خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو
آموزش کامل ثبت نام و کار با سامانه ی بام بانک ملی ایران:

توجه: این آموزش توسط استاد گرامی جناب مرتضی هادیان به نگارش در آمده و از جانب ایشون افتخار انتشارش به من محول شده.

 

به نام خداوند جان و خرد، کزین برتر اندیشه برنگذرد.

سلام بر دوستان عزیز

برخی از به روزرسانیهای جامعه، ما نابینایان را با مسائل و مشکلاتی مواجه میسازد که باید برای رفع آنها همت کنیم و چاره ای بیاندیشیم.

سامانه بام که این روزها جای سرویسهای پرداخت اینترنتی بانک ملی را گرفته است، تا حدی یکی از موارد مزبور به شمار میرود. بنده هم هنوز بطور کامل به چم و خم آن واقف نشده ام ولی به لحاظ مسئولیت مالی که دارم، از این سامانه خیلی استفاده کرده ام.

در اینجا از استادان و بزرگواران نابینا رخصت میخواهم که چند نکته ای را برای سهولت استفاده به اختصار بیان کنم :گفتنی است که  توضیحات به تناسب صفحه خوان جاز است.

 

 

روش ثبت نام :

 

  1. برای دسترسی مستقیم به این سامانه، آدرس زیر را در یکی از مرورگرهای سیستم خود وارد کنید.

 

https://my.bmi.ir/portalserver/index

 

  1. اگر ثبت نام نکرده اید، با گذر از بخش ورود اطلاعات کاربری، به چند مورد و از جمله شروع ثبت نام و غیره و بعد از آنها به فرم شروع ثبت نام میرسید.

کد ملی و شماره تلفن همراهی که مرتبط با حساب یا حسابهایتان در بانک ملی است و پیامهای این بانک برایتان ارسال میشود؛ را وارد کرده و دکمه شروع ثبت نام را بزنید.

  1. پس از مرحله فوق، در صورت آمادگی سیستم، ثبت بودن حساب شما در بانک و صحت ورود کد ملی و شماره تلفن، یک پیامک حاوی کد 5 رقمی دریافت خواهید کرد. ضمناً فرم ثبت این شماره و فیلدهای تاریخ تولدتان به ترتیب روز، ماه و سال در اختیارتان قرار میگیرد.

روز و ماه به صورت 2 رقمی و سال 4 رقمی ثبت شود. و در آخر دکمه ثبت رمز فعال سازی اجرا گردد.

  1. مرحله بعد، بررسی اطلاعات کارت است.

اگر یک کارت از بانک ملی دارید نیازی به فعال کردن جدول کارتها نیست باید فیلدهای رمز دوم، CVV2 ماه انقضا و سال انقضا به صورت 2 رقمی وارد شود. ولی اگر کارتهای بیشتری دارید، این جدول باید فعال شده و کارت مورد نظر متأسفانه توسط فرد بینا انتخاب گردد. ناگفته نماند که میتوان comboboxکارتها را با کلید فاصله فعال کرد و کارت پیش فرض را مطلع شد.

نهایتاً دکمه بررسی اطلاعات کارت را بزنید.

  1. حالا در فرم جدید، نام کاربری که متشکل از اعداد و حروف انگلیسی است، سپس 2 بار رمز ورود، و ایمیل خود را تایپ کرده و دکمه ساخت ساخت نام کاربری را اینتر کنید.
  2. در اینجا اطلاعات شناسنامه ای و کارت شما ظاهر میشود. checkbox قبول دارم، بعد از دکمه موافقم در اختیارتان است، اول آن را تیک بزنید و سپس به دکمه موافقم برگردید و آن را تأیید کنید.

بدین ترتیب ثبت نام شما در سامانه بام انجام شده و میتوانید از آن استفاده کنید. پس از اتمام، شما وارد سامانه میشوید و همان موقع میتوانید عملیات مورد نظر را انجام دهید.

 

 

کار با سامانه :

 

  1. وقتی که از هر طریق، یعنی از لینک سامانه بام در سایت بانک ملی و یا آدرسی که در بالا ذکر شد وارد سامانه شدید، در ابتدای صفحه فرم فیلدهای نام کاربری و رمز عبور در اختیارتان است که این 2 مورد را وارد کرده و ورود را تأیید میکنید.

در صورت صحت ورود اطلاعات، پیامک ورود را دریافت میکنید.

  1. در صفحه جاری، اطلاعات حساب یا حسابهای شما و گزینه های مربوط به عملیات مختلف ظاهر میشود.

میتوانید روی صفحه از بالا به پایین حرکت کنید و با محتویات صفحه آشنا شوید.

اما اگر بخواهید در وقتتان صرفه جویی کنید، کافی است کلید b را بزنید تا به دکمه خروج برسید، از اینجا ببعد مواردی که گفتم در اختیارتان است.

دفعات بعد حتی با استفاده از find مجازی جاز، عملیات مورد نظر را بیابید و به کار خود سرعت ببخشید. البته نوع نوشتار بانک ممکن است شما را دچار مشکل کند.مثلاً صورتحساب را بدون فاصله نوشته اند.

در ادامه چند عملیات که خودم استفاده کرده ام را توضیح میدهم.

برای اجرای هر یک روی آن قرار بگیرید و فاصله یا اینتر بزنید.

  1. دریافت مانده کارت-

وقتی وارد این صفحه میشوید، فرم فیلدها یا editbox های تایپ اطلاعات کارت در اختیارتان است. شماره کارت، رمز دوم، و cvv2، را در فیلد مربوط تایپ کنید، بلافاصله نشانگر بطور اتوماتیک روی فرم فیلد ماه قرار میگیرد، برای ورود سال انقضا هم نیاز به حرکت نشانگر نیست.

با کلید جهتی پایین روی دکمه دریافت مانده قرار گرفته آن را تأیید کنی.

برای اطلاع از مانده نشانگر را به بالا حرکت دهید. اگر میخواهید عملیات دیگری انجام دهید، در بالای اطلاعات مانده دکمه ضربدر را تأیید کرده و اگر کارتان در سامانه پایان یافته، دکمه خروج را بزنید.

  1. انتقال کارت به کارت :

تنها مشکلی که در این قسمت برای ما وجود دارد، زمانی است که بیش از 1 کارت داریم و موقع انتقال مجبوریم آنها را تغییر دهیم.

کارتها در یک combobox لیست هستند که متأسفانه تغییر آن با صفحه کلید به سختی انجام میگیرد. باید آن را چند بار باز و بسته کنیم و مرتب روی آن حرکت نماییم تا شاید کارت مورد نظر انتخاب بشود.

نهایتاً شاید مجبور شویم این انتخاب را به فرد بینایی بسپاریم. ولی خوشبختانه وقتی 1 کارت انتخاب شد ثابت میماند .این ویژگی برای کسانی که اغلب انتقالهایشان از 1 کارت است، کمک کننده است، چون در این صورت با لیست کارتها کاری نداریم.

ورود اطلاعات کارت مبدأ همانند این عمل در دریافت مانده کارت انجام شود، فقط نیاز به تایپ شماره کارت نیست.

با کلید جهتی پایین روی کادر ویرایش کارت مقصد قرار گرفته و شماره کارت عضو شتاب بانک مقصد را وارد کنید.

اگر بالا و پایین بروید نام صاحب حساب را هم مشاهده خواهید کرد.

مبلغ مورد نظر را هم در کادر ویرایش خودش تایپ کنید و دکمه ادامه را بزنید.

حالا با کلید جهتی بالا حرکت نموده و اطلاعات کارت مقصد را بررسی فرمایید. اگر صحیح بود دکمه تأیید را اجرا کنید.

پس از پیام انجام انتقال، دکمه رسید در اختیارتان است که اجرای آن منجر به ظهور پنجره ذخیره یا دانلود فایل pdf رسید میشود.

برای برگشت به صفحه کارت به کارت دکمه بازگشت را بزنید.

در تمام مراحل کار دکمه پاک کردن هم در اختیارتان هست.

وقتی خواستید به صفحه اصلی سامانه برگردید، دکمه انصراف را تأیید کنید.

  1. صورت حساب روز جاری :

در این عملیات هم به مشکل انتخاب کارت مورد نظر برمیخوریم. ولی بقیه مراحل قابل انجام و مشابه سایر عملیات است.

این صفحه که اجرا شد، پرداختها و دریافتهای روز جاری کارت پیش فرض شما به نمایش درمیآید.

در صورتی که ریز عملیات کارت دیگر را میخواهید، مجبورید، هر طور شده آن کارت را انتخاب کنی.

  1. نسخه اندروید همراه بام :

این برنامه هم خوشبختانه برای ما قابل دسترسی است. به خصوص برای انتقال وجه.

نرم افزار را از لینک زیر دریافت و روی گوشی خود نصب کنید.

 

 

دریافت نسخه ی نرم افزار اندرویدی بام

 

مراحل ورود به سامانه و انجام انتقال کارت به کارت تقریباً مانند نسخه وب است.

تنها تفاوت در انتقال کارت به کارت عدم نمایش کادر ویرایش مبلغ است که در پایین صفحه، بعد از شماره کارت مقصد، واژه گرافیک هست، روی آن دوبار ضربه بزنید که ممکن است کادر ویرایش مبلغ فعال شده یا نشده را در اختیار بگیرید.

نکته دیگری که در این برنامه باید دقت کرد، در حالت حروف بودن کادر ویرایش ورود ارقام است. شاید این خاصیت اندروید باشد.

ممکن است برای نمایش دکمه های ادامه و بازگشت و اشتراکگذاری نیاز باشد، که انگشت خود را به چپ یا راست بکشید.

گزینه اشتراکگذاری دقیقاً امکان ارسال رسید را از طرق مختلف در اختیارتان قرار میدهد.

من ارسال به ایمیل را آزمودم، که یکی از رسیدها به trash و دیگری به draft ارسال شد.شاید برای شخص دیگری ارسال کنیم به inbox برسد.

 

منتظر تذکر سازنده و تکمیل اطلاعات از سوی شما عزیزان هستم

من الله توفیق

مرتضی هادیان

0913 828 5099

 

۴۳ دیدگاه دربارهٔ «آموزش کامل ثبت نام و کار با سامانه ی بام بانک ملی ایران:»

سلااام و درووود بر عمو چشمه ی عزیز و دوووست داشتنی خودم من این پست رو باید بعد با لپتاپم توی آفیس کپی کنم چون که آفیس ۲۰۰۷ کامپیوترم رفت به باد فنا و فعلاً کامپیوترم آفیس نداره و فک کنم که یه بلایی سرش اومده که دیگه آفیس حتی نصب هم نمیشه که نمیشه این آفیس قصد داشت حالم رو بگیره که اساسی گرفت اونم در حد لیگ قهرمانان اروپا به هر حال جا داره از استاد هادیان بخاطر این آموزش و شما عمو بخاطر انتشارش تشکر کنم الآن هم بعد از این که دیشب یه پنج شش ساعتی این آفیس حالم رو گرفت و نذاشت تا ساعت شش بخوابم از خواب پا شدم و برم ببینم چه قد واتسآپ و ایمیل دارم و توی محله چی اومده به هر حال من برم ول چی ببخشید وب گردی پس فعلاً روز خوش در پناه یگانه دادآر دادآفرین بدرود و خدا ن نگه دار

سلام. اتفاقا همین حالا با بام درگیر انتقال وجه بودم که نمیدونم چرا کارت رو مسدود کرد. دیشب با همین کارت یک انتقال وجه انجام دادم. البته یکی از ویژگیهایی که این برنامه داره اینه که به محض قرار گرفتن روی هر حساب موجودی رو میخونه و کم پیش میاد به دریافت مانده حساب نیاز پیدا کنیم. امیدوارم به راحتی بتونم کارتم رو آزاد کنم.
از شما آقای چشمه و همچنین آقای هادیان که نسبت به هم نوعان احساس مسئولیت میکنند، تشکر میکنم.

سسلااام بازم مثه همیشه پست عاااالییی بود.
گذاشتم واسه یه فرصت عالی باهاش بکارم و فضولی بنمایم تا ب یادگیرمش. سپاااس عمویی.
راستی من عاشق عموم هستم واسه همین از عمو خوشم میاد واسه همین کاش میشد بهمه گفت عمو خخخخ
چقد خوبه شما عمویی شدید
بازم تشکررر

سلام به عموی مهربون و قابل احترامم.
در مورد زمانی که شما بیش از یه کارت دارید، همونطور که فرمودید، جابجایی کارتها با استفاده از صفحه خوان سخته ولی اگه این چند خط ناقابل رو شما و دوستای گرامی بخونن، احتمالا این مشکل هم براشون مرتفع می شه.
برای جابجایی بین کارتها با استفاده از جاوز، وقتی روی کامبو باکس قرار گرفتید و جاوز در حالت فرمز مُد قرار گرفت، یه بار کلید تَب رو بزنید.
بعد روی گزینه که خود جاوز هم از شما می خواد که کلید اسپِیس رو فشار بدید، این کار رو بکنید.
سپس دوباره اون کامبو باکس اول رو پیدا کنید و این دفعه به راحتی می شه بین کارتها جابجا شد.
برای اینکه در بدو امر بدونید که کدوم کارت انتخاب شده، کلیدهای اینسرت و تب رو در حالی که فرمز مُد روشنه، به طور همزمان فشار بدید.
موفق و برقرار باشید.

درود و سپاس بر شما
میگم یه پرسش بزرگ و فنی دارم خواهش می کنم راهنماییم کنید چون واقعا مشکل پیدا کردم پرسشم این هست آیا واسه کارت به کارت کردن باید حتما توی حساب پول داشته باشیم؟ چون من توی حسابم فقط دو هزار تومن بود و خواستم که یکی از اقصادم که ۴۳۵ هزار تومن هست را بپردازم ولی هر کاری کردم نشد حتما من یکی از مراحل را اشتباه میرم راهنمایی کنید لطفا منتظر رهنمود های مشفقانه شمایم

آقای چشمه! موفق شدم. درود بر آقای هادیان. زنده باد آقای چشمه. وای خدای من. از اولش هم میدونستم که وقتی خسته از درگیری با بام، به گوش کن پناه میبرم، و آموزش بام رو میبینم، حتما حکمت بزرگی در اون نهفته است. چند بار خوندمش. چند بار. به بام سر زدم. مشکلم تغییر حساب پیشفرض بود. به هیچ عنوان انجام نمیشد. باز هم آموزش رو خوندم. نکته به نکته. تا این که رسیدم به این پاراگراف:

تنها مشکلی که در این قسمت برای ما وجود دارد، زمانی است که بیش از ۱ کارت داریم و موقع انتقال مجبوریم آنها را تغییر دهیم.
کارتها در یک combobox لیست هستند که متأسفانه تغییر آن با صفحه کلید به سختی انجام میگیرد. باید آن را چند بار باز و بسته کنیم و مرتب روی آن حرکت نماییم تا شاید کارت مورد نظر انتخاب بشود.
نهایتاً شاید مجبور شویم این انتخاب را به فرد بینایی بسپاریم. ولی خوشبختانه وقتی ۱ کارت انتخاب شد ثابت میماند

خودش بود. از خیر فرد بینا که گذشتم. چنین امکانی در حال حاضر ندارم. این هم باید مثل سایر کارها با پشتکار و دقت فراوان حل میشد. حالا باید معادل سازی میکردم.بارها گشتم. کُمبُ باکسی در کار نبود. فرق در n v d a و جاز بود. از راه شیء به شیء پیداش کردم. حالا مگه پیشفرض رو تغییر میداد. به جرأت میتونم بگم که حدود چهار ساعت برای این کار زمان گذاشتم. بالاخره تا وقتی پیامک تأیید بانک مبنی بر صحت انتقال وجه نیومد، نمیتونستم اعتماد کنم. پیامم طولانی شد، اما به بیان تأثیر این آموزش در همین روز نخست می ارزه.
باز هم تشکر میکنم. خیلی زیاد.

سلام خانم جوادیان.
اتفاقا به مهمترین و سختترین بخش این روند اشاره کردید که اگه دوستان هنگام عملیات بانکی به مشکل بخورن مسلما در همین بخش هستش.
من که یه کارت و حساب بیشتر ندارم از این درد سرها نداشتم.
بسیار سپاسگذارم از این همه لطف و محبتی که به دوستانتون دارید.

درود
با تقدیم بهتریندرود ها و گرمترین سلام ها خدمت استاد هادیان عزیز و عمو چشمه عزیزم و تشکر فراوان بخاطر انتشار این مطلب ارزشمند .
پس از اطلاع دوستی در ایستگاه سرگرمی تازه متوجه شدم که برای مرداد ماه با مشکل جدی مواجه هستم تا بتوانم اقساط و انتقال های این ماه را انجام دهم یا باید به سراغ افراد بینا که اغلب کار دارند می رفتم یا با بام ارتباط برقرار می کردم ! بدین منظور تصمیم گرفتم و فرم های درخواست پیامک بانکی را که قبلا گرفته بودم و تمایلی نداشتم را پر کردم تا یک حساب من پیامکش فعال شود ، شرط اولیه عضویت در بام همانا فعال بودن پیامک بانکی یکی از حساب ها بود .و اگر اطلاعات سجلی در بانک اشتباه باشد این سامانه فعال نمی شود و اگر هم بشود حساب های مغایر با مشخصات شناسنامه ای نمایش داده نخواهد شد و باید توسط بانک اصلاح شود و ثبت احوال در سامانه بانک تائید کند. دیروز هنگام ظهر تسلیم شدم و عضو بام شدم و قصد داشتم که این مطالب را بنویسم .هنگامی که عصر به محله مراجعه کردم با خوشحالی تمام مطلب را خواندم و آن را جامع یافتم و آن را به تمامی دوستان هم محله ای توصیه می کنم .مشکلاتی شاید نمود کند ولی با ممارست و تمرین و اطلاع رسانی قطعا این موانع همانند سایر موارد حل خواهد شد .. عضویت هم خیلی راحت است با ثبت کد ملی و شماره موبایل فعال در سیستم بانک ملی که پامک دریافت می کنید و کلیک روی دکمه شروع ثبت نام که خودکار روی آن می رود یک پیامک حاوی کد فعال سازی دریافت میکنید و با وارد کردن عدد مربوط خودکار روی روز و ماه و سال تولد می رود و با کلیک روی بررسی اطلاعات صفحه جدید با شماره کارت شناسائی شده توسط سامانه می آید که اگر یک کارت بانک ملی داشته باشید و شناسائی شده باشد با وارد نمودن رمز دوم و رمز چهار رقمی روی کارت و کلیک روی دکمه … به مرحله بعد می روید و اگر هم تعداد کارت های شما متعدد باشد و کارت مورد نظر شما به عنوان اولویت نبود هیچ مانعی ایجاد نخواهد کرد و شما اگر رمز دوم برای آن کارت داشته باشید قطعا با ورود اطلاعات و ادامه به مرحله نام کاربری و رمز ورود به حساب با تکرار می رسید که این قسمت کاملا با انتخاب شما است و باید بسیار دقیق اقدام به این کار نمائید و بعد با کلیک بر روی ساخت حساب کاربری و یا با عناوین اینگونه منتظر ساخت نام کاربری می شوید و بعد از چند ثانیه ضمن ورود اتوماتیک به حساب پیامک ورود به حساب نیز برایتان ارسال می شود .اینجانب ضمن مرور درس استاد هادیان در این کامنت خواستم درس خدمت استادان خودم پس بدهم و تجربه خودم را مبنی بر اینکه نیازی به زحمت کشیدن و تعویض حساب مورد نظر در همان مراحل اولیه نیست و شما می توانید با وارد کردن رمز دوم همان کارت شناسائی شده و رمز چهار رقمی از فرصت استفاده کرده و بدون معطلی اقدام به عضویت نمائید و برای آن به ز حمت اضافی نیفتید .من که با هماهنگی بانک اینگونه عمل کردم و مشکلی نبود و حساب هایم شناسائی شد و خیلی راحت اقدامات انتقال را انجام دادم .از اینکه طولانی نوشتم معذرت می خواهم .

سلام بر عمو قنبر گل و گلاب.
یکی از خصوصیات برجسته ی این سامانه اینه که هر لحظه که به حساب کاربری بام مراجعه میکنید، همون لحظه برای شما پیامک ورود به سامانه میاد که این خیلی خیال کاربرها رو از ورود غیر مجاز افراد دیگه آسوده میکنه.
و یکی دیگه از بهترین خصوصیات این سامانه استفاده ی بسیار آسان و راحت از نرم افزار اندرویدی بام هستش که بسیار کاربردی و مفید فایده بخصوص برای نابینایان و کم بینایان جهت بی نیاز شدن از کمک بیناها و رفتن به مقابل دستگاههای عابر بانک و مراجعه به بانکهای عامل هست.
ممنون از عمو قنبر برای توضیحاتش.

باز هم سلام. امروز نرم افزار موبایلی رو هم نصب کردم. واقعا عالی بود. طبق فرموده شما، این که به محض ورود، پیام میاد و این که کار با نرم افزار اندروید خیلی راحت هست، انگار دریچه دیگری به روی ما گشوده شده. برای انتخاب حساب پیشفرض هم دیگه مشکلی وجود نداره. خودش به ما امکان انتخاب میده.
واقعا ممنونم آقای چشمه. این دغدغه من بود؛ و به لطف شما حالا دیگه نیست.

درود
بنا به تشویق های سرکار خانم جوادیان نرم افزار بام یا همراه بام را نصب نمودم .میان بر راحتی است و به سادگی می توان از آن استفاده کرد فقط دکمه تعریف نشده سمت راست و بالا را باید بزنیم تا منو بیاید ولی تنظیمات ندارد و من نیز در همان صفحه نخست که مانده تمامی حساب ها را دارد کلیک کردم بر روی حساب دیگر متاسفانه گردش یا صورتحساب حساب پیش فرض را ارائه نمود .و من نمی دانم از کجا باید حساب پیش فرض را تغییر دهم ؟ ضمنا در بخش کارت به کارت هم منو ترکیبی را بخاطر چند کارت داشتن باز می کنم اما مانند بینا ها نمی توانم روی کارت مورد نظر کلیک کنم و هر شماره کارت را دو بار می خواند و پشت سر هم می خواند اگر شما دوستان راه حل را بلد هستید لطفا بنویسید تا ما هم یاد بگیریم .ضمنا حساب صورتحساب روزانه هم صورتحساب روز جاری را به اینجانب نداد و فقط مانده حساب صحیح بود .
از اینکه در هم نوشتم عذر می خواهم اما خیلی علاقمند هستم تا این بخش اولویت حساب ها و تعیین کارت به عنوان اصلی را در همراه بام یاد بگیرم از همه شما دوستان و همراهان و منتشر کننده مطلب سپاسگزارم .

سلام به همه عزیزانی که زحمت این کار را کشیده اند اقای هادیان یا اقای چشمه یا هر کس دیگه که زحمت کشیده البته به قول شما متاسفانه من بینا هستم که این پست شما را مطالعه می کنم متاسفانه را به این علت می گویم چون در ابتدای آموزشتون در مورد ثبت کارتها گفته بودید که متاسفانه باید از یک فرد بینا جهت ثبت کارتها کمک بگیرید نمی دانم برای چه این چنین حرفی را عنوان کردید شاید در نظر افراد روشن دل مردم بینا افرادی فرو مایه هستند خلاصه که به من واقعا بر خورد وشاید از این به بعد در زمان برخورد با این افراد (نابینا) مثل شما برخورد کنم ( با اظهار تاسف نسبت به آنها)
******
سلام
اگه دقت کرده باشید یکی از هدفهای این سایت آموزش نابینایان در جهت مستقلتر شدنشون هست. کلمۀ متأسفانه به این منظور هست که متأسفانه در این مرحلۀ کار نابینا نمیتونه مستقل عمل کنه و باید از یک فرد بینا کمک بگیره. اصلا هدف از به کار بردن این عبارت توهین و بی احترامی به دوستان بینا نبوده و نیست.
موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید