خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

اگه اومدین تو این پست و برق گِرِفتَکِتون, به من هیچ ربطی نداره.

دروووود و باز هم دروووود به همه ی شما و مخصوصاً شما. آره خود شما که این پست رو میخونین.
هیچی. میخوام اول به رسم ادب حالو احوالتونو بپرسم و بینم چه میکنین. خوبین آیا. خوشخوشانتون میشه یا نه.
حال ما هم خوبه. بهتر از دیروز, بدتر از فردا.
و اما بریم سراغ تجربیات خودم که در تعمیر وسایل به دست اوردم که این نکاتو تقدیمتون میکنم. امیدوارم به دردتون بخوره و اگه دوست دارین مثل من وسایل و لوازم رو انگولک کنین این نکات رو بهشون توجه داشته باشین.
یاداوریه این نکته ضروریه که اینا تجربیات خودمند و خب طبیعیه که کاستیهایی هم داشته باشند و یا اصلاً درست نباشند و یا کامل نباشند.
پس به بزرگی و بزرگواریه خودتون ببخشین و عذرمو پیشاپیش پذیرا باشین.

وسایل برقی.

کار با پیچگوشتی.

دوستان عزیز معمولاً و با توجه به تجربیات خودم, اکثر پیچها اگه به سمت چپ بچرخند بسته میشند, و اگرم به سمت راست بچرخند باز میشند.
پیچگوشتی ها انواع مختلفی دارند که واسه کارای مختلف به کار میرند. ولی شما بیشتر کارتون به پیچگوشتی های دوسو و چهارسو میفته و واسه شروع هم بهتره که پیچایی رو باز کنین که با این پیچگوشتی ها باز بشند.
اینجوری بهتون بگم که اکثر وسایل بیشتر با این دو نوع پیچ به هم وصل میشند یا متصل میشند.
همین پیچگوشتی ها هم انواع مختلف دارند.
که اینا هستند.
کلفتو بلند, کلفتو کوتاه, باریکو بلند, باریکو کوتاه, و متوسط.
خلاصه در سایزهای مختلف هستند که با توجه به پیچ و یا طرز قرار گرفتنش ازشون استفاده میکنیم.
خب. حالا ما از کجا متوجه بشیم از کدوم پیچگوشتی باید استفاده کنیم.
ببینین دوستان. پیچ رو یا ما با دست میتونیم لمس کنیم و یا هم نه. اگه بتونیم که خب دستمون میاد که از کدوم پیچگوشتی و از کدوم سایزش باید استفاده کنیم. و اگرم نه که این پیچ تو یه سوراخ هست که معمولاً با توجه به اون سوراخی که هست میتونیم متوجه بشیم که از کدوم سایز استفاده کنیم.
ولی در خصوص نوعش که چهارسو یا دوسو هست هم باید خدمتتون بگم که تا جایی که من تجربه کردم و تجربه دارم این پیچا که طرز قرار گرفتنشون به این شکله, معمولاً باید با استفاده از پیچگوشتی های چهارسو بازشون کرد.
البته اینو هم بگم که امکان هست پیچی باشه که پیچگوشتی دوسو بخوره در این حالت ولی معمولاً اینجور نیست. ولی من تجربه ی این هم داشتم.
تا یادم نرفته اینو هم بگم که بعضی از پیچگوشتی ها هم هستند که خاصیت آهنربایی دارند که واسه پیچهای ریز استفاده میشند. اینا هم نوع دوسو و چهارسو دارند.
هیچ وقت با چاقو هیچ پیچی باز نکنین تا جایی که امکانش هست.
هیچ وقت اگه یه پیچگوشتی به اون پیچ نخورد با اون بازش نکنین که پیچ نابود میشه.
هیچ وقت حیچی رو سفت نبندین جوری که باز کردنش خیلی مشکل باشه. اینجوری هم خودتون اذیت میشین و هم به اون وسیله لطمه میزنین.
وقتی دو قطعه رو رو هم گذاشتین و باید پیچ کنین, سعی کنین درست بذارین و قطعه ها درست سر جای خودشون باشند و بینشون فاصله ای نباشه تا هم درست پیچ بشند و هم محکم پیچ بشند.
اینو هم بدونین وقتی وسیله ای رو باز میکنین, معمولاً پیچای داخلش هم چهارسو هستند.
معمولاً و طبق یه قاعده ی کلی همه ی قطعات بزرگ با پیچهای بزرگ بسته میشند و قطعات کوچیک هم با پیچهای کوچیک.
ولی یه زمانی هم هست که یه قطعه ی کوچیک ممکنه رو یه قطعه ی بزرگ بسته بشه. اینجا امکانش هست که از پیچ بزرگ یا متوسط هم استفاده بشه.
بین قطعات هم معمولاً پایه های لاکی وجود داره که این قطعات رو روی هم نگه میداره. بعضی از این پایه ها بلند و بعضی کوتاه و بعضیاشونم متوسط و بعضیهاشون هم پیدا نیستند.
همین پایه ها هم مثل پیچگوشتی ها سازهای مختلفی دارند که با توجه به قطعه ها رو وسیله کار گذاشته شدند.

عیبیابیه وسایل برقی.

من یه سری اصول واسه تون میگم که طبق این اصول وسیله ی برقی رو عیبیابی میکنند.
باید اول ببینیم و مشخص بشه که.
آیا وسیله ی ما درست کار نمیکنه یا اصلاً کار نمیکنه و یا هم کار میکنه ولی متوقف میشه. و یا هم اینکه اختلال داره و یا بدنش برق داره و یا صدای اضافی از خودش در میکنه.
خب. وسیله اگه کار نکنه میتونه چند تا دلیل داشته باشه.
یا کلاً سوخته که میزنیمش تو سر مجتبی و بعداً میندازیمش تو همون سطل آشغال بزرگی که قراره بخره و یا هم مشکل برق رسانی داره.
و یا هم خب دلایل زیادی میتونه داشته باشه که یا من یادم نمیاد و یا حال ندارم بنویسم و یا هم نمیدونم. والا. مجبوری که نیست. خَخ.
وقتی وسیله رو باز میکنیم باید از حس بویاییمون و لمسمون به خوبی استفاده کنیم. بیناها با تغییر رنگ قطعات متوجه مشکل به وجود اومده میشند.
البته وسایلی هم هست واسه این کارا ولی من دارم چیزای ساده و کلی رو میگم. واسه کسایی که مثل خودم مبتدی هستند میگم و مینویسم.
اگه از خودش صدا در کنه معمولاً یا زمین خورده و قطعات از هم فاصله گرفتند و یا باز شده هست یا به اصطلاح میگند تعمیری هست که خوب سر هم نشده.
اگه اختلال داشته باشه معمولاً مشکلات مکانیکی بین قطعات به وجود اومده. یعنی اینکه قطعات با هم هماهنگی ندارند از نظر مکانیکی و این باعث میشه که تو کار هم اختلال ایجاد کنند.
مثلاً ضبط صوت تسمش در رفته. این از نظر برقی مشکلی نداره ولی از نظر مکانیکی مشکل داره.
تجربه ی من میگه که در اکثر مواقع و موارد وسایلی که اشکال برقی داشته باشند معمولاً زیاد داغ میکنند و یا اصلاً کار نمیکنند.
من دارم اصولیو میگم که تو همه ی وسایل تقریباً کاربرد داشته باشند.
اگه وسیله ای هم بدنش برق داشته باشه این دلایل میتونه شاملش بشه.
یا سیمی لخت شده به داخل بدنش خورده و یا هم قطعه ای که برق داره و یا بهتر بگیم رسانا هست داره این برق رو به بدنه منتقل میکنه.
دلیل اینکه خیلی زیاد من از واژه ی معمولاً استفاده میکنم  اینه که خیلی چیزا میتونن متغیر باشند و اینجوری نیست که چیزی صد درصد باشه.
متغیرها اینان. نوع دستگاه, کوچیکی و یا بزرگیش, پیچیدگیش یا سادگیش تو مدارش, نوع قطعات به کار رفته تو دستگاه مورد نظر, میزان برق مصرفیش, کاربردش, و جنسش که اصل هست یا نه.

ایمنی در تعمیر وسایل برقی.

خب. وقتی داریم دستگاهیو باز میکنیم, تو برق نباید باشه. رو جایی بذاریمش که زیرش رسانا نباشه. خودمون جایی و طوری قرار بگیریم که وقتی داریم تعمیر انجام میدیم برق بهمون منتقل نشه که جنازه مونو آویزون کنند رو سردر محله و تازه مجتبی هم بیاد بگه اگه میخواین جنازه تونو سنجاق کنم بالای محله باید پول بدین. والا. این دیگه چه کاریه.
در واقع نباید ما خودمونو در حالتی قرار بدیم که چیز رسانایی باشه که برق ازش عبور کنه.
مثلاً پا برهنه رو زمین بدون فرش نباشیم. خداییش مرگ ممل ساده تر از این دیگه نمیدونم و نمیتونم توضیح بدم.
بهتره که یه سه راهی از اون دکمه داراش رو داشته باشیم که وقتی وسیله رو بعد از تعمیر احتمالی به برق متصل میکنیم اگه جرقه ای چیزی یا ترقه ای زد و احیاناً دست گلی به آب دادیم خیلی سریع دکمه رو اول خاموش کنیم و بعدش وسیله رو از تو سه راهی در بیاریم.
قاعده اینه. نباید جنس بسوزه ولی اگه گندکاری کردیم قرار که نیست خودمونم بمیریم. خداییش ببینین چه قد هواتونو دارم.
یا اصلاً میخواین آب بریزین تو یه ظرف و بعدش دستتونو هم بذارین توش و یه سیم هم یه سرشو بزنین تو برق و یه سرش هم بذارین تو ظرف آب که دستتون هست. نظرتون چیه. خَخ.

هشدار.

وسایل کوچیک که معمولاً هم مدار پیچیده ای دارند رو زیاد نمیشه مبتدیهایی مثل خودم باهاشون ور برند چون امکان خراب کردنشون و نابودیشون خیلی زیاده.
معمولاً وسایل ارزون قیمت و اونایی که چینی هستند و وارد میشند رو نمیشه تعمیر کرد و تعمیرشون دردسر زیادی داره.
واسه یادگیری دست به وسایل سالم و نو نزنین.
وسایل دست دوم و یا خراب رو پیدا کنین, با کارکردشون آشنا بشین و سعی کنین با اونا شروع به یادگیری کنین.
معمولاً و باز هم معمولاً تعمیر وسایل قدیمی و وسایلی که بزرگترند و اصل هم هستند واسه نابینا راحتتره
پس مواظب باشین دست به هر وسیله ای نزنین.

و اما.

شما هم بیایین تجربیاتتونو در نگهداری و تعمیر وسایل برقی بنویسین و با هم اشتراک تجربه کنیم.
خلاصه من مشقامو نوشتم. پس شما هم مشقاتونو بنویسین که تو امتحان قبول بشیم. ایول.
خب بچه ها. امیدوارم من فقط حرف نزده باشم و تجربیاتم به دردتون بخورند و بتونین مستقلتر بشین. هر چند نمیشه امیدوار بوووووود.
متأسفانه من نمیتونم بهتر از این بهتون انتقال بدم و این آموزشها صدای جاز ندارند که بخوام عملی توضی بدم واسه تون تا بیشتر متوجه بشین.
هرکی مایله کارای فنی رو یاد بگیره بیشتر باید حضوری و آموزش عملی ببینه تا یاد بگیره.
کاری که من کردم قلقلک دادن علاقه تون بود که بدونین شما هم میتونین اگه بخواین.
دیگه من برم. اگه تونستم و اگه استقبالتونو دیدم تو کارای مکانیکی هم یه سری تجربه واسه تون مینویسم و باهاتون به اشتراک میذارم.
پس فعلاً بای بر همه گیتون. تو کامنتا زیارتتون میکنم. و اگه نیایین وای بر همه گیتون خَخ.
مستدام و با دوام باشین.

۱۶ دیدگاه دربارهٔ «اگه اومدین تو این پست و برق گِرِفتَکِتون, به من هیچ ربطی نداره.»

سلام
چه جاااااااااااااالب نکات خوبی بودن
راستش اولش با توجه بعنوان فکر کردم فقط در مورد وسایل برقیه و در نتیجه بدرد آقایون میخوره اما وقتی اومدم خوندم دیدم نه اتفاقا جالبه بخصوص از اون نکته در مورد باز و بسته کردن پیچها خوشم آمد
ممنون بابت پست

سلام علی. کارت عالیه مثل همیشه. راستشو بخوای منم خیلی به این جور چیزا علاقه دارم البته مثل تو مهارت ندارم، مثلا بچه که بودم تصمیم گرفتم خودم کتری برقی درست کنم و آبو جوش بیارم. واسۀ این کار یه قوری پلاستیکیو گرفتم و تهشو سوراخ کردم، بعدش دو تا باتری بزرگو که اون موقعا فراوون بود شکوندم و گرافیکاشونو در آوردم و توی سوراخا جا زدم بعدشم با کبریت آتیش زدم و یه عینک پلاستیکیو آب کردم تا درزاشو بگیرم، بماند که دستم سوخت یه ذره از پلاستیک آب شده ریخت رو دستم و بیچارم کرد بعدشم سیمپیچیش کردم به طوری که فاز و نول باهم درگیر نشن، بعدشم واسش یه در نارسانا درست کردم چه حالی داد وقتی آبو توش جوش آوردم، خلاصه از این شیرین کاریا کردم یه زموناییم شروع کردم به باز بسته کردن ضبطای هیتاچی و شهاب. بعدشم که با کامپیوتر آشنا شدم کیسو باز کردم و با سخت افزارا ور رفتم، خلاصه دمت گرم و سرت خوش باد. ما رو از تجربیاتت بینصیب نکن. تونستی صوتیم آموزش بده. بای.

سلام علی ایول یعنی من میمیرم رسما میمیرم واسه این انگولک بازی ها! ۱دفعه کیس کامپیوترم رو چنان داغونش کردم که دیگه درست نشد خخخ! ببین علی پستت عالیه از اون ماجرا هاست که من دوست دارم ولی کامل و دقیق نشد بخونمش چون در۱نیمه سفر هستم و اینجا شلوغه و درضمن اینترنتم هم سوپر افتضاحه و هر لحظه ممکنه قطع بشه اول سرسری خوندمش دیدم حیفه گفتم بیام تا اینترنت رضایت میده کامنته رو بفرستم تا فردا که رسیدم خونه در جای خلوت و با اینترنت حسابی بشینم بخونمت.
آخجون پیچ کاری خراب کاری جاااانمی دوست دارم یادم باشه فردا بگردم۱چیز درست و حسابی داخل خونه پیدا کنم داغونش کنم خوش بگذره بهم!
همیشه شاد باشی!

دروووود. خوبی آیا. مطمئن باش تا خراب نکنیم درست کردنی هم در کار نخواهد بود. بشر با تجربه و آزمونو خطا به اینجا رسیده دیگه.
ولی خب وسایل دست دوم و یا خراب رو بهتره که پیدا کنیم و باهاشون ور بریم تا یه سری اصول و مدار بندی رو خوب یاد بگیریم.
بینم چه میکنی.
مرسی از کامنت. برقش خییییلییی زیااااااد بوووووووود.

دیدگاهتان را بنویسید