خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

ساخت تبلت برای نابینایان!

خبرگزاری آنا مینویسد – محققان آمریکایی با استفاده از تکنولوژی نیوماتیک رویای ساخت تبلت های بریل تمام صفحه و ارزان قیمت را برای افراد نابینا به واقعیت تبدیل کردند. تصور کنید که تبلت شما هر بار تنها قادر به نمایش یک خط از یک صفحه متن است. این امر می تواند بسیار خسته کننده باشد اما در واقع این محدودیتی است که کاربران نابینا دائما در هنگام کار با دستگاه های نمایشی خط بریل با آن رو به رو می شوند؛ هرچند به لطف توسعه تکنولوژی جدید در دانشگاه میشیگان تبلت های بریل قابل تجدید تمام صفحه به زودی در دسترس قرار خواهند گرفت. دستگاه هایی که در بازار موجود هستند، صفحه نمایش های بریل قابل تجدید دارند. هر دات (نقطه) منحصرا یک مشخصه را می سازد که توسط پین های کوچکی نمایش داده می شود و هر کدام از این پین ها را یک موتور الکتریکی به سمت بالا می برد تا خط بریل را روی صفحه تشکیل دهد. هر کدام از این موتورها احتیاج به فضا دارند و از آنجا که دستگاه نمی تواند بسیار بزرگ باشد تنها امکان استفاده از تعداد کمی موتور الکتریکی وجود دارد؛ از این رو، فرمت اکثر این دستگاه به صورت تک خطی است. علاوه بر این، چنین دستگاه هایی به خاطر اینکه بسیار پیچیده هستند و از ترکیب قطعات بسیاری ساخته می شوند، معمولا چند هزار دلار هزینه برمی دارند. در مقابل امید می رود که با به کارگیری تکنولوژی دانشگاه میشیگان قیمت تبلت های بریل کمتر از هزار دلار شود. تیم سیستم پنوماتیک به سرپرستی پروفسور سیل اومادرین به جای موتور و پین از هوا یا مایع پمپ شده استفاده می کنند. هر دات به صورت یک حباب لمسی است که زیر سطح صفحه نمایش لاستیکی شکل می گیرد. برای هر صفحه جدید، ترکیب متفاوتی از این حباب ها نقش می بندد تا چند خط متفاوت از متن را به نمایش بگذارد. پنوماتیک یا نیوماتیک (Pneumatics) نوعی فناوری است که به مطالعه و به کارگیری گازهای فشرده برای ایجاد نیروی مکانیکی می پردازد. از فناوری گازهای فشرده به طور گسترده ای در صنعت استفاده می شود و کارخانه ها از هوای فشرده برای کنترل دستگاه های ابزار دقیق استفاده می کنند. نمایش گرافیک های ساده مانند جدول و نمودار در تبلت های نوین از مزیت های دیگری است که استفاده از سیستم جدید به ارمغان آورده است. با وجود اینکه در نمونه های اولیه حباب ها از طریق لوله تامین می شوند، در محصول نهایی از کانال های میکروسیالی استفاده خواهد شد.

این کانال های میکروسیالی که مشابه تکنولوژی استفاده شده در آی پد مینی کیس است، باعث برجستگی لمسی موقت روی تمام حروف موجود کیبورد روی صفحه نمایش می شود. سیستم مشابه ای نیز در حال گسترش در دانشگاه کارولینای شمالی است.

 

 

منبع: عصر ایران

 

۲۳ دیدگاه دربارهٔ «ساخت تبلت برای نابینایان!»

سلام عمو جان.
امیدوارم این پروژه که چندین ساله داره روش کار میشه، زودتر نتیجه بده و جای تکنولوژی فعلی رو بگیره.
در این صورت، قطعا شاهد کاهش چشمگیر قیمت نمایشگر های بریل خواهیم بود.
هر چند به نظر من طول میکشه تا این تکنولوژی به تولید انبوه برسه.
چون فعلا یک پروژه تحقیقاتیه.

این دو سیستم هر کدوم جایگاه خودشون رو در کشور های توسعه یافته دارن.
به همین خاطره که در کشور های اروپایی و آمریکای شمالی، داشتن یک نمایشگر بریل برای یک فرد نابینا یک چیز کاملا بدیهیه.
شکی نیست که سیستم صوتی، سرعت بیشتری رو داره. اما سیستم بریل هم در بسیاری از جاها کارکرد و کاربرد های خاص خودشو داره.
بازم ممنون.

سلام عمو. خوش اومدی دوباره.
دل من شده پاره پاره.
دلت خبر نداره.
من کلا از هر دستگاه که ویژه نابینایان باشه خوشم نمیاد باید همه چی عادی سازی بشه. خودتو عشقه. به پری دریایی بگو به پست منو خانم آکله سر بزنه. خودت هم کامنت یادت نره.

سلااااام سلااام و درووود دروووود بر عموووووووو چشمه ی عزییییز و دوست داشتنی و با حاااال خودم عموییییی خیلی خوش اومدید خیلی صفا آوردید به این جا به خونه خودتون خیلی خوش اومدید عمو کلی خوشحالمون کردید دیگه از این جا نریدااا عمو این پستتون هم عالی و دست اول هستش فقط نمیدونم اگه ساخته شد به ایران هم میرسه یا نه اگه هم برسه نمیدونم میشه خریدش یا نه به هر حال مرسییییی بابت این پست فعلاً که خوشحالم از برگشت شما بعدشم شهروزی که بعد از مراسم پدربزرگش ایشالله میاد با پستای عالی و خلاق و پری مهربون محله هم میاد غلطام رو بگیره به هر حال عمو خیلی خوشحالمون کردید ایام به کام باشه روزتون خوش و خدا نگه دار

سلام.من که کلا تکلیفم رو با این بریل روشن کردم .هیچوقت نتونستم باهاش ارتباط برقرار کنم .گذاشتمش کنار .وای فکرشم نمیتونم بکنم تبلتی که دستم بگیرم .بریلم درش نقش آفرین باشه !!!خخخ .ولی مرسی درکل خبر خوبی بود .

سلام زینب.
بریل یه نقش اساسی در زندگی نابینایان رو بازی میکنه و فرار کردن ازش بیشتر به یک عمل انتحاری شبیهه تا چیز دیگه ای.
وقتی تبلتش به ایران بیاد و تو به هر دلیل نتونی از تبلتها و گوشیهای لمسی استفاده کنی، لاجرم خودت به طرفش میری و ازش دلجویی میکنی.

درووود. خوبی آیا. خوش اومدی عمویی. خیییلیی خوشحالم. هوراااااا, همه چی آرومه.
میگم تو نمیتونی یه دفعه هم که شده آروم بشینی آخه.
من. فقط. چشمامو. میخوام. همین.
زودتر دست به کار شو تا این تبلت بریل رو نکوبوندم تو ملاجت. زود زود.
یه پستی بزن و توش بگو همه ی نابیناها بعد از اولین استراحت و به خواب رفتن, بعد از بیدار شدن بینا میشند.
بیا. اینم متنش. حالا پستش کن زود باش.
هاااااهااااااییییااااهایاااا.

دیدگاهتان را بنویسید