس پذیری ها عملیاتی بشه، نام اون بانک ها رو اعلام می کنیم.
یکی هم سایت و اینترنت بانک بانک شهر و پست بانک هست که البته منتظر اعلام گزارش نهایی از طرف اداره فناوری اطلاعات اونها هستیم تا خبر دسترس پذیریشون برای نابینایان رو رسانه ای کنیم.
البته قطعا در این حد، نیاز جامعه نابینایان رو برطرف نمیکنه و میطلبه بانک های مهم و بزرگ کشور هم در جهت دسترس پذیری خدمات مختلفشون برای نابینایان گام بردارن.
اینترنت بانک بانک تجارت هم تا حد زیادی دسترس پذیر شده که البته اون با همکاری شرکت پکتوس نبوده.
بانک رفاه هم موافقت اولیه خودشو برای دسترس پذیری شعب اعلام کرده، اما چیزی که باید بهش اشاره کنم، بروکراسی اداری بسیار طولانی در کشور و نظام حاکم بر کشور ما هستش که همین امر باعث میشه یک مسئله ساده، ماهها در انتظار تصویب و اجرا قرار بگیره.
در هر حال امیدوارم در آینده ای نزدیک، شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه باشیم.

سلام به داداش وحید گل.
خواهش می کنم، این کار رو با همه عشق و علاقم انجام میدم.
حتی بعضی اخبار رو که حس می کنم شاید بچه ها زیاد اقبالی به خوندنش نداشته باشن، باز هم در میان اخبار میگنجونم، پیش خودم میگم شاید به درد یک نفر بخوره و اون حوزه واسش مهم باشه.
در هر صورت امیدوارم مشغله های زندگی بهم اجازه بده که این مجموعه رو همچنان با قدرت ادامه بدم، هر وقتم واقعا دیگه فرصت نکنم، این کار رو به یکی از هم محلی های کاربلد واگذار میکنم.
اعتقاد دارم هم نوعانم باید و باید از اخبار مرتبط با خودشون مطلع باشن و بدونن دور و اطرافشون داره چی میگذره.
شاید جمعبندی این اخبار سه بار در ماه، باعث بشه کسانی که در طول هفته فرصت نمیکنن این اخبار رو مطالعه کنن، در اینجا پیگیر اهم اخبار مرتبط با خودشون باشن.
البته بار ها و بار ها در پست های مختلف گفتم، بازم میگم، در این مجموعه، جا برای گسترش زیاده، بسیاری از اخبار حوزه نابینایان که مربوط به شهرستان ها میشه هم میتونن در شهر خبر معلولین جا بگیرن، اما میطلبه سایر هم محلی ها هم به من در گردآوری اخبار شهرستان ها کمک کنن.
متأسفانه هیچ کس تا به حال داوطلب نشده و اعلام همکاری نکرده.
ممنون از حضورت وحید عزیز.

سلام
خیلی تشکر دلم برای اون پسر ۲۱ ساله خیلی سوخت,
آدم فکر نمیکنه که تو خارج امکانات نباشه که از این جور بیماری ها جلوگیری کنه
از اینکه خبر مشکلات پارس آوا تو روزنامه ایران سپید منتشر شد خیلی خوشحال شدم
خبر های دیگه را هم خوندم
کلا تشکر همیشه موفق و پیروز باشید.

سلام خانم کاظمیان. وظیفه روزنامه منعکس کردن نظرات اعضای جامعه هدف هستش و امیدوارم در این زمینه هم بتونه اثربخش باشه و در عمل، گشایشی صورت بگیره.
ممنون از لطف همیشگی شما.
به ساناز خانم سلام برسونید.

سلام: تشکر بابت اخباری که گذاشتید.
من سال ۹۲ هم از تمامی امکانات کانون قلمچی استفاده میکردم.
فقط فکر میکنم تنها تفاوتی که این قرارداد بهزیستی با کانون قلمچی ایجاد کرده تخفیف سی درصدی برای فرزندان کارمندان محترم سازمان عریض و طویل بهزیستی هست.
من نمیدانم تسهیلات برای فرزندان کارمدان بهزیستی چه تأثیر مستقیم یا غیر مستقیمی بر وضعیت تحصیلی دانشآموزان نابینا میتواند داشته باشد؟
کانون قلمچی از مدتها پیش امکانات بورسیه یعنی آزمون رایگان و ضبط کتب رو شروع کرده بود.
مدتها پیش از این قرارداد کذایی.
باقی خبرها هم همگی عالی بودند.

سلام محسن جان.
یادمه زمانی هم که من محصل بودم، کم و بیش این خدمات از طرف کانون قلم چی ارائه میشد.
البته بیشتر در حوزه برگزاری آزمون ها بود نه ضبط جزوات و کتب درسی.
نکته ای هم که تو بهش اشاره کردی، واقعا جای تأمل داره.
ممنون از لطف و توجهی که به اخبار داری.
پیروز و سربلند باشی.

سلام حسین جان. ممنونم.
آره این دفعه اخبار حوزه چشم پزشکی پر رنگتر بود. البته این کاملاً اتفاقی بود و من به هر اندازه که سایت ها و خبرگزاری ها به مقوله های مختلف بپردازن، اون اخبار رو در اینجا منتشر خواهم کرد.
مرسی که هستی.

درود. میگم
http://pactos.net/latest-posts/
سرعتش وحشتناک پایینه اذیت میشیم به جون تو یه کاریش بکن.
رااااستی یه پیشنهادی هم داشتم.
میتونی در آخر خبرها یه هدینگی اضافه کنی به اسم اخبار مهم و لینک اون اخبارو هم بذاری.
مثلاً چرا ما نابینایان نباید اخبار سیاسی و اجتماعی رو دنبال کنیم.
خب تو محله نمیشه خب میتونیم حد اقل لینک اخبار سیاسی رو داشته باشیم.
یعنی چون ما نابیناییم باید از مسائل دیگه آگاه نباشیم چون به ما ربطی ندارند. مگه داریم. مگه میشه.
بنظرم هر چی در پیرامون ما میگذره و واسای یه فرد عادی لازمه, واس ما هم باید لازم و مهم باشه.
امیدوارم بتونی لینک اخبار مهم سیاسی و اجتماعی رو هم تو یه هدینگ مجزا واسه مون بذاری که این مجموعه کاملتر بشه.
اگه اسکایپ درست کنی چون من همه ی اخبارا رو میخونم میتونم هر روز لینک اخبارهای مهم رو بهت بدم.
پس میتونم تو این مورد کمکت کنم چون واقعاً حق بچه های ماست که از همه چیزو همه جا خبر داشته باشند.
بابا جدی ناز نکن یه اسکایپ درست کن خَخ.
چاااکریم مرسی از پست عااااالی بود عاااالی.

سلام به داداش علی گل.
ببین سرعت خود سایت و باز شدن پست ها مناسبه. منتاها به خاطر این افزونه آمارگیر وبگذر، یکم طول میکشه سایت به صورت کامل باز بشه.
اما پیشنهاد میکنم تو دیگه منتظر اون نمون و به محض اینکه وارد سایت شدی، با اینسرت و f7 لینک بگیر تا پست ها رو واست بیاره.
در خصوص پیشنهادی که مطرح کردی، آره قبول دارم، بچه ها باید پیگیر اخبار در حوزه های مختلف باشن.
اما اینجا، رویکرد محله مرتبط با نابینایان هستش و لزومی نداره ما اخبار سایر حوزه ها رو به جز معلولین و نهایتا اخبار دنیای فناوری که به نوعی برای همه مردم قابل استفاده هست، منتشر کنیم.
ضمن اینکه به خصوص در عرصه اخبار سیاسی، سلیقه ها و نگرش ها متفاوته.
یکی دگر اندیشه، یکی اصلاح طلبه و اون یکی اصولگرا.
سایت ها و خبرگزاری های مختلف هم هر کدوم به یک حزب تعلق خاطر دارن.
بنابر این نمیشه ما در یک سری حوزه ها مثل اخبار سیاسی، سلیقه شخصی خودمون رو به مخاطب تحمیل کنیم.
در کل اگه میخوای کمک کنی، بیا من یک سری منابع رو بهت معرفی میکنم که اخبار حوزه شهرستان ها در اون منتشر میشه.
میشه خبر هایی که به نابینایان بر میگرده رو جمعآوری کرد و لینک اهم اخبارش رو به مجموعه شهر خبر معلولین اضافه کرد.
ممنون از لطف و توجهت.
مخلصیم. عزیزی.

سلام حمیدرضا.
اهم اخبار وبسایت پکتوس رو که به نوعی به نابینایان و اهداف مجموعه شهر خبر مرتبط باشه رو منتشر میکنم.
ضمن اینکه وبسایت پکتوس هم مثل سایر خبرگزاری ها، داره در این حوزه اخبار اختصاصی تولید میکنه و مثل سایر سایت ها به عنوان یک منبع ازش استفاده میشه.
به هیچ عنوان هدفم این نیست که در این زمینه جهتدار عمل کنم، که اگه بود، شهر خبر معلولین رو به وبسایت ایران سپید منتقل میکردم، بلکه هم بیشتر تبلیغ بشه و هم حقوق مادی نصیبم بشه.
اما همه حقوق معنوی این مجموعه متعلق به محله نابینایان و کاربران با صفاش هست و بس.
هر چند میدونم تو هم منظوری نداشتی، اما جا داشت به این نکات اشاره کنم.
در خصوص shine ، همونطور که گفتم ترجمه گزینه ی منو های برنامه رو انجام خواهیم داد.
لطف کن با مسئولین اون شرکت در تماس باش، فایل های مربوطه رو بگیر. حالا نمیدونم در قالب اکسل هست یا xml، در هر حال فایل ها رو تهیه کن و برای من میل کن تا کار ترجمه رو آغاز کنیم.
البته help برنامه رو یکی دیگه از دوستان قول داده که امیدوارم کار رو شروع کرده باشه.
موفق باشی.

سلام
از کار ارزشمندتون بی نهایت تشکر
چقدر کارو راحت کردین که ۱۱۰ صفحه ایرانسپید رو اینجا میارین تا ما یک جا بخونیم.
و چقدر خوب که امکان انتخابمون خیلی راحتتر هست!
ببخشید که من بعد از چند پست تازه میام کامنت میذارم همیشه میخوندم رد میشدم اما این دفعه کامنتها رو هم خوندم و حیف دیدم که تشکر نکرده صفحه رو ببندم.
راستی چقدر خوب که پیشرفتها روز به روز بیشتر میشه کاش منم میتونستم راهی برای پیشرفت بچه های استانم پیدا میکردم که خودم هم شاملش میشدم مثلا موسیقی و به ویژه سنتور. ولی با وجود به دست آوردن جایگاهی برای کمک به پیشرفت هنوز نتونستم راه رو برای هدفم درست پیدا کنم!
به هر حال بازم تشکر از شما و زحماتتون.

سلام خانم شفیعی، قطعاً بازتاب نظرات شما باعث دلگرمیه.
البته اینو هم بگم من فقط ایران سپید رو خلاصه نکردم، چون این اخبار از سایت های مختلف خبری جمعآوری شده.
من صرفاً مثال زدم که اگه محتوای این پست بخواد به خط بریل چاپ بشه، چیزی در حدود ۱۱۰ صفحه ی ایران سپید میشه.
شما هم برای رسیدن به هدفتون راه های مختلف رو امتحان کنید، بیشک اگه پیگیری هاتون استمرار داشته باشه، موفق میشید.
بازم ممنون، در پناه حق.

با سلام خدمت سرکار محترم و سپاس بیکران به خاطر زحمات و انتشار این پستها و ارسال اخبار گوناگون در زمینه های مختلف راستش با توجه به حرفه ی شریف خبرنگاری شما میخواستم بدانم هنوز از تصویب قانون جدید جامعه حمایت از قانون معلولین در بخشهای مختلف از جمله اتفاقی خاص رخ نداده است از آنجا که هیچ ارگان یا تشکلی پاسخی مبسوط اعلام نمیکند و همه اظهار بی اطلاعی میکنند شما را به زحمت انداخته از جناب عالی میپرسم با سپاس و خسته نباشید

سلام به دریا. خب همچنان منتظر تصویب این طرح از سوی مجلس دهم هستیم.
مجلس قبلی، برای اینکه افتخار تصویب این قانون به اسم خودش تموم بشه، این برنامه رو بر خلاف قانون به شورای نگهبان فرستاد تا زودتر مصوب بشه.
اما شورای نگهبان برنامه جامع معلولان رو اصل ۸۵ ندونست و برنامه مجدداً به مجلس برگشت.
حالا با آغاز به کار مجلس دهم، باید منتظر باشیم هر چه زودتر این برنامه در صحن علنی مجلس اعلام وصول و سپس تصویب بشه.

دیدگاهتان را بنویسید