خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

رباتی که دنیا را برای نابینایان به تصویر میکشد

سلام به هم محله ایهای بسیار دوست داشتنی محله نابینایان. امیدوارم حالتون خوب باشه و هر جا که هستید خداوند بزرگ پشت و پناهتون باشه.
فرا رسیدن اربعین حسینی را به همه شما تسلیت عرض میکنم انشا الله سال دیگه همه ما به قافله اربعین برسیم و سهمی در این راهپیمایی عظیم داشته باشیم. غرض از مزاحمت امروز میخوام مطلبی را در ادامه تقدیمتون کنم که شاید نشنیده باشید. به نظرم خبر جالبی هست امیدوارم مسؤولان ایران سپید توضیحات کاملتری را راجع به این خبر در کامنتهای مربوط به این مطلب بدهند. به ادامه مطلب توجه کنید.
رباتی که دنیا را برای نابینایان به تصویر میکشد.
پژوهشگر جوان ایرانی دست به اختراع رباتی زده که با شبیه سازی بینایی انسان و قابل لمس کردن دیدنیها، دنیای نابینایان را متحول میکند. احسان زهره وند که در ایده ای منحصر به فرد، ربات مسیریاب نابینایان را طراحی و تولید کرده است، اظهار داشت: حوزه رباتیک طی سالهای اخیر پیشرفتهای زیادی داشته و در عرصه های فراوانی به انسانها کمک کرده است. دانشپژوه کارشناسی ارشد مکاترونیک دانشگاه آزاد، واحد قزوین به هدفگذاری فدراسیون بین المللی ربوکاپ (robo cup) در حوزه رباتهای انسان نما در افق 2050 اشاره کرد و گفت: بر اساس این هدفگذاری، رباتهای رباتهای فوتبالیست باید بتوانند تا سال 2050، برترین تیم فوتبال و قهرمانان فیفا را با هوش، چابکی، استقامت و ادراک خود شکست دهند. به اعتقاد وی، رباتیک مطمئنا اهداف بلندتر و ارزشمندتری را دنبال میکند که یکی از مهمترین آنها، کمک به انسانها برای غلبه بر محدودیتهای فیزیکی یا توانبخشی به افراد ناتوان برای زندگی بهتر است. زهره وند از دوران تحصیل در مقطع دوران کارشناسی به عضویت کمیته رباتیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین و درامد و در لیگ رباتهای انسان نما به فعالیت ادامه داد و در همین زمان، ایده طراحی و ساخت رباتی که بتواند یاریگر انسانهای نابینا باشد، در ذهنش شکل گرفت. وی این ایده را به صورت عملی دنبال کرد و با راهنمایی و همکاری دکتر علیرضا محمدشهری مدیر گروه مکاترونیک دانشگاه آزاد واحد قزوین موفق به ساخت ربات مسیریاب نابینایان شد. این پژوهشگر جوان، قابلیت شبیه سازی بینایی انسان برای نابینایان را مهمترین ویژگی ربات اختراعی خود عنوان کرد و گفت: انسانها معمولا زمانی که یک حس خود را از دست میدهند، حواس دیگرشان تقویت میشود و در مورد افراد نابینا نیز قوه شنوایی یا لامسه آنها اغلب قویتر از انسانهای بینا است و همین خصوصیت در طراحی ربات مسیریاب نابینایان مورد استفاده قرار گرفت. وی ادامه داد: این ربات به گونه ای طراحی شده که محیط اطراف را با دوربین، فیلمبرداری میکند و حدود جایگیری اشیا و موانعی را که بر سر راه افراد نابینا قرار دارد، با یک الگوریتم و با استفاده از یک کمربند لرزشی روی پوست شکم نابینا در ابعاد کوچک شده، ترسیم میکند تا فرد بتواند این اشیا را تصور کند. زهره وند خاطرنشان کرد: البته کار کردن و تسلط بر عملکرد این ربات، نیازمند تمرین یکی دو روزه است که شخص نابینا بتواند فاصله و حدود جایگیری و همچنین ابعاد و اندازه واقعی اشیایی را که تصویر آنها بر روی پوست او کشیده میشود، به درستی تشخیص دهد. به گفته وی، برای تمرین نابینایان متقاضی استفاده از ربات مسیریاب، یک محیط آزمایشگاهی تهیه شده و قابل استفاده است. این ربات به عنوان یکی از 10 طرح برتر نمایشگاه خلاقیت کنفرانس بین المللی رباتیک و مکاترونیک (ایکرام) انتخاب و معرفی شد.
منبع: روزنامه ایرانسپید به تاریخ چهارشنبه 12 آبانماه 1395

۱۶ دیدگاه دربارهٔ «رباتی که دنیا را برای نابینایان به تصویر میکشد»

درووووود. این منو اغنا نمیکنه. اینجوری فایده نداره. بهشون بگو فعالیت هاشونو متمرکز کنند رو دیدن ما و اینکه به هر روشی شده بیناییمون برگرده همین.
نه بیشتر و نه کمتر.
پیشرفت رو زمانی من میپذیرم که دیدن رو واس ما ممکنه همین.
این میشه کمک به نابیناها نه اینکه کاری کنیم که نابیناها تو همون عالَم نابیناییشون بمونند.
مرسی از پست و از این خبر.

سلام . امیدوارم جوانان مخترع تحت حمایت قرار بگیرند. چون تا حالا که اینجوری نبوده و مغزهای متفکر ایرانی فرار رو به قرار ترجیح دادند. اما کماکان رععد بزرگ امیدوار به بهبود اوضاع برای تمام جوانان ایرانی اعم از ببینو نبین است.
ممنون از خبر امیدوار کنندت

سلام به خانم رعد مهربان. امیدوارم حالتون خوب باشه و هر کجا که هستید در پناه خدا روزهای خوب به کامتون باشه. من هم مثل شما امیدوارم که شرایط برای ما نبینها و برای شما ببینها بهتر از اینی که هست بشه. ما به عنوان نبینها و شما به عنوان ببینها دارای مشکلاتی هستیم و به نظرم همه ما در یک کشور زندگی میکنیم و میتونیم با کمک هم دیگه مشکلاتمون رو حل کنیم. انشا الله روزی برسه که حس محبت کردن نسبت به هم دیگه دوباره در جامعه ما رونق بیشتری پیدا کنه.

سلام
توضیحاتش واسه من مبهم بود بنظرم کارایی خیلی مناسبی نداره. پردازشگرهای ماکروسافت با اون همه دقت بازهم بدون خطا نیستن این که جای خود داره
حالا ولی در کل برای تمام پژوهشگران جوان کشورم آرزوی توفیق دارم
از شماهم ممنون بابت اطلاع رسانی

سلام. این می تونه۱شروع باشه و من به شدت منتظر ادامهش می مونم. همیشه تمام پریدن ها از زمین شروع شدن. امیدوارم نتیجه ها عالی باشن و البته کامل تر و پیش رونده تر!
به امید روزی که ندیدن رو بشه در همه ابعاد زندگی نادیده گرفت!
ممنون از پست و در پناه خدا!

سلام بنده احسان زهره وند سازنده این دستگاه هستم بسیار ممنون از مدیریت سایت که این مطلب رو اینجا قرار دادین همچنین تشکر بابت نوشتن مطالب بسیار انرژی بخش دوستان عزیز امیدوارم بتونم کمکی هر چند کوچک و در حد وسعت علمی و توانایی خودم انجام داده باشم البته این نوید رو هم خدمتتون بدم که ورژن دوم دستگاه در حال ساخت هست که ویژگی های بسیار بیشتر و بسیار کاربردی تر خواهد بود

دیدگاهتان را بنویسید