خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

بار دیگر معجزه ای علمی میلیونها نابینا بینا می‌شوند

؛دانشمندان موفق شدند یک تراشه بینایی را که امواج بیسیم را دریافت کرده، با ارسال آنها به مغز، نهایتاً محرک‌های بصری را پدید می‌آورد، به مغز زنی ۳۰ ساله پیوند بزنند و میزانی از بینایی را به او بازگردانند.

این بیمار به مدت ۷ سال نابینا بود، پس از پیوند توانست نقاط، خطوط و فلش‌ها یا نورهای رنگی را پس از ارسال سیگنالشان از پردازنده اصلی دستگاه به مغزش ببیند.

پزشکان او در حال برنامه‌ریزی برای ارسال فیلم‌ها یا تصاویری از یک دوربین فیلمبرداری کوچک به سمت مغز وی هستند که در این صورت می‌تواند برای اولین بار در جهان بینایی را به افراد نابینا بازگرداند.

این فنآوری تشکیل شده از یک دوربین کوچک فیلمبرداری که روی عینکی نصب شده و تصاویر را به ریزپردازنده‌ای می‌فرستد که پس از پردازش توسط آنتنی به سمت الکترودهای کاشته شده در قسمتی از مغز هدایت می‌کند.

به گفته دست‌اندرکاران این عمل، در طول ۶ هفته آزمایش، بیمار به طور مداوم می‌توانست سیگنال‌های دقیقی را ببیند که دانشمندان به قشر مخصوص بینایی او می‌فرستادند. این ناحیه از مغز وظیفه ارسال و دریافت تصاویر را از عصب‌های بینایی بر عهده دارد.

البته دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس، هنوز در انتظار مجوزهای استفاده از این فنآوری هستند.

دکتر «نادر پورآتیان» که این عمل را انجام داده، در این زمینه گفت: «لحظه‌ای که او برای اولین بار توانست رنگ را ببیند و تشخیص دهد، تجربه‌ای بسیار احساس‌برانگیز بود. او همه ما را در آغوش گرفت و نتایج این عمل نشان می‌دهد که چنین سامانه‌ای می‌تواند امکان بازگرداندن بینایی را به طور بالقوه برای نابینایان فراهم کند».

هشت سال پیش یک بیماری نادر به نام نشانگان وگت-کویاناگی-هارادا (Vogt-Koyanagi-Harada syndrome) حمله به رنگدانه‌های چشم این بیمار را که خواسته نامش فاش نشود شروع کرد و ظرف یک سال او به طور کامل بینایی خود را از دست داد.

جراحان با ایجاد سوراخی کوچک در پشت جمجمه او تحریک کننده‌ای را در قسمتی از مغزش جای دادند که به وسیله یک آنتی گیرنده پیام‌ها را از پردازنده‌ای می‌گیرد و بینایی را ممکن می‌کند.

منبع: سلامت آنلاین

۱۲ دیدگاه دربارهٔ «بار دیگر معجزه ای علمی میلیونها نابینا بینا می‌شوند»

سلاااااام.
من که به بینایی فِک نکردم!
شاید خوب باشه. اما نمیخوامِش.
همینجور، راحتم!
اما اگه خدا بده، راحتترم!
اما اگه بندش بده، ناراحتترم!

چیچی شد این کامِنتَک؟
همش ناراحت و راحت!

خب دیگه چیکار کنم؟ منم اینجوریَم دیگه!
فعلا بااااااااااای بااااااااااای!

دیدگاهتان را بنویسید